Opis študijného programu
Študijný program xDrSDd - slovenské dejiny
Štúdium stupeň - III. - doktorandský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Filozofická fakulta
Sídlo fakulty Tajovského 40, 97401 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so štatútom rady schváleným Vedeckou radou UMB dňa 10.12.2020 a v súlade so smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ zo dňa 26.1.2021 schválenou rektorom UMB.
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
23.06.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
08.10.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
slovenské dejiny 12336
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
tretí, 864 – doktorandský študijný program
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Filozofická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Tajovského 40, 974 01 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7115 historické vedy, 0222 História a archeológia
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
Udeľovaný akademický titul za menom.
PhD.
g) Forma štúdia.
denná
h) Pri spoločných študijných programoch spolupracujúce vysoké školy a vymedzenie, ktoré študijné povinnosti plní študent na ktorej vysokej škole (§ 54a zákona o vysokých školách).

Vymedzenie povinností študenta na UMB

i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
hlavný jazyk uskutočňovania – slovenský jazyk, uskutočňovania v jednotlivých predmetoch študijného programu – anglický
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
V akademickom roku 2021/2022: Kapacita ŠP (plánovaná): 1, Počet uchádzačov: 0
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Vedomosti absolventa:

- Má rozsiahle všeobecné vedomosti, vie zvoliť a aplikovať konkrétne metódy základného výskumu a aplikovaného výskumu tak, aby v oblasti historických vied prinášali nové poznatky a interpretácie.

- Dokáže formulovať nové hypotézy a určovať stratégie pre ďalší výskum a rozvoj poznania v oblasti historických vied.

- Aplikuje zistenia z vlastných analýz a komplexného vedeckého výskumu pri riešení problémov v oblasti študijného odboru.

- Zvolené bádateľské metódy využíva pri hľadaní nových a dôležitých interaktívnych systémových väzieb.


Zručnosti a kompetencie absolventa:

- Na základe svojich bádateľských výsledkov dokáže navrhovať, overovať a implementovať nové výskumné a pracovné postupy.

- Vyznačuje sa nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré aplikuje v dynamicky sa meniacich podmienkach.

- Identifikuje, triedi, analyzuje a kriticky interpretuje získané informácie.

- Zohľadňuje spoločenské, vedecké a etické aspekty pri formulovaní výskumných zámerov, aplikovaní metód a aj interpretácii výsledkov výskumu. - Samostatne a na vysokej vedeckej a komunikačnej úrovni prezentuje výsledky výskumu pred odbornou komunitou v Slovenskej republike a v zahraničí.

- Dokáže určiť zameranie výskumu a koordinovať tím v príslušnom vednom odbore, vypracovať a realizovať medzinárodný výskumný projekt.


Prenositeľné kompetencie absolventa:

Absolvent nadobúda, resp. prehlbuje štúdiom prenositeľné kompetencie, ktoré sú uplatniteľné v ďalšom profesionálnom živote:

- schopnosť pracovať s informáciami, kriticky ich overovať a spracovávať,

- komunikačné schopnosti a digitálne zručnosti,

- schopnosť kreatívneho myslenia,

- spôsobilosť samostatne indikovať a špecifikovať skúmaný problém, uvažovať o ňom v súvislostiach, kriticky ho posúdiť, komplexne spracovať a navrhnúť vlastné riešenia,

- schopnosť naplánovať a koordinovať tímovú prácu, tvoriť konštruktívne a tvorivé prostredie,

- pozitívny postoj k vlastnému celoživotnému vzdelávaniu.


Všeobecná charakteristika absolventa:

Absolvent dosiahne úplné vysokoškolské vzdelanie 3. stupňa, ktoré mu umožní vstúpiť do praktického profesionálneho života. ŠP slovenské dejiny (3. stupeň) so zameraním na upevnenie a rozvíjanie vedomostí študenta v oblasti historiografie, metodológie a metodiky odboru, vrátane metód historickej geografie a historickej demografie (v študijnej časti ŠP), na prehĺbenie nezávislého a kriticko-analytického myslenia a na rozvíjanie praktických zručností (vo vedeckej časti ŠP, pod vedením školiteľa) tvorby historického obrazu a poznania v oblasti historických vied umožní absolventovi využiť nadobudnuté poznatky a kompetencie pri samostatnej vedecko-výskumnej činnosti, riešení zložitých výskumných problémov, publikačných, tvorivých a prezentačných aktivitách. Absolvent ŠP slovenské dejiny (3. stupeň) nájde uplatnenie ako kvalifikovaný odborník (historik) predovšetkým vo vedecko-výskumných a vedecko-pedagogických inštitúciách (SAV, vysoké školy a univerzity), ako aj v kultúrno-spoločenských inštitúciách, špecializovaných a odborných orgánoch štátnej správy.

