Opis študijného programu
Študijný program 23nUPPex - učiteľstvo praktickej prípravy
Štúdium stupeň - I. - bakalársky, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Fakulta prírodných vied
Sídlo fakulty Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorný systém kvality UMB Rada kvality FPV UMB
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
06.10.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Učiteľstvo praktickej prípravy / 103061
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
1. stupeň / 645 - bakalársky študijný program (akademicky orientovaný)
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Tajovského 40, Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy / 0114 Príprava pre učiteľov s predmetovou špecializáciou
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) Forma štúdia.
externá
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
30/7/7
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent študijného programu Učiteľstvo praktickej prípravy v bakalárskom stupni štúdia získa kvalifikáciu majster odbornej výchovy, ktorý je schopný vyučovať na SOŠ profesijné predmety, ktoré sú zamerané na osvojenie si praktických zručností, návykov a remeselných prvkov žiakmi v príslušnom profesijnom učebnom alebo študijnom odbore.

Absolvent v rámci daného štúdia nadobudne vedomosti, zručnosti a návyky v špecializácii Učiteľstvo praktickej prípravy, ktorých rozsah je podrobne špecifikovaný v jednotlivých informačných listoch predmetov. Absolvent je pripravený organizovať, plánovať a odborne viesť praktické vyučovanie na SOŠ, prostredníctvom predmetu Odborný výcvik alebo Prax. Je schopný integrovať teoretickú výučbu s praktickou, zabezpečovať administratívno-technické činnosti súvisiace s praktickým vyučovaním v odbornom vzdelávaní a dokáže realizovať aktivity súvisiace s mimoškolskou záujmovou činnosťou detí a mládeže v príslušnom profesijnom odbore. Vedomosti, zručnosti a kompetencie absolventa bakalárskeho študijného programu Učiteľstvo praktickej prípravy, spĺňajú požiadavky profesijného štandardu začínajúceho majstra odbornej výchovy. Profil absolventa zahŕňa najdôležitejšie vedomosti, zručnosti a kompetencie, ktoré musí absolvent študijného programu Učiteľstvo praktickej prípravy získať.

Vedomosti:

Absolvent

-      má vedomosti zo svojho odboru,

-    vie definovať legislatívu súvisiacu s výkonom majstra odbornej výchovy, základnú legislatívu z oblasti BOZP, didaktické zásady výchovno-vzdelávacieho procesu,

-     vie opísať zákonitosti psychického vývinu a osobitosti žiaka príslušného vekového obdobia a individuálne charakteristiky žiaka so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,

-     dokáže aplikovať základné poznatky z pedagogiky, pedagogickej psychológie a didaktiky odborného vzdelávania,

-     vie definovať vyučovacie metódy a formy podporujúce aktívne učenie sa, určiť metódy a postupy pracovných operácií,

-     vie použiť nadobudnuté vedomosti vo svojej špecializovanej oblasti a je schopný interpretovať nadobudnuté vedomosti odbornému aj laickému publiku,

-    vie popísať možnosti využívania didaktickej techniky, materiálneho, technického a technologického zázemia odbornej výchovy v príslušnom odbore,

-      vie charakterizovať teoretické základy plánovania, projektovania, realizácie a hodnotenia odborného vzdelávania a prípravy.

Zručnosti:

Absolvent

-      vie aktívnym spôsobom získavať informácie a využívať ich na riešenie praktických úloh v odbore,

-      dokáže riešiť praktické úlohy v odbore s využitím obvyklých metód s kritickým zhodnotením ich vhodnosti,

-      dodržiava bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci,

-      dokáže plánovať úlohy a praktické cvičenia pre žiakov,

-      dokáže posúdiť kritériá úspešnosti žiaka v riešení úloh a praktických činností,

-      aplikuje metódy a formy na dosiahnutie edukačných cieľov, najmä inštruktáž a nácvik pracovných zručností,

-      vie navrhnúť vhodné materiálne, technické, technologické a didaktické prostriedky,

-      vie pracovať s jednotlivcami i s tímom žiakov v školskej aj mimoškolskej činnosti,

-      má osvojené základné zručnosti v oblasti elementárnej metodológie, čo vytvára predpoklady pre ich využitie v záverečnej (bakalárskej) práci.

