Opis študijného programu
Študijný program 22nFyMa - učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky
Štúdium stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - učiteľské štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Fakulta prírodných vied
Sídlo fakulty Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorný systém kvality UMB Rada kvality FPV UMB
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
12.07.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
19.09.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
učiteľstvo matematiky (v kombinácii) / 100518
Učiteľstvo fyziky (v kombinácii) / 23858
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
1. stupeň / 645 - bakalársky študijný program (akademicky orientovaný)
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
Pedagogická veda - 0111
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy / 0114 Príprava pre učiteľov s predmetovou špecializáciou
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný / fyzika v kombinácii s niektorým z predmetov: matematika, geografia, biológia, chémia, informatika, technika, anglický jazyk a literatúra, slovenský jazyk a literatúra
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
55 / 33 / 17
20 / 11 / 6
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent bakalárskeho stupňa štúdia má osvojené základné teoretické poznatky z matematiky, ktoré mu umožnia doplniť si vzdelanie na magisterskom štúdiu učiteľstva matematiky alebo príbuzného odboru, prípadne samoštúdiom podľa potrieb a zamerania jeho pracoviska. Prehĺbi si matematické vzdelanie získané na strednej škole a získa vzdelanie v základných matematických oblastiach (matematická analýza, algebra, geometria), ktoré mu poskytne dostatočne široký rozhľad pre hlboké zvládnutie matematiky vyučovanej na základných a stredných školách, vrátane príslušného teoretického zázemia. Tieto si podľa svojho záujmu rozšíri v povinne voliteľných predmetoch. Absolvent pozná základné matematicko-štatistické metódy a možnosti ich aplikácií najmä v školskej praxi. Získa aj základné vedomosti metodológie jednotlivých matematických disciplín. Má schopnosť spracovať pod vedením školiteľa bakalársku prácu.

Vedomosti:

Absolvent:

· pozná matematické pozadie pojmov preberaných na základných a stredných školách,

· vie používať matematickú symboliku,

· ovláda základy diferenciálneho a integrálneho počtu funkcií jednej premennej, rovinnej a priestorovej geometrie, algebry a

teoretickej aritmetiky,

· ovláda základy matematickej štatistiky potrebné na jednoduchšie analýzy dátových súborov,

· pozná princípy písania odborného textu,

· študent ovláda základnú odbornú pedagogickú terminológiu a obsahové zameranie oblastí z odboru pedagogika na pozadí významu

štúdia pedagogiky, významu edukácie pre človeka a spoločnosť, ako aj vzťahu pedagogiky k iným príbuzným vedám,

· ovláda základné odborné kategórie a pojmy didaktického systému,

· pozná a chápe koncept inštitucionálneho vzdelávania v širších sociálnych súvislostiach,

· ovláda základnú odbornú terminológiu a obsahové zameranie oblastí všeobecnej a vývinovej psychológie, ako aj základných

psychologických disciplín,

· ovláda základné pojmy z oblasti sociálnej psychológie,

· orientuje sa v odbornej literatúre, vie rozlíšiť a diferencovať jednotlivé vývinové štádiá so zameraním na obdobia mladšieho

školského veku a dospievania,

· vie zdôvodniť podstatu niektorých sociálno-psychologických fenoménov (By-stander effect, asertivita vs. manipulatívne správanie,

rodové stereotypy, konformizmus a tlak skupiny, predsudky, chyby sociálnej percepcie a pod),

· orientuje sa v systéme psycho-didaktických premenných v širších edukačných súvislostiach, v požiadavkách kompetenčného profilu

profesijného štandardu začínajúceho učiteľa, v trendoch modernej didaktiky.

Zručnosti:

Absolvent:

· vie aplikovať získané poznatky pri riešení aj náročnejších úloh školskej matematiky,

· vie riešiť netradičné úlohy vyskytujúce sa v súťažiach typu Matematická olympiáda, Pytagoriáda, Klokan, Max a podobne,

· vie spracovať štatistické údaje na úrovni deskriptívnej štatistiky,

· je schopný pod vedením školiteľa orientovať sa v danej problematike, vyhľadávať zdroje, spracovávať získané informácie a na

základe nich, ako aj vlastnej tvorivej činnosti, dokáže napísať bakalársku prácu v požadovanej kvalite i rozsahu,

· je schopný aktívne používať pedagogickú terminológiu, analyzovať a reflektovať na pedagogické aspekty edukácie,

· vie aplikovať rozdielnosť teoretických poznatkov zo všeobecnej psychológie a vývinovej psychológie a pedagogiky tak, aby tvorili

základ jeho edukačného pôsobenia,

· dokáže posúdiť vhodnosť stratégií a metód edukačného pôsobenia vzhľadom na všeobecno-psychologické zákonitosti a vývinové

obdobia mladšieho školského veku a dospievania,

· rozumie významu edukácie pre človeka, pre spoločnosť, v kontexte študijného odboru a aplikuje poznatky všeobecnej pedagogiky

vo svojom študijno-profesijnom vývine.