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Historik (okrem umenia); 2633002

Odborný asistent vysokej školy; 2310003

Výskumník archívno-historický; 2621013

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Múzeum Slovenského národného povstania, Kapitulská 23, 974 01 Banská Bystrica

Katolícka univerzita v Ružomberku, Hrabovská cesta 1A, 034 01 Ružomberok

Ministerstvo vnútra SR, Štátny archív v Banskej Bystrici, pracovisko Archív Kremnica, ČSA 951/82, 976 01 Kremnica

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Vlastné (neoficiálne) prieskumy a zverejnené (neúplné) celoslovenské prieskumy naznačujú, že v priemere 90 % absolventov 3. stupňa štúdia v ŠO historické vedy sa v krátkodobom horizonte uplatňuje v praxi (pôsobia predovšetkým v odbore): https://uplatnenie.sk/

Všeobecne Filozofická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici patrí medzi fakulty s najlepšou uplatniteľnosťou absolventov v kategórii humanitne a filozoficky orientovaných fakúlt na Slovensku.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Úspešní absolventi Katedry histórie FF UMB v Banskej Bystrici:


- pôsobiaci v univerzitnej sfére:

Mgr. František Neupauer, PhD. – vysokoškolský učiteľ na Vysokej škole zdravotníctva a sociálnej práce sv. Alžbety v Bratislave,

doc. PhDr. Anton Hruboň, PhD. – vysokoškolský učiteľ na Fakulte politických vied a medzinárodných vzťahov UMB v Banskej Bystrici;


- pôsobiaci vo vedeckej sfére:

PhDr. Michal Schvarc, PhD. – Historický ústav SAV v Bratislave (vedúci Oddelenia novších dejín),

Mgr. Martin Gabčo, PhD. – Ústav pamäti národa v Bratislave (historik),

Mgr. Ondrej Ficeri, PhD. – Spoločenskovedný ústav Centra spoločenských a psychologických vied SAV (historik),

Mgr. František Neupauer, PhD. – Ústav pamäti národa v Bratislave (historik),

Mgr. Mária Ďurkovská, PhD. – Spoločenskovedný ústav Centra spoločenských a psychologických vied SAV (historička, šéfredaktorka časopisu Človeka a spoločnosť);


- pôsobiaci na riadiacich postoch v múzeách a archívoch:

PhDr. Stanislav Mičev, PhD. – dlhoročný bývalý riaditeľ Múzea SNP v Banskej Bystrici,

PhDr. Blanka Snopková, PhD. – Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici (bývalá riaditeľka),

PhDr. Marian Uhrin, PhD. – Múzeum SNP v Banskej Bystrici (riaditeľ),

PhDr. Marián Liščák, PhD. – Kysucké múzeum v Čadci (zástupca riaditeľa, vedúci Oddelenia spoločenských vied a fondov),

Mgr. Zdenka Hešterová, PhD. – Trenčianske múzeum v Trenčíne (vedúca oddelenia),

Mgr. Peter Račko, PhD. – Stredoslovenské múzeum v Banskej Bystrici (vedúci oddelenia);


- pôsobiaci v treťom sektore:

PhDr. Ludomir Molitoris, PhD. – Spolok Slovákov v Poľsku (generálny tajomník),

PhDr. Milica Majeriková-Molitoris, PhDr. – Spolok Slovákov v Poľsku (historička, redaktorka časopisu „Život“), členka výkonného výboru Spišského dejepisného spolku.

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Zamestnávatelia hodnotili kvalitu študijného programu vo svojich správach, ktoré sú archivované na referáte kvality Filozofickej fakulty UMB v Banskej Bystrici. S predloženou úpravou študijného programu vyjadrili súhlas.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Doktorandské štúdium sa uskutočňuje podľa individuálneho študijného plánu pod vedením školiteľa. Študijný plán pozostáva zo študijnej časti a z vedeckej časti. Individuálny študijný plán zostavuje školiteľ v súčinnosti s doktorandom; školiteľ ho následne predkladá na schválenie odborovej (spoločnej odborovej) komisii. Študijný plán obsahuje rámcové termíny, v ktorých má doktorand absolvovať jednotlivé predmety a dizertačnú skúšku.

