Študijný program | xSjJ-HiJ - slovenský jazyk a literatúra - história |
Štúdium | stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - medziodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Filozofická fakulta |
Sídlo fakulty | Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica |
Všeobecná charakteristika absolventa
Absolvent dosiahne úplné vysokoškolské vzdelanie 1. stupňa, ktoré mu umožňuje pokračovať v ďalšom štúdiu (2. stupeň vysokoškolského štúdia) alebo vstúpiť do praktického profesionálneho života. Absolvent študijného programu má jednak všeobecné filologické vedomosti na úrovni syntézy, no súčasne ovláda študovaný jazyk a literatúru na vysokej praktickej úrovni. Absolvent pozná a rozumie teóriám, metódam a postupom, ktoré sú používané v lingvistike a teórii literatúry. Na ich základe je schopný ďalej kultivovať svoje interpretačné zručnosti pri práci s literárnymi textami a písanými záznamami, ktoré sú z rôznych komunikačných sfér spoločenskej praxe. Študijný program v kombinácii dvoch študijných odborov slovenský jazyk a literatúra a história mu poskytuje osvojenie si základných faktografických, teoreticko-metodologických a praktických znalostí zo slovenských a všeobecných dejín a z propedeutických historických disciplín. Umožňuje absolventovi využiť nadobudnuté poznatky pri realizácii historického výskumu, štúdiu dokumentácie a odbornom spracovaní historických prameňov, literatúry a periodík, vrátane metodiky ich spracovania.
Vedomosti absolventa
Absolvent študijného programu nadobúda vedomosti slovakistického charakteru v širších súvislostiach synchrónneho a diachrónneho portfólia profilových predmetov, má hlboké a prierezové vedomosti z oblasti slovenského jazyka a slovenskej literatúry. Pozná roviny jazykového systému slovenského jazyka, slovenský jazyk z diachrónneho aspektu, dejiny a vývoj slovenskej literatúry, teóriu jazykovej komunikácie a jej praktické aplikácie, aj teóriu literárnej komunikácie a chápania jazyka a literatúry v širších komunikačných a spoločenských súvislostiach. Absolvent má všeobecné vedomosti z histórie na úrovni syntézy a základné metodologické vedomosti, ktoré sú východiskom pre prax a výskum, ako aj vedomosti o relevantných zdrojoch informácií študijného odboru, pozná ich typológiu, spôsob uchovávania, vie ich vyhľadať, spracovať a kriticky interpretovať. Tieto zdroje vie študovať v origináli (latinský jazyk, nemecký jazyk). Disponuje hlavnými vedomosťami o vývoji študijného odboru, primerane sa orientuje v najvýznamnejších bádateľských smeroch a historických školách.
Zručnosti a kompetencie absolventa
Absolvent bakalárskeho programu vie aktívnym a tvorivým spôsobom získavať nové poznatky v rámci slovenského jazyka, slovenskej literatúry, histórie a vie ich tiež využívať aplikovaným spôsobom vo vedeckej, redakčnej či inej odbornej práci, v ktorej je schopný samostatne a primeraným spôsobom riešiť teoretické aj praktické úlohy, ktoré zodpovedajú dosiahnutému stupňu vzdelania. Absolvent bakalárskeho programu ovláda slovenský jazyk, slovenskú literatúru a históriu. Dokáže samostatne používať informačné a komunikačné technológie. Chápe najpodstatnejšie morálne, spoločenské, právne a ekonomické súvislosti oboch študijných odborov. Vie kriticky analyzovať písomný aj hovorený prejav, je schopný riešiť problémy, koordinovať postupy v pracovných tímoch a samostatne rozhodovať. Vie formulovať výsledky riešenia úloh a informovať o nich na požadovanej úrovni. Dokáže komunikovať o odborných otázkach so zástupcami vedeckej a mediálnej komunity. Vie preto formulovať aj vlastné stanoviská a postoje, kriticky ich revidovať a konštruktívne obhajovať.
Prenositeľné spôsobilosti absolventa
Absolvent bakalárskeho programu nadobúda prenositeľné spôsobilosti, ktoré sú uplatniteľné v rôznych prostrediach, profesiách a v ďalšom nadväzujúcom štúdiu: komunikačné schopnosti, uvažovanie v súvislostiach, rozvoj kreativity, samostatného a kritického myslenia, schopnosť porovnávať viaceré kontexty a vyvodiť závery a schopnosti súvisiace so zvládnutím náročnej
pracovnej záťaže, vrátane digitálnych zručností.
2431004 Reklamný textár
2642007 Editor
4413001 Textový korektor
2642009 Komentátor
2621005 Dokumentátor zbierkových predmetov v múzeu, galérii
5113005 Lektor, sprievodca v múzeu, galérii
4221002 Pracovník turistického informačného centra
3433999 Odborný a technický pracovník v galérii, múzeu, knižnici, archíve inde neuvedený
Signis, s. r. o., vydavateľstvo pôvodnej tvorby, reklamné a grafické štúdio, Laskomerská dolina 10 963, 974 01 Banská Bystrica
Banskobystrické štúdio RTVS, Ul. profesora Sáru 1, 975 68 Banská Bystrica
LESY Slovenskej republiky, štátny podnik – Lesnícke a drevárske múzeum, Námestie SNP 23/35, 960 01 Zvolen
Múzeum Slovenského národného povstania, Tulská 39, 974 04 Banská Bystrica 4
Turistické informačné centrum v Banskej Bystrici, 29. augusta 37, 974 01 Banská Bystrica
Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici, Lazovná 9, 975 58 Banská Bystrica
Absolventi 1. stupňa neučiteľského medziodborového štúdia slovenský jazyk a literatúra – história môžu nájsť uplatnenie v širokej sfére kultúrnych a vzdelávacích inštitúcií. Vzhľadom na relatívne nízky počet absolventov a pretrvávajúce preferovanie vysokoškolského vzdelania druhého stupňa v našom spoločenskom priestore väčšina z nich pokračuje v magisterskom štúdiu.
Preto k reálnemu uplatneniu absolventov obvykle dochádza až po zavŕšení druhého stupňa vzdelávania.
Vzhľadom na konštatovanie v časti a) je hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi relevantné najmä pri magisterskom programe, keď je dvojstupňovo rozvrhnutý proces nadobúdania kvalifikácie zavŕšený synergickým účinkom základných (bakalárskych) a odborovo náročnejších i špecializovanejších (magisterských) vzdelávacích obsahov.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v bakalárskom štúdiu sa viažu na nasledujúce východiská:
Odporúčaný študijný plán (OŠP) je zostavený tak, aby jeho absolvovaním študent splnil podmienky na úspešné skončenie štúdia v rámci štandardnej dĺžky štúdia zodpovedajúcej študijnému programu. Obsahuje názvy povinných, povinne voliteľných predmetov, počet kreditov pre predmety študijného programu, týždennú výmeru hodín v dennej forme štúdia, základné vzdelávacie činnosti a ich výmeru v hodinách, odporúčaný semester štúdia, meno vyučujúceho. Denná forma štúdia je organizovaná tak, že štúdium podľa OŠP zodpovedá v závislosti od študijného programu z hľadiska časovej náročnosti práce študenta rozsahu 1800 hodín za akademický rok vrátane samostatného štúdia a samostatnej tvorivej činnosti (t. j. 30 hodín na jeden kredit). Na základe OŠP si študent zostaví svoj osobný študijný plán. Tento plán určuje časovú a obsahovú postupnosť predmetov študijného programu. Študent si zostavuje študijný plán postupne, sám alebo v spolupráci so študijným poradcom, zápisom predmetov na jednotlivé semestre a roky štúdia.
Zostavovanie študijných plánov sa riadi ustanoveniami Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, ktorý určuje organizáciu a uplatňovanie kreditového systému štúdia; čl. 3, ods. 4, 6, čl. 4, 8, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/
Štruktúra študijných programov FF UMB od AR 2022/2023 a návody pre študentov, link: https://www.ff.umb.sk/studium/smernice-a-navody-pre-studentov/navody-pre-studentov.html
Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/ čl. 8
Slov_jaz_lit_historia_Bc_D_OSP (príloha)
Bližšie k štruktúre jednotlivých študijných programov:
https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=8607
Celkový počet kreditov ŠP na riadne skončenie štúdia: 180 ECTS kreditov
Medziodborové štúdium:
Počet kreditov za povinné predmety – slovenský jazyk a literatúra: 63
Počet kreditov za povinné predmety – história: 63
Štátna skúška. Bakalárska práca s obhajobou10
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 26
z toho za povinne voliteľné moduly: 20 (10+10)
z toho za základné akademické kompetencie: 6 (3+3)
Počet kreditov za výberové predmety: 18
Počet kreditov na riadne ukončenie štúdia je 180 v ŠP s trojročnou štandardnou dĺžkou. Na riadne ukončenie štúdia musí študent získať predpísaný počet kreditov absolvovaním všetkých predmetov stanovených študijným plánom: 126 kreditov za povinné predmety, 26 kreditov za povinne voliteľné predmety (6 kreditov za predmety z bloku základných akademických kompetencií a 20 kreditov za predmety z profilových modulov) a 18 kreditov za výberové predmety; obhájiť záverečnú prácu a vykonať štátnu skúšku (10 kreditov). Štátna skúška pozostáva z kolokviálnej obhajoby bakalárskej práce. Ďalšie podmienky pre priebeh štúdia, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia upravuje Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 21, 24, 25, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/
Podmienky na riadne skončenie štúdia v konkrétnom študijnom programe (s uvedením potrebného počtu kreditov v rámci jednotlivých typov predmetov/blokov) sú konkretizované v dokumente Sprievodca štúdiom na Filozofickej fakulte UMB v
Banskej Bystrici: https://www.ff.umb.sk/studium/sprievodca-studiom/.
