Opis študijného programu
Študijný program xSjJ-FiJ(M) - slovenský jazyk a literatúra - filozofia
Štúdium stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - medziodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Filozofická fakulta
Sídlo fakulty Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so štatútom rady schváleným Vedeckou radou UMB dňa 10.12.2020 a v súlade so smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ zo dňa 26.1.2021 schválenou rektorom UMB.
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
12.07.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
30.09.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
slovenský jazyk a literatúra – filozofia
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
II.
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Filozofická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Tajovského 40, 974 01 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7320 filológia 6107 filozofia 0232 Literatúra a lingvistika 0223 Filozofia a etika
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Mgr.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
hlavný jazyk uskutočňovania – slovenský; jazyk uskutočňovania v jednotlivých predmetoch študijného programu – anglický
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
2 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
Plánovaný počet prijatých študentov v AR 2022/2023: 2 študenti. Študijný program sa v AR 2021/2022 uchádzačom neponúkal a nemá žiadnych študentov.
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa

Absolvent študijného programu disponuje prehĺbenými poznatkami z jednotlivých študijných odborov. Svoje vedomosti, schopnosti a zručnosti vie uplatniť pri riešení problémov v širších interdisciplinárnych súvislostiach. V odbore slovenský jazyk a literatúra a v odbore filozofia sa užšie špecializuje a vyberá si predmety z ponuky katedier, ktorá reflektuje aktuálny výskum členov katedry. Vďaka absolvovaniu disciplín z odborov slovenský jazyka a literatúra a filozofia chápe analyzované problémy v širších súvislostiach a vie zaujať teoreticky zdôvodnený postoj k navrhovaným riešeniam. Absolvent disponuje hlbokými vedomosťami zo slovenského jazyka, ktoré dokáže využiť a aplikovať pri sprostredkovávaní odbornej komunikácie v písomnej aj hovorenej forme vo formálnom a neformálnom prejave.

 

Vedomosti absolventa

Absolvent má vedomosti interdisciplinárneho charakteru z metodológie lingvistiky, ktoré rozširuje prostredníctvom poznania systémovej lingvistiky, sociolingvistiky, onomastiky, teórie komunikácie, mediálnej a politickej komunikácie, pragmalingvistiky a ďalších moderných a rozvíjajúcich sa smerov a trendov v oblasti lingvistiky, disponuje vedomosťami z metodológie výskumu literatúry, rozširuje svoje poznanie literárneho procesu o vedomosti z literárnej kritiky, komparatistiky, komunikačnej estetiky, interpretácie umeleckého textu a o pochopenie literatúry ako sociokultúrneho fenoménu a jeho diferencovaných funkcií, rozvíja a prehlbuje svoje vedomosti zo systematickej filozofie a etiky, ktoré nadobudol v 1. stupni štúdia a má hlboké znalosti aktuálneho stavu a metód výskumu v oblastiach filozofie, na ktoré sa špecializoval. Pozná najnovšie filozofické teórie vo vybraných oblastiach a rozumie možnostiam ich aplikácie v ďalšom výskume a v praxi. Je tak schopný reflektovať a hodnotiť rôzne spôsoby riešenia tradičných i nových filozofických, etických, jazykovedných či literárnovedných problémov a konštruovať vlastnú argumentačnú líniu ich riešenia.

 

Zručnosti absolventa

Absolvent má rozvinutú schopnosť analyzovať komplexné materiály a sumarizovať kľúčové pasáže v nich obsiahnuté. Pri verbálnej prezentácii je schopný svoje úvahy správne rozčleniť, v rámci diskusie vie konštruovať primerané argumenty a rozpoznávať silné a slabé stránky opozičných stanovísk. Chápe interdisciplinárne a medziodborové súvislosti filozofických problémov, pozná a prakticky výskumne uplatňuje metodologické vedecké postupy lingvistických a literárnovedných škôl, dokáže aktívne využívať štúdiom získané informácie a v nových súvislostiach ich vhodne a funkčne sprostredkovať odborníkom i laikom, vie samostatne tvoriť a adekvátne interpretovať texty jazykovedného, literárnovedného a filozofického charakteru, vrátane formulovania a riešenia primerane náročného vedeckého filozofického, jazykovedného a literárnovedného problému, dokáže vytvoriť vedeckú prácu lingvistického, literárnovedného alebo filozofického charakteru, ktorá rieši aktuálnu problematiku v rámci súčasných výskumných trendov, je schopný pokračovať v 3. stupni vysokoškolského štúdia.

 

Kompetencie absolventa

Absolvent je schopný jasne a zrozumiteľne prezentovať výsledky svojej práce, reagovať na kritiku a zvažovať alternatívne návrhy. Je schopný adekvátnej verbálnej komunikácie v konkrétnych situáciách v rôznych zamestnaniach. Dokáže si samostatne stanoviť a špecifikovať výskumný problém, komplexne ho spracovať a navrhnúť svoje vlastné riešenia. Má schopnosti plánovania a koordinovania tímovej práce. Dokáže komunikovať ciele, postupy a výsledky tímovej práce odborníkom, ale aj širšej verejnosti.

 

Prenositeľné spôsobilosti absolventa

Absolvent magisterského programu nadobúda prenositeľné spôsobilosti, ktoré sú uplatniteľné v rôznych prostrediach, profesiách a v ďalšom nadväzujúcom štúdiu: komunikačné schopnosti, uvažovanie v súvislostiach, rozvoj kreativity, samostatného a kritického myslenia, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery a schopnosti súvisiace so zvládnutím náročnej pracovnej záťaže, vrátane digitálnych zručností.

 

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

2431004 Reklamný textár

2642005 Redaktor publicistiky

2642006 Redaktor spravodajstva

2642007 Editor

2642009 Komentátor

2643007 Jazykovedec (filológ, lingvista)

4413001 Textový korektor

1114004 Riadiaci pracovník neziskovej organizácie, nadácie a neinvestičného fondu

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Signis, s. r. o., vydavateľstvo pôvodnej tvorby, reklamné a grafické štúdio, Laskomerská dolina 10 963, 974 01 Banská Bystrica

Banskobystrické štúdio RTVS, Ul. profesora Sáru 1, 975 68 Banská Bystrica

Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV, Panská 26, 811 01 Bratislava 1

Ústav slovenskej literatúry SAV, Dúbravská cesta 9, 841 04 Bratislava

Amnesty International Slovensko, Štefánikova 16, Bratislava, Radoslav Sloboda (riaditeľ)

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Vzhľadom na neustále rastúci dopyt po absolventoch s tzv. prenositeľnými zručnosťami (soft skills) sa dá predpokladať, že absolventi tohto študijného programu sa bez problémov uplatnia na trhu práce, pretože medzi ich získané zručnosti a kompetencie patrí schopnosť konceptuálne analyzovať a interpretovať komplexné materiály, schopnosť správne členiť svoje úvahy pri verbálnej prezentácii, schopnosť konštruovať správne argumenty v rámci diskusie a schopnosť rozpoznávať silné a slabé stránky protichodných stanovísk, čo sú typické znaky analytického a kritického myslenia.

Absolvovanie medziodborového štúdia zároveň vytvára uplatnenie v širokej sfére kultúrnych a vzdelávacích inštitúcií. Absolventi disponujú spoľahlivým ovládaním spisovnej slovenčiny, orientáciou v synchrónnej i diachrónnej lingvistike, poznaním dejín slovenskej literatúry a náhľadom do interdisciplinárnych konceptov súčasnej literárnej vedy.


b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Vzhľadom na obmedzený počet študentov a absolventov tohto medziodborového programu uvádzame v nasledujúcich riadkoch úspešných absolventov z príbuzných študijných programov (konkretizovaných v zátvorkách):

Mgr. Eva Urbanová, PhD., autorka literatúry pre deti, vysokoškolská učiteľka (ŠP slovenský jazyk a literatúra, 2. stupeň)

Mgr. Veronika Gondeková, PhD., vysokoškolská učiteľka (ŠP slovenský jazyk a literatúra, 2. stupeň)

PhDr. Vladimíra Vrajová, učiteľka na ZŠ (ŠP slovenský jazyk a literatúra, 2. stupeň)

Mgr. Milan Zvada, ArtD., dramaturg (ŠP anglický jazyk a literatúra – filozofia, 1. a 2. stupeň; 2001 – 2006)

doc. Mgr. Eugen Zeleňák, PhD., vysokoškolský učiteľ, prodekan na Filozofickej fakulte Katolíckej univerzity v Ružomberku (ŠP učiteľstvo filozofie a histórie, 1. a 2. stupeň; 1996 – 2001)

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Vyjadrenie Mgr. Slavomíry Vogelovej (Stredoslovenská vodárenská prevádzková spoločnosť, a. s.): „Z pohľadu môjho zamerania pozitívne hodnotím predmety environmentálna etika a politická a právna filozofia.“

Dôležitú spätnú väzbu predstavuje samotné prijatie absolventov študijného programu na pracovné pozície vysokoškolských učiteľov, múzejných pracovníkov, prekladateľov a tlmočníkov, pracovníkov regionálnych kultúrnych inštitúcií, resp. štátnej správy. Takisto je výpovedné presadenie sa viacerých absolventov v kreatívnom priemysle – autorsky na knižnom trhu, resp. v štruktúrach knižnej distribúcie (Panta Rhei). 