Kompetencie:

Absolvent

-      vie a pozná postoje a hodnoty vo vzťahu k práci človeka a životnému prostrediu,

-      je samostatný v organizovaní odborného výcviku a plánovaní práce,

-      je samostatný pri analyzovaní a riešení etických, sociálnych a ďalších problémov,

-      je zodpovedný za hodnotenie výsledkov práce žiakov a svojej práce,

-      vie samostatne získavať nové poznatky a aktívne rozširovať svoje vedomosti a pokračovať v ďalšom štúdiu,

-      vie sa sociálne angažovať, rozvíjať spoločenské akceptované občianske postoje,

-      má schopnosť efektívnej komunikácie so žiakmi, kolegami, rodičmi,

-      je pripravený na výkon svojej profesie, ďalšie vzdelávanie a profesijný rozvoj.

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

2320001 Majster odbornej výchovy

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

 Stredná odborná škola Pod Bánošom, Pod Bánošom 80, 974 11 Banská Bystrica, Ing. Jana Cavarová

 Stredná odborná škola hotelových služieb a obchodu, Školská 3506/5, 974 01 Banská Bystrica, Ing. Andrea Maníková, PhD.

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Koeficient uplatniteľnosti našich absolventov v študijnom programe Učiteľstvo praktickej prípravy, ktorý vychádza z najnovších údajov Štatistického úradu sa pohybuje nad hranicou 98 % čo znamená, že väčšina absolventov po úspešnom ukončení štúdia našlo svoje uplatnenie v praxi. Podľa údajov Štatistického úradu a našich interných prieskumov absolventi našli uplatnenie v zmysle platných legislatívnych dokumentov prevažne ako pedagogický zamestnanec v pozícii Majstra odbornej výchovy na SOŠ. V rezorte práce, sociálnych vecí a rodiny ako odborný zamestnanec v štátnej správe (vedúci zamestnanci prevádzkových a marketingových úsekov, resp. sociálnych služieb mesta, úrady práce). V komerčnej, súkromnej sfére a podnikateľskom sektore ako odborník vo vlastnom podnikaní, startupista.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Mgr. Ľuboš KOVAĽ, učiteľ odborných predmetov na SOŠ hotelových služieb a obchodu, Banská Bystrica

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy, ktoré tvoria prílohu k akreditačnému spisu. 

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú presne definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo.

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program je vložený v systéme AIS.

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

Odporúčaný študijný plán pre daný študijný program spolu s informačnými listami je vložený v systéme AIS.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov za povinné predmety: 134

  • z toho za odbornú prax: 8
  • a za štátnu skúšku:  10

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety:  28

Počet kreditov za výberové predmety:  18


f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.


Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.


Link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Materiály, téma: Samostatne účinné látky.

Didaktický videoprogram pre odborný predmet Stolovanie, téma: pomôcky a inventár pre prípravu miešaných nápojov.

Didaktický videoprogram pre odborný predmet Technológia, téma: strihanie vlasov – zarovno.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Technika obsluhy, téma: miešané nápoje.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Technológia, téma: farebné prelivy.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Cukrárska technológia, téma: chyby tuhých ciest.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Odborný výcvik, téma: konečná úprava nechtov, lakovanie.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Odborná prax v technike obsluhy, téma: zostavovanie jedálnych lístkov.

Príprava učiteľa odborného predmetu Technológia na vyučovanie témy osobná hygiena kozmetičky.

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe.


