Opis študijného programu
Študijný program Pol E3 22 - politológia
Štúdium stupeň - III. - doktorandský, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov
Sídlo fakulty Kuzmányho 1, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorný systém kvality Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
12.07.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
31.08.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
103058 politológia
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
stupeň: 3.; ISCED-F kód: 864 - doktorandské študijné programy vysokých škôl, postgraduálne štúdium a vedecká výchova
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Fakulta politických vied a medzinárodných vzťahov Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Kuzmányho 1, 974 01 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
Politické vedy a občianska náuka - 0312
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
Udeľovaný akademický titul za menom.
PhD.
g) Forma štúdia.
externá
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
4 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
AR 2022/2023: plánovaný počet študentov: 5; skutočný počet uchádzačov: 1; počet zapísaných študentov: 1
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

VEDOMOSTI

Absolvent má rozsiahle všeobecné vedomosti o aktuálnych prioritách rozvoja študijného odboru a spoločnosti, ktoré mu slúžia ako základ vlastného výskumu a vytvárania nových poznatkov, inovácií a originality odboru a tiež v oblasti spoločenskej praxe. Absolvent disponuje predovšetkým širokými vedomosťami z metodológie spoločenských vied, poznatkami o vývoji a interakciách štátnych a neštátnych aktérov prostredníctvom paradigmy globalizácie, ktorej účinky presahujú hranice štátov a ovplyvňujú politické, bezpečnostné, ekonomické, kultúrne a iné vzťahy v jednotlivých častiach sveta. Absolvent má prehľad v najnovších teóriách medzinárodných vzťahov a bezpečnosti, má široké poznatky o politickom správaní, rozhodovaní a participácii v politike, najmä v čase krízy.

 

ZRUČNOSTI

Absolvent sa vyznačuje kritickým, nezávislým a analytickým myslením v meniacich sa podmienkach. Je schopný predvídať, preskúmať a vyhodnotiť problémové situácie a ich dosahy na politické procesy. Dokáže identifikovať problémy a priority potrebné na rozvoj spoločnosti, vie vytvárať, formulovať a vyhodnocovať nové hypotézy a stratégie vo vzťahu k ďalšiemu rozvoju odboru, resp. odvetvia spoločenskej praxe. Je schopný zhodnotiť a logicky správne zvoliť konkrétne vedecké metódy základného a aplikovaného výskumu a konceptualizáciu vedeckého problému v študijnom odbore. Prakticky ovláda zvolené bádateľské metódy a používa ich pri hľadaní nových postupov, analýze relevantných detailov a dôležitých interdisciplinárnych väzieb. Dokáže vyhodnocovať teórie, koncepty a inovácie a preukazuje schopnosť aplikovať vlastné zistenia vyplývajúce z teoretickej analýzy a vlastného vedeckého bádania komplexného a interdisciplinárneho charakteru. Na základe svojich výstupov a zistení dokáže navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné a pracovné postupy v širších súvislostiach a v nepredvídateľných a meniacich sa spoločenských podmienkach. Má dobre rozvinuté komunikačné zručnosti a preukazuje schopnosť vedecky komunikovať a prezentovať výsledky výskumu a vývoja pred odbornou komunitou a verejnosťou v Slovenskej republike a v zahraničí.

 

KOMPETENCIE

Absolvent je teoreticky a metodologicky pripravený na riešenie politických, medzinárodných, ekonomických a ostatných spoločenských problémov a zmien. Je schopný určiť zameranie výskumu a koordinovať tím v príslušnom vednom odbore v akademických inštitúciách, výskumných, resp. analytických organizáciách. Pri formulovaní výskumných zámerov a interpretácii výsledkov výskumu zohľadňuje spoločenské, vedecké a etické aspekty. Je spôsobilý vykonávať vzdelávaciu (pedagogickú), vedecko-výskumnú, publikačnú a výchovnú činnosť na vysokej škole, resp. v iných vedecko-výskumných či analytických inštitúciách, autorsky, resp. spoluautorsky sa podieľať na aktívnych výstupoch z týchto činností. Je kompetentný vedecky komunikovať, je pripravený viesť prednášky, semináre a cvičenia z vybraných tematických okruhov, hodnotiť študentov, viesť a oponovať záverečné práce pre príslušný stupeň štúdia, vytvárať nové študijné materiály a pomôcky, dokáže organizačne, metodicky a obsahovo zabezpečiť exkurzie a odbornú študentskú prax. Je spôsobilý plánovať vlastný odborný rast v kontexte aktuálnej etapy vedeckého rozvoja a na tomto základe sa dokáže podieľať na plánovaní rozvoja spoločnosti ako takej.

