Študijný program | 22nBiFy_m - učiteľstvo biológie a učiteľstvo fyziky |
Štúdium | stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - učiteľské štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Fakulta prírodných vied |
Sídlo fakulty | Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica |
Absolvent je predurčený pôsobiť ako učiteľ na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. Okrem toho môže nájsť uplatnenie aj v iných inštitúciách štátnej správy a samosprávy (školstvo, životné prostredie, zdravotníctvo). Predpokladá sa, že časť absolventov môže úspešne pokračovať v doktorandskom štúdiu v biologických alebo didaktických študijných programoch.
Vedomosti
- má základné i pokročilé vedomosti z pedagogicko-psychologického a spoločenského základu učiteľstva
- má základné i pokročilé vedomosti z metodológie vyučovania a didaktiky biológie
- má vysokoškolské odborné vedomosti zo základných a viacerých aplikovaných biologických disciplín
- chápe súvislosti rozmanitých biologických procesov v ich funkčnej a priestorovej nadväznosti
- má poznatky z hraničných a príbuzných prírodovedných odborov
- ovláda princípy základných laboratórnych metód a moderných informačných technológií využívaných vo vzdelávaní biológie
- ovláda základné ekonomické a právne súvislosti, legislatívnu a právnu školskú dokumentáciu
Kompetencie
- podieľa sa na tvorbe záväzných školských dokumentov a učebných plánov
- organizuje a riadi vyučovací proces
- manažuje školskú triedu
- hodnotí výsledky žiakov
- riadi prácu asistenta učiteľa
- na základe právnych noriem spolupracuje s tretími stranami (profesijné a záujmové združenia)
- plánuje voľnočasové aktivity a záujmové krúžky žiakov pri rozširovaní poznatkov z biológie
Zručnosti
- vie vysvetliť biologické učivo s implementáciou nových vedeckých poznatkov s ohľadom na vek žiakov
- vie riadiť a plánovať vyučovací proces
- vie poskytnúť žiakom určité typy vedomostí a praktiky, ktoré využijú neskoršom živote
- naučí žiakov samostatne sa učiť a pracovať spôsobom, ktorý im umožňuje prichádzať s novými nápadmi a kriticky myslieť
- proaktívne manažuje školskú triedu
- vie komunikovať a vhodne vstupovať do interpersonálnych vzťahov v školskej triede a s rodičmi žiakov
- vie spolupracovať so školským psychológom
- vie spolupracovať v tíme
- vie využívať moderné informačné komunikačné technológie na podporu biologického vzdelávania a na zlepšenie procesov učenia
- ovláda prácu so základnými meracími prístrojmi na podporu biologických experimentov
- dokáže vyhľadávať a analyzovať informácie z domácej a zahraničnej odbornej literatúry
- je schopný poskytnúť predlekársku prvú pomoc
- je tvorivý, flexibilný a adaptívny
2341002 Učiteľ druhého stupňa základnej školy
2330001 Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
2310004 Vysokoškolský učiteľ - asistent
2355002 Múzejný pedagóg
Súkromné Banskobystrické gymnáziom, Ružová 15574/15 15B, 97401 Banská Bystrica (Mgr. Dávid Kaňuk)
Gymnázium Ľudovíta Štúra, Hronská 1467/3, 960 49 Zvolen (Mgr. Miroslav Škrinár)
Stredná zdravotnícka škola, Tajovského 24, Banská Bystrica (Mgr. Michal Turok-Meceňo)
Absolventi študijného programu sú veľmi žiadaní a okrem uplatnenia na základných a stredných školách na pozícii učiteľa, našli svoje uplatnenie aj na iných pozíciách: vysoké školy prírodovedného zamerania, (odborní asistenti, docenti), Slovenská akadémia vied, vedúce funkcie na rôznych stupňoch škôl, lesnícka pedagogika (koordinátor), metodicko-pedagogické centrá (metodik pre prírodovednú oblasť), verejná správa – školské úrady, múzeá (prírodovedné oddelenia), laboratóriá
Mgr. David Kaňuk (zástupca riaditeľa, Súkromné Banskobystrické gymnáziom, Banská Bystrica),
Mgr. Miroslav Škrinár (zástupca riaditeľa, Gymnázium Ľudovíta Štúra Zvolen),
Mgr. Anna Petrášová, PhD. (riaditeľka Základnej školy v Nemeckej),
Mgr. Lukáš Jurga (učiteľ biológie a geografie, Gymnázium J. M. Hurbana, Čadca),
Mgr. Petra Polková (učiteľ biológie a geografie, Cirkevná základná škola Narnia, Bratislava),
Mgr. Daniela Majkútová (učiteľ biológie a geografie, Stredná odborná škola podnikania a služieb, Námestovo),
Mgr. Michal Fašanga (učiteľ biológie, geografie a telesnej výchovy, Základná škola s materskou školou Skačany),
Mgr. Tomáš Talan (učiteľ biológie a geografie, 6. ZŠ, ul. M. Rázusa, Zvolen),
Mgr. Jana Petrýdesová PhD. (Centrum biológie rastlín a biodiverzity SAV, Bratislava),
RNDr. Júlia Jarošová, PhD. (Parazitologický ústav SAV, Košice),
Mgr. Anna Sliacka, PhD. (LESY SR š.p., Banská Bystrica, koordinátor lesnej pedagogiky),
Mgr. Hana Ollerová, PhD. (vysokoškolská učiteľka, Fakulta ekológie a environmentalistiky TUZVO),
Mgr. Alžbeta Michalíková, PhD. (vysokoškolská učiteľka, FPV UMB Banská Bystrica),
