Študijný program | PP_Man_D1n - manažment |
Štúdium | stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Ekonomická fakulta |
Sídlo fakulty | Tajovského 10, 975 90 Banská Bystrica |
Profil absolventa:
Absolvent prvého stupňa študijného programu manažment má vedomosti, zručnosti a kompetencie v oblasti manažérskych disciplín. Poznaním základných a prierezových manažérskych procesov a ich aplikovaním v rôznych funkčných oblastiach organizácie, sa uplatní ako manažér nižšej a strednej úrovne riadenia bez ohľadu na veľkosť organizácie a charakter poskytovaných produktov. Má kompetencie samostatne analyzovať a riešiť problémy v meniacom sa prostredí, schopnosť plánovať, autonómne a zodpovedne sa rozhodovať, schopnosť myslieť strategicky a schopnosť vhodne a profesionálne prezentovať vlastné stanoviská. Je schopný analyzovať a vymedziť štruktúru a procesy systému riadenia organizácie, identifikovať v ňom nedostatky a navrhovať tvorivé riešenia na ich odstránenie. Absolvent pozná a vie aplikovať metódy plánovania a organizovania, vie dynamicky a flexibilne uplatniť vhodný štýl vedenia ľudí, pozná a vie aplikovať metódy a prostriedky kontroly. Vie aktívne vyhľadávať systematizovať a interpretovať relevantné finančné i nefinančné informácie. Rozhodnutia prijíma v kontexte finančnej a ekonomickej analýzy organizácie a analýzou externého aj interného prostredia dokáže syntetizovať a vo vzájomných súvislostiach aj identifikovať príčiny a dôsledky nedostatočnej výkonnosti organizácie a odhadovať jej vývoj v budúcnosti. Dokáže analyzovať ekonomické a manažérske aspekty jednotlivých činností organizácie, navrhovať a realizovať manažérske rozhodnutia. Pri rozhodovaní využíva informácie o procesoch organizácie a prácou s informačno- komunikačnými technológiami vie svoje rozhodnutia objektivizovať. Absolvent prvého stupňa študijného programu manažment získa dostatok teoretických vedomostí, zručností, kompetencií a praktických skúseností najmä z oblasti manažmentu, ekonomiky podniku, podnikových financií a finančno-ekonomickej analýzy, manažmentu ľudských zdrojov, operačného manažmentu, marketingu, organizačných auditov a štatistiky. Na základe získaných vedomostí, schopností a zručností je z hľadiska osobnostnej a sociálnej zrelosti spoločensky zodpovedný, rešpektuje etické princípy, je schopný argumentovať, prezentovať a obhájiť svoje postoje a návrhy, pracovať v tíme a efektívne komunikovať. Získané poznanie a schopnosti mu umožnia podnikať a uplatniť sa aj ako fyzická či právnická osoba. Je schopný ďalej sa vzdelávať v druhom stupni štúdia v disciplínach, ktoré budú rozvíjať jeho kvalifikáciu.
Ciele vzdelávania:
Ciele a výstupy vzdelávania sú uvedené podľa profilu absolventa a podľa informačného listu predmetu v štruktúre profilových predmetov, ktorými sa vedomosti, zručnosti a kompetencie dosahujú:
Ekonomika podniku
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Manažment
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Štatistika
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Prípadové štúdie z manažmentu
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Podnikové financie
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Manažment ľudských zdrojov
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Operačný manažment
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Prípadové štúdie z manažmentu ľudských zdrojov
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Marketing
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Finančno-ekonomická analýza podniku 1
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Organizačné audity
Vedomosti:
Zručnosti:
Kompetencie:
Ciele a výstupy vzdelávania sú uvedené v prílohe č. 13 smernice UMB č. 1/2021 s názvom Ciele a výstupy vzdelávania.
Bakalársky študijný program manažment pripravuje študentov na profesionálnu kariéru. Študijný program je koncipovaný tak, aby absolvent študijného programu manažment nadobudol vedomosti, zručnosti a kompetencie v oblasti manažérskych disciplín. Poznaním základných a prierezových manažérskych procesov a ich aplikovaním v rôznych funkčných oblastiach organizácie, sa uplatní ako manažér nižšej a strednej úrovne riadenia bez ohľadu na veľkosť organizácie a charakter poskytovaných produktov. Absolvent študijného programu manažment je pripravený aj na možnosť samostatného podnikania, založiť si vlastný podnik a ho riadiť.
Vychádzajúc z obsahu predloženého študijného programu možno identifikovať zoznam odborných kvalifikácií, ktoré vychádzajú z úrovne Slovenského kvalifikačného rámca (úroveň 6) a zoznam povolaní, ktoré sú súčasťou Národnej sústavy povolaní. Ide predovšetkým o:
Kód kvalifikácie: U2411011-01030 SK ISCO-08: 2411011
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1030
Kód kvalifikácie: C1221002-00711 SK ISCO-08: 1221002
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/711
Kód kvalifikácie: C3339007-01266 SK ISCO-08: 3339007
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1266
Kód kvalifikácie: U1212005-01003 SK ISCO-08: 1212005
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1003
Kód kvalifikácie: 496560/2 SK ISCO-08: 2141045
https://www.sustavapovolani.sk/karta_zamestnania-496560
Kód kvalifikácie: U3313005-01307 SK ISCO-08: 2411999
https://www.kvalifikacie.sk/karta-kvalifikacie/1307
Študijný program manažment je koncipovaný s ohľadom na možnosti budúceho vývoja trhu práce a predovšetkým kvalifikácií a povolania a do skončenia prvých absolventov môžu vzniknúť nové kvalifikácie a povolenia a niektoré z vyššie uvedených môžu zaniknúť alebo zmeniť požiadavky na kvalifikačný štandard. Úlohou univerzity je byť pripravený aj na tento možný
trend a flexibilne naň reagovať.
Uplatniteľnosť absolventov je rozdelená do troch častí:
1. Teoretická uplatniteľnosť absolventov daná povolaniami, na ktoré je absolvent štúdia pripravený:
2. Všeobecné výsledky zamestnanosti absolventov študijného programu z verejne dostupných zdrojov
Informácie o uplatniteľnosti absolventov ŠP manažment sú uvádzané na webovej stránke: (odkaz)
Najnovšie údaje prezentované na tomto webovom portáli sú za akademický rok 2018/2019. Na základe analýzy uplatniteľnosti sú výsledky nasledovné: V roku 2019 úspešne ukončilo štúdium 24 absolventov študijného programu manažment. Z tohto počtu 63 % absolventov 1. stupňa pokračovalo vo svojom štúdiu na 2. stupni. Ďalších 21 % absolventov sa zamestnalo a 8 % absolventov pôsobí ako samostatne zárobkovo činné osoby. Všetci absolventi pracovali vo vyštudovanom odbore vzdelania. Žiadni absolventi študijného programu manažment neboli zamestnaní len na dohodu alebo nezamestnaní.
3. Hodnotenie uplatniteľnosti absolventmi
Uplatniteľnosť absolventov sa taktiež hodnotí prostredníctvom získavania relevantnej spätnej väzby od absolventov v súlade so smernicou UMB č. 2/2022 (odkaz).
Na základe hodnotenia kvality vzdelávania absolventov sa v čase od 27.1.2022 do 1.2.2022 realizovala anketa vo výberovom súbore absolventov. Oslovení boli všetci absolventi ŠP manažment od začiatku jeho realizácie. Ankety sa zúčastnilo 29 absolventov, pričom 26 z nich uviedlo, že pokračujú v štúdiu na Ekonomickej fakulte UMB. Dvaja študenti pokračovali v štúdiu na inej vysokej škole a dvaja nepokračovali v štúdiu, keďže sa zamestnali. Zároveň 12 absolventov momentálne popri štúdiu pracuje. Výsledky vo vzťahu k uplatniteľnosti sú takéto:
Za úspešných absolventoch sa ako zainteresované strany, ktoré participujú na príprave študijného programu, podieľajú:
Medzi ďalších úspešných absolventov študijného programu uvádzame:
Akademický rok 2018/2019
Bc. Ján Gardoš, obchodný koordinátor výrobnej prevádzky, NIDEC Global - Appliances
Akademický rok 2019/2020
Bc. Marek Polubňák, team leader, NIDEC Global - Appliances
Akademický rok 2020/2021
Bc. Veronika Rusinová, študentka 2. stupňa v externej forme štúdia a ekonóm - účtovník
Hodnotenie kvality študijného programu prebieha na troch úrovniach a to tak, že pre každú úroveň hodnotenia sú definované rôzne množiny zamestnávateľov:
1. Hodnotenie kvality študijného programu v procese jeho vytvárania
V procese vytvárania študijného programu na ňom participovali títo zamestnávatelia:
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zástupcami zamestnávateľov, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu. Zástupcovia zamestnávateľov posudzovali študijný program manažment predovšetkým z pohľadu potrieb praxe a budúceho uplatnenia absolventov. Zástupcovia zamestnávateľov vyjadrili súhlasné stanovisko k návrhu nového študijného programu.