Pri tvorbe individuálneho študijného plánu sa študent riadi zásadami sformulovanými v textovej časti Študijného poriadku Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013, ktorý je k dispozícii na webovej stránke fakulty v podstránke Štúdium / Študijný poriadok UMB: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/ (čl. 6, 8).

Praktické informácie týkajúce sa štruktúry jednotlivých študijných programov, spôsobu vytvorenia zápisného listu a zrealizovania elektronického zápisu do vyššieho ročníka sa nachádzajú na webovej stránke fakulty v podstránke Štúdium / Návody pre študentov: https://www.ff.umb.sk/studium/smernice-a-navody-pre-studentov-10787/navody-pre-studentov.html

Štúdium v treťom stupni doktorandského štúdia podrobne špecifikuje Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, ktorá je k dispozícii na webovej stránke fakulty v podstránke Štúdium / Doktorandské štúdium / Predpisy: https://www.ff.umb.sk/studium/doktorandske-studium/predpisy/ 

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Slovenske_dejiny_PhD_D_OSP

https://ais2.umb.sk/ais/start.do

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:
d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180 ECTS kreditov
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Celkový počet kreditov ŠP na riadne skončenie štúdia: 180 ECTS kreditov

Počet kreditov za povinné predmety: 83

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety: 38

Počet kreditov za výberové predmety: 19

Počet kreditov za štátnu skúšku: 40

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Uvedené informácie sú obsiahnuté v Študijnom poriadku UMB v čl. 15 (Priebeh štúdia), čl. 18 (Kontrola štúdia), čl. 19 (Kontrolné etapy), čl. 21 (Štátne skúšky), čl. 22 (Záverečné práce), čl. 23 (Celkové hodnotenie štúdia).

Študijný poriadok Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013: https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Podrobne ich špecifikuje aj Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici: https://www.ff.umb.sk/studium/doktorandske-studium/predpisy/

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Študijný poriadok Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (čl. 15, ods. 9): https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Usmernenie k uznávaniu predmetov na FF UMB:

https://www.ff.umb.sk/studium/studijne-oddelenie/usmernenie-k-uznavaniu-predmetov-na-ff-umb.html

Smernica č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikulárne aktivity na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici: https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/

Uznávanie dokladov o vzdelaní: https://www.umb.sk/studium/student/uznavanie-dokladov-o-vzdelani.html 

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Aktuálne témy dizertačných prác na akademický rok 2023/24:

- Slovenská otázka počas revolúcie 1848/49 a nemecky písané periodiká.

- Regionálna historiografia a regionálni historici v 19. storočí.

- Problémy komunít dolnozemských Slovákov v 19. (resp. 20.) storočí na stránkach ich periodickej tlače.

- Hladomor v Sovietskom zväze (1932-1933) a jeho reflexia v československej tlači a publicistike.

- Obraz Sovietskeho zväzu v cestopisoch československých cestovateľov a návštevníkov (20. – 30. roky 20. storočia).

- Obchodná a priemyselná komora v Banskej Bystrici a sociálno-ekonomický vývoj stredného Slovenska v medzivojnovom období.

- Hospodárska situácia Slovenska v rokoch 1938 – 1945 (konkrétna hospodárska situácia v slovenských župách – Bratislavská, Nitrianska, Trenčianska, Tatranská, Pohronská, Šarišsko-Zemplínska a jednotlivých regiónoch Slovenska).

- Organizácia odchodu a pracovné podmienky slovenských robotníkov v Nemeckej ríši v rokoch 1939 – 1945.

- Kapitálová, výrobná, obchodná a sociálna situácia v konkrétnych závodoch Slovenska v rokoch 1939 – 1945 (zbrojársky, strojársky, drevársky, textilný, ťažobný priemysel a iné odvetvia slovenského priemyslu).

- Spoločensko-politická situácia v slovenských župách (Bratislavská, Nitrianska, Trenčianska, Tatranská, Pohronská, Šarišsko-Zemplínska) a vybraných regiónoch Slovenska v rokoch 1939 – 1945.

- Slováci v maďarskej armáde počas 2. svetovej vojny.

- Migračné procesy vo Vojvodine v rokoch 1918 – 1948, resp. 1948 – 1990.