Hodnotenie študijných výsledkov študenta v rámci študijného predmetu sa uskutočňuje priebežnou kontrolou počas výučbovej časti semestra a na ich základe záverečným ukončením študijných povinností. Formy hodnotenia a ich podiel na celkovom hodnotení štúdia je uvedený v informačnom liste predmetu. Absolvovanie predmetu sa zvyčajne hodnotí známkou (pri niektorých predmetoch sa v súlade s informačným listom predmetu používa aj hodnotenie „absolvoval“/„neabsolvoval“). Hodnotenie známkou sa uskutočňuje na základe celkovej percentuálnej úspešnosti študenta vo všetkých formách hodnotenia študijných výsledkov v rámci predmetu podľa klasifikačnej stupnice, ktorú tvorí šesť klasifikačných stupňov (A, B, C, D, E, FX). Študent úspešne absolvoval predmet a získal zaň kredity, ak jeho výsledky boli ohodnotené niektorým z klasifikačných stupňov od A po E, alebo získal hodnotenie „absolvoval“. Za vypísanie dostatočného počtu termínov a ich dodržanie zodpovedá vedúci pracoviska, ktoré predmet zabezpečuje. Podvádzanie pri vykonávaní študijnej povinnosti sa pokladá za disciplinárny priestupok. Vyučujúci po zohľadnení závažnosti priestupku rozhodne o opatrení (špecifikovanom v čl. 18, bode 7 študijného poriadku).
Osoby zodpovedné za hodnotenie predmetu zapisujú výsledky ukončenia študijnej povinnosti v predmete v stanovených termínoch v AIS. Ak študent nezískal kredity za predmet v riadnom termíne, má právo na jeden opravný termín. Ak sa riadneho alebo opravného termínu z objektívnych dôvodov akceptovaných skúšajúcim nezúčastnil, má právo prihlásiť sa na iný z vypísaných termínov. Podmienky na úspešné absolvovanie predmetu sú uvedené v informačnom liste predmetu a vyučujúci ich zverejní na začiatku semestra. Riadny i opravný termín musí byť v AIS riadne vyznačený. Nesplnenie podmienok v riadnom i v opravnom termíne zapisuje učiteľ do AIS. Študent, ktorý z vážnych zdravotných alebo osobných dôvodov nemôže vykonať študijné povinnosti v stanovenom termíne, môže ich na základe odsúhlasenej písomnej žiadosti vykonať v inom určenom termíne.
Kontrolu priebehu štúdia študenta vykonáva študijné oddelenie po absolvovaní časti štúdia určenej študijným programom alebo študijným poriadkom. Formu kontroly priebehu štúdia predstavujú kontrolné etapy štúdia určené študijným poriadkom UMB alebo fakulty, ak sa študijný program uskutočňuje na fakulte.
Podmienkou na úspešné absolvovanie štúdia je vykonanie štátnej skúšky v súlade s akreditovaným študijným programom. Podmienkou ukončenia štúdia študijného programu je aj záverečná práca, ktorá spolu s jej obhajobou tvorí jeden predmet; obhajoba záverečnej práce patrí medzi štátne skúšky. Priebeh štátnej skúšky je verejný. Rozhodovanie skúšobnej komisie o výsledkoch štátnej skúšky sa uskutoční na neverejnom zasadnutí skúšobnej komisie. Členmi komisie na štátnej skúške sú vysokoškolskí učitelia pôsobiaci vo funkciách profesorov a docentov a ďalší odborníci schválení príslušnou vedeckou radou (v prípade bakalárskeho študijného programu aj vysokoškolskí učitelia vo funkcii odborného asistenta s vysokoškolským vzdelaním tretieho stupňa). Výsledok štátnej skúšky sa hodnotí známkou podľa šesťstupňovej klasifikačnej stupnice. Ak študent v bakalárskom štúdiu nevyhovel na štátnej skúške v riadnom termíne, môže štátnu skúšku vykonať v opravnom termíne. Ak študent nebol úspešný na štátnej skúške, má možnosť si ju zapísať ešte raz, maximálne však do dvoch rokov po skončení štandardnej dĺžky štúdia. V prípade druhého zápisu na štátnu skúšku po jej neúspešnom vykonaní je študent vylúčený zo štúdia. Celkové hodnotenie štúdia študijného programu sa vykonáva po splnení všetkých povinností predpísaných študijným programom vrátane vykonania štátnej skúšky. Vyjadruje stupňami „prospel s vyznamenaním“, „prospel“. Každý stupeň vysokoškolského štúdia sa hodnotí samostatne. Stupňom „prospel s vyznamenaním“ sa študent prvého/druhého stupňa štúdia hodnotí, ak jeho vážený študijný priemer je najviac 1,25; na štátnej skúške alebo štátnych skúškach bol klasifikovaný stupňom „A“. V ostatných prípadoch sa študent hodnotí stupňom „prospel“.
Overovanie výstupov vzdelávania sa riadi Študijným poriadkom Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 18, 19, ods. 1, 2, čl. 21, čl. 23, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/
O uznaní predmetov, resp. prenosu kreditov a hodnotení rozhoduje dekan na návrh prodekana pre pedagogickú činnosť v súlade s vnútornými predpismi fakulty. Absolvovanie predmetu v rámci študentskej mobility (napr. Erasmus), na ktorú bol študent vyslaný fakultou, sa uznáva na základe výpisu výsledkov štúdia. Výpis sa stáva súčasťou osobnej študijnej dokumentácie študenta.
Študent Filozofickej fakulty UMB v Banskej Bystrici môže požiadať o uznanie absolvovaných predmetov, resp. prenos kreditov a
hodnotení, ak predmet úspešne absolvoval v štúdiu, ktoré nebolo riadne skončené, a ak od absolvovania predmetu neuplynulo viac ako 5 rokov. Za úspešné absolvovanie predmetu v riadne ukončenom štúdiu, za ktoré bol priznaný akademický titul, nie je možné uznať kredity a hodnotenie.
Ďalšie pravidlá a procesy uznávania štúdia alebo jeho časti upravuje Usmernenie k uznávaniu predmetov na FF UMB, ktoré je dostupné na https://www.ff.umb.sk/studium/studijne-oddelenie/usmernenie-k-uznavaniu-predmetov-na-ff-umb.html;
Smernica č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikulárne aktivity na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici: https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/;
Uznávanie dokladov o vzdelaní: https://www.umb.sk/studium/student/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html; a odsek 9 článku 15 Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/
Témy záverečných prác sa schvaľujú, zverejňujú a prideľujú študentom v zmysle platných ustanovení Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 22, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/ a
Smernice č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, čl. 2, 3, 4,
link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23830
Pri formulovaní tém sa prihliada na profil absolventa študijného programu, ale aj motiváciu konkrétneho študenta a na prebiehajúce aktuálne výskumné projekty.
Témy záverečných prác na akademický rok 2021/22:
Žena v diele Margity Figuli
Bratislavská umelecká bohéma ako modernistický kultúrno-spoločenský fenomén Dospievanie v dielach Jaroslavy Blažkovej
Téma slobody občana a slobody politického činu vo vybraných dielach P. J. Šafárika Cesty a cestovanie básnika slovanskej vzájomnosti Jána Kollára
Obsahové slovaciká v prózach Kálmána Miksátha Antické inšpirácie v tvorbe Jána Hollého
Preromantizmus a biedermeier v tvorbe vybraných autorov Dielo Karola Kuzmányho v literárnovedných reflexiách
Cesta prózy Christiana Heinricha Spießa – Hugo a Kleta
Obraz matky a macochy v rozprávkach
Druhá svetová vojna v súčasnej literatúre pre mládež Postava mačky v literatúre pre deti
Chlapčenský hrdina v tvorbe M. Twaina
Memoárové prózy, reportážne črty a reflexie Jána Roba Poničana Naratívno-reflexívny žáner Ľudmily Podjavorinskej
Literáronymá v Hviezdoslavovej literárnej tvorbe
Sociolekt v silových zložkách
Motivačná a slovotvorná charakteristika vlastných mien parfémov Štylistika titulku v elektronickom periodiku printového typu
Spisovnosť v reklamných komunikátoch
Lexika reklamných komunikátov zameraných na zdravie
Lexika reklamných produktov zameraných na produkty pre deti
Neštandardizovaná toponymia vybranej obce na jazykovo zmiešanom území Synchrónne modely a modelovanie chrématoným
Uhorská školská politika a prax v dobovej slovenskej tlači (1875 - 1890) Kontakty Roberta Setona-Watsona so Slovákmi pred prvou svetovou vojnou
Kultúrno-historické pamiatky v mikroregióne Severné Podpoľanie a perspektívy ich využitia v turizme Životy írskych svätcov
Púštni Otcovia a počiatky mníšstva
Obraz zániku (úpadku) rímskej ríše a sťahovania národov v dielach neskorej antiky Britská spoločnosť vo Viktoriánskej ére (1837-1901)
Obraz európskeho stredoveku v ruskej medievistike v druhej polovici 20. storočia Historické pamiatky v Turci a perspektívy ich využitia v rozvoji vidieckej turistiky Spojené štáty americké očami Jacquesa Pierra Brissota.