Zástupcovia zamestnávateľov vypracovali správu zainteresovanej strany, kde
formulovali pripomienky a dali spätnú väzbu k vybraným charakteristikám študijného programu. O rozsahu spracovania pripomienok vypracovala osoba zodpovedná za študijný program samostatnú správu, ktorá je súčasťou akreditačného spisu.
2. Hodnotenie kvality študijného programu v procese jeho schvaľovania
V procese schvaľovania študijného programu môžu vzniesť pripomienky ku kvalite programu tieto zainteresované strany:
3. Hodnotenie kvality študijného programu získavaním spätnej väzby od zamestnávateľov
Spätná väzba získavaná od akýchkoľvek ďalších zamestnávateľov sa uskutočňuje podľa smernice UMB č. 2/2022 (odkaz), kde je možnosť požiadať o spätnú väzbu od ďalších zástupcov zamestnávateľov. V čase
vypracovania opisu študijného programu sa takého hodnotenie neuskutočnilo.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú z hľadiska ich vymedzenia definované v Smernici UMB č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo a to v súlade ECTS Users' Guide 2015 a zákonom č. 131/2022 Z. z. o vysokých školách.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe programov sú taktiež definované v Študijnom poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (odkaz) a v Študijnom poriadku Ekonomickej fakulty UMB (odkaz).
Pri tvorbe odporúčaného študijného plánu boli okrem uvedených dokumentov zohľadnené aj nasledovné pravidlá:
Odporúčaný študijný plán je súčasťou interného akreditačného spisu študijného programu ako príloha č. 12 smernice UMB č. 1/2021. Odporúčané študijné plány sú taktiež súčasťou Sprievodcu štúdiom, ktorý je zverejnený na webovom sídle fakulty (odkaz). Odporúčaný študijný plán obsahuje názvy povinných predmetov, povinne voliteľných predmetov, kreditovú dotáciu predmetu, základné vzdelávacie činnosti a ich výmeru v hodinách, odporúčaný semester, záťaž študenta v hodinách a vyučujúcich predmetu. Všetky informačné listy predmetov obsahujú ciele a výstupy vzdelávania, identifikačné údaje o predmete, pravidlá priebežného a záverečného hodnotenia predmetu, literatúru, rozdelenie časovej záťaže medzi metódy a vzdelávacie činnosti. Informačné listy sú dostupné v akademickom informačnom systéme AiS2. UPOZORNENIE: AiS2 je prístupný len pre študentov a učiteľov s prideleným prístupovým menom a heslom. V procese zosúlaďovania študijného programu so štandardmi Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo sú informačné listy a odporúčaný študijný plán súčasťou interného akreditačného spisu.
Odporúčaný študijný plán bez uvedenia vyučujúcich s počtom hodín priamej výučby
Sem. – semester; P – prednáška, S – Seminár, K – Kreditov, ČZ – časová záťaž v hodinách, p – Profilový predmet
V študijnom pláne študijného programu manažment nie sú žiadne prerekvizity ani korekvizity. Pri každom predmete v rámci odporúčaného študijného plánu sú stanovené používané vzdelávacie činnosti (prednáška, seminár) vrátane ich hodinovej dotácie. Vzdelávacia činnosť sa na všetkých predmetoch realizuje kombinovanou metódou, čo je uvedené aj v informačných listoch jednotlivých predmetov odporúčaného študijného plánu. Osnova predmetu je povinnou súčasťou informačných listov všetkých predmetov odporúčaného študijného plánu. V jednotlivých informačných listoch predmetov je uvedené pracovné zaťaženie študenta a podiel jednotlivých činností (napr. účasť na priamej vyučovacej činnosti, práca na seminárnej práci, samoštúdium a pod.) na celkovej záťaži študenta. Kreditová dotácia predmetov odráža ich náročnosť a intenzitu/mieru pracovného zaťaženia študenta. Je uvedená pri každom predmete v odporúčanom študijnom pláne. V informačnom liste každého predmetu sú určení vysokoškolskí učitelia, ktorí sa podieľajú na zabezpečovaní daného predmetu. Informácie o jednotlivých osobách vrátane, ich kontaktných údajov, sú zverejnené na webovom sídle Ekonomickej fakulty UMB. Miestom uskutočňovania študijného programu manažment je Inštitút manažérskych systémov Ekonomickej fakulty UMB so sídlom v Poprade.
Štátna skúška pozostáva z obhajoby bakalárskej práce. Téma bakalárskej práce musí nadväzovať na profil absolventa. Podmienkou pripustenia študenta k štátnej skúške je úspešné absolvovanie všetkých povinných predmetov a stanoveného počtu povinne voliteľných predmetov a výberových predmetov. Podmienky na riadne skončenie štúdia a ďalšie pravidlá upravujúce prerušenie štúdia, individuálny študijný plán sú definované v Študijnom poriadku EF UMB (odkaz).
Podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe
Počet kreditov za povinné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia
137 (z toho 10 za Bakalársku prácu s obhajobou)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia
28
Počet kreditov za výberové predmety potrebných na riadne skončenie štúdia/ukončenie časti štúdia
15
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce potrebných na riadne skončenie štúdia
10
Študijný program manažment má stanovené a vopred zverejnené pravidlá, kritériá a metódy hodnotenia študijných výsledkov. Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov sú definované v Študijnom poriadku EF UMB v čl. 18 (odkaz).
Metódy verifikácie dosahovania výstupov vzdelávania, kritéria a podmienky absolvovania predmetu sú uvedené v informačných listoch predmetov študijného programu. Študenti sú hodnotení priebežne, pričom sa sleduje osvojovanie vedomostí získaných prostredníctvom všetkých foriem výučby a samostatného štúdia a sleduje sa aj úroveň vypracovania zadaných prác. Dosiahnutá úroveň vedomostí a zručností sa hodnotí na základe vopred stanovených kritérií zadávaním kontrolných otázok, testov, konkrétnych študijných úloh, písomných prác a pod. Náročnosť kritérií je podmienená výškou priradeného kreditu vyjadrujúceho záťaž študenta a podmienok na absolvovanie predmetu. Výsledky priebežného hodnotenia sú dôležitou súčasťou hodnotenia z predmetov, ak je takýto typ hodnotenia definovaný v podmienkach ukončenia predmetu. Skúškami sa overujú vedomosti študentov z vyučovaného predmetu a schopnosť tvorivo uplatňovať teoretické poznatky pri riešení praktických úloh. Skúšky môžu byť ústne, písomné, prípadne kombinované. Skúšky a opravné skúšky konajú študenti spravidla u profesorov, docentov a odborných asistentov, ktorí zabezpečovali vzdelávací proces. Požiadavky na jednotlivé časti hodnotenia oznámi vyučujúci študentom na začiatku výučby daného predmetu v prvom výučbovom týždni a sú zverejnené v informačnom liste predmetu v Akademickom informačnom systéme AiS2 a na výučbovom portáli LMS Moodle počas celého akademického roka. Záverečné hodnotenie sa uskutočňuje v období na skončenie študijných povinností. Riadne a opravné termíny sú s dostatočným časovým predstihom zverejnené v akademickom informačnom systéme AiS2. (UPOZORNENIE: AiS2 a LMS Moodle je prístupný len pre študentov a učiteľov s prideleným prístupovým menom a heslom). Výsledky verifikácie a hodnotenia študentov sú zverejnené študentovi v akademickom informačnom systéme. Na požiadanie študenta je učiteľ povinný poskytnúť študentovi spätnú väzbu k výsledku hodnotenia. Možnosti opravných postupov voči hodnoteniu sú definované v študijnom poriadku EF UMB, čl. 18 (odkaz) a v smernici o vybavovaní sťažností (odkaz). Okrem toho sa študenti môžu obrátiť na študijného poradcu, na vedúceho inštitútu alebo na prodekanku pre pedagogickú činnosť, ktorí sú povinní sa zaoberať každým podnetom.
V súlade s kultúrou kvality na EF UMB je životný cyklus ŠP ako vzdelávacej služby ohraničený štandardnou dĺžkou štúdia, a preto sa v tejto časti uvádza zoznam tém ZP za posledné tri akademické roky, ktoré reprezentujú štandardnú dĺžku štúdia.
Témy záverečných prác pre akademický rok 2019/2020:
Ing. Lucia Bartková, PhD.,
Ing. Jana Janičková, PhD.
Ing. Mária Pomffyová, PhD.
PhDr. Mgr. Marianna Šramková, PhD., MBA
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD.
Ing. Katarína Zimermanová, PhD.
PhDr. Mária Sirotiaková, PhD.
Témy záverečných prác pre akademický rok 2020/2021:
Ing. Lucia Bartková, PhD.
Ing. Jana Janičková, PhD.
Ing. Mária Pomffyová, PhD.
