Študijný program | 22nInMa_m - učiteľstvo informatiky a učiteľstvo matematiky |
Štúdium | stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - učiteľské štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Fakulta prírodných vied |
Sídlo fakulty | Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica |
Absolvent magisterského štúdia učiteľstva matematiky si osvojí poznatky z metodológie matematiky, ktoré mu umožnia vyučovať ju na druhom stupni základných škôl a na všetkých typoch stredných škôl. Okrem matematických disciplín zameraných na zvládnutie ich metodológie získa vedomosti aj z dejín matematiky a jej vyučovania.
V rámci pedagogických praxí si osvojí praktické zručnosti učiteľa matematiky a schopnosť viesť príslušnú pedagogickú dokumentáciu. Je pripravený realizovať a vyhodnocovať jednoduché pedagogické experimenty. Absolvent sa vie plnohodnotne zapájať do mimoškolských aktivít súvisiacich s matematikou, viesť matematické krúžky a pripravovať žiakov na matematické súťaže. Pozná špecifiká práce s nadanými aj neprospievajúcimi žiakmi. Má schopnosť spracovať pod vedením školiteľa diplomovú prácu.
Najlepší študenti sú pripravení pokračovať v doktorandskom stupni štúdia Teórie vyučovania matematiky.
Vedomosti:
Absolvent
· ovláda metodológiu jednotlivých matematických disciplín školskej matematiky,
· pozná didaktické princípy vyučovania matematiky,
· je schopný organizovať mimoškolské aktivity v matematike,
· orientuje sa v historických kontextoch vývoja matematiky,
· ovláda základy matematickej štatistiky potrebné na jednoduchšie analýzy dátových súborov,
· pozná princípy písania odborného textu,
· pozná princípy designu a vyhodnocovania pedagogického experimentu,
· študent ovláda základnú odbornú pedagogickú terminológiu a obsahové zameranie oblastí z odboru pedagogika na pozadí významu
štúdia pedagogiky, významu edukácie pre človeka a spoločnosť, ako aj vzťahu pedagogiky k iným príbuzným vedám,
· ovláda základné odborné kategórie a pojmy didaktického systému,
· pozná a chápe koncept inštitucionálneho vzdelávania v širších sociálnych súvislostiach,
· ovláda základnú odbornú terminológiu a obsahové zameranie oblastí všeobecnej a vývinovej psychológie, ako aj základných
psychologických disciplín,
· ovláda základné pojmy z oblasti sociálnej psychológie,
· orientuje sa v odbornej literatúre, vie rozlíšiť a diferencovať jednotlivé vývinové štádiá so zameraním na obdobia mladšieho školského
veku a dospievania,
· vie zdôvodniť podstatu niektorých sociálno-psychologických fenoménov (By-stander effect, asertivita vs. manipulatívne správanie,
rodové stereotypy, konformizmus a tlak skupiny, predsudky, chyby sociálnej percepcie a pod),
· orientuje sa v systéme psycho-didaktických premenných v širších edukačných súvislostiach, v požiadavkách kompetenčného profilu
profesijného štandardu začínajúceho učiteľa, v trendoch modernej didaktiky.
Zručnosti:
Absolvent
· vie riešiť široký rozsah úloh školskej matematiky, vrátane náročných a netradičných úloh,
· vie pracovať s nadanými aj neprospievajúcimi žiakmi,
· je schopný používať online platformy pre vyučovanie,
· vie pripraviť, realizovať a vyhodnotiť pedagogický proces v matematike,
· dokáže viesť pedagogickú dokumentáciu,
· je schopný pod vedením školiteľa orientovať sa v danej problematike, vyhľadávať zdroje, spracovávať získané informácie a na základe
nich a vlastnej tvorivej činnosti dokáže napísať diplomovú prácu v požadovanej kvalite i rozsahu,
· vie aplikovať teoretické poznatky a poznatky o výskumných metódach pri formulovaní výskumných edukačných problémov,
· vie aplikovať výsledky publikovaných výskumov,
· vie aplikovať základné spracovanie údajov a elementárnu štatistickú analýzu,
· je schopný aktívne používať pedagogickú terminológiu, analyzovať a reflektovať na pedagogické aspekty edukácie,
· vie aplikovať rozdielnosť teoretických poznatkov zo všeobecnej psychológie a vývinovej psychológie a pedagogiky tak, aby tvorili základ
jeho edukačného pôsobenia,
· dokáže posúdiť vhodnosť stratégií a metód edukačného pôsobenia vzhľadom na všeobecno-psychologické zákonitosti a vývinové
obdobia mladšieho školského veku a dospievania,
· rozumie významu edukácie pre človeka, pre spoločnosť, v kontexte študijného odboru a aplikuje poznatky všeobecnej pedagogiky vo
svojom študijno-profesijnom vývine.
Kompetencie
· samostatnosť pri analyzovaní a riešení problémov a samostatnosť v organizovaní svojej práce učiteľa matematiky a práce žiakov,
· schopnosť primeraného prístupu k žiakom, schopnosť empatie, trpezlivosti, vnútornej stability, spoľahlivosti,
· schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov a schopnosť motivovať ľudí,
· zodpovednosť za svoj osobnostný rozvoj,
· schopnosť funkčného myslenia, zovšeobecnenia a práce s abstraktnými štruktúrami,
· predstavivosť, schopnosť riešiť geometrické úlohy,
· pripravenosť navrhovať, analyzovať a vyhodnocovať pedagogické experimenty,
· schopnosť posúdiť vhodnosť stratégií, procedúr a metód vo vzťahu k výskumnému problému, ako aj reálnu dosiahnuteľnosť výskumných
cieľov.
