Opis študijného programu
Študijný program 22nFyTe - učiteľstvo fyziky a učiteľstvo techniky
Štúdium stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - učiteľské štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Fakulta prírodných vied
Sídlo fakulty Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorný systém kvality UMB Rada kvality FPV UMB
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
12.07.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
19.09.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Učiteľstvo techniky (v kombinácii) / 102972
Učiteľstvo fyziky (v kombinácii) / 23858
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
1. stupeň / 645 - bakalársky študijný program (akademicky orientovaný)
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy / 0114 Príprava pre učiteľov s predmetovou špecializáciou
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy / 0114 Príprava pre učiteľov s predmetovou špecializáciou
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný / fyzika v kombinácii s niektorým z predmetov: matematika, geografia, biológia, chémia, informatika, technika, anglický jazyk a literatúra, slovenský jazyk a literatúra
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
40/5/1
20 / 11 / 6
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo techniky (v kombinácii) disponuje vedomosťami, zručnosťami a kompetenciami, ktoré mu umožňujú úspešne pokračovať v magisterskom stupni štúdia. Jeho ďalšie uplatnenie je možné aj pre indikované povolania: pedagogický asistent, iný pedagogický a odborný pracovník vo výchove a vzdelávaní inde neuvedený alebo organizátor voľného času (okrem animátora).

Absolvent je zorientovaný v odbore, jeho obsahu ale chápe i širšie súvislosti výchovy a vzdelávania. Disponuje základnými psychologickými, pedagogickými a didaktickými vedomosťami umožňujúcimi porozumieť vzťahu medzi procesmi učenia a vyučovania, vzdelávania a výchovy jednotlivca i dynamike sociálnej skupiny. Vedomosti, zručnosti a kompetencie absolventa bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo techniky (v kombinácii) spĺňajú požiadavky profesijného štandardu začínajúceho pedagogického zamestnanca. Profil absolventa zahŕňa najdôležitejšie vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré musí absolvent študijného programu Učiteľstvo techniky (v kombinácii) získať.

Vedomosti:

- pozná a chápe koncept inštitucionálneho, socializačného procesu v širších sociálno-vedných súvislostiach,

- ovláda historické a teoretické východiská príslušnej vednej disciplíny (techniky) a jej presahy a súvislosti,

- ovláda biologické, psychologické a sociologické aspekty vývinu žiakov nižšieho stredného vzdelávania,

- dokáže identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky a vzdelávacie potreby žiaka,

- pozná základný obsah a epistemiológiu disciplín svojej predmetovej špecializácie (Učiteľstvo techniky),

- disponuje základným poznaním odboru Učiteľstvo a pedagogické vedy,

- pozná teoretické i praktické súvislosti použitia prírodných a technických materiálov, strojov a zariadení,

- pozná aktuálne trendy v technickom vzdelávaní,

- ovláda problematiku technických materiálov a pracovných postupov ich spracovania, elektrotechniky, elektroniky, strojov a zariadení a

grafickej komunikácie,

- pozná teoretické a praktické súvislosti príslušnej špecializácie,

- pozná zásady efektívnej práce a komunikácie so žiakmi, rodičmi, kolegami a vedením,

- vie vymenovať metodické pokyny týkajúce sa kontroly, hodnotenia a klasifikácie žiakov vo vyučovacom procese súčasnej školy,

- pozná potrebu sebavzdelávania a kariérneho rozvoja (možnosti kariérneho rastu),

- vie a pozná postoje a hodnoty vo vzťahu k práci človeka a životnému prostrediu.

Zručnosti:

- dokáže analyzovať a riešiť rôznorodé pedagogické situácie,

- má základné zručnosti efektívneho plánovania, riadenia a organizovania vyučovacieho procesu,

- má základné praktické skúsenosti s identifikáciou individuálnych charakteristík žiaka,

- má základné praktické skúsenosti s voľbou úloh a činností pre žiakov nižšieho stredného vzdelávania,

- je schopný tvorivo aplikovať pracovné námety pre žiakov z materiálov a technológií dreva, kovov a nekovov,

- je schopný účelne podporovať rozvoj technickej a prírodovednej gramotnosti žiakov,

- má základné praktické skúsenosti s využívaním materiálnych a technických prostriedkov vo vyučovaní,

- vie aktívnym spôsobom získavať informácie a využívať ich na riešenie praktických úloh v odbore,

- vie efektívne využívať informačné a komunikačné technológie na podporu vyučovacieho procesu v predmete Technika,

- má základné praktické skúsenosti s didaktickou analýzou učiva (pojmy, vzťahy, postupy),

- je schopný pracovať ako člen tímu ale i riadiť jednotlivcov a kolektív,

- vie uplatňovať tvorivosť a vlastné nápady pre plánovanie a realizáciu pracovných činností žiakov,

- vie si stanoviť ciele svojho profesijného rozvoja a stotožniť sa s nevyhnutnosťou celoživotne sa vzdelávať,

- má osvojené základné zručnosti v oblasti elementárnej metodológie, čo vytvára predpoklady pre ich využitie v záverečnej (bakalárskej)

práci, ale i v pokračovaní na 2. stupni vysokoškolského štúdia. 

Kompetencie:

- vie identifikovať vývinové a individuálne charakteristiky žiaka,

- vie identifikovať psychologické a sociálne faktory učenia sa žiaka,

- vie uplatniť primeraný spôsob pedagogického hodnotenia a evalvácie,

- vie efektívne komunikovať a kooperovať s externým prostredím,

- vie efektívne pracovať ako člen skupiny, riadiť jednotlivcov ale i tím ľudí,

- vie sociálne sa angažovať, rozvíjať spoločenské akceptované občianske postoje,

- vie byť pripravený na výkon svojej profesie, ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj.

