Študijný program | 22nChMa - učiteľstvo chémie a učiteľstvo matematiky |
Štúdium | stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - učiteľské štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Fakulta prírodných vied |
Sídlo fakulty | Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica |
Absolvent bakalárskeho stupňa štúdia má osvojené základné teoretické poznatky z matematiky, ktoré mu umožnia doplniť si vzdelanie na magisterskom štúdiu učiteľstva matematiky alebo príbuzného odboru, prípadne samoštúdiom podľa potrieb a zamerania jeho pracoviska. Prehĺbi si matematické vzdelanie získané na strednej škole a získa vzdelanie v základných matematických oblastiach (matematická analýza, algebra, geometria), ktoré mu poskytne dostatočne široký rozhľad pre hlboké zvládnutie matematiky vyučovanej na základných a stredných školách, vrátane príslušného teoretického zázemia. Tieto si podľa svojho záujmu rozšíri v povinne voliteľných predmetoch. Absolvent pozná základné matematicko-štatistické metódy a možnosti ich aplikácií najmä v školskej praxi. Získa aj základné vedomosti metodológie jednotlivých matematických disciplín. Má schopnosť spracovať pod vedením školiteľa bakalársku prácu.
Vedomosti:
Absolvent:
· pozná matematické pozadie pojmov preberaných na základných a stredných školách,
· vie používať matematickú symboliku,
· ovláda základy diferenciálneho a integrálneho počtu funkcií jednej premennej, rovinnej a priestorovej geometrie, algebry a
teoretickej aritmetiky,
· ovláda základy matematickej štatistiky potrebné na jednoduchšie analýzy dátových súborov,
· pozná princípy písania odborného textu,
· študent ovláda základnú odbornú pedagogickú terminológiu a obsahové zameranie oblastí z odboru pedagogika na pozadí významu
štúdia pedagogiky, významu edukácie pre človeka a spoločnosť, ako aj vzťahu pedagogiky k iným príbuzným vedám,
· ovláda základné odborné kategórie a pojmy didaktického systému,
· pozná a chápe koncept inštitucionálneho vzdelávania v širších sociálnych súvislostiach,
· ovláda základnú odbornú terminológiu a obsahové zameranie oblastí všeobecnej a vývinovej psychológie, ako aj základných
psychologických disciplín,
· ovláda základné pojmy z oblasti sociálnej psychológie,
· orientuje sa v odbornej literatúre, vie rozlíšiť a diferencovať jednotlivé vývinové štádiá so zameraním na obdobia mladšieho
školského veku a dospievania,
· vie zdôvodniť podstatu niektorých sociálno-psychologických fenoménov (By-stander effect, asertivita vs. manipulatívne správanie,
rodové stereotypy, konformizmus a tlak skupiny, predsudky, chyby sociálnej percepcie a pod),
· orientuje sa v systéme psycho-didaktických premenných v širších edukačných súvislostiach, v požiadavkách kompetenčného profilu
profesijného štandardu začínajúceho učiteľa, v trendoch modernej didaktiky.
Zručnosti:
Absolvent:
· vie aplikovať získané poznatky pri riešení aj náročnejších úloh školskej matematiky,
· vie riešiť netradičné úlohy vyskytujúce sa v súťažiach typu Matematická olympiáda, Pytagoriáda, Klokan, Max a podobne,
· vie spracovať štatistické údaje na úrovni deskriptívnej štatistiky,
· je schopný pod vedením školiteľa orientovať sa v danej problematike, vyhľadávať zdroje, spracovávať získané informácie a na
základe nich, ako aj vlastnej tvorivej činnosti, dokáže napísať bakalársku prácu v požadovanej kvalite i rozsahu,
· je schopný aktívne používať pedagogickú terminológiu, analyzovať a reflektovať na pedagogické aspekty edukácie,
· vie aplikovať rozdielnosť teoretických poznatkov zo všeobecnej psychológie a vývinovej psychológie a pedagogiky tak, aby tvorili
základ jeho edukačného pôsobenia,
· dokáže posúdiť vhodnosť stratégií a metód edukačného pôsobenia vzhľadom na všeobecno-psychologické zákonitosti a vývinové
obdobia mladšieho školského veku a dospievania,
· rozumie významu edukácie pre človeka, pre spoločnosť, v kontexte študijného odboru a aplikuje poznatky všeobecnej pedagogiky
vo svojom študijno-profesijnom vývine.
Kompetencie:
· pripravenosť na absolvovanie magisterského stupňa učiteľstva matematiky, ale aj odboru matematika,
· pripravenosť na pôsobenie v pracovných pozíciách zameraných na podporu inštitucionálneho vzdelávania ako pedagogický
asistent,
· samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov a samostatnosť v organizovaní svojej práce pedagogického asistenta,
· schopnosť funkčného myslenia, zovšeobecnenia a práce s abstraktnými štruktúrami,
· predstavivosť, schopnosť riešiť geometrické úlohy, pripravenosť navrhovať, analyzovať a vyhodnocovať pedagogické experimenty.
Absolvent bakalárskeho stupňa ŠP učiteľstvo chémie (v kombinácii) má primerané teoretické aj praktické znalosti z vybraných chemických disciplín (všeobecná, anorganická, organická, fyzikálna, analytická a biochémia), ako aj z propedeutiky prírodovedného vzdelávania a oblasti digitálnych technológií. Disponuje tak základným vedeckým poznaním v chémii ako aj v profilových vzdelávacích oblastiach. Pozná aktuálne štátne vzdelávacie programy so zameraním nie len na chémiu, ale aj na predmety vzdelávacej oblasti Človek a príroda. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k povolaniu učiteľa. Absolvent spĺňa kompetenčný model definovaný národným a európskym kvalifikačným rámcom. Absolvent získa kvalifikáciu pedagogického asistenta učiteľa so zameraním na chémiu s presahom na prírodovedné predmety, predovšetkým vo vzdelávacej oblasti Človek a príroda. Je pripravený na štúdium učiteľstva chémie v 2. stupni vysokoškolského štúdia.