- Osobnosti slovenskej Dolnej zeme.

- Problematika slovenských komunít v Zadunajsku (Komárňansko-ostrihomská a Vesprémska župa).

- Výstavba infraštruktúry a rozvoj dopravy na území Slovenska v prvej polovici 20. storočia.

- Analýza príčin zmien v národnostnej identite Slovákov vo Vojvodine v 20. storočí.

- Regionálna historiografia v prostredí slovenských komunít v Maďarsku, Rumunsku, Srbsku alebo Chorvátsku v 20. – 21. storočí.

- Ukrajinská (rusínska) otázka na východnom Slovensku 1944 – 1968.

- Tzv. protištátne sprisahanie a jesenná politické kríza na Slovensku v roku 1947 v česko-slovenskom a európskom kontexte

- Percepcia odboja a Slovenského národného povstania v slovenskej povojnovej a exilovej politike v rokoch 1948-1968.

- Digitalizované historické písomné pramene v slovenských pamäťových inštitúciách – stav, možnosti a perspektívy ich využitia v práci historika (digitalizácia, automatická transkripcia, analýza, mapovanie, vkladanie metadát a vizualizácia historického rukopisného textu).

- Osvietenské predstavy o dobre spravovanej spoločnosti v uhorskom kontexte v druhej polovici 18. a na začiatku 19. storočia.

- Problémy utečeneckých vĺn na územie Slovenska v 20. storočí v stredoeurópskom kontexte.

- Prosopografická analýza predstaviteľov vybranej stolice v stredoveku.

- Dejiny vybraného hradného panstva v stredoveku (majetkové, administratívne, hospodárske, sociálne a demografické pomery).

- Hradné inventáre v stredovekom Uhorsku ako prameň k dejinám každodennosti.

- Deti a detstvo na území dnešného Slovenska v dlhom 19. storočí - spoločenské normy, nacionálne a rodové koncepty výchovy verzus sociálna realita. (Na príklade vybranej lokality, inštitúcie alebo sociálnej vrstvy).

- Postavenie ženy v stredovekej mestskej societe.

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe.

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení dizertačných prác v danom študijnom programe sú stanovené v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB v Banskej Bystrici, podľa ktorej sa zabezpečuje jednotný postup pri úprave, bibliografickej registrácii, sprístupňovaní, uchovávaní záverečných prác vypracovaných a obhájených na UMB. Dizertačná práca je v zmysle zákona o vysokých školách záverečnou prácou. Jej obhajoba patrí medzi štátne skúšky a podmienky riadneho skončenia doktorandského štúdia.

Smernica č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23830

Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici:

https://www.ff.umb.sk/studium/doktorandske-studium/predpisy/


Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov.

Možnosti štúdia v zahraničí: https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/som-student-umb/

https://www.ff.umb.sk/medzinarodna-spolupraca/studium-v-zahranici/

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (čl. 11, ods. 5 – 7, čl. 15, ods. 9): https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Smernica č. 4/2019 o mobilitách ERAZMUS+ na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici:

https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=7215

Smernica č. 1/2020 o študentských zahraničných študijných pobytoch, praktických stážach, jazykových kurzoch a ich vzťahu k štúdiu na FF UMB: https://www.ff.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=23440

Medzinárodná spolupráca Katedry histórie FF UMB a ponuky študentských mobilít v rámci programov ERASMUS+ a CEEPUS: https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-historie/medzinarodna-spolupraca-programy-erasmus-a-ceepus.html


Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov.

Pravidlá dodržiavania akademickej a vedeckej etiky okrem jasne definovaných princípov a vyvodzovania dôsledkov v nižšie uvedených dokumentoch spočívajú aj v pozitívnych príkladoch učiteľov a školiteľov záverečných prác ako vzorov, ktorí študentov motivujú svojím prístupom a hodnotením. Hlavným východiskom zabezpečujúcim pôvodnosť dizertačných prác v rámci študijného programu je pokračovanie v tradícii zadávania originálnych a novátorských tém. Plagiátorstvo je ošetrené aj antiplagiátorským systémom v AIS2.

K pravidlám dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovaniu dôsledkov:

a) Akademická etika UMB: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/

b) Etický kódex študenta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html

c) Štatút etickej komisie študentov: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html

d) Všeobecné etické zásady vedeckovýskumnej, publikačnej či inej tvorivej činnosti zamestnankýň a zamestnancov FF UMB: https://www.ff.umb.sk/veda-a-vyskum/etika-vedy-a-vyskumu/vseobecne-eticke-zasady-vedeckovyskumnej-cinnosti.html 


Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami.