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. (vysokoškolský učiteľ, FPV UMB Banská Bystrica),
Mgr. Tímea Chamutiová, PhD. (výskumný pracovník, FPV UMB v Banskej Bystrici), Mgr. Radovan Malina, PhD. (vysokoškolský učiteľ, FPV UMB Banská Bystrica),
doc. PaedDr. Valerián Franc, CSc. (vysokoškolský učiteľ, FPV UMB Banská Bystrica),
Mgr. Zuzana Costin Malíková, PhD. (najlepšia slovenská chodkyňa, účastníčka 2 olympiád, v súčasnosti medzinárodná rozhodkyňa),
Mgr. Daniel Host (Country Manager, Octapharma, Bratislava)
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety: 46 (z toho 20 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: 16 (tj. 8 kreditov / za každý aprobačný predmet)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia
Počet kreditov za povinné predmety: 13
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 120 kreditov pre magisterský študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Spoločný základ (učiteľský)
Počet kreditov za povinné predmety: 46 (z toho 20 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: 16 (t. j. 8 kreditov za každý aprobačný predmet)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia
Počet kreditov za povinné predmety: 13
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 120 kreditov pre magisterský študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre uznávanie štúdia alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Témy pokrývajú vybrané problémy z fyziky, skúmanie metód a iných prostriedkov využívaných vo vyučovaní fyziky, aplikácie fyziky v spoločnosti a v technike, popularizáciu fyziky, či iné problémy teórie vyučovania fyziky.
Príklady aktuálnych vybraných tém z časti 7c tohto opisu:
Všetky témy záverečných prác sú koncipované tak, aby mali prepojenie na teóriu a prax vo vyučovaní biológie:
doc. Mgr. Matej Vesteg, PhD. / Príprava učebných materiálov a didaktických pomôcok využiteľných pri výučbe biologických disciplín (mikrobiológia, protistológia, algológia, molekulárna biológia, genetika, evolučná biológia) na základných a stredných školách
Mgr. Radovan Malina, PhD. / Návrh učebného textu Zdravotná príprava pre žiakov základných škôl ako súčasť prierezovej témy Ochrana života a zdravia; História vývoja učebníc prírodopisu/ biológie na Slovensku; Fyziológia výživy pre vizuálne typy študentov; Využitie digitálnych 3D modelov vo výučbe anatómie; Vizualizácia pojmov v učive o vybranej orgánovej sústave; Didaktická hra ako motivácia vo vyučovaní anatómie/fyziológie; Edukácia žiakov v oblasti poskytovania prvej pomoci; Rozšírenie strachu z vybraných skupín živočíchov v ľudskej populácii; Predstavy o vzniku sveta u rôznych civilizácií
doc. RNDr. Ingrid Turisová, PhD. / Učíme sa v prírode - pracovné listy a úlohy prepojené s učivom v nižšom a vyššom sekundárnom vzdelávaní; Bádateľské učenie v botanike a zoológii; Inšpirácie pre atraktívne poznávanie rastlín, živočíchov a biotopov; Občianska veda a jej aplikácie súvisiace s botanikou, zoológiou a biotopmi; Pomoc žiakov mestám v čase klimatickej zmeny; Analýza možností učiteľov ako získať biologicky a ekologicky zamerané projekty pre svoju školu
Mgr. Marcela Adamcová, PhD. / Formy zooterapie a ich aplikácia v pedagogickej praxi (canisterapia, hipoterapia, felinoterapia...); Porovnanie výučbových programov v ZOO v Čechách a na Slovensku
doc. RNDr. Roman Alberty, CSc. / Výučba molekulárnej biológie a genetiky v on-line prostredí; Výučba genetiky v univerzitnom vzdelávaní: minulosť, prítomnosť a budúcnosť; Stav výučby biológie na odborných stredných školách; Úroveň genetickej gramotnosti vo vybraných skupinách obyvateľstva
doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD. / Praktické aktivity zo štruktúrnej botaniky vo vyučovacom procese; Bádateľsky orientované vyučovanie na témy z fyziológie rastlín; Didaktické hry na tému “zaujímavé kvety a plody rastlín“ ; Spôsobilosti vedeckej práce na príklade úloh z mykológie; Miskoncepcie vo výučbe mykológie
RNDr. Terézia Beck, PhD. / Využitie MALDI-TOF hmotnostnej spektrometrie vo výučbe mikrobiológie pre študentov učiteľstva biológie
Mgr. Romana Schubertová, PhD. / Žiacka kresba vo vyučovaní biológie; Rozvoj spôsobilostí vedeckej práce vo vyučovaní biológie; Analýza úloh a projektových častí biologických olympiád; Spôsoby identifikácie biologických prekonceptov a miskoncepcií; Využitie prípadových štúdií vo vyučovaní biológie; Analýza a návrh využívania školských záhrad vo vyučovaní biológie; Rozvoj kritického myslenia pri riešení spoločensky diskutovaných tém biologického charakteru; Pestovanie a chov modelových organizmov v školách a na školských pozemkoch
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
profesorka
048 446 4762, +421 904 825303
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
doc. RNDr. Martin Plesch, PhD.
