Študijný program | ERCR_D2n - ekonomika a riadenie cestovného ruchu |
Štúdium | stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Ekonomická fakulta |
Sídlo fakulty | Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica |
x
Profil absolventa:
Vedomosti
Absolvent študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu disponuje rozsiahlymi odbornými vedomosťami z ekonomiky a riadenia cestovného ruchu, pričom má vďaka svojej špecializácii prierezové poznatky z ekonómie a politiky cestovného ruchu, manažmentu a marketingu, kvality a vzťahov so zákazníkom, kontrolingu podnikov, informačných systémov a inovácií v cestovnom ruchu. Na základe získaných vedomostí a osvojeného pojmového aparátu dokáže identifikovať, navrhovať a aplikovať riešenia na národnej, regionálnej a podnikovej úrovni a vyvodzovať z nich závery s ohľadom na nadobudnuté praktické skúsenosti a aktuálne poznanie.
Zručnosti
Absolvent študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu je samostatným zodpovedným jednotlivcom schopným nachádzať riešenia inovatívnym a udržateľným spôsobom, a tým prispievať k riešeniu spoločenských výziev v 21. storočí. Jeho profil tak korešponduje s dlhodobým zámerom rozvoja Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Absolvent vie aktívnym spôsobom získavať informácie a analyzovať mikro- a makroekonomické problémy cestovného ruchu aj s využitím najnovších technológií, navrhovať a realizovať riešenia a vyhodnotiť dosah ekonomických a manažérskych rozhodnutí. Má zručnosti a schopnosti tvorivého uplatňovania nadobudnutých zručností a prierezových kompetencií, disponuje rozvinutými analytickými a komunikačnými zručnosťami potrebnými pre výkon vyšších manažérskych a odborných funkcií v sektore cestovného ruchu. Nadobudnuté zručnosti vie využiť pri riešení problémov cestovného ruchu v širších multidisciplinárnych súvislostiach, a to aj v interkultúrnom prostredí. Je schopný identifikovať a analyzovať nové trendy a využiť ich inovačný potenciál v prospech rozvoja praxe cestovného ruchu.
Kompetencie
Absolvent preukazuje vysoký stupeň samostatnosti pri riešení problémov a projektov zameraných na rozvoj cestovného ruchu. Dokáže pracovať efektívne ako jednotlivec alebo vedúci tímu na vyššej úrovni manažmentu v podnikoch cestovného ruchu s národnou a zahraničnou účasťou, v regionálnych a národných orgánoch, manažérskych organizáciách cestovného ruchu, zahraničných zastúpeniach, poradenských, konzultačných a projektových organizáciách, v štátnej správe a samospráve, v školstve a výskume. Absolvent je schopný uplatňovať ekonomické, sociálne, právne a etické princípy. Má proaktívny prístup, dokáže prezentovať a obhajovať vlastné myšlienky pred odborným publikom a to aj vo svetovom jazyku. Nesie zodpovednosť za zverené úlohy, procesy alebo projekty. Absolvent druhého stupňa štúdia je pripravený pre prácu v cestovnom ruchu na národnom aj medzinárodnom trhu práce.
Ciele vzdelávania:
Vzdelávacími cieľmi ŠP sú:
Hlavnými výstupmi vzdelávania podľa jednotlivých typov výstupov sú:
Vedomosti
Absolvent študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu má systematický ucelený súbor vedomostí o ekonomike a manažmente organizácií cestovného ruchu, vrátane poznania a porozumenia vzťahov k súvisiacim odborom. Absolvent:
Zručnosti
Absolvent študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu má zároveň rozvinuté viaceré zručnosti:
Kompetencie
Absolvent študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu má viaceré získané a prenositeľné kompetencie. Absolvent:
Ciele a výstupy vzdelávania podľa informačných listov predmetov sú uvedené v prílohe č. 13 smernice UMB č. 1/2021 s názvom Ciele a výstupy vzdelávania.
Absolvent študijného programu cestovný ruch je vďaka svojim vedomostiam, zručnostiam a kompetenciám nadobudnutým, resp. posilneným počas štúdia, pripravený na výkon nasledovných povolaní:
Nejde o regulované povolania, preto nebolo potrebné žiadať súhlasné stanoviská.
Uplatniteľnosť absolventov je rozdelená do troch častí:
1. Teoretická uplatniteľnosť absolventov daná povolaniami, na ktoré je absolvent štúdia pripravený:
2. Všeobecné výsledky zamestnanosti absolventov študijného programu z verejne dostupných zdrojov. Výsledky uplatniteľnosti absolventov študijného programu sú zverejnené na webovom sídle: https://uplatnenie.sk/?degree=S%C5%A0®ion=&school=&field= &year=2019, kde sú prezentované údaje za akademický rok 2018/2019. Na základe analýzy uplatniteľnosti sú výsledky takéto:
3. Hodnotenie uplatniteľnosti absolventmi. Uplatniteľnosť absolventov sa taktiež hodnotí prostredníctvom získavania relevantnej spätnej väzby od absolventov v súlade so smernicou UMB č. 2/2022.
K úspešným absolventom študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu patria napríklad:
Uvedení absolventi súhlasili so zverejnením ich osobných údajov podpísaním súhlasu.
Hodnotenie kvality študijného programu prebieha na troch úrovniach a to tak, že pre každú úroveň hodnotenia sú definované rôzne množiny zamestnávateľov:
1. hodnotenie kvality študijného programu v procese jeho vytvárania. Kvalitu študijného programu hodnotili dvaja zástupcovia zamestnávateľov:
Uvedení zamestnávatelia sa vyjadrili ku kvalite študijného programu vypracovaním správy o hodnotení študijného programu zainteresovanou stranou. Tieto hodnotiace správy, ako aj stanovisko osoby zodpovednej za študijný program k zapracovaniu pripomienok zainteresovaných strán sú prílohami predkladaného akreditačného spisu.