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Odborný asistent vysokej školy / vysokoškolský učiteľ (SK ISCO-08: 2310003)

Asistent vysokej školy (SK ISCO-08: 2310004)

Vedecko-výskumný pracovník

Špecialista v oblasti politologických analýz

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Fakulta medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity v Bratislave, Dolnozemská cesta 1/b, 852 35 Bratislava 5

Ústav politických vied SAV, Dúbravská cesta 9, 841 04 Bratislava

3. Uplatniteľnosť
c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

V súlade so Smernicou č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici sa hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi považuje za fakultatívnu súčasť hodnotenia kvality vzdelávania. Zamestnávatelia však majú v prípade záujmu možnosť zasielať svoje podnety, prípadne spätnú väzbu prostredníctvom adresy zlepsovanie.kvality@umb.sk.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Základné pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú primárne zakotvené v nasledovných dokumentoch:

Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (čl. 6; čl. 7)

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (čl. 3, ods. 5 – 6; čl. 6, ods. 3, 5; čl. 8, ods. 2, 3, 5, 7; čl. 15, ods. 6 – 7)

Systém kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (str. 17, bod 7)

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:
d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
počet kreditov, ktorých dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia: 180
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov za povinné predmety: 36 kreditov (študijná časť) + 70 kreditov (vedecká časť)

z toho za odbornú prax: 0 kreditov

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: min. 15 kreditov (študijná časť)

Počet kreditov za výberové predmety: min. 9 kreditov (študijná časť)

Počet kreditov za štátnu skúšku: 40 kreditov (započítané v povinných predmetoch vedeckej časti)

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (najmä čl. 18; čl. 19, ods. 3; čl. 21, ods. 7, 9)

Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (najmä čl. 7, ods. 8 – 12, 15; čl. 14, ods. 5 – 7, 9 – 10, 12; čl. 16, ods. 10, 13 – 15)

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Témy dizertačných prác vypisuje fakulta pred začatím prijímacieho konania na doktorandské štúdium a zverejní ich na webovej stránke fakulty v súlade so zákonom č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov, pričom pre každú z vypísaných tém je určený školiteľ. Uchádzač o doktorandské štúdium sa na tému dizertačnej práce prihlasuje podaním prihlášky na doktorandské štúdium. Súčasne s prijatím na doktorandské štúdium mu dekan fakulty určí školiteľa, tému dizertačnej práce a školiace miesto. Témy dizertačných prác pridelené študentom prijatým na štúdium sú následne evidované v akademickom informačnom systéme.

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe:

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (najmä čl. 22, ods. 2 – 5)

Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (časť 3, čl. 15 – 17)

Smernica č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici


Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov:

Smernica č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

Dodatok č. 1 k Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (najmä čl. 11, ods. 5 – 7; čl. 15, ods. 9)


Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov:

Etický kódex Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici

Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov a rokovací poriadok Disciplinárnej komisie Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici


Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami:

Informácie pre študentov so špecifickými potrebami


Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta:

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (najmä čl. 17, ods. 2, písm. b)

Smernica č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy predmetov študijného programu sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme a sú zverejňované na internetovej stránke fakulty.


6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram akademického roka: https://www.fpvmv.umb.sk/14852/harmonogram-akademickeho-roka

Rozvrh hodín: Plán konzultácií (týkajúcich sa predmetov zaradených do študijnej časti odporúčaného študijného plánu doktorandského štúdia) je zverejňovaný v dostatočnom časovom predstihu pred ich realizáciou.



7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

Meno a priezvisko (s titulmi): prof. PhDr. Ján Koper, PhD.

Funkcia: profesor

Telefonický kontakt: 048/446 1311

E-mail: jan.koper@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/812

Odkaz na VUPCH zamestnanca: https://ais2.umb.sk/ais/start.do

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Meno a priezvisko: prof. PhDr. Ján Koper, PhD.

Kontakt: 048/446 1311 / jan.koper@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/812

Zoznam profilových predmetov: Metodológia spoločenských vied


Meno a priezvisko: doc. PhDr. Branislav Kováčik, PhD., EMBA

Kontakt: 048/446 1222 / branislav.kovacik@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/814

Zoznam profilových predmetov: Globalizácia v porovnávacej politológii


Meno a priezvisko: doc. PhDr. Eleonóra Kováčová, PhD.

Kontakt: 048/446 1414 / eleonora.kovacova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11425

Zoznam profilových predmetov: Rozhodovanie v krízovej situácii


Meno a priezvisko: doc. Ing. Katarína Liptáková, PhD.

Kontakt: 048/446 1414 / katarina.liptakova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11232

Zoznam profilových predmetov: Aktéri a procesy globálnej a národnej ekonomiky


Meno a priezvisko: doc. PhDr. Lucia Rýsová, PhD.

Kontakt: 048/446 1224 / lucia.rysova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/825

Zoznam profilových predmetov: Postmodernistická paradigma v teórii a praxi medzinárodných vzťahov


Meno a priezvisko: prof. Mgr. Jaroslav Ušiak, PhD.

