Opis študijného programu
Študijný program 22nENBI - environmentálna biológia
Štúdium stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Fakulta prírodných vied
Sídlo fakulty Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
"a) Orgány schvaľovania do 31.3.2021: Rektor UMB po prerokovaní v kolégiu rektora (návrh ŠP) a Vedecká rada fakulty (zdokumentované informácie ŠP) v súlade s metodickým pokynom č. 1/2021 na určenie štruktúr a postupov podávania žiadostí o udelenie akreditácie študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z. do 31. 3. 2021 b) Orgány schvaľovania po 31.3.2021: Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so štatútom rady schváleného Vedeckou radou UMB dňa 10.12.2020 a v súlade so smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ zo dňa 26.1.2021 schváleného rektorom UMB."
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
11.03.2021
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
environmentálna biológia / 184529
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
I. stupeň / 645 - bakalársky študijný program (akademicky orientovaný)
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Fakulta prírodných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Tajovského 40, Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7. Ekologické a environmentálne vedy / 0522 Prírodné prostredia a život v prírode
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
plánovaný: 25
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Vedomosti

Absolvent získa základné vedomosti z biologických, ekologických a environmentálnych vied. Rozumie princípom a chronológii vývoja života na Zemi s dôrazom na vývoj stredoeurópskej prírody v postglaciáli, pozná historické súvislosti zmien areálov, modely rozšírenia bioty v kontexte klimatických a antropických zmien a aplikuje získané vedomosti pri hodnotení súčasných zmien Zeme, regiónu a lokality. Na základe hlavných znakov dokáže triediť a špecifikovať významné mikroorganizmy, riasy, huby, machorasty, cievnaté rastliny, bezstavovce a stavovce. Vie definovať ich životné nároky, indikačné vlastnosti, adaptácie na zmenené podmienky a ich väzbu na biotop. Aplikuje poznatky z teoretickej ekológie populácií, spoločenstiev a ekosystémov v problematike ochrany biodiverzity a biologických princípov ochrany prírody. Rozpoznáva formačné typy biotopov a ekosystémov Slovenska, ich štruktúru, ekologické vlastnosti, hlavné faktory ohrozenia a dopady ich pôsobenia, ako aj základný manažment ich ochrany a obnovy. Orientuje sa v prioritách ochrany prírody a krajiny, má prehľad o všeobecnej, územnej i druhovej ochrane prírody na teoretickej i praktickej úrovni, rozumie genetickému prístupu pri manažovaní a ochrane populácií. Ovláda princípy ekologického výskumu a monitoringu, bioindikácií a biomonitoringu.

Rozumie základným pojmom, procesom, princípom a problémom, ktoré súvisia s jednotlivými zložkami životného prostredia (ŽP) – litosférou, pôdou, vodou, ovzduším a biotou. Pozná monitorovacie a informačné systémy súvisiace s týmito zložkami. Ovláda vzájomné súvislosti medzi i) biotou, ii) verejným a environmentálnym zdravím a iii) rôznymi formami mechanických, fyzikálno-chemických a antropických narušní v rámci jednotlivých zložiek ŽP.

Získané vedomosti dokáže chápať aj v legislatívnom rámci tým, že ovláda základnú právnu terminológiu, inštitucionálne zabezpečenie práva, kompetencie, právomoci a procesy rozhodovania orgánov verejnej správy, samotný legislatívny proces, ako aj základné odvetvové – zložkové právne predpisy na medzinárodnej úrovni, úrovni Európskej únie a Slovenskej republiky.


Zručnosti

Absolvent sa vyznačuje samostatnosťou pri riešení špecifických problémov.

Ovláda:

• základné metódy využívané v molekulárnej biológii na diagnostiku a štúdium biodiverzity mikroorganizmov a makroorganizmov,

• súčasné terénne a laboratórne metódy v biológii, ekológii, ochrannej biológii,

• súčasné terénne a laboratórne metódy v environmentálnej vede pre hodnotenie pôdy, vody a ovzdušia,

• základné princípy vyšetrovacích metód pre hodnotenie verejného a environmentálneho zdravia,

• kvalitatívne a kvantitatívne metódy získavania údajov,

• metódy monitoringu a biomonitoringu,

• databázové spracovanie údajov,

• základnú štatistickú charakteristiku a základné štatistické spracovanie údajov,

• priestorovú či grafickú interpretáciu údajov v prostredí GIS,

• spracovanie jednoduchého projektového návrhu spolu s rozpočtom pre rôzne domáce a medzinárodné grantové mechanizmy.