Kompetencie:

· pripravenosť na absolvovanie magisterského stupňa učiteľstva matematiky, ale aj odboru matematika,

· pripravenosť na pôsobenie v pracovných pozíciách zameraných na podporu inštitucionálneho vzdelávania ako pedagogický

asistent,

· samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov a samostatnosť v organizovaní svojej práce pedagogického asistenta,

· schopnosť funkčného myslenia, zovšeobecnenia a práce s abstraktnými štruktúrami,

· predstavivosť, schopnosť riešiť geometrické úlohy, pripravenosť navrhovať, analyzovať a vyhodnocovať pedagogické experimenty.

Absolvent I. stupňa ŠP učiteľstvo fyziky (v kombinácii) získal vedomosti, zručnosti a kompetencie vo fyzike na úrovni I. stupňa vysokoškolského vzdelávania, je zorientovaný v odbore svojej špecializácie, v jeho výstavbe, má prehľad o širších súvislostiach výchovy a vzdelávania a dosiahol informačnú gramotnosť. Je pripravený na autonómny výkon profesie pedagogického asistenta a pokračovanie v štúdiu učiteľstva fyziky v II. stupni vysokoškolského vzdelávania. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k povolaniu učiteľa.

Absolvent preukázal, že:

  • pozná psychologické zákonitosti vývinu a fungovania ľudskej psychiky,
  • má vedomosti o výchove a vzdelávaní a o činiteľoch determinujúcich edukačný proces v kontexte sociokultúrnej diverzity žiakov,
  • má vedomosti o výchove a vzdelávaní detí a mládeže so špecifickými výchovnovzdelávacími potrebami,
  • orientuje sa v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike,
  • rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín,
  • má osvojené poznatky o školskom systéme, právnom a kurikulárnom kontexte učiteľskej profesie,
  • disponuje kľúčovými poznatkami o teoretických a praktických súvislostiach obsahu vzdelávania, o psychodidaktických súvislostiach procesov vyučovania a učenia sa,
  • má poznatky o teoretických a praktických súvislostiach výchovy mimo vyučovania a efektívnej výchovnej činnosti,
  • disponuje základným vedeckým poznaním vo fyzike,
  • má vedomosti na úrovni syntézy zo všetkých oblastí fyzikálnych vedných disciplín,
  • má komplexný pohľad na fyzikálne javy a fyzikálnu podstatu javov, ktoré sú predmetom iných prírodných vied,
  • pozná základné aplikácie fyzikálnych poznatkov v prírode, v bežnom živote a technickej praxi,
  • pozná rozličné druhy didaktických prostriedkov a modelov používaných vo vyučovaní fyziky,
  • pozná základné myšlienky konštruktivistickej teórie učenia sa, empirické a teoretické modely fyzikálneho poznávania,
  • pozná širokú škálu vyučovacích metód a organizačných foriem vyučovanie fyziky,
  • pozná zásady a metódy hodnotenia a klasifikácie žiakov vo fyzike. 

Absolvent disponuje zručnosťami:

  • ovláda metodiku výchovných činností,
  • samostatne rieši menej náročné fyzikálne problémy,
  • pri riešení fyzikálnych úloh využíva vedomosti a zručnosti súvisiacich matematických odborov,
  • vie klasifikovať a používať základné metódy merania a vyhodnocovania meraní, samostatne pripraviť a realizovať meranie, kvalifikovane používať meradlá fyzikálnych veličín a základné meracie prístroje,
  • dokáže vyhodnotiť a interpretovať experimentálne údaje.
  • orientuje sa v kurikulárnych dokumentoch pre fyzikálne vzdelávanie,
  • formuluje ciele vyučovania fyziky,
  • kriticky posudzuje didaktické prostriedky a modely používané vo vyučovaní fyziky,
  • pri príprave poznávacích aktivít žiakov uplatňuje konštruktivistické didaktické postupy, empirické a teoretické modely fyzikálneho poznávania
  • efektívne využíva digitálne technológie v rôznych oblastiach svojej činnosti, vrátane vyhodnocovania meraní,
  • aktívnym spôsobom získava informácie a využíva ich na riešenie úloh s fyzikálnym obsahom, ako aj na riešenie praktických problémov spojených s výchovno-vzdelávacím procesom,
  • komunikuje fyzikálne, pedagogické a didaktické informácie odbornej aj laickej verejnosti.

Absolvent disponuje kompetenciami:

  • efektívne plánuje, projektuje, riadi, organizuje a hodnotí formovanie cieľovej skupiny, napr. záujmového krúžku detí, riešiteľov fyzikálnej olympiády a pod.
  • zabezpečuje efektívnu výchovnú činnosť a pedagogickú asistenciu,
  • samostatne navrhuje možné riešenie problémov a formuluje relevantné fyzikálne hypotézy,
  • podporuje svoje riešenia vhodnými argumentami a tieto argumenty vie obhájiť,
  • efektívne pracuje ako člen tímu, v školskej praxi, centre voľného času, prípadne v inej oblasti, ktorá vyžaduje fyzikálne vedomosti. Vie niesť zodpovednosť za výsledky tímu,
  • vhodne prezentuje vlastné stanoviská na odborné problémy, pričom je schopný vysvetliť podstatu fyzikálnych javov členom komunity,
  • chápe morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti učiteľstva,
  • rozhoduje sa eticky a zodpovedne na základe získaných vedomostí a overených faktov,
  • vie samostatne získavať nové poznatky a je pripravený rozširovať si svoje vedomosti vo fyzike aj v pedagogických disciplínach.