Pravidlá pre zadávanie, oponovanie, obhajobu a hodnotenie záverečných prác sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html


Pravidlá pre spracovanie záverečnej práce sú súčasťou SMERNICE č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html


Možnosti a podmienky účasti na mobilitách sú zadefinované v Smernici Č. 2/2017 o zahraničných mobilitách na Fakulte prírodných vied UMB v Banskej Bystrici. Na webovom sídle fakulty sú uvedené ďalšie relevantné informácie súvisiace s mobilitami.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/


Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/


Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý je zverejnený na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


Na FPV UMB máme ustanovenú funkciu koordinátora pre študentov so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html


V prípade podnetov a odvolaní súvisiacich so štúdium, hodnotením svojich výsledkov má študent možnosť podať písomný podnet / žiadosť na prodekana pre pedagogickú činnosť. V prípade záujmu o absolvovanie komisionálnej skúšky sa postupuje v súlade so Študijným poriadkom FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html


V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu.

link: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Informačné listy predmetov sú k dispozícii v systéme AIS.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram:

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/harmonogram-studia.html


Rozvrh:

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/rozvrhy-hodin/

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD.

profesorka

048/446 7217

alena.ockajova@umb.sk

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Meno a priezvisko (s titulmi) / Zoznam profilových predmetov / Kontakt (telefón / e-mail)

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD. / Pracovné prostredie, Ergonómia / 048 446 7217 / alena.ockajova@umb.sk

prof. PaedDr. Milan Ďuriš, CSc. / Didaktika odborného výcviku 1, Didaktika odborného výcviku 2, Didaktika odborných predmetov 1, Didaktika odborných predmetov 2 / 048 446 7216 / milan.duris@umb.sk

doc. PaedDr. Ján Stebila, PhD. / Kľúčové kompetencie MOV v učebných a študijných odboroch, Odborná terminológia v učebných a študijných odboroch, Didaktika odborného výcviku 1, Didaktika odborného výcviku 2 / 048 446 7214 / jan.stebila@umb.sk

doc. JUDr. Ing. Daniel Novák, CSc. / Vybrané kapitoly z elektrotechniky / 048 446 7218 / daniel.novak@umb.sk

PaedDr. Ľubomír Žáčok, PhD. / Kľúčové kompetencie MOV v učebných a študijných odboroch, Didaktika odborných predmetov 1

Didaktika odborných predmetov 2, Odborná terminológia v učebných a študijných odboroch / 048 446 7218 / lubomir.zacok@umb.sk

doc.. Ing. Marek Drimal, PhD. / Epidemiológia pracovného prostredia a zdravotné riziká / 048 446 7404 / marek.drimal@umb.sk

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4759, 048 446 4222 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD.  / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností / 048 446 4227, +421 917 231 757

livia.nemcova@umb.sk 

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Základy edukačných vied / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. / Všeobecná didaktika / 048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied (semináre), Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia (seminár) / 048 4647145 / magdalena.kremnicka@umb.sk


Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714070000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS,

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

PaedDr. Monika Brozmanová, PhD. / Teória výchovy a vzdelávania, Didaktika primárneho vzdelávania /  048 446 4858 / monika.brozmanova@umb.sk

doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD. / Inkluzívna pedagogika / 048 446 4863 / mariana.cabanova@umb.sk

Mgr. Jaroslav Cepko, PhD. /  Analytické čítanie a písanie /  048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk

doc. Ing. Marek Drimal, PhD. / Epidemiológia pracovného prostredia a zdravotné riziká , Ochrana zdravia v pracovnom prostredí /  048 446 7404 / marek.drimal@umb.sk

PaedDr. Janka Stehlíková, PhD. / Odlišnosti psychického vývinu / 048 4464718 / jana.stehlikova@umb.sk

prof. PaedDr. Milan Ďuriš, CSc. / Didaktika odborného výcviku 1, Didaktika odborného výcviku 2, Didaktika odborných predmetov 1, Didaktika odborných predmetov 2, Základy metodológie výskumu v odborných predmetoch, Pedagogické merania / 048 446 7216 / milan.duris@umb.sk

