Študijný program | 22nChMa_m - učiteľstvo chémie a učiteľstvo matematiky |
Štúdium | stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - učiteľské štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Fakulta prírodných vied |
Sídlo fakulty | Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica |
Absolvent magisterského štúdia učiteľstva matematiky si osvojí poznatky z metodológie matematiky, ktoré mu umožnia vyučovať ju na druhom stupni základných škôl a na všetkých typoch stredných škôl. Okrem matematických disciplín zameraných na zvládnutie ich metodológie získa vedomosti aj z dejín matematiky a jej vyučovania.
V rámci pedagogických praxí si osvojí praktické zručnosti učiteľa matematiky a schopnosť viesť príslušnú pedagogickú dokumentáciu. Je pripravený realizovať a vyhodnocovať jednoduché pedagogické experimenty. Absolvent sa vie plnohodnotne zapájať do mimoškolských aktivít súvisiacich s matematikou, viesť matematické krúžky a pripravovať žiakov na matematické súťaže. Pozná špecifiká práce s nadanými aj neprospievajúcimi žiakmi. Má schopnosť spracovať pod vedením školiteľa diplomovú prácu.
Najlepší študenti sú pripravení pokračovať v doktorandskom stupni štúdia Teórie vyučovania matematiky.
Vedomosti:
Absolvent
· ovláda metodológiu jednotlivých matematických disciplín školskej matematiky,
· pozná didaktické princípy vyučovania matematiky,
· je schopný organizovať mimoškolské aktivity v matematike,
· orientuje sa v historických kontextoch vývoja matematiky,
· ovláda základy matematickej štatistiky potrebné na jednoduchšie analýzy dátových súborov,
· pozná princípy písania odborného textu,
· pozná princípy designu a vyhodnocovania pedagogického experimentu,
· študent ovláda základnú odbornú pedagogickú terminológiu a obsahové zameranie oblastí z odboru pedagogika na pozadí významu
štúdia pedagogiky, významu edukácie pre človeka a spoločnosť, ako aj vzťahu pedagogiky k iným príbuzným vedám,
· ovláda základné odborné kategórie a pojmy didaktického systému,
· pozná a chápe koncept inštitucionálneho vzdelávania v širších sociálnych súvislostiach,
· ovláda základnú odbornú terminológiu a obsahové zameranie oblastí všeobecnej a vývinovej psychológie, ako aj základných
psychologických disciplín,
· ovláda základné pojmy z oblasti sociálnej psychológie,
· orientuje sa v odbornej literatúre, vie rozlíšiť a diferencovať jednotlivé vývinové štádiá so zameraním na obdobia mladšieho školského
veku a dospievania,
· vie zdôvodniť podstatu niektorých sociálno-psychologických fenoménov (By-stander effect, asertivita vs. manipulatívne správanie,
rodové stereotypy, konformizmus a tlak skupiny, predsudky, chyby sociálnej percepcie a pod),
· orientuje sa v systéme psycho-didaktických premenných v širších edukačných súvislostiach, v požiadavkách kompetenčného profilu
profesijného štandardu začínajúceho učiteľa, v trendoch modernej didaktiky.
Zručnosti:
Absolvent
· vie riešiť široký rozsah úloh školskej matematiky, vrátane náročných a netradičných úloh,
· vie pracovať s nadanými aj neprospievajúcimi žiakmi,
· je schopný používať online platformy pre vyučovanie,
· vie pripraviť, realizovať a vyhodnotiť pedagogický proces v matematike,
· dokáže viesť pedagogickú dokumentáciu,
· je schopný pod vedením školiteľa orientovať sa v danej problematike, vyhľadávať zdroje, spracovávať získané informácie a na základe
nich a vlastnej tvorivej činnosti dokáže napísať diplomovú prácu v požadovanej kvalite i rozsahu,
· vie aplikovať teoretické poznatky a poznatky o výskumných metódach pri formulovaní výskumných edukačných problémov,
· vie aplikovať výsledky publikovaných výskumov,
· vie aplikovať základné spracovanie údajov a elementárnu štatistickú analýzu,
· je schopný aktívne používať pedagogickú terminológiu, analyzovať a reflektovať na pedagogické aspekty edukácie,
· vie aplikovať rozdielnosť teoretických poznatkov zo všeobecnej psychológie a vývinovej psychológie a pedagogiky tak, aby tvorili základ
jeho edukačného pôsobenia,
· dokáže posúdiť vhodnosť stratégií a metód edukačného pôsobenia vzhľadom na všeobecno-psychologické zákonitosti a vývinové
obdobia mladšieho školského veku a dospievania,
· rozumie významu edukácie pre človeka, pre spoločnosť, v kontexte študijného odboru a aplikuje poznatky všeobecnej pedagogiky vo
svojom študijno-profesijnom vývine.
Kompetencie
· samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov a samostatnosť v organizovaní svojej práce učiteľa matematiky a práce žiakov,
· schopnosť primeraného prístupu k žiakom, schopnosť empatie, trpezlivosti, vnútornej stability, spoľahlivosti,
· schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov a schopnosť motivovať ľudí,
· zodpovednosť za svoj osobnostný rozvoj,
· schopnosť funkčného myslenia, zovšeobecnenia a práce s abstraktnými štruktúrami,
· predstavivosť, schopnosť riešiť geometrické úlohy,
· pripravenosť navrhovať, analyzovať a vyhodnocovať pedagogické experimenty,
· schopnosť posúdiť vhodnosť stratégií, procedúr a metód vo vzťahu k výskumnému problému, ako aj reálnu dosiahnuteľnosť výskumných
cieľov.