Absolvovaním ŠP absolvent získava úplnú kvalifikáciu na výkon povolania pedagogického asistenta, a je pripravený na štúdium učiteľstva fyziky v magisterskom stupni.

Absolvent je tiež kompetentný pôsobiť ako lektor v centrách neformálneho prírodovedného vzdelávania, lektor v centrách voľného času a v iných pracovných pozíciách zameraných na podporu inštitucionálneho vzdelávania (napr. ako správca školského laboratórneho a technologického fondu, vedúci záujmového krúžku), ako aj v ďalších pracovných pozíciách, umožňujúcich využitie jeho vedomostí a zručností, napr. z oblasti pedagogicko-psychologických vied a ďalších (využívanie digitálnych technológií, ochrana a skúmanie životného prostredia a pod.).

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

2359001 Pedagogický asistent

2359010 Lektor v práci s mládežou

2359011 Metodik práce s mládežou

2359001 Pedagogický asistent

2359010 Lektor v práci s mládežou

2359011 Metodik práce s mládežou

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Katarína Magyarová)

Základná škola, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica (Mgr. Daniela Krajanová)

(Poznámka: v blízkej budúcnosti sa očakáva vo väčšom meradle vytvorenie pozícií pedagogických asistentov na základných školách financované z Plánu obnovy EU.)

ZŠ Spojová, Spojová 14, Banská Bystrica (PaedDr. Eva Ondrušová)

ZŠ Selce, Školská 4, Selce (Mgr. Ivana Medveďová)

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Absolventi Bc. stupňa učiteľstva matematiky (v kombinácii) sa takmer stopercentne uplatnili v pokračovaní v Mgr. stupni štúdia učiteľstva matematiky (v kombinácii), čo im nemožno vzhľadom na nastavenie vzdelávacieho systému v SR zazlievať.

Takmer všetci absolventi prvého stupňa štúdia pokračujú v druhom stupni štúdia učiteľstva fyziky v kombinácii, zriedkavo si volia v druhom stupni štúdia aj neučiteľské štúdium fyziky.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Vybraní absolventi:

Mgr. Miroslav Blšák, učiteľstvo informatiky a učiteľstvo matematiky, 2019

Mgr. Miriama Repková, učiteľstvo biológie a učiteľstvo matematiky, 2019

Mgr. Erik Bayerl, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2011

Mgr. Vladimír Kobza, PhD., učiteľstvo geografie a učiteľstvo matematiky, 2011

RNDr. Matúš Dirbák, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2005

doc. RNDr. Pavol Bartoš, PhD. (docent na VŠ v Bratislave), PaedDr. Marek Balážovič, PhD. (riaditeľ gymnázia), RNDr. Katarína Kozelková, PhD. (mentorka v metodickom centre), Mgr. Erik Bayerl, PhD. (učiteľ na gymnáziu), RNDr. Lenka Šimková, PhD. (absolventka ŠP jadrová a subjadrová fyzika v Košiciach), doc. Mgr. Michal Mereš, PhD. (docent na VŠ v Bratislave), Mgr. Michal Kiaba (výskumný pracovník na VŠ v Brne).  

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu. 

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180
180
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Spoločný základ (učiteľský / translatologický)

Počet kreditov za povinné predmety:

26 (z toho 10 kreditov za záverečnú prácu)

z toho za pedagogickú prax:

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  6

Počet kreditov za výberové predmety:  6

Aprobácia (učiteľstvo matematiky)

Počet kreditov za povinné predmety:  54

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  12

Počet kreditov za výberové predmety:  5

Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 180 kreditov pre bakalársky študijný program prislúcha 2. aprobácii.

Spoločný základ (učiteľský / translatologický)

Počet kreditov za povinné predmety:  26 (z toho 10 kreditov za štátnu skúšku)

z toho za pedagogickú prax:  -

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  6

Počet kreditov za výberové predmety:  6

Aprobácia

Počet kreditov za povinné predmety:  54

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  12

Počet kreditov za výberové predmety:  5

Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 180 kreditov pre bakalársky študijný program prislúcha 2. aprobácii.

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.


Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

 

Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html


g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.


Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Podmienky a pravidlá uznávania štúdia alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

 

Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Konštrukčné úlohy v prostredí GeoGebra

Prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Apolloniové úlohy riešené pomocou kruhovej inverzie

Prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Polohové konštrukčné úlohy v E3 v prostredí GeoGebra

Prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Evariste Galois – život a dielo

Prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Nedávny selektovaný výskum ohľadne vrcholových ohodnotení jednoduchých grafov

Prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Ženy v matematike

Prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DrSc. / Testy z postupností a funkcií

Doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Diferenčné rovnice - príklady a aplikácie

Doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Matematická analýza - príklady a aplikácie

Doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Detekcia dôležitých úrovní vo finančných časových radoch

Doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Algoritmy pre dynamické systémy

Doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Cantorove množiny v rôznych súvislostiach

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Dôkazy – ich miesto v matematike základných a stredných škôl

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Stratégie riešenia úloh zo stredoškolskej matematiky

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Pracovný list ako didaktická pomôcka pri vyučovaní matematiky

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Matematické súťaže

Témy pokrývajú okrem iného základy fyziky, metódy vyučovania fyziky, alebo aplikácie fyziky v spoločnosti a v technike, popularizáciu fyziky, či iné problémy teórie .