2. hodnotenie kvality študijného programu v procese jeho schvaľovania. V procese schvaľovania študijného programu môžu vzniesť pripomienky ku kvalite programu tieto zainteresované strany:
3. hodnotenie kvality študijného programu získavaním spätnej väzby od zamestnávateľov. Spätná väzba získavaná od akýchkoľvek ďalších zamestnávateľov sa uskutočňuje podľa smernice UMB č. 2/2022, kde je možnosť požiadať o spätnú väzbu od ďalších zástupcov zamestnávateľov. V čase vypracovania opisu študijného programu sa takého hodnotenie neuskutočnilo.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú z hľadiska ich vymedzenia definované v Smernici UMB č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo a to v súlade ECTS Users' Guide 2015 a zákonom č. 131/2022 Z. z. o vysokých školách.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe cestovný ruch sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://bit.ly/3p2hFdm) a v Študijnom poriadku EF UMB (https://bit.ly/34wDkCB). Pri tvorbe odporúčaného študijného plánu sme sa okrem uvedených dokumentov riadili nasledovnými pravidlami:
Odporúčaný študijný plán s počtom hodín priamej výučby je súčasťou interného akreditačného spisu študijného programu ako príloha č. 12 smernice UMB č. 1/2021. Odporúčané študijné plány sú súčasťou Sprievodcu štúdiom, ktorý je zverejnený na webovom sídle https://bit.ly/3Hp0IQN. Odporúčaný študijný plán obsahuje názvy povinných predmetov, povinne voliteľných predmetov, kreditovú dotáciu predmetu, základné vzdelávacie činnosti a ich výmeru v hodinách, odporúčaný semester, záťaž študenta v hodinách a vyučujúcich predmetu. Všetky informačné listy predmetov obsahujú ciele a výstupy vzdelávania, identifikačné údaje o predmete, pravidlá priebežného a záverečného hodnotenia predmetu, literatúru, rozdelenie časovej záťaže medzi metódy a vzdelávacie činnosti. Informačné listy sú dostupné v akademickom informačnom systéme AiS2.
Študenti majú možnosť absolvovať vybrané predmety v anglickom jazyku (povinný profilový predmet Manažment a marketing cestovného ruchu a povinne voliteľné predmety: Manažment cieľového miesta, Strategické a regionálne plánovanie v cestovnom ruchu, Kultúrny a mestský cestovný ruch a výberový predmet Terénny výskum). Cieľom je zvýšiť pripravenosť absolventov z hľadiska jazykovej pripravenosti komunikovať vo svetovom jazyku v hospodárskej praxi. Uvedenú možnosť využívajú riadne zapísaní študenti na programe, ale aj mobilitní incoming študenti z partnerských univerzít v zahraničí.
V študijnom pláne študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu nie sú žiadne prerekvizity ani korekvizity. Pri každom predmete v rámci odporúčaného študijného plánu sú stanovené používané vzdelávacie činnosti (prednáška, seminár) vrátane ich hodinovej dotácie. Vzdelávacia činnosť sa na všetkých predmetoch realizuje kombinovanou metódou, čo je uvedené aj v informačných listoch jednotlivých predmetov odporúčaného študijného plánu. Osnova predmetu je povinnou súčasťou informačných listov všetkých predmetov odporúčaného študijného plánu. V jednotlivých informačných listoch predmetov je uvedené pracovné zaťaženie študenta a podiel jednotlivých činností (napr. účasť na priamej vyučovacej činnosti, práca na seminárnej práci, samoštúdium a pod.) na celkovej záťaži študenta. Kreditová dotácia predmetov odráža ich náročnosť a intenzitu/mieru pracovného zaťaženia študenta. Je uvedená pri každom predmete v odporúčanom študijnom pláne. V informačnom liste každého predmetu sú uvedení učitelia, ktorí sa podieľajú na zabezpečovaní daného predmetu. Informácie o jednotlivých osobách, vrátane ich kontaktných údajov, sú zverejnené na webovom sídle Ekonomickej fakulty UMB.
počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia / ukončenie časti štúdia: 74 (z toho 20 za Diplomovú prácu s obhajobu),
počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia / ukončenie časti štúdia: 30,
počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia / ukončenie časti štúdia: 16,
počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia: 20,
počet kreditov za odbornú prax potrebných na riadne skončenie štúdia / ukončenie časti štúdia: x.
Študijný program ekonomika a riadenie cestovného ruchu má stanovené a vopred zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov.
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov sú definované v Študijnom poriadku EF UMB v čl. 18 https://bit.ly/34wDkCB.
Metódy verifikácie dosahovania výstupov vzdelávania, kritéria a podmienky absolvovania predmetu sú uvedené v informačných listoch predmetov študijného programu a komunikované študentom na začiatku semestra. Študenti sú spravidla hodnotení priebežne, pričom sa sleduje osvojovanie vedomostí získaných prostredníctvom všetkých foriem výučby a samostatného štúdia a sleduje sa aj úroveň vypracovania zadaných prác, ak sú takéto práce súčasťou ich študijných povinností. Dosiahnutá úroveň vedomostí a zručností sa hodnotí na základe vopred stanovených kritérií zadávaním kontrolných otázok, testov, konkrétnych študijných úloh, písomných prác a pod. Výsledky priebežného hodnotenia sú dôležitou súčasťou hodnotenia z predmetov, ak je takýto typ hodnotenia definovaný v podmienkach ukončenia predmetu. Záverečné hodnotenie sa uskutočňuje v období na skončenie študijných povinností. Riadne a opravné termíny sú s dostatočným časovým predstihom zverejnené v akademickom informačnom systéme AiS2.
Výsledky verifikácie a hodnotenia študentov sú zverejnené študentovi v akademickom informačnom systéme. Na požiadanie študenta je učiteľ povinný poskytnúť študentovi spätnú väzbu k výsledku hodnotenia.
Možnosti opravných postupov voči hodnoteniu sú definované:
Okrem toho sa študenti môžu obrátiť na študijného poradcu, na vedúceho katedry alebo na prodekana pre pedagogickú činnosť, ktorí sú povinní sa zaoberať každým podnetom.