Vedomosti:
Absolvent:
- ovláda teoretické poznatky základných vedných disciplín chémie - anorganická, organická, fyzikálna, analytická chémia a biochémia,
- ovláda historické a teoretické východiská príslušnej vednej disciplíny a jej medzidisciplinárne presahy a súvislosti, predovšetkým vo
väzbe na prírodovedné predmety,
- dokáže riešiť základné chemické problémy, aplikovať matematické a fyzikálne princípy,
- je schopný získané vedomosti vhodne a primerane transformovať do potrieb pedagogickej praxe,
- rozumie základným teóriám chemického vzdelávania,
- rozumie základných teoretickým východiskám prírodovedného vzdelávania,
- má osvojené poznatky o školskom systéme, právnom a kurikulárnom kontexte učiteľskej profesie.
Zručnosti:
Absolvent:
- formuluje ciele chemického vzdelávania,
- je schopný samostatnej experimentálnej činnosti v laboratóriu, vykonávať merania, zostavovať aparatúry, interpretovať výsledky,
- dokáže samostatne sa učiť a využívať dostupné informačné zdroje,
- rozlišuje formálne a neformálne prírodovedné vzdelávanie,
- je schopný aplikovať aktivity vhodné pre prírodovedné vzdelávanie mimo školy,
- dokáže aplikovať teoretické východiská pre možnosť informálneho učenia sa,
- dokáže akceptovať individualitu žiaka, identifikovať psychologické a sociálne faktory jeho učenia sa,
- orientuje sa v základných pedagogických, koncepčných a strategických dokumentoch, dokáže s nimi pracovať,
- má zručnosti efektívneho plánovania, projektovania, riadenia a organizácie výchovno-vzdelávacieho procesu o výučbe chémie
a prírodovedných predmetoch, aj v podmienkach inkluzívneho vzdelávania,
- dokáže efektívne využívať komunikačné a digitálne technológie so zreteľom na špecifiká týchto technológií v prírodovedných
predmetoch,
- disponuje diagnostickými, intervenčnými a korekčnými zručnosťami a zručnosťami pre uskutočnenie efektívnej prevencie.
Kompetencie:
Absolvent:
- dokáže zabezpečovať efektívnu výchovnú činnosť, pedagogickú asistenciu,
- efektívne dokáže realizovať inkluzívne vzdelávanie,
- je spôsobilý intervenovať v prospech aplikácie servise learningu,
- vie efektívne využívať vo vzdelávacom procese digitálne technológie,
- je spôsobilý komunikovať chemické, pedagogické a didaktické informácie odbornej aj laickej verejnosti,
- hodnotí aj seba samého, je pripravený a odhodlaný sa celoživotne vzdelávať, dokáže modifikovať a zlepšovať svoju prácu,
- chápe morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti učiteľstva,
- rozhoduje sa eticky a zodpovedne na základe získaných vedomostí a overených faktov.
Absolvovaním ŠP získa absolvent kvalifikáciu pedagogického asistenta učiteľa chémie pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie, t. j. pre II. stupeň základnej školy a všetky druhy stredných škôl, ako aj kvalifikáciu pre pracovné pozície zamerané na podporu inštitucionálneho vzdelávania a celoživotného vzdelávania.
2359001 Pedagogický asistent
2359010 Lektor v práci s mládežou
2359011 Metodik práce s mládežou
2359001 Pedagogický asistent
2359010 Lektor v práci s mládežou
2359011 Metodik práce s mládežou
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Katarína Magyarová)
Základná škola, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica (Mgr. Daniela Krajanová)
(Poznámka: v blízkej budúcnosti sa očakáva vo väčšom meradle vytvorenie pozícií pedagogických asistentov na základných školách financované z Plánu obnovy EU.)
Základná škola Spojová, Spojová 14, Banská Bystrica (Mgr. Barbora Kováčová)
Gymnázium Andreja Sládkoviča, Komenského 18, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Veronika Auxtová)
Absolventi Bc. stupňa učiteľstva matematiky (v kombinácii) sa takmer stopercentne uplatnili v pokračovaní v Mgr. stupni štúdia učiteľstva matematiky (v kombinácii), čo im nemožno vzhľadom na nastavenie vzdelávacieho systému v SR zazlievať.
Takmer všetci absolventi prvého stupňa štúdia pokračujú v druhom stupni štúdia učiteľstva chémie v kombinácii, veľmi ojedinele sa rozhodnú pokračovať v štúdiu neučiteľského študijného programu s chemickým zameraním.
Vybraní absolventi:
Mgr. Miroslav Blšák, učiteľstvo informatiky a učiteľstvo matematiky, 2019
Mgr. Miriama Repková, učiteľstvo biológie a učiteľstvo matematiky, 2019
Mgr. Erik Bayerl, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2011
Mgr. Vladimír Kobza, PhD., učiteľstvo geografie a učiteľstvo matematiky, 2011
RNDr. Matúš Dirbák, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2005
Množstvo úspešných absolventov pôsobí na základných a stredných školách, metodicko-pedagogických centrách. Medzi úspešných absolventov patria napr.:
Mgr. Jela Nociarová, PhD. (odborný asistent PriF UK v Bratislave),
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. (odborný asistent na Katedre chémie FPV UMB v Banskej Bystrici),
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. (docent na Katedre chémie FPV UMB),
Mgr. Michaela Lajdová (predsedníčka Združenia učiteľov chémie na Slovensku).