Absolvent študijného programu 2. stupňa štúdia učiteľstva informatiky disponuje rozvinutým poznaním odboru informatika a jeho uplatnením v oblasti didaktiky informatiky. Dôraz je kladený na to, aby absolvent študijného programu získal dostatočne hlboké vedomosti, praktické skúsenosti potrebné pre učiteľa informatiky na základných a stredných školách.
Vedomosti:
• Absolvent disponuje hlbšími vedomosťami študijného odboru Informatika na úrovni analýzy a syntézy s dôrazom na algoritmické,
výpočtové myslenie a programovanie, didaktiku informatiky a digitálne technológie vo vzdelávaní.
• Pozná štátny vzdelávací program, teóriu a metodiku vyučovania jednotlivých tém informatiky.
• Disponuje hlbšími vedomosťami zo zvolených oblastí, akými sú pokročilé webové technológie, pokročilá počítačová grafika, virtuálna
a rozšírená realita a tvorba hier, prípadne umelá inteligencia, resp. machine learning for kids. Softcomputing,....
• Má vedomosti o najnovších informačných technológiách, vhodných ako softvérové a hardvérové nástroje, stavebnice a pomôcky pre
vyučovanie.
• Pozná teoretické základy projektovania, realizácie a hodnotenia informatického vzdelávania aj s presahom do medzipredmetových
vzťahov.
• Disponuje vedomosťami o zameraní a náročnosti informatických súťaží pre žiakov.
Zručnosti:
• Vie klasifikovať hlbšie poznatky, vyvodzovať závery a súvislosti medzi nimi a prakticky ich použiť na tvorbu vzdelávacieho obsahu,
didaktických postupov a metodík v predmete informatika na základných a stredných školách.
• Je schopný samostatne aplikovať teóriu, praktické postupy a používať najnovšie informačné technológie a nástroje pri navrhovaní a
realizácii vyučovania informatiky.
• Dokáže vhodne zakomponovať moderné edukačné stavebnice a rôzne didaktické pomôcky do projektovania a realizácie výučby algoritmického myslenia, programovania a iných tematických celkov, v súlade so štátnym vzdelávacím programom.
• Je schopný byť členom tímu, alebo viesť tím pri projektovaní a realizácii vyučovania informatiky, resp. pri využívaní IKT v rámci
medzipredmetových vzťahov.
Kompetencie:
• Dokáže identifikovať potreby cieľovej skupiny a je schopný motivovať žiakov k algoritmickému mysleniu a využitiu IKT pri riešení
informatických úloh.
• Dokáže žiakom prezentovať rôzne poznatky z oblasti informatiky a ich uplatnenia v reálnom živote. Uplatňuje kritické myslenie pri práci s
informáciami a vedie k tomu žiakov.
• Je schopný efektívne pracovať ako učiteľ informatiky na základných a stredných školách, viesť voľnočasové aktivity, pracovať ako
správca počítačového laboratória a ako vedúci, alebo člen tímu pri príprave a výučbe pri uplatňovaní medzipredmetových vzťahov.
2341002 Učiteľ druhého stupňa základnej školy
2330001 Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
2310004 Vysokoškolský učiteľ - asistent
2341002 Učiteľ druhého stupňa základnej školy
2341002 Učiteľ prvého stupňa základnej školy vrátane učiteľa prvého stupňa základnej školy v nultom ročníku
2330001 Učiteľ akademických (všeobecnovzdelávacích) predmetov strednej školy
2522001 Správca informačného systému
Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Katarína Magyarová)
Základná škola, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica (Mgr. Daniela Krajanová)
ZŠ Spojová, Spojová 1, Banská Bystrica
Gymnázium J. G. Tajovského, Tajovského 25, Banská Bystrica
Absolventi Mgr. stupňa učiteľstva matematiky v kombinácii sa uplatnili pri vyučovaní matematiky na druhom stupni základných škôl a na všetkých typoch stredných škôl. Dokázali sa pritom plnohodnotne zapájať do mimoškolských aktivít súvisiacich s matematikou, viesť matematické krúžky a pripravovať žiakov na matematické súťaže.
Učiteľov informatiky je akútny nedostatok a všetci absolventi ŠP nachádzajú kvalifikované uplatnenie v oblasti školstva, prípadne v IT firmách. Absolventi poznajú význam a nevyhnutnosť celoživotného vzdelávania v oblasti informatiky a didaktiky informatiky. Poznajú a aktívne sa zúčastňujú medzinárodnej konferencie o vyučovaní informatiky Didinfo, ktorú založilo a organizuje naše pracovisko už 27 rokov http://www.didinfo.net.
Poznajú význam didaktiky programovania a prípravy žiakov na programátorské súťaže a olympiády, ktorých sa spolu so žiakmi zúčastňujú. Vedia aktívne vytvárať, úspešne používať a hodnotiť metodiky vyučovania a výučbové materiály pre vyučovanie informatiky a aj pre mimoškolské voľnočasové krúžky.