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú definované v Študijnom poriadku Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici v čl. 11 a čl. 27 https://bit.ly/34wDkCB.
V súlade s kultúrou Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici je životný cyklus študijného programu ako vzdelávacej služby ohraničený štandardnou dĺžkou štúdia, a preto sa v tejto časti uvádza abecedný zoznam tém záverečných prác za posledné dva akademické roky, ktoré reprezentujú dĺžku štúdia:
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe
Pravidlá týkajúce sa záverečných prác sú definované v Smernici č. 2/2021 Úprava písomných vysokoškolských prác, záverečných prác a habilitačných prác https://bit.ly/31wKllO, v Študijnom poriadku EF UMB čl. 21 a čl. 22 https://bit.ly/34wDkCB a podrobne preberané v rámci povinného predmetu Diplomový seminár. Organizačné usmernenia týkajúce sa obhajoby diplomovej práce sú uvedené na webovom sídle pracoviska v časti Oznamy katedry. Každý učiteľ študijného programu navrhuje témy len v rámci povinných a povinne voliteľných predmetov, ktorý zabezpečuje. Téma diplomovej práce by mala byť dostatočne konkrétna na to, aby indikovala jej obsah a hlavný cieľ. Pri formulovaní témy diplomovej práce je potrebné pamätať na to, že jej výsledkom je návrh jedinečného inžinierskeho riešenia problému.
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov
Podpora individuálnych mobilít študentov je jednou zo strategických priorít UMB v oblasti internacionalizácie. Uvedená priorita je podrobne rozpracovaná v dokumente Stratégia internacionalizácie dostupnom na https://bit.ly/3dyvR7l a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB https://bit.ly/3DEvRx4. Informácie o mobilitách v zahraničí sú v súčasnosti zverejnené na webovej stránke EF UMB https://bit.ly/3rUE266 v slovenskom a anglickom jazyku.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov
Na dodržiavaní akademickej etiky sa kladie dôraz počas celej dĺžky štúdia. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici má vypracovaný a zverejnený Etický kódex študenta a Ekonomická fakulta UMB má tiež vytvorený vlastný Etický kódex študenta EF UMB. Oba dokumenty sú verejne dostupné v plnom znení na webovom sídle umb.sk a ef.umb.sk. Študenti sú kontinuálne oboznamovaní so zásadami a pravidlami dodržiavania akademickej etiky, a to v prvom roku bakalárskeho štúdia v rámci predmetov Úvod do štúdia na vysokej škole, Kultúra prejavu, pri zadávaní seminárnych prác a projektov, v inžinierskom programe v rámci Seminára k diplomovej práci a prostredníctvom príslušných ročníkových vedúcich. Vyučujúci dôsledne preverujú pôvodnosť predloženej seminárnej práce, vypracovanej štúdie alebo projektu. V Študijnom poriadku EF UMB čl. 18, ods. 9 je podvádzanie pri vykonávaní študijnej povinnosti považované za disciplinárny priestupok. V prípade porušenia akademickej etiky má UMB vytvorené postupy riešenia, a to v Študijnom poriadku EF UMB a v Disciplinárnom poriadku UMB. Disciplinárne priestupky rieši Disciplinárna komisia EF UMB https://bit.ly/3gkrH4d. Jej postavenie a činnosť upravuje Disciplinárny poriadok UMB v Banskej Bystrici pre študentov a Rokovací poriadok UMB v Banskej Bystrici pre študentov https://bit.ly/31E2UEv.
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity https://bit.ly/3oBITr0. Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB https://bit.ly/3EBcZ3t. Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB https://bit.ly/31KQ9Yg. Dokumenty sa zverejňujú na webovom sídle univerzity a fakulty.
Postupy aplikovateľné pre študentov so špecifickými potrebami
Univerzita a jej súčasti poskytujú uchádzačom a študentom so špecifickými potrebami primerané úpravy a podporné služby a vytvárajú prostredie na vyrovnávanie príležitostí študovať na UMB. Postupy pre uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami sú uvedené v Sprievodcovi štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity https://bit.ly/3dxWlFW. Na EF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátora pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie, ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom https://bit.ly/3yk15Zv.
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta
Postupy pri podávaní podnetov a odvolaní so strany študentov sú definované v Smernici o vybavovaní sťažností https://bit.ly/32VheJn.
Zoznam predmetov a informačné listy predmetov sú prílohou žiadosti o akreditáciu študijného programu.
Aktuálny harmonogram akademického roka je dostupný na webovom sídle fakulty Harmonogram akademického roka | Študent | Ekonomická fakulta, Univerzita Mateja Bela (umb.sk)
Aktuálny rozvrh je prístupný cez akademický informačný systém AiS2, do ktorého je študentom a zamestnancom udelený autorizovaný prístup.
prof. Ing. Vanda Maráková, PhD.
profesorka
048/446 2216
prof. Ing. Kristína Pompurová, PhD.
Katedra cestovného ruchu
048/446 2211
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11599
predmet: Ekonómia a politika cestovného ruchu
doc. Ing. Tomáš Gajdošík, PhD.
Katedra cestovného ruchu
048/446 2215
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/25053
predmet: Informačné systémy v cestovnom ruchu 2
prof. Ing. Vanda Maráková, PhD.
Katedra cestovného ruchu
048/446 2216
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11230
predmet: Inovácie v cestovnom ruchu; Manažment a marketing cestovného ruchu
doc. Ing. Andrej Malachovský, PhD.
Katedra cestovného ruchu
048/446 2218
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11214
predmet: Manažérstvo kvality a vzťahov so zákazníkom v cestovnom ruchu
doc. Ing. Radka Marčeková, PhD.