Príklady vybraných tém z časti 7c tohto opisu:

  • Možnosti tvorby a prenosu obrazového signálu s využitím mikrokontrolérov (dr. Hruška)
  • Alternatívne zdroje energie a ich využitie vo vyučovaní fyziky (dr. Hruška)
  • Kyvadlo, oscilácie a rezonancie (doc. Kolomeitsev)
  • Experimentálne aktivity žiakov stredných škôl v centre neformálneho fyzikálneho vzdelávania (doc. Raganová)
  • Prípravné materiály na Fyzikálnu olympiádu (prof. Tomášik)
i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html

Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html

Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html

V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

 

Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

 

Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html


Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/


Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/


Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

 

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z.z.

Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS

Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram štúdia

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html

 

Rozvrh

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html



Harmonogram štúdia

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html


Rozvrh

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.

Profesorka

048 446 4762, +421 904 825303

dana.hanesova@umb.sk


APROBÁCIA  

prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc.

Profesor

048 446 7227

miroslav.haviar@umb.sk

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.

profesorka

048 446 4762, +421 904 825303

dana.hanesova@umb.sk


APROBÁCIA

doc. RNDr. Martin Plesch, PHD.

funkčné miesto profesora

048 446 7200

martin.plesch@umb.sk

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied (semináre), Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk


APROBÁCIA

prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Úvod do štúdia matematiky; Rovnice a nerovnice; Lineárna algebra 1; Teória čísel;

Algebra 1; Algebra 2 / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk

prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc.; (od 2025 prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc.) / Planimetria; Stereometria; Analytická geometria 1/

048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk

prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Matematická analýza 1; Matematická analýza 2; Diskrétna matematika 1; Didaktický seminár 1, Pravdepodobnosť a štatistika 1; Pravdepodobnosť a štatistika 2 / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk

doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Úvod do limitných prechodov / 048 446 7230 /roman.hric@umb.sk

doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Postupnosti a funkcie / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied (semináre), Všeobecná didaktika / 048 446 4323 karina.zosakova@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk


APROBÁCIA

doc. RNDr. Martin Plesch, PhD. / Molekulová fyzika a termodynamika / 048 446 7200 / Martin.Plesch@umb.sk

Prof. Dr. Boris Tomášik / Úvod do vyššej matematiky 1; Elektrina a magnetizmus; Kvantová, atómová a subatómová fyzika; Fyzikálne praktikum z atómovej a subatómovej fyziky; Štatistická fyzika a jej aplikácie / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk 

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Mechanika; Základy fyzikálnych meraní; Molekulová fyzika a termodynamika; Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Základy didaktiky fyziky / 048 446 7201 /  Janka.Raganova@umb.sk 

Doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Vlny a optika

Fyzikálne praktikum z vĺn a optiky / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. Dr. Ing. Evgeni Kolomeitsev / Úvod do vyššej matematiky 2,3; Teória elektromagnetického poľa a teória relativity; Teoretická mechanika / 048 446 7205 / Evgeny.Kolomeytsev@umb.sk

Mgr. Martin Hruška, PhD. /  Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Elektrina a magnetizmus; Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Molekulová fyzika a termodynamika / 048 446 7203 / Martin.Hruska@umb.sk

 

Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk

Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika, Orientačná prax / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Roman Hofreiter, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk

doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Psychológia kreativity / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk

Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied, Inkluzívna pedagogika, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / 048 4464714 / diana.duricova@umb.sk


APROBÁCIA

prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Úvod do štúdia matematiky; Úvod do štúdia matematiky - cvičenie; Rovnice a nerovnice; Lineárna algebra 1; Teória čísel; Algebra 1; Algebra 1 - cvičenie; Algebra 2 / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk

prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / (od 2025 prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc.) / Planimetria; Planimetria - cvičenie; Stereometria; Stereometria - cvičenie; Analytická geometria 1; Analytická geometria 1 – cvičenie; Analytická geometria 2; Príprava na prax / 048 446 7223 / pavol.hanzel@umb.sk

prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Matematická analýza 1; Matematická analýza 2; Numerická matematika 1; Diskrétna matematika 1;

Matematické inštrumentárium; Didaktický seminár 1 / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk

doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Úvod do limitných prechodov; Matematická analýza 1 - cvičenie; Matematická analýza 2 – cvičenie; Matematická analýza 3 / 048 446 7230 / roman.hric@umb.sk

doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Úvod do finančnej matematiky; Výpočty a simulácie v jazyku R 1 / 048 446 7260 /vladimir.spitalsky@umb.sk

RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Postupnosti a funkcie; Postupnosti a funkcie - cvičenie / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Rovnice a nerovnice – cvičenie; Lineárna algebra 1 - cvičenie; Diskrétna matematika 1 - cvičenie; Teória čísel – cvičenie; Didaktický seminár 2 / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk

Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Pravdepodobnosť a štatistika 1; Pravdepodobnosť a štatistika 2 / 048 446 7135 / lukas.laffers@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk

Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika, Orientačná prax / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Roman Hofreiter, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk

doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia / 048 44647145 / magdalena.kremnicka@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Psychológia kreativity / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk

Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied, Inkluzívna pedagogika, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / 048 4464714 / diana.duricova@umb.sk



APROBÁCIA

Mgr. Martin Hruška, PhD. / Molekulová fyzika a termodynamika; Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Elektrina a magnetizmus; Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Riešenie fyzikálnych úloh 2; Seminár z elektriny a magnetizmu / 048 446 7203 /

Martin.Hruska@umb.sk 

doc. Dr. Ing. Evgeni Kolomeitsev / Úvod do vyššej matematiky 2,3; Teória elektromagnetického poľa a teória relativity; Teoretická mechanika; Vybrané kapitoly z vyššej matematiky; Seminár z modernej fyziky; Seminár zo štatistickej fyziky / 048 446 7205 / Evgeny.Kolomeytsev@umb.sk 

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Mechanika; Základy fyzikálnych meraní; Molekulová fyzika a termodynamika; Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Základy didaktiky fyziky / 048 446 7201 /  Janka.Raganova@umb.sk

Doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Vlny a optika; Fyzikálne praktikum z vĺn a optiky; Riešenie fyzikálnych úloh 1 / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

Prof. Dr. Boris Tomášik / Úvod do vyššej matematiky 1; Kvantová, atómová a subatómová fyzika; Praktikum z atómovej a subatómovej fyziky; Štatistická fyzika a jej aplikácie; Úvod do fyziky vysokých energií; Seminár zo štatistickej fyziky / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk

Dr. Martina Javůrková - , Kvantová, atómová a subatómová fyzika, Seminár zo štatistickej fyziky / 048 446 7 200 / martina.javurkova@umb.sk

doc. RNDr. Martin Plesch, PhD. / Molekulová fyzika a termodynamika / 048 446 7200 / Martin.Plesch@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Evariste Galois – život a dielo.; Nedávny selektovaný výskum ohľadne vrcholových ohodnotení jednoduchých grafov.; Ženy v matematike. / 048 446 7227 /miroslav.haviar@umb.sk

prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Konštrukčné úlohy v prostredí GeoGebra.; Apolloniové úlohy riešené pomocou kruhovej inverzie.; Polohové konštrukčné úlohy v E3 v prostredí GeoGebra. / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk

prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DrSc. / Testy z postupností a funkcií. / 048 446 7229 / lubomir.snoha@umb.sk

doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Diferenčné rovnice - príklady a aplikácie.; Matematická analýza - príklady a aplikácie. / 048 446 7230

roman.hric@umb.sk

doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Algoritmy pre dynamické systémy.; Detekcia dôležitých úrovní vo finančných časových radoch /

048 446 7260 / vladimir.spitalsky@umb.sk

RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Cantorove množiny v rôznych súvislostiach. / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Dôkazy – ich miesto v matematike základných a stredných škôl.; Stratégie riešenia úloh zo stredoškolskej matematiky.; Pracovný list ako didaktická pomôcka pri vyučovaní matematiky.; Matematické súťaže. / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk

Mgr. Martin Hruška, PhD. / Možnosti tvorby a prenosu obrazového signálu s využitím mikrokontrolérov; Alternatívne zdroje energie a ich využitie vo vyučovaní fyziky / 048 446 7203 / Martin.Hruska@umb.sk

doc. Ing. Evgeni Kolomeitsev, PhD. / Kyvadlo, oscilácie a rezonancie / 048 446 7205 / Evgeny.Kolomeytsev@umb.sk

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Experimentálne aktivity žiakov stredných škôl v centre neformálneho fyzikálneho vzdelávania; Práca s deťmi so záujmom o fyziku vo fyzikálnom krúžku / 048 446 7201 /  Janka.Raganova@umb.sk

Prof. Dr. Boris Tomášik / Prípravné materiály pre Fyzikálnu olympiádu / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Tereza Kozaňáková / tereza.kozanakova@student.umb.sk

Jozef Bugaj / jozef.bugaj@student.umb.sk

Júlia Kekeláková / julia.kekelakova@student.umb.sk

Pavla Prieberová / pavla.prieberova@student.umb.sk

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/vkobza/

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / 048 446 7201 / Janka.Raganova@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/jraganova/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent

PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk

 

Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)

Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk

Študijný referent

PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)

Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Katedra matematiky FPV UMB disponuje celkovo 11 pracovňami, miestnosťou pre sekretariát katedry a priľahlou spoločenskou miestnosťou.