Absolvent II. stupňa ŠP učiteľstvo chémie v kombinácii do hĺbky ovláda východiská a trendy teoretickej a metodologickej a didaktickej perspektívy chémie. Disponuje obsiahlym psychologickým a sociálnovedným poznaním žiakov v nižšom a vyššom sekundárnom stupni vzdelávania a ich spôsobov učenia sa. Získal interdisciplinárne poznatky o vývinových procesoch žiakov, ich pozitívnej stimulácii a o pedagogickom pôsobení na hodinách chémie na základných a stredných školách. Orientuje sa v rôznorodých stratégiách a koncepciách školského chemického vzdelávania (formálne, neformálne, informálne učenie sa), má široký repertoár vyučovacích postupov, metód a foriem.
Vedomosti
Absolvent:
- má rozvinuté vedomosti zo psychológie učenia,
- pozná individuálne vzdelávacie potreby jednotlivca,
- orientuje sa v systéme výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike, v legislatívnych predpisoch a kurikulárnych kontextoch výkonu
učiteľskej profesie, v jej štruktúre, profesijnom zázemí a princípoch profesijnej etiky v súlade s požiadavkami profesijného štandardu
začínajúceho pedagogického zamestnanca, národného a európskeho kvalifikačného rámca,
- má vedomosti o teórii a praxi školy ako inštitúcie a organizácie, o tvorbe, implementácii a revízii kurikula a o školskom vyučovaní,
- disponuje rozsiahlym poznaním chemických vied a teoretických východísk chémie, pozná interdisciplinárne presahy a súvislosti chémie,
- prehĺbil si poznatky z vybraných kapitol základných vedných disciplín chémie,
- pozná vývoj chémie ako vedy a má základné vedomosti o súčasnej úrovni chemického bádania a o smeroch výskumu v chémii,
- detailne pozná štátne vzdelávacie programy z chémie pre ISCED 2 a 3,
- rozumie princípom a je schopný transformácie vedeckého systému chémie do systému didaktického,
- rozumie podstate a potrebe integrácie poznatkov z oblasti prírodovedného vzdelávania,
- pozná rôzne metódy motivácie, sebareflexie a sebahodnotenia žiakov, diagnostiky a hodnotenia žiakov,
- pozná široké spektrum metód a foriem výučby,
- disponuje interdisciplinárnymi poznatkami o vývinových procesoch jednotlivcov, ich pozitívnej celoživotnej stimulácii a o pedagogických
intervenciách v inštitucionálnych podmienkach,
- disponuje poznaním o vzdelávacích a ďalších relevantných potrebách príslušných sociálnych skupín,
- pozná metodologické súvislosti empirického výskumu v pedagogických vedách. Disponuje vedomosťami pre kvantitatívne aj kvalitatívne
stratégie, procedúry a metódy skúmania pedagogických javov a procesov v prostredí výchovy a vzdelávania,
- pozná metodológiu pedagogického výskumu,
- má základné vedomosti o teórii, etických súvislostiach a konvenciách potrebných pre spracovanie a analyzovanie získaných dát a
formulovanie záverov vlastného skúmania.
Zručnosti
Absolvent:
- identifikuje psychologické a sociálne faktory učenia sa jednotlivca v spolupráci so školským psychológom,
- efektívne plánuje, projektuje, riadi a organizuje výchovno-vzdelávací proces v chémii,
- dokáže pripraviť podnecujúce vzdelávacie aktivity pre žiakov, vrátane kvalitných vzdelávacích materiálov,
- vie v praxi aplikovať široké spektrum koncepcií výučby, metód a foriem výučby,
- dokáže na požadovanej úrovni aplikovať spätnoväzbové a diagnostické prostriedky,
- je spôsobilý hodnotiť, aplikuje rôzne prístupy a metódy hodnotenia,
- cielene rozvíja vedomosti, zručnosti a kompetencie žiakov z chémie na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania, vrátane
integrácie a inklúzie vo vzdelávaní,
- dokáže zaznamenať, analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie,
- uplatňuje primeraný spôsob pedagogického hodnotenia a evalvácie výsledkov vzdelávacieho procesu,
- dokáže u žiakov rozvíjať schopnosť sebareflexie a sebahodnotenia,
- dokáže u žiakov rozvíjať tvorivé a kritické myslenie, schopnosť argumentovať, formulovať hypotézy a interpretovať závery,
- je spôsobilý realizovať skúmanie pedagogických javov v prostredí výchovy a vzdelávania, formulovať závery vlastného skúmania a
disponuje spôsobilosťou akademického písania.
Kompetencie
Absolvent:
- efektívne dokáže realizovať inkluzívne vzdelávanie,
- dokáže vysvetliť podstatu chemických javov širokej laickej verejnosti a aktívne sa zapojiť nielen do školského, ale aj do neformálneho
vzdelávania vyžadujúceho chemické vedomosti,
- vie efektívne využívať vo vzdelávacom procese digitálne technológie,
- dokáže efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím, napr. rodičmi žiakov a pod.,
- vie formulovať informácie a komunikovať o odborných názoroch s odborníkmi,
- vie aktívnym spôsobom získavať nové znalosti a informácie, integrovať a využívať ich vo svojej práci,
- dokáže riešiť problémy, samostatne a zodpovedne sa rozhodovať v meniacom sa prostredí. Je pripravený niesť zodpovednosť za svoju
činnosť a rozhodnutia s prihliadnutím na širšie spoločenské dôsledky,
- je rozvinutou osobnosťou, ktorá dokáže žiakov viesť a pozitívne výchovne na nich pôsobiť v odbornej i ľudskej rovine,
- hodnotí aj seba samého, je pripravený a odhodlaný sa celoživotne vzdelávať, dokáže modifikovať a zlepšovať svoju prácu.