Katedra cestovného ruchu
048/446 2217
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18487
predmet: Kontroling podnikov cestovného ruchu
prof. Ing. Kristína Pompurová, PhD. VUPCH_Pompurová
doc. Ing. Tomáš Gajdošík, PhD. VUPCH_Gajdošík
prof. Ing. Vanda Maráková, PhD. VUPCH_Maráková
doc. Ing. Andrej Malachovský, PhD. VUPCH_Malachovský
doc. Ing. Radka Marcekova, PhD. VUPCH_Marcekova
Zoznam učiteľov študijného programu obsahuje všetkých, ktorí sa podieľajú na vyučovaní povinných a povinne voliteľných predmetov v súlade s odporúčaným študijným plánom a informačnými listami predmetov. Zoznam učiteľov s odkazom na centrálny register zamestnancov a kontakty je prílohou akreditačného spisu.
Rozvrhnutie pracovnej záťaže učiteľov v súlade s počtom hodín a seminárov študijného programu sú uvedené v prílohe 3 smernice UMB č. 1/2021 s názvom Kapacita a rozvrhnutie pracovnej záťaže učiteľov ŠP. Tento dokument je izolovaným pohľadom na distribúciu počtu vyučovaných hodín jednotlivým vyučujúcim a neodzrkadľuje ich participáciu na ďalších študijných programoch.
Zoznam aktuálnych školiteľov záverečných prác je prílohou žiadosti o akreditáciu študijného programu.
Vedecko-pedagogické charakteristiky školiteľov sú prílohou žiadosti o akreditáciu študijného programu.
Bc. Zuzana Gerecová - študentka 1. ročníka (AR 2023/2024), zuzana.gerecova@student.umb.sk
Bc. Kristína Konôpková - študentka 1. ročníka (AR 2023/2024), kristina.konopkova@student.umb.sk
Na Ekonomickej fakulte UMB je vytvorená sieť študijných poradcov pre štúdium, ktorí majú vo svojej kompetencii poradenskú činnosť. Informácie o ročníkových a študijných poradcoch sú k dispozícii na webovej stránke: Ročníkoví vyučujúci | Štúdium | Ekonomická fakulta, Univerzita Mateja Bela (umb.sk)
Študijným poradcom pre študijný program ekonomika a riadenie cestovného ruchu je osoba zodpovedná za kvalitu študijného programu: prof. Ing. Vanda Maráková, PhD. Študentom je zároveň k dispozícii ročníková vyučujúca – doc. Ing. Radka Marčeková, PhD. (1. a 2. ročník).
Študijná referentka:
Študijná referentka:
Referentka pre sociálne veci:
Koordinátor pre uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami:
Referentka pre medzinárodné vzťahy:
Iný administratívny personál:
Ekonomická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici sa neustále snaží inovovať a modernizovať technické vybavenie v učebniach a posluchárňach, rovnako tak aj vybavenie zamestnancov. Celkovo fakulta v súčasnosti disponuje 410 stolovými počítačmi; 50 stolovými počítačmi sú vybavené učebne, posluchárne či seminárne miestnosti a zasadačky, ktoré využívajú pri vyučovaní učitelia. Študenti využívajú v učebniach 92 tenkých klientov, prostredníctvom ktorých sa pripájajú na školské servery a 87 počítačov používajú študenti v počítačových učebniach. Zvyšný počet stolových počítačov používajú zamestnanci vo svojich kanceláriách.
Fakulta disponuje aj približne 200 notebookmi, ktoré primárne využívajú zamestnanci na prácu doma či pri realizovaní pracovných ciest, prípadne sú notebookmi vybavené niektoré zasadačky.
Všetky posluchárne, učebne a zasadačky sú vybavené video premietacou technikou v podobe projektorov (45 ks), TV (12 ks), 55“ a 65“ dotykových displejov (3 ks), interaktívnych tabúľ (3 ks) a dotykových monitorov k PC v učebniach a posluchárňach (15 ks).
Súčasťou učební, posluchární, zasadačiek a špeciálnych seminárnych miestností sú aj video a audio zariadenia, ktoré umožňujú bezproblémové online či hybridné vyučovanie – videokonferenčné sety (7 ks), webkamery (50 ks), všesmerové mikrofóny (50 ks).
Zamestnanci rovnako disponujú vo svojich kanceláriách webkamerami, všesmerovými mikrofónmi alebo setmi slúchadlá a mikrofón, grafickými tabletmi o stylusom alebo tabletmi s perami.
Na fakulte je zriadených 8 počítačových učební (7 v Banskej Bystrici a 1 na IMS v Poprade), z toho 3 sú vybavené tzv. RDS klientami (celkovo 92 ks), prostredníctvom ktorých sa pripájajú študenti na RDP Server a 5 počítačových učební, ktoré sú vybavené stolovými počítačmi (celkovo 87 počítačov).
Všetci študenti i zamestnanci zároveň môžu využívať vzdialený prístup na servery UMB zo svojich súkromných stolových počítačov alebo notebookov s využitím šifrovanej VPN (prostredníctvom RDP klienta na svojom PC sa pripoja na RDS server UMB), a majú tak možnosť využívať potrebný softvér aj pri dištančnom vyučovaní bez obmedzenia.
Na fakulte majú k dispozícii všetci zamestnanci 10 multifunkčných veľkých centrálne spravovaných tlačiarní so skenerom a kopírkou. Okrem toho majú zamestnanci k dispozícii celkovo 106 iných tlačiarní a multifunkčných zariadení (tlačiareň, skener a kopírka).
Všetky počítače a notebooky sú pripojené k internetu káblom. Na fakulte je rozmiestnených 77 WiFi AP zariadení, z toho 32 ks značky CISCO a 45 značky Ubiquiti, ktoré slúžia pre potreby edukačného procesu pre zamestnancov i študentov.
V priestoroch fakulty majú študenti k dispozícii Copy Centrum, Samovzdelávacie stredisko na štúdium cudzích jazykov, pobočku univerzitnej knižnice so študovňou, ktorú dopĺňajú 2 ďalšie študovne.
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov jednotlivých predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2). Základné informácie a odporúčaný študijný plán jednotlivých študijných programov je dostupný na webovej stránke fakulty a v sprievodcovi štúdia. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú súčasťou kurzov vytvorených pre každý predmet v rámci e- learningového portálu LMS Moodle (LMS).