Šarišsko-zemplínska župa v rokoch 1944 - 1945
Nemanželské deti a fenomén ľavobočkov v prostredí uhorskej šľachty v stredoveku
Hladomory v Sovietskom zväze v 20. - 40. rokoch 20. storočia
Spoločensko-politický vývoj Slovenska v rokoch 1945-1948 - od konca ľudáckeho režimu po nastolenie komunistickej totality Generál Juraj Kmeť (1813 - 1865) a jeho vojenské pôsobenie počas Krymskej vojny.
Obraz križiackych výprav v učebniciach a vyučovaní dejepisu na základných a stredných školách
Byzancia za vlády cisára Justiniána I.
Neuznaný syn kráľa. Spoločenské a politické postavenie Jána Korvína v Uhorsku
Začiatok a upevňovanie protižidovských nariadení v regióne Michalovce (1938-1945) Bratrícke tábory v Hornom Uhorsku
Jozef Miloslav Hurban a Bohuslav Hurban – vzťah otca a syna vo svetle korešpondencie Jozef Miloslav Hurban a Ľudmila Hurbanová – vzťah otca a dcéry vo svetle korešpondencie Gabelmannova Monomachia v Belovej interpretácii
Úpadok Mediciovcov pohľadom Niccolò Machiavelliho Korunný princ Rudolf Habsburský ako cestovateľ
Represívnu politiku pofebruárového režimu v ČSR- Tábory nútenej práce 1948-1953
Dejiny obcí zaniknutých pri výstavbe vodného diela Liptovská Mara v slovenskej historiografii
Otázka československých hraníc v medzivojnovom období a jej percepcia v zahraničnej politike ZSSR Názorové rozptyly v pamätiach českých a slovenských legionárov v Rusku v rokoch 1917-1920
Témy záverečných prác na akademický rok 2022/2023
Jazyk súvisiaci s koronavírusom
Jazyková krajina Banskej Štiavnice
Literáronymá slovenského spisovateľa
Manipulačno-komunikačné koncepcie vo vojnovom spravodajstve
Intonačné charakteristiky televízneho vysielania zameraného na voľnočasové aktivity
Spracovanie dejín slovenského jazyka v dejinách slovenskej jazykovedy
Nárečový výskum v dejinách slovenskej jazykovedy
Nominačné procesy speleoným vo vybranom geomorfologickom celku Slovenskej republiky
Jazykovo-štylistická reflexia života a diela P. O. Hviezdoslava v online periodikách
Jazykovo-štylistická analýza vybraného diela slovenského realizmu
Prirodzená morfológia v metajazykových vyjadreniach
Ženské postavy v slovenskej modernistickej próze 1920 – 1930
Problematika dospievania v prózach Jaroslavy Blažkovej
Modelovanie ženských postáv v nonkonformnej povstaleckej próze
Kocúrkovo Jána Chalupku v súčasných divadelných realizáciách
Humanistický básnik Juraj Koppay a jeho Dvorský život
Ženské postavy v tvorbe Svetozára Hurbana Vajanského
Tematizácia totalitnej moci v tvorbe vybraných slovenských prozaikov
Ženské postavy vo vybraných textoch slovenskej povstaleckej prózy
Interdiskurzívne postupy v súčasnej slovenskej historickej próze (na príklade vybraných autorov)
Detskí protagonisti v realistickej tvorbe Ch. Dickensa
Motív smrti v modernej autorskej rozprávke
Moderná autorská rozprávka ako priestor pre filozofiu a symboliku
Dielo Antona Ottmayera v literárnovedných reflexiách
Poézia Jána Silvána v literárnovedných reflexiách
Dielo Karola Kuzmányho v literárnovedných reflexiách
Prvá svetová vojna v prózach slovenských autorov
Modernistické tendencie v slovenskej poézii pred Kraskom
Na stránke Katedry histórie FF UMB sú zároveň zverejnené témy záverečných prác na akademický rok 2023/24:
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe.
Študent bakalárskeho štúdia je povinný zvoliť si tému záverečnej práce najneskôr do konca predposledného akademického roka svojho štúdia a prihlásiť sa na tému záverečnej práce v termíne určenom harmonogramom fakúlt prostredníctvom AIS. Témy bakalárskych prác sa zverejnia v AiS2 v termíne stanovenom v harmonograme akademického roka. Za zverejnenie tém zodpovedá vedúci školiaceho pracoviska alebo ním poverená osoba. Študent sa na schválenú tému práce prihlási prostredníctvom AiS2 v termínoch určených harmonogramom štúdia. Zadanie záverečnej práce sa eviduje v AiS2. Náležitosti zadania záverečnej práce sú stanovené v AiS2. Dekan alebo ním poverená osoba určí študentovi so zadaním témy záverečnej práce vedúceho záverečnej práce. Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a zabezpečenie kvality študijného programu alebo vedúci školiaceho pracoviska potvrdí v AiS2 študentovi zadanie záverečnej práce a vedúceho. Formálna úprava a štruktúra práce je špecifikovaná v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (odkaz – pozri nižšie). Študent odovzdá záverečnú prácu do termínu stanoveného harmonogramom akademického roka príslušnej fakulty. Práca sa odovzdáva v elektronickej podobe prostredníctvom systému evidencie záverečných prác v AiS2 podľa vnútorného predpisu fakulty. Obhajoba záverečnej práce patrí medzi štátne skúšky. Štátna skúška v danom študijnom programe pozostáva z kolokviálnej obhajoby bakalárskej práce, ktorá sa vykoná pred skúšobnou komisiou, tvorenou najmenej štyrmi členmi. Priebeh obhajoby záverečnej práce, ktorá obsahuje utajované skutočnosti alebo osobné údaje, sa riadi § 62a zákona o vysokých školách. Záverečná práca sa zverejňuje a sprístupňuje verejnosti prostredníctvom Centrálneho registra záverečných prác.
Odkazy súvisiace s pravidlami a postupmi týkajúcimi sa záverečnej práce v študijnom programe:
Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 21,22, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/.
Smernica č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23830
Návod na vloženie záverečnej práce do AIS2, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=8189.
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov.
Študenti študijného programu majú zabezpečený prístup a podporu pre realizáciu časti svojho štúdia v podobe zahraničného študijného pobytu a praktickej stáže prostredníctvom fakultných a univerzitných administrátorov pre medzinárodné vzťahy. Postup pre študentov, ktorí odchádzajú na zahraničný študijný pobyt, praktickú stáž, resp. jazykový kurz, určujú: Smernica č. 1/2020 o študentských zahraničných študijných pobytoch, praktických stážach, jazykových kurzoch a ich vzťahu k štúdiu na FF UMB
(link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23440) a Smernica č. 4/2019 o mobilitách ERAZMUS+ na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=7215) (o organizácii individuálnych mobilít pozri viac v bode 8f tohto opisu).
V súvislosti s realizáciou študijných pobytov využíva systém štúdia zhromažďovanie a prenos kreditov v súlade s pravidlami obsiahnutými v študijnom programe v nadväznosti na predpisy Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, čl. 11, ods. 5 – 7, čl. 15, ods. 9, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/
Možnosti štúdia v zahraničí, link: https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/som-student-umb/
https://www.ff.umb.sk/medzinarodna-spolupraca/studium-v-zahranici/
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky umožňujú podporovať mravné konanie a aktívne vystupovať proti všetkým neetickým praktikám. Akademická etika študentov predpokladá plnenie študijných povinností bez podvodov, klamstiev a v súlade s akademickými štandardmi vo svete, ale aj s univerzitnými predpismi a legislatívou. Etické zásady sú tvorené v súlade s cieľom Univerzity Mateja Bela podporovať humánne hodnoty a vytvárať dôstojné akademické prostredie. V nadväznosti na tento cieľ je pre študentov pripravené základné usmernenie v predmetoch základy a metodológia jazykovedy, úvod do štúdia histórie, historický proseminár a v rámci bloku predmetov základných akademických kompetencií zaradený aj povinne voliteľný predmet akademická etika. Dodržiavanie akademickej etiky je štandardne vyžadované vyučujúcimi na každom predmete, či už pri písaní odborných esejí, alebo pri plnení si iných študijných povinností.
Etický kódex študenta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, link:
https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta- umb.html
Štatút etickej komisie študentov, link:
https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie- studentov.html
Všeobecné etické zásady vedeckovýskumnej, publikačnej či inej tvorivej činnosti zamestnankýň a zamestnancov FF UMB, link:
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami.
Podmienky, pravidlá a postupy štúdia v prípade študentov so špeciálnymi potrebami sú konkretizované v osobitných dokumentoch, a to predovšetkým v Sprievodcovi štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, link: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=7168, čl. 6, 8, 9. V dokumente je špecifikované: vymedzenie pojmu „študent so špecifickými potrebami (ŠP)“ a jeho presná charakteristika podľa typu znevýhodnenia či ochorenia, práva a zodpovednosti uchádzača/študenta so ŠP, práva a zodpovednosť UMB, postup pri podaní žiadosti o primerané úpravy a podporné služby študenta so ŠP, úlohy univerzitného a fakultného koordinátora, materiálno-technické podmienky pre danú kategóriu študentov a predkladanie a vybavovanie žiadosti študenta o podporu štúdia.