Mgr. Petra Fridrichová, PhD. /  Všeobecná didaktika, Orientačná prax /  048 446 4524 / petra.fridrichova@umb.sk

Mgr. Roman Hofreiter, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7323 / roman.hofreiter@umb.sk

prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. / Základy edukačných vied /  048 446 4913 / dana.hanesova@umb.sk

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD. / Sociálna psychológia / 048 4464725 / beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.chorvat@umb.sk

doc. RNDr. Jarmila Kmeťová, PhD., MBA / Tvorba záverečnej práce / 048 446 7210 / jarmila.kmetova@umb.sk

PaedDr. Magdaléna Kremnická / Všeobecná didaktika, Sociálna psychológia / 048 44647145 / magdalena.kremnicka@umb.sk

Ing. Martin Kučerka, PhD. / Aplikácia výpočtovej techniky 1, Aplikácia výpočtovej techniky 2, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva / 048 446 7219 / martin.kucerka@umb.sk

Ing. Petra Kvasnová, PhD. / Aplikácia výpočtovej techniky 1, Aplikácia výpočtovej techniky 2, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií – kovy, nekovy, Informačné technológie, Nekonvenčné technológie, Technika a životné prostredie / 048 446 7220 / petra.kvasnova@umb.sk

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD. / Pedagogika voľného času a metodika záujmových činností /  048 446 4227, 4755 / livia.nemcova@umb.sk

doc. JUDr. Ing. Daniel Novák, CSc. / Vybrané kapitoly z elektrotechniky / 048 446 7218 / daniel.novak@umb.sk

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD. / Pracovné prostredie, Ergonómia, Legislatíva BOZP, Ochrana zdravia pri práci v učebných a študijných odboroch, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Vybrané kapitoly z materiálov a technológií – kovy, nekovy, Technika a životné prostredie / 048 446 7217 / alena.ockajova@umb.sk

doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia, Psychológia kreativity /  048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk

doc. PaedDr. Miriam Spodniaková Pfefferová, PhD. / Informatika pre učiteľov / 048 446 7204 / miriam.spodniakova@umb.sk

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD. / Všeobecná didaktika /  048 446 4221 / lenka.rovnanova@umb.sk

doc. RNDr. Marek Skoršepa, PhD. / Digitálne technológie v škole / 048 446 7349 / marek.skorsepa@umb.sk

Mgr. Ivan Souček, PhD. / Tvorba a prezentácia záverečných prác / 048 446 7324 / ivan.soucek@umb.sk

doc. PaedDr. Ján Stebila, PhD. / Kľúčové kompetencie MOV v učebných a študijných odboroch, Odborná terminológia v učebných a študijných odboroch, Didaktika odborného výcviku 1, Didaktika odborného výcviku 2, Tvorba učebných pomôcok, Odborná prax 1. (náčuvová), Odborná prax 2. (výstupová) / 048 446 7214 / jan.stebila@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD. /  Analytické čítanie a písanie /  048 446 7320 / michal.sedik@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD. /  Analytické čítanie a písanie /  048 446 7314 / milos.taliga@umb.sk

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. / Všeobecná a vývinová psychológia / 048 446 4724 / lenka.duricova@umb.sk

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD. / Inkluzívna pedagogika, Základy edukačných vied, Orientačná prax / 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk

PaedDr. Ľubomír Žáčok, PhD. / Kľúčové kompetencie MOV v učebných a študijných odboroch, Didaktika odborných predmetov 1, Didaktika odborných predmetov 2, Odborná terminológia v učebných a študijných odboroch, Multimédia, Tvorba učebných pomôcok, Informačné technológie / 048 446 7218 / lubomir.zacok@umb.sk

Mgr. Karina Zošáková, PhD. / Základy edukačných vied, Všeobecná didaktika / 048 446 4323 / karina.zosakova@umb.sk

Mgr. Diana Ďuricová / Sociálna psychológia (semináre) / 048 4464714 / diana.duricova@umb.sk

doc. PaedDr. Ivana Rochovská, PhD. / Teória výchovy a vzdelávania, Didaktika primárneho vzdelávania / 048 446 4854 / ivana.rochovka@umb.sk



Link na register zamestnancov:

https://www.portalvs.sk/regzam/?do=filterForm-submit&university=714000000&faculty=714070000&sort=surname&employment_state=yes&filter=Vyh%C4%BEada%C5%A5

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PaedDr. Milan Ďuriš, CSc.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Odborná prax v technike obsluhy, téma: zostavovanie jedálnych lístkov.