Absolvovaním ŠP absolvent získa kvalifikáciu učiteľa chémie pre nižšie a vyššie sekundárne vzdelávanie, t. j. pre II. stupeň základnej školy a všetky druhy stredných škôl. Môže sa tiež uplatniť aj ako asistent na vysokej škole, ako aj v štátnej správe a samospráve (ako špecialista obce pre výchovu a školstvo, zamestnanec samosprávneho kraja pre výchovu a školstvo a pod.) Zároveň je pripravený na štúdium v III. stupni VŠ v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy alebo v odbore chémia.
2341002 Učiteľ druhého stupňa základnej školy
2330001 Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
2310004 Vysokoškolský učiteľ - asistent
2341002 Učiteľ druhého stupňa základnej školy
2330003 Učiteľ gymnázia
2330001 Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
2310004 Vysokoškolský učiteľ - asistent
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Katarína Magyarová)
Základná škola, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica (Mgr. Daniela Krajanová)
Základná škola Spojová, Spojová 14, Banská Bystrica (Mgr. Barbora Kováčová)
Gymnázium Andreja Sládkoviča, Komenského 18, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Veronika Auxtová)
Absolventi Mgr. stupňa učiteľstva matematiky v kombinácii sa uplatnili pri vyučovaní matematiky na druhom stupni základných škôl a na všetkých typoch stredných škôl. Dokázali sa pritom plnohodnotne zapájať do mimoškolských aktivít súvisiacich s matematikou, viesť matematické krúžky a pripravovať žiakov na matematické súťaže.
Absolventi študijného programu sú veľmi žiadaní vedeniami základných a stredných škôl. Viacerí sú úspešnými absolventmi doktorandského štúdia v študijných odboroch: učiteľstvo a pedagogické vedy – odborová didaktika, teória chemického vzdelávania, a chémia alebo v súvisiacich študijných odboroch.
Mgr. Miroslav Blšák, učiteľstvo informatiky a učiteľstvo matematiky, 2021
Mgr. Miriama Repková, učiteľstvo biológie a učiteľstvo matematiky, 2021
Mgr. Erik Bayerl, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2013
Mgr. Vladimír Kobza, PhD., učiteľstvo geografie a učiteľstvo matematiky, 2013
RNDr. Matúš Dirbák, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2007
Množstvo úspešných absolventov pôsobí na základných a stredných školách, metodicko-pedagogických centrách. Medzi úspešných absolventov patria napr.:
Mgr. Jela Nociarová, PhD. (odborný asistent PriF UK v Bratislave),
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. (odborný asistent na Katedre chémie FPV UMB v Banskej Bystrici),
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. (docent na Katedre chémie FPV UMB),
Mgr. Michaela Lajdová (predsedníčka Združenia učiteľov chémie na Slovensku),
Mgr. Miroslava Jurečková (doktorandka PF UMB).
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety: 46 (z toho 20 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: 16 (tj. 8 kreditov / za každý aprobačný predmet)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia (učiteľstvo matematiky)
Počet kreditov za povinné predmety: 13
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 120 kreditov pre magisterský študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety: 46 (z toho 20 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: 16 (t. j. 8 kreditov / za každý aprobačný predmet)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia
Počet kreditov za povinné predmety: 13
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 120 kreditov pre magisterský študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Využitie geometrického softvéru GeoGebra vo vyučovaní matematiky,
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / GeoGebra a Euklidove základy v školskej matematike,
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Canonical extensions of lattices and lattice-ordered algebras,
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Vrcholové ohodnotenia jednoduchých grafov,
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Domáce úlohy z matematiky,
prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DrSc. / Trojuholníkové zobrazenia,
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Didaktické hry ako prostriedok vzdelávania v matematike na úrovni ISCED 2,
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Využitie IKT v matematickom vzdelávaní formou vytvorenia mobilnej aplikácie ako súčasť interaktívnej didaktickej vychádzky v mimoškolskom prostredí,
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Matematická gramotnosť v riešení slovných úloh,
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Google Trends ako nástroj na predikciu,
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Analýza bankových transakcií klienta,
Úroveň náročnosti diplomovej práce zodpovedá kritériám kladeným na tento typ práce, ako záverečnej práce súvisiacej s ukončením druhého stupňa vysokoškolského štúdia. V diplomovej práci študent preukazuje spôsobilosť kvalifikovane pracovať s pojmovým aparátom študijného odboru, schopnosti tvorivo využívať široký okruh literárnych a ďalších informačných zdrojov, analyzovať, klasifikovať a systemizovať rôznorodé fakty, argumentáciou zdôvodňovať a interpretovať predkladané myšlienky, ako aj kultivovane formulovať a prezentovať praktické závery a odporúčania. Diplomové práce majú teoreticko-didaktický alebo teoreticko-výskumný charakter.
Vybrané témy zadaných diplomových prác:
- Chemické experimentovanie v e-prostredí žiaka (doc. Kmeťová)
- Úroveň prírodovednej gramotnosti žiakov základných škôl v SR (doc. Kmeťová)
- Analýza pracovných listov z overovania nových aktivít pre počítačom podporované laboratórium chémie (doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD.)
- Analýza vzťahov medzi motiváciou a obavami žiakov pri práci v chemickom laboratóriu (doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD.)
- Námety počítačom podporovaných laboratórnych úloh z biochémie so školským spektrofotometrom VERNIER (doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD.)
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
Profesorka
048 446 4762, +421 904 825303
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc.