LMS je na platforme Moodle, a je určený ako primárny nástroj pre riadenie distančného vzdelávania (materiály, prednášky, skriptá, úlohy, testy, termíny, hodnotenia a podobne). V rámci kurzov k jednotlivým predmetom v LMS majú študenti k dispozícii všetky študijné materiály potrebné na úspešné ukončenie a zvládnutie daného predmetu.
Prístup k študijnej literatúre, informačným databázam a ďalším informačným zdrojom:
Študenti okrem tradičných printových študijných materiálov dostupných v univerzitnej knižnici majú možnosť pristupovať aj k elektronickým knižným zdrojom, vedeckým článkom a iným publikáciám prostredníctvom univerzitnej knižnice. Z každého školského PC sa dá pripojiť na 20 platených databáz publikačných výstupov, ku ktorým má fakulta licencovaný univerzitný prístup (napr. ProQuest eBook Central, Emerald, Science Direct, Wiley Online Library či HST a iné). K vyššie zmieneným online databázam majú študenti prístup aj z pohodlia domova prostredníctvom VPN pripojenia. Vedecké monografie, učebnice a skriptá z dielne zamestnancov fakulty sú postupne digitalizované a sprístupňované študentom prostredníctvo Virtuálnej študovne (https://digitalnakniznica.cvtisr.sk/page/umb- digitalna-kniznica) a Repozitára UMB (https://repo.umb.sk/) v nadväznosti na politiku otvoreného prístupu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
Univerzitná knižnica UMB disponuje 5 študovňami, jedným samovzdelávacím strediskom, referátom absenčných výpožičiek a vzdelávacím centrom Mateja Bela. Priamo na Ekonomickej fakulte UMB v Banskej Bystrici majú študenti k dispozícii Samovzdelávacie stredisko (https://www.library.umb.sk/studovne/samovzdelavacie-stredisko/), v ktorom majú študenti prístup k jazykovým a odborným databázam, disponujú 317 tlačenými odbornými publikáciami, encyklopédiami a slovníkmi, 8 počítačmi so štandardným programovým vybavením s web kamerou, slúchadlami s mikrofónom s pripojením na internet, TV, dataprojektorom, 1 multifunkčným zariadením a WiFi. Ekonomická študovňa poskytuje študentom absenčné a prezenčné výpožičky, registráciu používateľov, poradenské a bibliografické informácie, reprografické služby, možnosť vrátenia knihy prostredníctvom biblioboxu. Disponuje 32 292 knižnými dokumentmi a 37 titulmi periodík v podobe vedeckých a odborných časopisov, dennú tlač, týždenníky a mesačníky.
Prístup k informačným technológiám:
Študenti Ekonomickej fakulty Univerzity Mateja Bela v banskej Bystrici majú bohatý a veľmi pružný prístup k informačným technológiám. V prípade technických problémov s informačnými systémami sa študenti i zamestnanci môžu obrátiť na stránku technickej podpory helpdesk.umb.sk (https://helpdesk.umb.sk/), na ktorej nájdu všeobecné informácie, návody a postupy k používateľským kontám, ku kontám Office 365, k AiS2, LMS Moodle, k pripojeniu na internet a WiFi v priestoroch fakulty a internátov, ako aj k študentským preukazom.
Študenti majú k dispozícii rozvrhy v systéme AiS2, prostredníctvom ktorého sa prihlasujú na záverečné i priebežné skúšky, dostávajú priebežné i záverečné hodnotene. Vyučujúci komunikujú so študentmi prostredníctvom ich študentských mailových schránok, prípadne prostredníctvom možnosti zasielania hromadných mailov cez AiS2 alebo príslušný kurz v LMS Moodle.
Každý študent a vyučujúci má na základe svojho študentského alebo zamestnaneckého univerzitného účtu prístup k piatim licenciám balíka Office 365 (Word, Excel, PowerPoint, Access, Outlook, OneDrive, PowerBI, Teams, Whteboard, a iné).
Každá katedra prevádzkuje na webe fakulty katedrové sekcie, prostredníctvom ktorých oboznamuje študentov a verejnosť s dôležitými informáciami, aktualitami a pod.
Súčasťou softvérového vybavenia, ktoré majú študenti k dispozícii pre potreby vzdelávacieho procesu, je okrem aplikácii dostupných v rámci balíka Office 365 alebo MS Office 2016/2019, R a R-Studio, štatistický softvér IBM SPSS 28, SAP, Power BI, SQL, Inkscape, CorelDRAW, 7Zip, WinRAR, JAVA, Adobe Reader (v niektorých prípadoch Adobe Acrobat Pro), QGIS, Notepad ++, webové prehliadače Windows Explorer alebo Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, IrfanView, VLC player, Total Commander, PC Translátor, Abbyy Fine Reader či softvér na nahrávane videa (v niektorých učebniach je to Camtasia, vo väčšine prípadov Open Broadcaster Software) a iné. Zároveň sú to špecializované softvéry pre cestovný ruch, a to napr. globálny distribučný systém Amadeus, hotelový informačný systém Fidelio a Hores, informačný systém v pohostinskom zariadení BlueGastro a informačný systém v cestovnej kancelárii CK 9.0.
Dištančné vzdelávanie je realizované najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Team, ktorá umožňuje využiť aj audioprednášky, zdieľanie dokumentov, chatovanie, vytváranie samostatných študijných skupín.
Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme učebných textov, prednášok, zadaní, dátových súborov, riešení a videoprezentácií. LMS Moodle slúži aj na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Okrem aplikácie MS Teams, pedagógovia využívajú v niektorých prípadoch aplikáciu Zoom či Google Meet alebo Cisco Webex. Učitelia majú možnosť používať education licenciu od Slido pre vyššiu interakciu študentov pri online vyučovaní alebo získavaní spätnej väzby.
V prípade potreby špeciálneho softvéru inštalovaného v počítačových učebniach majú študenti k týmto počítačom zabezpečený vzdialený prístup prostredníctvom šifrovanej VPN a majú tak možnosť využívať potrebný softvér aj pri dištančnom vyučovaní bez obmedzenia.