Kompetencie

Absolvent uplatní svoje biologické, ekologické a environmentálne vzdelanie na nižších stupňoch riadenia v rôznych verejných, súkromných a mimovládnych organizáciách zameraných na ochranu prírody a krajiny, starostlivosť o životné prostredie a jeho jednotlivé zložky, na manažment ekologických a environmentálnych problémov a rizík. Môže pracovať v špecializovaných laboratóriách, ako správca databáz biologických, ekologických a environmentálnych údajov a ako GIS pracovník pre priestorové interpretácie a grafické výstupy týchto údajov.

Absolvent tiež môže pokračovať v nadväzujúcom vysokoškolskom štúdiu v danom odbore alebo príbuzných študijných odboroch.

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.
  • špecialista na ochranu prírody a krajiny v odborných organizáciách rezortu životného prostredia;
  • referent v nižších stupňoch riadenia orgánov štátnej správy a samosprávy v oblasti ochrany bioty a životného prostredia;
  • odborný pracovník na úseku environmentálnej výchovy a vzdelávania v štátnych aj mimovládnych organizáciách pôsobiacich v oblasti starostlivosti o životné prostredie
c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

1. Štátna ochrana prírody SR, Banská Bystrica

2. HBH projekt spol. s. r. o. - organizačná zložka Slovensko, Banská Bystrica

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Nový študijný program.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Nový študijný program.

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu. 

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov za povinné predmety: 135

z toho za odbornú prax: 

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 27

Počet kreditov za výberové predmety: 18

Počet kreditov za štátnu skúšku: 10



f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

1. Hodnotenie ekologického stavu stojatých a tečúcich vôd s využitím biologických indikátorov (P. Bitušík, L. Hamerlík)

2. Početnosť a sezónna dynamika ektoparazitov v urbánnych podmienkach (P. Bitušík)

3. Sinice a riasy ako prirodzený zdroj potravy, liečiv a biopalív (M. Vesteg)

4. Využitie siníc a rias pre bioremediácie (M. Vesteg, T. Beck)

5. Urbánne vodné plochy ako centrá biodiverzity (L. Hamerlík)

6. Rekonštrukcia historických zmien prostredia s využitím biologických paleoindikátorov zo sedimentov jazier (P. Bitušík, L. Hamerlík)

7. Vplyv ekonomických sektorov na stav životného prostredia a biotu (R. Kanianska)

8. Fytomining ako proces ozdravenia i ekonomického zisku (I. Turisová, P. Midula)

9. Druhová skladba vegetačného krytu a jej zmeny v dôsledku ľudských aktivít a prírodných disturbancií (I. Turisová)

10. Zadržiavanie vody v krajine zelenou cestou (I. Turisová)

11. Mestské lúky ako cesta pre zvýšenie biodiverzity a zníženie prehrievania povrchov v urbánnom prostredí (I. Turisová

12. Hodnotenie reprezentatívnosti a stavu biotopov Slovenska (I. Turisová, J. Švajda)

13. Identifikácia divočinových území vo vybranom národnom parku SR (J. Švajda)

14. Efektívnosť realizovaného programu záchrany a starostlivosti o kriticky ohrozené rastlinné a živočíšne druhy (J. Švajda)

15. Červené zoznamy, červené knihy a indexy červených zoznamov – hodnotenie vybraných skupín stavovcov (P. Urban)

16. Fotopasce a diktafóny ako neinvazívne nástroje výskumu vybraných druhov stavovcov (P. Urban)

17. Prieskum verejnej mienky týkajúcej sa problematiky medveďa hnedého v chránených územiach SR (J. Švajda)

18. Postoj návštevníkov CHÚ k prírodným disturbanciám (vetrové a podkôrnikové kalamity) (J. Švajda)

19. Vplyv turistickej návštevnosti v chránených územiach na vybrané druhy rastlín a živočíchov (J. Švajda)

20. Hodnotenie migračných bariér a koridorov, resp. účinnosti ekoduktov na základe stavu ekosystémov (J. Švajda)

21. Vyhodnotenie kolízií vybraných skupín živočíchov s líniovými pozemnými komunikáciami v modelovom území (P. Urban)

22. Štruktúra a dynamika vybratých pralesov Slovenska (J. Švajda)