Informácie pre študentov so špeciálnymi potrebami:

https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html

Sprievodca štúdiom pre študentov so špecifickými potrebami na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici: https://www.ff.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=7168 (čl. 6, 8, 9);

https://www.ff.umb.sk/studium/koordinatorka-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami/ 


Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študentov. 

Študijný poriadok UMB vymedzuje ako úlohu študijných oddelení aj vybavovanie podnetov, sťažností a žiadostí študentov všetkých foriem a stupňov štúdia. Poradenstvo o možnostiach využitia prostriedkov nápravy poskytuje tiež študijný poradca.

Každý študent môže podať podnet alebo sťažnosť v zmysle smernice č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, ak nadobudne pocit, že došlo k nespravodlivému zaobchádzaniu. Ak má pochybnosti o objektivite svojho hodnotenia, má možnosť požiadať o prešetrenie postupu zo strany vyučujúceho.

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (čl. 17): https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Smernica č. 2/2017 o vybavovaní sťažností na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici:

https://www.umb.sk/univerzita/verejnost-a-media/peticie-a-staznosti/staznosti/

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

Dostupné cez odkaz:

Slovenske_dejiny_PhD_D_IL

https://ais2.umb.sk/ais/start.do

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.

Funkcia: profesor

Telefonický kontakt: 00421 48 446 7112

E-mail: michal.smigel@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332

Historická geografia a demografia pre historikov,

Metodológia a metodika historickej vedy 1

00421 48 446 7112 / michal.smigel@umb.sk 


prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11552

Metodológia a metodika historickej vedy 2

00421 48 446 7120 / miroslav.kmet@umb.sk


prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11331

Metodológia a metodika historickej vedy 2

00421 48 446 7119 / peter.micko@umb.sk


doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11400

Metodológia a metodika historickej vedy 1

00421 48 446 7114 / imrich.nagy@umb.sk


doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18470

Metodológia a metodika historickej vedy 1

Slovenská a európska historiografia

00421 48 446 7113 / marek.syrny@umb.sk


prof. PhDr. Dušan Škvarna, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11550

Slovenská a európska historiografia

00421 48 446 7117 / dusan.skvarna@umb.sk


c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme AiS2: https://ais2.umb.sk/ais/start.do


d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

prof. PhDr. Alexandra Bitušíková, CSc.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11155

Projektová edukácia pre prax

00421 48 446 7327 / alexandra.bitusikova@umb.sk


doc. PaedDr. Petra Jesenská, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11325

Angličtina vo vedeckej komunikácii

00421 48 446 5019 / petra.Jesenska@umb.sk


doc. Ing. Alena Kaščáková, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11195

Štatistika v humanitných vedách

00421 48 446 6615 / alena.kascakova@umb.sk


prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11552

Metodológia a metodika historickej vedy 2

00421 48 446 7120 / miroslav.kmet@umb.sk


PhDr. Rastislav Kožiak, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11302

Slovenská a európska historiografia

00421 48 446 7116 / rastislav.koziak@umb.sk


prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11331

Metodológia a metodika historickej vedy 2

00421 48 446 7119 / peter.micko@umb.sk


doc. PhDr. Ivan Murín, PhD. 

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11368

Projektová edukácia pre prax

00421 48 446 5621 / ivan.murin@umb.sk


doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11400

Metodológia a metodika historickej vedy 1,

00421 48 446 7114 / imrich.nagy@umb.sk


RNDr. Gabriela Nedelová, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11158

Štatistika v humanitných vedách

00421 48 446 6615 / gabriela.nedelova@umb.sk


prof. PaedDr. Vladimír Patráš, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/15456

Vedecká komunikácia a verejné vystupovanie

00421 48 446 5136 vladimir.patras@umb.sk


prof. PhDr. Tatiana Sedová, CSc.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18489

Etika vedy a vedeckej práce,

Filozofia a metodológia sociálnych vied a humanistiky

00421 48 446 7317 / tatiana.sedova@umb.sk 


doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18470

Metodológia a metodika historickej vedy 1

Slovenská a európska historiografia

00421 48 446 7113 / marek.syrny@umb.sk


prof. PhDr. Dušan Škvarna, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11550