Profesor
048 446 7227
miroslav.haviar@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
profesorka
048 446 4762, +421 904 825 303
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA
profesor
048 446 7210
jarmila.kmetova@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii /048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Metódy riešenia matematických úloh 1; Metódy riešenia matematických úloh 2 / 048 446 7224 /
miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Teória vyučovania matematiky 1 (od 2025 prof. Haviar); Teória vyučovania matematiky 2 (od 2025 prof. Haviar); Kužeľosečky a kvadriky (od 2025 prof. Janiš) / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Teória množín a teoretická aritmetika; Didaktický seminár 3; Štatistika v pedagogickej praxi / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Metódy riešenia matematických úloh 2 / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Dejiny matematiky / 048 446 7230 / roman.hric@umb.sk
Link na register zamestnancov:
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
APROBÁCIA
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. / Špeciálna didaktika chémie 1; Vybrané kapitoly z fyzikálnej chémie; Vybrané kapitoly z anorganickej chémie / 048/446 7348 / simon.budzak@umb.sk
doc. RNDr.Svetlana Gáperová, PhD. / Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048/446 7107 /svetlana.gaperova@umb.sk
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Všeobecná didaktika; Špeciálna didaktika chémie 1; Diagnostika a hodnotenie vo výučbe chémie; Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048/446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk
doc. RNDr. Zuzana Melichová, PhD. / Vybrané kapitoly z fyzikálnej chémie / 048/446 7350 / zuzana.melichova@umb.sk
Mgr. Romana Schubertová, PhD. / Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048/446 7103 /romana.schubertova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Špeciálna didaktika chémie 2; Vybrané kapitoly z organickej chémie, Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“; Vybrané kapitoly z biochémie / 048/446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
Link na register zamestnancov:
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov, Pozitívna psychológia / 048 446 4714 / zuzana.heinzova@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Prierezové témy v edukácii / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii, Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. / Moderná rétorika, Akademické písanie / 048 446 5136 / vladimir.patras@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment, Prierezové témy v edukácii / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4711 / zlata.vasasova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Pedagogická prax priebežná/náčuvová; Pedagogická prax súvislá; Metódy riešenia matematických úloh 1; Metódy riešenia matematických úloh 2 / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Teória vyučovania matematiky 1 (od 2025 prof. Haviar); Teória vyučovania matematiky 2 (od 2025 prof. Haviar); Kužeľosečky a kvadriky (od 2025 prof. Janiš); Kužeľosečky a kvadriky – cvičenie; Vybrané kapitoly z elementárnej geometrie (od 2025 prof. Janiš); IKT v školskej praxi / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax priebežná/výstupová 2; Teória množín a teoretická aritmetika; Didaktický seminár 3 / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Diskrétna matematika 2 / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Dejiny matematiky / 048 446 7230 / roman.hric@umb.sk
doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Štatistika v pedagogickej praxi / 048 446 7260 / vladimir.spitalsky@umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Záujmová matematika; Vybrané kapitoly z modernej matematiky / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk
Link na register zamestnancov:
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov; Pozitívna psychológia / 048 446 4714 / zuzana.heinzova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Prierezové témy v edukácii / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii; Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. / Moderná rétorika; Akademické písanie / 048 446 5136 / vladimir.patras@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment; Prierezové témy v edukácii / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4711 / zlata.vasasova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323 / karina.zosakovasova@umb.sk
APROBÁCIA
RNDr. Barbora Benická, PhD. / Chémia a spoločnosť / 048/446 7211 /barbora.benicka@umb.sk
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. / Špeciálna didaktika chémie 1; Vybrané kapitoly z fyzikálnej chémie; Vybrané kapitoly z anorganickej chémie / 048/446 7348 / simon.budzak@umb.sk
doc. RNDr. Svetlana Gáperová, PhD. / Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048/446 7107 / svetlana.gaperova@umb.sk
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Všeobecná didaktika; Prax priebežná/náčuvová; Špeciálna didaktika chémie 1; Prax priebežná/výstupová 1; Prax súvislá; Chémia a spoločnosť; Diagnostika a hodnotenie vo výučbe chémie; Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048/446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk
doc. RNDr. Zuzana Melichová, PhD. / Vybrané kapitoly z fyzikálnej chémie / 048/446 7350 / zuzana.melichova@umb.sk
Mgr. Romana Schubertová, PhD. / Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“ / 048/446 7103 / romana.schubertova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Špeciálna didaktika chémie 2; Vybrané kapitoly z organickej chémie, Integrované prírodovedné vzdelávanie „Človek a príroda“; Vybrané kapitoly z biochémie / 048/446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
Link na register zamestnancov:
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Canonical extensions of lattices and lattice-ordered algebras; Vrcholové ohodnotenia jednoduchých grafov / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Využitie geometrického softvéru GeoGebra vo vyučovaní matematiky; GeoGebra a Euklidove základy v školskej matematike / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Domáce úlohy z matematiky / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DSc., DrSc. / Trojuholníkové zobrazenia / 048 446 7229 / lubomir.snoha@umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Didaktické hry ako prostriedok vzdelávania v matematike na úrovni ISCED 2; Využitie IKT v matematickom vzdelávaní formou vytvorenia mobilnej aplikácie ako súčasť interaktívnej didaktickej vychádzky v mimoškolskom prostredí; Matematická gramotnosť v riešení slovných úloh / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Google Trends ako nástroj na predikciu, Analýza bankových transakcií klienta / 048 446 7135 / lukas.laffers@umb.sk
doc. RNDr. Šimon Budzák, PhD. / Využitie smartfónov vo výučbe chémie / 048/446 7348 /simon.budzak@umb.sk
doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Návrh a tvorba názorných učebných pomôcok na vybranú tému učebného predmetu chémia;
E-testy vo výučbe chémie na gymnáziu; Bezpečnosť práce vo výučbe chémie v podmienkach základných a stredných škôl; Medzipredmetové vzťahy vo výučbe chémie v základnej škole a gymnáziu; Chemické experimentovanie v e-prostredí žiaka; Úroveň prírodovednej gramotnosti žiakov základných škôl v SR / 048/446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk
doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Analýza pracovných listov z overovania nových aktivít pre počítačom podporované laboratórium chémie; Analýza vzťahov medzi motiváciou a obavami žiakov pri práci v chemickom laboratóriu; Námety počítačom podporovaných laboratórnych úloh z biochémie so školským spektrofotometrom VERNIER; Počítačom podporované experimenty s dotykovými koncovými zariadeniami;
Analýza úrovne motivácie a stratégií učenia žiakov gymnázií na vyučovaní chémie prostredníctvom MSQL; Príprava videotutoriálov na prácu s chemickými aplikáciami v systéme Android; Možnosti nástrojov „Concept Inventory“ testovania vo vyučovaní prírodných vied so zameraním na vyučovanie chémie / 048/446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
Bc. Adriana Krajčiová / adriana.krajciova@student.umb.sk
Bc. Laura Kozolková / laura.kozolkova@student.umb.sk
Bc. Armand Majer / 0911 964 286 / armand.majer@student.umb.sk
Bc. Petra Tomovčíková / petra.tomovcikova@student.umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/vkobza/
RNDr. Elena Kupcová, PhD. / elena.kupcova@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/ekupcova/
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Katedra matematiky FPV UMB disponuje celkovo 11 pracovňami, miestnosťou pre sekretariát katedry a priľahlou spoločenskou miestnosťou.