Príprava učiteľa odborného predmetu Technológia na vyučovanie témy osobná hygiena kozmetičky. / 048 446 7216 / milan.duris@umb.sk

Ing. Petra Kvasnová, PhD.

Didaktický videoprogram pre odborný predmet Stolovanie, téma: pomôcky a inventár pre prípravu miešaných nápojov.

Didaktický videoprogram pre odborný predmet Technológia, téma: strihanie vlasov – zarovno.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Technika obsluhy, téma: miešané nápoje.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Technológia, téma: farebné prelivy. /048 446 7220 / petra.kvasnova@umb.sk

doc. JUDr. Ing. Daniel Novák, CSc.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Materiály, téma: Samostatne účinné látky. ú048 446 7218 /

daniel.novak@umb.sk

prof. Ing. Alena Očkajová, PhD.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Cukrárska technológia, téma: chyby tuhých ciest.

Návrh a vyhotovenie názornej učebnej pomôcky pre vyučovací predmet Odborný výcvik, téma: konečná úprava nechtov, lakovanie./ 048 446 7217 alena.ockajova@umb.sk

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH sú k dispozícii v systéme AIS.

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Martin Ševčík / +421 907639469 / msevcik3@student.umb.sk

Jolana Genšiniaková / +421 904193022 / jolanagensiniakova333@gmail.com

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Ing. Martin Kučerka, PhD. / 048 446 7219 / martin.kucerka@umb.sk / https://www.fpv.umb.sk/mkucerka/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent

Mgr. Jana Smolecová / 048/4467407 / jana.smolecova@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy (mobility)

Mgr. Viera Pavlovičová / 048/4467439 / viera.pavlovicova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Pre zabezpečenie študijného programu Učiteľstvo praktickej prípravy využíva katedra moderné, špecializované, odborné a didaktické učebne. Materiálne a technické vybavenie ŠP je zabezpečované kvalitnou prístrojovou, materiálnou a dátovou základňou pre jeho plnohodnotnú výučbu a výskum. Odborné učebne katedry sú preto vybavené moderným materiálno-technickým zabezpečením podľa nosných tém z jadra znalostí ŠO a samotných profilov predmetov:

Odborná učebňa - dielňa na ručné opracovanie dreva:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP a príprav v rámci predmetu Odborná prax na SOŠ),

Technické vybavenie: (pracovné stoly - hoblice s potrebným ručným náradím a nástrojmi, ručné ale aj elektrické náradie na drevo, ručné hoblíky, brúsky, vŕtačky, elektrická a motorová píla, elektrické odsávanie a ďalšie prostriedky malej ručnej mechanizácie potrebné k praktickej výučbe daných predmetov).

Odborná učebňa - dielňa na strojové opracovanie dreva:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Vybrané kapitoly z materiálov a technológií dreva, Tvorba učebných pomôcok),

Technické vybavenie: (moderné vybavenie od firiem METABO, MAFELL, MAKITA: stolová okružná píla, pásová píla, pásová brúska, hobľovačka, zrovnávačka, vŕtačka, dlabačka, kompresor, odsávacie zariadenie, laboratórna sušiareň a iné).

Odborná učebňa - dielňa na ručné a strojové opracovanie kovových a nekovových materiálov:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Vybrané kapitoly z materiálov a technológií - kovy, nekovy, Nekonvenčné technológie, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP a príprav v rámci predmetu Odborná prax na SOŠ).