Absolvent I. stupňa ŠP učiteľstvo fyziky (v kombinácii) získal vedomosti, zručnosti a kompetencie vo fyzike na úrovni I. stupňa vysokoškolského vzdelávania, je zorientovaný v odbore svojej špecializácie, v jeho výstavbe, má prehľad o širších súvislostiach výchovy a vzdelávania a dosiahol informačnú gramotnosť. Je pripravený na autonómny výkon profesie pedagogického asistenta a pokračovanie v štúdiu učiteľstva fyziky v II. stupni vysokoškolského vzdelávania. Má vybudované spoločensky akceptované občianske postoje a pozitívny postoj k povolaniu učiteľa.

Absolvent preukázal, že:

  • pozná psychologické zákonitosti vývinu a fungovania ľudskej psychiky,
  • má vedomosti o výchove a vzdelávaní a o činiteľoch determinujúcich edukačný proces v kontexte sociokultúrnej diverzity žiakov,
  • má vedomosti o výchove a vzdelávaní detí a mládeže so špecifickými výchovnovzdelávacími potrebami,
  • orientuje sa v sociálnej štruktúre spoločnosti, jej statike a dynamike,
  • rozumie vzdelávacím potrebám i špecifikám rôznorodých sociálnych skupín,
  • má osvojené poznatky o školskom systéme, právnom a kurikulárnom kontexte učiteľskej profesie,
  • disponuje kľúčovými poznatkami o teoretických a praktických súvislostiach obsahu vzdelávania, o psychodidaktických súvislostiach procesov vyučovania a učenia sa,
  • má poznatky o teoretických a praktických súvislostiach výchovy mimo vyučovania a efektívnej výchovnej činnosti,
  • disponuje základným vedeckým poznaním vo fyzike,
  • má vedomosti na úrovni syntézy zo všetkých oblastí fyzikálnych vedných disciplín,
  • má komplexný pohľad na fyzikálne javy a fyzikálnu podstatu javov, ktoré sú predmetom iných prírodných vied,
  • pozná základné aplikácie fyzikálnych poznatkov v prírode, v bežnom živote a technickej praxi,
  • pozná rozličné druhy didaktických prostriedkov a modelov používaných vo vyučovaní fyziky,
  • pozná základné myšlienky konštruktivistickej teórie učenia sa, empirické a teoretické modely fyzikálneho poznávania,
  • pozná širokú škálu vyučovacích metód a organizačných foriem vyučovanie fyziky,
  • pozná zásady a metódy hodnotenia a klasifikácie žiakov vo fyzike. 

Absolvent disponuje zručnosťami:

  • ovláda metodiku výchovných činností,
  • samostatne rieši menej náročné fyzikálne problémy,
  • pri riešení fyzikálnych úloh využíva vedomosti a zručnosti súvisiacich matematických odborov,
  • vie klasifikovať a používať základné metódy merania a vyhodnocovania meraní, samostatne pripraviť a realizovať meranie, kvalifikovane používať meradlá fyzikálnych veličín a základné meracie prístroje,
  • dokáže vyhodnotiť a interpretovať experimentálne údaje.
  • orientuje sa v kurikulárnych dokumentoch pre fyzikálne vzdelávanie,
  • formuluje ciele vyučovania fyziky,
  • kriticky posudzuje didaktické prostriedky a modely používané vo vyučovaní fyziky,
  • pri príprave poznávacích aktivít žiakov uplatňuje konštruktivistické didaktické postupy, empirické a teoretické modely fyzikálneho poznávania
  • efektívne využíva digitálne technológie v rôznych oblastiach svojej činnosti, vrátane vyhodnocovania meraní,
  • aktívnym spôsobom získava informácie a využíva ich na riešenie úloh s fyzikálnym obsahom, ako aj na riešenie praktických problémov spojených s výchovno-vzdelávacím procesom,
  • komunikuje fyzikálne, pedagogické a didaktické informácie odbornej aj laickej verejnosti.

Absolvent disponuje kompetenciami:

  • efektívne plánuje, projektuje, riadi, organizuje a hodnotí formovanie cieľovej skupiny, napr. záujmového krúžku detí, riešiteľov fyzikálnej olympiády a pod.
  • zabezpečuje efektívnu výchovnú činnosť a pedagogickú asistenciu,
  • samostatne navrhuje možné riešenie problémov a formuluje relevantné fyzikálne hypotézy,
  • podporuje svoje riešenia vhodnými argumentami a tieto argumenty vie obhájiť,
  • efektívne pracuje ako člen tímu, v školskej praxi, centre voľného času, prípadne v inej oblasti, ktorá vyžaduje fyzikálne vedomosti. Vie niesť zodpovednosť za výsledky tímu,
  • vhodne prezentuje vlastné stanoviská na odborné problémy, pričom je schopný vysvetliť podstatu fyzikálnych javov členom komunity,
  • chápe morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti učiteľstva,
  • rozhoduje sa eticky a zodpovedne na základe získaných vedomostí a overených faktov,
  • vie samostatne získavať nové poznatky a je pripravený rozširovať si svoje vedomosti vo fyzike aj v pedagogických disciplínach.

Absolvovaním ŠP absolvent získava úplnú kvalifikáciu na výkon povolania pedagogického asistenta, a je pripravený na štúdium učiteľstva fyziky v magisterskom stupni.

Absolvent je tiež kompetentný pôsobiť ako lektor v centrách neformálneho prírodovedného vzdelávania, lektor v centrách voľného času a v iných pracovných pozíciách zameraných na podporu inštitucionálneho vzdelávania (napr. ako správca školského laboratórneho a technologického fondu, vedúci záujmového krúžku), ako aj v ďalších pracovných pozíciách, umožňujúcich využitie jeho vedomostí a zručností, napr. z oblasti pedagogicko-psychologických vied a ďalších (využívanie digitálnych technológií, ochrana a skúmanie životného prostredia a pod.).