Slovenská a európska historiografia

00421 48 446 7117 / dusan.skvarna@umb.sk


prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332

Historická geografia a demografia pre historikov,

Metodológia a metodika historickej vedy 1

00421 48 446 7112 / michal.smigel@umb.sk 


PhDr. Oto Tomeček, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11319

Historická geografia a demografia pre historikov

00421 48 446 7143 / oto.tomecek@umb.sk

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PhDr. Michal Šmigeľ, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11332

Hladomor v Sovietskom zväze (1932 - 1933) a jeho reflexia v československej tlači a publicistike,

Obraz Sovietskeho zväzu v cestopisoch československých cestovateľov a návštevníkov (20. – 30. roky 20. storočia),

Ukrajinská (rusínska) otázka na východnom Slovensku 1944 – 1968,

Problémy utečeneckých vĺn na územie Slovenska v 20. storoči v stredoeurópskom kontexte

Kontakt: 00421 48 446 7112 / michal.smigel@umb.sk


prof. PaedDr. Miroslav Kmeť, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11552

Problémy komunít dolnozemských Slovákov v 19. (resp. 20.) storočí na stránkach ich periodickej tlače,

Osobnosti slovenskej Dolnej zeme,

Analýza príčin zmien v národnostnej identite Slovákov vo Vojvodine v 20. storočí,

Migračné procesy vo Vojvodine v rokoch 1918 – 1948, resp. 1948 – 1990,

Regionálna historiografia v prostredí slovenských komunít v Maďarsku, Rumunsku, Srbsku alebo Chorvátsku v 20. – 21. storočí,

Problematika slovenských komunít v Zadunajsku (Komárňansko-ostrihomská a Vesprémska župa),

Slováci v maďarskej armáde počas 2. svetovej vojny

Kontakt: 00421 48 446 7120 / miroslav.kmet@umb.sk


prof. PhDr. Peter Mičko, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11331

Hospodárska situácia Slovenska v rokoch 1938 – 1945 ( konkrétna hospodárska situácia v slovenských župách – Bratislavská, Nitrianska, Trenčianska, Tatranská, Pohronská, Šarišsko-Zemplínska a jednotlivých regiónoch Slovenska),

Organizácia odchodu a pracovné podmienky slovenských robotníkov v Nemeckej ríši v rokoch 1939 – 1945,

Kapitálová, výrobná, obchodná a sociálna situácia v konkrétnych závodoch Slovenska v rokoch 1939 – 1945 (zbrojársky, strojársky, drevársky, textilný, ťažobný priemysel a iné odvetvia slovenského priemyslu),

Spoločensko-politická situácia v slovenských župách (Bratislavská, Nitrianska, Trenčianska, Tatranská, Pohronská, Šarišsko-Zemplínska) a vybraných regiónoch Slovenska v rokoch 1939 – 1945,

Výstavba infraštruktúry a rozvoj dopravy na území Slovenska v prvej polovici 20. storočia

Kontakt: 00421 48 446 7119 / peter.micko@umb.sk 


doc. Mgr. Imrich Nagy, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11400

Makro- a mikrohistória Uhorska v 17. storočí v zrkadle korešpondencie Koháryovcov,

Digitalizované historické písomné pramene v slovenských pamäťových inštitúciách – stav, možnosti a perspektívy ich využitia v práci historika (digitalizácia, automatická transkripcia, analýza, mapovanie, vkladanie metadát a vizualizácia historického rukopisného textu),

Osvietenské predstavy o dobre spravovanej spoločnosti v uhorskom kontexte v druhej polovici 18. a na začiatku 19. storočia 

Kontakt: 00421 48 446 7114 / imrich.nagy@umb.sk


doc. PhDr. Marek Syrný, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18470

Tzv. protištátne sprisahanie a jesenná politické kríza na Slovensku v roku 1947 v česko-slovenskom a európskom kontexte,

Percepcia odboja a Slovenského národného povstania v slovenskej povojnovej a exilovej politike v rokoch 1948 – 1968

Kontakt: 00421 48 446 7113 / marek.syrny@umb.sk


prof. PhDr. Dušan Škvarna, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11550

Slovenská otázka počas revolúcie 1848/49 a nemecky písané periodiká,

Regionálna historiografia a regionálni historici v 19. storočí

Kontakt: 00421 48 446 7117 / dusan.skvarna@umb.sk


doc. PhDr. Pavol Maliniak, PhD.