Mgr. Miroslav Blšák, učiteľstvo informatiky a učiteľstvo matematiky, 2021
Mgr. Miriama Repková, učiteľstvo biológie a učiteľstvo matematiky, 2021
Mgr. Erik Bayerl, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2013
Mgr. Vladimír Kobza, PhD., učiteľstvo geografie a učiteľstvo matematiky, 2013
RNDr. Matúš Dirbák, PhD., učiteľstvo fyziky a učiteľstvo matematiky, 2007
Mgr. Soňa Úradníková – ZŠ Spojová, Banská Bystrica
Mgr. Pavol Polonec – ZŠ Spojová, Banská Bystrica
Mgr. Maroš Hudík – ZŠ P. Jilemnického, Zvolen
Mgr. Adrian Minarovič – Gym. J. G. Tajovského, Banská Bystrica
Mgr. Peter Trhan, PhD. – Gym. A. Sládkoviča, Banská Bystrica
Mgr. Mária Wagnerová – Gym. M. Rúfusa, Žiar nad Hronom
Mgr. Jana Pôbišová – Gym. J. Chalupku, Brezno
Mgr. Miroslav Blšák – Gym. Ľ. Štúra, Zvolen
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety: 46 (z toho 20 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: 16 (tj. 8 kreditov / za každý aprobačný predmet)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia (učiteľstvo matematiky)
Počet kreditov za povinné predmety: 13
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 120 kreditov pre magisterský študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Spoločný základ (učiteľský / translatologický)
Počet kreditov za povinné predmety: 46 (z toho 20 kreditov za štátnu skúšku)
z toho za pedagogickú prax: 16 (t. j. 8 kreditov za každý aprobačný predmet)
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 6
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Aprobácia
Počet kreditov za povinné predmety: 13
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 12
Počet kreditov za výberové predmety: 6
Poznámka: Učiteľský študijný program je tvorený tromi zložkami – spoločný (učiteľský) základ, 1. aprobácia, 2. aprobácia. Chýbajúci počet kreditov do celkového počtu 120 kreditov pre magisterský študijný program prislúcha 2. aprobácii.
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Využitie geometrického softvéru GeoGebra vo vyučovaní matematiky,
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / GeoGebra a Euklidove základy v školskej matematike,
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Canonical extensions of lattices and lattice-ordered algebras,
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Vrcholové ohodnotenia jednoduchých grafov,
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Domáce úlohy z matematiky,
prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DrSc. / Trojuholníkové zobrazenia,
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Didaktické hry ako prostriedok vzdelávania v matematike na úrovni ISCED 2,
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Využitie IKT v matematickom vzdelávaní formou vytvorenia mobilnej aplikácie ako súčasť interaktívnej didaktickej vychádzky v mimoškolskom prostredí,
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Matematická gramotnosť v riešení slovných úloh,
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Google Trends ako nástroj na predikciu,
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Analýza bankových transakcií klienta,
PaedDr. Patrik Voštinár, PhD. / Interaktívny kurz pre výučbu programovania pomocou BBC micro:bit,
Mgr. Michal Vagač, PhD. / Laboratórne cvičenia z robotiky s robotickou stavebnicou Lego Mindstorms,
doc. Ing. Ľudovít Trajteľ, PhD. / Bezpečnosť v TCP/IP sieťach – tunelovanie a IPSec VPN, firewally; Motivácia aktérov Open Source projektov
RNDr. Alžbeta Michalíková, PhD. / E-learningová podpora predmetu Matematická analýza,
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-sospecifickymi-potrebami.html
Na FPV UMB je ustanovená funkcia koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácií súvisiacich so štúdiom.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-prestudentov-so-specifickymi-potrebami.html
V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium a hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť prodekanovi pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo etickej komisii.
link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
Harmonogram štúdia
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html
Rozvrh
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/denne-studium.html
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
Profesorka
048 446 4762, +421 904 825303
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc.
Profesor
048 446 7227
miroslav.haviar@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
profesor
048 446 4762
dana.hanesova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, Dr. h. c.
profesor
0484467128
miroslav.svitek@umb.sk
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii /048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Metódy riešenia matematických úloh 1; Metódy riešenia matematických úloh 2 / 048 446 7224 /
miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Teória vyučovania matematiky 1 (od 2025 prof. Haviar); Teória vyučovania matematiky 2 (od 2025 prof. Haviar); Kužeľosečky a kvadriky (od 2025 prof. Janiš) / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Teória množín a teoretická aritmetika; Didaktický seminár 3; Štatistika v pedagogickej praxi / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Metódy riešenia matematických úloh 2 / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Dejiny matematiky / 048 446 7230 / roman.hric@umb.sk
Link na register zamestnancov:
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4711 /
zlata.vasasova@umb.sk
Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4715 / michaela.vanova@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4221 /
lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Hana Kocurová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / hana.kocurova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4764 /
miriam.niklova@umb.sk
Mgr. Ing. Eva Vírostková Nábělková, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4718 / eva.nabelkova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, Dr. h. c. / Umelá inteligencia; Modelovanie a simulácia / 0484467128 / miroslav.svitek@umb.sk
doc. Ing. Jarmila Škrinárová, PhD. / Zábavné programovanie; Didaktoka informatiky 2, 3; Digitálne technológie vo vzdelávaní; Neurónové siete; Modelovanie a simulácia / 0484467130 / jarmila.skrinarova@umb.sk
doc. Mgr. Ján Karabáš, PhD. / Počítačová grafika 2 / 0484467122 / jan.karabas@umb.sk
Link na register zamestnancov:
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov, Pozitívna psychológia / 048 446 4714 / zuzana.heinzova@umb.sk