Pre potreby vyučovania sú pravidelne používane najmä tieto učebne:
- F234 stupňovitá multimediálna prednáškovú učebňa s kapacitou 80 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom,
interaktívnou tabuľou a špeciálnym vybavením, ktoré umožňuje aj organizovanie videokonferencií - EVO (Enabling Virtual Organizations)
- F236 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F236A seminárna miestnosť
- F235 seminárna učebňa s kapacitou 40 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F225 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F237 počítačová učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená 12 ks PC, tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
Priestory v kanceláriách, učebniach a na chodbách sú pokryte signálom wifi siete Eduroam.
Katedra matematiky ako zložka FPV UMB má v rámci projektu SIVVP (viď. http://www.hpcc.umb.sk/) prístup na klaster pre vysokovýkonné počítanie s celkovým počtom 288 výpočtových jadier, s celkovým výpočtovým výkonom približne 3 TFLOPS a úložnou kapacitou cca 100 TB. Klaster je zapojený aj do rôznych výpočtových systémov (gridov). Na klastri sú momentálne inštalované viaceré systémy pre vysokovýkonné počítanie a sada kompilátorov pre tvorbu programov. V rámci projektu SIVVP sa plánuje nákup a inštalácia klastrových (paralelných) a sieťových licencií softvéru ako je napríklad Mathematica, Matlab, Gaussian a R. Každý zamestnanec a študent UMB môže po registrácii využívať výpočtovú kapacitu klastra a inštalovaný softvér pre výskumné úlohy a štúdium. Všetky miestnosti katedry matematiky sú vybavené počítačmi s pripojením na internet. Všetci akademickí pracovníci majú k dispozícií vlastný počítač s neobmedzeným prístupom k internetu, prostredníctvom univerzitnej knižnice aj prístup k matematickej a štatistickej časopiseckej literatúre z vydavateľstiev Elsevier, Springer, a ďalších vydavateľstiev, ako aj k databázam (napr. ISI Web of Knowledge, Scopus), a do MathSciNet-u.
Softvérové vybavenie
Katedra matematiky má k dispozícii 150 licencií štatistického programu SPSS, 101 licencií matematického systému MAPLE a 8 single licencií systému výpočtovej algebry Magma. Balík SPSS bol v roku 2011 v rámci projektu CaKS (podporovaného ŠF EÚ) aktualizovaný na verzie PASW Statistics 18 a PASW Modeller 13. Taktiež boli dokúpené single-user 4 licencie MATLABu. Na výučbu štatistických kurzov sa používa hlavne R - prostredie pre štatistické výpočty. V predmetoch zameraných na teóriu vyučovania matematiky sa využíva softvér Geogebra.
V počítačovej učebni katedry matematiky (učebňa č.237) je nainštalovaný softvér: IBM PASW Statistics 18, IBM PASW Modeller 13 for Windows (Statistical Package for Social Sciences), R – balík štatistických programov, Tinn-R, C a C++, programovacie jazyky, Maple 11, TeXnicCenter, GPL Ghostscript 8.54, GPL Ghostscript Fonts, GSview 4.8, GTK+ 2.8.18-1, MS Windows 7, Office 2010, Adobe Reader, PuTTY version 0.58.
Link: https://www.fpv.umb.sk/katedry/katedra-chemie/fotogaleria/laboratoria-kch.html
Materiálno-technické aj informačné vybavenie katedry chémie pre zabezpečenie kvalitného teoretického aj praktického vzdelávania je na veľmi dobrej (medzinárodnej porovnateľnej) úrovni. V kontexte zabezpečenia praktickej časti (experimentálne zručnosti absolventov) študijného programu pracovisko disponuje dostatočnými priestorovými možnosťami s kvalitným moderným prístrojovým vybavením, ktoré v plnej miere spĺňajú súčasné legislatívne aj odborné požiadavky. Študenti majú dostatočne zabezpečený prístup k základnej študijnej literatúre, s možnosťou prezenčného prístupu. Fakulta disponuje kvalitným hardvérovým a softvérovým vybavením výpočtovej techniky, ktoré neustále inovuje. Na základe vyššie uvedených skutočností možno konštatovať, že dané kritérium je dostatočne splnené. Katedra chémie FPV UMB disponuje celkovo 23 miestnosťami, z toho je 1 moderne vybavená prednášková miestnosť (cca 60 osôb) s dataprojektorom, 1 knižnica, 5 chemické laboratóriá, 1 špecializované laboratórium inštrumentálnych analýz, 1 váhovňa, 1 prípravovňa, 4 sklady a 10 pracovní.