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

2359999 Iný pedagogický a odborný pracovník vo výchove a vzdelávaní inde neuvedený

3332001 Organizátor voľného času (okrem animátora)

2359001 Pedagogický asistent

2359001 Pedagogický asistent

2359010 Lektor v práci s mládežou

2359011 Metodik práce s mládežou

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Základná škola, Spojová 14, 97404 Banská Bystrica, PaedDr. Eva Kulfasová       

Základná škola Moskovská 2, 974 04 Banská Bystrica, Mgr. Otto Vincze

ZŠ Spojová, Spojová 14, Banská Bystrica (PaedDr. Eva Ondrušová)

ZŠ Selce, Školská 4, Selce (Mgr. Ivana Medveďová)

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Keďže prvoradým poslaním absolvovania prvého stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe Učiteľstvo techniky (v kombinácii) je predpoklad získania kvalitného základu pre plynulý prechod do druhého stupňa vysokoškolského štúdia, viac ako 98 % našich absolventov pokračuje ďalej v magisterskom štúdiu. Nepokračujúci študenti (absolventi) si podľa údajov Štatistického úradu a našich interných prieskumov nachádzajú v zmysle platných legislatívnych dokumentov svoje uplatnenie ako pedagogickí zamestnanci v pozícií pedagogického asistenta v rezorte školstva (v školskom klube detí, školskom internáte, centrách voľného času). V neziskovom sektore v pozícii pracovníka s mládežou a v podnikateľskom sektore ako odborník vo vlastnom podnikaní.

Takmer všetci absolventi prvého stupňa štúdia pokračujú v druhom stupni štúdia učiteľstva fyziky v kombinácii, zriedkavo si volia v druhom stupni štúdia aj neučiteľské štúdium fyziky.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Mgr. Tomáš VALENT, technik, CTJ FPV UMB v B. Bystrica

Mgr. Nikola HATVANYI, učiteľka techniky a biológie, Základná škola, Mariánska ulica 554/19, Prievidza

Mgr. Rudolf KUBÍK, konateľ a majiteľ firmy BBXNET a technický riaditeľ BB FM rádia

doc. RNDr. Pavol Bartoš, PhD. (docent na VŠ v Bratislave), PaedDr. Marek Balážovič, PhD. (riaditeľ gymnázia), RNDr. Katarína Kozelková, PhD. (mentorka v metodickom centre), Mgr. Erik Bayerl, PhD. (učiteľ na gymnáziu), RNDr. Lenka Šimková, PhD. (absolventka ŠP jadrová a subjadrová fyzika v Košiciach), doc. Mgr. Michal Mereš, PhD. (docent na VŠ v Bratislave), Mgr. Michal Kiaba (výskumný pracovník na VŠ v Brne).  

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu. 

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu. 

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.


Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180
180
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Spoločný základ (učiteľský / translatologický)

Počet kreditov za povinné predmety:  26 (z toho 10 kreditov za záverečnú prácu)

z toho za pedagogickú prax: -

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  6

Počet kreditov za výberové predmety:  6


Aprobácia

Počet kreditov za povinné predmety:  54

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  12

Počet kreditov za výberové predmety:  5


Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 180 kreditov pre bakalársky študijný program prislúcha 2. aprobácii.

Spoločný základ (učiteľský / translatologický)

Počet kreditov za povinné predmety:  26 (z toho 10 kreditov za štátnu skúšku)

z toho za pedagogickú prax:  -

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  6

Počet kreditov za výberové predmety:  6

Aprobácia

Počet kreditov za povinné predmety:  54

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  12

Počet kreditov za výberové predmety:  5

Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 180 kreditov pre bakalársky študijný program prislúcha 2. aprobácii.

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.


Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

 

Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html


g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.


Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Podmienky a pravidlá uznávania štúdia alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

 

Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Realizácia technologických postupov pri výrobe marionety

Návrhy pracovných námetov v predmete Technické praktiká (práca s materiálom)

Návrhy pracovných námetov v predmete Technické praktiká (práca s drevom)

Témy pokrývajú okrem iného základy fyziky, metódy vyučovania fyziky, alebo aplikácie fyziky v spoločnosti a v technike, popularizáciu fyziky, či iné problémy teórie .

Príklady vybraných tém z časti 7c tohto opisu:

  • Možnosti tvorby a prenosu obrazového signálu s využitím mikrokontrolérov (dr. Hruška)
  • Alternatívne zdroje energie a ich využitie vo vyučovaní fyziky (dr. Hruška)
  • Kyvadlo, oscilácie a rezonancie (doc. Kolomeitsev)
  • Experimentálne aktivity žiakov stredných škôl v centre neformálneho fyzikálneho vzdelávania (doc. Raganová)
  • Prípravné materiály na Fyzikálnu olympiádu (prof. Tomášik)
i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html

Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html

Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html

V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

 

Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html


Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/


Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/


Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

 

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.


Ucitelstvo_techniky(v kombinacii)_Bc(D)_Informacne_listy

Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram:

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html


Rozvrh:

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/

Harmonogram štúdia

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html


Rozvrh

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.

profesorka

048 446 4762, +421 904 825303

dana.hanesova@umb.sk


APROBÁCIA

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD.

profesorka

048/446 7217

alena.ockajova@umb.sk

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.

profesorka

048 446 4762, +421 904 825303

dana.hanesova@umb.sk


APROBÁCIA

doc. RNDr. Martin Plesch, PHD.

funkčné miesto profesora

048 446 7200

martin.plesch@umb.sk

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

Meno a priezvisko (s titulmi) Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757/ livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied (semináre) Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk


APROBÁCIA

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD. / Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Technické kreslenie, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií – kovy, nekovy, Vybrané kapitoly zo strojov a zariadení / 048 446 7217 / alena.ockajova@umb.sk

prof. PaedDr. Milan Ďuriš, CSc. / Vybrané kapitoly z elektrotechniky, Elektromontážne praktiká, Základy metodológie výskumu / 048 446 7216 / milan.duris@umb.sk

doc. PaedDr. Ján Stebila, PhD. / Technické praktiká 1, Technické praktiká 2, Technické praktiká 3, Technické praktiká 4 / 048 446 7214 /

 jan.stebila@umb.sk

Ing. Martin Kučerka, PhD. / Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Technické kreslenie, Vybrané kapitoly zo strojov a zariadení /