PhDr. Mgr. Marianna Šramková, PhD., MBA
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD.
Ing. Katarína Zimermanová, PhD.
PhDr. Mária Sirotiaková, PhD.
Témy záverečných prác pre akademický rok 2021/2022:
Ing. Lucia Bartková, PhD.
Ing. Jana Janičková, PhD.
Ing. Mária Pomffyová, PhD.
Ing. Lucia Hudáková, PhD.
PhDr. Mgr. Marianna Šramková, PhD., MBA
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD.
Ing. Katarína Zimermanová, PhD.
PhDr. Mária Sirotiaková, PhD.
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe:
Pravidlá týkajúce sa záverečných prác sú definované v Smernici č. 2/2021 Úprava písomných vysokoškolských prác, záverečných prác a habilitačných prác (odkaz), v Študijnom poriadku EF UMB (odkaz) v čl. 21 a čl. 22. Organizačné usmernenia týkajúce sa obhajoby bakalárskej práce sú uvedené na webovom sídle pracoviska v časti Oznamy pracoviska. Každý učiteľ študijného programu navrhuje témy len v rámci povinných a povinne voliteľných predmetov, ktoré zabezpečuje. Téma bakalárskej práce by mala byť dostatočne konkrétna na to, aby indikovala jej obsah a hlavný cieľ.
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov:
Podpora individuálnych mobilít študentov je jednou zo strategických priorít UMB v oblasti internacionalizácie. Uvedená priorita je podrobne rozpracovaná v dokumente Stratégia internacionalizácie dostupné na webovej stránke UMB (odkaz) a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (odkaz). Informácie o mobilitách v zahraničí sú v súčasnosti zverejnené na webovej stránke EF UMB (odkaz) v slovenskom a anglickom
jazyku.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:
Na dodržiavaní akademickej etiky sa kladie dôraz počas celého štúdia. Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici má vypracovaný a zverejnený Etický kódex študenta a Ekonomická fakulta má tiež vytvorený vlastný Etický kódex študenta EF UMB. Oba dokumenty sú verejne dostupné v plnom znení na webovom sídle umb.sk a ef.umb.sk. Študenti sú kontinuálne oboznamovaní so zásadami a pravidlami dodržovania akademickej etiky, a to v prvom roku štúdia v rámci predmetu Úvod do štúdia na vysokej škole, pri zadávaní seminárnych prác a projektov, v rámci Seminára k bakalárskej práci a prostredníctvom príslušných ročníkových vedúcich. Vyučujúci dôsledne preverujú pôvodnosť predloženej seminárnej práce, vypracovanej štúdie alebo projektu. V Študijnom poriadku EF UMB čl. 18, ods. 9 je podvádzanie pri vykonávaní študijnej povinnosti považované za disciplinárny priestupok. V prípade porušenia akademickej etiky má UMB vytvorené postupy riešenia, a to v Študijnom poriadku EF UMB a v Disciplinárnom poriadku UMB. Disciplinárne priestupky rieši Disciplinárna komisia EF UMB. Jej postavenie a činnosť upravuje Disciplinárny poriadok UMB v Banskej Bystrici pre študentov a Rokovací poriadok UMB v Banskej Bystrici pre študentov (odkaz).
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (odkaz). Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (odkaz). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (odkaz). Dokumenty sa zverejňujú na webovom sídle univerzity a fakulty.
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:
Univerzita a jej súčasti poskytujú uchádzačom a študentom so špecifickými potrebami primerané úpravy a podporné služby a vytvárajú prostredie na vyrovnávanie príležitostí študovať na UMB. Postupy pre uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami sú uvedené v Sprievodcovi štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovom sídle univerzity (odkaz).
Na EF UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii
súvisiacich so štúdiom (odkaz).
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta:
Postupy pri podávaní podnetov a odvolaní zo strany študentov sú definované v Smernici o vybavovaní sťažností (odkaz).
Zoznam predmetov a informačné listy predmetov sú v procese zosúlaďovania študijného programu so štandardmi Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo súčasťou interného akreditačného spisu a zároveň sú dostupné v akademickom informačnom systéme AiS2 (UPOZORNENIE: AiS2 je prístupný len študentom a zamestnancom s prideleným menom a heslom), pričom obsahuje tieto povinné a povinne voliteľné predmety:
Povinné predmety:
1. Ekonomika podniku
2. Informatika
3. Mikroekonómia
4. I. Cudzí odborný jazyk 1
5. I. Cudzí odborný jazyk 2
6. Matematika
7. Manažment
8. Manažérska psychológia
9. Makroekonómia
10. Štatistika
11. Prípadové štúdie z manažmentu
12. Podnikové financie
13. Manažment ľudských zdrojov
14. Operačný manažment
15. Prípadové štúdie z manažmentu ľudských zdrojov
16. Právo
17. Marketing
18. Finančno-ekonomická analýza podniku 1
19. Účtovníctvo 1
20. Podnikové informačné systémy
21. Seminár k bakalárskej práci
22. Organizačné audity
23. Manažérska komunikácia
24. Bakalárska práca s obhajobou
Povinné voliteľné predmety:
1. Spoločenský protokol
2. Nákladový kontroling
3. I. Cudzí odborný jazyk 3
4. I. Cudzí odborný jazyk 4
5. I. Cudzí odborný jazyk 5
6. Financie a mena
7. Medzinárodné ekonomické vzťahy
8. Sociológia v manažérskej praxi
9. Podnikanie v malých a stredných podnikoch
10. Databázové systémy
11. Filozofia
12. Prípadové štúdie z marketing
13. Politológia
Aktuálny harmonogram akademického roka
Harmonogram aktuálneho akademického roka je dostupný na webovom sídle fakulty Harmonogram akademického roka | Študent | Ekonomická fakulta, Univerzita Mateja Bela (umb.sk)
Aktuálny rozvrh
Aktuálny rozvrh je prístupný cez akademický informačný systém AiS2. (UPOZORNENIE: AiS2 je dostupný len študentom a zamestnancom s prideleným prístupovým menom a heslom).
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: lenka.veselovska@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/lveselovska3/
Centrálny register zamestnancov:
Ekonomika podniku
doc. Ing. Vladimír Hiadlovský, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: vladimir.hiadlovsky@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/vhiadlovsky/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11239
Manažment
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: lenka.veselovska@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/lveselovska3/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26516
Marketing
Ing. Lucia Bartková, PhD. (na funkcii docenta od 1.4.2022) Inštitút manažérskych systémov EF UMB
Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad E-mail: lucia.bartkova@umb.sk
Kontakt:https://www.ef.umb.sk/lbartkova3/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11600
Štatistika
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 7666/16, 058 01 Poprad
E-mail: lenka.veselovska@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/lveselovska3/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26516
Prípadové štúdie z manažmentu
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: lenka.veselovska@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/lveselovska3/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26516
Podnikové financie:
doc. Ing. Vladimír Hiadlovský, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: vladimir.hiadlovsky@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/vhiadlovsky/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11239
Manažment ľudských zdrojov
Ing. Lucia Bartková, PhD. (na funkcii docenta od 1.4.2022) Inštitút manažérskych systémov EF UMB
Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad E-mail: lucia.bartkova@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/lbartkova3/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11600
Prípadové štúdie z manažmentu ľudských zdrojov
Ing. Lucia Bartková, PhD. (na funkcii docenta od 1.4.2022) Inštitút manažérskych systémov EF UMB
Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad E-mail: lucia.bartkova@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/lbartkova3/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11600
Organizačné audity
prof. Ing. Ján Závadský, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: jan.zavadsky@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/jzavadsky/
Centrálny register zamestnancov: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11528
Operačný manažment
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: zuzana.zavadska@umb.sk
Kontakt: doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD. | Ekonomická fakulta, Univerzita Mateja Bela (umb.sk)
Centrálny register zamestnancov:
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/20993
Finančno-ekonomická analýza podniku 1
doc. Ing. Vladimír Hiadlovský, PhD.
Inštitút manažérskych systémov EF UMB Dlhé hony 5766/16, 058 01 Poprad
E-mail: vladimir.hiadlovsky@umb.sk
Kontakt: https://www.ef.umb.sk/vhiadlovsky/
Centrálny register zamestnancov:
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11239
Vedecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety (VUPCH) sú udržiavanou zdokumentovanou informáciou v akademickom informačnom systéme AiS2. (UPOZORNENIE: AiS2 je dostupný len študentom a zamestnancom s prideleným prístupovým menom a heslom). VUPCH sú v procese zosúlaďovania študijného programu so štandardmi Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo súčasťou interného akreditačného spisu.