Študent so špeciálnymi potrebami nájde požadované informácie (vrátane postupu v prípade záujmu študovať na UMB) priamo
na webe univerzity, link:
https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi- potrebami.html, resp. na webe Filozofickej fakulty UMB, link:
https://www.ff.umb.sk/studium/koordinatorka-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami/.
Študentom so špeciálnymi potrebami je na FF UMB k dispozícii aj fakultná koordinátorka Mgr. Jana Daubnerová, PhD. (pozri
posledný odkaz).
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študentov.
Študijný poriadok UMB vymedzuje ako úlohu študijných oddelení aj vybavovanie podnetov, sťažností a žiadostí študentov všetkých foriem a stupňov štúdia. Poradenstvo o možnostiach využitia prostriedkov nápravy poskytuje tiež študijný poradca.
Každý študent môže podať podnet alebo sťažnosť v zmysle smernice č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, ak nadobudne pocit, že došlo k nespravodlivému zaobchádzaniu. Ak má pochybnosti o objektivite svojho hodnotenia, má možnosť požiadať o prešetrenie postupu zo strany vyučujúceho.
Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, link: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/ čl. 17.
Smernica č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, link: https://www.umb.sk/univerzita/verejnost-a-media/peticie-a-staznosti/staznosti/.
Slov_jaz_lit_historia_Bc_D_IL (príloha)
prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.
profesor
048 446 51 37
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/14808
prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.
profesor
00421 48 446 7112
prof. PaedDr. Martin Golema, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11263
Dejiny slovenskej literatúry I (staršia slovenská literatúra)
Dejiny slovenskej literatúry II (slovenský literárny klasicizmus, romantizmus, realizmus)
048 446 73 28
doc. Mgr. Ivan Jančovič, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11151
Dejiny slovenskej literatúry III (poetologické koncepty slovenskej literatúry 1. polovice 20. storočia)
Dejiny slovenskej literatúry IV (poetologické koncepty slovenskej literatúry 2. polovice 20. storočia)
Teória literatúry
Teória literárnej komunikácie
048 446 73 32
prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11552
Slovenské dejiny 1526 – 1918
00421 48 446 7120
prof. Mgr. Jaromír Krško, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/8234
Diachrónna lingvistická slovakistika (vývin slovenského jazyka, dialektológia, dejiny slovenského jazyka)
048 446 51 43
Mgr. Martina Kubealaková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11560
Dejiny slovenskej literatúry II (slovenský literárny klasicizmus, romantizmus, realizmus)
Teória literárnej komunikácie
048/446 7335
doc. PhDr. Pavol Maliniak, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11247
Pomocné vedy historické Dejiny Európy do roku 1492
Dejiny Slovenska do roku 1526
00421 48 446 7118
prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11331
Slovenské dejiny 20. storočia
00421 48 446 7119
doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11400
Dejiny antiky
Všeobecné dejiny 1492 – 1918
Slovenské dejiny 1526 – 1918
Latinčina ako jazyk prameňov 1
Latinčina ako jazyk prameňov 2
00421 48 446 7114
prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/14808
Základy a metodológia jazykovedy
Synchrónna lingvistická slovakistika I (fonetika, fonológia, lexikológia)
Synchrónna lingvistická slovakistika II (morfosyntax I)
Teória komunikácie a praktické aplikácie
048 446 51 37
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/15456
Synchrónna lingvistická slovakistika I (fonetika, fonológia, lexikológia)
Synchrónna lingvistická slovakistika III
(štylistika)
048 446 51 36
doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18470
Úvod do štúdia histórie a historický proseminár
Všeobecné dejiny 20. storočia
00421 48 446 7113
prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332
Všeobecné dejiny 1492 – 1918
00421 48 446 7112
VUPCH osôb zodpovedných za študijný program a osôb zabezpečujúcich profilové predmety – príloha
VUPCH všetkých vyučujúcich sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme AiS2 https://ais2.umb.sk/ais/start.do
PaedDr. Zuzana Bariaková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11547
Dejiny slovenskej literatúry III (poetologické koncepty slovenskej literatúry 1. polovice 20. storočia) Dejiny slovenskej literatúry IV (poetologické koncepty slovenskej literatúry 2. polovice 20. storočia)
048 446 73 34
Mgr. Jaroslav Cepko, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11561
Analytické čítanie a písanie
048 446 7318
prof. PaedDr. Martin Golema, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11263
Dejiny slovenskej literatúry I (staršia slovenská literatúra)
Literatúry vybraných starovekých kultúr
Predhistória literatúry u Slovanov
048 446 73 28
Mgr. Veronika Gondeková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/31317
Akademická slovenčina pre cudzincov
048 446 51 42
Mgr. Roman Hofreiter, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11612
Tvorba a prezentácia záverečných prác
Základy sociológie
048 446 7323
doc. PhDr. Anita Huťková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11476
Efektívna komunikácia
048 446 51 41
Mgr. Alexandra Chomová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11283
Základy a metodológia jazykovedy
Synchrónna lingvistická slovakistika I (fonetika, fonológia, lexikológia)
Diachrónna lingvistická slovakistika (vývin slovenského jazyka, dialektológia, dejiny slovenského jazyka)
Základy slavistiky
Staroslovienčina
048 446 51 40
doc. Mgr. Ivan Chorvát, M.A., CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/8865
Tvorba a prezentácia záverečných prác
Základy sociológie
Rodina, príbuzenstvo a intimita
048 446 7324
doc. Mgr. Ivan Jančovič, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11151
Grécka literatúra
Rímska literatúra
048 446 73 32
PhDr. Andrea Klimková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/14726
Akademická etika
048 446 7316
PhDr. Kamila Koza Beňová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11660
Rodina, príbuzenstvo a intimita
048 446 6412
PhDr. Rastislav Kožiak, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11302
Dejiny Európy do roku 1492
Dejiny Slovenska do roku 1526
Rehole a kláštory v stredoveku
00421 48 446 7116
doc. PhDr. Marta Kováčová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11470
Základy ruštiny
048 446 5054
prof. Mgr. Jaromír Krško, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/8234
Základy slavistiky
Staroslovienčina
Frazeológia
048 446 51 43
Mgr. Martina Kubealaková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11560
Dejiny slovenskej literatúry I (staršia slovenská literatúra)
Dejiny slovenskej literatúry II (slovenský literárny klasicizmus, romantizmus, realizmus)
Literatúra európskeho stredoveku, renesancie a baroka
Klasicizmus, romantizmus a realizmus v európskych literatúrach
Teória literárnej komunikácie
048 446 73 34
PhDr. Martin Kubuš, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11616
Anglický jazyk C1
048 446 5629
Mgr. Patrik Kunec, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11564
Dejiny praveku a starovekého Blízkeho Východu
Všeobecné dejiny 1492 – 1918
Slovenské dejiny 1526 – 1918
Fenomén revolúcií v dejinách raného novoveku
00421 48 446 7118
Mgr. Alica Kurhajcová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18475
Slovenské dejiny 1526 – 1918
Latinský jazyk 1
Latinský jazyk 2
00421 48 446 7143
Mgr. Martin Lizoň, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11592
Jazykové cvičenia 2
048 446 5064
doc. PaedDr. Július Lomenčík, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11580
Verejný odborný prejav
Základy jazykovej kultúry a slovenčiny
048 446 51 34
doc. PhDr. Pavol Maliniak, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11247
Stredoveké hrady a ich funkcie
00421 48 446 7118
prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11331
Vybrané kapitoly z politických dejín Slovenska v prvej polovici 20. storočia
Vybrané kapitoly z hospodárskych dejín Slovenska v prvej polovici 20. storočia
00421 48 446 7119
doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11400
Dejiny praveku a starovekého Blízkeho Východu
Základy latinčiny
048 446 7114
PhDr. Monika Nagyová
externá vyučujúca – odborníčka z praxe (Štátny archív Banská Bystrica)
https://www.minv.sk/?kontakty-80
Latinčina ako jazyk prameňov 1
Latinčina ako jazyk prameňov 2
00421 48 420 4310
PaedDr. Ivan Očenáš, PhD.