funkčné miesto profesora
048 446 7200
martin.plesch@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
profesor
048 446 4762
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc.
profesor
048 446 7110
peter.bitusik@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
Prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / dana.hanesova@umb.sk / 048 446 4762
Doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. Školská pedagogika a školský manažment 048 446 4323 karina.zosakova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
APROBÁCIA
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
doc. RNDr. Martin Plesch, PhD. - Didaktika fyziky 2; Integrovaná prírodoveda v experimentoch / 048 446 7200 / martin.plesch@umb.sk
prof. Dr. Boris Tomášik / Fyzika atmosféry Zeme a vesmíru / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk
doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Didaktika fyziky 1; Aktívne poznávanie vo fyzike / 048 446 7201 / Janka.Raganova@umb.sk
doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Didaktika fyziky 2; Digitálne technológie vo vyučovaní fyziky; Integrovaná prírodoveda v experimentoch / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk
Mgr. Martin Hruška, PhD. / Fyzika atmosféry Zeme a vesmíru; Integrovaná prírodoveda v experimentoch / 048 446 7203 / martin.Hruska@umb.sk
doc. Ing. Evgeni Kolomeitsev, PhD. / Fyzika atmosféry Zeme a vesmíru / 048 446 7205 / evgeny.kolomeytsev@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4221 /
lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD./ Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323/ karina.zosakova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4764 /
miriam.niklova@umb.sk
APROBÁCIA
Mgr. Marcela Adamcová, PhD. / Pedagogická prax priebežná/ náčuvová; Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax priebežná/ výstupová 2; Pedagogická prax súvislá / 048 446 7104 / marcela.adamcova@umb.sk
prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc. / Základy ekológie pre učiteľov / 048 446 7110 / peter.bitusik@umb.sk
doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD. / Špeciálna didaktika biológie 1; Špeciálna didaktika biológie 2 / 048 446 7107 / svetlana.gaperova@umb.sk
prof. Ing. Ladislav Hamerlík, PhD. / Základy ekológie pre učiteľov / 048 446 7105 / ladislav.hamerlik@umb.sk
Mgr. Veronika Slobodníková/ Základy ekológie pre učiteľov/ 048 446 7447/ veronika.stillova@umb.sk
Mgr. Michal Turok Meceňo/ Pedagogická prax priebežná/ náčuvová; Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax priebežná/ výstupová 2; Pedagogická prax súvislá; Špeciálna didaktika biológie 1; Špeciálna didaktika biológie 2
doc. Mgr. Matej Vesteg, PhD. / Evolučná biológia / 048 446 7109 / matej.vesteg@umb.sk
Link na register zamestnancov:
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / dana.hanesova@umb.sk 048 446 4762
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov, Pozitívna psychológia / 048 446 4714 / zuzana.heinzova@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Prierezové témy v edukácii / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii, Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. / Moderná rétorika, Akademické písanie / 048 446 5136 / vladimir.patras@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment, Prierezové témy v edukácii / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
Doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4711 / zlata.vasasova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment 048 446 4323 karina.zosakova@umb.sk
APROBÁCIA
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
Mgr. Martin Hruška, PhD. / Vybrané kapitoly z mechaniky a molekulovej fyziky; Vybrané kapitoly z elektriny a magnetizmu; Integrovaná prírodoveda v experimentoch; Fyzika atmosféry Zeme a vesmíru / 048 446 7203 / Martin.Hruska@umb.sk
doc. Ing. Evgeni Kolomeitsev, PhD. / Rozširujúci kurz kvantovej mechaniky; Fyzika atmosféry Zeme a vesmíru; Rozhovory o modernej fyzike / 048 446 7205 / evgeny.kolomeytsev@umb.sk
Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Didaktika fyziky 1; Aktívne poznávanie vo fyzike; Pedagogická prax priebežná/náčuvová; Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax súvislá; Didaktika riešenia fyzikálnych úloh / 048 446 7201 / Janka.Raganova@umb.sk
Doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Didaktika fyziky 2; Digitálne technológie vo vyučovaní fyziky; Pedagogická prax priebežná/výstupová 2; Vybrané kapitoly z optiky; Integrovaná prírodoveda v experimentoch / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk
Prof. Dr. Boris Tomášik / Fyzika atmosféry Zeme a vesmíru; Rozširujúci kurz kvantovej mechaniky; Rozhovory o modernej fyzike, Seminár k diplomovej práci / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk
doc. RNDr. Martin Plesch, PhD. - Didaktika fyziky 2; Integrovaná prírodoveda v experimentoch / 048 446 7200 / martin.plesch@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia; Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov; Pozitívna psychológia / 048 446 4714 / zuzana.heinzova@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD./ Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov/ 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Prierezové témy v edukácii / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii; Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. / Moderná rétorika; Akademické písanie / 048 446 5136 / vladimir.patras@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment; Prierezové témy v edukácii / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. /Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD./Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323/ karina.zosakova@umb.sk
APROBÁCIA
Mgr. Marcela Adamcová, PhD. / Pedagogická prax priebežná/ náčuvová; Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax priebežná/ výstupová 2; Pedagogická prax súvislá / 048 446 7104 / marcela.adamcova@umb.sk
prof. RNDr. Peter Bitušík, CSc. /Základy ekológie pre učiteľov; Ekológia vnútrozemských vôd pre učiteľov; Biotopy Slovenska pre učiteľov /048 446 7110 / peter.bitusik@umb.sk
doc. Mgr. Štefan Ferenc, PhD. / Základy geológie / 048 446 7253 / stefan.ferenc@umb.sk
Mgr. Dobromil Galvánek, PhD. / Biotopy Slovenska pre učiteľov / dobromil.galvanek@savba.sk
doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD. / Špeciálna didaktika biológie 1; Špeciálna didaktika biológie 2; Aplikovaná botanika; Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048 446 7107 / svetlana.gaperova@umb.sk
prof. Ing. Ladislav Hamerlík, PhD. / Základy ekológie pre učiteľov; Ekológia vnútrozemských vôd pre učiteľov / 048 446 7105 /
ladislav.hamerlik@umb.sk
Ing. Richard Hrivnák, DrSc. / Biotopy Slovenska pre učiteľov / 045/ 5320 313 / richard.hrivnak@savba.sk
Ing. Peter Sabo, CSc./ Ekológia suchozemského prostredia pre učiteľov/ peterbb@gmail.com
Mgr. Veronika Slobodníková/ Základy ekológie pre učiteľov/ 048 446 7447/ veronika.stillova@umb.sk
prof. RNDr. Ján Spišiak, DrSc. / Exkurzia zo všeobecnej geológie / 048 446 7244 / jan.spisiak@umb.sk
Mgr. Ivana Svitková, PhD. / Biotopy Slovenska pre učiteľov / 02/ 5942 6168 / ivana.svitkova@savba.sk
Mgr. Viera Šimonová, PhD. / Exkurzia zo všeobecnej geológie / 048 446 7246 / viera.simonova@umb.sk
Mgr. Barbora Šingliarová, PhD./ Biotopy Slovenska pre učiteľov/ barbora.singliarova@savba.sk
doc. Ing. Juraj Švajda, PhD. / Ekológia suchozemského prostredia pre učiteľov / 048 446 7106 / juraj.svajda@umb.sk
doc. RNDr. Ingrid Turisová, PhD. / Biotopy Slovenska pre učiteľov; Aplikovaná botanika / 048 446 7106 / ingrid.turisova@umb.sk
Mgr. Michal Turok Meceňo/ Pedagogická prax priebežná/ náčuvová; Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax priebežná/ výstupová 2; Pedagogická prax súvislá; Špeciálna didaktika biológie 1; Špeciálna didaktika biológie 2; Aplikácia vedeckých metód do vyučovania biológie; Praktické cvičenia vo vyučovaní biológie 1; Praktické cvičenia vo vyučovaní biológie 2; Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“
prof. Ing. Peter Urban, PhD. / Ekológia suchozemského prostredia pre učiteľov / 048 446 7101 / peter.urban@umb.sk
doc. Mgr. Matej Vesteg, PhD. / Evolučná biológia / 048 446 7109 / matej.vesteg@umb.sk
Link na register zamestnancov:
Prof. Dr. Boris Tomášik /Termodynamika: problémy a príležitosti pre medzipredmetové väzby; Porovnanie spôsobov výroby elektrickej energie / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk
Mgr. Martin Hruška, PhD. / Interaktívne fyzikálne experimenty vo vyučovaní fyziky; Prírodovedné bádanie v kuchyni; Fyzikálny experiment v dištančnom vzdelávaní / 048 446 7203 / Martin.Hruska@umb.sk
Doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Moderná fyzika v experimentoch na stredných školách / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk
Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Aktivity žiakov základnej školy v centre neformálneho fyzikálneho vzdelávania / 048 446 7201 / Janka.Raganova@umb.sk