23. Hodnotenie a oceňovanie ekosystémových služieb vo vybranom území (R. Kanianska, J. Tomaškin, J. Švajda)

24. Ekologická obnova prírodných a antropogénnych povrchov (I. Turisová)

25. Vybrané mezopredátory ako dáždnikové druhy alebo druhy pod dáždnikom? (P. Urban)

26. Zmeny využívania krajiny a ich dopad na populácie vybraných druhov (P. Urban)

27. Zmeny turistickej návštevnosti chránených území vplyvom Covid-19 a ich vplyv na vybrané druhy živočíchov (P. Urban)

28. Trofické skupiny húb vo vzťahu k rastlinám (S. Gáperová)

29. Variabilita bazídiospór drevných húb (S. Gáperová)

30. Význam siníc a riasy pre globálne fungovanie ekosystémov (M. Vesteg)

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/


Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


Na FPV UMB máme ustanovenú funkciu koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študentov.

V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium, hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť na prodekana pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html


V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/


5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

Meno a priezvisko (s titulmi): prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc.

Funkcia: vedúci katedry

Telefonický kontakt: 0908 963 057

E-mail: peter.bitusik@umb.sk

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Meno a priezvisko (s titulmi)

Zoznam profilových predmetov

Kontakt (telefón/e-mail)


prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc. 

Základy ekológie

Príroda v štvrtohorách  

Biotopy Slovenska 

048 446 7110/ peter.bitusik@umb.sk


doc. Ing. Ladislav Hamerlík, PhD.

Základy ekológie 

Príroda v štvrtohorách

048 446 7105/ ladislav.hamerlik@umb.sk      


doc. Ing. Radoslava Kanianska, CSc.

Abiotické zložky životného prostredia

Úvod do environmentálneho práva  

048 446 5810/ radoslava.kanianska@umb.sk  


doc. RNDr. Ingrid Turisová, PhD

Biotopy Slovenska 

048 446 7106/ ingrid.turisova@umb.sk


doc. Ing. Peter Urban, PhD.

Biodiverzita a jej ohrozenie

Ochrana prírody     

Ekologický monitoring     

Adaptívny manažment v ochrane prírody  

048 446 7101/ peter.urban@umb.sk


prof. RNDr. Peter Andráš, CSc.

Abiotické zložky životného prostredia I

Abiotické zložky životného prostredia II  

048 446 5808/ peter.andras@umb.sk  


doc. Ing. Marek Drímal, PhD.

Životné prostredie a zdravie

048 446 5805/ marek.drimal@umb.sk


Ing. Juraj Švajda, PhD. MSc.

Adaptívny manažment v ochrane prírody

048 446 7106/ juraj.svajda@umb.sk


Mgr. Matej Vesteg, PhD.

Molekulárna ekológia

048 446 7109/ matej.vesteg@.umb.sk


c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Meno a priezvisko (s titulmi)

Zoznam predmetov

Kontakt (telefón/e-mail)


Mgr. Marcela Adamcová, PhD.

Diverzita a fylogenéza živočíchov

Diverzita a fylogenéza živočíchov – terénne cvičenia    

Človek a jeho evolúcia     

Praktikum z ornitológie a teriológie    

Etológia   

048 446 7104/ marcela.adamcova@umb.sk


Mgr. Michal Adamec, PhD.

Úvod do environmentálneho práva

048 472 20 18/ michal.adamec@sopsr.sk


doc. RNDr. Roman Alberty, CSc.

Mikrobiológia

Molekulárna biológia  

Štatistické metódy v biológii  

Genetika 

048 446 7108/ roman.alberty@umb.sk


prof. RNDr. Peter Andráš, CSc.

Abiotické zložky životného prostredia I

Abiotické zložky životného prostredia II  

048 446 5808/ peter.andras@umb.sk


RNDr. Terézia Beck, PhD.

Mikrobiológia

Diverzita a fylogenéza rias a húb  

Molekulárna biológia   

Molekulárna ekológia   

048 446 7147/ terezia.gasparcova@umb.sk


prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc.