4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v magisterskom štúdiu sa viažu na nasledujúce východiská:

·        obsah študijného programu zodpovedá aspoň 3/5 obsahu študijného odboru,

·        študijný program magisterského štúdia je zostavený tak, aby jeho absolvovaním získal študent vysokoškolské vzdelanie, v ktorom jadro vedomostí tvorí 72 kreditov zo 120 kreditov,

·        súčasťou štúdia každého študijného programu je záverečná práca, ktorá spolu s jej obhajobou tvorí jeden predmet,

·        magisterský študijný program sa zameriava na získanie teoretických a praktických poznatkov založených na súčasnom stave vedy alebo umenia a na rozvíjanie schopnosti ich tvorivého uplatňovania pri vykonávaní povolania alebo pri pokračovaní vo vysokoškolskom štúdiu v doktorandskom študijnom programe.

 

Odporúčaný študijný plán (OŠP) je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na úspešné skončenie štúdia v rámci štandardnej dĺžky štúdia zodpovedajúcej študijnému programu. Obsahuje názvy povinných, povinne voliteľných predmetov, počet kreditov pre predmety študijného programu, týždennú výmeru hodín v dennej forme štúdia, základné vzdelávacie činnosti a ich výmeru v hodinách, odporúčaný semester štúdia, meno vyučujúceho. Denná forma štúdia je organizovaná tak, že štúdium podľa OŠP zodpovedá v závislosti od študijného programu z hľadiska časovej náročnosti práce študenta rozsahu 1800 hodín za akademický rok vrátane samostatného štúdia a samostatnej tvorivej činnosti (t. j. 30 hodín na jeden kredit). Na základe OŠP si študent zostaví svoj osobný študijný plán. Tento plán určuje časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijného programu. Študent si zostavuje študijný plán postupne, sám alebo v spolupráci so študijným poradcom, zápisom predmetov na jednotlivé semestre a roky štúdia.

 

Zostavovanie študijných plánov sa riadi ustanoveniami Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, ktorý určuje organizáciu a uplatňovanie kreditového systému štúdia; čl. 3, ods. 4, 6, čl. 4, 8, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Štruktúra študijných programov FF UMB od AR 2022/2023 a návody pre študentov, link:

https://www.ff.umb.sk/studium/smernice-a-navody-pre-studentov/navody-pre-studentov.html

Kreditový systém štúdia, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=6895

 

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Slov_jaz_lit_filozofia_Mgr_D_OSP (príloha) https://ais2.umb.sk/ais/start.do

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

Bližšie k štruktúre jednotlivých študijných programov:

https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=8607

Celkový počet kreditov ŠP na riadne skončenie štúdia: 120 ECTS kreditov

Medziodborové štúdium:

Počet kreditov za povinné predmety – slovenský jazyk a literatúra: 26

Počet kreditov za povinné predmety – filozofia: 26

z toho za odbornú prax:  6

Štátna skúška. Diplomová práca s obhajobou: 20

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 30 (10 + 10 + 10)

Počet kreditov za výberové predmety: 18

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Počet kreditov na riadne ukončenie štúdia je 120 v ŠP s dvojročnou štandardnou dĺžkou. Na riadne ukončenie štúdia musí študent získať predpísaný počet kreditov absolvovaním všetkých predmetov stanovených študijným plánom: 52 kreditov za povinné predmety, 30 kreditov za povinne voliteľné predmety a 18 kreditov za výberové predmety; obhájiť záverečnú prácu a vykonať štátnu skúšku (20 kreditov). Štátna skúška pozostáva z kolokviálnej obhajoby diplomovej práce. Ďalšie podmienky pre priebeh štúdia, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia upravuje Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 21, 24, 25, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/ Podmienky na riadne skončenie štúdia v konkrétnom študijnom programe (s uvedením potrebného počtu kreditov v rámci jednotlivých typov predmetov/blokov) sú konkretizované v dokumente Sprievodca štúdiom na Filozofickej fakulte UMB v Banskej Bystrici: https://www.ff.umb.sk/studium/sprievodca-studiom/.
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Hodnotenie študijných výsledkov študenta v rámci študijného predmetu sa uskutočňuje priebežnou kontrolou počas výučbovej časti semestra a na ich základe záverečným ukončením študijných povinností. Formy hodnotenia a ich podiel na celkovom hodnotení štúdia je uvedený v informačnom liste predmetu. Absolvovanie predmetu sa zvyčajne hodnotí známkou (pri niektorých predmetoch sa v súlade s informačným listom predmetu používa aj hodnotenie „absolvoval“ alebo „neabsolvoval“). Hodnotenie vyjadruje kvalitu osvojenia vedomostí alebo schopností v súlade s výsledkami vzdelávania uvedenými v informačnom liste predmetu. Hodnotenie známkou sa uskutočňuje na základe celkovej percentuálnej úspešnosti študenta vo všetkých formách hodnotenia študijných výsledkov v rámci predmetu podľa klasifikačnej stupnice, ktorú tvorí šesť klasifikačných stupňov (A, B, C, D, E, FX).

Študent úspešne absolvoval predmet a získal zaň kredity, ak jeho výsledky boli ohodnotené niektorým z klasifikačných stupňov od A po E, alebo získal hodnotenie „absolvoval“. Za vypísanie dostatočného počtu termínov a ich dodržanie zodpovedá vedúci pracoviska, ktoré predmet zabezpečuje. Podvádzanie pri vykonávaní študijnej povinnosti sa pokladá za disciplinárny priestupok. Vyučujúci po zohľadnení závažnosti priestupku rozhodne o opatrení (špecifikovanom v čl. 18, bode 7 Študijného poriadku). 

Osoby zodpovedné za hodnotenie predmetu zapisujú výsledky ukončenia študijnej povinnosti v predmete v stanovených termínoch v AIS. Ak študent nezískal kredity za predmet v riadnom termíne, má právo na jeden opravný termín. Ak sa riadneho alebo opravného termínu z objektívnych dôvodov akceptovaných skúšajúcim nezúčastnil, má právo prihlásiť sa na iný z vypísaných termínov. Podmienky na úspešné absolvovanie predmetu sú uvedené v informačnom liste predmetu a vyučujúci ich zverejní na začiatku semestra. Riadny i opravný termín musí byť v AIS riadne vyznačený. Nesplnenie podmienok v riadnom i v opravnom termíne zapisuje učiteľ do AIS. Študent, ktorý z vážnych zdravotných alebo osobných dôvodov nemôže vykonať študijné povinnosti v stanovenom termíne, môže ich na základe odsúhlasenej písomnej žiadosti vykonať v inom určenom termíne.

Kontrolu priebehu štúdia študenta vykonáva študijné oddelenie po absolvovaní časti štúdia určenej  študijným programom alebo študijným poriadkom. Formu kontroly priebehu štúdia predstavujú kontrolné etapy štúdia určené študijným poriadkom UMB alebo fakulty, ak sa študijný program uskutočňuje na fakulte.

Podmienkou na úspešné absolvovanie štúdia je vykonanie štátnej skúšky v súlade s akreditovaným študijným programom. Podmienkou ukončenia štúdia študijného programu je aj záverečná práca, ktorá spolu s jej obhajobou tvorí jeden predmet; obhajoba záverečnej práce patrí medzi štátne skúšky. Priebeh štátnej skúšky je verejný. Rozhodovanie skúšobnej komisie o výsledkoch štátnej skúšky sa uskutoční na neverejnom zasadnutí skúšobnej komisie. Členmi komisie na štátnej skúške sú vysokoškolskí učitelia pôsobiaci vo funkciách profesorov a docentov a ďalší odborníci schválení príslušnou vedeckou radou. Výsledok štátnej skúšky sa hodnotí známkou podľa šesťstupňovej klasifikačnej stupnice. Ak študent v magisterskom štúdiu nevyhovel na štátnej skúške v riadnom termíne, môže štátnu skúšku vykonať v opravnom termíne. Ak študent nebol úspešný na štátnej skúške, má možnosť si ju zapísať ešte raz, maximálne však do dvoch rokov po skončení štandardnej dĺžky štúdia. V prípade druhého zápisu na štátnu skúšku po jej neúspešnom vykonaní je študent vylúčený zo štúdia.