Všetky chemické laboratóriá sú vybavené laboratórnymi stolmi s rozvodmi, vody, plynu a elektriny a kameninovými výlevkami, centrálnou vzduchotechnikou a digestormi. Všetky výučbové laboratóriá prešli v rokoch 2009-2011 kompletnou rekonštrukciou, vrátane výmeny rozvodov plynu, elektriny, vody, odpadu a výmeny digestorov a laboratórneho nábytku v súlade so súčasne platnou legislatívou. Laboratóriá sú vybavené základným chemickým sklom, pomôckami a chemikáliami. Z hľadiska bezpečnosti práce v chemickom laboratóriu sú laboratóriá vybavené osobnými ochrannými prostriedkami, prostriedkami požiarnej ochrany a prostriedkami prvej pomoci.
Chemické laboratóriá sú špecializované nasledovne na:
• Laboratórium anorganickej chémie (kapacita 12 študentov),
• Laboratórium organickej chémie a biochémie (kapacita 12 študentov),
• Laboratórium fyzikálnej chémie (kapacita 10-12 študentov),
• Laboratórium analytickej chémie (kapacita 10-12 študentov),
• Laboratórium inštrumentálnych analýz (určené pre vedeckovýskumnú činnosť zamestnancov katedry a diplomantov, ale aj pre výučbu
špecializovaných predmetov),
• Laboratórium organickej syntézy (určené pre vedeckovýskumnú činnosť zamestnancov katedry a diplomantov, ale aj pre výučbu špecializovaných predmetov).
Prípravovňa slúži jednak ako pracovňa technických pracovníkov, jednak sa tu pripravujú roztoky pre laboratórne cvičenia. Je vybavená laboratórnym stolom s rozvodom vody a elektriny a váhovým stolom s elektronickými analytickými váhami. Katedra chémie disponuje 4 skladmi, v ktorých sú skladované tuhé chemikálie, kvapalné chemikálie, horľavé kvapaliny, chemické sklo a pomôcky. Pre uloženie jedov je k dispozícii trezor. Katedra disponuje 10 pracovňami, ktoré všetky sú vybavené počítačmi s pripojením na internet. Katedra chémie disponuje piatimi moderne zrekonštruovanými laboratóriami, ktoré svojím vybavením plne zodpovedajú nárokom na zabezpečenie kvalitnej praktickej výučby v oblasti anorganickej, organickej, fyzikálnej, analytickej chémie a biochémie. V laboratóriu anorganickej chémie sa nachádzajú okrem iného dva digestory, odstredivka, sušiareň, destilačný prístroj, predvažovacie a technické váhy, elektrické meracie prístroje a pod. V laboratóriu organickej chémie a biochémie sa pracuje s vákuovými odparkami, zábrusovými destilačnými a extrakčnými prístrojmi, topnými hniezdami, vodnými kúpeľmi, odstredivkami, sušiarňou a elektrickými meracími prístrojmi a zdrojmi jednosmerného napätia. Pre účely biochemických cvičení sa využívajú spektrofotometre a centrifúga. Umiestnená je tu chladnička pre skladovanie chemikálií. V laboratóriu fyzikálnej chémie sa v rámci laboratórnych cvičení (podľa zamerania úloh) pracuje s počítačom riadeným polarografom, kruhovým polarimetrom, Abbeho refraktomerom, spektrofotometrom, Höpplerovým viskozimetrom, pH metrom, Mohrovými váhami a konduktometrom. V laboratóriu je umiestnený termostat, odstredivka, magnetické miešačky, merací prístroj METEX a predvažovacie váhy. Výsledky fyzikálnochemických meraní sa vyhodnocujú na počítačoch umiestnených priamo v laboratóriu. Laboratórium analytickej chémie je vybavené pre účely kvalitatívnej analýzy sadou anorganických a organických činidiel, pričom sady základných skupinových činidiel má k dispozícii každý študent na laboratórnom stole. Rovnako každý študent má v laboratórnom stole vybavenie pre gravimetrickú a odmernú analýzu. V rámci laboratórnych cvičení sa pracuje s pH metrami, konduktometrami, fotometrami a spektrofotometrami. Laboratórium je ďalej vybavené sušiarňou, muflovou pecou, destilačným prístrojom, elektromagnetickými miešačkami, odstredivkami, trepačkou, vodným kúpeľom, zdrojom jednosmerného napätia a elektrickým meracím prístrojom. Výsledky analytických meraní sa vyhodnocujú na počítači umiestnenom priamo v laboratóriu. K laboratóriu analytickej chémie prislúcha váhovňa, vybavená predvažovacími váhami a analytickými váhami. Okrem uvedených výučbových laboratórií katedra chémie disponuje moderne vybaveným Laboratóriom organickej syntézy, v ktorom je umiestnený digestor pre klasické organické syntézy a oscilačný mlyn pre mechanochemické syntézy, a Laboratóriom inštrumentálnych analýz, v ktorom sa dajú realizovať pokročilé analytické postupy založené na technikách AAS, GC-MS, HPLC-DAD/FLD, IR a Ramanovej spektrometrii a ďalších metód.
Výučba teoreticky zameraných predmetov je realizovaná v dvoch špecializovaných učebniach vybavených modernou IKT technikou, pričom pre výpočtovo náročnejšie úlohy je možné využívať aj infraštruktúru pre vysokovýkonné počítanie vybudovanú na UMB v rámci národného projektu SIVVP. Klaster SIVVP umiestnený na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici momentálne ponúka 288 výpočtových jadier s celkovým výkonom viac ako 3 TFLOP. Výpočtový výkon poskytuje 24 výpočtových uzlov tvorených servermi IBM System x iDataPlex dx360 M3. Výpočtové uzly sú navzájom prepojené sieťou 40Gbps InfiniBand. Sieť InfiniBand zabezpečuje aj pripojenie výpočtových uzlov k dátovým úložiskám. V súčasnosti klaster beží v základnej konfigurácii s nekomerčným softvérom (o. i. Gamess, Dalton), s použitím štandardných kompilátorov pre jazyk C a Fortran. V najbližšom čase plánujeme obstaranie špeciálnych softvérových balíkov, o. i. Gaussian09, ADF, CRYSTAL09 a ďalšie.