048 446 7219 / martin.kucerka@umb.sk

PaedDr. Ľubomír Žáčok, PhD. / Technické praktiká 1, Technické praktiká 2, Technické praktiká 3, Technické praktiká 4 / 048 446 7218 / lubomir.zacok@umb.sk

Ing. Petra Kvasnová, PhD. / Vybrané kapitoly z materiálov a technológii – kovy, nekovy / 048 446 7220 / petra.kvasnova@umb.sk

doc. JUDr. Ing. Daniel Novák, CSc. / Vybrané kapitoly z elektrotechniky, Elektromontážne praktiká / 048 446 7218 / daniel.novak@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714070000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied (semináre), Všeobecná didaktika / 048 446 4323 karina.zosakova@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 44647145/ magdalena.kremnicka@umb.sk


APROBÁCIA

doc. RNDr. Martin Plesch, PhD. / Molekulová fyzika a termodynamika / 048 446 7200 / Martin.Plesch@umb.sk

Prof. Dr. Boris Tomášik / Úvod do vyššej matematiky 1; Elektrina a magnetizmus; Kvantová, atómová a subatómová fyzika; Fyzikálne praktikum z atómovej a subatómovej fyziky; Štatistická fyzika a jej aplikácie / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk 

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Mechanika; Základy fyzikálnych meraní; Molekulová fyzika a termodynamika; Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Základy didaktiky fyziky / 048 446 7201 /  Janka.Raganova@umb.sk 

Doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Vlny a optika

Fyzikálne praktikum z vĺn a optiky / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. Dr. Ing. Evgeni Kolomeitsev / Úvod do vyššej matematiky 2,3; Teória elektromagnetického poľa a teória relativity; Teoretická mechanika / 048 446 7205 / Evgeny.Kolomeytsev@umb.sk

Mgr. Martin Hruška, PhD. /  Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Elektrina a magnetizmus; Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Molekulová fyzika a termodynamika / 048 446 7203 / Martin.Hruska@umb.sk

 

Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk

Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika, Orientačná prax / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Roman Hofreiter, PhD. /Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk

doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika Sociálna psychológia / 048 44647145 / magdalena.kremnicka@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Psychológia kreativity / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk

Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied, Inkluzívna pedagogika, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk/

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / 048 4464714 / diana.duricova@umb.sk


APROBÁCIA

prof. PaedDr. Milan Ďuriš, CSc. / Vybrané kapitoly z elektrotechniky, Elektromontážne praktiká, Základy metodológie výskumu, Dejiny techniky, Tvorba učebných pomôcok, Spotrebiče a zariadenia v domácnosti, Domové a bytové inštalácie / 048 446 7216 / milan.duris@umb.sk

Ing. Martin Kučerka, PhD. / Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Technické kreslenie, Vybrané kapitoly zo strojov a zariadení,

Technická grafika, Aplikácie výpočtovej techniky, Technická prax 1 /  048 446 7219 / martin.kucerka@umb.sk

Ing. Petra Kvasnová, PhD. / Vybrané kapitoly z materiálov a technológii – kovy, nekovy, Dejiny techniky, Aplikácie výpočtovej techniky,

Nekonvenčné technológie / 048 446 7220 / petra.kvasnova@umb.sk

doc. JUDr. Ing. Daniel Novák, CSc. / Vybrané kapitoly z elektrotechniky, Elektromontážne praktiká, Technická prax 2 / 048 446 7218 /

daniel.novak@umb.sk

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD. / Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Technické kreslenie, Vybrané kapitoly z materiálov a technológii – kovy, nekovy, Vybrané kapitoly zo strojov a zariadení, Legislatíva BOZP, Technická prax 1 / 048 446 7217 / alena.ockajova@umb.sk

doc. PaedDr. Ján Stebila, PhD. / Technické praktiká 1, Technické praktiká 2, Technické praktiká 3, Technické praktiká 4, Svet a trh práce,

Technická záujmová činnosť, Technická prax 2 / 048 446 7214 / jan.stebila@umb.sk

PaedDr. Ľubomír Žáčok, PhD. / Technické praktiká 1, Technické praktiká 2, Technické praktiká 3, Technické praktiká 4, Tvorba učebných pomôcok, Svet a trh práce, Spotrebiče a zariadenia v domácnosti, Technická záujmová činnosť, Domové a bytové inštalácie, Ľudové remeslá

048 446 7218 / lubomir.zacok@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD

doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk

Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika, Orientačná prax / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Roman Hofreiter, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk

doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia / 048 44647145 / magdalena.kremnicka@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Psychológia kreativity / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk

Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. / Analytické čítanie a písanie / 048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied, Inkluzívna pedagogika, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / 048 4464714 / diana.duricova@umb.sk



APROBÁCIA

Mgr. Martin Hruška, PhD. / Molekulová fyzika a termodynamika; Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Elektrina a magnetizmus; Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Riešenie fyzikálnych úloh 2; Seminár z elektriny a magnetizmu / 048 446 7203 /

Martin.Hruska@umb.sk 

doc. Dr. Ing. Evgeni Kolomeitsev / Úvod do vyššej matematiky 2,3; Teória elektromagnetického poľa a teória relativity; Teoretická mechanika; Vybrané kapitoly z vyššej matematiky; Seminár z modernej fyziky; Seminár zo štatistickej fyziky / 048 446 7205 / Evgeny.Kolomeytsev@umb.sk 