Celkové hodnotenie štúdia študijného programu sa vykonáva po splnení všetkých povinností predpísaných študijným programom vrátane vykonania štátnej skúšky. Vyjadruje stupňami „prospel s vyznamenaním“, „prospel“. Stupňom „prospel s vyznamenaním“ sa študent druhého stupňa štúdia hodnotí, ak jeho vážený študijný priemer je najviac 1,25; na štátnej skúške alebo štátnych skúškach bol klasifikovaný stupňom „A“. V ostatných prípadoch sa študent hodnotí stupňom „prospel“.

 

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Overovanie výstupov vzdelávania sa riadi Študijným poriadkom Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 18, 19, ods. 1, 2, čl. 21, čl. 23, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

O uznaní predmetov, resp. prenosu kreditov a hodnotení rozhoduje dekan na návrh prodekana pre pedagogickú činnosť v súlade s vnútornými predpismi fakulty. Absolvovanie predmetu v rámci študentskej mobility (napr. Erasmus), na ktorú bol študent vyslaný fakultou, sa uznáva na základe výpisu výsledkov štúdia. Výpis sa stáva súčasťou osobnej študijnej dokumentácie študenta.

Študent Filozofickej fakulty UMB v Banskej Bystrici môže požiadať o uznanie absolvovaných predmetov, resp. prenos kreditov a hodnotení, ak predmet úspešne absolvoval v štúdiu, ktoré nebolo riadne skončené, a ak od absolvovania predmetu neuplynulo viac ako 5 rokov. Za úspešné absolvovanie predmetu v riadne ukončenom štúdiu, za ktoré bol priznaný akademický titul, nie je možné uznať kredity a hodnotenie.

Ďalšie pravidlá a procesy uznávania štúdia alebo jeho časti upravuje Usmernenie k uznávaniu predmetov na FF UMB, ktoré je dostupné na https://www.ff.umb.sk/studium/studijne-oddelenie/usmernenie-k-uznavaniu-predmetov-na-ff-umb.html; Smernica č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikulárne aktivity na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici:

https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/; Uznávanie dokladov o vzdelaní: https://www.umb.sk/studium/student/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html; a odsek 9 článku 15 Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/  


h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Témy záverečných prác sa schvaľujú, zverejňujú a prideľujú študentom v zmysle platných ustanovení Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 22, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Smernice č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, čl. 2, 3, 4, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23830

Pri formulovaní tém sa prihliada na profil absolventa študijného programu, ale aj motiváciu konkrétneho študenta a na prebiehajúce aktuálne výskumné projekty.

 

Témy záverečných prác

Poetika próz Václava Pankovčína

Tematické registre Víťa Staviarskeho

Rodinné konfigurácie v prózach Vandy Rozenbergovej

Slovenská fantastika v premenách času: od knihy k televíznemu seriálu (analýza a komparácia vybraných mytologických motívov a tém)

Juraj Palkovič a jeho Muza ze slovenských hor (literárnohistorické kontexty a interpretácie)

Možnosti a limity stredoškolskej výučby literatúry pri rozvíjaní humanitného poznania

Literárnokritická iniciatíva Milana Jurča

Vanovičove dialógy s literatúrou na pozadí intímneho života a dobového kontextu

Komunikačný register turistov

Motivačná a slovotvorná charakteristika dopravných prostriedkov

Motivačná a slovotvorná charakteristika vlastných mien drahokamov a výrobkov z drahokamov

Jazyková krajina Banskej Štiavnice a Kremnice

Štylistika publicistiky racionálneho typu (90. roky – súčasnosť)

Využitie softvérových aplikácií pri analýzach textu

Metafora v reklame na automobil

Slovná zásoba nárečia vo vybranej obci

Historické učebnice slovenského jazyka v kontexte dejín jazyka a jazykovedy

Nominačné procesy speleoným vo vybranom geomorfologickom celku Slovenskej republiky

K vybraných problémom používania verb v písomnom prejave ukrajinských a ruských študentov hovoriacich po slovensky

Manipulácia a persuázia v mediálnom komunikáte videoblogov 

Hĺbková analýza metodologických teórií 20. a 21. storočia

Vedecký realizmus a antirealizmus

Pojem fronésis u Aristotela

Obraz ako filozofický problém

Naturalizmus a morálna filozofia

K vybraným otázkam evolučnej etiky

Nozickovo chápanie negatívnej slobody

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Študent magisterského štúdia je povinný zvoliť si tému záverečnej práce najneskôr do konca predposledného akademického roka svojho štúdia a prihlásiť sa na tému záverečnej práce v termíne určenom harmonogramom fakúlt prostredníctvom AIS. Témy diplomových prác sa zverejnia v AiS2 v termíne stanovenom v harmonograme akademického roka. Za zverejnenie tém zodpovedá vedúci školiaceho pracoviska alebo ním poverená osoba. Študent sa na schválenú tému práce prihlási prostredníctvom AiS2 v termínoch určených harmonogramom štúdia. Zadanie záverečnej práce sa eviduje v AiS2. Náležitosti zadania záverečnej práce sú stanovené v AiS2. Dekan alebo ním poverená osoba určí študentovi so zadaním témy záverečnej práce vedúceho záverečnej práce. Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo vedúci školiaceho pracoviska potvrdí v AiS2 študentovi zadanie záverečnej práce a vedúceho. Formálna úprava a štruktúra práce je špecifikovaná v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (odkaz – pozri nižšie). Študent odovzdá záverečnú prácu do termínu stanoveného harmonogramom akademického roka príslušnej fakulty. Práca sa odovzdáva v elektronickej podobe prostredníctvom systému evidencie záverečných prác v AiS2 podľa vnútorného predpisu fakulty. Obhajoba záverečnej práce patrí medzi štátne skúšky. Štátna skúška v danom študijnom programe pozostáva z kolokviálnej obhajoby diplomovej práce, ktorá sa vykoná pred skúšobnou komisiou, tvorenou najmenej štyrmi členmi. Priebeh obhajoby záverečnej práce, ktorá obsahuje utajované skutočnosti alebo osobné údaje, sa riadi § 62a zákona o vysokých školách. Záverečná práca sa zverejňuje a sprístupňuje verejnosti prostredníctvom Centrálneho registra záverečných prác.

 

Odkazy súvisiace s pravidlami a postupmi týkajúcimi sa záverečnej práce v študijnom programe:

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013,

čl. 21, 22, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=6894

Smernica č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23830

 

Návod na vloženie záverečnej práce do AIS2, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=8189

Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov.

 

Študenti študijného programu majú zabezpečený prístup a podporu pre realizáciu časti svojho štúdia v podobe zahraničného študijného pobytu a praktickej stáže prostredníctvom fakultných a univerzitných administrátorov pre medzinárodné vzťahy. Postup pre študentov, ktorí odchádzajú na zahraničný študijný pobyt, praktickú stáž, resp. jazykový kurz, určujú: Smernica č. 1/2020 o študentských zahraničných študijných pobytoch, praktických stážach, jazykových kurzoch a ich vzťahu k štúdiu na FF UMB (link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23440) a Smernica č. 4/2019 o mobilitách ERAZMUS+ na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=7215) (o organizácii individuálnych mobilít pozri viac v bode 8f tohto spisu).

 

V súvislosti s realizáciou študijných pobytov využíva systém štúdia zhromažďovanie a prenos kreditov v súlade s pravidlami obsiahnutými v študijnom programe v nadväznosti na predpisy Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 11, ods. 5 – 7, čl. 15, ods. 9, link:

 https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=6894

Možnosti štúdia v zahraničí, link: https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/som-student-umb/

https://www.ff.umb.sk/medzinarodna-spolupraca/studium-v-zahranici/

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov.