Výučba didakticky zameraných predmetov sa okrem štandardných učební realizuje aj v Laboratóriu pre školské počítačom podporované experimentovanie s kapacitou 12 študentov. Laboratórium je vybavené špecializovanou prístrojovou technikou (tzv. počítačovými meracími systémami) na realizáciu počítačom podporovaného experimentovania v reálnom čase, ako nevyhnutnej súčasti prípravy budúcich pedagogických asistentov a učiteľov chémie reflektujúcej na aktuálne požiadavky kladené na súčasného učiteľa chémie. K dispozícii sú meracie súpravy typu Vernier, ISES a COACH disponujúce rozličným typom sond umožňujúcich meranie širokého portfólia fyzikálnych veličín uplatniteľných vo vyučovaní chémie. Variabilita prístrojovej techniky v tomto laboratóriu budúcim učiteľom umožňuje pripraviť sa na viaceré alternatívy, s ktorými sa (vzhľadom na rôznorodú vybavenosť slovenských škôl) môžu stretnúť v praxi. Meracie systémy majú aktuálnu softvérovú podporu a všetky umožňujú priame prepojenie s rozličným typom výstupnej počítačovej techniky, ktorá je v laboratóriu k dispozícii (PC, notebook, tablet, smartfón). Laboratórium je tiež vybavené interaktívnou tabuľou a audiovizuálnou technikou umožňujúcou zdieľanie zaznamenávaných procesov a dát v reálnom čase.
Pracovne zamestnancov katedry sú vybavené štandardnými informačno-komunikačnými technológiami s možnosťou využitia pevnej a wi-fi internetovej siete. Všetci majú k dispozícii aj zariadenia na online video-komunikáciu.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Študenti a pracovníci katedry majú k dispozícii čiastkovú knižnicu na Katedre matematiky FPV UMB, ktorá obsahuje odbornú literatúru pre oblasť matematiky, štatistiky a didaktiky matematiky. Knižnica sprístupňuje študijnú literatúru, vysokoškolské učebnice a časopisy. Fond čiastkovej knižnice tvorí viac než 6600 titulov vrátane tých, na ktorých sa autorsky podieľali vyučujúci. Priebežne je knižnica dopĺňaná o nové tituly z prestížnych svetových vydavateľstiev pre zabezpečenie ŠP podľa odporúčaní vyučujúcich (r. 2015 – 141 prírastkov, r. 2016 – 40 prírastkov, r. 2017 – 103 prírastkov, r. 2018 – 52 prírastkov, r. 2019 – 44 prírastkov, r. 2020 – 27 prírastkov). Prvá časť knižnice katedry (novšie knihy) je umiestnená v spoločenskej miestnosti pri sekretariáte katedry. Druhá a tretia časť knižnice (staršie knihy) sú v ďalších dvoch pracovniach.
Odporúčaná literatúra pre jednotlivé predmety študijného programu je uvedená v informačných listoch predmetov, je k dispozícii v Univerzitnej knižnici UMB, v čiastkovej knižnici katedry chémie, resp. sú prístupné online na webe fakulty a ďalších úložiskách. Študenti majú prístup k danej literatúre formou prezenčnej alebo absenčnej výpožičky. Na sprístupnenie rôznych informačných zdrojov, vrátane vlastných textov vyučujúcich, a komunikáciu so študentmi, väčšina vyučujúcich jvyužíva aj e-learningový systém Moodle a systém MS Teams.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Knižný fond čiastkovej Knižnice katedry chémie pozostáva z viac ako tisíc knižničných jednotiek. V súčasnosti katedra odoberá 2 časopisy (Journal of Chemical Education a Drug & Forensics Bulletin Národní protidrogové centrály). V knižnici sa nachádzajú ďalšie časopisy, ktoré katedra odoberala v minulosti (Nature Chemistry, J. Am. Chem. Soc., J. Phys. Chem., Inorg. Chem., Anal. Chem. a ďalšie). Knižnica poskytuje služby týkajúce sa prezenčných a absenčných výpožičiek. V prípade prezenčných výpožičiek pre študentov je prístup do knižnice možný v dohodnutom čase. Na internetovej stránke katedry je zverejnený zoznam titulov nachádzajúcich sa v knižnici.
Dištančná výučba je realizovaná najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Teams. Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Počas výučby sú okrem videokonferencie zvyčajne používané zdieľanie obrazovky, zdieľanie súborov a nástroj MS WhiteBoard. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme prednášok, učebných textov, videí. Tiež slúži na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Súčasťou výučby je aj možnosť konzultácií online alebo mailom.
Vybrané predmety využívajú aj počas kontaktného vyučovania podporu LMS Moodle, ako štandardný a široko rozšírený systém s manuálmi prístupnými online. Univerzita centrálne spravuje server https://lms.umb.sk, na ktorom je LMS Moodle prevádzkovaný. Pre učiteľov je k dispozícii podpora a virtuálna diskusná skupina venovaná správe vlastných kurzov a využívaniu všetkých nástrojov systému. Študentom je zriadená identita v informačných systémoch univerzity hneď pri zápise na štúdium, s ktorou automaticky získavajú prístup do univerzitného LMS Moodle.
UMB tiež štandardne využíva softvérové produkty Microsoft (pre študentov k dispozícii počas celej doby ich štúdia), medzi nimi MS Teams, ktorý sa využíva na komunikáciu pri dištančnej výučbe. Študenti majú prístup k nástrojom Microsoft automaticky prostredníctvom zriadenej identity spomínanej vyššie.