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD. VUPCH_Veselovská
prof. Ing. Ján Závadský, PhD. VUPCH_Závadský
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD. VUPCH_Závadská
doc. Ing. Vladimír Hiadlovský, PhD. VUPCH_Hiadlovský
Ing. Lucia Bartková, PhD. (vo funkcii docenta od 1.4.2022) VUPCH_Bartková
Zoznam učiteľov študijného programu obsahuje všetkých, ktorí sa podieľajú na vyučovaní povinných a povinne voliteľných predmetov v súlade s odporúčaným študijným plánom a informačnými listami predmetov. Učiteľmi sú (s odkazom na centrálny register zamestnancov a kontakty):
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26516
https://www.ef.umb.sk/lveselovska3/
Predmety:
doc. Ing. Vladimír Hiadlovský, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11239
https://www.ef.umb.sk/vhiadlovsky/
Predmety:
Ing. Lucia Bartková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11600
https://www.ef.umb.sk/lbartkova3/
Predmety:
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/20993
https://www.ef.umb.sk/zuzavadska/
Predmety:
prof. Ing. Ján Závadský, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11528
https://www.ef.umb.sk/jzavadsky/
Predmety:
Ing. Lucia Hudáková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/34402
https://www.ef.umb.sk/lpovazsayova/
Predmety:
Ing. Katarína Zimermanová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8215
https://www.ef.umb.sk/kzimermanova/
Predmety:
Ing. Mária Pomffyová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11206
https://www.ef.umb.sk/mpomffyova/
Predmety:
PhDr. Mária Sirotiaková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11210
Predmety:
doc. RNDr. Jana Špirková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11533
https://www.ef.umb.sk/jspirkova/
Predmety:
Mgr. Petra Medveďová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11213
https://www.ef.umb.sk/pmedvedova/
Predmety:
Ing. Žaneta Lacová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11235
https://www.ef.umb.sk/zlacova/
Predmety:
Ing. Anna Vallušová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21003
ttps://www.ef.umb.sk/anvallusova/
Predmety:
Mgr. Ing. Miroslava Knapková. PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18472
https://www.ef.umb.sk/mituschlova/
Predmety:
Ing. Ladislav Klement, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11531
Ihttps://www.ef.umb.sk/lklement/
Predmety:
Ing. Vladimíra Klementová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11530
https://www.ef.umb.sk/vklementova/
Predmety:
doc. Ing. Ján Huňady, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/16168
https://www.ef.umb.sk/jahunady/
Predmety:
Ing. Ivan Sedliačik, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/29266
https://www.ef.umb.sk/isedliacik/
Predmety:
Ing. Mariana Považanová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11225
https://www.ef.umb.sk/mpovazanova/
Predmety:
PhDr. Marián Kika, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11593
Predmety:
doc. PhDr. Miriam Martinkovičová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11212
https://www.ef.umb.sk/martinkovicova/
Predmety:
Rozvrhnutie pracovnej záťaže učiteľov v súlade s počtom hodín a seminárov študijného programu sú uvedené v prílohe 3 smernice UMB č. 1/2021 s názvom Kapacita a rozvrhnutie pracovnej záťaže učiteľov ŠP. Tento dokument je izolovaným pohľadom na distribúciu počtu vyučovaných hodín jednotlivým vyučujúcim a neodzrkadľuje ich participáciu na ďalších študijných
programoch.
doc. Ing. Lenka Veselovská, PhD.
https://www.ef.umb.sk/lveselovska3/
Akademický rok 2019/2020
Akademický rok 2020/2021
Akademický rok 2021/2022
Ing. Lucia Bartková, PhD.
https://www.ef.umb.sk/lbartkova3/
Akademický rok 2019/2020
Akademický rok 2020/2021
Akademický rok 2021/2022
Ing. Lucia Hudáková, PhD.
https://www.ef.umb.sk/lpovazsayova/
Akademický rok 2020/2021
Ing. Mária Pomffyová, PhD.
https://www.ef.umb.sk/mpomffyova/
Akademický rok 2020/2021
Ing. Katarína Zimermanová, PhD.
https://www.ef.umb.sk/kzimermanova/
Akademický rok 2021/2022
Ing. Jana Janičková, PhD.
https://www.ef.umb.sk/in dex.asp?zid=908&uid=67
Akademický rok 2019/2020
Akademický rok 2020/2021
Akademický rok 2021/2022
PhDr. Mgr. Marianna Šramková, PhD., MBA
https://www.ef.umb.sk/index.a sp?zid=897&uid=67
Akademický rok 2019/2020
Akademický rok 2020/2021
Akademický rok 2021/2022
PhDr. Mária Sirotiaková, PhD.
https://www.ef.umb.sk/index.a sp?zid=472&uid=67
Akademický rok 2019/2020
Akademický rok 2020/2021
Akademický rok 2021/2022
Vedecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác (VUPCH) sú udržiavanou zdokumentovanou informáciou v akademickom informačnom systéme AiS2. (UPOZORNENIE: AiS2 je dostupný len študentom a zamestnancom s prideleným prístupovým menom a heslom). VUPCH sú v procese zosúlaďovania študijného programu so štandardmi Slovenskej akreditačnej agentúry pre vysoké školstvo súčasťou interného akreditačného spisu.
Martin Olah martin.olah@student.umb.sk
Lucia Mochnáčová lucia.mochnacova@student.umb.sk
Na Ekonomickej fakulte je vytvorená sieť študijných poradcov pre denné a externé štúdium, ktorí majú vo svojej kompetencii poradenskú činnosť. Okrem hlavného koordinátora poradcov pre študijný program manažment je pre každý ročník štúdia určený samostatný poradca, ktorý vykonáva poradenskú činnosť. Osobitnú funkciu má koordinátor pre študentov so špecifickými potrebami.
Ing. Katarína Zimermanová, PhD. – hlavný koordinátor poradcov pre študijný program manažment a pre 2. ročník
(katarina.zimermanova@umb.sk; tel. č.: 052/908069333)
doc. Ing. Zuzana Závadská, PhD. – študijný poradca pre 1. ročník
(zuzana.zavadska@umb.sk; tel. č.: 052/908069333)
Ing. Lucia Hudáková, PhD., – študijný poradca pre 3. ročník
(lucia.hudakova@umb.sk; tel. č.: 052/908068333)
doc. Ing. Radoslav Kožiak, PhD. – koordinátor pre študentov a študentky so špecifickými potrebami
(radoslav.koziak@umb.sk; tel. č.: 048/446 2014)
Študijný referent
Ing. Lucia Horvátová
lucia.horvatova@umb.sk; +421-48 446 6127
Ing. Zuzana Vilgová
zuzana.vilgova@umb.sk; +421-52 908 068 333
Referent pre sociálne veci
Jana Lobbová
jana.lobbova@umb.sk; +421-48 446 1152
Koordinátor pre uchádzačov a študentov so špecifickými potrebami
doc. Ing. Radoslav Kožiak, PhD.
radoslav.koziak@umb.sk; +421-48 446 2014
Referent pre medzinárodné vzťahy
Mgr. Viera Pavlovičová
viera.pavlovicova@umb.sk; +421/48 446 6727
Iný administratívny personál (ak je zriadený)
Mgr. Miroslav Murin - referent ústavu automatizácie a komunikácie (kancelária preukazov UMB, helpdesk)
(miroslav.murin@umb.sk; preukazy@umb.sk; tel. č.: 048/4466812, 6758)
Ivana Kapustíková - vedúci, referentka správy AIS, helpdesk
(ivana.kapustikova@umb.sk; tel. č.: 048/4466213)
Jana Lobbová - sekretárka, referentka zodpovedná za agendu štipendií študentom EF UMB
(jana.lobbova@umb.sk; tel. č.: 048/4461152)
Ing. Pavol Lupták - oddelenie výpočtovej a didaktickej techniky (e-mailové kontá, LMS Moodle, helpdesk)
(pavol.luptak@umb.sk; tel. č.: 048/4462165)
Milan Lichý - správca IKT, helpdesk
(milan.lichy@umb.sk; tel. č.: 048/4462169)
Michal Kindl - správca IKT, helpdesk
(michal.kindl@umb.sk; tel. č.: 048/4462166)
Mgr. Viera Pavlovičová - referát pre medzinárodnú spoluprácu (mobility)
(viera.pavlovicova@umb.sk; tel. č.: 048/4466727)
Mgr. Jana Štefániková - referentka pre medzinárodnú spoluprácu a celoživotné vzdelávanie
(jana.stefanikova@umb.sk; tel. č.: 048/4466412)
PhDr. Zuzana Osvaldová, PhD. - referentka pre kariérové poradenstvo
(zuzana.osvaldova@umb.sk; tel. č.: 048/4466227)
Študijný program manažment sa uskutočňuje na pracovisku Ekonomickej fakulty UMB so sídlom v Poprade. Na zabezpečenie pedagogickej a vedecko-výskumnej činnosti zamestnancov a študentov sú k dispozícii priestory Inštitútu manažérskych systémov, ktorý je situovaný do budovy Strednej športovej školy na ulici Dlhé hony 5766/16 v Poprade. Celková plocha, ktorú má Univerzita Mateja Bela v prenájme je 227 m2, pričom táto plocha zahŕňa kancelárske, administratívne priestory a miestnosti na výučbu. Inštitút manažérskych systémov disponuje 3 miestnosťami určenými na vzdelávací proces, ktoré sú vybavené výpočtovou a didaktickou technikou na primeranej úrovni pre realizáciu vzdelávacieho procesu. Celková kapacita učební je 106 miest. Budova má však potenciál na zriadenie ďalších učební v prípade potreby.