Základy ekológie

Diverzita a fylogenéza živočíchov 

Diverzita a fylogenéza živočíchov – terénne cvičenia

Príroda v štvrtohorách   

Biotopy Slovenska  

Praktikum z ornitológie a teriológie 

048 446 7110/ peter.bitusik@umb.sk


doc. Ing. Marek Drímal, PhD.

Životné prostredie a zdravie

048 446 5805/ marek.drimal@umb.sk


Mgr. Adam Dudáš, PhD.

Tvorba a spravovanie databáz

048 446 7130/ adam.dudas@umb.sk


doc. Mgr. Štefan Ferenc, PhD.

Regionálna geológia 

048 446 7253/ stefan.ferenc@umb.sk


doc. PaedDr. Valerián Franc, CSc.

Fyziológia živočíchov a človeka

Praktikum z arachnoentomológie  

048 446 7102/ valerian.franc@umb.sk


Mgr. Dobromil Galvánek, PhD.

Biotopy Slovenska 

dobromil.galvanek@savba.sk


doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD.

Diverzita a fylogenéza rias a húb

Fyziológia rastlín   

048 446 7107/ svetlana.gaperova@umb.sk


doc. Ing. Ladislav Hamerlík, PhD.

Základy ekológie

Príroda v štvrtohorách   

Akademické vademecum I  

Akademické vademecum II 

048 446 7105/ ladislav.hamerlik@umb.sk


Ing. Richard Hrivnák, PhD.

Biotopy Slovenska 

045/ 5320 313/ richard.hrivnak@savba.sk


Mgr. Tímea Chamutiová, PhD.

Základy ekológie

Diverzita a fylogenéza živočíchov  

Príroda v štvrtohorách  

048 446 7105/ timea.chamutiová@umb.sk


doc. RNDr. Miroslav Iliaš, PhD.  

Základy organickej chémie a biochémie

048 446 7351/ miroslav.iliaš@umb.sk


RNDr. Jana Jaďuďová, PhD.

Tvorba a riadenie environmentálnych projektov

048 446 5803/ jana.jadudova@umb.sk


doc. Ing Radoslava Kanianska, CSc.

Abiotické zložky životného prostredia I

Abiotické zložky životného prostredia – praktikum a terénne cvičenia  Úvod do environmentálneho práva    

Tvorba a riadenie environmentálnych projektov  

048 446 5810/ radoslava.kanianska@umb.sk


RNDr. Elena Kupcová, PhD.

Metódy chemickej analýzy

048 446 7208/ elena.kupcova@umb.sk


Mgr. Radovan Malina, PhD.

Anatómia človeka 

Fyziológia živočíchov a človeka    

Evolučná biológia   

048 446 7104/ radovan.malina@umb.sk


RNDr. Matej Masný, PhD.

Geografické informačné systémy 

048 446 7305/ matej.masný@umb.sk


doc. RNDr. Zuzana Melichová, PhD.

Základy všeobecnej a anorganickej chémie

048 446 7350/ zuzana.melichova@umb.sk


Ing. Pavol Midula, PhD.

Abiotické zložky životného prostredia I

Abiotické zložky životného prostredia – praktikum a terénne cvičenia 

048 446 5815/ pavol.midula@umb.sk


Ing. Peter Sabo, CSc.

Biodiverzita a jej ohrozenie

Adaptácia regiónov na globálne zmeny  

sabo.peterbb@gmail.com


Mgr. Katarína Skokanová, PhD.

Praktikum z botaniky 

katarina.skokanova@savba.sk


Mgr. Ivana Svitková, PhD.

Biotopy Slovenska 

02/ 5942 6168/ ivana.svitkova@savba.sk


Mgr. Janka Ševčíková, PhD.

Abiotické zložky životného prostredia II

Úvod do environmentálneho práva  

048 446 5801/ jana.sevcikova@umb.sk


Mgr. Viera Šimonová, PhD.

Regionálna geológia 

048 446 7246/ viera.simonova@umb.sk


Mgr. Barbora Šingliarová, PhD.

Praktikum z botaniky 

barbora.singliarova@savba.sk


Ing. Juraj Švajda, PhD. MSc.

Ochrana prírody 

Akademické vademecum I    

Akademické vademecum II    

Ekologický monitoring – terénne cvičenia    

Aplikovaný biomonitoring   

Adaptívny manažment v ochrane prírody  

048 446 7106/ juraj.svajda@umb.sk


Mgr. Barbora Tirčová, PhD.