Synchrónna lingvistická slovakistika II (morfosyntax I)
prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/14808
Vlastné mená v literatúre
Sociolekty v komunikácii
048 446 51 37
Mgr. Marieta Pastorková
Etnolingvistika
Slovenská sociolingvistika
Synchrónna lingvistická slovakistika III (štylistika)
048 446 51 43
marieta.pastorkova@umb.sk
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/15456
Profesionálne čítanie
Slovenská sociolingvistika
048 446 51 36
PhDr. Jana Pecníková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/25058
Základy francúzštiny
Interkultúrna komunikácia
048 446 5132
Mgr. Eva Pršová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11274
Svetová literatúra pre deti a mládež
Literatúra pre deti a mládež a médiá
048 446 73 29
Mgr. Anita Račáková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11484
Základy poľštiny
048 446 5051
Mgr. Eva Reichwalderová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11483
Základy španielčiny
048 446 5133
Mgr. Anton Repoň, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11635
Základy ruštiny
Čítanie a počúvanie s porozumením 2
048 446 5054
Mgr. Gabriel Rožai, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/29273
Synchrónna lingvistická slovakistika I (fonetika, fonológia, lexikológia)
048 446 51 39
doc. Mgr. Martin Schmidt, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11314
Logická argumentácia
Úvod do filozofie jazyka
048 446 7321, 048 446 7421
Mgr. François Schmitt, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11479
Základy francúzštiny
048 446 5129
Mgr. Ivan Souček, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/18486
Tvorba a prezentácia záverečných prác
048 446 7324
doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18470
Politický exil zo Slovenska v rokoch 2. svetovej vojny
Protikomunistický exil zo Slovenska v rokoch studenej vojny
Studená vojna a jej historické interpretácie
00421 48 446 7113
Mgr. Michal Šedík, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11330
Analytické čítanie a písanie
Úvod do filozofie
Estetika
Filozofia kultúry
048 446 73120
prof. PhDr. Dušan Škvarna, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11550
Revolúcie, habsburská monarchia a Slováci v 19. storočí
00421 48 446 7117
prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332
Rusko v 20. storočí
00421 48 446 7112
Mgr. Jana Štefaňáková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/9325
Základy nemčiny
Nemčina pre prax
048 446 5109
doc. Mgr. Miloš Taliga, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11553
Analytické čítanie a písanie
048 446 73184
doc. PaedDr. Jozef Tatár, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11286
Teória literatúry
048 446 73 31
PhDr. Oto Tomeček, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11319
Úvod do štúdia histórie a historický proseminár
Dejiny európskeho výtvarného umenia 1
Dejiny európskeho výtvarného umenia 2
00421 48 446 7143
PaedDr. Zuzana Bariaková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11547
Žena v diele Margity Figuli
Bratislavská umelecká bohéma ako modernistický kultúrno-spoločenský fenomén
Dospievanie v dielach Jaroslavy Blažkovej
Podoby materstva vo vybraných textoch slovenskej literatúry medzi dvoma svetovými vojnami
Prejavy avantgárd v slovenskej literatúre medzi dvoma svetovými vojnami
Očarenie mestom v slovenskej literatúre medzi dvoma svetovými vojnami
Prípad legendy. Časopis Mladá tvorba
Ženské postavy v slovenskej modernistickej próze 1920 – 1930
Problematika dospievania v prózach Jaroslavy Blažkovej
Modelovanie ženských postáv v nonkonformnej povstaleckej próze
048 446 73 34
Mgr. Anna Gálisová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11251
Metaforický obraz ženy v súčasných ženských časopisoch
Jazykový obraz matky a materstva v diskusiách používateľov internetu
048 446 51 38
prof. PaedDr. Martin Golema, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11263
Téma slobody občana a slobody politického činu vo vybraných dielach P. J. Šafárika
Cesty a cestovanie básnika slovanskej vzájomnosti Jána Kollára
Príbeh a premeny hymnickej piesne Sama Tomášika „Hej Slované“
Smrť ako „kozmická svatba“. Motív a jeho varianty v slovenskej literatúre a folklóre
Kocúrkovo Jána Chalupku v súčasných divadelných realizáciách
Humanistický básnik Juraj Koppay a jeho Dvorský život
048 446 73 28
Mgr. Veronika Gondeková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/31317
Synchrónne modely a modelovanie chrématoným
048 446 51 42
Mgr. Alexandra Chomová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11283
Spisovnosť v reklamných komunikátoch
Lexika reklamných komunikátov zameraných na zdravie
Lexika reklamných komunikátov zameraných na produkty pre deti
Spracovanie dejín slovenského jazyka v dejinách slovenskej jazykovedy
Nárečový výskum v dejinách slovenskej jazykovedy
Ženy v slovenskej lingvistike
Vlastné mená v popkultúrnom kontexte
048 446 51 40
doc. Mgr. Ivan Jančovič, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11151
Obsahové slovaciká v prózach Kálmána Miksátha
Antické inšpirácie v tvorbe Jána Hollého
Ženské postavy v tvorbe S. H. Vajanského
Posuny v súčasnom literárnohistorickom výskume slovenského realizmu : Synopticko-pulzačný model kultúrneho javu
Tematizácia totalitnej moci v tvorbe vybraných slovenských prozaikov
Ženské postavy vo vybraných textoch slovenskej povstaleckej prózy
Interdiskurzívne postupy v súčasnej slovenskej historickej próze (na príklade vybraných autorov)
048 446 73 32
prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11552
Šarišsko-zemplínska župa v rokoch 1944 – 1945
00421 48 446 7120
PhDr. Rastislav Kožiak, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11302
Kultúrno-historické pamiatky v mikroregióne Severné Podpoľanie a perspektívy ich využitia v turizme
Životy írskych svätcov
Púštni Otcovia a počiatky mníšstva
Obraz zániku (úpadku) rímskej ríše a sťahovania národov v dielach neskorej antiky
Obraz európskeho stredoveku v ruskej medievistike v druhej polovici 20. storočia
Historické pamiatky v Turci a perspektívy ich využitia v rozvoji vidieckej turistiky
Obraz križiackych výprav v učebniciach a vyučovaní dejepisu na základných a stredných školách
Byzancia za vlády cisára Justiniána I.
00421 48 446 7116
Mgr. Martina Kubealáková, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11560
Preromantizmus a biedermeier v tvorbe vybraných autorov
Dielo Karola Kuzmányho v literárnovedných reflexiách
Cesta prózy Christiana Heinricha Spießa – Hugo a Kleta
Ženské postavy v tvorbe Jozefa Gregora Tajovského
Ženské postavy v tvorbe Boženy Slančíkovej Timravy
Líška a medveď v súčasnej literatúre pre deti
Spor Svetozára Hurbana Vajanského a Eleny Maróthy-Šoltésovej
Cestopis v realistickej literatúre
Dielo Antona Ottmayera v literárnovedných reflexiách
Poézia Jána Silvána v literárnovedných reflexiách
048 446 7334
Mgr. Patrik Kunec, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11564
Spojené štáty americké očami Jacquesa Pierra Brissota
Generál Juraj Kmeť (1813 – 1865) a jeho vojenské pôsobenie počas
Krymskej vojny
00421 48 446 7118
Mgr. Alica Kurhajcová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18475
Uhorská školská politika a prax v dobovej slovenskej tlači (1875 - 1890)
Kontakty Roberta Setona-Watsona so Slovákmi pred prvou svetovou vojnou
Jozef Miloslav Hurban a Bohuslav Hurban – vzťah otca a syna vo svetle korešpondencie
Jozef Miloslav Hurban a Ľudmila Hurbanová – vzťah otca a dcéry vo svetle korešpondencie
Korunný princ Rudolf Habsburský ako cestovateľ
00421 48 446 7143
doc. PhDr. Pavol Maliniak, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11247
Nemanželské deti a fenomén ľavobočkov v prostredí uhorskej šľachty v stredoveku
Neuznaný syn kráľa. Spoločenské a politické postavenie Jána Korvína v Uhorsku
Bratrícke tábory v Hornom Uhorsku
00421 48 446 7118
prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11331
Začiatok a upevňovanie protižidovských nariadení v regióne Michalovce (1938 – 1945)
00421 48 446 7119
doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11400
Gabelmannova Monomachia v Belovej interpretácii
Úpadok Mediciovcov pohľadom Niccolò Machiavelliho
048 446 7114
prof. PaedDr. Pavol Odaloš, CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/14808
Literáronymá v Hviezdoslavovej literárnej tvorbe
Sociolekt v silových zložkách
Motivačná a slovotvorná charakteristika vlastných mien parfémov
Jazyk súvisiaci s koronavírusom
Jazyková krajina Banskej Štiavnice
Literáronymá v tvorbe slovenského spisovateľa
Lexikálna a komunikačná charakteristika vysokoškolského sociolektu
048 446 51 37
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
www.portalvs.sk/regzam/detail/15456
Intonačné charakteristiky televíznej relácie zameranej na životný štýl
Štylistika titulku v elektronickom periodiku printového typu
Intonačné charakteristiky televízneho vysielania zameraného na voľnočasové aktivity
Interview v onlinovej tlači printového typu
048 446 51 36
Mgr. Eva Pršová, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11274
Obraz matky a macochy v rozprávkach
Druhá svetová vojna v súčasnej literatúre pre mládež
Postava mačky v literatúre pre deti
Tínedžer vo vybraných dielach americkej literatúry pre mládež (Kto chytá v žite, Charlieho malé tajomstvá)
Postava dieťaťa v dielach slovenskej klasickej literatúry (od P. Kuzmányho po J. G. Tajovského)
Pes v literatúre pre deti a mládež
Detskí protagonisti v realistickej tvorbe Ch. Dickensa
Motív smrti v modernej autorskej rozprávke
Moderná autorská rozprávka ako priestor pre filozofiu a symboliku
048 446 73 29
Mgr. Gabriel Rožai, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/29273
Neštandardizovaná toponymia vybranej obce na jazykovo zmiešanom území
Nominačné procesy speleoným vo vybranom geomorfologickom celku Slovenskej republiky
Jazyková krajina vybraného mesta na zmiešanom jazykovom území
048 446 51 39
doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18470
Otázka československých hraníc v medzivojnovom období a jej percepcia v zahraničnej politike ZSSR
Spoločensko-politický vývoj Slovenska v rokoch 1945 – 1948 – od konca ľudáckeho režimu po nastolenie komunistickej totality
00421 48 446 7113
prof. PhDr. Dušan Škvarna, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11550
Názorové rozptyly v pamätiach českých a slovenských legionárov v Rusku v rokoch 1917 – 1920
00421 48 446 7117
prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332
Britská spoločnosť vo Viktoriánskej ére (1837-1901)
Hladomory v Sovietskom zväze v 20. – 40. rokoch 20. storočia
00421 48 446 7112
doc. PaedDr. Jozef Tatár, PhD.