Kontakt: 048/446 1614 / jaroslav.usiak@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11596

Zoznam profilových predmetov: Problematika sekuritizácie v politických vedách


Meno a priezvisko: doc. PhDr. Adriana Vasiľková, PhD.

Kontakt: 048/446 1228 / adriana.vasilkova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11435

Zoznam profilových predmetov: Globalizácia v porovnávacej politológii

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.
d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Meno a priezvisko: PhDr. Martina Benčeková, PhD.

Kontakt: 048/446 1918 / martina.bencekova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11433

Zoznam neprofilových predmetov: Odborná komunikácia v anglickom jazyku


Meno a priezvisko: doc. PhDr. Peter Ondria, PhD.

Kontakt: 048/446 1411 / peter.ondria@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/822

Zoznam neprofilových predmetov: Teórie verejnej moci

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Meno a priezvisko: doc. PhDr. Peter Ondria, PhD.

Kontakt: 048/446 1411 / peter.ondria@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/822

Zoznam tém záverečných prác: Historicko-konfliktný prístup ku skúmaniu vzniku a vývoja politických strán a jeho uplatnenie v praxi


Meno a priezvisko: doc. PhDr. Daniela Škutová

Kontakt: 048/446 1317 / daniela.skutova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ: https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11426

Zoznam tém záverečných prác: Limity tolerancie v politickej teórii a praxi

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.
g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Meno a priezvisko: Mgr. Matúš Babják

Kontakt: matus.babjak@umb.sk

Meno a priezvisko: Ing. Peter Cibuľa

Kontakt: peter.cibula@umb.sk

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Meno a priezvisko: doc. PhDr. Adriana Vasiľková, PhD.

Kontakt: 048/446 1228 / adriana.vasilkova@umb.sk

Link na stránku s konzultáciami: https://www.fpvmv.umb.sk/vasilkova-adriana

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent:

Meno a priezvisko: Bc. Anna Kyseľová

Kontakt: 048/446 1237 / anna.kyselova@umb.sk

Meno a priezvisko: Eva Žalmanová

Kontakt: 048/446 1225 / eva.zalmanova@umb.sk

Meno a priezvisko: Ing. Tomáš Vida, PhD.

Kontakt: 048/446 1227 / tomas.vida@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility):

Meno a priezvisko: Mgr. Margaréta Krkošová

Kontakt: 048/446 6728 / margareta.krkosova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

FPVaMV UMB sídli na Kuzmányho ulici v Banskej Bystrici. Priestorové, materiálne a technické vybavenie fakulty spĺňa štandardné požiadavky, ktoré sú potrebné na zabezpečovanie študijných programov ponúkaných fakultou. V budove fakulty sa nachádza aula s kapacitou 132 miest, 4 prednáškové miestnosti s kapacitou od 48 do 120 miest a 11 seminárnych miestností s kapacitou od 14 do 26 miest. Všetky tieto priestory sú vybavené stacionárnymi počítačmi s pripojením na internet a dataprojektormi. Súčasťou sú aj dve špecializované jazykové učebne, vybavené multimediálnou technikou pre potreby vyučovania odborných predmetov v cudzom jazyku. Počas celého dňa je študentom k dispozícii počítačová učebňa so 16 počítačmi s trvalým pripojením na internet. Fakulta tiež disponuje špičkovou audiovizuálnou technikou, tlmočníckym zariadením a streamovacím zariadením, ktoré sú využívané nielen počas konferencií organizovaných FPVaMV UMB ale aj na zabezpečenie bežného vyučovacieho procesu. Budova fakulty je pokrytá bezdrôtovou technológiou WiFi s možnosťou pripojenia na internet pre všetkých študentov. V budove fakulty sa nachádza aj politologická študovňa Univerzitnej knižnice UMB s rozsahom knižného fondu viac ako 18 tisíc titulov knižných dokumentov a 33 titulov periodík. Súčasťou organizačnej štruktúry fakulty je aj pracovisko s názvom Centrum krízového riadenia (CEKR), zložené z viacerých výskumných a konferenčných miestností – pracovisko krízového štábu je vybavené 31 užívateľskými stanicami, konferenčným systémom s možnosťou simultánneho tlmočenia, hlasovacím systémom, dvoma LCD televízormi a dvoma interaktívnymi tabuľami. Priľahlou miestnosťou je pracovisko podporného štábu vybavené 11 pracovnými stanicami, LCD panelom a interaktívnou tabuľou. V učebni CEKR je 16 počítačov s inštalovaným systémom jednotného simulačného prostredia VR Forces.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne. Používatelia môžu využívať online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 278 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 231 titulov periodík, z toho 114 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 750 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Vo fonde knižnice sa nachádza takmer 250 e-kníh. Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM Digital Library, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks. Knižnica pravidelne aktualizuje zoznam voľne dostupných e-zdrojov z rôznych vedných odborov a zabezpečila trvalý prístup ku kolekciám publikácií s otvoreným prístupom na platformách EBSCO a ProQuest Ebook Central. Prístup k plným textom v licencovaných e-zdrojoch, zakúpeným e-knihám a zdigitalizovanej študijnej literatúre je viazaný na IP adresy Metropolitnej siete UMB. Používatelia s platnou registráciou do univerzitnej knižnice na prácu s e-zdrojmi z počítačov mimo siete UMB môžu využiť vzdialený prístup cez Virtual Private Network (VPN). Na výpožičných miestach a v študovniach majú používatelia k dispozícii počítačové stanice s pripojením na internet a s možnosťou tlače. Študovne sú vybavené aj špecializovanou počítačovou zostavou pre používateľov so špecifickými potrebami, ktorá obsahuje softvér na čítanie a zväčšovanie obrazovky PC, softvér pre optické rozpoznávanie a farebné multifunkčné zariadenie (v Univerzálnej študovni a EDC sú k dispozícii Braillovský riadok a elektronická lupa). Všetky priestory knižnice sú pokryté signálom wi-fi. V Politologickej študovni nachádzajúcej sa priamo v budove FPVaMV UMB je prezenčne a absenčne dostupných viac ako 18 200 knižných dokumentov a 33 titulov periodík. Otváracie hodiny: pondelok – streda od 9.00 do 18.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Prístup k študijnej literatúre, k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom a informačným technológiám je zároveň zabezpečený aj prostredníctvom služieb Štátnej vedeckej knižnice v Banskej Bystrici (Lazovná 9, 974 01 Banská Bystrica).