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky umožňujú podporovať mravné konanie a aktívne vystupovať proti všetkým neetickým praktikám. Akademická etika študentov predpokladá plnenie študijných povinností bez podvodov, klamstiev a v súlade s akademickými štandardmi vo svete, ale aj s univerzitnými predpismi a legislatívou. Etické zásady sú tvorené v súlade s cieľom Univerzity Mateja Bela podporovať humánne hodnoty a vytvárať dôstojné akademické prostredie. V nadväznosti na tento cieľ je pre študentov v rámci bloku profilových predmetov zaradený aj povinne voliteľný predmet etika vedy a techniky. Dodržiavanie akademickej etiky je štandardne vyžadované vyučujúcimi na každom predmete, či už pri písaní odborných esejí alebo pri plnení si iných študijných povinností. Prípady porušenia pravidiel akademickej etiky rieši Disciplinárna komisia Filozofickej fakulty UMB. Predchádzaniu takýchto prípadov napomáha aj Etická komisia študentov UMB, ktorej štatút je dostupný na https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html.

 

Etický kódex študenta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, link:

https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html

 

Všeobecné etické zásady vedeckovýskumnej, publikačnej či inej tvorivej činnosti zamestnankýň a zamestnancov FF UMB, link:

https://www.ff.umb.sk/veda-a-vyskum/etika-vedy-a-vyskumu/vseobecne-eticke-zasady-vedeckovyskumnej-cinnosti.html

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami.

Podmienky, pravidlá a postupy štúdia v prípade študentov so špeciálnymi potrebami sú konkretizované v osobitných dokumentoch, a to predovšetkým v Sprievodcovi štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=7168 čl. 6, 8, 9. V dokumente je špecifikované: vymedzenie pojmu „študent so špecifickými potrebami (ŠP)“ a jeho presná charakteristika podľa typu znevýhodnenia či ochorenia, práva a zodpovednosti uchádzača/študenta so ŠP, práva a zodpovednosť UMB, postup pri podaní žiadosti o primerané úpravy a podporné služby študenta so ŠP, úlohy univerzitného a fakultného koordinátora, materiálno-technické podmienky pre danú kategóriu študentov a predkladanie a vybavovanie žiadosti študenta o podporu štúdia.

Študent so špeciálnymi potrebami nájde požadované informácie (vrátane postupu v prípade záujmu študovať na UMB) priamo na webe univerzity, link:

https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html, resp. na webe Filozofickej fakulty UMB, link:

https://www.ff.umb.sk/studium/koordinatorka-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami/.

Študentom so špeciálnymi potrebami je na FF UMB k dispozícii aj fakultná koordinátorka Mgr. Jana Daubnerová, PhD. (pozri posledný odkaz).

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študentov.

Študijný poriadok UMB vymedzuje ako úlohu študijných oddelení aj vybavovanie podnetov, sťažností a žiadostí študentov všetkých foriem a stupňov štúdia. Poradenstvo o možnostiach využitia prostriedkov nápravy poskytuje tiež študijný poradca.

Každý študent môže podať podnet alebo sťažnosť v zmysle smernice č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, ak nadobudne pocit, že došlo k nespravodlivému zaobchádzaniu. Ak má pochybnosti o objektivite svojho hodnotenia, má možnosť požiadať o prešetrenie postupu zo strany vyučujúceho.

Postupy komunikácie so študentmi upravuje článok 17 Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/.

Smernica č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, link: https://www.umb.sk/univerzita/verejnost-a-media/peticie-a-staznosti/staznosti/

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Slov_jaz_lit_filozofia_Mgr_D_IL (príloha)

https://ais2.umb.sk/ais/start.do

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

Meno a priezvisko (s titulmi): prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.

Funkcia: profesor

Telefonický kontakt: 048 446 51 37

E-mail: pavol.odalos@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14808

 

Meno a priezvisko (s titulmi): prof. PhDr. Tatiana Sedová, CSc.

Funkcia: profesorka

Telefonický kontakt: 048 446 7317

E-mail: tatiana.sedova@umb.sk

Odkaz na záznam osoby v registri zamestnancov VŠ https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18489

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Martin Golema, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11263

Slovenská literatúra v literárnovedných konceptoch 2

048 446 73 28

martin.golema@umb.sk

doc. Mgr. Ivan Jančovič, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11151

Slovenská literatúra v literárnovedných konceptoch 1

048 446 73 32

ivan.jancovic@umb.sk

doc. PhDr. Andrea Klimková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14726

Systematická etika

Environmentálna etika

048 446 7316 /

andrea.klimkova@umb.sk

prof. Mgr. Jaromír Krško, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/8234

Trendy v lingvistických výskumoch 1

048 446 51 43

jaromir.krsko@umb.sk

Mgr. Martina Kubealaková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11560

Slovenská literatúra v literárnovedných konceptoch 1

048/446 7335

martina.kubealakova@umb.sk

prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.

www.portalvs.sk/regzam/detail/14808

Trendy v lingvistických výskumoch 1

Mediálna a politická komunikácia

048 446 51 37

pavol.odalos@umb.sk

prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.

www.portalvs.sk/regzam/detail/15456

Trendy v lingvistických výskumoch 1

048 446 51 36

vladimir.patras@umb.sk

prof. PhDr. Tatiana Sedová, CSc.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18489

Metodológia vedy

048 446 7317 /

tatiana.sedova@umb.sk

doc. Mgr. Martin Schmidt, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11314

Filozofia vedy

048 446 7321 /

martin.schmidt@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11553

Metodológia vedy

  048 446 7314 /

milos.taliga@umb.sk

doc. Mgr. Ulrich Wollner, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11322

Politická a právna filozofia

048 446 7318 / ulrich.wollner@umb.sk

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osoby zodpovednej za študijný program a osôb zabezpečujúcich profilové predmety – príloha

VUPCH všetkých vyučujúcich sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme AiS2 https://ais2.umb.sk/ais/start.do

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

PaedDr. Zuzana Bariaková, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11547

Literatúra v školskej praxi

Súčasná slovenská literatúra 2

048 446 73 34

zuzana.bariakova@umb.sk

doc. Mgr. Jaroslav Cepko, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11561

Platón – epistemologické a etické aspekty

Kresťanské myslenie vrcholného a neskorého stredoveku

Odborná prax

048 446 7318 /

jaroslav.cepko@umb.sk

doc. PhDr. Eva Homolová, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11570

Vybrané kapitoly z americkej literatúry a kultúry

048 446 5019

eva.homolova@umb.sk

doc. PaedDr. Jana Javorčíková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11315

Vybrané kapitoly z anglickej literatúry a kultúry

048 446 5023

Jana.Javorcikova@umb.sk

PhDr. Daniela Kováčová, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18737

Etika vedy a techniky

Etika médií

Súčasná filozofická antropológia

048 446 7316 /

daniela.kovacova@umb.sk

doc. PhDr. Andrea Klimková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14726

Systematická etika

Environmentálna etika

048 446 7316 /

andrea.klimkova@umb.sk

PhDr. Rastislav Kožiak, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11302

Zrod kresťanstva a formovanie kresťanskej kultúry v neskorej antike a včasnom stredoveku

048 446 7116 / rastislav.koziak@umb.sk

prof. Mgr. Jaromír Krško, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/8234

Antroponomastika

Toponomastika

048 446 51 43

jaromir.krsko@umb.sk

Mgr. Martina Kubealáková, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11560

Genéza populárnej literatúry

Preklad knižiek ľudového čítania

Teória literárnej kritiky

Slovenská literárna kritika a praktická recenzistika

048 446 73 34

martina.kubealakova@umb.sk

PhDr. M. Kubuš, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11616

Vybrané kapitoly z anglickej literatúry a kultúry

048 446 5629

Martin.Kubus@umb.sk

Mgr. Alica Kurhajcová, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18475

Miesta pamäti v moderných dejinách Slovenska 

048 446 7143

Alica.Kurhajcova@umb.sk

doc. PaedDr. Július Lomenčík, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11580

Gramatika v škole

Štylistika v škole

048 446 51 34

julius.lomencik@umb.sk

prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.

www.portalvs.sk/regzam/detail/14808

 Slovná zásoba slovenčiny po roku 1989

Mená firiem a inštitúcií

Mená výrobkov a jedinečných predmetov

048 446 51 37

pavol.odalos@umb.sk

prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.

http://www.portalvs.sk/regzam/detail/15456

Komunikácia s médiami

Text v počítačovo sprostredkovanej komunikácii

048 446 51 36

vladimir.patras@umb.sk

PhDr. Ľubica Pliešovská, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11492

Vybrané kapitoly z americkej literatúry a kultúry

048 446 5035

Lubica.Pliesovska@umb.sk

Mgr. Eva Pršová, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11274

 Netradičné metódy vyučovania literatúry

Súčasná slovenská literatúra 1

048 446 73 29

eva.prsova@umb.sk

prof. PhDr. Tatiana Sedová, CSc.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18489