www.portalvs.sk/regzam/detail/11286
Memoárové prózy, reportážne črty a reflexie Jána Roba Poničana
Naratívno-reflexívny žáner Ľudmily Podjavorinskej
Tematicko-motivický aspekt poézie slovenských poetiek (Od Ľudmily Podjavorinskej po Slávu Manicovú-Rosner): Podoby poézie slovenských autoriek z hľadiska tém a motívov v prvej polovici 20. storočia
Prvá svetová vojna v prózach slovenských autorov: Umelecké modelovanie témy autormi rôznej generačnej a poetickej proveniencie
Modernistické tendencie v slovenskej poézii pred Kraskom
048 446 73 31
PhDr. Oto Tomeček, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11319
Dejiny obcí zaniknutých pri výstavbe vodného diela Liptovská Mara v slovenskej historiografii
00421 48 446 7143
Mgr. Lujza Urbancová, Ph.D.
www.portalvs.sk/regzam/detail/1131
Prirodzená morfológia v metajazykových vyjadreniach
Deklinácia substantív mužského rodu zakončených na -r, -l
048 446 51 35
VUPCH osôb zodpovedných za študijný program a osôb zabezpečujúcich profilové predmety – príloha
VUPCH všetkých vyučujúcich sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme AiS2 https://ais2.umb.sk/ais/start.do
Bc. Filip Sameliak
Bc. Mária Kučíková
Bc. Darina Durčáková (študentská tútorka)
Mgr. Veronika Gondeková, PhD.
048 446 51 42
https://www.ff.umb.sk/vgondekova2/
PhDr. Oto Tomeček, PhD.
048 446 7143
Študijná referentka:
Mgr. Barbora Podobová
048 446 7410 / barbora.podobova@umb.sk
Referentka pre medzinárodnú spoluprácu (mobility)
Mgr. Margaréta Krkošová
048 446 7414 / margareta.krkosova@umb.sk
Fakulta zabezpečuje výučbu študijných programov vo dvoch budovách na Tajovského ulici. Počet učební na Tajovského ulici je 50, kapacita 1713 miest. Priestorové zabezpečenie študijného programu nie je budované katedrovo, ale fakultne, preto sa zabezpečenie študijného programu realizuje v rôznych fakultných učebniach.
Všetky učebne, používané na realizáciu študijných programov, sú vybavené počítačom pripojeným na internet, projekčnou technikou s ozvučením a sú v dosahu bezdrôtového pripojenia na internet. Výučba sa uskutočňuje aj v moderne vybavených veľkých prednáškových miestnostiach: Aula Beliana (620 miest, klimatizácia a tlmočnícke zariadenie), učebňa F145 (40 miest), učebňa F335 (82 miest), učebňa K040 (60 miest), učebňa K012 (60 miest) a učebňa K037 (53 miest). Priestorové zabezpečenie zahŕňa aj konferenčnú miestnosť FF UMB F021 (30 miest), multimediálnu študovňu K147 (Katedra slovenského jazyka a komunikácie) a Seminarium Albertynianum (prednášková miestnosť s knižnicou na Katedre histórie).
Špecializované učebne a laboratóriá, špecializované výučbové priestory:
Katedra slovenského jazyka a komunikácie FF UMB disponuje multimediálnou učebňou, zasadacou miestnosťou a študovňou K147. V priestore sa nachádza nový počítač, výkonný dataprojektor EPSON, audiotechnika a profesionálna orezávačka papierových hárkov. Každá pracovňa katedry je nadštandardne vybavená IK technológiami, spoľahlivo fungujúcim pevným pripojením na internet a s rýchlou wifi sieťou. Poruke sú dve výkonné kopírovaco-tlačiarenské zariadenia v chodbových priestoroch katedry so zasieťovaným prístupom od každého počítača z katedrových pracovní.
Katedra histórie využíva na realizáciu výučby aj vlastnú špecializovanú učebňu Seminarium Albertynianum (miestnosť F111), ktorá slúži zároveň ako katedrová knižnica. Miestnosť je vybavená 2 počítačmi, tlačiarňou, kopírkou, pripojením na internet, tabuľou, stolmi a stoličkami (v počte 24 miest) a knižničnými regálmi s odbornou literatúrou a odbornými periodikami. V učebni sa prioritne realizujú kurzy využívajúce prácu s odbornou literatúrou a odbornými periodikami (napr. úvod do štúdia histórie a historický proseminár).
Študenti majú možnosť využívania samoobslužného kopírovacieho stroja umiestneného v budove na Tajovského 40.
Počet počítačov na fakulte: 602 kusov. Viac ako dve tretiny tvoria prenosné počítače a tablety, všetky sú s možnosťou pripojenia na internet. V pedagogickom procese je používaných 161 počítačov. Počet tlačiarní je 166, počet dataprojektorov je 26 a počet skenerov 12. Na fakulte sú sieťové prvky SANET – pripojenie na internet s rýchlosťou nad 2 Mb/s a komplexné pripojenie do bezdrôtového internetu Eduroam. Využívanie metropolitnej siete UMB sa riadi smernicou č. 1/2018 Prevádzkový poriadok Metropolitnej siete Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (odkaz: https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?ID=6082).
Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela v centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, v dislokovaných pracoviskách na každej fakulte aj formou čiastkových knižníc na katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.
Knižničný fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, Pro Quest Central, Pro Quest Ebook Central, Science Direct, Springer Link, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HS Talks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny sú v pondelok až piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.
V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit
záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
Špecializované študovne sa nachádzajú na všetkých fakultách univerzity a sú dostupné pre univerzitné študentstvo i zamestnanectvo. Súčasťou ekonomickej študovne je Samovzdelávacie stredisko určené predovšetkým na samostatné štúdium cudzích jazykov prostredníctvom preplatenej online služby MacMillan Campus.
Čiastková knižnica Katedry slovenskej literatúry a literárnej vedy a Katedry slovenského jazyka a komunikácie FF UMB: v knižnici máme okolo 1500 titulov. Až na výnimky ide o odbornú literatúru nielen z oblasti literárnej vedy a lingvistiky, ale aj rôznych iných oblastí humanitných a sociálnych vied. Je v nej mnoho titulov základnej študijnej literatúry, ktorá je uvedená v informačných listoch, čo študentom umožňuje prostredníctvom krátkodobých absenčných výpožičiek získať aj menej dostupné študijné zdroje.
Katedra histórie disponuje vlastnou čiastkovou knižnicou Albertynianum – Seminarium historicum (miestnosť F111), v ktorej knižničné služby študentom poskytuje samostatná pracovníčka Jarmila Tomaščíková. Študenti majú možnosť využívať knižničné služby 4x do týždňa spolu 20 hodín týždenne, a to formou absenčnej alebo prezenčnej výpožičky. Študentom sú k dispozícii 2 počítače (napr. vyhľadávanie v elektronickom knižničnom katalógu, práca s odbornými databázami), tlačiareň a kopírka. Knižničný fond tvorí 6 726 kusov odborných knižných titulov a 2 612 kusov odbornej periodickej tlače. Ich počet sa každoročne rozširuje prostredníctvom nákupov i darov.
Ako nástroj informačnej komunikácie so študentmi využívajú katedry (KHI, KSJK, KSLLV) aj sociálne siete, prioritne facebook
(KHI: https://www.facebook.com/khibbsk,
KSJK: https://fb.me/e/1pF4btiMN, KSLLV: https://www.facebook.com/groups/360624947309145) a instagram.
Na ich stránkach zverejňujú nielen aktuálne informácie týkajúce sa vzdelávacieho procesu a vedeckého výskumu na katedrách, ale aj odkazy na informácie o aktuálnych výsledkoch jazykovedného, literárnovedného, historického alebo archeologického výskumu na Slovensku a v zahraničí, ďalej na odborné knižné novinky, odborné podujatia a pracovné ponuky.
Realizácia študijných programov je podporovaná aj informáciami prostredníctvom webovej stránky fakulty. Každý vyučujúci má k dispozícii vlastný nastaviteľný profil, na ktorom si vytvára webovú podporu predmetov obsahujúcu aj konkrétne informačné zdroje potrebné na realizovanie predmetu. Webová stránka fakulty poskytuje aj databázu publikácií akademických zamestnancov fakulty, z ktorých časť je študentom prístupná v elektronickej podobe.
E-learningové vzdelávanie sa na univerzite riadi smernicou č. 3/2016 o využívaní e-learningu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (https://www.umb.sk/app/cmsSiteBoxAttachment.php?ID=2458&cmsDataID=0). Vyučujúci majú možnosť požiadať o akreditáciu svojich e-kurzov komisiu pre akreditáciu e-kurzov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Od roku 2011 je inštalovaný univerzitný systém na manažovanie elektronickej výučby LMS Moodle. E-learningový portál je súčasťou univerzitných informačných systémov a je prístupný vyučujúcim i študujúcim po zadaní hesla.
Počas dištančného vzdelávania sa všetky predmety vyučované v rámci študijných programov FF UMB realizujú jednotne prostredníctvom portálu LMS Moodle (predovšetkým distribúcia študijných materiálov, zber zadaní, testovanie študentstva či iné dištančné formy hodnotenia) a platformy MS Teams, ktorá slúži ako telekomunikačný nástroj na online komunikáciu so študentstvom, realizáciu prednášok, konzultácií a pod. Základné informácie ku každému realizovanému kurzu sa nachádzajú na portáli LMS Moodle, ktorý sa stal zjednocujúcou komunikačnou platformou pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie a v období výlučne dištančného vzdelávania.