Prístupy, manuály e-learningových portálov:
V prípade dištančného (prípade aj hybridného) vzdelávania online výučba prebieha prostredníctvom aplikácie MS Teams. Do predmetového tímu sa postupne pridajú všetci študenti, s ktorými vyučujúci následne realizuje online prednášky, cvičenia, semináre, konzultácie a pod.
Inštrukcie k dištančnému vyučovaniu vrátane návodov majú študenti i pedagógovia k dispozícii na Helpdesk.umb.sk (k dispozícii je slovenská aj anglická verzia podpory) (https://helpdesk.umb.sk/sk/23/zakladne- informacie-ms-teams.html). Súčasťou návodov sú aj videá, ktoré sú pre pedagógov a študentov dostupné čiastočne aj v kurze IT Služby (IT Services) v LMS https://lms.umb.sk/course/index.php?categoryid=182 alebo aj na YouTube https://youtube.com/playlist?list=PLxzjGZonsfzV7RTjvqlUizBMq8WeO RF_N). Študenti aj zamestnanci sa môžu rovnako obrátiť aj na
správcov IKT na fakulte (https://helpdesk.umb.sk/user/local_admins), ktorí im dokážu pomôcť aj prostredníctvom vzdialeného prístupu.
Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie:
Prechod z prezenčného na dištančné vzdelávanie je možné realizovať de facto okamžite, nakoľko všetky učebne a posluchárne, v ktorých prebieha vyučovanie, sú vybavené potrebnou technikou, ktorá umožňuje prenos audia a videa prostredníctvom internetu.
Ku všetkým predmetom študijného programu sú vytvorené v LMS Moodle kurzy. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. rok štúdia) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory a ostatných potrebných nástrojov a systémov na úvodnom stretnutí (https://youtu.be/Po6youDiKj4). V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu predmetu taktiež odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity.
Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) vyučovanie prechádza aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch študijného programu.
Študijný program cestovný ruch prispieva k naplneniu dlhodobého zámeru Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici orientovaného na otvorenosť k spolupráci s partnermi verejného a súkromného sektora prioritne spoluprácou s jednotlivými organizáciami cestovného ruchu (napr. Oblastná organizácia cestovného ruchu Stredné Slovensko, Krajská organizácia cestovného ruchu BBSK, Rozvojová agentúra BBSK, Ministerstvo dopravy a výstavby SR, – Sekcia cestovného ruchu, Park Snow Donovaly ai.). Osobitne významná je spolupráca so spoločnosťou pelicantravel.com s.r.o, ktorá zamestnáva mnohých absolventov študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu a priamo sa podieľa na zabezpečovaní povinne voliteľného predmetu Medzinárodné podnikanie v cestovnom ruchu. Partneri z praxe spolupracujú s garantujúcim pracoviskom Katedrou cestovného ruchu formou prednášok z praxe: https://www.ef.umb.sk/index.asp?uid=342 (odborníci z praxe zrealizujú v priemere 10 prednášok pre študentov študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu ročne, a to aj v prípade dištančnej výučby), riešením problémov zadaných organizáciami prostredníctvom seminárnych prác, prác študentskej vedeckej aktivity ako aj diplomových prác, ponukou stáží a odborných praxí pre študentov, spoločnou prípravou študijných materiálov, participácii študentov na riešení projektov pre potreby praxe, ako aj účasťou na obhajobách záverečných prác. Kľúčoví partneri Katedry cestovného ruchu (spolupracujúce organizácie z praxe), garantujúceho pracoviska študijného programu, sú zverejnení na webovej stránke EF UMB | Partneri katedry. Dlhodobá a významná je aj medzinárodná spolupráca v oblasti pedagogickej a vedeckovýskumnej činnosti so zahraničnými partnermi, najmä z Českej republiky, Poľska, Nemecka, Španielska a Spojeného kráľovstva. Osobitne významná je spolupráca s Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt v Nemecku (parciálne štúdium v anglickom jazyku), v spolupráci s ktorou je ponúkaná študentom študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu možnosť získať dvojitý diplom. Medzinárodne uznávaná vedecko- pedagogická osobnosť prof. Harald Pechlaner, je dlhoročným partnerom pri zabezpečovaní vzdelávacích činností programu EF UMB | Doctor honoris causa. V neposlednom rade je významným partnerom a „zastrešujúcou organizáciou“ svetová autorita v cestovnom ruchu Svetová organizácia cestovného ruchu UNWTO, ktorá ako jedinej univerzite v strednej a východnej Európe udelila EF UMB za ŠP ekonomika a riadenie cestovného ruchu na obdobie rokov 2019-2022 medzinárodný certifikát TedQual, potvrdzujúci medzinárodnú kvalitu obsahovej náplne študijného programu, ale aj kvalitu vzdelávacej a vedecko-výskumnej činnosti pracoviska EF UMB | Katedra cestovného ruchu.
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici ponúka svojim študentom bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia (https://www.umb.sk/studium/student/volny- cas/). V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž.
V oblasti umeleckého vyžitia priamo na univerzite fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť (https://youtu.be/aIUOyNNf24s), Univerzitný folklórny súbor Mladosť (https://youtu.be/fRZ9GYAj84k) a Komorný orchester Mladosť (https://youtu.be/75FPEJynxSk). Študenti majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS; súbor je otvorený pre študentov, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy (https://www.unidc.sk/mesto/banska-bystrica/).
Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (https://youtu.be/BSy4TKWuD1I). Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti univerzity sa môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.
Pre trávenie voľného času ponúka Ekonomická fakulta viacero vhodných priestorov pre študentov vo svojom vonkajšom areáli (priestor na sedenie na lavičkách, v prípade dobrého počasia priamo na tráve). Priamo v budovách fakulty sa nachádzajú 2 kaviarne, chill out oddychová a relaxačná zóna, 2 respíria, v rámci ktorých majú študenti prístup k PC a internetu a vyžívajú ich na projektové stretnutia, štúdium a pod. Ďalej je to Ekonomická študovňa a Samovzdelávacie stredisko. Študenti i zamestnanci majú priamo na fakulte k dispozícii jedáleň a bufet, okrem toho je na fakulte viacero nápojových automatov.