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Dištančné vzdelávanie sa na FPVaMV UMB realizuje využívaním elektronickej podpory štúdia (e-learningu), ktorá je založená na efektívnom využívaní informačných technológií. Podrobnejšie informácie a usmernenia o e-learningovom vzdelávaní sú súčasťou Smernice č. 3/2016 o využívaní e-learningu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Hlavným nástrojom e-learningu je platforma MS Teams a systém na manažovanie elektronickej výučby (SMEV/LMS) Moodle, ktorý sa v rámci univerzity využíva od roku 2011. Univerzitné pracovisko UAKOM (Ústav informatizácie a komunikácie Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici) zabezpečuje v súvislosti s používaním týchto nástrojov rôzne školenia a zverejňuje inštruktážne videá uľahčujúce prácu v LMS Moodleorientáciu v prostredí MS Teams.

Počas dištančného vzdelávania sa prostredníctvom LMS Moodle zabezpečuje najmä distribúcia študijných materiálov, základných informácií o priebehu výučby a preverovaní vedomostí, zber zadaní, testovanie študentov a pod. Telekomunikačným prostriedkom určeným na komunikáciu so študentmi, realizáciu prednášok, konzultácií, ústnych skúšok atď. je platforma MS Teams, pričom po sprísnení opatrení a nariadení dištančného vzdelávania v období vypuknutia pandémie spojenej so šírením ochorenia COVID-19 mali vyučujúci možnosť upraviť podmienky úspešného absolvovania predmetov prispôsobením foriem priebežného a záverečného hodnotenia pri zachovaní obsahových štandardov predmetu a stanovenej časovej záťaže. 

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Za hlavných partnerov Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pri zabezpečovaní vzdelávacích činností tohto študijného programu možno považovať predovšetkým Fakultu medzinárodných vzťahov Ekonomickej univerzity v Bratislave a Ústav politických vied Slovenskej akadémie vied. Ide o uznávané vzdelávacie a vedecké inštitúcie potvrdzujúce, že v študijnom programe sú indikované povolania, na výkon ktorých je potrebná získaná kvalifikácia. Zároveň ide o partnerov zúčastňujúcich sa na úpravách študijného programu v pozícii externej zainteresovanej strany poskytujúcej stanovisko k navrhovaným úpravám. Medzi partnerov fakulty podieľajúcich sa na zabezpečovaní vzdelávacích činností možno taktiež zaradiť rôzne ďalšie slovenské a zahraničné partnerské vysoké školy a vedecké inštitúcie pravidelne organizujúce medzinárodné vedecké konferencie, v rámci ktorých študenti 3. stupňa štúdia získavajú cenné skúsenosti predovšetkým formou prezentácie čiastkových výsledkov výskumu. Tieto inštitúcie zároveň aktívne prispievajú k tomu, aby doktorandi úspešne absolvovali predmety zaradené do vedeckej časti odporúčaného študijného plánu (okrem už spomínanej účasti na medzinárodných vedeckých konferenciách je to napríklad aj publikovanie rôznych typov výsledkov vedeckej činnosti, absolvovanie stáže či výmenného pobytu, prípadne spolupráca na riešení projektov). Ďalšou formou participácie týchto inštitúcií je pôsobenie ich pracovníkov v pozíciách oponentov dizertačných prác alebo externých členov komisií pre obhajoby dizertačných prác. Za partnerov podieľajúcich sa na zabezpečovaní vzdelávacích činností tohto študijného programu je možné považovať aj rôzne orgány verejnej správy, neziskové organizácie či iné platformy (MZVaEZ SR, MO SR, GLOBSEC, BBSK...), ktorých reprezentanti prichádzajú na fakultu ako významní odborníci z praxe a delia sa so študentmi o svoje skúsenosti a odborné názory v rámci rôznych prednášok a diskusií.