Technické vybavenie: (zámočnícke stoly s potrebným ručným náradím a nástrojmi. Súčasťou učebne je aj ohýbačka, tabuľové nožnice, stolové vŕtačky a ďalšie prostriedky malej ručnej mechanizácie, sústruh, stolová brúska, nástrojová brúska a rámová píla na kov).

Odborná učebňa - elektrotechnické laboratórium:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (pracovné zručnosti),

Zabezpečenie predmetov (Vybrané kapitoly z elektrotechniky, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP a príprav v rámci predmetu Odborná prax na SOŠ),

Technické vybavenie: (laboratórne stoly so základnými meracími prístrojmi (multimetre, voltmetre, ampérmetre, frekventomer, wattmetre, osciloskopy), generátory funkcií, napájacie zdroje, elektrotechnické stavebnice, montážne panely, elektrotechnické súčiastky, prvky a zariadenia. MultiSIM 2001 - simulačný program pre elektronické obvody, rozširujúci modul do PC ako digitálny osciloskop, LEGO DACTA pre elektroniku a automatizačnú techniku, RC DIDACTIC systems - mikrolaboratórium elektroniky a automatizačnej techniky (rc2000 - výučbový program).

Laboratórium školských pokusov:

Výstup vzdelávania: vedecké poznanie disciplín profilových vzdelávacích oblastí alebo špecializácií,

Zabezpečenie predmetov: (Didaktika odborného výcviku, Didaktika odborných predmetov, podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečnej BP a príprav v rámci predmetu Odborná prax na SOŠ),

Technické vybavenie: (školské digitálne mikroskopy s príslušenstvom Motic, didaktická technika pre oblasť techniky a elementárnej robotiky: stavebnice Lego Mindstorms, stavebnice UNIMAT 1 Basic, UNIMAT 1 Classic a UNIMAT CNC Sústruh, elektronické stavebnice BOFIN a iné).

Počítačová učebňa:

Výstup vzdelávania: digitálne zručnosti,

Zabezpečenie predmetov: (Aplikácia výpočtovej techniky, Multimédiá, Informačné technológie),

Technické vybavenie: (Počítače Pentium 4; 3,2 GHz prepojenými do LAN a WAN s možnosťou prístupu do počítačovej siete Internet. Programové vybavenie: Operačný systém MS Windows XP, MS Office 2003, AutoCAD 2000, MechanicalDESKTOP, MultiSIM 2001, RoboLab pre RCX, pedagogický softvér Škola 2000).

Špecializovaná multimediálna didaktická učebňa:

Výstup vzdelávania: rozvoj technickej gramotnosti, tvorivého myslenia (digitálne zručnosti),

Zabezpečenie predmetov: (Ergonómia, Legislatíva BOZP, Kľúčové kompetencie MOV, Didaktika odborného výcviku, Didaktika odborných predmetov, Pracovné prostredie, Základy metodológie výskumu v odborných predmetoch),

Technické vybavenie: (dotykové technológie - 25 tabletov, LFD dotykového displeja, dobíjacej stanice tabletov a bezdrôtový router).

Laboratórium na vedeckú činnosť:

Výstup vzdelávania: (poznatky súvisiace s rozvojom metodických a metodologických spôsobilostí v oblasti edukačných vied a technických materiálov),

Zabezpečenie predmetov: (podporné práce pri realizácii praktickej časti na záverečných bakalárskych prácach, ŠVOČ prácach a príprav v rámci predmetu Odborná prax na SOŠ),

Technické vybavenie: pre výučbu odborných predmetov strojárenského a drevárskeho zamerania sa využíva učebňa vybavená trojrozmernými učebnými pomôckami, demonštračnými panelmi, vzorkovnicami materiálov.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte, aj formou čiastkových knižníc na jednotlivých katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