Pred vypuknutím pandémie COVID-19 študenti pravidelne organizovali zábavné kvízy pre študentov či Beánie (fakultný študentský ples). Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým univerzita aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete, web, maily a informačné tabule v priestoroch fakulty.
Študenti študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu majú možnosť zúčastniť sa rôznorodých krátkodobých, ale aj dlhodobých zahraničných študijných pobytov, mobilít na štúdium a stáže. Medzi najobľúbenejšie formy mobilitných programov patria programy:
Najväčší podiel medzi outgoing mobilitami študentov EF UMB na celkovom počte odchádzajúcich študentov fakulty patrí práve študentom programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu.
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu na mobilitách a stážach sa riadia Smernicou č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB https://bit.ly/3L4aF8B a sú zverejnené v samostatnej sekcii webovej stránky EF UMB https://bit.ly/3rUE266. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku, motivačný list, CV a doklad o úrovni cudzieho jazyka. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných dokumentov a osobného pohovoru (prezenčne alebo on-line). Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou Erasmus+. Po ukončení mobility prodekanka pre pedagogickú činnosť potvrdí uznanie ECTS kreditov získaných na mobilite na základe potvrdeného výpisu výsledkov (Transcript of records).
Okrem možnosti štúdia sa ponúka študentom študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu aj možnosť účasti na stáži na Slovensku alebo v zahraničí. V rámci programu Erasmus+ stáž, do ktorého je zapojená Univerzita Mateja Bela, má študent možnosť zvoliť si zo širokej ponuky organizácií na webovej stránke Ekonomickej fakulty alebo osloví vybraný podnik alebo organizáciu v rámci krajín EU. Aktuálna ponuka stáží je zverejnená na webovom sídle fakulty: https://bit.ly/3J38HDs. Obľúbenou formou mobility na stáž je v ostatných rokoch absolventská mobilita, ktorú je možné absolvovať do 12 mesiacov od ukončenia štúdia na EF UMB a častokrát ako vyplýva zo spätnej väzby od študentov tvorí významný míľnik z hľadiska uplatnenia sa na trhu práce v medzinárodnom meradle.
Všetky informácie týkajúce sa prijímania uchádzačov na inžinierske štúdium (podmienky prijatia na štúdium a algoritmus vytvárania poradia uchádzačov) sú zverejnené na webovom sídle Ekonomickej fakulty UMB (Podmienky prijatia na štúdium v príslušnom akademickom roku https://bit.ly/3DJEXbN).
Uchádzač o štúdium študijného programu II. stupňa na EF UMB musí spĺňať základné osobnostné a vedomostné požiadavky podľa Slovenského kvalifikačného rámca – SKKR na úrovni 5, podľa ktorých sa absolvovaním bakalárskeho štúdia dospeje k tomu, že uchádzač má vedomosti a ich pochopenie v odbore ekonómia a manažment, ktoré nadväzujú na ich všeobecné stredoškolské vzdelanie a sú typicky na úrovni pokročilých učebníc doplnených o vybrané aspekty najnovších poznatkov z odboru ekonómia a manažment; vedia použiť svoje vedomosti a ich chápanie spôsobom naznačujúcim profesionálny prístup k práci a/alebo k povolaniu a majú kompetentnosti zvyčajne preukázané kladením a obhajovaním argumentov a (vy)riešením problémov v odbore ekonómia a manažment, majú schopnosti získavať a interpretovať zodpovedajúce údaje zvyčajne v odbore ekonómia a manažment a na ich základe eticky a spoločensky zodpovedne rozhodovať, vedia komunikovať informácie, koncepcie, problémy a riešenia odbornému aj laickému publiku a majú rozvinuté zručnosti vzdelávať sa potrebné na pokračovanie v ďalšom štúdiu s vysokým stupňom samostatnosti.
Uchádzač o štúdium študijného programu ekonomika a riadenie cestovného ruchu je kultivovanou osobnosťou s dobrým spoločenským správaním a vystupovaním, akceptáciou etických noriem a princípov. Ovláda základné všeobecné ekonomické a manažérske pojmy. Dokáže aktívnym spôsobom získavať údaje o internom a externom prostredí podniku cestovného ruchu, použitím kvalitatívnych a kvantitatívnych metód ich analyzovať, a vyhodnocovať.
Je samostatným zodpovedným jednotlivcom schopným nachádzať riešenia inovatívnym a udržateľným spôsobom, a tým prispievať k riešeniu spoločenských výziev v 21. storočí. Vyznačuje sa nezávislým analytickým a kritickým myslením. Dokáže sa prispôsobiť zmeneným okolnostiam, získavať nové poznatky, aktívne rozširovať svoje vedomosti, myslieť ekonomicky a samostatne sa rozhodovať s využitím tvorivého prístupu.
Má adekvátne počítačové zručnosti. Vie súvisle komunikovať v slovenskom a svetovom jazyku písomnou aj ústnou formou, prenášať informácie v pracovnom kolektíve i externom prostredí, obhajovať svoje postoje a návrhy. Dokáže koordinovať postupy v tímoch a niesť zodpovednosť za výsledky pracovného tímu. Vie identifikovať a zhodnotiť etické, sociálne a ďalšie súvislosti riešených problémov v kontexte ekonomického prostredia.
Základnou podmienkou prijatia na inžinierske štúdium je absolvovanie minimálne prvého stupňa vysokoškolského štúdia. Ďalšou podmienkou je úspešné vykonanie prijímacej skúšky. Prijímacia skúška pozostáva z písomného testu z profilujúcich predmetov bakalárskeho štúdia v študijnom odbore ekonómia a manažment. Za test na prijímacej skúške môže uchádzať získať maximálne 100 bodov. V podmienkach prijatia sú stanovené aj pravidlá, kedy je uchádzač oslobodený od povinnosti vykonať prijímaciu skúšku. Podmienky prijatia na inžinierske štúdium sú zverejnené na stránke https://bit.ly/3DJEXbN. Postup prijímacieho konania a podmienky prijatia sú stanovené v dokumente Možnosti a podmienky prijatia na štúdium a plánované počty prijatých uchádzačov na akademický rok 2022/2023 https://bit.ly/33jEWyV.