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety:
26 (z toho 10 kreditov za záverečnú prácu)
z toho za pedagogickú prax:
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia (učiteľstvo matematiky)
Počet kreditov za povinné predmety: 54
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 5
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 180 kreditov pre bakalársky študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety: 26 (z toho 10 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: -
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia
Počet kreditov za povinné predmety: 54
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 5
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 180 kreditov pre bakalársky študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Konštrukčné úlohy v prostredí GeoGebra
Prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Apolloniové úlohy riešené pomocou kruhovej inverzie
Prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Polohové konštrukčné úlohy v E3 v prostredí GeoGebra
Prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Evariste Galois – život a dielo
Prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Nedávny selektovaný výskum ohľadne vrcholových ohodnotení jednoduchých grafov
Prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Ženy v matematike
Prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DrSc. / Testy z postupností a funkcií
Doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Diferenčné rovnice - príklady a aplikácie
Doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Matematická analýza - príklady a aplikácie
Doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Detekcia dôležitých úrovní vo finančných časových radoch
Doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Algoritmy pre dynamické systémy
Doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Cantorove množiny v rôznych súvislostiach
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Dôkazy – ich miesto v matematike základných a stredných škôl
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Stratégie riešenia úloh zo stredoškolskej matematiky
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Pracovný list ako didaktická pomôcka pri vyučovaní matematiky
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Matematické súťaže
Úroveň náročnosti bakalárskej záverečnej práce zodpovedá kritériám kladeným na tento typ práce, ako záverečnej práce súvisiacej s ukončením prvého stupňa vysokoškolského štúdia. V bakalárskej práci študent preukazuje spôsobilosť kvalifikovane pracovať s pojmovým aparátom študijného odboru, schopnosti tvorivo využívať široký okruh literárnych a ďalších informačných zdrojov, analyzovať, klasifikovať a systemizovať rôznorodé fakty, argumentáciou zdôvodňovať a interpretovať predkladané myšlienky, ako aj kultivovane formulovať a prezentovať praktické závery a odporúčania. Bakalárske práce majú teoreticko-rešeršný alebo experimentálno-aplikačný charakter.
Vybrané témy zadaných bakalárskych prác:
• Service learning v chemickom vzdelávaní (doc. Kmeťová)
• Skúmanie postojov žiakov k chémii (Skoršepa)
• Komparatívna analýza štúdia učiteľstva chémie v Slovenskej republike (doc. Kmeťová)
• Príprava videotutoriálov na prácu s chemickými aplikáciami v systéme Android (doc. Skoršepa)
• Neformálne chemické vzdelávanie (doc. Kmeťová)
• Celoslovenský online riešiteľský seminár z chémie v prostredí Moodle (doc. Iliaš)
• Návrh experimentov pre výučbu témy Enzýmy na základných a stredných školách (doc. Skoršepa)
• Almanach chemickej olympiády (doc. Kmeťová)
• Možnosti chemického experimentovania v domácom prostredí v rámci dištančného vzdelávania (doc. Skoršepa)
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z.z.
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
Profesorka
048 446 4762, +421 904 825303
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc.
Profesor
048 446 7227
miroslav.haviar@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
profesorka
048 446 4762, +421 904 825 303
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA
profesor
048 446 7210
jarmila.kmetova@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757 / livia.nemcova@umb.sk
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied (semináre), Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk
PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Úvod do štúdia matematiky; Rovnice a nerovnice; Lineárna algebra 1; Teória čísel;
Algebra 1; Algebra 2 / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc.; (od 2025 prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc.) / Planimetria; Stereometria; Analytická geometria 1/
048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Matematická analýza 1; Matematická analýza 2; Diskrétna matematika 1; Didaktický seminár 1, Pravdepodobnosť a štatistika 1; Pravdepodobnosť a štatistika 2 / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Úvod do limitných prechodov / 048 446 7230 /roman.hric@umb.sk
doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Postupnosti a funkcie / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
Link na register zamestnancov:
https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Sociálna psychológia / 048 446 4711, 048/4464725 / zlata.vasasova@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757 / livia.nemcova@umb.sk
PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 446 4725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / karina.zosakova@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 4464724 / lenka.duricova@umb.sk
PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 446 4718 / Jana.stehlikova@umb.sk
PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 446 4714 / magdalena.kremnicka@umb.sk
APROBÁCIA
RNDr. Barbora Benická, PhD. / Všeobecná chémia; Chemické výpočty 1; Laboratórna technika; Chemické výpočty 2; Analytická chémia pre učiteľov; Bezpečnosť práce v chémii; Praktikum z analytickej chémie pre učiteľov / 048/446 7211 / barbora.benicka@umb.sk
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. / Praktikum z anorganickej chémie; Praktikum z fyzikálnej chémie pre učiteľov; Bezpečnosť práce v chémii /048/446 7348 / simon.budzak@umb.sk
Viktor Iaroshenko, PhD. / Organická chémia; Praktikum z organickej chémie; Biochémia / 048/446 7212 / viktor.iaroshenko@umb.sk
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Všeobecná chémia; Laboratórna technika; Propedeutika prírodovedného vzdelávania; Jadrová chémia / 048/446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk
RNDr. Elena Kupcova, PhD. / Laboratórna technika; Anglický jazyk pre chemikov; Praktikum z analytickej chémie; Pokročilé praktikum z analytickej chémie pre učiteľov / 048/446 7208 /elena.kupcova@umb.sk
doc. RNDr. Miroslav Medveď, PhD. / Anorganická chémia; Teória chemickej väzby / 048/446 7207 / miroslav.medved@umb.sk
doc. RNDr. Zuzana Melichová, PhD. / Fyzikálna chémia pre učiteľov; Praktikum z fyzikálnej chémie pre učiteľov; Zaujímavé pokusy v chémii /
048/446 7350 / zuzana.melichova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Biochémia; Praktikum z biochémie; Organická chémia, Praktikum z organickej chémie; Chemické výpočty 2; Digitálne technológie v chemickom vzdelávaní; Dejiny chémie; Tvorba záverečnej práce / 048/446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
prof. Ing. Ľubomír Švorc, DrSc. / Analytická chémia pre učiteľov; Praktikum z analytickej chémie pre učiteľov / 048/446 7212 / lubomir.svorc@umb.sk
Link na register zamestnancov:
https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk
Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk
PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika, Orientačná prax / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
Mgr. Roman Hofreiter, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk
doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk
PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Psychológia kreativity / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk
doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk
Mgr. Michal Šedík, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk
doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied, Inkluzívna pedagogika, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / 048 4464714 / diana.duricova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Úvod do štúdia matematiky; Úvod do štúdia matematiky - cvičenie; Rovnice a nerovnice; Lineárna algebra 1; Teória čísel; Algebra 1; Algebra 1 - cvičenie; Algebra 2 / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / (od 2025 prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc.) / Planimetria; Planimetria - cvičenie; Stereometria; Stereometria - cvičenie; Analytická geometria 1; Analytická geometria 1 – cvičenie; Analytická geometria 2; Príprava na prax / 048 446 7223 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Matematická analýza 1; Matematická analýza 2; Numerická matematika 1; Diskrétna matematika 1;
Matematické inštrumentárium; Didaktický seminár 1 / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Úvod do limitných prechodov; Matematická analýza 1 - cvičenie; Matematická analýza 2 – cvičenie; Matematická analýza 3 / 048 446 7230 / roman.hric@umb.sk
doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Úvod do finančnej matematiky; Výpočty a simulácie v jazyku R 1 / 048 446 7260 /vladimir.spitalsky@umb.sk
RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Postupnosti a funkcie; Postupnosti a funkcie - cvičenie / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Rovnice a nerovnice – cvičenie; Lineárna algebra 1 - cvičenie; Diskrétna matematika 1 - cvičenie; Teória čísel – cvičenie; Didaktický seminár 2 / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Pravdepodobnosť a štatistika 1; Pravdepodobnosť a štatistika 2 / 048 446 7135 / lukas.laffers@umb.sk
Link na register zamestnancov:
https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk
Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 4464724 / lenka.duricova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika; Orientačná prax / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Roman Hofreiter, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 446 4725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk
PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 446 4718 / Jana.stehlikova@umb.sk
PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 446 4714 / magdalena.kremnicka@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia; Psychológia kreativity / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk
doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied, Inkluzívna pedagogika, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / karina.zosakova@umb.sk
Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / karina.zosakova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk
Mgr. Michal Šedík, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk
doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk
APROBÁCIA
RNDr. Barbora Benická, PhD. / Všeobecná chémia; Chemické výpočty 1; Laboratórna technika; Chemické výpočty 2; Analytická chémia pre učiteľov; Bezpečnosť práce v chémii ; Praktikum z analytickej chémie pre učiteľov / 048/446 7211 / barbora.benicka@umb.sk
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. / Praktikum z anorganickej chémie; Praktikum z fyzikálnej chémie pre učiteľov; Bezpečnosť práce v chémii /
048/446 7348 / simon.budzak@umb.sk
prof. RNDr. Miroslav Haviar, PhD. / Matematika 1 / 048/446 7224 / miroslav.haviar@umb.sk
Viktor Iaroshenko, PhD. / Organická chémia; Praktikum z organickej chémie; Biochémia / 048/446 7212 / viktor.iaroshenko@umb.sk
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Všeobecná chémia; Laboratórna technika; Propedeutika prírodovedného vzdelávania; Jadrová chémia / 048/446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk
RNDr. Elena Kupcova, PhD. / Laboratórna technika; Anglický jazyk pre chemikov; Praktikum z analytickej chémie; Pokročilé praktikum z analytickej chémie pre učiteľov / 048/446 7208 / elena.kupcova@umb.sk
doc. RNDr. Miroslav Medveď, PhD. / Anorganická chémia; Teória chemickej väzby / 048/446 7207 / miroslav.medved@umb.sk
doc. RNDr. Zuzana Melichová, PhD. / Fyzikálna chémia pre učiteľov; Praktikum z fyzikálnej chémie pre učiteľov; Zaujímavé pokusy v chémii /
048/446 7350 / zuzana.melichova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Biochémia; Praktikum z biochémie; Organická chémia, Praktikum z organickej chémie; Chemické výpočty 2; Digitálne technológie v chemickom vzdelávaní; Dejiny chémie; Tvorba záverečnej práce / 048/446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
doc. PeadDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Fyzika 1 / 048/446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk
prof. Ing. Ľubomír Švorc, DrSc. / Analytická chémia pre učiteľov; Praktikum z analytickej chémie pre učiteľov / 048/446 7212 / lubomir.svorc@umb.sk