doc. RNDr. Roman Alberty, CSc. / Využitie Saccharomyces v školskej triede; Aká je genetická gramostnosť vysokoškolských študentov nebiologických vedných odborov? / 048 446 7108 / roman.alberty@umb.sk
doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD. / Projektové vyučovanie na tému “Liečivé huby”; Návrh učebných materiálov na tému "kde a ako sú ukryté huby" / 048 446 7107 / svetlana.gaperova@umb.sk
doc. RNDr. Ingrid Turisová, PhD. / Umelá inteligencia na identifikáciu rastlín na smartfónoch a tabletoch v školskej praxi / 048 446 7106 /
ingrid.turisova@umb.sk
doc. Mgr. Matej Vesteg, PhD. / Príprava učebných materiálov a didaktických pomôcok využiteľných pri výučbe mikrobiológie, protistológie a algológie na základných a stredných školách; Príprava učebných materiálov a didaktických pomôcok využiteľných pri výučbe molekulovej biológie a genetiky na stredných školách / 048 446 7109 / matej.vesteg@umb.sk
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
Bc. Jakub Litviak / jakub.litviak@student.umb.sk
Bc. Marek Mastiš / marek.mastis@student.umb.sk
Bc. Bianka Parišková / bianka.pariskova@student.umb.sk
Bc. Adrián Holjenka / adrian.holjenka@student.umb.sk
Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / 048 446 7201 / Janka.Raganova@umb.sk
https://www.fpv.umb.sk/jraganova/
Mgr. Tímea Chamutiová, PhD. / 048 446 7105 / timea.chamutiova@umb.sk
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Stručný prehľad priestorov, ktorými disponuje katedra fyziky FPV UMB:
Katedra disponuje laboratóriami, ktoré svojím vybavením plne zodpovedajú nárokom kladeným na kvalitnú prípravu študentov. Sú to:
Laboratóriá základov fyziky:
1. Laboratórium mechaniky a molekulovej fyziky – kapacita 10 – 12 študentov.
2. Laboratórium elektriny a magnetizmu – kapacita 12 študentov.
3. Laboratórium optiky – kapacita 12 študentov.
4. Laboratórium atómovej a jadrovej fyziky – kapacita 12 študentov.
Ďalšie laboratóriá a špecializované pracoviská:
1. Laboratórium školských pokusov – kapacita 16 študentov.
2. Prírodovedné centrum informačných technológií (PCIT) – kapacita 10 študentov.
Laboratóriá základov fyziky sú vybavené prístrojovým vybavením, umožňujúcim uskutočňovať laboratórne merania súvisiace s príslušnými fyzikálnymi disciplínami. Všetky laboratóriá disponujú počítačovými stanicami umožňujúcimi realizovanie počítačom podporovaných experimentov, využívajúc meracie systémy Coach, Vernier a eProlab a k nim prislúchajúci softvér (systém eProlab bol vyvinutý v rámci medzinárodného projektu, na ktorom participovala aj katedra fyziky). V jednotlivých laboratóriách sú priebežne obnovované pomôcky a prístrojové vybavenie, vrátane autorských meracích systémov a experimentálnych súprav využívajúcich mikrokontroléry a digitálne osciloskopy, vyvíjaných na pracovisku katedry v rámci riešenia viacerých grantových projektov. Viaceré moduly takto vyvíjaných súprav obsahujú prvky, ktoré boli navrhnuté a vytvorené pomocou 3D tlačiarne na našom pracovisku. Okrem toho, že súpravy vyvinuté na katedre umožňujú priebežne inovovať niektoré merania v rámci praktík z jednotlivých fyzikálnych disciplín, ich unikátne usporiadanie dovoľuje realizovať aj také merania, ktoré sa bežne v rámci fyzikálnych praktík nemerajú (napr. meranie rýchlosti pomocou Dopplerovho javu, využitie prúdovej modulácie laserovej alebo LED diódy na prenos signálu svetlom, prenos energie a signálu elektromagnetickou indukciou a i). Navyše konštrukcia vyvinutých zostáv umožňuje ich modulárne prepojenie so školskými meracími systémami (Coach, Vernier a pod.), čo vytvára potenciál na budúce rozšírenie portfólia laboratórnych meraní.
V Laboratóriu atómovej a jadrovej fyziky sú k dispozícii moderné školské detektory a prevodníky, súpravy s evakuovanými trubicami na merania s alfa žiarením. K dispozícii je tiež školský röntgenový prístroj PHYWE.
Okrem laboratórií slúžiacich na praktickú prípravu študentov v základných fyzikálnych disciplínach disponuje katedra ďalšími špeciálnymi učebňami:
Laboratórium školských pokusov umožňuje prípravu študentov, budúcich učiteľov fyziky, na ich pedagogickú prax, vrátane uskutočňovania školských fyzikálnych experimentov. Súčasťou laboratória školských pokusov je učebňa určená na vývoj, tvorbu a prezentáciu interaktívnych experimentov typu „hands on“. Laboratórium je vybavené interaktívnou tabuľou, notebookmi a slúži aj ako centrum neformálneho fyzikálneho vzdelávania pre školy.