Vyhodnotenie testov sa realizuje automatizovane systémom TAP – skenovaním odpovedných hárkov. Výsledky sú zverejnené uchádzačom na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacej skúšky. O prijatí uchádzača rozhoduje prijímacia komisia fakulty.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú evidované v akademickom informačnom systéme.
Vzhľadom na pandemickú situáciu, v akademickom roku 2021/2022 boli študenti prijímaní bez vykonania prijímacej skúšky. V akademickom roku 2020/2021 prejavilo záujem o štúdium na študijnom programe cestovný ruch 57 študentov, z ktorých podmienky prijatia na štúdium splnilo 46 študentov.
Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici https://bit.ly/3opb0ZR. Hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania sa na UMB spravidla uskutočňuje ako:
Do hodnotenia kvality výučby a učiteľov ŠP sú zahrnuté všetky povinné a povinne voliteľné predmety, ktoré si študent v danom akademickom roku zapísal a ktoré v danom semestri akademického roka absolvoval. Môže sa hodnotiť aj kvalita výučby a učiteľov ŠP v prípade výberových predmetov, ak je takéto hodnotenie vhodné a môže prispieť k zlepšovaniu kvality poskytovaného vzdelávania.
Hodnotenie kvality vyučovania a učiteľov ŠP sa uskutočňuje vo fyzickej alebo elektronickej podobe, hodnotiaca škála je od 1 ako najlepšie hodnotenie a 5 ako najhoršie hodnotenie, pričom minimálny okruh hodnotených oblastí otázok je takýto:
Predmetom hodnotenia je úroveň kvality vyučovania a úroveň kvality pedagogickej kompetentnosti učiteľa. Hodnotenie kvality zabezpečenia študijného programu a podporných činností sa uskutočňuje najneskôr v deň absolvovania štátnej skúšky, pričom minimálny okruh hodnotených oblastí je takýto (hodnotiaca škála od 1 do 5):
Získavanie spätnej väzby hodnotením kvality študijného programu absolventmi sa obvykle uskutočňuje v elektronickej podobe, najmenej raz za štandardnú dĺžku štúdia daného ŠP, pričom sa odporúča uskutočniť hodnotenie kvality študijného programu takými absolventmi, u ktorých uplynul aspoň rok od ich riadneho skončenia štúdia. Predmetom hodnotenia je príslušný študijný program a úroveň naplnenia cieľov vzdelávania príslušného študijného programu z pohľadu absolventov.
Výsledky spätnej väzby študentov sú zverejnené na webovom sídle fakulty https://bit.ly/3B99TCV, kde je uvedený počet študentov zapísaných na daný predmet, počet študentov zúčastnených na hodnotení kvality učiteľov a vyučovania a jednotlivé hodnotené predmety, ak sa na nich zúčastnil požadovaný minimálny počet študentov.
Výsledky spätnej väzby sú prerokúvané na dvoch úrovniach:
Spätná väzba na kvalitu je v rámci politík kvality na UMB zabezpečená aj ako proces neustáleho zlepšovania, kde je možné ktoroukoľvek zainteresovanou stranou podať podnet na zlepšenie kvality. Kontaktné miesta pre zlepšovanie kvality sú uvedené na webovom sídle VSK UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system- kvality/zlepsovanie-vsk-umb-16322/).
Podľa postupov uvedených v smernici č. 2/2022 sa uskutočňuje hodnotenie kvality študijného programu aj prostredníctvom týchto tvrdení hodnotených absolventmi (hodnotenie od 1 po 5):
Pre absolventov študijného programu sú okrem týchto oblastí hodnotené aj ďalšie oblasti spojené so študijným programom:
Výsledky posledného hodnotenia spätnej väzby absolventov sa zverejňujú na webovom sídle fakulty https://bit.ly/35FV5zH.
Študijný poriadok: https://bit.ly/34wDkCB
Štipendijný poriadok: https://bit.ly/3uDHFyX
Disciplinárny poriadok a rokovací poriadok disciplinárnej komisie: https://bit.ly/3gkrH4d
Sprievodca štúdiom: EF UMB | Sprievodca štúdiom
Doktorandské štúdium: legislatíva
Prístupné akademické prostredie pre študentov so špecifickými potrebami: EF UMB | Študenti so špecifickými potrebami
Školné a poplatky spojené so štúdiom: https://bit.ly/3us0THs
Študentské pôžičky: https://bit.ly/3shp60o
Pracovné ponuky a brigády: https://bit.ly/3giRpGr, EF UMB | Ponuka práce, EF UMB | Ponuka praxí, EF UMB | Ponuka stáží
Stravovanie: EF UMB | Stravovanie
Ubytovanie: Správa účelových zariadení UMB | Študent | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Športové aktivity: Voľný čas | Študent | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici (umb.sk)
Protidrogové a poradenské služby: https://poradenstvo.umb.sk/
Študentské organizácie: https://bit.ly/34vzf1w
Preukaz študenta: Študentské preukazy | Preukazy UMB | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Informácie pre uchádzačov o štúdium: EF UMB | Podaj si prihlášku
Alumni Klub: EF UMB | Alumni klub UMB, EF UMB | Klub absolventov, (1) Klub absolventov KCR | Facebook
Etický manažment a etický kódex: https://bit.ly/32Y5A0s, https://bit.ly/3J1EWD4
Politika kvality: Vnútorný systém zabezpečovania kvality | Základné vnútorné predpisy VSK | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici (umb.sk)
Študentská vedecká a odborná činnosť: EF UMB | Študentská vedecká aktivita 2021
Kariérne centrum: https://bit.ly/3ooQ2KJ
Odkazy na ďalšie relevantné predpisy a informácie sú uvedené vo Vnútornej hodnotiacej správe.