Link na register zamestnancov:
https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Evariste Galois – život a dielo.; Nedávny selektovaný výskum ohľadne vrcholových ohodnotení jednoduchých grafov.; Ženy v matematike. / 048 446 7227 /miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Konštrukčné úlohy v prostredí GeoGebra.; Apolloniové úlohy riešené pomocou kruhovej inverzie.; Polohové konštrukčné úlohy v E3 v prostredí GeoGebra. / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DrSc. / Testy z postupností a funkcií. / 048 446 7229 / lubomir.snoha@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Diferenčné rovnice - príklady a aplikácie.; Matematická analýza - príklady a aplikácie. / 048 446 7230
roman.hric@umb.sk
doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Algoritmy pre dynamické systémy.; Detekcia dôležitých úrovní vo finančných časových radoch /
048 446 7260 / vladimir.spitalsky@umb.sk
RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Cantorove množiny v rôznych súvislostiach. / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Dôkazy – ich miesto v matematike základných a stredných škôl.; Stratégie riešenia úloh zo stredoškolskej matematiky.; Pracovný list ako didaktická pomôcka pri vyučovaní matematiky.; Matematické súťaže. / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk
RNDr. Barbora Benická, PhD. / Aplikácie matematických výpočtov v chémii; Zbierka vybraných úloh pre seminár zo všeobecnej chémie /
048/446 7211 / barbora.benicka@umb.sk
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. / Chémia tetovania; Využitie smartfónov vo výučbe chémie / 048/446 7348 / simon.budzak@umb.sk
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Komparatívna analýza štúdia učiteľstva chémie v Slovenskej republike; Motivácia vo vyučovaní chémie; Chémia v každodennom živote; Service learning v chemickom vzdelávaní; Neformálne chemické vzdelávanie; E-testy vo výučbe chémie na gymnáziu / 048/446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk
doc. RNDr. Zuzana Melichová, PhD. / Využitie elektroanalytických metód v analýze kovových prvkov, Zaujímavé pokusy z chémie v školskej praxi / 048/446 7350 / zuzana.melichova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Príprava videotutoriálov na prácu s chemickými aplikáciami v systéme Android; Biochemické princípy molekulovej podstaty prenosu nervového vzruchu; Príprava aktivít pre chemické vzdelávanie v mimoškolskom prostredí; Štruktúra a biochemický mechanizmus pôsobenia vybraných živočíšnych toxínov; Možnosti nástrojov „Concept Inventory“ testovania vo vyučovaní prírodných vied so zameraním na vyučovanie chémie; Skúmanie postojov žiakov k chémii; Návrh experimentov pre výučbu témy Enzýmy na základných a stredných školách; Možnosti chemického experimentovania v domácom prostredí v rámci dištančného vzdelávania / 048/446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
Tereza Kozaňáková / tereza.kozanakova@student.umb.sk
Jozef Bugaj / jozef.bugaj@student.umb.sk
Ester Švienta / ester.svienta@student.umb.sk
Marek Skupeň / 0902 815 905 / marek.skupen@student.umb.sk, marekskupen@gmail.com
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/vkobza/
RNDr. Elena Kupcová, PhD. / elena.kupcova@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/ekupcova/
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Katedra matematiky FPV UMB disponuje celkovo 11 pracovňami, miestnosťou pre sekretariát katedry a priľahlou spoločenskou miestnosťou.
Pre potreby vyučovania sú pravidelne používane najmä tieto učebne:
- F234 stupňovitá multimediálna prednáškovú učebňa s kapacitou 80 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom,
interaktívnou tabuľou a špeciálnym vybavením, ktoré umožňuje aj organizovanie videokonferencií - EVO (Enabling Virtual Organizations)
- F236 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F236A seminárna miestnosť
- F235 seminárna učebňa s kapacitou 40 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F225 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F237 počítačová učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená 12 ks PC, tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
Priestory v kanceláriách, učebniach a na chodbách sú pokryte signálom wifi siete Eduroam.
Katedra matematiky ako zložka FPV UMB má v rámci projektu SIVVP (viď. http://www.hpcc.umb.sk/) prístup na klaster pre vysokovýkonné počítanie s celkovým počtom 288 výpočtových jadier, s celkovým výpočtovým výkonom približne 3 TFLOPS a úložnou kapacitou cca 100 TB. Klaster je zapojený aj do rôznych výpočtových systémov (gridov). Na klastri sú momentálne inštalované viaceré systémy pre vysokovýkonné počítanie a sada kompilátorov pre tvorbu programov. V rámci projektu SIVVP sa plánuje nákup a inštalácia klastrových (paralelných) a sieťových licencií softvéru ako je napríklad Mathematica, Matlab, Gaussian a R. Každý zamestnanec a študent UMB môže po registrácii využívať výpočtovú kapacitu klastra a inštalovaný softvér pre výskumné úlohy a štúdium. Všetky miestnosti katedry matematiky sú vybavené počítačmi s pripojením na internet. Všetci akademickí pracovníci majú k dispozícií vlastný počítač s neobmedzeným prístupom k internetu, prostredníctvom univerzitnej knižnice aj prístup k matematickej a štatistickej časopiseckej literatúre z vydavateľstiev Elsevier, Springer, a ďalších vydavateľstiev, ako aj k databázam (napr. ISI Web of Knowledge, Scopus), a do MathSciNet-u.
Softvérové vybavenie
Katedra matematiky má k dispozícii 150 licencií štatistického programu SPSS, 101 licencií matematického systému MAPLE a 8 single licencií systému výpočtovej algebry Magma. Balík SPSS bol v roku 2011 v rámci projektu CaKS (podporovaného ŠF EÚ) aktualizovaný na verzie PASW Statistics 18 a PASW Modeller 13. Taktiež boli dokúpené single-user 4 licencie MATLABu. Na výučbu štatistických kurzov sa používa hlavne R - prostredie pre štatistické výpočty. V predmetoch zameraných na teóriu vyučovania matematiky sa využíva softvér Geogebra.
V počítačovej učebni katedry matematiky (učebňa č.237) je nainštalovaný softvér: IBM PASW Statistics 18, IBM PASW Modeller 13 for Windows (Statistical Package for Social Sciences), R – balík štatistických programov, Tinn-R, C a C++, programovacie jazyky, Maple 11, TeXnicCenter, GPL Ghostscript 8.54, GPL Ghostscript Fonts, GSview 4.8, GTK+ 2.8.18-1, MS Windows 7, Office 2010, Adobe Reader, PuTTY version 0.58.