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

V prípade záujmu môžu študentky a študenti využiť pomerne pestré možnosti sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia, ktoré ponúka fakulta, univerzita i samotné mesto Banská Bystrica. Pre nadšencov športu a umenia sú k dispozícii viaceré univerzitné športové kluby (Športový klub UMB, UMB Hockey Team, UMB Biathlon Team) a umelecké telesá (Univerzitný miešaný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť, Univerzitný komorný orchester Mladosť). Okrem toho sa študentky a študenti môžu zapojiť do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, prípadne do tanečných kurzov z ponuky University Dance Center. Tých, čo sa radi angažujú v oblasti dobrovoľníctva, iste poteší, že Univerzita Mateja Bela už viac ako 20 rokov aktívne spolupracuje s Centrom dobrovoľníctva, n. o., v Banskej Bystrici, ktoré zapája študentov a študentky do rôznych dobrovoľníckych programov a podporuje ich angažovanosť v komunite. Významnú príležitosť v tejto oblasti predstavuje aj program Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. Ide o komplexný rozvojový program umožňujúci mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Pri banskobystrických univerzitách pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum (UPC) Banská Bystrica poskytujúce priestor pre duchovný rast, zázemie v spoločenstve, možnosť sebarealizácie a oddych. Na úrovni fakulty sa už niekoľko rokov v apríli koná na základe iniciatívy študentov Fakultný deň ponúkajúci bohatý športový i kultúrny program a ako už bolo naznačené, široké možnosti voľnočasových aktivít ponúka aj mesto Banská Bystrica, ktoré o týchto možnostiach pravidelne informuje prostredníctvom sociálnych sietí a informačných tabúľ. 

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti účasti študentov na mobilitách a stážach sú úzko prepojené s oblasťou internacionalizácie, ktorá predstavuje jednu zo základných priorít Univerzity Mateja Bela zakotvenú v Dlhodobom zámere Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici na roky 2021 – 2026, v Stratégii internacionalizácie Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, v Erasmus Policy Statement UMB a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a jej dodatku (ďalej len Smernica č. 4/2019).


V súlade s Erasmus Policy Statement UMB na 2021 – 2028 základným nástrojom podpory mobilít ostáva program Erasmus+. Tento program je implementovaný na úrovni všetkých fakúlt UMB a jeho administrácia podlieha vnútorným predpisom UMB. Cieľom UMB je zapojiť sa do všetkých kľúčových akcií Erasmus+, do všetkých čiastkových aktivít a výziev podľa potreby akademickej obce. UMB sa systematicky venuje precíznej administrácii akcie Erasmus+ KA1, ktorá dlhodobo prináša univerzite pozitívne výsledky v oblasti internacionalizácie. Cieľom medzinárodnej vzdelávacej mobility v rámci kľúčovej aktivity 1 (KA1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov) je osobný rozvoj, zlepšenie vzdelávacích výsledkov a zvýšenie uplatniteľnosti absolventov, zlepšenie odborných kompetencií zamestnancov, zlepšenie pripravenosti na zmeny z hľadiska modernizácie a internacionalizácie vzdelávacej inštitúcie a zvýšenie kvality vo výučbe a učení.


Mobility Erasmus+ sa v rámci projektov 103 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu) a 107 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu a partnerskými krajinami) kľúčovej akcie KA1 realizujú na základe bilaterálnych zmlúv uzatvorených medzi vysokoškolskými inštitúciami. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, ďalšie sú uzatvorené na úrovni jednotlivých fakúlt.


V súlade so spoločnou filozofiou všetkých fakúlt je absolvovanie mobility ponúkané každému študentovi UMB. Kritériá prideľovania mobilít, definované v Smernici č. 4/2019, zohľadňujú na prvom mieste záujem UMB vyslať na mobilitu čo najväčší počet študentov, v druhom rade vyhovieť záujmu o opakovanú mobilitu alebo o jej predĺženie. Zvyšovanie študentskej mobility sa osobitne podporuje v prípade študentov 3. stupňa štúdia, keďže absolvovanie študijného/výskumného pobytu v zahraničí predstavuje súčasť študijného plánu doktorandov.


Organizácia individuálnych mobilít sa riadi Smernicou č. 4/2019. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Hodnotenými kritériami výberu sú:


  • prospech (max. 40 %),
  • účasť na Študentskej vedeckej konferencii alebo iná forma reprezentácie UMB v oblasti športu, umenia a pod. (max. 10 %),
  • iné aktivity v prospech UMB/fakulty/katedry vrátane dobrovoľníckych aktivít (max. 15 %),
  • jazyková príprava (max. 10 %),
  • motivácia (max. 10 %),
  • predbežný študijný plán (max. 15 %).