Na EF UMB sa neustále snažíme inovovať a modernizovať technické vybavenie v učebniach a posluchárňach, rovnako tak aj vybavenie zamestnancov. Kapacita učební sa v súčasnosti pohybuje v rozmedzí od 20 do 46 miest. Inštitút manažérskych systémov disponuje špecializovanou miestnosťou. Ide o počítačovú učebňu, ktorá jedna je k dispozícii študentom aj na samoštúdium s počtom 16 počítačov. Na inštitúte je tiež učebňa s možnosťou telekonferenčného prenosu na podporu výučby online výučby alebo výučby prostredníctvom telemostu, ktorý umožňuje účasť študentov na prednáškach odborníkov pôsobiacich nielen na Ekonomickej fakulte UMB v Banskej Bystrici, ale aj na iných vedeckých a akademických pracoviskách. Veľkokapacitné kopírovacie a skenovacie zariadenie a počítač sa nachádzajú v multimediálnej miestnosti. Okrem počítačov, ktoré sú v majetku fakulty, majú zamestnanci a študenti možnosť v súlade s pravidlami fungovania metropolitnej siete UMB používať na svoju prácu aj súkromné notebook alebo iné zariadenia. Všetky priestory fakulty sú pokryté wi-fi signálom internetovej siete Eduroam a UMB siete pre zamestnancov a hostí. Všetky bežné učebne sú otvorené, v čase, kedy v nich neprebieha výučba a študenti majú možnosť využívať ich ako študovne. V budove sa nachádza bufet s jedálňou s možnosťou výdaja teplej stravy, čo môže prispieť k vyššej kvalite života študentov i pracovného života zamestnancov. Na Inštitúte manažérskych systémov EF UMB so sídlom v Poprade je pribežne realizovaná modernizácia učební. V roku 2020 bolo nové vybavenie inštalované vo všetkých učebniach. Išlo konkrétne o obnovu počítačov, dataprojektorov a ďalšie drobné vybavenie, ktoré slúži hlavne na realizáciu dištančnej výučby (kamery a plošné mikrofóny).
Prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov
Pre všetkých študentov a zamestnancov je k dispozícii knižnica Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Poslaním knižnice je predovšetkým zabezpečovať slobodný prístup k informáciám; napomáhať uspokojovaniu kultúrnych, informačných, vedeckovýskumných a vzdelávacích potrieb a záujmov univerzity; podporovať celoživotné vzdelávanie a duchovný rozvoj univerzity. Za týmto účelom knižnica poskytuje tieto základné a špeciálne knižnično-informačné služby: výpožičné služby, bibliograficko-informačné služby, konzultantské služby, reprografické služby a ostatné služby. Knižnica Inštitútu manažérskych systémov so sídlom v Poprade je čiastkovou knižnicou. Fond knižnice obsahuje 1 702 učebníc, vedeckých a odborných monografií, zborníkov, encyklopédií, slovníkov, záverečných a špeciálnych dokumentov zo všetkých vedných oblastí, ktoré sú predmetom štúdia na univerzite a priebežne sa aktualizuje. Knižnica je pre študentov otvorená dva dni v týždni s ohľadom na ich rozvrh.
Knižničné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, v Ekonomickej študovni na Tajovského 10, v Samovzdelávacom stredisku na ul. Cesta na amfiteáter 1 a v čiastkových knižniciach na katedrách. Akvizícia literatúry sa realizuje priebežne a riadi sa informačnými listami predmetov a návrhmi pedagógov a študentov. Knižnica odoberá 251 titulov periodík, z toho je 110 zahraničných. Zabezpečuje prístup k elektronickým scientometrickým databázam, vedeckým a odborným databázam. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné vypožičiavanie, prezenčné sprístupňovania literatúry v študovniach, prístup k e-zdrojom, konzultačné, rešeršné, kopírovacie služby, možnosť tlače a skenovania dokumentov. Služby poskytuje 12 hodín týždenne, online služby, ako sú vstup do online katalógu, rezervácia dokumentov a prístup k e-zdrojom 24 hodín denne. Študenti okrem tradičných printových študijných materiálov dostupných v univerzitnej knižnici majú možnosť pristupovať aj k elektronickým knižným zdrojom, vedeckým článkom a iným publikáciám prostredníctvo univerzitnej knižnice. V študovni na Inštitúte manažérskych systémov je pre študentov k dispozícii 5 počítačov s pripojením na internet, ktoré sú využívané študentmi hlavne za účelom prístupu k elektronickým full-textovým databázam a sú im k dispozícii počas celej doby otvorenia budovy. Študenti a zamestnanci na Ekonomickej fakulte UMB majú po zaregistrovaní sa do Univerzitnej knižnice prístup ku všetkým informačným zdrojom. Informačné zabezpečenie študijného programu na Inštitúte manažérskych systémov je v súlade s podmienkami Ekonomickej fakulty UMB v Banskej Bystrici. Zahŕňa niekoľko informačných systémov. Hlavný informačný systém, ktorý fakulta využíva pri riadení procesu vzdelávania je AIS 2 – Akademický informačný systém. Tento systém umožňuje správu tvorby ponuky predmetov vrátane informačných listov predmetov, správu rozvrhu výučbovej časti semestra, či plánovanie využitia a rezerváciu posluchární a učební na fakulte počas celého roka. Informačný systém AIS umožňuje vypísanie termínov skúšok, registráciu študentov na jednotlivé termíny skúšok, udeľovanie hodnotenia študentom a v plnej miere slúži ako elektronický index pre študenta. Fakulta využíva aj ďalšiu funkcionalitu AISu – elektronické hodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou vzdelávacieho procesu na fakulte. Študenti môžu anonymne a elektronicky ohodnotiť každého vyučujúceho, u ktorého absolvovali predmety. V neposlednom rade systém zabezpečuje vypísanie a evidenciu vedených záverečných prác, riadený prístup k informačným listom predmetov podľa študijných programov. Druhým informačným systémom, ktorý využíva fakulta v rámci vzdelávacieho procesu je LMS Moodle. Ide o informačný systém, pomocou ktorého vyučujúci môžu plnohodnotne komunikovať so študentmi a zdieľať s nimi materiály a informácie odporučené k výučbe v rámci jednotlivých predmetov. Prístup študentov k informačným materiálom je plne riadený z úrovne fakulty a jej pracovísk, je zabezpečená ochrana zverejňovaných študijných materiálov (prístup majú len študenti, ktorým to povolí vyučujúci). Systém umožňuje elektronické testovanie študentov prostredníctvom online testov, tvorbu diskusných fór a je prostriedkom pre odovzdávanie elektronických materiálov vypracovaných študentmi – podklady pre hodnotenie absolvovania predmetu.
Systém rovnako ako AIS umožňuje rozposielanie hromadnej a individuálnej pošty pre študentov zapísaných na realizovaných virtuálnych kurzoch. Pracoviská fakulty využívajú uvedený informačný systém veľmi intenzívne, počet vytvorených a aktívne spravovaných kurzov sa približuje počtu prezenčne vyučovaných ponúkaných predmetov. Dôležitým informačným systémom, a to hlavne v období dištančnej výučby, je MS Teams. Tento systém umožňuje efektívnu komunikáciu so študentmi, zdieľanie študijných materiálov a realizáciu online prednášok a seminárov. MS Teams tiež umožňuje skúšanie a hodnotenie študentov. Ďalším dôležitým informačným systémom je knižničný informačný systém, ktorý umožňuje riadiť prístup všetkých študentov a zamestnancov fakulty k elektronickým informačným zdrojom. Systém slúži na vyhľadávanie knižných titulov v Univerzitnej knižnici, v medziknižničnej výpožičnej službe, vyhľadávaniu riešených projektov a publikačných výstupov zamestnancov. Knižničný informačný systém zabezpečuje riadenie prístupu študentov a zamestnancov fakulty k elektronickým full textovým databázam a vyhľadávačom, ktoré má fakulta, ako súčasť UMB, k dispozícii.