Link: https://www.fpv.umb.sk/katedry/katedra-chemie/fotogaleria/laboratoria-kch.html
Materiálno-technické aj informačné vybavenie katedry chémie pre zabezpečenie kvalitného teoretického aj praktického vzdelávania je na veľmi dobrej (medzinárodnej porovnateľnej) úrovni. V kontexte zabezpečenia praktickej časti (experimentálne zručnosti absolventov) študijného programu pracovisko disponuje dostatočnými priestorovými možnosťami s kvalitným moderným prístrojovým vybavením, ktoré v plnej miere spĺňajú súčasné legislatívne aj odborné požiadavky. Študenti majú dostatočne zabezpečený prístup k základnej študijnej literatúre, s možnosťou prezenčného prístupu. Fakulta disponuje kvalitným hardvérovým a softvérovým vybavením výpočtovej techniky, ktoré neustále inovuje. Na základe vyššie uvedených skutočností možno konštatovať, že dané kritérium je dostatočne splnené. Katedra chémie FPV UMB disponuje celkovo 23 miestnosťami, z toho je 1 moderne vybavená prednášková miestnosť (cca 60 osôb) s dataprojektorom, 1 knižnica, 5 chemické laboratóriá, 1 špecializované laboratórium inštrumentálnych analýz, 1 váhovňa, 1 prípravovňa, 4 sklady a 10 pracovní.
Všetky chemické laboratóriá sú vybavené laboratórnymi stolmi s rozvodmi, vody, plynu a elektriny a kameninovými výlevkami, centrálnou vzduchotechnikou a digestormi. Všetky výučbové laboratóriá prešli v rokoch 2009-2011 kompletnou rekonštrukciou, vrátane výmeny rozvodov plynu, elektriny, vody, odpadu a výmeny digestorov a laboratórneho nábytku v súlade so súčasne platnou legislatívou. Laboratóriá sú vybavené základným chemickým sklom, pomôckami a chemikáliami. Z hľadiska bezpečnosti práce v chemickom laboratóriu sú laboratóriá vybavené osobnými ochrannými prostriedkami, prostriedkami požiarnej ochrany a prostriedkami prvej pomoci.
Chemické laboratóriá sú špecializované nasledovne na:
• Laboratórium anorganickej chémie (kapacita 12 študentov),
• Laboratórium organickej chémie a biochémie (kapacita 12 študentov),
• Laboratórium fyzikálnej chémie (kapacita 10-12 študentov),
• Laboratórium analytickej chémie (kapacita 10-12 študentov),
• Laboratórium inštrumentálnych analýz (určené pre vedeckovýskumnú činnosť zamestnancov katedry a diplomantov, ale aj pre výučbu
špecializovaných predmetov),
• Laboratórium organickej syntézy (určené pre vedeckovýskumnú činnosť zamestnancov katedry a diplomantov, ale aj pre výučbu
špecializovaných predmetov).
Prípravovňa slúži jednak ako pracovňa technických pracovníkov, jednak sa tu pripravujú roztoky pre laboratórne cvičenia. Je vybavená laboratórnym stolom s rozvodom vody a elektriny a váhovým stolom s elektronickými analytickými váhami. Katedra chémie disponuje 4 skladmi, v ktorých sú skladované tuhé chemikálie, kvapalné chemikálie, horľavé kvapaliny, chemické sklo a pomôcky. Pre uloženie jedov je k dispozícii trezor. Katedra disponuje 10 pracovňami, ktoré všetky sú vybavené počítačmi s pripojením na internet. Bakalárske štúdium v študijnom programe Učiteľstvo chémie (v kombinácii) je predovšetkým naviazané na kvalitné materiálno-technické zabezpečenie praktickej prípravy študentov v rámci laboratórnych cvičení. Katedra chémie v tomto smere disponuje piatimi moderne zrekonštruovanými laboratóriami, ktoré svojím vybavením plne zodpovedajú nárokom na zabezpečenie kvalitnej praktickej výučby v oblasti anorganickej, organickej, fyzikálnej, analytickej chémie a biochémie. V laboratóriu anorganickej chémie sa nachádzajú okrem iného dva digestory, odstredivka, sušiareň, destilačný prístroj, predvažovacie a technické váhy, elektrické meracie prístroje a pod. V laboratóriu organickej chémie a biochémie sa pracuje s vákuovými odparkami, zábrusovými destilačnými a extrakčnými prístrojmi, topnými hniezdami, vodnými kúpeľmi, odstredivkami, sušiarňou a elektrickými meracími prístrojmi a zdrojmi jednosmerného napätia. Pre účely biochemických cvičení sa využívajú spektrofotometre a centrifúga. Umiestnená je tu chladnička pre skladovanie chemikálií. V laboratóriu fyzikálnej chémie sa v rámci laboratórnych cvičení (podľa zamerania úloh) pracuje s počítačom riadeným polarografom, kruhovým polarimetrom, Abbeho refraktomerom, spektrofotometrom, Höpplerovým viskozimetrom, pH metrom, Mohrovými váhami a konduktometrom. V laboratóriu je umiestnený termostat, odstredivka, magnetické miešačky, merací prístroj METEX a predvažovacie váhy. Výsledky fyzikálnochemických meraní sa vyhodnocujú na počítačoch umiestnených priamo v laboratóriu. Laboratórium analytickej chémie je vybavené pre účely kvalitatívnej analýzy sadou anorganických a organických činidiel, pričom sady základných skupinových činidiel má k dispozícii každý študent na laboratórnom stole. Rovnako každý študent má v laboratórnom stole vybavenie pre gravimetrickú a odmernú analýzu. V rámci laboratórnych cvičení sa pracuje s pH metrami, konduktometrami, fotometrami a spektrofotometrami. Laboratórium je ďalej vybavené sušiarňou, muflovou pecou, destilačným prístrojom, elektromagnetickými miešačkami, odstredivkami, trepačkou, vodným kúpeľom, zdrojom jednosmerného napätia a elektrickým meracím prístrojom. Výsledky analytických meraní sa vyhodnocujú na počítači umiestnenom priamo v laboratóriu. K laboratóriu analytickej chémie prislúcha váhovňa, vybavená predvažovacími váhami a analytickými váhami. Okrem uvedených výučbových laboratórií katedra chémie disponuje moderne vybaveným Laboratóriom organickej syntézy, v ktorom je umiestnený digestor pre klasické organické syntézy a oscilačný mlyn pre mechanochemické syntézy, a Laboratóriom inštrumentálnych analýz, v ktorom sa dajú realizovať pokročilé analytické postupy založené na technikách AAS, GC-MS, HPLC-DAD/FLD, IR a Ramanovej spektrometrii a ďalších metód.