Metodológia vedy

048 446 7317 tatiana.sedova@umb.sk

doc. Mgr. Martin Schmidt, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11314

Filozofia vedy

Odborná prax

Etika vedy a techniky

048 446 7321 /

martin.schmidt@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11330

Metódy analýzy a interpretácie obrazu

Odborná prax

048 446 7320 /

michal.sedik@umb.sk

prof. PhDr. Dušan Škvarna, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11550

Symbolické a historické prvky pri kultivovaní pamäti v 19. storočí

048 446 7117

Dusan.Skvarna@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11553

Metodológia vedy

048 446 7314 /

milos.taliga@umb.sk

Mgr. Lujza Urbancová, Ph.D.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11311

Jazyk a rod

048 446 51 35

lujza.urbancova@umb.sk

doc. Mgr. Ulrich Wollner, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11322

Politická a právna filozofia

Odborná prax

Poznanie a cnosť v helenistickej filozofii

048 446 7318 / ulrich.wollner@umb.sk

PhDr. Nadežda Zemaníková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11310

Literatúra, film a fotografia ako médiá kultúrnej pamäti postkomunistických krajín

Generačná a rodinná pamäť v literatúre po roku 1989

048 446 5108, 048 446 7415

nadezda.zemanikova@umb.sk

Mgr. Roman Hofreiter, PhD. 

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11612 

Sociológia umenia a literatúry

048 446 7323 / 

roman.hofreiter@umb.sk

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

PaedDr. Zuzana Bariaková, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11547

Literárnokritická iniciatíva Milana Jurča

Vanovičove dialógy s literatúrou na pozadí intímneho života a dobového kontextu

Materstvo v súčasnej slovenskej literatúre

Irena Brežná ako esejistka a reportérka

Prózy Petra Karvaša v 40. a 50. rokoch 20. storočia

048 446 73 34

zuzana.bariakova@umb.sk

doc. Mgr. Jaroslav Cepko, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11561

Platónov Sókratés a politika

Hedonizmus a antihedonizmus v sókratovských školách

Pojem fronésis u Aristotela

Kynické prvky v stoicizme

048 446 7318 /

jaroslav.cepko@umb.sk

Mgr. Anna Gálisová, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11251

 K vybraným problémom používania verb v písomnom prejave ukrajinských a ruských študentov hovoriacich po slovensky

048 446 51 38

anna.galisova@umb.sk

prof. PaedDr. Martin Golema, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11263

Slovenská fantastika v premenách času: od knihy k televíznemu seriálu (analýza a komparácia vybraných mytologických motívov a tém)

Juraj Palkovič a jeho Muza ze slovenských hor (literárnohistorické kontexty a interpretácie)

Obraz Poliakov a Poľska v slovenskej literatúre 19. storočia. Interpretácia vybraných textov 

Múzy ako poetické rekvizity vo vybraných textoch slovenskej a svetovej poézie

Bernolákovské polemiky medzi konverzáciou a konfrontáciou

048 446 73 28

martin.golema@umb.sk

Mgr. Veronika Gondeková, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/31317

Manipulácia a persuázia v mediálnom komunikáte videoblogov

08 446 51 42

veronika.gondekova2@umb.sk

Mgr. Alexandra Chomová, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11283

 Metafora v reklame na automobil

Slovná zásoba nárečia vo vybranej obci

Historické učebnice slovenského jazyka v kontexte dejín jazyka a jazykovedy

Ohlas štrukturalizmu v slovenskej jazykovede

048 446 51 40

alexandra.chomova@umb.sk

doc. PhDr. Andrea Klimková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14726

Hodnoty a hodnotenie v environmentálnej etike

Na križovatke naturalizmu a racionalizmu v ekologickej etike

 Etika diskurzu K. O. Apela ako etika zodpovednosti

 K vybraným otázkam evolučnej etiky

048 446 7316 /

andrea.klimkova@umb.sk

PhDr. Daniela Kováčová, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18737

 Naturalizmus a morálna filozofia

Pojem ľudskej prirodzenosti v súčasnej filozofickej antropológii

 Problém ontologickej slobody a zodpovednosti v diele Jean-Paul Sartra

Vybrané etické problémy vedy

048 446 7316 /

daniela.kovacova@umb.sk

prof. Mgr. Jaromír Krško, PhD.                                 

www.portalvs.sk/regzam/detail/8234

 Komunikačný register turistov

048 446 51 43

jaromir.krsko@umb.sk

Mgr. Martina Kubealáková, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11560

Cesta prózy Ch. H. Spiessa Hugo a Kleta

048 446 73 34

martina.kubealakova@umb.sk

prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.

www.portalvs.sk/regzam/detail/14808

 Motivačná a slovotvorná charakteristika dopravných prostriedkov

Motivačná a slovotvorná charakteristika vlastných mien drahokamov a výrobkov z drahokamov

Jazyková krajina Banskej Štiavnice a Kremnice

Lexikálno-sémantická a komunikačná charakteristika vysokoškolského sociolektu

048 446 51 37

pavol.odalos@umb.sk

prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.

www.portalvs.sk/regzam/detail/15456

Hovorová slovenčina v medzigeneračnej komunikácii

Sociolekt dopravcov a prepravcov v kontrastívnom vymedzení (90. roky – súčasnosť)

Štylistika publicistiky racionálneho typu (90. roky – súčasnosť)

Využitie softvérových aplikácií pri analýzach textu

Štylistika vety v žánroch onlinovej názorovej žurnalistiky

048 446 51 36

vladimir.patras@umb.sk

Mgr. Eva Pršová, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11274

Znovuobjavenie dystopie v literatúre pre mládež

Keď rodina zlyháva... Motív rodiny v literatúre pre deti a mládež

048 446 73 29

eva.prsova@umb.sk

Mgr. Gabriel Rožai, PhD.

www.portalvs.sk/regzam/detail/29273

Tvorenie speleoným vo vybranom geomorfologickom celku Slovenskej republiky

Koncept pamäti v toponymii vybranej obce

048 446 51 39

gabriel.rozai@umb.sk

doc. Mgr. Martin Schmidt, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11314

Vedecký realizmus a antirealizmus

Ontológia jednotlivín (teória zhlukov verzus substančná ontológia)

Ontológia času (statické verzus dynamické chápanie času)

Identita a čas (perdurance verzus endurance theory)

048 446 7321 /

martin.schmidt@umb.sk

Mgr. Michal Šedík, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11330

Filozofické aspekty vedeckého zobrazovania

Readymade v kontexte filozofie umenia

Obraz ako filozofický problém

Filozofia umenia Nelsona Goodmana

 Problém vzťahu fotografie a zobrazenia

048 446 7320 /

michal.sedik@umb.sk

doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11553

Hĺbková analýza metodologických teórií 20. a 21. storočia

Problém indukcie

Problém pokroku vo vede

 Filozofia kritického racionalizmu

048 446 7314 /

milos.taliga@umb.sk

doc. PaedDr. Jozef Tatár, PhD.

http://www.portalvs.sk/regzam/detail/11286

Literárnokritická iniciatíva Milana Jurča

Vanovičove dialógy s literatúrou na pozadí intímneho života a dobového kontextu

Modernistické tendencie v slovenskej poézii pred Kraskom: Tvorba autorov básnickej medzigenerácie: oscilácia medzi modelovaním národného života a subjektívneho prežívania skutočnosti. Interpretácia básnických postojov k národnej emancipácii a intímnych drám subjektu

Timravino odkrývanie ľudského vnútra v prózach po roku 1918

048 446 73 31

jozef.tatar@umb.sk

Mgr. Lujza Urbancová, Ph.D.

www.portalvs.sk/regzam/detail/11311

Aktívnosť a neaktívnosť v sémantickej štruktúre výpovedí v Slovenskom národnom korpuse

Vyjadrovanie emocionality v rečových prejavoch 

048 446 51 35

lujza.urbancova@umb.sk

doc. Mgr. Ulrich Wollner, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11322

Politická filozofia L. A. Senecu

Politická filozofia R. Arona

Nozickovo chápanie negatívnej slobody

Vybrané aspekty Dworkinovej filozofie práva

048 446 7318 / ulrich.wollner@umb.sk

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH osoby zodpovednej za študijný program a osôb zabezpečujúcich profilové predmety – príloha

VUPCH všetkých vyučujúcich sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme AiS2 https://ais2.umb.sk/ais/start.do

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Bc. Filip Sameliak filip.sameliak@student.umb.sk

Bc. Jakub Bielik jakub.bielik@student.umb.sk

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Mgr. Veronika Gondeková, PhD.