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Mechanika; Základy fyzikálnych meraní; Molekulová fyzika a termodynamika; Fyzikálne praktikum z mechaniky, molekulovej fyziky a termodynamiky; Základy didaktiky fyziky / 048 446 7201 /  Janka.Raganova@umb.sk

Doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Fyzikálne praktikum z elektriny a magnetizmu; Vlny a optika; Fyzikálne praktikum z vĺn a optiky; Riešenie fyzikálnych úloh 1 / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

Prof. Dr. Boris Tomášik / Úvod do vyššej matematiky 1; Kvantová, atómová a subatómová fyzika; Praktikum z atómovej a subatómovej fyziky; Štatistická fyzika a jej aplikácie; Úvod do fyziky vysokých energií; Seminár zo štatistickej fyziky / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk

Dr. Martina Javůrková - , Kvantová, atómová a subatómová fyzika, Seminár zo štatistickej fyziky / 048 446 7 200 / martina.javurkova@umb.sk

doc. RNDr. Martin Plesch, PhD. / Molekulová fyzika a termodynamika / 048 446 7200 / Martin.Plesch@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714010000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Ing. Martin Kučerka, PhD. / Realizácia technologických postupov pri výrobe marionety /  048 446 7219 / martin.kucerka@umb.sk

doc. PaedDr. Ján Stebila, PhD. / Návrhy pracovných námetov v predmete Technické praktiká (práca s materiálom), Návrhy pracovných námetov v predmete Technické praktiká (práca s drevom) / 048 446 7214 /  jan.stebila@umb.sk

Mgr. Martin Hruška, PhD. / Možnosti tvorby a prenosu obrazového signálu s využitím mikrokontrolérov; Alternatívne zdroje energie a ich využitie vo vyučovaní fyziky / 048 446 7203 / Martin.Hruska@umb.sk

doc. Ing. Evgeni Kolomeitsev, PhD. / Kyvadlo, oscilácie a rezonancie / 048 446 7205 / Evgeny.Kolomeytsev@umb.sk

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / Experimentálne aktivity žiakov stredných škôl v centre neformálneho fyzikálneho vzdelávania; Práca s deťmi so záujmom o fyziku vo fyzikálnom krúžku / 048 446 7201 /  Janka.Raganova@umb.sk

Prof. Dr. Boris Tomášik / Prípravné materiály pre Fyzikálnu olympiádu / 048 446 7206 / boris.tomasik@umb.sk

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Eva Ševčíková / +421 903567847 / eva.sevcikova@student.umb.sk

Margaréta Gareková / +421 902537910 / mgarekova@student.umb.sk

Júlia Kekeláková / julia.kekelakova@student.umb.sk

Pavla Prieberová / pavla.prieberova@student.umb.sk

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Ing. Martin Kučerka, PhD./  048 446 7219 / martin.kucerka@umb.sk /  https://www.fpv.umb.sk/mkucerka/

Doc. RNDr. Janka Raganová, PhD. / 048 446 7201 / Janka.Raganova@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/jraganova/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent

PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)

Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk

Študijný referent

PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)

Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Pre zabezpečenie študijného programu Učiteľstvo techniky (v kombinácii) využíva katedra moderné, špecializované, odborné a didaktické učebne. Materiálne a technické vybavenie ŠP je zabezpečované kvalitnou prístrojovou, materiálnou a dátovou základňou pre jeho plnohodnotnú výučbu a výskum. Odborné učebne katedry sú preto vybavené moderným materiálno-technickým zabezpečením podľa nosných tém z jadra znalostí ŠO a samotných profilov predmetov:

Odborná učebňa - dielňa na ručné opracovanie dreva:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov: (Technické praktiká 1, Technická záujmová činnosť, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP),

Technické vybavenie: (pracovné stoly - hoblice s potrebným ručným náradím a nástrojmi, ručné ale aj elektrické náradie na drevo, ručné hoblíky, brúsky, vŕtačky, elektrická a motorová píla, elektrické odsávanie a ďalšie prostriedky malej ručnej mechanizácie potrebné k praktickej výučbe daných predmetov).

Odborná učebňa - dielňa na strojové opracovanie dreva:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Technické praktiká 3, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Vybrané kapitoly zo strojov a zariadení, Technická záujmová činnosť, Tvorba učebných pomôcok, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP),

Technické vybavenie: (moderné vybavenie od firiem METABO, MAFELL, MAKITA: stolová okružná píla, pásová píla, pásová brúska, hobľovačka, zrovnávačka, vŕtačka, dlabačka, kompresor, odsávacie zariadenie, laboratórna sušiareň a iné).

Odborná učebňa - dielňa na ručné a strojové opracovanie kovových a nekovových materiálov:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Technické praktiká 2, 4, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií - kovy, nekovy, Vybrané kapitoly zo strojov a zariadení, Technická záujmová činnosť, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP).

Technické vybavenie: (zámočnícke stoly s potrebným ručným náradím a nástrojmi. Súčasťou učebne je aj ohýbačka, tabuľové nožnice, stolové vŕtačky a ďalšie prostriedky malej ručnej mechanizácie, sústruh, stolová brúska, nástrojová brúska a rámová píla na kov).

Odborná učebňa - elektrotechnické laboratórium:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Vybrané kapitoly z elektrotechniky, Elektromontážne praktiká, Spotrebiče a zariadenia v domácnosti, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP),

Technické vybavenie: (laboratórne stoly so základnými meracími prístrojmi (multimetre, voltmetre, ampérmetre, frekventomer, wattmetre, osciloskopy), generátory funkcií, napájacie zdroje, elektrotechnické stavebnice, montážne panely, elektrotechnické súčiastky, prvky a zariadenia. MultiSIM 2001 - simulačný program pre elektronické obvody, rozširujúci modul do PC ako digitálny osciloskop, LEGO DACTA pre elektroniku a automatizačnú techniku, RC DIDACTIC systems - mikrolaboratórium elektroniky a automatizačnej techniky (rc2000 - výučbový program).