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Prierezové témy v edukácii / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii, Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. / Moderná rétorika, Akademické písanie / 048 446 5136 / vladimir.patras@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment, Prierezové témy v edukácii / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4711 / zlata.vasasova@umb.sk
Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk
APROBÁCIA
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Pedagogická prax priebežná/náčuvová; Pedagogická prax súvislá; Metódy riešenia matematických úloh 1; Metódy riešenia matematických úloh 2 / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Teória vyučovania matematiky 1 (od 2025 prof. Haviar); Teória vyučovania matematiky 2 (od 2025 prof. Haviar); Kužeľosečky a kvadriky (od 2025 prof. Janiš); Kužeľosečky a kvadriky – cvičenie; Vybrané kapitoly z elementárnej geometrie (od 2025 prof. Janiš); IKT v školskej praxi / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Pedagogická prax priebežná/výstupová 1; Pedagogická prax priebežná/výstupová 2; Teória množín a teoretická aritmetika; Didaktický seminár 3 / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
doc. RNDr. Matúš Dirbák, PhD. / Diskrétna matematika 2 / 048 446 7226 / matus.dirbak@umb.sk
doc. RNDr. Roman Hric, PhD. / Dejiny matematiky / 048 446 7230 / roman.hric@umb.sk
doc. RNDr. Vladimír Špitalský, PhD. / Štatistika v pedagogickej praxi / 048 446 7260 / vladimir.spitalsky@umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Záujmová matematika; Vybrané kapitoly z modernej matematiky / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk
Link na register zamestnancov:
UČITEĽSKÝ SPOLOČNÝ ZÁKLAD
Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD. / Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov; Pozitívna psychológia / 048 446 4714 / zuzana.heinzova@umb.sk
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / 048 446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
prof. PaedDr. Bronislava Kasáčová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
Mgr. Hana Kocurová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment / hana.kocurova@umb.sk
doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Prierezové témy v edukácii / 048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii; Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. / Moderná rétorika; Akademické písanie / 048 446 5136 / vladimir.patras@umb.sk
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Školská pedagogika a školský manažment; Prierezové témy v edukácii / 048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk
Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia / 048 446 4715 / michaela.vanova@umb.sk
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD. / Sociálna patológia a prevencia / 048 446 4718 /
jana.stehlikova@umb.sk
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD. / Pedagogická a školská psychológia; Pozitívna psychológia / 048 446 4711 / zlata.vasasova@umb.sk
Mgr. Ing. Eva Vírostková Nábělková, PhD. / Metodológia výskumu v edukácii / 048 446 4718 / eva.nabelkova@umb.sk
APROBÁCIA
Mgr. Adam Dudáš, PhD. / Umelá inteligencia; Cloudové počítanie / 0484467130 / adam.dudas@umb.sk
doc. Mgr. Ján Karabáš, PhD. / Počítačová grafika 2 / 0484467122 / jan.karabas@umb.sk
RNDr. Miroslav Melicherčík, PhD. / Zábavné programovanie; Tvorba a tlač 3D modelov / 0484467124 / miroslav.melichercik@umb.sk
Mgr. PaedDr. Vladimír Siládi, PhD. / Didaktika informatiky 3 / 0484467128, vladimir.siladi@umb.sk
prof. Dr. Ing. Miroslav Svítek, Dr.h.c. / Umelá inteligencia; Modelovanie a simulácia; Informačné systémy / 0484467128 / miroslav.svitek@umb.sk
doc. Ing. Jarmila Škrinárová, PhD. / Zábavné programovanie; Didaktika informatiky 2, 3; Digitálne technológie vo vzdelávaní; Neurónové siete;
Modelovanie a simulácia; Cloudové počítanie; Základy robotiky a počítačového videnia / 0484467130 / jarmila.skrinarova@umb.sk
doc. Ing. Ľudovít Trajteľ, PhD. / Prax priebežná/náčuvová; Prax priebežná/výstupová 1,2; Prax súvislá; Počítačová grafika 2 / 0484467131 / ludovit.trajtel@umb.sk
Mgr. Michal Vagač, PhD. / Didaktika informatiky 2; Počítačová grafika 2; Základy robotiky a počítačového videnia / 0484467125 / michal.vagac@umb.sk
PaedDr. Patrik Voštinár, PhD. / Zábavné programovanie; Didaktika informatiky 2, 3; Digitálne technológie vo vzdelávaní; Tvorba a tlač 3D modelov; Programovanie mobilných aplikácií; Virtuálna a rozšírená realita / 0484467126 / patrik.vostinar@umb.sk
Link na register zamestnancov:
prof. RNDr. Miroslav Haviar, CSc. / Canonical extensions of lattices and lattice-ordered algebras; Vrcholové ohodnotenia jednoduchých grafov / 048 446 7227 / miroslav.haviar@umb.sk
prof. RNDr. Pavol Hanzel, CSc. / Využitie geometrického softvéru GeoGebra vo vyučovaní matematiky; GeoGebra a Euklidove základy v školskej matematike / 048 446 7260 / pavol.hanzel@umb.sk
prof. RNDr. Vladimír Janiš, CSc. / Domáce úlohy z matematiky / 048 446 7228 / vladimir.janis@umb.sk
prof. RNDr. Ľubomír Snoha, DSc., DrSc. / Trojuholníkové zobrazenia / 048 446 7229 / lubomir.snoha@umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / Didaktické hry ako prostriedok vzdelávania v matematike na úrovni ISCED 2; Využitie IKT v matematickom vzdelávaní formou vytvorenia mobilnej aplikácie ako súčasť interaktívnej didaktickej vychádzky v mimoškolskom prostredí; Matematická gramotnosť v riešení slovných úloh / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk
Mgr. Lukáš Lafférs, PhD. / Google Trends ako nástroj na predikciu, Analýza bankových transakcií klienta / 048 446 7135 / lukas.laffers@umb.sk
Mgr. Adam Dudáš, PhD. / Aplikácia viachodnotovej logiky v relačných databázach vo vyučovaní pre stredné školy / 0484467130 / adam.dudas@umb.sk
RNDr. Miroslav Melicherčík, PhD. / Počítač ako nástroj pre experimenty v procese vzdelávania / 0484467124 / miroslav.melichercik@umb.sk
RNDr. Alžbeta Michalíková, PhD. / Návrh súboru zaujímavých úloh pre konkrétny tematický celok na ZŠ / 0484467129 / alzbeta.michalikova@umb.sk
Mgr. PaedDr. Vladimír Siládi, PhD. / Príprava žiakov na využívanie inteligentných zariadení v domácnosti / 0484467128 / vladimir.siladi@umb.sk
doc. Ing. Ľudovít Trajteľ, PhD. / Motivácia a metodika tvorby virtuálnej expozície pre podporu výučby / 0484467131 / ludovit.trajtel@umb.sk
PaedDr. Patrik Voštinár, PhD. / Využitie virtuálnej reality v edukačnom procese; Elearningový kurz pre BBC micro:bit (res. Python, Pygame) /
0484467126 / patrik.vostinar@umb.sk
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.