V spolupráci s katedrovými koordinátormi a referátom prorektora pre medzinárodnú spoluprácu si študenti vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom na zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát prorektora pre medzinárodnú spoluprácu pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania.


Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AiS2. UMB sa zaviazala presadzovať automatické uznávanie výsledkov štúdia získaných v rámci individuálnych mobilít študentov v Smernici č. 4/2019. Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred mobilitou, počas nej i po nej. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility referát prorektora pre medzinárodnú spoluprácu v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreement a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v ponuke predmetov tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky referátu prorektora pre medzinárodnú spoluprácu v spolupráci so študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).


UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Referát prorektora pre medzinárodnú spoluprácu sprostredkúva tiež možnosti stáží.


Aktuálne informácie o programe Erasmus+ a možnostiach mobilít a stáži, ktoré je možné prostredníctvom finančnej podpory tohto programu zrealizovať, pravidelne zverejňuje aj FPVaMV UMB. Fakulta má uzatvorených dohromady približne 100 bilaterálnych zmlúv, ktoré sa pravidelne obnovujú na základe histórie spolupráce. Zároveň sú uzatvárané nové zmluvy. V nasledujúcom období sa FPVaMV UMB plánuje v súlade s Dlhodobým zámerom FPVaMV UMB na roky 2021 – 2026 a strategickými cieľmi v oblasti medzinárodných vzťahov a vzťahov s verejnosťou zamerať okrem iného aj na podporu virtuálnych mobilít v kontexte nového programového obdobia programu Erasmus – Erasmus without paper a rozširovanie možností mobilít a schopnosti vstupovať aj do ďalších medzinárodných mobilitných programov. Samozrejme, okrem schémy Erasmus+ majú študenti možnosť využívať aj podporu programov CEEPUS, NŠP a pod.


Kontaktné miesta:

  1. referát pre medzinárodné vzťahy FPVaMV UMB / koordinátor pre mobility v programe Erasmus+: prof. Mgr. Jaroslav Ušiak, PhD. (048/446 1223, 1614 / erasmus.fpvmv@umb.sk)
  2. kontaktná osoba pre program Erasmus+ na UMB: Mgr. Margaréta Krkošová (048/446 6728 / margareta.krkosova@umb.sk)
  3. Národná agentúra programu Erasmus+: https://www.erasmusplus.sk/
  4. Erasmus+ na stránke Európskej komisie: https://erasmus-plus.ec.europa.eu/
  5. koordinátor FPVaMV UMB pre mobility v programe CEEPUS: doc. PhDr. Rastislav Kazanský, PhD., EMBA (048/446 1616 / rastislav.kazansky@umb.sk)
9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

VEDOMOSTI

  • uchádzač disponuje pokročilými znalosťami z odboru a jeho špecifických súčastí na úrovni hodnotenia a syntézy
  • uchádzač pozná moderné teoretické a metodologické prístupy z viacerých oblastí odboru a tiež aktuálne vývojové trendy
  • uchádzač sa orientuje vo fungovaní a štruktúre rôznych politických systémov, pozná podmienky, mechanizmy, aktérov a stratégie ich transformácie, orientuje sa v spôsoboch politickej komunikácie a marketingu a ovláda teoretické základy jazyka politiky
  • uchádzač má vedomosti o hrozbách moderného politického systému, ktoré súvisia s geopolitickými premenami súčasného sveta a s presadzovaním sa nových politických ideológií, radikalizmu a extrémizmu

 

ZRUČNOSTI

  • uchádzač dokáže pri riešení špecifických odborných problémov tvorivo aplikovať teoretické a odborné vedomosti z politických vied a ich špecifických súčastí
  • uchádzač si uvedomuje interdisciplinárny charakter odboru a na základe poznania rozhodujúcich teórií a metód ho vedome prepája s nosnými témami jadra znalostí odboru, najmä v súvislosti s úzkym prepojením politiky a ekonomiky, hospodárskej politiky a verejnej správy
  • uchádzač je schopný aktívnym spôsobom získavať informácie a využívať ich na riešenie praktických úloh
  • uchádzač dokáže na adekvátnej úrovni vyhľadávať, zhromažďovať, analyzovať, selektovať, overovať, spracovávať, uchovávať a zverejňovať informácie, prípadne vyhodnocovať dáta o aktuálnom spoločenskom dianí doma i v zahraničí, na základe čoho objasňuje rôzne javy, fenomény a udalosti
  • uchádzač vie získané vedomosti premietnuť do praxe politického rozhodovania
  • uchádzač sa vyznačuje kritickým, inovatívnym a tvorivým myslením
  • uchádzač kriticky reflektuje, analyzuje a hodnotí aktuálne spoločensko-politické problémy, formuluje odporúčania, predpoklady, podmienky a možnosti ich riešenia a aktívne sa podieľa na ich implementácii
  • uchádzač disponuje rozšírenými zručnosťami, ktoré preukazujú primeranú mieru dokonalosti a zmysel pre inovácie vyžadovaný na riešenie komplexných a nepredvídateľných problémov konkrétnej oblasti činnosti alebo štúdia
  • uchádzač má dobre rozvinuté komunikačné a cudzojazyčné zručnosti
  • uchádzač je zručný v oblasti tvorby návodov, projektov a hodnotiacich postupov k činnostiam v rámci odboru