048 446 51 42 / veronika.gondekova2@umb.sk

https://www.ff.umb.sk/vgondekova2/

doc. Mgr. Jaroslav Cepko, PhD.

048 446 7318 / jaroslav.cepko@umb.sk

https://www.ff.umb.sk/jcepko/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijná referentka

Meno a priezvisko (s titulmi)

Kontakt (telefón / e-mail)

Mgr. Barbora Podobová

048-446 7410 / Barbora.Podobova@umb.sk

Referentka pre medzinárodnú spoluprácu (mobility)

Meno a priezvisko (s titulmi)

Kontakt (telefón / e-mail)

Mgr. Margaréta Krkošová

048 446 6728 / margareta.krkosova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Fakulta zabezpečuje výučbu študijných programov vo dvoch budovách na Tajovského ulici. Počet učební na Tajovského ulici je 50, kapacita 1713 miest. Priestorové zabezpečenie študijného programu nie je budované katedrovo, ale fakultne, preto sa zabezpečenie študijného programu realizuje v rôznych fakultných učebniach.

Všetky učebne, používané na realizáciu študijných programov, sú vybavené počítačom pripojeným na internet, projekčnou technikou s ozvučením a sú v dosahu bezdrôtového pripojenia na internet. Výučba sa uskutočňuje aj v moderne vybavených veľkých prednáškových miestnostiach: Aula Beliana (620 miest, klimatizácia a tlmočnícke zariadenie), učebňa F145 (40 miest), učebňa F335 (82 miest), učebňa K040 (60 miest), učebňa K012 (60 miest) a učebňa K037 (53 miest). Priestorové zabezpečenie zahŕňa aj konferenčnú miestnosť FF UMB F021 (30 miest).

Študenti majú možnosť využívania samoobslužného kopírovacieho stroja umiestneného v budove na Tajovského 40.

 

Špecializované učebne a laboratóriá, špecializované výučbové priestory:

Katedra slovenského jazyka a komunikácie: multimediálna študovňa K147.

 

Počet PC na fakulte

Počet počítačov na fakulte: 602 kusov. Viac ako dve tretiny tvoria prenosné počítače a tablety, všetky sú s možnosťou pripojenia na internet. V pedagogickom procese je používaných 161 počítačov. Počet tlačiarní je 166 (údaj z 31. 12. 2020), počet dataprojektorov je 26 a počet skenerov 12. Na fakulte sú sieťové prvky SANET – pripojenie na internet s rýchlosťou nad 2 Mb/s a komplexné pripojenie do bezdrôtového internetu Eduroam.

Využívanie metropolitnej siete UMB sa riadi smernicou č. 1/2018 Prevádzkový poriadok Metropolitnej siete Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?ID=6082).


b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela v centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, v dislokovaných pracoviskách na každej fakulte aj formou čiastkových knižníc na katedrách. Čiastková knižnica Katedry filozofie obsahuje najnovšie tituly z odboru filozofia, ktoré sú študentom prístupné prezenčne. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničný fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny sú v pondelok až piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

Čiastková knižnica Katedry filozofie obsahuje najnovšie tituly z odboru filozofia, ktoré sú študentom prístupné prezenčne. Čiastková knižnica Katedry slovenskej literatúry a literárnej vedy a Katedry slovenského jazyka a komunikácie FF UMB: v knižnici máme okolo 1500 titulov. Až na výnimky ide o odbornú literatúru nielen z oblasti literárnej vedy a lingvistiky, ale aj rôznych iných oblastí humanitných a sociálnych vied. Je v nej mnoho titulov základnej študijnej literatúry, ktorá je uvedená v informačných listoch, čo študentom umožňuje prostredníctvom krátkodobých absenčných výpožičiek získať aj menej dostupné študijné zdroje.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

Špecializované študovne sa nachádzajú na všetkých fakultách univerzity a sú dostupné pre univerzitné študentstvo i zamestnanectvo. Súčasťou ekonomickej študovne je Samovzdelávacie stredisko určené predovšetkým na samostatné štúdium cudzích jazykov prostredníctvom preplatenej online služby MacMillan Campus.

Realizácia študijných programov je podporovaná aj informáciami prostredníctvom webovej stránky fakulty. Každý vyučujúci má k dispozícii vlastný nastaviteľný profil, na ktorom si vytvára webovú podporu predmetov obsahujúcu aj konkrétne informačné zdroje potrebné na realizovanie predmetu. Webová stránka fakulty poskytuje aj databázu publikácií akademických zamestnancov fakulty, z ktorých časť je študentom prístupná v elektronickej podobe.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

E-learningové vzdelávanie sa na univerzite riadi smernicou č. 3/2016 o využívaní e-learningu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (https://www.umb.sk/app/cmsSiteBoxAttachment.php?ID=2458&cmsDataID=0). Vyučujúci majú možnosť požiadať o akreditáciu svojich e-kurzov komisiu pre akreditáciu e-kurzov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Od roku 2011 je inštalovaný univerzitný systém na manažovanie elektronickej výučby LMS Moodle. E-learningový portál je súčasťou univerzitných informačných systémov a je prístupný vyučujúcim i študujúcim po zadaní hesla.

Počas dištančného vzdelávania sa všetky predmety vyučované v rámci študijných programov FF UMB realizujú jednotne prostredníctvom portálu LMS Moodle (predovšetkým distribúcia študijných materiálov, zber zadaní, testovanie študentstva či iné dištančné formy hodnotenia) a platformy MS Teams, ktorá slúži ako telekomunikačný nástroj na online komunikáciu so študentstvom, realizáciu prednášok, konzultácií a pod. Základné informácie ku každému realizovanému kurzu sa nachádzajú na portáli LMS Moodle, ktorý sa stal zjednocujúcou komunikačnou platformou pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie a v období výlučne dištančného vzdelávania. 

Filozofická fakulta sa na prechod z prezenčného na dištančné vzdelávanie pripravila tiež technickým zabezpečením učební umožňujúcim hybridnú výučbu, teda kombináciu prezenčnej a dištančnej metódy výučby paralelne. Pri náhlom prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie (v čase vypuknutia pandémie) mali vyučujúci možnosť modifikovať požiadavky na úspešné absolvovanie predmetu prispôsobením foriem priebežného a záverečného hodnotenia pri zachovaní obsahových štandardov predmetu a stanovenej časovej záťaže.

Univerzitné pracovisko Ústav informatizácie a komunikácie UMB spolu s fakultou zabezpečuje školenia o používaní platforiem a zverejňuje inštruktážne videá, napr. k práci v LMS Moodle: https://lms.umb.sk/course/view.php?id=88&lang=sk alebo využívaniu platformy MS Teams: https://lms.umb.sk/course/view.php?id=2823


d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Katedra slovenského jazyka a komunikácie a Katedra slovenskej literatúry a literárnej vedy FF UMB spolupracujú v súvislosti s realizáciou neučiteľských študijných programov s týmito inštitúciami: 

·    Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV, Bratislava, charakteristika spolupráce: budovanie databáz slovenskej anojkonymie, vedeckovýskumná projektová činnosť (s vyústením do vzdelávacích aktivít v rámci študijného programu).

·    Ústav slovenskej literatúry SAV, Bratislava, charakteristika spolupráce: vedeckovýskumná projektová činnosť (s vyústením do vzdelávacích aktivít v rámci študijného programu), spolupráca pri vedení a oponovaní záverečných prác v rámci doktorandského stupňa štúdia.

·    Literárne a hudobné múzeum ŠVK, Banská Bystrica, charakteristika spolupráce: realizácia vzdelávacích a výskumných aktivít (napr. vzdelávanie v priestoroch múzea a v kontakte s muzeálnymi exponátmi). 


Katedra filozofie spolupracuje pri zabezpečovaní odbornej praxe v neučiteľských študijných programoch s týmito inštitúciami:

• Stredoslovenská vodárenská prevádzková spoločnosť, a. s. (kultúrne oddelenie), Partizánska cesta 5, Banská Bystrica;

• Odbor sociálnych služieb a zdravotníctva Banskobystrického samosprávneho kraja, Nám SNP 23, Banská Bystrica;

• Stredoslovenská galéria, Dolná 8, Banská Bystrica.