Metódy chemickej analýzy

048 446 7211/ barbora.tircova@umb.sk


doc. Ing. Ján Tomaškin, PhD.

Abiotické zložky životného prostredia – praktikum a terénne cvičenia

048 446 5802/ jan.tomaskin@umb.sk


Ing. Katarína Trnková, PhD.

Mikrobiológia

Diverzita a fylogenéza rias a húb  

Abiotické zložky životného prostredia II  

Molekulárna ekológia  

Životné prostredie a zdravie 

048 446 5809/ katarina.trnkova@umb.sk


doc. RNDr. Ingrid Turisová, PhD.

Diverzita a fylogenéza vyšších rastlín

Diverzita a fylogenéza vyšších rastlín – terénne cvičenia    

Biotopy Slovenska     

Praktikum z botaniky

048 446 7106/ ingrid.turisova@umb.sk

   

doc. Ing. Peter Urban, PhD.

Biodiverzita a jej ohrozenie

Ochrana prírody     

Akademické vademecum I    

Akademické vademecum II    

Ekologický monitoring     

Ekologický monitoring – terénne cvičenia    

Aplikovaný biomonitoring  

048 446 7101/ peter.urban@umb.sk


Mgr. Matej Vesteg, PhD.

Mikrobiológia

Diverzita a fylogenéza rias a húb  

Molekulárna ekológia  

Evolučná biológia 

048 446 7109/ matej.vesteg@.umb.sk

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Meno a priezvisko (s titulmi)

Zoznam aktuálnych tém záverečných prác

Kontakt (telefón/e-mail)


Mgr. Marcela Adamcová, PhD.

Krvcicajúce článkonožce koní - druhové zloženie a sezónna dynamika

048 446 7104/ marcela.adamcova@umb.sk


doc. RNDr. Roman Alberty, CSc

048 446 7108/ roman.alberty@umb.sk


prof. RNDr. Peter Andráš, CSc

048 446 5808/ peter.andras@umb.sk


RNDr. Terézia Beck, PhD.

Vnútrodruhová variabilita u drevnej huby Bjerkandera adusta

048 446 7147/ terezia.gasparcova@umb.sk


prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc

048 446 7110/ peter.bitusik@umb.sk


doc. Ing. Marek Drimal, PhD. 

048 446 5805/ marek.drimal@umb.sk


doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD.

Príklady trofických skupín húb a rastlín

048 446 7107/ svetlana.gaperova@umb.sk


doc. Ing. Ladislav Hamerlík, PhD.

Zmeny prostredia Ukrajinských Karpát: paleolimnologická rekonštrukcia s využitím pakomárov ako paleoindikátorov zo sedimentov vysokohorských jazier

048 446 7105/ ladislav.hamerlik@umb.sk


Mgr. Tímea Chamutiová, PhD

048 446 7105/ timea.chamutiová@umb.sk


RNDr. Jana Jaďuďová, PhD

048 446 5803/ jana.jadudova@umb.sk


doc. Ing Radoslava Kanianska, CSc

048 446 5810/ radoslava.kanianska@umb.sk


Ing. Pavol Midula, PhD

048 446 5815/ pavol.midula@umb.sk


Mgr. Janka Ševčíková, PhD

048 446 5801/ jana.sevcikova@umb.sk


Ing. Juraj Švajda, PhD. MSc.

Návštevnosť vo vzťahu k prezencii cicavcov na území NP Malá Fatra (Bc) 

Hodnotenie migračných bariér a koridorov (konektivity krajiny) na základe ekosystémov (Bc)  

Štruktúra a dynamika vybratých pralesov Slovenska (Bc) 

048 446 7106/ juraj.svajda@umb.sk


doc. Ing. Ján Tomaškin, PhD

048 446 5802/ jan.tomaskin@umb.sk


Ing. Katarína Trnková, PhD

048 446 5809/ katarina.trnkova@umb.sk


doc. RNDr. Ingrid Turisová, PhD.

Aktuálny stav populácie Doronicum hungaricum Rchb. f. v Zakarpatskej Ukrajine (Bc)

048 446 7106/ ingrid.turisova@umb.sk


doc. Ing. Peter Urban, PhD

048 446 7101/ peter.urban@umb.sk


Mgr. Matej Vesteg, PhD.