KOMPETENCIE

  • uchádzač preukazuje vysoký stupeň samostatnosti a predvídavosti v dynamickom prostredí pri riešení problémov z odboru
  • uchádzač má schopnosť pred odbornou komunitou a tiež na verejnosti vhodne, profesionálne a odborne prezentovať vlastné stanoviská, výsledky vlastných vedeckých pozorovaní, analýz, interpretácií a zovšeobecnení
  • uchádzač je spôsobilý samostatne pracovať s dokumentmi, podkladovými vedeckými/odbornými materiálmi a s informačnými zdrojmi
  • uchádzač vie identifikovať spoločenské a politické problémy a procesy a ponúkať kvalifikované odborné stanoviská (formulovať riešenia) s možným využitím v štátnej správe a samospráve, v inštitúciách tretieho sektora, v politických stranách, občianskych združeniach, v mediálnej a marketingovej sfére, v medzinárodných organizáciách
  • uchádzač je schopný navrhovať vlastné, menej štandardné riešenia problémov týkajúcich sa metodických alebo odborných otázok
  • uchádzač je kompetentný zabezpečiť odborné a spoločenské podujatia a je schopný analyzovať, komentovať, interpretovať, hodnotiť a verejne prezentovať informácie, prípadne vystupovať v médiách
  • uchádzač je pripravený niesť zodpovednosť za celkovú podobu, obsah, formu, aktuálnosť, faktickú presnosť, nestrannosť, vyváženosť, odbornú a profesionálnu celistvosť informácií použitých na zverejnenie
  • uchádzač dokáže zodpovedne vykonávať činnosti spojené so zabezpečovaním plnenia vzdelávacích a vedecko-výskumných úloh a je pripravený niesť zodpovednosť za vykonávané aktivity
  • uchádzač je kompetentný formulovať odborný text, realizovať redakčnú činnosť, plánovať a manažovať vlastný odborný rast
  • uchádzač sa vyznačuje vyhraneným postojovo-hodnotovým systémom


b) Postupy prijímania na štúdium.

Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium je absolvovanie študijného programu druhého stupňa a úspešné vykonanie prijímacej skúšky (čl. 4, ods. 1 Smernice č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici).

 

Ďalšie podmienky prijatia na štúdium (ako je odoslanie prihlášky, predloženie písomného projektu dizertačnej práce a overených kópii dokladov o absolvovaní magisterského štúdia, úhrada poplatku, absolvovanie prijímacej skúšky a pod.) sú súčasťou Zásad prijímacieho konania na príslušný akademický rok a sú pre uchádzačov v dostatočnom časovom predstihu zverejnené na webovej stránke fakulty.

 

Postupy prijímania na doktorandské štúdium upravuje predovšetkým čl. 4 Smernice č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (ďalej len Smernica č. 7/2021) a Zásady prijímacieho konania na príslušný akademický rok.


Fakulta v súlade s týmito predpismi zverejní najneskôr štyri mesiace pred posledným dňom určeným na podanie prihlášok lehotu na podanie prihlášok na štúdium, podmienky prijatia, termín a spôsob overovania ich splnenia, formu a rámcový obsah skúšky, spôsob vyhodnocovania jej výsledkov, ako aj informáciu o počte uchádzačov, ktorý plánuje prijať na štúdium. Zároveň zverejní témy dizertačných prác, pričom pre každú z vypísaných tém je určený školiteľ.

 

Uchádzač vyplní prihlášku na doktorandské štúdium, pričom k prihláške priloží podklady podľa čl. 4, ods. 3 Smernice č. 7/2021.


Uchádzačovi so špecifickými potrebami sa na jeho žiadosť na základe vyhodnotenia jeho špecifických potrieb určí forma prijímacej skúšky a spôsob jej vykonania s prihliadnutím na jeho špecifické potreby. Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byť na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium. Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa zákona č. 422/2015 o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky, pričom rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium. V prípade, že uchádzač nespĺňa stanovené podmienky, fakulta uchádzačovi o doktorandské štúdium prihlášku spolu s priloženými dokumentmi so stručným odôvodnením vráti. Fakulta zašle uchádzačovi písomnú pozvánku na prijímaciu skúšku, a to najneskôr 14 dní pred dátumom jej konania.