 

Okrem toho má Filozofická fakulta UMB uzavreté zmluvy o spolupráci s mnohými inštitúciami vedeckého, kultúrneho, vzdelávacieho, športového i spoločenského zamerania:

• Historický ústav SAV, Bratislava, charakteristika spolupráce: realizácia rozširujúceho štúdia na FF UMB,

• IPV Inštitút priemyselnej výchovy, s. r. o, charakteristika spolupráce: organizačné zabezpečenie študijných programov FF UMB v rozširujúcom štúdiu,

• Vojenské športové centrum, charakteristika spolupráce: kooperácia pri vedecko-výskumnom procese študentov KTVŠ FF UMB a VŠC Dukla BB,

• Poľský inštitút Bratislava, charakteristika spolupráce: spolupráca pri zabezpečení stretnutí a prednášok na FF UMB,

• Verein Österreichisches Sprachdiplom Deutsch, charakteristika spolupráce: realizácia skúšok na diplom z nemeckého jazyka,

• základné a stredné školy, charakteristika spolupráce: realizácia pedagogickej praxe, 

• Centrum voľného času JUNIOR, charakteristika spolupráce: realizácia odbornej praxe študentstva trénerstva.


e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB vytvára študentstvu bohaté možnosti na trávenie voľného času v športovej, kultúrnej, duchovnej a spoločenskej sfére. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do činnosti viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub džuda). Klub športu pre všetkých je zameraný na tieto pohybové aktivity a činnosti: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal –, posilňovňa, power Zumba, country tance, jumping, klasická a športová masáž.

V umeleckej oblasti fungujú priamo na UMB tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS. University Dance Center ponúka rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB aktívne spolupracuje s Centrom dobrovoľníctva, n. o., v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky na zapojenie do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. 

Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníčkami programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. UMB je miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity sa môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.

Na trávenie voľného času ponúka FF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli. Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti na trávenie voľného času aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Podpora individuálnych mobilít študentov a zamestnancov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená

v Dlhodobom zámere UMB (odkaz: https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=6525),

v Stratégii internacionalizácie UMB (dostupná na https://www.umb.sk/en/international/),

v Erasmus Policy Statement UMB (odkaz: https://www.umb.sk/app/cmsSiteBoxAttachment.php?ID=6837&cmsDataID=0)

a v smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB

(odkaz: https://www.ff.umb.sk/medzinarodna-spolupraca/erasmus/smernica-o-mobilitach-na-umb-pre-erasmus.html).

Na fakultnej úrovni je v platnosti smernica č. 1/2020 o študentských zahraničných študijných pobytoch, praktických stážach, jazykových kurzoch a ich vzťahu k štúdiu na FF UMB (odkaz: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23440).

Stratégia internacionalizácie UMB definuje kľúčové princípy a priority v zmysle aktivít a oblastí záujmu v medzinárodnej spolupráci. Uvádzajú sa v nej 3 hlavné strategické ciele:

    a) internacionalizácia obojsmerne – UMB podporuje mobilitné aktivity prichádzajúcich a odchádzajúcich študentov, pedagógov a zamestnancov vo všetkých prístupných mobilitných rámcoch a grantových programoch. Vytvára príležitosti na tvorbu finančných zdrojov na realizáciu mobility v rámci medziuniverzitných partnerstiev;

    b) transverzálna internacionalizácia – prítomnosť medzinárodnej dimenzie vo všetkých činnostiach vrátane vzdelávania, vedy a rozvoja UMB je chápaná ako výsledok vnútornej inštitucionálnej synergie a zároveň cieleného kultivovania spojení s univerzitnými partnermi v zahraničí;

    c) viacjazyčná univerzita – UMB aktívne presadzuje politiku rôznorodosti, viacjazyčnosti a otvorenosti kultúrneho dialógu.

V súlade so spoločnou filozofiou všetkých fakúlt je absolvovanie mobility ponúkané každému študentovi UMB. Kritériá prideľovania mobilít, definované v smernici č. 4/2019, zohľadňujú na prvom mieste záujem UMB vyslať na mobilitu čo najväčší počet študentov, v druhom rade vyhovieť záujmu o opakovanú mobilitu alebo o jej predĺženie. Zvyšovanie študentskej mobility sa osobitne podporuje v 3. stupni štúdia, kde je absolvovanie študijného alebo výskumného pobytu v zahraničí integrálnou súčasťou väčšiny študijných programov ponúkaných na UMB.

V súlade s Erasmus Policy Statement UMB na 2021 – 2028 základným nástrojom podpory mobilít ostane program Erasmus+. Tento program je implementovaný na úrovni všetkých štrukturálnych jednotiek UMB a jeho administrácia podlieha vnútorným predpisom UMB. Cieľom UMB je zapojiť sa do všetkých kľúčových akcií Erasmus+, do všetkých čiastkových aktivít a výziev podľa potreby akademickej obce. UMB sa systematicky venuje precíznej administrácii akcie Erasmus+ KA1, ktorá dlhodobo prináša univerzite pozitívne výsledky v oblasti internacionalizácie. 

UMB sa zaviazala presadzovať automatické uznávanie výsledkov štúdia získaných v rámci individuálnych mobilít študentov v smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Nutnosť riadne implementovať túto požiadavku sa vzťahuje na vysielané mobility na štúdium. Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred mobilitou, počas nej i po nej. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom.

Počas mobility referát pre medzinárodnú spoluprácu v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreement a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v ponuke predmetov tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky referátu pre medzinárodnú spoluprácu v spolupráci so študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátorkami potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.

Cieľom medzinárodnej vzdelávacej mobility v rámci kľúčovej aktivity 1 (KA1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov) je osobný rozvoj, zlepšenie vzdelávacích výsledkov a zvýšenie zamestnateľnosti študentov, zlepšenie odborných kompetencií zamestnancov, zlepšenie pripravenosti na zmeny z hľadiska modernizácie a internacionalizácie vzdelávacej inštitúcie a zvýšenie kvality vo výučbe a učení. Všetky podporované aktivity musia mať pozitívny a dlhodobý vplyv nielen na účastníkov, ale aj na zapojené inštitúcie.

Mobility Erasmus+ v rámci projektov 103 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu) a 107 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu a partnerskými krajinami) kľúčovej akcie KA1 sa realizujú na základe bilaterálnych zmlúv uzatvorených medzi vysokoškolskými inštitúciami. V programe Erasmus+ musí mať každá vysokoškolská inštitúcia platnú chartu ECHE.

Organizácia individuálnych mobilít sa riadi smernicou č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Hodnotenými kritériami výberu sú:

- prospech (max. 40 %),

- účasť na Študentskej vedeckej konferencii alebo iná forma reprezentácie UMB v oblasti športu, umenia a pod. (max. 10 %),

- iné aktivity v prospech UMB/fakulty/katedry vrátane dobrovoľníckych aktivít (max. 15 %),

- jazyková príprava (max. 10 %),

- motivácia (max. 10 %),

- predbežný študijný plán max 15 %.

Je nevyhnutné, aby si študenti vyberali univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátorkami a referátom pre medzinárodnú spoluprácu vopred pripravia predbežný študijný plán.

Výsledky predvýberov sú základom na zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročne predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii learning agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát).

Referát pre medzinárodnú spoluprácu pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS.

Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, ďalšie sú uzatvorené na úrovni jednotlivých fakúlt. Referát pre medzinárodnú spoluprácu sprostredkúva tiež možnosti stáží. Filozofická fakulta má okrem zmlúv ERASMUS+ uzatvorené bilaterálne zmluvy o spolupráci a študentstvo má možnosť využiť ďalšie projektové či iné zmluvné možnosti štúdia v zahraničnej inštitúcii. Zmluvy sa v pravidelných intervaloch obnovujú na základe histórie spolupráce a na podnet katedier sa uzatvárajú nové zmluvy. Ich zoznam je zverejnený na webovej stránke fakulty.