Bc. Adriana Krajčiová / adriana.krajciova@student.umb.sk
Bc. Laura Kozolková / laura.kozolkova@student.umb.sk
Veronika Šašalová / 0944393964 / veronika.sasalova@student.umb.sk
Laura Kozolková / 0910367359 / laura.kozolkova@student.umb.sk
Mgr. Vladimír Kobza, PhD. / 048 446 7231 / vladimir.kobza@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/vkobza/
RNDr. Alžbeta Michalíková, PhD. / 0484467129 / alzbeta.michalikova@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/amichalikova
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Študijný referent
PaedDr. Beata Dobríková / 048/4467408 / beata.dobrikova@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)
Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk
Katedra matematiky FPV UMB disponuje celkovo 11 pracovňami, miestnosťou pre sekretariát katedry a priľahlou spoločenskou miestnosťou.
Pre potreby vyučovania sú pravidelne používane najmä tieto učebne:
- F234 stupňovitá multimediálna prednáškovú učebňa s kapacitou 80 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom,
interaktívnou tabuľou a špeciálnym vybavením, ktoré umožňuje aj organizovanie videokonferencií - EVO (Enabling Virtual Organizations)
- F236 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F236A seminárna miestnosť
- F235 seminárna učebňa s kapacitou 40 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F225 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
- F237 počítačová učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená 12 ks PC, tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom
Priestory v kanceláriách, učebniach a na chodbách sú pokryte signálom wifi siete Eduroam.
Katedra matematiky ako zložka FPV UMB má v rámci projektu SIVVP (viď. http://www.hpcc.umb.sk/) prístup na klaster pre vysokovýkonné počítanie s celkovým počtom 288 výpočtových jadier, s celkovým výpočtovým výkonom približne 3 TFLOPS a úložnou kapacitou cca 100 TB. Klaster je zapojený aj do rôznych výpočtových systémov (gridov). Na klastri sú momentálne inštalované viaceré systémy pre vysokovýkonné počítanie a sada kompilátorov pre tvorbu programov. V rámci projektu SIVVP sa plánuje nákup a inštalácia klastrových (paralelných) a sieťových licencií softvéru ako je napríklad Mathematica, Matlab, Gaussian a R. Každý zamestnanec a študent UMB môže po registrácii využívať výpočtovú kapacitu klastra a inštalovaný softvér pre výskumné úlohy a štúdium. Všetky miestnosti katedry matematiky sú vybavené počítačmi s pripojením na internet. Všetci akademickí pracovníci majú k dispozícií vlastný počítač s neobmedzeným prístupom k internetu, prostredníctvom univerzitnej knižnice aj prístup k matematickej a štatistickej časopiseckej literatúre z vydavateľstiev Elsevier, Springer, a ďalších vydavateľstiev, ako aj k databázam (napr. ISI Web of Knowledge, Scopus), a do MathSciNet-u.
Softvérové vybavenie
Katedra matematiky má k dispozícii 150 licencií štatistického programu SPSS, 101 licencií matematického systému MAPLE a 8 single licencií systému výpočtovej algebry Magma. Balík SPSS bol v roku 2011 v rámci projektu CaKS (podporovaného ŠF EÚ) aktualizovaný na verzie PASW Statistics 18 a PASW Modeller 13. Taktiež boli dokúpené single-user 4 licencie MATLABu. Na výučbu štatistických kurzov sa používa hlavne R - prostredie pre štatistické výpočty. V predmetoch zameraných na teóriu vyučovania matematiky sa využíva softvér Geogebra.
V počítačovej učebni katedry matematiky (učebňa č.237) je nainštalovaný softvér: IBM PASW Statistics 18, IBM PASW Modeller 13 for Windows (Statistical Package for Social Sciences), R – balík štatistických programov, Tinn-R, C a C++, programovacie jazyky, Maple 11, TeXnicCenter, GPL Ghostscript 8.54, GPL Ghostscript Fonts, GSview 4.8, GTK+ 2.8.18-1, MS Windows 7, Office 2010, Adobe Reader, PuTTY version 0.58.
Katedra informatiky sa nachádza v priestoroch budovy Fakulty prírodných vied UMB v Banskej Bystrici (Tajovského 40). Katedra disponuje kanceláriami a chodbami, prednáškovými a seminárnymi miestnosťami, počítačovými učebňami a niekoľkými špecializovanými laboratóriami. Okrem toho je na fakulte k dispozícii univerzálna študovňa a referát absenčných výpožičiek Univerzitnej knižnice, aula a študentská obývačka. Priestory v kanceláriách, učebniach a na chodbách sú pokryte signálom wifi siete Eduroam. Pre potreby katedry informatiky sú pravidelne používane najmä:
Prednáškové učebne:
- F313 prednášková učebňa s kapacitou 300 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
- F134, F234 prednášková učebňa s kapacitou 80 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
- F241 prednášková učebňa s kapacitou 60 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
Seminárne učebne:
- F125 seminárna učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
- F235 seminárna učebňa s kapacitou 40 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
- F356 seminárna učebňa s kapacitou 60 miest, vybavená veľkou tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
Počítačové učebne:
- F135 počítačová učebňa s kapacitou 30 miest, vybavená 22 ks PC (HP TouchSmart 600, upgrade RAM+SSD), tabuľou, učiteľským počítačom s
dataprojektorom.