Pre potreby vyučovania sú pravidelne používane najmä tieto učebne:

-    F234 stupňovitá multimediálna prednáškovú učebňa s kapacitou 80 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom,

interaktívnou tabuľou a špeciálnym vybavením, ktoré umožňuje aj organizovanie videokonferencií - EVO (Enabling Virtual Organizations)

-    F236 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom

-    F236A seminárna miestnosť

-    F235 seminárna učebňa s kapacitou 40 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom

-    F225 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom

-    F237 počítačová učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená 12 ks PC, tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom

Priestory v kanceláriách, učebniach a na chodbách sú pokryte signálom wifi siete Eduroam.

Katedra matematiky ako zložka FPV UMB má v rámci projektu SIVVP (viď. http://www.hpcc.umb.sk/) prístup na klaster pre vysokovýkonné počítanie s celkovým počtom 288 výpočtových jadier, s celkovým výpočtovým výkonom približne 3 TFLOPS a úložnou kapacitou cca 100 TB. Klaster je zapojený aj do rôznych výpočtových systémov (gridov). Na klastri sú momentálne inštalované viaceré systémy pre vysokovýkonné počítanie a sada kompilátorov pre tvorbu programov. V rámci projektu SIVVP sa plánuje nákup a inštalácia klastrových (paralelných) a sieťových licencií softvéru ako je napríklad Mathematica, Matlab, Gaussian a R. Každý zamestnanec a študent UMB môže po registrácii využívať výpočtovú kapacitu klastra a inštalovaný softvér pre výskumné úlohy a štúdium. Všetky miestnosti katedry matematiky sú vybavené počítačmi s pripojením na internet. Všetci akademickí pracovníci majú k dispozícií vlastný počítač s neobmedzeným prístupom k internetu, prostredníctvom univerzitnej knižnice aj prístup k matematickej a štatistickej časopiseckej literatúre z vydavateľstiev Elsevier, Springer, a ďalších vydavateľstiev, ako aj k databázam (napr. ISI Web of Knowledge, Scopus), a do MathSciNet-u.

 

Softvérové vybavenie

Katedra matematiky má k dispozícii 150 licencií štatistického programu SPSS, 101 licencií matematického systému MAPLE a 8 single licencií systému výpočtovej algebry Magma. Balík SPSS bol v roku 2011 v rámci projektu CaKS (podporovaného ŠF EÚ) aktualizovaný na verzie PASW Statistics 18 a PASW Modeller 13. Taktiež boli dokúpené single-user 4 licencie MATLABu. Na výučbu štatistických kurzov sa používa hlavne R - prostredie pre štatistické výpočty. V predmetoch zameraných na teóriu vyučovania matematiky sa využíva softvér Geogebra.

V počítačovej učebni katedry matematiky (učebňa č.237) je nainštalovaný softvér: IBM PASW Statistics 18, IBM PASW Modeller 13 for Windows (Statistical Package for Social Sciences), R – balík štatistických programov, Tinn-R, C a C++, programovacie jazyky, Maple 11, TeXnicCenter, GPL Ghostscript 8.54, GPL Ghostscript Fonts, GSview 4.8, GTK+ 2.8.18-1, MS Windows 7, Office 2010, Adobe Reader, PuTTY version 0.58.

Katedra disponuje laboratóriami, ktoré svojím vybavením plne zodpovedajú nárokom kladeným na kvalitnú prípravu študentov. Sú to:

Laboratóriá základov fyziky:

1.      Laboratórium mechaniky a molekulovej fyziky – kapacita 10 – 12 študentov.

2.      Laboratórium elektriny a magnetizmu – kapacita 12 študentov.

3.      Laboratórium optiky – kapacita 12 študentov.

4.      Laboratórium atómovej a jadrovej fyziky – kapacita 12 študentov.


Ďalšie laboratóriá a špecializované pracoviská:

1.      Laboratórium školských pokusov – kapacita 16 študentov.

2.      Prírodovedné centrum informačných technológií (PCIT) – kapacita 10 študentov.

Laboratóriá základov fyziky sú vybavené prístrojovým vybavením, umožňujúcim uskutočňovať laboratórne merania súvisiace s príslušnými fyzikálnymi disciplínami. Všetky laboratóriá disponujú počítačovými stanicami umožňujúcimi realizovanie počítačom podporovaných experimentov, využívajúc meracie systémy Coach, Vernier a eProlab a k nim prislúchajúci softvér (systém eProlab bol vyvinutý v rámci medzinárodného projektu, na ktorom participovala aj katedra fyziky). V jednotlivých laboratóriách sú priebežne obnovované pomôcky a prístrojové vybavenie, vrátane autorských meracích systémov a experimentálnych súprav využívajúcich mikrokontroléry a digitálne osciloskopy, vyvíjaných na pracovisku katedry v rámci riešenia viacerých grantových projektov. Viaceré moduly takto vyvíjaných súprav obsahujú prvky, ktoré boli navrhnuté a vytvorené pomocou 3D tlačiarne na našom pracovisku. Okrem toho, že súpravy vyvinuté na katedre umožňujú priebežne inovovať niektoré merania v rámci praktík z jednotlivých fyzikálnych disciplín, ich unikátne usporiadanie dovoľuje realizovať aj také merania, ktoré sa bežne v rámci fyzikálnych praktík nemerajú (napr. meranie rýchlosti pomocou Dopplerovho javu, využitie prúdovej modulácie laserovej alebo LED diódy na prenos signálu svetlom, prenos energie a signálu elektromagnetickou indukciou a i). Navyše konštrukcia vyvinutých zostáv umožňuje ich modulárne prepojenie so školskými meracími systémami (Coach, Vernier a pod.), čo vytvára potenciál na budúce rozšírenie portfólia laboratórnych meraní.   