 

Prijímacia skúška pozostáva z obhajoby projektu dizertačnej práce v rozsahu 10 strán, ktorý musí obsahovať:

  • titulný list s názvom vysokej školy a fakulty
  • názov vybranej témy dizertačnej práce s podnadpisom „Návrh projektu dizertačnej práce“
  • meno, priezvisko a tituly uchádzača
  • názov študijného odboru, resp. študijného programu
  • formu štúdia, na ktorú sa uchádzač hlási
  • meno, priezvisko a tituly školiteľa
  • príslušný rok, v ktorom bol projekt predložený
  • zdôvodnenie motívov výberu témy dizertačnej práce
  • vymedzenie základných smerov a cieľov dizertačnej práce
  • popis metód, ktoré budú využívané pri spracovaní témy dizertačnej práce
  • stručnú charakteristiku súčasného stavu poznania problematiky dizertačnej práce spracovanú na základe odbornej literatúry

 

Súčasťou prijímacej skúšky je aj preverenie jazykových kompetencií týkajúcich sa vybranej témy dizertačnej práce. Podľa čl. 4, ods. 9 Smernice č. 7/2021 je štandardnou súčasťou požiadaviek ovládanie jedného cudzieho jazyka na úrovni B1.

 

Prijímacia skúška sa uskutočňuje pred prijímacou komisiou, ktorá je najmenej trojčlenná. Tvorí ju predseda a najmenej dvaja členovia, ktorých na návrh predsedu spoločnej odborovej komisie/odborovej komisie vymenúva dekan. Prijímacia komisia vyhodnotí výsledok prijímacej skúšky na neverejnom zasadaní a určí poradie uchádzačov podľa ich úspešnosti na prijímacej skúške. Pri určení poradia prihliada aj na rozsah a kvalitu odbornej publikačnej činnosti uchádzača a na výsledky jeho inej odbornej činnosti (napr. výsledky v súťažiach študentských vedeckých a odborných prác a pod). Výsledky bodového umiestnenia s číselným kódom uchádzača zverejní fakulta na úradnej výveske alebo webovej stránke fakulty. O výsledku prijímacej skúšky je vyhotovená zápisnica. Prijímacia komisia predloží návrh na prijatie úspešných uchádzačov dekanovi. V rozhodnutí dekana o prijatí alebo neprijatí na doktorandské štúdium sa uvedie študijný program, študijný odbor, forma štúdia, štandardná dĺžka štúdia. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie, poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia a doručuje sa uchádzačovi do vlastných rúk. Rozhodnutie o výsledku prijímacieho konania sa musí vyhotoviť písomne do 30 dní od overenia splnenia podmienok prijatia na štúdium. Ak uchádzač podal žiadosť o preskúmanie rozhodnutia o neprijatí na štúdium v stanovenej lehote, rektor zmení rozhodnutie, ak bolo vydané v rozpore so zákonom o vysokých školách. Prijatý uchádzač sa stáva študentom doktorandského štúdia dňom zápisu na štúdium. 

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Výsledky prijímacieho konania sú zverejňované na webovej stránke fakulty po ukončení prijímacej skúšky a sú súčasťou zápisníc prijímacej komisie.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu upravuje Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Cielené získavanie spätnej väzby od absolventov študijného programu sa v predchádzajúcom období nerealizovalo. V nasledujúcom období sa bude spätná väzba absolventov študijného programu a prijímanie opatrení na zvyšovanie kvality študijného programu realizovať v súlade so Smernicou č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Internátny poriadok študentských domovov SÚZ UMB:

https://www.umb.sk/studium/student/sprava-ucelovych-zariadeni-umb/informacie/internatny-poriadok.html


Kariérne centrum Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici:

https://www.umb.sk/univerzita/karierne-centrum-umb/ponuka-pre-studentov/


Smernica č. 7/2022 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici na akademický rok 2023/2024

https://www.fpvmv.umb.sk/14376/vnutorne-predpisy-tykajuce-sa-studia

 

Smernica č. 3/2021 o priznávaní tehotenského štipendia študentkám Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici

https://www.fpvmv.umb.sk/14376/vnutorne-predpisy-tykajuce-sa-studia

 

Smernica č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikurálne aktivity na UMB

https://www.fpvmv.umb.sk/14376/vnutorne-predpisy-tykajuce-sa-studia

 

Sprievodca štúdiom Fakulty politických vied a medzinárodných vzťahov Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici

https://www.fpvmv.umb.sk/14855/sprievodca-studiom


Sprievodca štúdiom Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici

https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/sprievodca-studiom/


Sprievodca užívateľa ECTS

https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/kreditovy-system-studia.html


Štipendiá a pôžičky

https://www.umb.sk/studium/student/stipendia-a-pozicky.html


Študentské preukazy

https://www.umb.sk/studium/student/preukazy/


Univerzitné poradenské a podporné centrum

https://poradenstvo.umb.sk/


Uznávanie dokladov o vzdelaní

https://www.umb.sk/studium/student/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html