Laboratórium školských pokusov:

Výstup vzdelávania: vedecké poznanie disciplín profilových vzdelávacích oblastí alebo špecializácií,

Zabezpečenie predmetov: (Svet a trh práce, Nekonvenčné technológie, Spotrebiče a zariadenia v domácnosti, Domové a bytové inštalácie, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP),

Technické vybavenie: (školské digitálne mikroskopy s príslušenstvom Motic, didaktická technika pre oblasť techniky a elementárnej robotiky: stavebnice Lego Mindstorms, stavebnice UNIMAT 1 Basic, UNIMAT 1 Classic a UNIMAT CNC Sústruh, elektronické stavebnice BOFIN a iné).

Počítačová učebňa:

Výstup vzdelávania: digitálne zručnosti,

Zabezpečenie predmetov: (Aplikácia výpočtovej techniky, Technická grafika),

Technické vybavenie: (Počítače Pentium 4; 3,2 GHz prepojenými do LAN a WAN s možnosťou prístupu do počítačovej siete Internet. Programové vybavenie: Operačný systém MS Windows XP, MS Office 2003, AutoCAD 2000, MechanicalDESKTOP, MultiSIM 2001, RoboLab pre RCX, pedagogický softvér Škola 2000).

Špecializovaná multimediálna didaktická učebňa:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (digitálne zručnosti),

Zabezpečenie predmetov: (Legislatíva BOZP, Technické kreslenie, Technická grafika, Základy metodológie výskumu),

Technické vybavenie: (dotykové technológie - 25 tabletov, LFD dotykového displeja, dobíjacej stanice tabletov a bezdrôtový router).

Laboratórium na vedeckú činnosť:

Výstup vzdelávania: (poznatky súvisiace s rozvojom metodických a metodologických spôsobilostí v oblasti edukačných vied a technických materiálov),

Zabezpečenie predmetov: (podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečných bakalárskych prácach, ŠVOČ prácach),

Technické vybavenie: pre výučbu odborných predmetov strojárenského a drevárskeho zamerania sa využíva učebňa vybavená trojrozmernými učebnými pomôckami, demonštračnými panelmi, vzorkovnicami materiálov.

Katedra disponuje laboratóriami, ktoré svojím vybavením plne zodpovedajú nárokom kladeným na kvalitnú prípravu študentov. Sú to:

Laboratóriá základov fyziky:

1.      Laboratórium mechaniky a molekulovej fyziky – kapacita 10 – 12 študentov.

2.      Laboratórium elektriny a magnetizmu – kapacita 12 študentov.

3.      Laboratórium optiky – kapacita 12 študentov.

4.      Laboratórium atómovej a jadrovej fyziky – kapacita 12 študentov.


Ďalšie laboratóriá a špecializované pracoviská:

1.      Laboratórium školských pokusov – kapacita 16 študentov.

2.      Prírodovedné centrum informačných technológií (PCIT) – kapacita 10 študentov.

Laboratóriá základov fyziky sú vybavené prístrojovým vybavením, umožňujúcim uskutočňovať laboratórne merania súvisiace s príslušnými fyzikálnymi disciplínami. Všetky laboratóriá disponujú počítačovými stanicami umožňujúcimi realizovanie počítačom podporovaných experimentov, využívajúc meracie systémy Coach, Vernier a eProlab a k nim prislúchajúci softvér (systém eProlab bol vyvinutý v rámci medzinárodného projektu, na ktorom participovala aj katedra fyziky). V jednotlivých laboratóriách sú priebežne obnovované pomôcky a prístrojové vybavenie, vrátane autorských meracích systémov a experimentálnych súprav využívajúcich mikrokontroléry a digitálne osciloskopy, vyvíjaných na pracovisku katedry v rámci riešenia viacerých grantových projektov. Viaceré moduly takto vyvíjaných súprav obsahujú prvky, ktoré boli navrhnuté a vytvorené pomocou 3D tlačiarne na našom pracovisku. Okrem toho, že súpravy vyvinuté na katedre umožňujú priebežne inovovať niektoré merania v rámci praktík z jednotlivých fyzikálnych disciplín, ich unikátne usporiadanie dovoľuje realizovať aj také merania, ktoré sa bežne v rámci fyzikálnych praktík nemerajú (napr. meranie rýchlosti pomocou Dopplerovho javu, využitie prúdovej modulácie laserovej alebo LED diódy na prenos signálu svetlom, prenos energie a signálu elektromagnetickou indukciou a i). Navyše konštrukcia vyvinutých zostáv umožňuje ich modulárne prepojenie so školskými meracími systémami (Coach, Vernier a pod.), čo vytvára potenciál na budúce rozšírenie portfólia laboratórnych meraní.   

V Laboratóriu atómovej a jadrovej fyziky sú k dispozícii moderné školské detektory a prevodníky, súpravy s evakuovanými trubicami na merania s alfa žiarením. K dispozícii je tiež školský röntgenový prístroj PHYWE.

Okrem laboratórií slúžiacich na praktickú prípravu študentov v základných fyzikálnych disciplínach disponuje katedra ďalšími špeciálnymi učebňami:

Laboratórium školských pokusov umožňuje prípravu študentov, budúcich učiteľov fyziky, na ich pedagogickú prax, vrátane uskutočňovania školských fyzikálnych experimentov. Súčasťou laboratória školských pokusov je učebňa určená na vývoj, tvorbu a prezentáciu interaktívnych experimentov typu „hands on“. Laboratórium je vybavené interaktívnou tabuľou, notebookmi a slúži aj ako centrum neformálneho fyzikálneho vzdelávania pre školy.