Hlavné posluchárne Fakulty prírodných vied UMB sú, okrem štandardne inštalovanej prezentačnej počítačovej techniky, vybavené audiovizuálnou technikou (kamerami a mikrofónmi). V knižnici katedry chémie a laboratóriu školských pokusov je okrem toho k dispozícii interaktívna tabuľa s možnosťou zdieľania digitálneho obsahu cez internet. Laboratórium pre školské počítačom podporované experimentovanie umožňuje online zdieľanie experimentálnych dát a výsledkov prostredníctvom inštalovanej audiovizuálnej techniky. Kompletné vybavenie je plne k dispozícii jednak pre potreby kombinovanej (t. j. prezenčno/dištančnej) synchrónnej výučby, keď je časť študentov na vyučovaní prítomná prezenčne a časť pripojená online, a taktiež pri plne dištančnej výučbe. Na podporu dištančnej výučby učitelia využívajú pracovné tablety alebo grafické tablety.
O prechode na dištančnú formu alebo realizácii kombinovanej formy vzdelávania rozhoduje vedenie fakulty. Teoretické predmety sú vyučované prostredníctvom hore uvedených nástrojov. Spôsob realizácie praktickej výučby určuje vyučujúci predmetu po dohovore s hlavným garantom študijného programu a v súlade s pokynmi vedenia fakulty a univerzity.
Prax študentov (náčuvová, výstupová) sa realizuje na vybraných základných a stredných školách v okrese Banská Bystrica. Zoznam cvičných škôl sa obnovuje každý semester, podľa požiadaviek na prax študentov (najmä z hľadiska počtu študentov). Súvislú prax si zabezpečujú študenti sami v mieste svojho bydliska.
Základné a stredné školy, ktoré zabezpečujú priebežnú náčuvovú (1 semester) a výstupovú (2 semestre) pedagogickú prax pre študentov:
- Základná škola, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica (Mgr. Daniela Krajanová)
- Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Katarína Magyarová)
Súčasťou študijného programu učiteľstvo chémie (v kombinácii) sú pedagogické praxe delené na náčuvovú, výstupovú a súvislú prax. Prax študentov (náčuvová, výstupová) sa realizuje na vybraných základných a stredných školách v okrese Banská Bystrica. Zoznam cvičných škôl sa obnovuje každý semester, podľa požiadaviek na prax študentov (najmä z hľadiska počtu študentov). Súvislú prax si zabezpečujú študenti sami v mieste svojho bydliska.
Zoznam vybraných cvičných škôl v okrese Banská Bystrica:
- ZŠ Spojová, Banská Bystrica
- ZS Ďumbierska, Banská Bystrica
- Gymnázium Andreja Sládkoviča, Banská Bystrica
- Katolícke gymnázium Štefana Moysesa, Banská Bystrica
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
V uplynulých rokoch sa študenti ŠP Učiteľstvo matematiky zúčastňovali študijných pobytov v Českej republike (Praha, 2017), v Španielsku (Oviedo, 2020 a Murcia, 2022) a vo Fínsku (2022).
Univerzita aktívne podporuje a pravidelne vyzýva študentov, aby sa zapojili do medzinárodných mobilitných schém, napr. Erasmus.
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
Požadované predpoklady potrebné na prijatie na štúdium sú ovládanie základov diferenciálneho a integrálneho počtu funkcií jednej premennej, rovinnej a priestorovej geometrie, algebry a teoretickej aritmetiky, ďalej základov matematickej štatistiky potrebných na jednoduchšie analýzy dátových súborov a schopnosť používať matematickú symboliku. Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR xx/xx. Link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23.
link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Pre prijatie na štúdium musí uchádzač disponovať vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami na úrovni absolventa bakalárskeho študijného programu učiteľstvo chémie (v kombinácii).
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok. Spôsob zverejnenia vyhovuje pravidlám pre ochranu osobných údajov
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
V prípade konania písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
V poslednom období sa na študijný program v magisterskom stupni hlásili absolventi bakalárskeho štúdia na Univerzite Mateja Bela. Všetci absolventi boli prijatí.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môžu vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadné nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná anonymne, vyplnením anketového lístka študentom po úspešnom absolvovaní jeho štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a jej výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, pričom najväčší dôraz sa kladie na sledovanie niekoľkoročného trendu v charaktere odpovedí na jednotlivé položky, za každý realizovaný študijný program. Na základe získaných výsledkov sa následne prijímajú také opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu sledovaných ukazovateľov. Výsledky ankety sú prezentované na kolégiu dekana/dekanky a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FPV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na celouniverzitnej úrovni, je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Jej cieľom je získať od študentov spätnú väzbu o kvalite výučby vybraným pedagógom, o spôsobe jej zabezpečenia daným pedagógom, a o jeho prístupe k výučbe a hodnoteniu študentov. V rámci ankety je študentom poskytnutá možnosť vyjadriť svoj názor na prácu hodnoteného pedagóga, a uviesť dôvody svojej prípadnej nespokojnosti formou otvorenej odpovede. Anketa je anonymná a realizuje sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky týkajúce sa všetkých pracovníkov katedry. Prípadné zistené nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
3. S plnou vážnosťou reflektujeme aj na výsledky hodnotenia kvality poskytovaného štúdia, ktorú pod názvom „Akademická štvrťhodinka“ realizuje Slovenská akreditačná agentúra. Sme pripravení reflektovať aj na výsledky meraní a zistení, ktoré budú realizované ďalšími subjektami, pod činnosť ktorých spadá aj monitorovanie kvality vysokoškolského štúdia s cieľom jeho skvalitnenia a progresu.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. Vedúci katedry a osoba zodpovedná za uskutočňovanie študijného programu sú priebežne informovaní o výsledkoch ankety a negatívne pripomienky sú riešené individuálne s konkrétnymi vyučujúcimi. Za ostatných 6 rokov neboli vznesené zo strany študentov vážnejšie pripomienky.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studentske-ankety.html
Študijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Sprievodca štúdiom
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html
Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html
SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html
Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok
https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/
Štipendijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html