Filozofická fakulta sa na prechod z prezenčného na dištančné vzdelávanie pripravila tiež technickým zabezpečením učební umožňujúcim hybridnú výučbu, teda kombináciu prezenčnej a dištančnej metódy výučby paralelne. Pri náhlom prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie (v čase vypuknutia pandémie)mali vyučujúci možnosť modifikovať požiadavky na úspešné absolvovanie predmetu prispôsobením foriem priebežného a záverečného hodnotenia pri zachovaní obsahových štandardov predmetu a stanovenej časovej záťaže.
Univerzitné pracovisko Ústav informatizácie a komunikácie UMB spolu s fakultou zabezpečuje školenia o používaní platforiem
a zverejňuje inštruktážne videá, napr. k práci v LMS Moodle: https://lms.umb.sk/course/view.php?id=88&lang=sk alebo
využívaniu platformy MS Teams: https://lms.umb.sk/course/view.php?id=2823
Filozofická fakulta má uzavreté zmluvy o spolupráci s viacerými inštitúciami vedeckého, kultúrneho, vzdelávacieho, športového
i spoločenského zamerania, napr.:
Pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu sa počíta s pokračovaním osvedčenej spolupráce Katedry histórie:
a) so štátnymi a s regionálnymi pamäťovými a fondovými inštitúciami:
- Štátny archív v Banskej Bystrici a Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici (v rámci predmetu úvod do štúdia histórie
a historický proseminár, pomocné vedy historické),
- Stredoslovenské múzeum v Banskej Bystrici a Múzeum SNP v Banskej Bystrici (hosťovské prednášky, takisto v rámci predmetu
úvod do štúdia histórie a historický proseminár),
b) so zahraničnými pamäťovými a fondovými inštitúciami:
- Výskumný ústav Slovákov v Maďarsku v Békešskej Čabe, Archív Vojvodiny v Novom Sade a Vedecká a kultúrna spoločnosť Ivana Krasku v Nadlaku (spolupráca v rámci sprístupňovania zbierkového a archívneho fondu pre výskum v rámci kreovania záverečných prác študentov Katedry histórie – zameraných na dejiny a kultúru dolnozemských Slovákov).
UMB vytvára študentstvu bohaté možnosti na trávenie voľného času v športovej, kultúrnej, duchovnej a spoločenskej sfére. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do činnosti viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub džuda). Klub športu pre všetkýchje zameraný natieto pohybové aktivity a činnosti: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, posilňovňa, power Zumba, country tance, jumping, klasická a športová masáž.
V umeleckej oblasti fungujú priamo na UMB tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS. University Dance Center ponúka rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB aktívne spolupracuje s Centrom dobrovoľníctva, n.o., v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky na zapojenie do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite.
Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníčkami programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. UMB je miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity sa môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.
Na trávenie voľného času ponúka FF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli. Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti na trávenie voľného času aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty. Pri Katedre histórie už dlhodobo pôsobí Študentská historická spoločnosť, dobrovoľné združenie študentov histórie (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-historie/studentska-historicka-spolocnost/), ktoré organizuje voľnočasové aktivity pre študentov – prednášky a besedy s pozvanými historikmi, filmové večery, poznávacie exkurzie, vydáva študentskú ročenku Acheron (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-historie/studentsky-historicky-casopis-acheron.html) a spolu s pracovníkmi katedry spolupracuje na realizácii medzinárodného festivalu včasného stredoveku Utgard v archeoparku Liptovia v Partizánskej Ľupči. Katedra histórie v spolupráci so Stredoslovenským múzeom v Banskej Bystrici organizuje pre mestskú verejnosť, študentov histórie a študentov UMB prednáškové podujatia zamerané na popularizáciu histórie.
Ešte v 60. rokoch 20. storočia vznikla na vtedajšej Katedre slovenského jazyka a literatúry pobočka Slovenskej jazykovednej spoločnosti pri JÚĽŠ SAV v Banskej Bystrici. Pobočka organizuje pravidelné odborné prednášky z oblasti slovakistiky, slavistiky, všeobecnej jazykovedy, prípadne iných príbuzných disciplín. Realizáciou domácich i zahraničných odborných prednášok a seminárov účelne spestruje vzdelávací proces na fakulte, rozvíja u študentov hlbší záujem o jazykovedu a prispieva k zvyšovaniu odbornej úrovne svojich členov s osobitným zreteľom na mladých pracovníkov (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra- slovenskeho-jazyka-a-komunikacie/slovenska-jazykovedna-spolocnost/).
Podpora individuálnych mobilít študentov a zamestnancov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v Dlhodobom zámere UMB (odkaz: https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=6525), v Stratégii internacionalizácie, v Erasmus Policy Statement UMB
(odkaz: https://www.umb.sk/app/cmsSiteBoxAttachment.php?ID=6837&cmsDataID=0) a v smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (odkaz: https://www.ff.umb.sk/medzinarodna-spolupraca/erasmus/smernica-o-mobilitach-na-umb-pre- erasmus.html).
Na fakultnej úrovni je v platnosti smernica č. 1/2020 o študentských zahraničných študijných pobytoch, praktických stážach, jazykových kurzoch a ich vzťahu k štúdiu na FF UMB (odkaz: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23440).
Stratégia internacionalizácie UMB (dostupná na https://www.umb.sk/en/international/) definuje kľúčové princípy a priority v zmysle aktivít a oblastí záujmu v medzinárodnej spolupráci. Uvádzajú sa v nej 3 hlavné strategické ciele:
a) internacionalizácia obojsmerne – UMB podporuje mobilitné aktivity prichádzajúcich a odchádzajúcich študentov, pedagógov a zamestnancov vo všetkých prístupných mobilitných rámcoch a grantových programoch. Vytvára príležitosti na tvorbu finančných zdrojov na realizáciu mobility v rámci medziuniverzitných partnerstiev;
b) transverzálna internacionalizácia – prítomnosť medzinárodnej dimenzie vo všetkých činnostiach vrátane vzdelávania, vedy a rozvoja UMB je chápaná ako výsledok vnútornej inštitucionálnej synergie a zároveň cieleného kultivovania spojení s univerzitnými partnermi v zahraničí;
c) viacjazyčná univerzita – UMB aktívne presadzuje politiku rôznorodosti, viacjazyčnosti a otvorenosti kultúrneho dialógu.
V súlade so spoločnou filozofiou všetkých fakúlt je absolvovanie mobility ponúkané každému študentovi UMB. Kritériá prideľovania mobilít, definované v smernici č. 4/2019, zohľadňujú na prvom mieste záujem UMB vyslať na mobilitu čo najväčší počet študentov, v druhom rade vyhovieť záujmu o opakovanú mobilitu alebo o jej predĺženie. Zvyšovanie študentskej mobility sa osobitne podporuje v 3. stupni štúdia, kde je absolvovanie študijného alebo výskumného pobytu v zahraničí integrálnou súčasťou väčšiny študijných programov ponúkaných na UMB.
V súlade s Erasmus Policy Statement UMB na 2021 – 2028 základným nástrojom podpory mobilít ostane program Erasmus+. Tento program je implementovaný na úrovni všetkých štrukturálnych jednotiek UMB a jeho administrácia podlieha vnútorným predpisom UMB. Cieľom UMB je zapojiť sa do všetkých kľúčových akcií Erasmus+, do všetkých čiastkových aktivít a výziev podľa potreby akademickej obce. UMB sa systematicky venuje precíznej administrácii akcie Erasmus+ KA1, ktorá dlhodobo prináša univerzite pozitívne výsledky v oblasti internacionalizácie.
UMB sa zaviazala presadzovať automatické uznávanie výsledkov štúdia získaných v rámci individuálnych mobilít študentov v smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Nutnosť riadne implementovať túto požiadavku sa vzťahuje na vysielané mobility na štúdium. Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred mobilitou, počas nej i po nej. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom.
Počas mobility referát pre medzinárodnú spoluprácu v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreement a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v ponuke predmetov tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán.
Po mobilite pracovníčky referátu pre medzinárodnú spoluprácu v spolupráci so študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátorkami potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí.
UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.
Cieľom medzinárodnej vzdelávacej mobility v rámci kľúčovej aktivity 1 (KA1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov) je osobný rozvoj, zlepšenie vzdelávacích výsledkov a zvýšenie zamestnateľnosti študentov, zlepšenie odborných kompetencií zamestnancov, zlepšenie pripravenosti na zmeny z hľadiska modernizácie a internacionalizácie vzdelávacej inštitúcie a zvýšenie kvality vo výučbe a učení. Všetky podporované aktivity musia mať pozitívny a dlhodobý vplyv nielen na účastníkov, ale aj na zapojené inštitúcie.
Mobility Erasmus+ v rámci projektov 103 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu) a 107 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu a partnerskými krajinami) kľúčovej akcie KA1 sa realizujú na základe bilaterálnych zmlúv uzatvorených medzi vysokoškolskými inštitúciami. V programe Erasmus+ musí mať každá vysokoškolská inštitúcia platnú chartu ECHE. Organizácia individuálnych mobilít sa riadi smernicou č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Hodnotenými kritériami výberu sú:
prospech (max. 40%),
účasť na Študentskej vedeckej konferencii alebo iná forma reprezentácie UMB v oblasti športu, umenia a pod. (max.