- F137 počítačová učebňa s kapacitou 28 miest, vybavená 12 ks PC (Intel i7-7700, 16 GB RAM, 1 TB/8 GB Hybrid HDD/SSD, 2 monitory 21,5“ a
17“), tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
- F139 počítačová učebňa s kapacitou 15 miest, vybavená 15 ks PC (22“ HP Pro 3500 MT), tabuľou, učiteľským počítačom s dataprojektorom.
Špecializované laboratória:
- F137b – Laboratórium robotov a didaktických pomôcok: 10 ks sada Lego EV3 + 8 ks rozširujúca sada, 7 ks Lego NXT, 2 ks Phiro Pro, 3 ks mBot
Ranger, 5 ks mBot, 1 ks Airblock dron, 1ks Codeybot, 8 ks Scottie Go! SK, 8 ks Pro-bot robot, 40 ks sady micro:bit, 8 ks Arduino kit, 1 ks
Raspberry Pi 3, 8 ks PicoBoard, 3 ks Line Following Buggy pre BBC micro:bit V2.0, 8 ks Ozobot EVO, 1 ks Sphero Mini, 2 ks KANO Harry Potter,
10 ks sada HaloCode, 2 ks BeeBot, 1 ks Dron DJI mini 2, 1 ks sada senzorov na AI a IOT Makeblock.
- F138 – Expozícia počítačov a číslicovej techniky: interaktívna tabuľa s učiteľským počítačom. Expozícia prezentuje rozhodujúce objaviteľské,
vedecké, výskumné, technologické, technické a programátorské udalosti spájané s výpočtovou technikou Slovenska v kontexte so svetovými
dejinami. Expozícia je rozdelená do trinástich tematických celkov, z ktorých každý prezentuje inú kapitolu historického napredovania. Súčasťou k
každého celku sú infotexty obsahujúce stručné historické zhrnutie a komentujúce dané obdobie, exponáty s autentickými prídavnými
zariadeniami viažúcimi sa k príslušnej vývojovej etape, tiež typická súčiastková základňa, dobovo kompatibilné programové vybavenie, médiá a
dokumentácia. Súčasťou expozície sú aj plne funkčné exponáty s dobovým softvérom a príslušenstvom.
- F140a – Laboratórium 3D technológií: 3D tlačiareň ZMorph VX (3D tlač, laser, CNC fréza), 2 ks 3D tlačiareň Creality Ender, 3D pero Polaroid
play+, 1ks 3D simo multipro 2, 1ks 3D tlačiareň 3Dfactories Profi3DMaker
- F140b – Laboratórium virtuálnej reality a používateľského zážitku: 1 ks okuliare pre VR HTC Vive + bezdrôtový set, 1 ks okuliare pre VR Oculus
Quest, 2 ks Tobii Eye Tracker 4C, 1 ks Tobii Eye Tracker 5, 2 ks Emotive Epoc, 1 ks Emotive Insight, 1 ks Leap Motion Sensor, 1 ks Biofeedback
Skin Response, 1 ks Headtracker TrackIR 5, 1 ks PC (Intel i9, 32 GB RAM, SSD+HDD, 6 GB NVIDIA GPU), 1 ks PC (Intel i7, 16 GB RAM,
SSD+HDD, 6 GB NVIDIA GPU).
- CGI&DT – Laboratórium sieťových technológií a služieb: 3 ks Huawei S5720-28TP-PWR-LI-AC (L3 switch), 1 ks Huawei USG6305 (firewall), 3
ks Huawei AR169G-L (router), 1 ks TV Set Top Box MAG 254, 1 ks Televízny prijímač LG 50PT353-ZA, 1 ks krimpovacie kliešte DIGITUS +
kábel a koncovky, 8ks HP t610 Thin Client, 1ks Sun Fire X4140, ďalšie servre, wifi routre a diskové polia.
- CGI&DT – Laboratórium hardvérových technológií a IoT: tabuľa, dataprojektor, 16 ks sada Arduino, 20 ks Raspberry Pi Pico, 8 ks Raspberry Pi 3
s monitorom a príslušenstvom pre IoT, 3 ks Raspberry Pi 4, 1 ks Raspberry Pi Zero W, 4 ks Raspberry Pi 400, 1 ks FPGA Altera Cyclone IV, 1 ks
DSO 138 osciloskop, 1 ks multifunkčná spájkovacia stanica 3 v 1 VELLEMAN LAB-1, Microsoft Kinect XBOX One, iRobot Create.
- HPCC – Centrum vysokovýkonného počítania UMB: HPC klaster zapojený do európskej gridovej infraštruktúry (resp. aktuálne prechodom z
gridovej na cloudovú infraštruktúru - EGI Federated Cloud), 30 ks výpočtový uzlov (IBM System x iDataPlex dx360 M3 resp.4, 2 ks Intel Xeon
X5670, 48 GB RAM, resp. 2 Intel Xeon E5, 128 GB RAM); 2 ks nVidia Tesla M2070 a 3 ks nVidia Tesla K20, 4 ks servery prístupu k dátovým
úložiskám, úložisko dát (2 IBM System Storage DS3512, celkovo 96 TB), 2 ks servery manažovania klastra (IBM System x3650M3, každý s 2
Intel Xeon E5649, 48 GB RAM), sieť InfiniBand (40 Gbps).
Sofvérové vybavenie:
Študenti majú možnosť bezplatne používať viaceré produkty od firmy JetBrains (napr. Idea Ultimate, PyCharm Professional, CLion, PhpStorm, Upsource). V laboratóriách a počítačových učebniach je k dispozícii ďalší SW: MATLAB a Simulink; vývojové prostredia MS Visual Studio Code, CodeBlock, Eclipse, NetBeans; grafické, DTP a video programové nástroje Adobe Creative Suite 3; DBS MySQL, PostgreSQL. Študetni majú k dispozícii aj IBM produkty pre oblasť Business Intelligence (IBM InfoSphere DataStage server + technická podpora, IBM InfoSphere DataStage klient) a pre oblasť Cloud computingu (IBM Cloud, podporu v oblasti PaaS v cloudovom počítaní s použitím Salesforce).