Otvorená a zatvorená mitóza u rôznych skupín eukaryotov

Modely populačnej genetiky pre štúdium evolúcie diploidných populácií 

Patogénne mikroorganizmy spôsobujúce choroby zvierat    

048 446 7109/ matej.vesteg@.umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714070000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Meno a priezvisko (s titulmi)

Kontakt (telefón/e-mail)


Mgr. Nikola Benková

048 446 4156/ nikola.benkova@umb.sk


Mgr. Miriam Trniková

048 446 7147/ miriam.trnikova@umb.sk

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Meno a priezvisko (s titulmi)

Kontakt (telefón/e-mail)

Link na stránku s konzultáciami


Ing. Juraj Švajda, PhD. MSc.

048 446 7106/ juraj.svajda@umb.sk

https://www.fpv.umb.sk/jsvajda/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Meno a priezvisko (s titulmi)

Kontakt (telefón/e-mail)


Študijný referent

PaedDr. Beata Dobríková

048 446 7408/ beata.dobrikova@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)

Mgr. Viera Pavlovičová

048 446 7439/ viera.pavlovicova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Pre výučbu študijného programu environmentálna biológia je k dispozícii 7 zariadených laboratórií na katedre biológie a ekológie vybavených modernou prístrojovou technikou a 4 učebne na katedre životného prostredia.


Laboratórium pre výskum genetickej a druhovej diverzity a prístrojové laboratórium slúžia pre praktickú výučbu mikrobiológie, molekulovej biológie a genetiky a pre vedecko-výskumnú prácu učiteľov katedry a doktorandov. K dispozícii je prístroj na rýchlu identifikáciu a typizáciu mikroorganizmov (Maldi-TOF), real-time PCR cykler, PCR termocykler, systém pre dokumentáciu gélov, spektrofotometer UV-VIS, fluorescenčný mikroskop, 2 laboratórne mikroskopy, aseptický box, teplovzdušná trepačka, chladená centrifúga, dezintegrátor a homogenizátor buniek, 2 biologické termostaty, termoblok s chladením, teplovzdušný sterilizátor, hlbokomraziaci box, zariadenie na prípravu ultračistej vody a výrobník ľadu.


Laboratórium štruktúrnej botaniky a zoológie slúži pre výučbu predmetov botanických, mykologických a fyziologických disciplín. S ním súvisiace laboratórium experimentálnej mykológie s očkovacou, kultivačnou miestnosťou a prípravovňou je okrem výučby určené na vedecko-výskumnú prácu. Prístrojové vybavenie oboch miestností pozostáva z 12 mikroskopov a 12 stereomikrokopov, profesionálneho mikroskopu s výstupom obrazu a notebookom, 2 sterilizátorov, mikrotómu, očkovacieho boxu, 2 termostatov, laboratórneho autoklávu, chladničky a mrazničky.


Laboratórium paleoekológie určené pre doktorandov a diplomantov je vybavené 7 steromikroskopmi, 2 laboratórnymi mikroskopmi (1 s obrazovým výstupom), multi-view mikroskopom a veľkokapacitným chladničkami na uchovávanie vzoriek.


Laboratórium systematickej zoológie a ekológie vybavené mikroskopickou technikou (12 mikroskopov a 12 stereomikrokopov) je zariadené pre výučbu zoologických a ekologických disciplín. Laboratórium biológie človeka pre výučbu predmetov súvisiacich s biológiou človeka a súčasne slúži aj ako seminárna miestnosť. Laboratóriá, v ktorých prebieha výučba a všetky učebne sú vybavené PC a projekčnou technikou.


Pre výučbu biologicko-ekologických disciplín je k dispozícii aj fakultné laboratórium je prispôsobené na využitie digitálnych technológií (každý pracovný stôl je vybavený počítačom, na ktorý sa pripájajú digitálne mikroskopy). Výbavu učebne tvoria aj prenosné meracie systémy so sondami na meranie abio- a biologických parametrov (obsah vzdušného kyslíka, oxidu uhličitého, spirometer, EKG sonda), ktoré je možné pripojiť pomocou bluetooth jednotiek aj k počítačom.