Prírodovedné centrum informačných technológií (PCIT) bolo zriadené v rámci medzinárodného grantového projektu koordinovaného katedrou fyziky. Jeho základné vybavenie tvoria počítačové pracoviská (10 študentských staníc + 1 učiteľská stanica), meracie zariadenia (interfejsy, senzory), softvérové vybavenie na zber a analýzu nameraných údajov a projekčná technika. V Centre okrem iného prebieha aj výučba zameraná na počítačom podporované experimenty, a to tak reálne ako aj simulované, ktoré sa v Centre i vyvíjajú. PCIT je okrem výučby určené aj na samostatnú prácu študentov, tvorbu a editovanie ich projektov s možnosťou využitia technických zariadení Centra a inštalovaných softvérov. Experimentálne a ďalšie technické zariadenia sú v Centre pravidelne dopĺňané a inovované vďaka zapájaniu sa pracoviska do nových grantových projektov.

Výučba teoreticky zameraných disciplín prebieha v učebniach vybavených okrem klasických zariadení aj modernými informačnými technológiami (počítače, pripojenie na Internet, dataprojektory, interaktívne tabule, videokonferenčné technológie), ktoré sú využívané aj pri dištančnom vzdelávaní.

Pracovne zamestnancov katedry sú vybavené štandardnými informačno-komunikačnými technológiami s možnosťou využitia pevnej a wifi internetovej siete. Všetci majú k dispozícii aj zariadenia na online video-komunikáciu.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

Na Katedre techniky a technológií je vybudovaná katedrová knižnica s počtom viac ako 2 000 kníh z rôznych technických odborov i pedagogiky, ktorá je permanentne dopĺňaná najnovšími domácimi i zahraničnými publikáciami z prostriedkov grantov VEGA, KEGA, APVV a Visegrad Fund a pod. Pre zabezpečenie profilových predmetov študijného programu je katedrová knižnica vybavená dostatočným množstvom titulov vysokoškolských učebníc, skrípt, monografií, videoprogramov, výučbových programov v prevažnej miere od autorov participujúcich na danom študijnom programe, ako aj titulov odborných časopisov pre jednotlivé odborné predmety.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

Okrem služieb Univerzitnej knižnice majú študenti možnosti využívať služby čiastkovej knižnice katedry fyziky, ktorá poskytuje absenčné ako aj prezenčné služby. Knižničný fond katedrovej knižnice tvorí viac ako 2100 titulov knižných publikácií, zborníkov, CD nosičov a domácich učebných textov. Knižničný fond katedry je každoročne dopĺňaný o nové, domáce a zahraničné tituly. V súčasnosti katedra odoberá niekoľko odborných časopisov v tlačenej, resp. elektronickej forme – Československý časopis pro fyziku, Physics Education, Kvant. Členovia katedry môžu využívať prístupy do viacerých databáz v rámci ponuky Univerzitnej knižnice i prostredníctvom vlastných grantových projektov. 

Odporúčaná literatúra pre jednotlivé fyzikálne disciplíny, uvedená v informačných listoch predmetov, je k dispozícii v Univerzitnej knižnici UMB, v čiastkovej knižnici katedry fyziky, resp. sú prístupné online na webe fakulty a ďalších úložiskách. Študenti majú prístup k danej literatúre formou prezenčnej alebo absenčnej výpožičky. Na sprístupnenie rôznych informačných zdrojov, vrátane vlastných textov vyučujúcich, a komunikáciu so študentmi, sa vo väčšine fyzikálnych disciplín využíva aj e-learningový systém Moodle a systém MS Teams.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Katedra techniky a technológií disponuje viacerými komunikačnými platformami vhodnými k uplatňovaniu plnohodnotnej dištančnej formy výučby. V súčasnosti najviac používanými sú LMS Moodle, Zoom a Microsoft Teams. LMS Moodle slúži vyučujúcim ako nástroj na tvorbu kurzov a realizáciu výučby jednotlivých predmetov prostredníctvom zadaní, resp. úloh, ale aj ako zdroj študijných materiálov, interaktívny nástroj získavania spätnej väzby a podobne. Microsoft Teams a Zoom prioritne slúžia ako komunikačný kanál pre realizáciu online prednášok, seminárov, cvičení a taktiež aj ako zdroj uloženia študijných materiálov, zadaní, úloh, pokynov k realizácii výučby jednotlivých predmetov a podobne. V prípade výučby predmetov so zameraním na informačné technológie je využívaná platforma Google Classroom, ktorá umožňuje zdieľať jednotlivé zadania resp. úlohy s multimediálnym obsahom a zároveň funguje aj ako nástroj získavania spätnej väzby či hodnotenia. Základnou funkciou dištančnej výučby uplatňovanej v študijnom programe je vytváranie a plánovanie virtuálnych mítingov, kde možno komunikovať so zvukom aj videom. Podporované je zdieľanie obrazovky, živý čet či správy účastníkov. Učitelia katedry tak môžu študentom ponúknuť všetky komunikačné nástroje, ktoré pri práci potrebujú.  

Vybrané predmety využívajú aj počas kontaktného vyučovania podporu v LMS Moodle. Univerzita centrálne spravuje server https://lms.umb.sk, na ktorom je LMS Moodle spustený. Jedná sa o štandardný a široko rozšírený systém s manuálmi prístupnými online. Pre učiteľov je k dispozícii podpora a virtuálna diskusná skupina venovaná správe vlastných kurzov a využívaniu všetkých nástrojov systému. Študentom je zriadená identita v informačných systémoch univerzity hneď pri zápise. S ňou získavajú okamžite prístup do univerzitného LMS Moodle.

UMB tiež štandardne využíva softvérové produkty Microsoft a medzi nimi MS Teams, ktorý sa bežne využíva na komunikáciu pri dištančnej výučbe. Študenti majú prístup k týmto nástrojom automaticky prostredníctvom tej istej identity.