Pre podporu výučby programovania je na virtuálnom serveri https://labs.fpv.umb.sk/ nainštalovaný Java aplikačný server JBoss; Gitlab, Jenkins a ďalšie online nástroje pre správu, plánovanie, automatizované zostavovanie a testovanie projektu.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Študenti a pracovníci katedry majú k dispozícii čiastkovú knižnicu na Katedre matematiky FPV UMB, ktorá obsahuje odbornú literatúru pre oblasť matematiky, štatistiky a didaktiky matematiky. Knižnica sprístupňuje študijnú literatúru, vysokoškolské učebnice a časopisy. Fond čiastkovej knižnice tvorí viac než 6600 titulov vrátane tých, na ktorých sa autorsky podieľali vyučujúci. Priebežne je knižnica dopĺňaná o nové tituly z prestížnych svetových vydavateľstiev pre zabezpečenie ŠP podľa odporúčaní vyučujúcich (r. 2015 – 141 prírastkov, r. 2016 – 40 prírastkov, r. 2017 – 103 prírastkov, r. 2018 – 52 prírastkov, r. 2019 – 44 prírastkov, r. 2020 – 27 prírastkov). Prvá časť knižnice katedry (novšie knihy) je umiestnená v spoločenskej miestnosti pri sekretariáte katedry. Druhá a tretia časť knižnice (staršie knihy) sú v ďalších dvoch pracovniach.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.
Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
Študenti a pracovníci majú k dispozícii čiastkovú knižnicu na Katedre informatiky FPV UMB, ktorá obsahuje odbornú literatúru pre oblasť informatiky. Knižnica sprístupňuje študijnú literatúru, vysokoškolské učebnice a časopisy. Fond knižnice tvorí 733 titulov vrátane tých, na ktorých sa autorsky podieľali vyučujúci katedry v počte 69 titulov (z toho 14 za posledných 6 rokov). Priebežne knižnicu dopĺňame o nové tituly z odboru informatika pre zabezpečenie ŠP podľa odporúčaní vyučujúcich (r. 2015 – 1 prírastkov, r. 2016 – 8 prírastkov, r. 2017 – 5 prírastkov, r. 2018 – 4 prírastkov, r. 2019 – 12 prírastkov, r. 2020 – 7 prírastkov, r. 2021 – 26).
Dištančná výučba je realizovaná najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Teams. Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Počas výučby sú okrem videokonferencie zvyčajne používané zdieľanie obrazovky, zdieľanie súborov a nástroj MS WhiteBoard. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme prednášok, učebných textov, videí. Tiež slúži na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Súčasťou výučby je aj možnosť konzultácií online alebo mailom.
Dištančná výučba je realizovaná najmä prostredníctvom pravidelných videokonferenčných online stretnutí podľa rozvrhu pre daný semester prostredníctvom aplikácie MS Teams. Každý vyučovaný predmet má v danom semestri vytvorený samostatný tím, ktorého členmi sú vyučujúci a študenti daného predmetu. Počas výučby sú okrem videokonferencie zvyčajne používané zdieľanie obrazovky, rozdelenie študentov v tíme do podskupín počas cvičení (breakout rooms), zdieľanie súborov a nástroj MS WhiteBoard. Súčasne s MS Teams je používaný LMS Moodle ako nástroj pre poskytovanie študijných materiálov vo forme učebných textov, zdrojových kódov, obrázkov, videí. Tiež slúži na priebežné a záverečné odovzdávanie zadaní študentov a poskytovanie kontroly formou testov a poskytovanie spätnej väzby študentom. Súčasťou výučby je aj možnosť konzultácií online alebo mailom.
Pri prednáškach a cvičeniach je tiež využívaná interaktívna tabuľa alebo eBeam pero, ktoré umožňujú študentom online zobrazovať rukou písaný text alebo kresby.
Študenti majú tiež online prístup cez ssh k serveru labs.fpv.umb.sk a cvičnému klastru pre paralelné výpočty. Počas cvičení je tiež využívaný portál repl.it, ktorý umožňuje súčasne viacerým študentom editovať spoločne zdrojový kód v rôznych programovacích jazykoch. V prípade potreby špeciálneho softvéru inštalovaného v počítačových učebniach majú študenti k týmto počítačom zabezpečený vzdialený prístup prostredníctvom aplikácie TeamViewer. Pri výučbe predmetov sú ďalej používané rôzne online prostredia ako napríklad Minecraft Education Edition a kde sa používa rôzny hardvér, sú použité rôzne simulátory, napríklad tinkercad.com, makecode.microbit.org, arcade.makecode.com a iné.
Študenti pracujúci na záverečných prácach majú možnosť zapožičania špeciálneho hardvéru, napríklad súprav pre VR, mikrokontorléroch a príslušenstva, didaktických pomôcok, robotických modelov a pod.
Prax študentov (náčuvová, výstupová) sa realizuje na vybraných základných a stredných školách v okrese Banská Bystrica. Zoznam cvičných škôl sa obnovuje každý semester, podľa požiadaviek na prax študentov (najmä z hľadiska počtu študentov). Súvislú prax si zabezpečujú študenti sami v mieste svojho bydliska.