Ide o scientometrické databázy (Web of Knowledge, Scopus), vedecké a odborné databázy (z oblasti ekonomických vied sú to najmä ACM Digital Library, Cambridge Journals: Humanities and Social Sciences, EBSCO eBook Open Access Collection, Emerald, GALE Academic OneFile, GALE General OneFile, GALE InfoTrac Custom Journals, GALE Virtual Reference Library: Art, HSTalks: Business Collection, IEEE/IET Electronic Library, ProQuest Central, ProQuest e-Book Central / ebrary, ScienceDirect, Scopus, SPRINGERLink, Web of Science, Wiley Online Library, Digitálna knižnica CVTI SR, Repozitár Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici). K vyššie zmieneným online databázam majú študenti prístup aj z pohodlia domova prostredníctvom VPN pripojenia. Vedecké monografie, učebnice a skriptá z dielne našich pedagógov sú postupne digitalizované a dostupné študentom prostredníctvom Virtuálnej študovne a Repozitára UMB v nadväznosti na politiku otvoreného prístupu Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici. Webový portál fakulty patrí k najvýznamnejším komunikačným prostriedkom fakulty s verejnosťou a študentmi. Webový portál je rozdelený podľa skupín, ktoré chce fakulta osloviť v dvoch jazykových mutáciách – slovenskej a anglickej. Portál obsahuje informácie pre uchádzačov o štúdium (termíny a požiadavky na podanie prihlášky a prijatie na štúdium), informácie pre súčasných študentov fakulty (oznamy študijného oddelenia, ponuku študijných programov, informácie o podujatiach pripravovaných na fakulte, činnosti študentských záujmových organizácií), informácie o absolventoch fakulty a úspešnosť uplatnenia sa absolventov v praxi, príbehy úspešných absolventov) a informácie pre verejnosť s ponukou vzdelávacích aktivít formou akreditovaných kurzov ako aj ponuku priestorov pre krátkodobý prenájom a služieb s nájmom spojených. Inštitút manažérskych systémov so sídlom v Poprade má na stránke fakulty svoju záložku v časti „Pracoviská“. Sú na nej uverejnené informácie o vedení pracoviska, členoch IMS, aktuálne oznamy a pod. Fakulta prevádzkuje v rámci intranetu vlastnú stránku, ktorá prioritne slúži ako zdroj informácií pre zamestnancov fakulty. Všetci študenti na fakulte v deň zápisu získajú prístup k dvom univerzitným kontám, pričom jedno z nich umožňuje prístup do Akademického informačného systému AIS a druhé konto slúži na prístup do všetkých ostatných univerzitných informačných systémov, a to hlavne LMS Moodle, MS Teams a poštové schránky, ktoré počas štúdia môžu bezplatne využívať. Pre uľahčenie komunikácie má každý študent emailovú adresu preddefinovanú v tvare meno.priezvisko@student.umb.sk. Tieto adresu sú automaticky importované aj do systému AIS. Súčasťou softvérového vybavenia, ktoré majú študenti k dispozícii pre potreby vzdelávacieho procesu, je okrem aplikácii dostupných v rámci balíku Office 365 alebo MS Office 2016/2019, R a R-Studio, štatistický softvér IBM SPSS 28, SAP, Power BI, SQL, Inkscape, CorelDRAW, 7Zip, WinRAR, JAVA, Adobe Reader (v niektorých prípadoch Adobe Acrobat Pro), QGIS, Notepad++, webové prehliadače Windows Explorer alebo Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, IrfanView, VLC player, Total Commander, PC Translátor, Abbyy Fine Reader či softvér na nahrávane videa (v niektorých učebniach je to Camtasia, vo väčšine prípadov Open Broadcaster Software) a iné.
Prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám
Informačné zabezpečenie študijného programu je na primeranej vysokej úrovni. Fakulta disponuje servermi a internetovým pripojením, ktoré je bezplatne zdieľané a poskytované všetkým študentom. Východiskom informačného zabezpečenia výskumu pre rozvoj študijných programov je centrálny prístupový bod Univerzity Mateja Bela do vysokoškolskej siete SANET, z ktorého je metropolitnou sieťou prostredníctvom dvoch počítačových ústrední zabezpečený rozvod internetu do všetkých posluchární a kancelárskych priestorov fakulty pri rýchlosti prenosu dát 1 GB/s. Personál je vybavený osobnými počítačmi a v prípade potreby aj prenosnými notebookmi. V priestoroch bola celoplošne implementovaná centrálne riadená WiFi sieť univerzity, ktorá umožňuje najmä pripojenie mobilných zariadení v takmer všetkých priestoroch objektu. Na Inštitúte manažérskych systémov so sídlom v Poprade sú rovnako ako v posluchárňach a učebniach na Ekonomickej fakulte UMB umiestnené počítače s prístupom na internet, datavideoprojektory a premietacie plátna. Všetky učebne sú ozvučené sadou aktívnych externých reproduktorov alebo prostredníctvom reproduktorov TV, ak je v danej učebni umiestnený. Posluchárne a učebne na fakulte sú vybavené funkčných nábytkom a ich zariadenie je optimalizované pre potreby realizácie vzdelávacieho procesu.
Okrem počítačov vo všetkých učebniach má Inštitút manažérskych systémov k dispozícii v kanceláriách počítače pre zamestnancov. V dvoch počítačových učebniach je okrem počítača pre vyučujúceho spolu približne 40 počítačov na podporu výučby pre študentov. Vo veľkokapacitnej učebni je okrem premietacieho plátna umiestnená približne v strede miestnosti veľká obrazovka. Všetky počítače na fakulte fungujú pod operačným systémom Windows, na výučbe sa využívajú programy dostupné v kancelárskom balíku Microsoft Office. Tieto má fakulta k dispozícii na základe zmluvy Campus Agreement. Počas štúdia pracujú študenti aj s ďalšími programami ako IBM SPSS Statistics, program R (programy na štatistickú analýzu údajov), ArcGIS (software pre geografické informačné systémy), Amadeus (simulácia prevádzky zariadení cestovného ruchu), Pohoda (program na vedenie podvojného účtovníctva podniku), Eviews (ekonometrický software na tvorbu modelov, spracovanie panelových dát), softvér od spoločnosti SAP ERP umožňujúci riadenie ekonomických procesov vo virtuálnej spoločnosti. Vo využívaní najmodernejších softvérových aplikácií veľkou mierou fakulte pomáhajú viaceré externé spoločnosti, ktorých produkty využíva fakulta bezplatne, resp. za znížený poplatok. Ide najmä o produkty spoločností Microsoft a SAP pre výučbu a výskum zameraný na aplikáciu kvantitatívnych metód a informačných systémov v rôznych oblastiach ekonómie. Pracovný a užívateľský komfort zamestnancov a študentov Ekonomickej fakulty a jej pracovísk, vrátane Inštitútu manažérskych systémov so sídlom v Poprace, sa zvýšil aj zavedením virtuálneho úložiska pre každého zamestnanca a študenta v dátovom centre UMB. Do tohto úložiska má prístup zamestnanec a študent po zadaní hesla z ktoréhokoľvek PC na fakulte (aj z posluchární), ako aj z počítačov mimo metropolitnej siete UMB. Stav počítačovej siete, výpočtovej a didaktickej techniky sa na Ekonomickej fakulte neustále modernizuje, a to tak po stránke hardvéru ako i softvéru. Modernizáciu obidvoch súčastí realizuje fakulta hlavne z mimorozpočtových zdrojov.
Dištančné vzdelávanie prebieha v rámci kombinovanej metódy štúdia najčastejšie prostredníctvom platforiem MS Teams a LMS Moodle. Ekonomická fakulta UMB predpokladá využitie čiastočného dištančného vzdelávania pri všetkých predmetoch.
Na Ekonomickej fakulte sa využíva aj e-learningový portál LMS Moodle. V tejto platforme má každý predmet vytvorený individuálny kurz, kde sú zverejňované informácie o predmete, študijné materiály a ďalšie informácie pre študentov. Súčasťou portálu je aj diskusné fórum, ktoré je možné využiť aj na komunikáciu. Na hlavnej webovej stránke fakulty je pre jednoduchú orientáciu a rýchly prístup k informáciám pre študentov zverejnený odkaz na kurz v LMS Moodle, kde sú publikované rady a tipy pre študentov vo forme manuálov na prácu so všetkými využívanými e-learningovými platformami. V odôvodnených prípadoch prerušenia prezenčnej výučby, sú e-learningové platformy nastavené a pripravené na okamžitý presun výučby v plnom rozsahu do virtuálneho prostredia (MS Teams a LMS Moodle). Na Ekonomickej fakulte UMB je dištančné vzdelávanie realizované najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Team, ktorá umožňuje využiť aj audioprednášky, zdieľanie dokumentov, chatovanie, vytváranie samostatných študijných skupín. Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme učebných textov, prednášok, zadaní, dátových súborov, riešení a videoprezentácií. LMS Moodle slúži aj na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Okrem aplikácie MS Teams, pedagógovia využívajú v niektorých prípadoch aplikáciu Zoom či Google Meet alebo Cisco Webex. Naši pedagógovia majú možnosť používať education licenciu od Slido pre vyššiu interakciu študentov pri online vyučovaní alebo získavaní spätnej väzby. V prípade potreby špeciálneho softvéru inštalovaného v počítačových učebniach majú študenti k týmto počítačom zabezpečený vzdialený prístup prostredníctvom šifrovanej VPN (prostredníctvom RDP klienta na svojom PC sa pripoja na náš RDS server) a majú tak možnosť využívať potrebný softvér aj pri dištančnom vyučovaní bez obmedzenia.