Prírodovedné centrum informačných technológií (PCIT) bolo zriadené v rámci medzinárodného grantového projektu koordinovaného katedrou fyziky. Jeho základné vybavenie tvoria počítačové pracoviská (10 študentských staníc + 1 učiteľská stanica), meracie zariadenia (interfejsy, senzory), softvérové vybavenie na zber a analýzu nameraných údajov a projekčná technika. V Centre okrem iného prebieha aj výučba zameraná na počítačom podporované experimenty, a to tak reálne ako aj simulované, ktoré sa v Centre i vyvíjajú. PCIT je okrem výučby určené aj na samostatnú prácu študentov, tvorbu a editovanie ich projektov s možnosťou využitia technických zariadení Centra a inštalovaných softvérov. Experimentálne a ďalšie technické zariadenia sú v Centre pravidelne dopĺňané a inovované vďaka zapájaniu sa pracoviska do nových grantových projektov.
Výučba teoreticky zameraných disciplín prebieha v učebniach vybavených okrem klasických zariadení aj modernými informačnými technológiami (počítače, pripojenie na Internet, dataprojektory, interaktívne tabule, videokonferenčné technológie), ktoré sú využívané aj pri dištančnom vzdelávaní.
Pracovne zamestnancov katedry sú vybavené štandardnými informačno-komunikačnými technológiami s možnosťou využitia pevnej a wifi internetovej siete. Všetci majú k dispozícii aj zariadenia na online video-komunikáciu.
Pre výučbu študijného programu učiteľstvo biológie (v kombinácii) je k dispozícii 7 zariadených laboratórií na katedre biológie a ekológie vybavených modernou prístrojovou technikou a 4 učebne na katedre životného prostredia.
Laboratórium pre výskum genetickej a druhovej diverzity a prístrojové laboratórium slúžia pre praktickú výučbu mikrobiológie, molekulovej biológie a genetiky a pre vedecko-výskumnú prácu učiteľov katedry a doktorandov. K dispozícii je prístroj na rýchlu identifikáciu a typizáciu mikroorganizmov (Maldi-TOF), real-time PCR cykler, PCR termocykler, systém pre dokumentáciu gélov, spektrofotometer UV-VIS, fluorescenčný mikroskop, 2 laboratórne mikroskopy, aseptický box, teplovzdušná trepačka, chladená centrifúga, dezintegrátor a homogenizátor buniek, 2 biologické termostaty, termoblok s chladením, teplovzdušný sterilizátor, hlbokomraziaci box, zariadenie na prípravu ultračistej vody a výrobník ľadu.
Laboratórium štruktúrnej botaniky a zoológie slúži pre výučbu predmetov botanických, mykologických a fyziologických disciplín. S ním súvisiace laboratórium experimentálnej mykológie s očkovacou, kultivačnou miestnosťou a prípravovňou je okrem výučby určené na vedecko-výskumnú prácu. Prístrojové vybavenie oboch miestností pozostáva z 12 mikroskopov a 12 stereomikrokopov, profesionálneho mikroskopu s výstupom obrazu a notebookom, 2 sterilizátorov, mikrotómu, očkovacieho boxu, 2 termostatov, laboratórneho autoklávu, chladničky a mrazničky.
Laboratórium paleoekológie určené pre doktorandov a diplomantov je vybavené 7 steromikroskopmi, 2 laboratórnymi mikroskopmi (1 s obrazovým výstupom), multi-view mikroskopom a veľkokapacitným chladničkami na uchovávanie vzoriek.
Laboratórium systematickej zoológie a ekológie vybavené mikroskopickou technikou (12 mikroskopov a 12 stereomikrokopov) je zariadené pre výučbu zoologických a ekologických disciplín. Laboratórium biológie človeka pre výučbu predmetov súvisiacich s biológiou človeka a súčasne slúži aj ako seminárna miestnosť.
Laboratóriá, v ktorých prebieha výučba a všetky učebne sú vybavené PC a projekčnou technikou.
Pre výučbu biologicko-ekologických disciplín je k dispozícii aj fakultné laboratórium je prispôsobené na využitie digitálnych technológií (každý pracovný stôl je vybavený počítačom, na ktorý sa pripájajú digitálne mikroskopy). Výbavu učebne tvoria aj prenosné meracie systémy so sondami na meranie abio- a biologických parametrov (obsah vzdušného kyslíka, oxidu uhličitého, spirometer, EKG sonda), ktoré je možné pripojiť pomocou bluetooth jednotiek aj k počítačom.
Pre výučbu v teréne sú k dispozícii ďalšie prístroje: ďalekohľady, GPS zariadenia, terénne analyzátory na hodnotenie parametrov vody a pôdy, prístroje na hodnotenie parametrov pracovného prostredia.