V Laboratóriu atómovej a jadrovej fyziky sú k dispozícii moderné školské detektory a prevodníky, súpravy s evakuovanými trubicami na merania s alfa žiarením. K dispozícii je tiež školský röntgenový prístroj PHYWE.

Okrem laboratórií slúžiacich na praktickú prípravu študentov v základných fyzikálnych disciplínach disponuje katedra ďalšími špeciálnymi učebňami:

Laboratórium školských pokusov umožňuje prípravu študentov, budúcich učiteľov fyziky, na ich pedagogickú prax, vrátane uskutočňovania školských fyzikálnych experimentov. Súčasťou laboratória školských pokusov je učebňa určená na vývoj, tvorbu a prezentáciu interaktívnych experimentov typu „hands on“. Laboratórium je vybavené interaktívnou tabuľou, notebookmi a slúži aj ako centrum neformálneho fyzikálneho vzdelávania pre školy.

Prírodovedné centrum informačných technológií (PCIT) bolo zriadené v rámci medzinárodného grantového projektu koordinovaného katedrou fyziky. Jeho základné vybavenie tvoria počítačové pracoviská (10 študentských staníc + 1 učiteľská stanica), meracie zariadenia (interfejsy, senzory), softvérové vybavenie na zber a analýzu nameraných údajov a projekčná technika. V Centre okrem iného prebieha aj výučba zameraná na počítačom podporované experimenty, a to tak reálne ako aj simulované, ktoré sa v Centre i vyvíjajú. PCIT je okrem výučby určené aj na samostatnú prácu študentov, tvorbu a editovanie ich projektov s možnosťou využitia technických zariadení Centra a inštalovaných softvérov. Experimentálne a ďalšie technické zariadenia sú v Centre pravidelne dopĺňané a inovované vďaka zapájaniu sa pracoviska do nových grantových projektov.

Výučba teoreticky zameraných disciplín prebieha v učebniach vybavených okrem klasických zariadení aj modernými informačnými technológiami (počítače, pripojenie na Internet, dataprojektory, interaktívne tabule, videokonferenčné technológie), ktoré sú využívané aj pri dištančnom vzdelávaní.

Pracovne zamestnancov katedry sú vybavené štandardnými informačno-komunikačnými technológiami s možnosťou využitia pevnej a wifi internetovej siete. Všetci majú k dispozícii aj zariadenia na online video-komunikáciu.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

Študenti a pracovníci katedry majú k dispozícii čiastkovú knižnicu na Katedre matematiky FPV UMB, ktorá obsahuje odbornú literatúru pre oblasť matematiky, štatistiky a didaktiky matematiky. Knižnica sprístupňuje študijnú literatúru, vysokoškolské učebnice a časopisy. Fond čiastkovej knižnice tvorí viac než 6600 titulov vrátane tých, na ktorých sa autorsky podieľali vyučujúci. Priebežne sa knižnicu dopĺňa o nové tituly z prestížnych svetových vydavateľstiev pre zabezpečenie ŠP podľa odporúčaní vyučujúcich (r. 2015 – 141 prírastkov, r. 2016 – 40 prírastkov, r. 2017 – 103 prírastkov, r. 2018 – 52 prírastkov, r. 2019 – 44 prírastkov, r. 2020 – 27 prírastkov). Prvá časť knižnice katedry (novšie knihy) je umiestnená v spoločenskej miestnosti pri sekretariáte katedry. Druhá a tretia časť knižnice (staršie knihy) sú v ďalších dvoch pracovniach.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

Okrem služieb Univerzitnej knižnice majú študenti možnosti využívať služby čiastkovej knižnice katedry fyziky, ktorá poskytuje absenčné ako aj prezenčné služby. Knižničný fond katedrovej knižnice tvorí viac ako 2100 titulov knižných publikácií, zborníkov, CD nosičov a domácich učebných textov. Knižničný fond katedry je každoročne dopĺňaný o nové, domáce a zahraničné tituly. V súčasnosti katedra odoberá niekoľko odborných časopisov v tlačenej, resp. elektronickej forme – Československý časopis pro fyziku, Physics Education, Kvant. Členovia katedry môžu využívať prístupy do viacerých databáz v rámci ponuky Univerzitnej knižnice i prostredníctvom vlastných grantových projektov. 

Odporúčaná literatúra pre jednotlivé fyzikálne disciplíny, uvedená v informačných listoch predmetov, je k dispozícii v Univerzitnej knižnici UMB, v čiastkovej knižnici katedry fyziky, resp. sú prístupné online na webe fakulty a ďalších úložiskách. Študenti majú prístup k danej literatúre formou prezenčnej alebo absenčnej výpožičky. Na sprístupnenie rôznych informačných zdrojov, vrátane vlastných textov vyučujúcich, a komunikáciu so študentmi, sa vo väčšine fyzikálnych disciplín využíva aj e-learningový systém Moodle a systém MS Teams.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Dištančná výučba je realizovaná najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Teams. Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Počas výučby sú okrem videokonferencie zvyčajne používané zdieľanie obrazovky, zdieľanie súborov a nástroj MS WhiteBoard. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme prednášok, učebných textov, videí a interaktívnych prvkov. Tiež slúži na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Súčasťou výučby je aj možnosť konzultácií online alebo mailom.