Prístupy, manuály e-learningových portálov
V prípade dištančného (prípade aj hybridného) vzdelávania online výučba prebieha prostredníctvom aplikácie MS Teams. Do predmetového tímu sa postupne pridajú všetci študenti, s ktorými vyučujúci následne realizuje online prednášky, cvičenia, semináre, konzultácie a pod. Inštrukcie k prezenčnému vyučovaniu vrátane návodov majú študenti i pedagógovia k dispozícii na Helpdesk.umb.sk (k dispozícii je slovenská aj anglická verzia podpory - odkaz) - súčasťou návodov sú aj videá (ktoré sú pre pedagógov a študentov dostupné čiastočne aj v kurze IT Služby (IT Services) v LMS (odkaz) alebo aj na YouTube (odkaz). Študenti aj zamestnanci sa môžu rovnako obrátiť aj na správcov IKT na EF UMB (odkaz), ktorí im dokážu pomôcť aj prostredníctvom vzdialeného prístupu.
Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie
Prechod z prezenčného na dištančné vzdelávanie je možné realizovať de facto okamžite, nakoľko ako sme uviedli v častiach vyššie, všetky učebne a posluchárne, v ktorých prebieha vyučovanie, sú vybavené potrebnou technikou, ktorá umožňuje prenos audia a videa prostredníctvom internetu. Ku všetkým predmetom študijného programu sú vytvorené v LMS Moodle kurzy. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č. 3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. rok štúdia) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory a ostatných potrebných nástrojov a systémov na úvodnom stretnutí (https://youtu.be/Po6youDiKj4). V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu predmetu taktiež odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch študijného programu.
V rámci študijného programu manažment sa realizuje spolupráca s praxou, ktorá vychádza z existujúcej spolupráce na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a hlavne na Inštitúte manažérskych systémov Ekonomickej fakulty so sídlom v Poprade, ktorý tento študijný program zabezpečuje. Plánujeme túto spoluprácu využívať aj naďalej a rozvíjať ju aj v rámci predkladaného študijného programu. Spolupracujúce inštitúcie sa podieľajú najmä na pozvaných prednáškach v rámci jednotlivých predmetov, zabezpečovaní stáží a exkurzií, ako aj na spoločných výskumných aktivitách. Tieto inštitúcie sú zároveň primárnymi zamestnávateľmi, ktorí potrebujú absolventov tohto študijného programu, čím sa zabezpečuje aj uplatniteľnosť týchto absolventov.
Ekonomická fakulta UMB má podpísané memorandum o spolupráci s Mestom Poprad a viacerými podnikmi v regióne: https://www.ef.umb.sk/index.asp?uid=2048. Pri príprave programu aktívne participovali zástupcovia zamestnávateľov z kľúčových podnikov v regióne, ako sú TATRAVAGÓNKA a.s. Poprad a CHEMOSVIT, a.s. Absolventi študijného programu manažment v týchto inštitúciách môžu nájsť svoje uplatnenie, čo je jedným z hlavných zámerov tohto študijného programu. Okrem toho je nadviazaná spolupráca s rôznymi ďalšími inštitúciami, či univerzitami doma a v zahraničí, pri ktorých predpokladáme pokračovanie spolupráce aj na študijnom programe manažment aj do budúcna. Ide hlavne o nasledovné organizácie:
Potvrdením partnerstva a spolupráce s vybranými organizáciami verejného a súkromného sektora sú aj podpísané memorandá o spolupráci: https://www.umb.sk/rozvoj/partneri-umb/zmluvy-a-memoranda-o- spolupraci.html Vďaka dlhodobo budovaným vzťahom s predstaviteľmi praxe sa pravidelne realizujú prednášky pozvaných hostí aj z iných organizácií.
V meste Poprad, kde Inštitút manažérskych systémov EF UMB sídli, je študentom k dispozícii viacero športovísk: plaváreň (súčasť Aquacity Poprad), zimný štadión s ponukou verejného korčuľovania, viacero športových klubov a fitnescentier. Inštitút manažérskych systémov spolupracuje s University Dance Centre, ktoré ponúka tanečné kurzy pre študentov IMS. Ekonomická fakulta, ktorej súčasťou je IMS, pravidelne organizuje turistické výlety pre učiteľov a študentov, pričom pravidelne sa tieto výlety organizujú aj v Popradskom okrese, aby sa ich mohli zúčastniť aj vyučujúci a študenti IMS. V meste Poprad sa nachádzajú dve kiná, divadlo a Dom kultúry, kde sa organizujú rôzne kultúrne podujatia, ktoré sú k dispozícii aj študentom IMS. V rámci spoločenských podujatí IMS organizuje imatrikulácie študentov 1. ročníka Bc. štúdia, po ktorých nasleduje Beániový ples organizovaný samotnými študentmi IMS. Každoročne vo vianočnom období IMS organizuje posedenie pri punči spojené so súťažami pre študentov. IMS tiež organizuje Vedeckú kaviareň, v rámci ktorej si môžu študenti pri káve a čaji vypočuť prednášky na rôzne zaujímavé témy mimo učebných osnov. V priestoroch IMS je zriadená tzv. študentská zóna, kde môžu tráviť voľný čas medzi vyučovacími blokmi prípravou na vyučovanie, štúdiom, alebo relaxom. K dispozícii tu je príjemné prostredie, PC, pripojenie na internet, oddychová zóna a knižnica systémom "Požičaj, prečítaj, vráť, prípadne vymeň“. Mesto Poprad, ležiace pod Vysokými Tatrami, kde pôsobí Inštitút manažérskych systémov EF UMB tiež ponúka veľa možností sociálneho, športového, kultúrneho a spoločenského vyžitia.
Z nich sú pre študentov Univerzity Mateja Bela najatraktívnejšie a zároveň najvyužívanejšie a najnavštevovanejšie nasledovné:
Z oblasti športového vyžitia:
Z oblasti kultúrneho, sociálneho a spoločenského vyžitia:
Mesto Poprad ponúka študentom bohatý program duchovného vyžitia. Každý týždeň sa organizujú duchovné slávnosti na Námestí sv. Egídia v Konkatedrále Sedembolestnej Panny Márie i v Kostole sv. Egídia. Okrem svätých omší majú počas týchto slávností študenti možnosť duchovne sa obohatiť na koncertoch kresťanských kapiel a gospelových skupín i speváckych zborov. Študenti sa môžu zúčastniť duchovných slávností a omší aj v kostoloch: v Kostole evanjelickej cirkvi v Poprade – Veľkej a v Kostole sv. Juraja, ktorý sa nachádza na Sobotskom námestí v centre mestskej časti Popradu - Spišská Sobota.
Študenti študijného programu manažment majú možnosť zúčastniť sa rôznorodých krátkodobých, ale aj dlhodobých zahraničných študijných pobytov. Medzi najobľúbenejšie formy mobilitných programov patria programy:
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernicou č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (odkaz). Všetky informácie o študijných pobytoch, ako aj návody ako postupovať v jednotlivých fázach študijného pobytu, sú zverejnené webovom sídle fakulty (odkaz). Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku, motivačný list, CV a doklad o úrovni cudzieho jazyka. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných dokumentov a osobného pohovoru (prezenčne alebo on-line). Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou Erasmus+. Po ukončení mobility prodekanka pre pedagogickú činnosť potvrdí uznanie ECTS kreditov získaných na mobilite na základe potvrdeného výpisu výsledkov (Transcript of records). Okrem možnosti štúdia sa ponúka študentom študijného programu manažment aj možnosť účasti na stáži na Slovensku alebo v zahraničí. V rámci programu Erasmus+ stáž, do ktorého je zapojená Univerzita Mateja Bela, má študent možnosť zvoliť si zo širokej ponuky organizácií na webovej stránke Ekonomickej fakulty alebo osloví vybraný podnik alebo organizáciu v rámci krajín EU. Aktuálna ponuka stáží je zverejnená na webovom sídle fakulty: https://www.ef.umb.sk/index.asp?uid=411 Okrem uvedených možností majú študenti študijného programu manažment možnosť absolvovať stáž v niektorom z podnikov v regióne Mesta Poprad v rámci podpísaného Memoranda o spolupráci: https://www.ef.umb.sk/index.asp?uid=2048. Ide o nasledujúce inštitúcie:
Všetky informácie týkajúce sa prijímania uchádzačov na bakalárske štúdium (podmienky prijatia na štúdium a algoritmus vytvárania poradia uchádzačov) sú zverejnené na webovom sídle Ekonomickej fakulty UMB (Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 2023/2024). Uchádzač o štúdium študijného programu manažmentu musí spĺňať základné osobnostné a vedomostné požiadavky podľa kompetenčného rámca podľa Slovenského kvalifikačného rámca – SKKR na úrovni 4. Uchádzač má prehĺbené všeobecné vedomosti a poznatky na úrovni aplikácie a odborné vedomosti o zákonitostiach, zásadách, procesoch, normách a všeobecných pojmoch v širších súvislostiach. Uchádzač má kognitívne zručnosti, vie používať prakticky informácie všeobecného charakteru, je schopný aplikovať prehĺbené všeobecné a odborné vedomosti, používať odbornú dokumentáciu. Uchádzač musí byť zodpovedný, samostatný a sociálne kompetentný. Vyznačuje sa samostatným riešením problémových úloh v predvídateľných meniacich sa podmienkach, zodpovednosťou za prácu v predvídateľných meniacich sa podmienkach, zodpovednosťou za riadenie menšieho kolektívu a zodpovednosťou za riadenie menšieho kolektívu. Uchádzač musí byť racionálnym, sebavedomým, vyrovnaným človekom, pripraveným pre bakalárske štúdium. Uchádzač je vedomosťami, spôsobilosťami a zručnosťami získanými vo všeobecnovzdelávacích predmetoch na strednej škole pripravený na štúdium v študijnom programe manažment. Počas štúdia na strednej škole si osvojil vedomosti o zákonoch spoločenských vied, rozumie im a vie ich použiť a aplikovať v teórii a praxi, chápe súvislosti medzi spoločenskými javmi. Uchádzač je schopný samostatne a systematicky sa vzdelávať, prispôsobovať sa meniacim sa podmienkam spoločenskej reality a rýchlo a spoľahlivo si osvojovať nové poznatky, vyhľadávať ich, triediť a spracovávať nové informácie, kriticky ich hodnotiť a používať v nových situáciách. Dokáže pomocou logického uvažovania tvorivo riešiť problémy z rôznych oblastí života. Orientuje sa v globálnych problémoch súčasného sveta, chápe komplexnosť vzťahu medzi prírodou a ľudskou činnosťou, zdravím a životným prostredím. Ovláda aspoň jeden cudzí jazyk minimálne na úrovni B1.