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Primárnym predpokladom na prijatie je ukončené vysokoškolské štúdium prvého stupňa v študijnom odbore filológia alebo učiteľstvo a pedagogické vedy. Ukončený bakalársky študijný program (ŠP): jednoodborový ŠP slovenský jazyk a literatúra; ŠP v kombinácii dvoch študijných odborov slovenský jazyk a literatúra – filozofia, slovenský jazyk a literatúra – história; ŠP slovenský jazyk a literatúra/kultúra v kombinácii s cudzími jazykmi; učiteľstvo slovenského jazyka a literatúry (v kombinácii). Keďže ide o druhý stupeň štúdia, schopnosti uchádzačov (napr. čítanie odborného textu s porozumením, analýza a interpretácia odborného textu, kritické posúdenie odborného textu, schopnosť participovať v odbornej diskusii, tvoriť odborný text a prezentovať výsledky svojej práce, schopnosť kooperovať, kriticky myslieť, využívať médiá a komunikačné kanály 21. storočia, schopnosť aplikovať vlastné poznatky a skúsenosti v rámci komunity) sú formované počas vzdelávania v prvom stupni vysokoškolského štúdia. Uchádzač má mať schopnosť logického uvažovania, analytického a kritického myslenia. Musí vedieť čítať odborný text s porozumením. Má mať poznatky z odboru štúdia a potenciál pre ich rozvíjanie v intencii tvorivého prístupu k riešeniu problémov v komplexných, nových alebo neurčitých situáciách.

 

Odkaz na aktuálne zverejnené požiadavky: https://www.ff.umb.sk/uchadzaci/ponuka-studia-2022-2023/

 

b) Postupy prijímania na štúdium.

Informácie o prijímacom konaní sú zverejňované na webovej stránke fakulty v časti Uchádzači. Je tam presne stanovený termín podávania prihlášok v elektronickej aj papierovej forme.

Základnou podmienkou prijatia je ukončené vysokoškolské štúdium prvého stupňa v študijnom odbore filológia alebo učiteľstvo a pedagogické vedy (podrobnejšie pozri v bode a). Pokiaľ bolo vysokoškolské vzdelanie ukončené mimo územia Slovenskej republiky, je nutné predložiť uznaný doklad o získanom vzdelaní.

 

Konečné poradie uchádzačov sa určí na základe (I) váženého študijného priemeru výsledkov bakalárskeho štúdia uchádzača a (II) výsledku štátnej skúšky s prihliadnutím na posudky bakalárskej práce, pričom za (I) môže uchádzač získať max. 50 a za (II) max. 50 zo 100 bodov. Bod (II) zrealizuje a zhodnotí spoločná komisia pre výber uchádzačov, ktorej členovia budú zastupovať obidva študijné odbory. Uchádzač spolu s prihláškou na magisterské štúdium predloží aj výsledky bakalárskej štátnej skúšky vrátane posudkov záverečnej práce. V prípade uchádzača zo zahraničia, ktorý z objektívnych dôvodov nebude môcť predložiť posudky svojej bakalárskej záverečnej práce, zhodnotí komisia v bode (II) iba výsledok štátnej skúšky jeho bakalárskeho stupňa štúdia.

 

Dôležité hypertextové odkazy:

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/ čl. 9

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Monitorovanie kvality vzdelávania sa realizuje viacerými formami, ktoré umožňujú získať relevantné údaje. 

Študentstvo má možnosť každoročne vyjadriť svoje hodnotenie v anonymnom dotazníku. Výsledky sa po spracovaní interpretujú a implementujú vo vzdelávacom procese. Okrem pravidelného dotazníkového získavania dát sa podľa potreby organizujú na fakulte dotazníkové prieskumy zamerané na aktuálne otázky – napríklad realizácia online vzdelávania a pod.

Počas semestra sa organizuje stretnutie so študentstvom daného programu, na ktorom sa venuje pozornosť študentským otázkam vrátane podnetov na skvalitnenie študijného programu. Na fakultnej úrovni sa pri rôznych príležitostiach organizujú stretnutia s nominovanými osobami z radov študentstva, ktoré reagujú aj na kvalitu vzdelávacieho procesu a poskytujú dôležité informácie. Zapojenie študentstva do činnosti akademického senátu dáva možnosti na zisťovanie spätnej väzby.

Na katedrách pracuje študijná poradkyňa a jednou z jej úloh je reagovať na študentské podnety a distribuovať ich k zodpovedným osobám. Poskytovanie spätnej väzby je kontinuálne podporované a študentstvo je stimulované k tomu, aby aktívne prispievalo k realizácii študijného programu.

 

Postupy získavania spätnej väzby hodnotením kvality vysokoškolského vzdelávania na UMB upravuje Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

link: https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=6748

V akademickom roku 2021/2022 sa študijný program neponúkal a nebol prijatý žiaden študent.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Monitorovanie kvality vzdelávania sa realizuje viacerými formami, ktoré umožňujú získať relevantné údaje. 

Študentstvo má možnosť každoročne vyjadriť svoje hodnotenie v anonymnom dotazníku. Výsledky sa po spracovaní interpretujú a implementujú vo vzdelávacom procese. Okrem pravidelného dotazníkového získavania dát sa podľa potreby organizujú na fakulte dotazníkové prieskumy zamerané na aktuálne otázky – napríklad realizácia online vzdelávania a pod.

Počas semestra sa organizuje stretnutie so študentstvom daného programu, na ktorom sa venuje pozornosť študentským otázkam vrátane podnetov na skvalitnenie študijného programu. Na fakultnej úrovni sa pri rôznych príležitostiach organizujú stretnutia s nominovanými osobami z radov študentstva, ktoré reagujú aj na kvalitu vzdelávacieho procesu a poskytujú dôležité informácie. Zapojenie študentstva do činnosti akademického senátu dáva možnosti na zisťovanie spätnej väzby.

Na katedrách pracuje študijná poradkyňa a jednou z jej úloh je reagovať na študentské podnety a distribuovať ich k zodpovedným osobám. Poskytovanie spätnej väzby je kontinuálne podporované a študentstvo je stimulované k tomu, aby aktívne prispievalo k realizácii študijného programu.

 

Postupy získavania spätnej väzby hodnotením kvality vysokoškolského vzdelávania na UMB upravuje Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.

link: https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=6748

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky spätnej väzby od študentov sú analyzované a interpretované podľa toho, o aké získavanie spätnej väzby ide. Dáta z univerzitného a fakultného zisťovania sa prerokúvajú na grémiu dekana, na kolégiu dekana a následne na zasadnutiach katedier, kde sa prijímajú opatrenia na zvyšovanie kvality študijného programu. Údaje zo spätnej väzby sú dostupné pre kompetentné osoby. Okrem toho sa o spätnej väzbe diskutuje aj na podujatiach zameraných na reflexiu akademickej činnosti na fakulte, napr. na fakultných dňoch. Spätná väzba poskytnutá mimo hromadného zisťovania na univerzitnej či fakultnej úrovni (napríklad na katedrových stretnutiach so študentstvom alebo pri individuálnych rozhovoroch, či ako individuálna písomná spätná väzba) je zhodnotená osobami zodpovednými za študijný program a podľa potreby je prediskutovaná s dotknutými osobami a implementovaná v študijnom programe.

 

Výsledky študentských ankiet na FF UMB, odkaz: https://www.ff.umb.sk/studium/ankety/

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Spätná väzba je získavaná od študentstva bezprostredne po absolvovaní štátnej skúšky. Jej výsledky sumarizuje študijné oddelenie. Získané dáta sú po zhodnotení a prerokovaní v grémiu dekana a v kolégiu dekana analyzované tiež na katedrovej úrovni. Od absolventstva sa spätná väzba získava formou individuálnych rozhovorov a nie je spracovaná v písomnej podobe. Jej výsledky analyzujú a interpretujú osoby zodpovedné za študijný program a po jej zhodnotení prijímajú potrebné opatrenia.

 

Výsledky hodnotenia študijných programov v závere štúdia, odkaz: https://www.ff.umb.sk/studium/ankety/

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Sprievodca štúdiom 2021/2022

https://www.ff.umb.sk/studium/sprievodca-studiom/sprievodca-studiom-2021-2022/

Internátny poriadok študentských domovov SÚZ UMB

https://www.umb.sk/studium/student/sprava-ucelovych-zariadeni-umb/informacie/internatny-poriadok.html

Štipendiá a pôžičky

https://www.umb.sk/studium/student/stipendia-a-pozicky.html

Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici na akademický rok 2023/2024

https://www.ff.umb.sk/studium/skolne-poplatky-za-studium/smernica-c-7-2022-o-skolnom-a-poplatkoch-spojenych-so-studiom-za-rok-2023-2024.html

 Všeobecné informácie o platbách na UMB

https://www.umb.sk/studium/student/platby-umb/vseobecne-informacie.html

Smernica č. 6/2021 Knižničný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici

https://www.library.umb.sk/univerzitna-kniznica-umb/dokumenty/kniznicny-poriadok-univerzity-mateja-bela.html

Možnosti ubytovania a stravovania študentov

https://www.umb.sk/studium/student/sprava-ucelovych-zariadeni-umb/informacie/internatny-poriadok.html