Výučba teoreticky zameraných predmetov ako napr. Teória chemickej väzby, je realizovaná v dvoch špecializovaných učebniach vybavených modernou IKT technikou, pričom pre výpočtovo náročnejšie úlohy je možné využívať aj infraštruktúru pre vysokovýkonné počítanie vybudovanú na UMB v rámci národného projektu SIVVP. Klaster SIVVP umiestnený na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici momentálne ponúka 288 výpočtových jadier s celkovým výkonom viac ako 3 TFLOP. Výpočtový výkon poskytuje 24 výpočtových uzlov tvorených servermi IBM System x iDataPlex dx360 M3. Výpočtové uzly sú navzájom prepojené sieťou 40Gbps InfiniBand. Sieť InfiniBand zabezpečuje aj pripojenie výpočtových uzlov k dátovým úložiskám. V súčasnosti klaster beží v základnej konfigurácii s nekomerčným softvérom (o. i. Gamess, Dalton), s použitím štandardných kompilátorov pre jazyk C a Fortran. V najbližšom čase plánujeme obstaranie špeciálnych softvérových balíkov, o. i. Gaussian09, ADF, CRYSTAL09 a ďalšie.
Výučba didakticky zameraných predmetov sa okrem štandardných učební realizuje aj v Laboratóriu pre školské počítačom podporované experimentovanie s kapacitou 12 študentov. Laboratórium je vybavené špecializovanou prístrojovou technikou (tzv. počítačovými meracími systémami) na realizáciu počítačom podporovaného experimentovania v reálnom čase, ako nevyhnutnej súčasti prípravy budúcich pedagogických asistentov a učiteľov chémie reflektujúcej na aktuálne požiadavky kladené na súčasného učiteľa chémie. K dispozícii sú meracie súpravy typu Vernier, ISES a COACH disponujúce rozličným typom sond umožňujúcich meranie širokého portfólia fyzikálnych veličín uplatniteľných vo vyučovaní chémie. Variabilita prístrojovej techniky v tomto laboratóriu budúcim učiteľom umožňuje pripraviť sa na viaceré alternatívy, s ktorými sa (vzhľadom na rôznorodú vybavenosť slovenských škôl) môžu stretnúť v praxi. Meracie systémy majú aktuálnu softvérovú podporu a všetky umožňujú priame prepojenie s rozličným typom výstupnej počítačovej techniky, ktorá je v laboratóriu k dispozícii (PC, notebook, tablet, smartfón). Laboratórium je tiež vybavené interaktívnou tabuľou a audiovizuálnou technikou umožňujúcou zdieľanie zaznamenávaných procesov a dát v reálnom čase.
Pracovne zamestnancov katedry sú vybavené štandardnými informačno-komunikačnými technológiami s možnosťou využitia pevnej a wi-fi internetovej siete. Všetci majú k dispozícii aj zariadenia na online video-komunikáciu.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Študenti a pracovníci katedry majú k dispozícii čiastkovú knižnicu na Katedre matematiky FPV UMB, ktorá obsahuje odbornú literatúru pre oblasť matematiky, štatistiky a didaktiky matematiky. Knižnica sprístupňuje študijnú literatúru, vysokoškolské učebnice a časopisy. Fond čiastkovej knižnice tvorí viac než 6600 titulov vrátane tých, na ktorých sa autorsky podieľali vyučujúci. Priebežne sa knižnicu dopĺňa o nové tituly z prestížnych svetových vydavateľstiev pre zabezpečenie ŠP podľa odporúčaní vyučujúcich (r. 2015 – 141 prírastkov, r. 2016 – 40 prírastkov, r. 2017 – 103 prírastkov, r. 2018 – 52 prírastkov, r. 2019 – 44 prírastkov, r. 2020 – 27 prírastkov). Prvá časť knižnice katedry (novšie knihy) je umiestnená v spoločenskej miestnosti pri sekretariáte katedry. Druhá a tretia časť knižnice (staršie knihy) sú v ďalších dvoch pracovniach.
Odporúčaná literatúra pre jednotlivé predmety študijného programu je uvedená v informačných listoch predmetov, je k dispozícii v Univerzitnej knižnici UMB, v čiastkovej knižnici katedry chémie, resp. sú prístupné online na webe fakulty a ďalších úložiskách. Študenti majú prístup k danej literatúre formou prezenčnej alebo absenčnej výpožičky. Na sprístupnenie rôznych informačných zdrojov, vrátane vlastných textov vyučujúcich, a komunikáciu so študentmi, väčšina vyučujúcich využíva aj e-learningový systém Moodle a systém MS Teams.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Knižný fond čiastkovej Knižnice katedry chémie pozostáva z viac ako tisíc knižničných jednotiek. V súčasnosti katedra odoberá 2 časopisy (Journal of Chemical Education a Drug & Forensics Bulletin Národní protidrogové centrály). V knižnici sa nachádzajú ďalšie časopisy, ktoré katedra odoberala v minulosti (Nature Chemistry, J. Am. Chem. Soc., J. Phys. Chem., Inorg. Chem., Anal. Chem. a ďalšie). Knižnica poskytuje služby týkajúce sa prezenčných a absenčných výpožičiek. V prípade prezenčných výpožičiek pre študentov je prístup do knižnice možný v dohodnutom čase. Na internetovej stránke katedry je zverejnený zoznam titulov nachádzajúcich sa v knižnici.
Dištančná výučba je realizovaná najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Teams. Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Počas výučby sú okrem videokonferencie zvyčajne používané zdieľanie obrazovky, zdieľanie súborov a nástroj MS WhiteBoard. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme prednášok, učebných textov, videí a interaktívnych prvkov. Tiež slúži na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Súčasťou výučby je aj možnosť konzultácií online alebo mailom.