Na Katedre techniky a technológií je vybudovaná katedrová knižnica s počtom viac ako 2 000 kníh z rôznych technických odborov i pedagogiky, ktorá je permanentne dopĺňaná najnovšími domácimi i zahraničnými publikáciami z prostriedkov grantov VEGA, KEGA, APVV a Visegrad Fund a pod. Pre zabezpečenie profilových predmetov študijného programu je katedrová knižnica vybavená dostatočným množstvom titulov vysokoškolských učebníc, skrípt, monografií, videoprogramov, výučbových programov v prevažnej miere od autorov participujúcich na danom študijnom programe, ako aj titulov odborných časopisov pre jednotlivé odborné predmety.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

Katedra techniky a technológií disponuje viacerými komunikačnými platformami vhodnými k uplatňovaniu plnohodnotnej dištančnej formy výučby. V súčasnosti najviac používanými sú LMS Moodle, Zoom a Microsoft Teams. LMS Moodle slúži vyučujúcim ako nástroj na tvorbu kurzov a realizáciu výučby jednotlivých predmetov prostredníctvom zadaní, resp. úloh, ale aj ako zdroj študijných materiálov, interaktívny nástroj získavania spätnej väzby a podobne. Microsoft Teams a Zoom prioritne slúžia ako komunikačný kanál pre realizáciu online prednášok, seminárov, cvičení a taktiež aj ako zdroj uloženia študijných materiálov, zadaní, úloh, pokynov k realizácii výučby jednotlivých predmetov a podobne. V prípade výučby predmetov so zameraním na informačné technológie je využívaná platforma Google Classroom, ktorá umožňuje zdieľať jednotlivé zadania resp. úlohy s multimediálnym obsahom a zároveň funguje aj ako nástroj získavania spätnej väzby či hodnotenia. Základnou funkciou dištančnej výučby uplatňovanej v študijnom programe je vytváranie a plánovanie virtuálnych mítingov, kde možno komunikovať so zvukom aj videom. Podporované je zdieľanie obrazovky, živý čet či správy účastníkov. Učitelia katedry tak môžu študentom ponúknuť všetky komunikačné nástroje, ktoré pri práci potrebujú.  

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Pre zabezpečovanie vzdelávacích činností v študijnom programe Učiteľstvo praktickej prípravy má katedra dlhodobú spoluprácu s viacerými cvičnými strednými odbornými školami ale aj firmami sídliacimi v BBSK:

Stredná odborná škola Pod Bánošom, Banská Bystrica - cieľom spolupráce so SOŠ je zvyšovanie kvality a pripravenosti absolventov pre potreby praxe s dôrazom na prípravu študentov prvého stupňa VŠ vzdelávania na všetky zložky obsahu prípravy majstra odbornej výchovy a jeho vyústenie v (začínajúcu) celkovú pedagogickú spôsobilosť. Prioritným cieľom je umožniť študentom hlavne realizovať pedagogickú odbornú prax (náčuvovú, výstupovú), prieskumy na SOŠ školách v rámci tém záverečných prác, ktoré si to vyžadujú, ale aj možnosti ďalšej spolupráce.

Stredná odborná škola, hotelových služieb a obchodu, Banská Bystrica - cieľom spolupráce so SOŠ je zvyšovanie kvality a pripravenosti absolventov pre potreby praxe s dôrazom na prípravu študentov prvého stupňa VŠ vzdelávania na všetky zložky obsahu prípravy majstra odbornej výchovy a jeho vyústenie v (začínajúcu) celkovú pedagogickú spôsobilosť. Prioritným cieľom je umožniť študentom hlavne realizovať pedagogickú odbornú prax (náčuvovú, výstupovú), prieskumy na SOŠ školách v rámci tém záverečných prác, ktoré si to vyžadujú, ale aj možnosti ďalšej spolupráce.

DOKA drevo, s. r. o. Banská Bystrica - spolupráca s firmou je zameraná na rozvoj oblastí vybraných kapitol z materiálov a technológií dreva, tvorbu učebných pomôcok, vypisovanie tém záverečných prác, realizovanie odborných exkurzií študentov v rámci PV predmetov.