Základnou podmienkou pre prijatie na štúdium 1. stupňa štúdia je úplné stredné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie ukončené maturitou. Ďalšou podmienkou je úspešné vykonanie prijímacej skúšky. Prijímacia skúška pozostáva z písomného testu z jedného cudzieho jazyka a z písomného testu zo základov ekonómie. V podmienkach prijatia sú stanovené aj pravidlá, kedy je uchádzač oslobodený od povinnosti vykonať prijímaciu skúšku. Podmienky prijatia na bakalárske štúdium sú zverejnené na webovej stránke (odkaz). Postup prijímacieho konania a podmienky prijatia sú stanovené v dokumente Možnosti a podmienky prijatia na štúdium a plánované počty prijatých uchádzačov na akademický rok 20xx/20xx+1 (odkaz).Vyhodnotenie testov sa realizuje automatizovane systémom TAP – skenovaním odpovedných hárkov. Výsledky sú zverejnené uchádzačom na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacej skúšky. O prijatí uchádzača rozhoduje prijímacia komisia fakulty. Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentmi. Výsledky prijímacieho konania sú evidované v akademickom informačnom systéme.
Vzhľadom na pandemickú situáciu, v akademickom roku 2021/2022 boli študenti prijímaní bez vykonania prijímacej skúšky. V akademickom roku 2020/2021 prejavilo záujem o štúdium na študijnom programe manažment 43 uchádzačov, z ktorých podmienky prijatia na štúdium splnilo 25 študentov.
Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela (odkaz).
Hodnotenie kvality vysokoškolského vzdelávania sa na UMB spravidla uskutočňuje ako:
Do hodnotenia kvality výučby a učiteľov ŠP sú zahrnuté všetky povinné a povinne voliteľné predmety, ktoré si študent v danom akademickom roku zapísal a ktoré v danom semestri akademického roka absolvoval. Môže sa hodnotiť aj kvalita výučby a učiteľov ŠP v prípade výberových predmetov, ak je takéto hodnotenie vhodné a môže prispieť k zlepšovaniu kvality poskytovaného vzdelávania.
Hodnotenie kvality vyučovania a učiteľov ŠP sa uskutočňuje vo fyzickej alebo elektronickej podobe, hodnotiaca škála je od 1 ako najlepšie hodnotenie a 5 ako najhoršie hodnotenie, pričom minimálny okruh hodnotených oblastí otázok je takýto:
Predmetom hodnotenia je úroveň kvality vyučovania a úroveň kvality pedagogickej kompetentnosti učiteľa.
Medzi ďalšie spôsoby monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu patria anonymné spätné väzby, ktoré sú realizované pedagógmi na jednotlivých predmetoch.
Pri prechode na dištančnú formu výučby bola realizovaná po ukončení skúškového obdobia v zimnom a letnom semestri anketa prostredníctvom aplikácie SLIDO, ktorej cieľom bolo zistiť názory študentov na priebeh dištančnej metódy výučby a identifikovať problémy súvisiace s realizáciou dištančnej metódy výučby.
Hodnotenie kvality zabezpečenia študijného programu a podporných činností sa uskutočňuje najneskôr v deň absolvovania štátnej skúšky, pričom minimálny okruh hodnotených oblastí je takýto (hodnotiaca škála od 1 do 5):
Získavanie spätnej väzby hodnotením kvality študijného programu absolventmi sa obvykle uskutočňuje v elektronickej podobe, najmenej raz za štandardnú dĺžku štúdia daného ŠP, pričom sa odporúča uskutočniť hodnotenie kvality študijného programu takými absolventmi, u ktorých uplynul aspoň rok od ich riadneho skončenia štúdia. Predmetom hodnotenia je príslušný študijný program a úroveň naplnenia cieľov vzdelávania
príslušného študijného programu z pohľadu absolventov.
Výsledky spätnej väzby študentov sú zverejnené na webovom sídle fakulty https://bit.ly/3B99TCV a na webovom sídle Inštitútu manažérskych systémov, kde je uvedený počet študentov zapísaných na daný predmet, počet študentov zúčastnených na hodnotení kvality učiteľov a vyučovania a jednotlivé hodnotené predmety, ak sa na nich zúčastnil požadovaný minimálny počet študentov.
Výsledky spätnej väzby sú prerokúvané na dvoch úrovniach:
1. Prerokovanie výsledkov a prijatie opatrení na úrovni katedry/inštitútu Každý vedúci zamestnanec je povinný oboznámiť s výsledkami hodnotenia kvality vysokoškolských učiteľov, na ktorých sa hodnotenie vzťahuje. Ak je potrebné prijať opatrenie na zlepšenie kvality, opatrenie musí byť súčasťou zápisnice zo zasadnutia pracoviska. Zápisnice sú uložené na sekretariáte IMS.
2. Prerokovanie výsledkov a prijatie opatrení na fakultného orgánu pre vnútorný systém kvality
Výsledky hodnotenia kvality sa prerokúvajú na zasadnutí fakultného orgánu pre vnútorný systém kvality. Ak je identifikovaná nekvalita, fakultný orgán pre vnútorný systém kvality zaviaže dekana na prijatie adekvátnych opatrení. Zápisnice z rokovania rady pre vnútorný systém kvality EF UMB sú zverejnené na webovom sídle RVSK EF UMB. Spätná väzba na kvalitu je v rámci politík kvality na UMB zabezpečená aj ako proces neustáleho zlepšovania, kde je možné ktoroukoľvek zainteresovanou stranou podať podnet na zlepšenie kvality. Kontaktné miesta pre zlepšovanie kvality sú uvedené na webovom sídle VSK UMB (odkaz).
Podľa postupov uvedených v smernici č. 2/2022 sa uskutočňuje hodnotenie kvality študijného programu aj prostredníctvom týchto tvrdení hodnotených absolventmi (hodnotenie od 1 po 5):
Pre absolventov študijného programu sú okrem týchto oblastí hodnotené aj ďalšie oblasti spojené so študijným programom:
Výsledky posledného hodnotenia spätnej väzby absolventov sú zverejnené na webovom sídle fakulty (odkaz) a na webovom sídle Inštitútu manažérskych systémov v časti „Hodnotenie kvality študijného programu“.
Štipendijný poriadok (odkaz) (odkaz) (odkaz)
Disciplinárny poriadok a rokovací poriadok disciplinárnej komisie
Prístupné akademické prostredie pre študentov so špecifickými potrebami
Školné a poplatky spojené so štúdiom
Školné a poplatky spojené so štúdiom
Protidrogové a poradenské služby
Etický manažment a etický kódex (odkaz) (odkaz)
Študentská vedecká a odborná činnosť
Informácie pre uchádzačov o štúdium
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 2022/2023
Dlhodobý zámer UMB v Banskej Bystrici na roky 2021 – 2026
Dlhodobý zámer rozvoja EF UMB v Banskej Bystrici na roky 2021 – 2026