K dispozícii je vlastný botanický herbár s položkami domácej flóry, herbár morfologických tvarov rastlinných orgánov, mykologický herbár a tiež pozemok so skleníkom a malým jazerným biotopom. Na školskom pozemku je umiestnená aj chovná stanica pre hendikepované vtáky. V presklených vitrínach na chodbách katedry je uložených viac ako 200 dermoplastických preparátov vtákov a cicavcov, ktoré sa využívajú pri výučba zoologických disciplín.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Okrem služieb Univerzitnej knižnice majú študenti možnosti využívať služby čiastkovej knižnice katedry fyziky, ktorá poskytuje absenčné ako aj prezenčné služby. Knižničný fond katedrovej knižnice tvorí viac ako 2100 titulov knižných publikácií, zborníkov, CD nosičov a domácich učebných textov. Knižničný fond katedry je každoročne dopĺňaný o nové, prevažne zahraničné tituly. V súčasnosti katedra odoberá niekoľko odborných časopisov v tlačenej, resp. elektronickej forme – Československý časopis pro fyziku, Physics Education, Kvant. Členovia katedry môžu využívať prístupy do viacerých databáz v rámci ponuky Univerzitnej knižnice i prostredníctvom vlastných grantových projektov.
Odporúčaná literatúra pre jednotlivé fyzikálne disciplíny, uvedená v informačných listoch predmetov, je k dispozícii v Univerzitnej knižnici UMB, v čiastkovej knižnici katedry fyziky, resp. sú prístupné online na webe fakulty a ďalších úložiskách. Študenti majú prístup k danej literatúre formou prezenčnej alebo absenčnej výpožičky. Na sprístupnenie rôznych informačných zdrojov, vrátane vlastných textov vyučujúcich a komunikáciu so študentmi, sa vo väčšine fyzikálnych disciplín využíva aj e-learningový systém Moodle a systém MS Teams.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Pre výučbu ŠP učiteľstvo biológie (v kombinácii) je k dispozícii knižnica katedry biológie a ekológie. Knižnica s možnosťou prezenčného ako aj absenčného prístupu ponúka takmer 2 800 titulov knižných publikácií, učebníc, monografií, domácich a zahraničných vedeckých časopisov, zborníkov, metodických materiálov, videofilmov a materiálov na CD nosičoch. Každoročne sa obohacujú o nové tituly neperiodických vedeckých a odborných publikácií, ako aj o nové čísla vedeckých a odborných časopisov. Študenti môžu využívať aj literárne zdroje Ústavu vied o Zemi a Centra biológie rastlín a biodiverzity SAV prostredníctvom ktorého je zabezpečený on-line prístup do databáz Web of Science a Scopus a prístup k vybraným časopisom vydavateľstiev Elsevier, Springer a Blackwell.
Vybrané predmety využívajú aj počas kontaktného vyučovania podporu v LMS Moodle. Univerzita centrálne spravuje server https://lms.umb.sk, na ktorom je LMS Moodle spustený. Jedná sa o štandardný a široko rozšírený systém s manuálmi prístupnými online. Pre učiteľov je k dispozícii podpora a virtuálna diskusná skupina venovaná správe vlastných kurzov a využívaniu všetkých nástrojov systému. Študentom je zriadená identita v informačných systémoch univerzity hneď pri zápise. S ňou získavajú hneď prístup do univerzitného LMS Moodle.
UMB tiež štandardne využíva softvérové produkty Microsoft a medzi nimi MS Teams, ktorý sa bežne využíva na komunikáciu pri dištančnej výuke. Študenti majú prístup k týmto nástrojom automaticky prostredníctvom tej istej identity.
Fakulta prírodných vied UMB vybavila hlavné posluchárne kamerami a mikrofónmi, popri štandardne inštalovaných prezentačných počítačoch. Katedra fyziky doplnila takéto vybavenie do svojej čiastkovej knižnice a dvoch laboratórií. V knižnici a Laboratóriu školských pokusov je okrem toho k dispozícii interaktívna tabuľa s možnosťou obsahu cez internet. Toto vybavenie je využívané pri kombinovanej (t.j. prezenčno/dištančnej) výučbe, keď je časť študentov prítomná a časť pripojená vzdialene, alebo aj pri plne dištančnej výučbe. Ďalej je pri dištančnej výučbe tiež možnosť využívať pracovné tablety alebo grafické tablety.
O prechode na dištančnú formu, alebo realizácii kombinovanej formy vzdelávania rozhoduje vedenie fakulty.
Teoretické predmety sú vyučované prostredníctvom hore uvedených nástrojov. Spôsob vyučovania praktík určuje učiteľ garantujúci daný predmet po dohovore s hlavným garantom študijného programu a v súlade s pokynmi vedenia fakulty a univerzity. Rôzne formy zahŕňajú napríklad: realizácia aktivít blokovou formou v náhradnom termíne, sledovanie aktivít študentmi cez videoprenos, náhradná aktivita realizovateľná v domácich podmienkach s konzultačnou podporou vyučujúceho.