Pre výučbu v teréne sú k dispozícii ďalšie prístroje: ďalekohľady, GPS zariadenia, terénne analyzátory na hodnotenie parametrov vody a pôdy, prístroje na hodnotenie parametrov pracovného prostredia.


K dispozícii je vlastný botanický herbár s položkami domácej flóry, herbár morfologických tvarov rastlinných orgánov, mykologický herbár a tiež pozemok so skleníkom a malým jazerným biotopom. Na školskom pozemku je umiestnená aj chovná stanica pre hendikepované vtáky. V presklených vitrínach na chodbách katedry je uložených viac ako 200 dermoplastických preparátov vtákov a cicavcov, ktoré sa využívajú pri výučba zoologických disciplín.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.


Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.


V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.


Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.


Pre výučbu ŠP environmentálna biológia sú k dispozícii knižnice katedry biológie a ekológie a katedry životného prostredia. Knižnice s možnosťou prezenčného ako aj absenčného prístupu ponúkajú spolu viac ako 4 000 titulov knižných publikácií, učebníc, monografií, domácich a zahraničných vedeckých časopisov, zborníkov, metodických materiálov, videofilmov a materiálov na CD nosičoch. Každoročne sa obohacujú o nové tituly neperiodických vedeckých a odborných publikácií, ako aj o nové čísla vedeckých a odborných časopisov. Študenti môžu využívať aj literárne zdroje Ústavu vied o Zemi a Centra biológie rastlín a biodiverzity SAV prostredníctvom ktorého je zabezpečený on-line prístup do databáz Web of Science a Scopus a prístup k vybraným časopisom vydavateľstiev Elsevier, Springer a Blackwell.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Rozvoj dištančného vzdelávania úzko nadviazal na úspešne realizovaný Projekt ITMS 26110230077 Rozvoj inovatívnych foriem vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, Aktivita 2.1: Virtuálna univerzita UMB – tvorba výučbového obsahu kurzov a implementácia systému, v rámci ktorého bolo vytvorených viacero e-learningových kurzov v prostredí Moodle pre predmety, ktoré sú súčasťou predkladaného študijného programu. Kurzy si i naďalej môže vytvárať každý učiteľ, ktorý tvorí obsah kurzu (t.j. vkladá doň materiály rôzneho typu), spravuje zoznam študentov v danom kurze, riadi a zodpovedá za aktivity v kurze (zadávanie kontrolných otázok, testov, seminárnych prác atď.). V tomto prostredí sa realizuje aj písomné testovanie študentov, na ktoré sú priebežne pripravovaní pomocou kontrolných otázok, zadaní umiestnených na konci každého výučbového bloku, čím majú vytvorenú možnosť oboznámiť sa so samotným prostredím a typom otázok. On-line videoprednášky sa realizujú predovšetkým na platforme MS Teams, ktorá umožňuje využiť aj audioprednášky, zdieľanie dokumentov, chatovanie, vytváranie samostatných študijných skupín. Pomocou nástroja Forms (v Office 365) je možné tiež realizovať testovanie a v spojení s MS Teams sú výsledky študentov prehľadne zverejňované. Vzhľadom k špecifikám každého predmetu a osobným preferenciám učiteľov na on-line prednášky tiež využívame platformu Zoom alebo Google Meet (dostupná až pre 100 účastníkov).  

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Štátna ochrana prírody SR, Banská Bystrica (participácia na príprave ŠP, podiel na výčbe, spoluorganizovanie terénnych cvičení a exkurzií);

Slovenská agentúra životného prostredia (participácia na príprave ŠP);

Centrum biológie rastlín a biodiverzity SAV (participácia na príprave ŠP, podiel na výčbe);

HBH projekt spol. s.r.o. - organizačná zložka Slovensko, Banská Bystrica (participácia na príprave ŠP);

Slovenské múzeum ochrany prírody a jaskyniarstva, Liptovský Mikuláš;

Slovenský vodohospodársky podnik;

Slovenský hydrometeorologický ústav

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum.


Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/

link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/


Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 2021/2022.

link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2021-2022/

b) Postupy prijímania na štúdium.

Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.

Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.

Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Výročnej správy o činnosti VŠ. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.

2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.  

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. 

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Výročnej správy o činnosti VŠ a Správy o pedagogickej činnosti na úrovni fakulty.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Študijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html


Sprievodca štúdiom

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html


Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html


Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html


Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok

https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/


Štipendijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html