Základné a stredné školy, ktoré zabezpečujú priebežnú náčuvovú (1 semester) a výstupovú (2 semestre) pedagogickú prax pre študentov:
- Základná škola, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica (Mgr. Daniela Krajanová)
- Gymnázium Jozefa Gregora Tajovského, Tajovského 25, 974 01 Banská Bystrica (Mgr. Katarína Magyarová)
IT firmy participujú na výučbe predmetov, poskytujú odborné konzultácie pri vedení záverečných prác a podieľajú sa na spoločných projektoch a budovaní spoločných laboratórií. Študenti tiež majú možnosť absolvovať v IT firmách stáže alebo študentskú prax.
GlobalLogic s.r.o.
IBM s.r.o.
ŽP Informatika s.r.o.
Softip a.s.
Continental s.r.o.
Pantheon Technologies s.r.o.
BBX s.r.o.
Nettech s.r.o.
Antastic s.r.o.
PoSam s.r.o.
Trionyx s.r.o.
Coreteq s.r.o.
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.
link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/
link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
V uplynulých rokoch sa študenti ŠP Učiteľstvo matematiky zúčastňovali študijných pobytov v Českej republike (Praha, 2017), v Španielsku (Oviedo, 2020 a Murcia, 2022) a vo Fínsku (2022).
Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/
Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.
link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html
Požadované predpoklady potrebné na prijatie na štúdium sú ovládanie základov diferenciálneho a integrálneho počtu funkcií jednej premennej, rovinnej a priestorovej geometrie, algebry a teoretickej aritmetiky, ďalej základov matematickej štatistiky potrebných na jednoduchšie analýzy dátových súborov a schopnosť používať matematickú symboliku. Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR xx/xx. Link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Základnou podmienkou potrebnou pre prijatie je úspešné ukončenie prvého stupňa v študijnom odbore učiteľstvo informatiky. V prípade väčšieho počtu prihlásených uchádzačov, ktorých počet výrazne presahuje kapacitné možnosti si Katedra informatiky FPV UMB určí ďalšie podmienky s cieľom zabezpečiť, aby sa na štúdium dostali uchádzači s potrebnými schopnosťami a predpokladmi. V prípade konanie písomnej prijímacej skúška sa vedomosti uchádzača v rozsahu bakalárskeho stupňa štúdia v ŠO učiteľstvo informatiky a jeho schopnosti aplikovať poznatky na riešenie problémov overujú písomnou prijímacou skúškou a sú anonymne a objektívne vyhodnocované. Písomná skúška má formu testu s možnosťou výberu odpovede, resp. s otvorenými otázkami. Test overuje vedomosti a tiež obsahuje úlohy na overenie zručností a kompetencií a spravidla trvá 60 minút.
Cieľom je overiť, že uchádzač má:
Vedomosti: uchádzač disponuje všeobecnými vedomosťami študijného odboru na úrovni analýzy a syntézy s dôrazom na programovanie, teoretické základy informatiky, matematické základy informatiky, operačné, počítačové systémy, počítačové siete a didaktiku informatiky.
Zručnosti: vie klasifikovať poznatky, vyvodzovať závery a súvislosti medzi nimi a prakticky ich použiť. Je schopný samostatne aplikovať teóriu, praktické postupy a nástroje pri navrhovaní a hodnotení riešení založených na informačných a komunikačných technológiách v základných úlohách informatiky.
Kompetencie: dokáže analyzovať, navrhovať, implementovať, udržiavať a testovať softvérové systémy informačných technológií tvorivo a samostatne.
Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR xx/xx.
link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Prihlásení uchádzači môžu byť prijatí na štúdium ŠP učiteľstvo informatiky aj bez prijímacích skúšok v prípade, že počet prihlásených uchádzačov výrazne nepresiahne plánovaný počet prijatých uchádzačov. V prípade, ak počet prihlásených uchádzačov na daný študijný program výrazne presiahne plánované kapacitné možnosti fakulty, budú uchádzači prijatí na základe výsledkov prijímacej skúšky (písomných testov). Úspešný uchádzač musí riešením písomného testu dosiahnuť minimálnu úroveň úspešnosti 50 %. Bez prijímacích skúšok môžu byť prijímaní absolventi bakalárskeho stupňa učiteľstva informatiky s vynikajúcim prospechom, tvorcovia ocenených úspešných bakalárskych záverečných prác, prípadne absolventi - členovia pracovných tímov rozsiahlejších pokračujúcich projektov.
Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.
link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
V prípade konania písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.
Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.
1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.
2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môžu vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadné nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
1. Spätná väzba od poslucháčov v jednotlivých predmetoch: Spätnú väzbu získavame rôznymi spôsobmi s cieľom
zlepšiť kvalitu predmetu v ďalšom akademickom roku (životný cyklus predmetu). Tu máme na mysli adresnú priebežnú
bezprostrednú reakciu na konkrétne metódy a vzdelávací obsah a tiež anonymné alebo osobné zhodnotenie predmetu
študentami (podľa ich vôle). Takáto cielená spätná väzba (priebežná alebo na záver predmetu) je účinná metóda na
zvýšenie kvality vzhľadom na dosiahnutie vzdelávacích cieľov.
Rozhovormi so študentami priebežne zisťujeme silné a slabé stránky (problémy), ktoré sa vyskytnú v priebehu štúdia.
Vážime si, že sú študenti otvorení, nemajú obavu s nami hovoriť a upozorniť nás na slabé miesta. Máme za to, že
problematické miesta je najlepšie odstrániť v čase ich vzniku. Preto tento druh spätnej väzby považujeme za účinný
spôsob na dosiahnutie kvality pri realizácii študijného programu.
Postupy monitorovania a hodnotenia na úrovni fakulty:
2. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.
Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FPV UMB.
3. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.
Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.
Študijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html
Sprievodca štúdiom
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html
Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html
SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html
Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov
https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html
Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok
https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/
Štipendijný poriadok FPV UMB
https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html