Fakulta prírodných vied UMB vybavila hlavné posluchárne kamerami a mikrofónmi, popri štandardne inštalovaných prezentačných počítačoch. Katedra fyziky doplnila takéto vybavenie do svojej čiastkovej knižnice a dvoch laboratórií. V knižnici a Laboratóriu školských pokusov je okrem toho k dispozícii interaktívna tabuľa s možnosťou zdieľania obsahu cez internet. Toto vybavenie je využívané pri kombinovanej (t.j. prezenčno/dištančnej) výučbe, keď je časť študentov prítomná a časť pripojená vzdialene, alebo aj pri plne dištančnej výučbe. Ďalej je pri dištančnej výučbe tiež možnosť využívať pracovné tablety alebo grafické tablety.

O prechode na dištančnú formu alebo realizácii kombinovanej formy vzdelávania rozhoduje vedenie fakulty.

Teoretické predmety sú vyučované prostredníctvom hore uvedených nástrojov. Spôsob vyučovania praktík určuje učiteľ garantujúci daný predmet po dohovore s hlavným garantom študijného programu a v súlade s pokynmi vedenia fakulty a univerzity. Rôzne formy zahŕňajú napríklad: realizácia aktivít blokovou formou v náhradnom termíne, sledovanie aktivít študentmi cez videoprenos, náhradná aktivita realizovateľná v domácich podmienkach s konzultačnou podporou vyučujúceho.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Pre zabezpečovanie vzdelávacích činností v študijnom programe Učiteľstvo techniky (v kombinácii) má katedra dlhodobú spoluprácu s viacerými cvičnými základnými školami ale aj firmami sídliacimi v BBSK:

Základná škola, Spojová 14, Banská Bystrica - cieľom spolupráce so ZŠ je zvyšovanie kvality a pripravenosti absolventov pre potreby praxe s dôrazom na prípravu študentov prvého stupňa VŠ vzdelávania na všetky zložky obsahu učiteľského vzdelávania a vyústenie v ich (prvotnú) celkovú pedagogickú spôsobilosť. Prioritným cieľom je umožniť študentom hlavne realizovať rôzne prieskumy na ZŠ školách v rámci tém záverečných prác, ktoré si to vyžadujú ale aj možnosti ďalšej spolupráce.

Základná škola, Moskovská 2, Banská Bystrica - cieľom spolupráce so ZŠ je zvyšovanie kvality a pripravenosti absolventov pre potreby praxe s dôrazom na prípravu študentov prvého stupňa VŠ vzdelávania na všetky zložky obsahu učiteľského vzdelávania a vyústenie v ich (prvotnú) celkovú pedagogickú spôsobilosť. Prioritným cieľom je umožniť študentom hlavne realizovať rôzne prieskumy na ZŠ školách v rámci tém záverečných prác, ktoré si to vyžadujú ale aj možnosti ďalšej spolupráce.

Základná škola s MŠ Jána Bakoša, Banská Bystrica - cieľom spolupráce so ZŠ je zvyšovanie kvality a pripravenosti absolventov pre potreby praxe s dôrazom na prípravu študentov prvého stupňa VŠ vzdelávania na všetky zložky obsahu učiteľského vzdelávania a vyústenie v ich (prvotnú) celkovú pedagogickú spôsobilosť. Prioritným cieľom je umožniť študentom hlavne realizovať rôzne prieskumy na ZŠ školách v rámci tém záverečných prác, ktoré si to vyžadujú ale aj možnosti ďalšej spolupráce.

DOKA drevo, s. r. o. Banská Bystrica - spolupráca s firmou je zameraná na rozvoj oblastí vybraných kapitol z materiálov a technológií dreva, tvorbu učebných pomôcok pre technické vzdelávanie, vypisovanie tém záverečných prác, realizovanie odbornej exkurzie študentov v rámci PV predmetov - Technická prax, ale aj na vzájomnú propagáciu.

Železiarne Podbrezová a. s. - spolupráca s firmou je zameraná na rozvoj oblastí vybraných kapitol z materiálov a technológií kovov, tvorbu učebných pomôcok, vypisovanie tém záverečných prác, realizovanie odborných exkurzií študentov v rámci PV predmetov.

Tento študijný program zabezpečuje UMB samostatne.

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/

link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/

Univerzita poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pravidelne sú tiež organizované kultúrno-spoločenské akcie, ako Univerzitná noc literatúry, Univerzita mestu – mesto univerzite, či Majáles. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity

link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/

link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/

Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html

Univerzita aktívne podporuje a pravidelne vyzýva študentov, aby sa zapojili do medzinárodných mobilitných schém, napr. Erasmus. Výzvy sú zverejňované na webovom sídle fakulty ako aj na displejoch v interiéri fakulty. Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/

 

Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html


9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23.

link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/

Úspešné riešenie aplikačných problémových úloh technického zamerania vychádzajúcich z obsahu stredoškolského učiva prírodovedných predmetov Fyzika a Matematika. Cieľom je zistenie základných predpokladov uchádzača o štúdium predmetu Technika s technickým zameraním. 

Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23.

link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/

 

Pre prijatie na ŠP učiteľstvo fyziky v bakalárskom stupni je požadovaná znalosť fyziky na úrovni gymnázia (ISCED 3a).

b) Postupy prijímania na štúdium.

Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

 

V prípade konania písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok. Spôsob zverejnenia vyhovuje pravidlám pre ochranu osobných údajov. Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.

Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.

V poslednom období boli na UMB na bakalárske štúdium prijatí všetci uchádzači, ktorí splnili podmienky na prijatie.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.

Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.

 

2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.

1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.

Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FPV UMB.

2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite, je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môžu vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcich sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety o všetkých pracovníkoch katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. 

Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. Vedúci katedry je priebežne informovaný o výsledkoch ankety a negatívne pripomienky sú riešené individuálne s konkrétnymi členmi katedry. Za ostatných 6 rokov neboli vznesené zo strany študentov vážnejšie pripomienky.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.

Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.

Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studentske-ankety.html

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Študijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Sprievodca štúdiom

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html

Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html

SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html

Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html

Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok

https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/

Štipendijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html