Pre potreby dištančnej výučby je spustený na serveri https://lms.umb.sk, ktorý centrálne spravuje Univerzita LMS Moodle. Pre učiteľov je k dispozícii podpora a virtuálna diskusná skupina venovaná správe vlastných kurzov a využívaniu všetkých nástrojov systému. Študentom je zriadená identita v informačných systémoch univerzity hneď pri zápise a s ňou získavajú prístup do univerzitného LMS Moodle. UMB tiež štandardne využíva (okrem iných softvérových produktov Microsoft) softvér MS Teams, ku ktorému majú študenti prístup automaticky prostredníctvom tej istej identity.
V podmienkach opatrení na pandemickú situáciu sa vyučovanie sa uskutočňovalo cez platformu MS Teams, Zoom a Google Meet. Študenti boli počas prednášok, ktoré boli vo forme PowerPointovej prezentácie, aktívne zapájaní do výučby formou diskusií, rovnako ako počas prezenčnej výučby. Niektorí vyučujúci poskytli študentom videonahrávky všetkých svojich prednášok, ktoré zverejnili na osobných www stránkach. Študenti tak mali možnosť počas semestra opakovane sledovať prednášky a vracať sa k zložitejším témam. Okrem toho mali študenti voľne k dispozícii aj všetky prezentácie a ďalšie materiály, ktoré vyučujúci používajú na prednáškach. Samozrejmosťou boli aj pravidelné online konzultácie buď prostredníctvom mailu, alebo cez videohovor. Forma cvičení závisela od typu predmetu: buď boli vedené cez aplikáciu MS Teams tak, že vyučujúci buď nasnímali celé postupy praktických cvičení (Mikrobiológia, Anatómia a morfológia rastlín, Molekulová biológia a genetika) alebo školské pokusy (didaktiky biológie) a sprístupnili ich študentom v MS Teams/Files alebo boli prezentácie dopĺňané najmä videami voľne dostupných odborných filmov súvisiacich s preberanou tematikou.
On-line výučba bola súčasne chápaná zo strany vyučujúcich ako príprava študentov na rovnakú situáciu (dištančná výučba), s ktorou sa môžu stretnúť počas ich budúceho povolania pedagóga. Takto sa oboznamovali s rôznymi možnosťami, ktoré môžu využívať v didaktickom procese.
Súčasťou študijného programu učiteľstvo fyziky (v kombinácii) sú pedagogické praxe delené na náčuvovú, výstupovú a súvislú prax. Prax študentov (náčuvová, výstupová) sa realizuje na vybraných základných a stredných školách v okrese Banská Bystrica. Zoznam cvičných škôl sa obnovuje každý semester, podľa požiadaviek na prax študentov (najmä z hľadiska počtu študentov). Súvislú prax si zabezpečujú študenti sami v mieste svojho bydliska.
Zoznam vybraných cvičných škôl v okrese Banská Bystrica:
V rámci zabezpečovania pedagogických praxí (náčuvové aj výstupové) pre študentov spolupracujeme s učiteľmi nasledujúcich škôl:
ZŠ Golianova 8, B. Bystrica, ZŠ Gaštanová 12, B. Bystrica, ZŠ u Filipa, Ružová 14, B. Bystrica, ZŠ NARNIA, Okružná 2, B. Bystrica, ZŠ s MŠ Tajovského 2, Badín, Gymnázium A. Sládkoviča, Komenského 18, B. Bystrica, Gymnázium J.G. Tajovského, Tajovského 25, B. Bystrica, 1. súkromné bb gymnázium, Ružová 15/A, B. Bystrica, Katolícke gymnázium Š. Moyzesa, Hurbanova 9, B. Bystrica, Stredná športová škola, Trieda SNP 54, B. Bystrica.
Univerzita poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pravidelne sú tiež organizované kultúrno-spoločenské akcie, ako Univerzitná noc literatúry, Univerzita mestu – mesto univerzite, či Majáles. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Univerzita aktívne podporuje a pravidelne vyzýva študentov, aby sa zapojili do medzinárodných mobilitných schém, napr. Erasmus. Výzvy sú zverejňované na webovom sídle fakulty ako aj na displejoch v interiéri fakulty.
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23.
link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Pre prijatie na štúdium musí uchádzač disponovať vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami na úrovni absolventa bakalárskeho študijného programu učiteľstvo fyziky (v kombinácii).
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR xx/xx.
link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok. Spôsob zverejnenia vyhovuje pravidlám pre ochranu osobných údajov
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V poslednom období sa na študijný program v magisterskom stupni hlásili absolventi bakalárskeho štúdia na Univerzite Mateja Bela. Všetci absolventi boli prijatí.
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FPV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.
Vedúci katedry je priebežne informovaný o výsledkoch ankety a negatívne pripomienky sú riešené individuálne s konkrétnymi členmi katedry. Za ostatných 6 rokov neboli vznesené zo strany študentov vážnejšie pripomienky.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studentske-ankety.html
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Študijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Sprievodca štúdiom
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html
Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html
SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html
Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok
https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/
Štipendijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html