10 %),
iné aktivity v prospech UMB/fakulty/katedry vrátane dobrovoľníckych aktivít (max. 15%),
jazyková príprava (max. 10 %),
motivácia (max. 10 %),
predbežný študijný plán max 15 %.
Je nevyhnutné, aby si študenti vyberali univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci
s katedrovými koordinátorkami a referátom pre medzinárodnú spoluprácu vopred pripravia predbežný študijný plán.
Výsledky predvýberov sú základom na zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročne predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov.
Študent pošle partnerskej inštitúcii learning agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia,
doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát).
Referát pre medzinárodnú spoluprácu pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS.
Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, ďalšie sú uzatvorené na úrovni jednotlivých fakúlt. Referát pre medzinárodnú spoluprácu sprostredkúva tiež možnosti stáží. Filozofická fakulta má okrem zmlúv ERASMUS+ uzatvorené bilaterálne zmluvy o spolupráci a študentstvo má možnosť využiť ďalšie projektové či iné zmluvné možnosti štúdia v zahraničnej inštitúcii. Zmluvy sa v pravidelných intervaloch obnovujú na základe histórie spolupráce a na podnet katedier sa uzatvárajú nové zmluvy. Ich zoznam je zverejnený na webovej stránke fakulty.
CZ-0029 Idea of Europe in European culture, history and politics (projekt siete sa na akademický rok 2022/23 podáva pod inovovaným názvom: European history, politics, culture and memory), sieť koordinovaná Katedrou histórie Filozofickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci; ďalší aktívni partneri: Viedenská univerzita vo Viedni (Inštitút sociológie), ELTE v Budapešti, Jagelovská univerzita v Krakove (Centrum pre európske štúdie), Univerzita Univerzita Babeș-Bolyai v Kluži, Univerzita sv. Kliment Ochridského v Sofii a Univerzita Luigj Gurakuqi v Shkodre.
Študentom ŠP sa v rámci schválených sietí programu CEEPUS ponúka najmä možnosť absolvovať krátkodobý (mesačný) štipendijný pobyt na jednej zo spolupracujúcich partnerských univerzít, a to za účelom práce na svojej záverečnej práci. Spája sa s tým výskum v zahraničných knižniciach a pamäťových inštitúciách, konzultácia témy so zahraničnými odborníkmi z prijímajúcich inštitúcií či účasť na podujatiach a aktivitách výskumno-vzdelávacieho charakteru (napr. prednášky). Pre študentov sa v rámci sietí realizujú aj exkurzie a workshopy na vybranú tému, ktoré sa plánujú v rámci pravidelných koordinačných stretnutí. Základné informácie o programe CEEPUS, podmienky pre mobility a pokyny na podávanie elektronických prihlášok poskytuje koordinátorka siete za Katedru histórie FF (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra- historie/medzinarodna-spolupraca-programy-erasmus-a-ceepus.html), a to v súčinnosti s Národnou kanceláriou programu CEEPUS na Slovensku (https://ceepus.saia.sk/sk/).
S ohľadom na vedomosti, zručnosti, spôsobilosti a kompetencie absolventa tohto študijného programu musia mať záujemcovia
o štúdium ukončené stredoškolské vzdelanie s maturitou. Zároveň majú mať všeobecný prehľad o slovenských a svetových dejinách, o domácej a zahraničnej politike, o kultúrnom dianí, majú byť schopní uvažovať logicky a v súvislostiach, vedieť čítať s porozumením, teda disponovať základnými predpokladmi na absolvovanie štúdia na vysokej škole, ktoré budú preverené formou Národných porovnávacích skúšok (NPS), realizovaných súkromnou spoločnosťou SCIO. Okrem toho je pre osoby s iným prvým jazykom ako slovenským nutnosť ovládať slovenský jazyk na úrovni B2.
Odkaz na aktuálne zverejnené požiadavky: https://www.ff.umb.sk/uchadzaci/ponuka-studia-2022-2023/
Informácie o prijímacom konaní sú zverejňované na webovej stránke fakulty v časti Uchádzači. Je presne stanovený termín podávania prihlášok v elektronickej aj papierovej forme. Základnou podmienkou prijatia je ukončené úplné stredné vzdelanie alebo úplné stredné odborné vzdelanie s maturitou; ovládanie slovenského jazyka, ktorý je hlavným vyučovacím jazykom, je požadované minimálne na úrovni B2 podľa Spoločného európskeho referenčného rámca pre jazyky. Pokiaľ bolo stredoškolské vzdelanie ukončené mimo územia Slovenskej republiky, je nutné predložiť uznaný doklad o získanom vzdelaní. Ďalšou podmienkou prijatia na štúdium je absolvovanie testov SCIO zameraných na zistenie všeobecných študijných predpokladov. Ak uchádzač o štúdium absolvoval túto skúšku v posledných troch rokoch (2019 – 2021), postačuje, keď k prihláške priloží relevantný doklad o jej výsledku. Pri študujúcich z cudziny je požadované dodanie adekvátneho certifikátu o ovládaní slovenského jazyka na úrovni B2.
Všeobecné postupy prijatia na štúdium na UMB v Banskej Bystrici určuje:
Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (čl. 9): https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/
Aktuálne zverejnené možnosti a podmienky prijatia na štúdium a plánované počty uchádzačov na akademický
rok 2022/2023: https://www.ff.umb.sk/uchadzaci/ponuka-studia-2022-2023/
AR 2021/2022: počet podaných prihlášok: 13, počet prijatých študentov: 10, počet zapísaných študentov: 3.
Monitorovanie kvality vzdelávania sa realizuje viacerými formami, ktoré umožňujú získať relevantné údaje.
Študentstvo má možnosť každoročne vyjadriť svoje hodnotenie v anonymnom dotazníku. Výsledky sa po spracovaní interpretujú a implementujú vo vzdelávacom procese. Okrem pravidelného dotazníkového získavania dát sa podľa potreby organizujú na fakulte dotazníkové prieskumy zamerané na aktuálne otázky – napríklad realizácia online vzdelávania a pod.
Počas semestra sa organizuje stretnutie so študentstvom daného programu, na ktorom sa venuje pozornosť študentským otázkam vrátane podnetov na skvalitnenie študijného programu. Na fakultnej úrovni sa pri rôznych príležitostiach organizujú stretnutia s nominovanými osobami z radov študentstva, ktoré reagujú aj na kvalitu vzdelávacieho procesu a poskytujú dôležité informácie. Zapojenie študentstva do činnosti akademického senátu dáva možnosti na zisťovanie spätnej väzby. Na katedrách pracujú študijní poradcovia a jednou z ich úloh je reagovať na študentské podnety a distribuovať ich k zodpovedným osobám.
Poskytovanie spätnej väzby je kontinuálne podporované a študentstvo je stimulované k tomu, aby aktívne prispievalo
k realizácii študijného programu.
Postupy získavania spätnej väzby hodnotením kvality vysokoškolského vzdelávania na UMB upravuje Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici.
link: https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=6748
Výsledky spätnej väzby od študentov sú analyzované a interpretované podľa toho, o aké získavanie spätnej väzby ide. Dáta z univerzitného a fakultného zisťovania sa prerokúvajú na grémiu dekana, na kolégiu dekana a následne na zasadnutiach katedier, kde sa prijímajú opatrenia na zvyšovanie kvality študijného programu. Údaje zo spätnej väzby sú dostupné pre kompetentné osoby. Okrem toho sa o spätnej väzbe diskutuje aj na podujatiach zameraných na reflexiu akademickej činnosti na fakulte, napr. na fakultných dňoch. Spätná väzba poskytnutá mimo hromadného zisťovania na univerzitnej či fakultnej úrovni (napríklad na katedrových stretnutiach so študentstvom alebo pri individuálnych rozhovoroch, či ako individuálna písomná spätná väzba) je zhodnotená osobami zodpovednými za študijný program a podľa potreby je prediskutovaná s dotknutými osobami a implementovaná v študijnom programe.
Výsledky študentských ankiet na FF UMB, odkaz: https://www.ff.umb.sk/studium/ankety/
Spätná väzba je získavaná od študentstva bezprostredne po absolvovaní štátnej skúšky. Jej výsledky sumarizuje študijné oddelenie. Získané dáta sú po zhodnotení a prerokovaní v grémiu dekana a v kolégiu dekana analyzované tiež na katedrovej úrovni. Od absolventstva sa spätná väzba získava formou individuálnych rozhovorov a nie je spracovaná v písomnej podobe. Jej výsledky analyzujú a interpretujú osoby zodpovedné za študijný program a po jej zhodnotení prijímajú potrebné opatrenia.
Výsledky hodnotenia študijných programov v závere štúdia, odkaz: https://www.ff.umb.sk/studium/ankety/
Internátny poriadok študentských domovov SÚZ UMB
Štipendiá a pôžičky
https://www.umb.sk/studium/student/stipendia-a-pozicky.html
Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici na akademický rok 2023/2024
Všeobecné informácie o platbách na UMB
https://www.umb.sk/studium/student/platby-umb/vseobecne-informacie.html
Smernica č. 6/2021 Knižničný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici
https://www.library.umb.sk/univerzitna-kniznica- umb/dokumenty/kniznicny-poriadok-univerzity-mateja-bela.html
Možnosti ubytovania a stravovania študentov
https://www.umb.sk/studium/student/sprava-ucelovych-zariadeni-umb/