Železiarne Podbrezová a. s. - spolupráca s firmou je zameraná na rozvoj oblastí vybraných kapitol z materiálov a technológií kovov, tvorbu učebných pomôcok, vypisovanie tém záverečných prác, realizovanie odborných exkurzií študentov v rámci PV predmetov.

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Univerzita neposkytuje študentom len vzdelanie v rôznych študijných programov. Poskytuje študentom možnosti rôzneho kultúrneho, športového, či duchovného vyžitia. Súčasťou univerzity je niekoľko športových klubov, umeleckých súborov, študenti majú možnosť využívať športoviská univerzity. Pri univerzite pôsobí tiež Univerzitné pastoračné centrum. Všetky informácie k uvedeným možnostiam je možné nájsť na webovom sídle univerzity.

link: https://www.umb.sk/studium/student/volny-cas/

link: http://upcbb.sk/o-upc/kto-sme/

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Všetky informácie súvisiace s mobilitami, sú uvedené na webovom sídle fakulty.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/

Na každej katedre je koordinátor pre mobility študentov, ktorý poskytuje študentom prvotné informácie o možnostiach mobilít a usmerňuje ich ďalšie činnosti súvisiace s vybavovaním si formálnych záležitostí.

link: https://www.fpv.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility-erasmus/koordinatori-programu-erasmus.html

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Možnosti a podmienky prijatia na štúdium, ako aj sylaby pre prijímacie konanie na jednotlivé študijné programy na nasledujúci akademický rok sú súčasťou dokumentu Možnosti a podmienky prijatia na štúdium v AR 22/23.

link na aktuálny dokument: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-uchadzaca/podmienky-prijatia-na-studia-v-roku-2022-2023/

Okrem horeuvedených všeobecných požiadaviek k prijatiu na štúdium sa požaduje aj zisťovanie predpokladov zo všeobecných základov pedagogiky a psychológie.

b) Postupy prijímania na štúdium.

Postupy a požiadavky pre prijímacie konanie sú zadefinované v Študijnom poriadku FPV UMB.

link: https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V prípade konanie písomných prijímacích skúšok sú výsledky tohto konania zverejňované na webovom sídle fakulty v deň konania prijímacích skúšok.

Uchádzačom, ktorí splnili stanovené podmienky na prijatie na štúdium, je zaslané rozhodnutie o prijatí na štúdium s ďalšími relevantnými dokumentami. Výsledky prijímacieho konania sú súčasťou akademického informačného systému.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

1. Na univerzite sa každoročne uskutočňuje na fakultách sociologické opytovanie zamerané na hodnotenie študijných programov, ktoré sa realizuje po ukončení štátnych skúšok končiacimi absolventmi 1. a 2. stupňa štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa bola realizovaná anonymne vyplnením anketového lístka študentami po úspešnom absolvovaní štátnej skúšky. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP.

Anketa sa vyhodnocuje na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti UMB. Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na kolégiu dekana a sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti FV UMB.

 

2. Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje na univerzite je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AIS. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.


b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia pedagógov študentami sa archivujú v akademickom informačnom systéme. 

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky ankety hodnotenia kvality študijných programov absolventami sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti na úrovni univerzity ako aj na úrovni fakulty.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Študijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/studijny-poriadok.html

Sprievodca štúdiom

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom.html

Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/sprievodca-studiom-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html

SMERNICA č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/zaverecne-prace-a-statne-skusky.html

Disciplinárny poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov

https://www.fpv.umb.sk/studium/pre-studenta/studijny-poriadok-a-ine-dokumenty/disciplinarny-poriadok.html

Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na aktuálny akademický rok

https://www.fpv.umb.sk/studium/skolne-a-poplatky-spojene-so-studiom/

Štipendijný poriadok FPV UMB

https://www.fpv.umb.sk/studium/stipendia/stipendijny-poriadok.html