Vybrané predmety využívajú aj počas kontaktného vyučovania podporu LMS Moodle, ako štandardný a široko rozšírený systém s manuálmi prístupnými online. Univerzita centrálne spravuje server https://lms.umb.sk, na ktorom je LMS Moodle prevádzkovaný. Pre učiteľov je k dispozícii podpora a virtuálna diskusná skupina venovaná správe vlastných kurzov a využívaniu všetkých nástrojov systému. Študentom je zriadená identita v informačných systémoch univerzity hneď pri zápise na štúdium, s ktorou automaticky získavajú prístup do univerzitného LMS Moodle.
UMB tiež štandardne využíva softvérové produkty Microsoft (pre študentov k dispozícii počas celej doby ich štúdia), medzi nimi MS Teams, ktorý sa využíva na komunikáciu pri dištančnej výučbe. Študenti majú prístup k nástrojom Microsoft automaticky prostredníctvom zriadenej identity spomínanej vyššie.
Hlavné posluchárne Fakulty prírodných vied UMB sú, okrem štandardne inštalovanej prezentačnej počítačovej techniky, vybavené audiovizuálnou technikou (kamerami a mikrofónmi). V knižnici katedry chémie a laboratóriu školských pokusov je okrem toho k dispozícii interaktívna tabuľa s možnosťou zdieľania digitálneho obsahu cez internet. Laboratórium pre školské počítačom podporované experimentovanie umožňuje online zdieľanie experimentálnych dát a výsledkov prostredníctvom inštalovanej audiovizuálnej techniky. Kompletné vybavenie je plne k dispozícii jednak pre potreby kombinovanej (t. j. prezenčno/dištančnej) synchrónnej výučby, keď je časť študentov na vyučovaní prítomná prezenčne a časť pripojená online, a taktiež pri plne dištančnej výučbe. Na podporu dištančnej výučby učitelia využívajú pracovné tablety alebo grafické tablety.
O prechode na dištančnú formu alebo realizácii kombinovanej formy vzdelávania rozhoduje vedenie fakulty. Teoretické predmety sú vyučované prostredníctvom hore uvedených nástrojov. Spôsob realizácie praktickej výučby určuje vyučujúci predmetu po dohovore s hlavným garantom študijného programu a v súlade s pokynmi vedenia fakulty a univerzity.
Tento študijný program zabezpečuje UMB samostatne.
Tento študijný program zabezpečuje UMB samostatne.
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity, linky: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/, http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/.
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty, link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/.
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí, link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html.
V uplynulých rokoch sa študenti ŠP Učiteľstvo matematiky zúčastňovali študijných pobytov v Českej republike (Praha, 2017), v Španielsku (Oviedo, 2020 a Murcia, 2022) a vo Fínsku (2022).
Univerzita aktívne podporuje a pravidelne vyzýva študentov, aby sa zapojili do medzinárodných mobilitných schém, napr. Erasmus.
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
Základnou podmienkou potrebou pre prijatie je úspešné ukončenie strednej školy vykonaním maturitnej skúšky. Maturitná skúška z matematiky je výhodou.
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23
link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 2022/2023.
link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Pre prijatie uchádzača na študijný program učiteľstvo chémie (v kombinácii) v bakalárskom stupni je požadovaná vedomostná úroveň z chémie v súlade s obsahovým a výkonovým štandardom ISCED 3A a cieľových požiadaviek na maturitnú skúšku z chémie.
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html.
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade konania písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok. Spôsob zverejnenia vyhovuje pravidlám pre ochranu osobných údajov. Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
V poslednom období boli na UMB na bakalárske štúdium prijatí všetci uchádzači, ktorí splnili podmienky na prijatie.
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
V poslednom období boli na UMB na bakalárske štúdium prijatí všetci uchádzači, ktorí splnili podmienky na prijatie.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup
k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môžu vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadné nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry
v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná anonymne, vyplnením anketového lístka študentom po úspešnom absolvovaní jeho štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a jej výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, pričom najväčší dôraz sa kladie na sledovanie niekoľkoročného trendu v charaktere odpovedí na jednotlivé položky, za každý realizovaný študijný program. Na základe získaných výsledkov sa následne prijímajú také opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu sledovaných ukazovateľov. Výsledky ankety sú prezentované na kolégiu dekana/dekanky a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FPV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na celouniverzitnej úrovni, je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Jej cieľom je získať od študentov spätnú väzbu o kvalite výučby vybraným pedagógom, o spôsobe jej zabezpečenia daným pedagógom, a o jeho prístupe k výučbe a hodnoteniu študentov. V rámci ankety je študentom poskytnutá možnosť vyjadriť svoj názor na prácu hodnoteného pedagóga, a uviesť dôvody svojej prípadnej nespokojnosti formou otvorenej odpovede. Anketa je anonymná a realizuje sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky týkajúce sa všetkých pracovníkov katedry. Prípadné zistené nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
3. S plnou vážnosťou reflektujeme aj na výsledky hodnotenia kvality poskytovaného štúdia, ktorú pod názvom „Akademická štvrťhodinka“ realizuje Slovenská akreditačná agentúra. Sme pripravení reflektovať aj na výsledky meraní a zistení, ktoré budú realizované ďalšími subjektami, pod činnosť ktorých spadá aj monitorovanie kvality vysokoškolského štúdia s cieľom jeho skvalitnenia a progresu.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. Vedúci katedry a osoba zodpovedná za uskutočňovanie študijného programu sú priebežne informovaní o výsledkoch ankety a negatívne pripomienky sú riešené individuálne s konkrétnymi vyučujúcimi. Za ostatných 6 rokov neboli vznesené zo strany študentov vážnejšie pripomienky.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventmi sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studentske-ankety.html
Študijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Sprievodca štúdiom
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html
Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html
SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html
Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok
https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/
Štipendijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html