Vybrané predmety využívajú aj počas kontaktného vyučovania podporu v LMS Moodle. Univerzita centrálne spravuje server https://lms.umb.sk, na ktorom je LMS Moodle spustený. Jedná sa o štandardný a široko rozšírený systém s manuálmi prístupnými online. Pre učiteľov je k dispozícii podpora a virtuálna diskusná skupina venovaná správe vlastných kurzov a využívaniu všetkých nástrojov systému. Študentom je zriadená identita v informačných systémoch univerzity hneď pri zápise. S ňou získavajú okamžite prístup do univerzitného LMS Moodle.

UMB tiež štandardne využíva softvérové produkty Microsoft a medzi nimi MS Teams, ktorý sa bežne využíva na komunikáciu pri dištančnej výučbe. Študenti majú prístup k týmto nástrojom automaticky prostredníctvom tej istej identity.

Fakulta prírodných vied UMB vybavila hlavné posluchárne kamerami a mikrofónmi, popri štandardne inštalovaných prezentačných počítačoch. Katedra fyziky doplnila takéto vybavenie do svojej čiastkovej knižnice a dvoch laboratórií. V knižnici a Laboratóriu školských pokusov je okrem toho k dispozícii interaktívna tabuľa s možnosťou zdieľania obsahu cez internet. Toto vybavenie je využívané pri kombinovanej (t.j. prezenčno/dištančnej) výučbe, keď je časť študentov prítomná a časť pripojená vzdialene, alebo aj pri plne dištančnej výučbe. Ďalej je pri dištančnej výučbe tiež možnosť využívať pracovné tablety alebo grafické tablety.

O prechode na dištančnú formu alebo realizácii kombinovanej formy vzdelávania rozhoduje vedenie fakulty.

Teoretické predmety sú vyučované prostredníctvom hore uvedených nástrojov. Spôsob vyučovania praktík určuje učiteľ garantujúci daný predmet po dohovore s hlavným garantom študijného programu a v súlade s pokynmi vedenia fakulty a univerzity. Rôzne formy zahŕňajú napríklad: realizácia aktivít blokovou formou v náhradnom termíne, sledovanie aktivít študentmi cez videoprenos, náhradná aktivita realizovateľná v domácich podmienkach s konzultačnou podporou vyučujúceho.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Tento študijný program zabezpečuje UMB samostatne.

Tento študijný program zabezpečuje UMB samostatne.

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity, linky: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/, http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/.

Univerzita poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pravidelne sú tiež organizované kultúrno-spoločenské akcie, ako Univerzitná noc literatúry, Univerzita mestu – mesto univerzite, či Majáles. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity

link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/

link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty, link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/.

Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí, link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html.

V uplynulých rokoch sa študenti ŠP Učiteľstvo matematiky zúčastňovali študijných pobytov v Českej republike (Praha, 2017), v Španielsku (Oviedo, 2020 a Murcia, 2022) a vo Fínsku (2022).

Univerzita aktívne podporuje a pravidelne vyzýva študentov, aby sa zapojili do medzinárodných mobilitných schém, napr. Erasmus. Výzvy sú zverejňované na webovom sídle fakulty ako aj na displejoch v interiéri fakulty. Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/

 

Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html


9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Základnou podmienkou potrebou pre prijatie je úspešné ukončenie strednej školy vykonaním maturitnej skúšky. Maturitná skúška z matematiky je výhodou.

Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23

link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/

Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23.

link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/

 

Pre prijatie na ŠP učiteľstvo fyziky v bakalárskom stupni je požadovaná znalosť fyziky na úrovni gymnázia (ISCED 3a).

b) Postupy prijímania na štúdium.

Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html.


V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.

Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.

Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

 

V prípade konania písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok. Spôsob zverejnenia vyhovuje pravidlám pre ochranu osobných údajov. Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V poslednom období boli na UMB na bakalárske štúdium prijatí všetci uchádzači, ktorí splnili podmienky na prijatie.

V poslednom období boli na UMB na bakalárske štúdium prijatí všetci uchádzači, ktorí splnili podmienky na prijatie.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.

Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.

2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup

k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môžu vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadné nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry

v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.

1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.

Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FPV UMB.

2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite, je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môžu vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcich sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety o všetkých pracovníkoch katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.

Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. Vedúci katedry je priebežne informovaný o výsledkoch ankety a negatívne pripomienky sú riešené individuálne s konkrétnymi členmi katedry. Za ostatných 6 rokov neboli vznesené zo strany študentov vážnejšie pripomienky.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventmi sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.

Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.

Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studentske-ankety.html

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Študijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Sprievodca štúdiom

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html

Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html

SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html

Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html

Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok

https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/

Štipendijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html