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11247

Prosopografická analýza predstaviteľov vybranej stolice v stredoveku,

Dejiny vybraného hradného panstva v stredoveku (majetkové, administratívne, hospodárske, sociálne a demografické pomery),

Hradné inventáre v stredovekom Uhorsku ako prameň k dejinám každodennosti

Kontakt: 00421 48 446 7118 / pavol.maliniak@umb.sk


PhDr. Ľudovít Hallon, DrSc.,

školiteľ na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=ludovit-hallon

Obchodná a priemyselná komora v Banskej Bystrici a sociálno-ekonomický vývoj stredného Slovenska v medzivojnovom období

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 24 / ludovit.hallon@savba.sk


Mgr. Gabriela Dudeková, PhD.,

školiteľka na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=gabriela-dudekova

Deti a detstvo na území dnešného Slovenska v dlhom 19. storočí - spoločenské normy, nacionálne a rodové koncepty výchovy verzus realita (na príklade vybranej lokality, inštitúcie alebo sociálnej vrstvy)

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 21 / gabriela.dudekova@savba.sk


PhDr. Daniela Dvořáková, DrSc.,

školiteľka na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=daniela-dvorakova

Postavenie ženy v stredovekej mestskej societe

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 19 / daniela.dvorakova@savba.sk


PhDr. Tünde Lengyelová, PhD.,

školiteľka na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=tunde-lengyelova

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 20 / tunde.lengyelova@savba.sk


PhDr. Miroslav Londák, DrSc.,

školiteľ na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=miroslav-londak

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 25 / miroslav.londak@savba.sk 


PhDr. Elena Mannová, CSc.,

školiteľka na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=elena-mannova

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 21 / elena.mannova@savba.sk


RNDr. Miroslav Morovics, CSc.,

školiteľ na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=miroslav-morovics

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 24 / miroslav.morovics@savba.sk


Mgr. Ján Steinhübel, CSc.,

školiteľ na spolupracujúcej výskumnej inštitúcii – Historický ústav SAV v Bratislave

www.history.sav.sk/index.php?id=jan-steinhubel

Kontakt: 00421 02 5292 5753, kl. 19 / jan.steinhubel@savba.sk

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác sa nachádzajú v akademickom informačnom systéme AiS2: https://ais2.umb.sk/ais/start.do

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Mgr. Sabína Danková: sabina.dankova@student.umb.sk

PhDr. Daniel Harvan: daniel.harvan@student.umb.sk

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

PhDr. Oto Tomeček, PhD.

Kontakt: 00421 48 446 7143 / oto.tomecek@umb.sk

Webová stránka: https://www.ff.umb.sk/otomecek/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Mgr. Barbora Podobová,

študijná referentka,

kontakt: 00421 48 446 7410 / barbora.podobova@umb.sk


Mgr. Margaréta Krkošová,

referentka pre medzinárodnú spoluprácu (mobility),

kontakt: 00421 48 446 7414 / margareta.krkosova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Fakulta zabezpečuje výučbu študijných programov vo dvoch budovách na Tajovského ulici. Počet učební na Tajovského ulici je 50, kapacita 1713 miest. Priestorové zabezpečenie študijného programu nie je budované katedrovo, ale fakultne, preto sa zabezpečenie študijného programu realizuje v rôznych fakultných učebniach.

Všetky učebne, používané na realizáciu študijných programov, sú vybavené počítačom pripojeným na internet, projekčnou technikou s ozvučením a sú v dosahu bezdrôtového pripojenia na internet. Výučba sa uskutočňuje aj v moderne vybavených veľkých prednáškových miestnostiach: Aula Beliana (620 miest, klimatizácia a tlmočnícke zariadenie), učebňa F145 (40 miest), učebňa F335 (82 miest), učebňa K040 (60 miest), učebňa K012 (60 miest) a učebňa K037 (53 miest). Priestorové zabezpečenie zahŕňa aj konferenčnú miestnosť FF UMB F021 (30 miest).

Študenti majú možnosť využívania samoobslužného kopírovacieho stroja umiestneného v budove na Tajovského 40.

Počet počítačov na fakulte je takmer 600 kusov. Viac ako dve tretiny tvoria prenosné počítače a tablety, všetky sú s možnosťou pripojenia na internet. V pedagogickom procese je používaných 161 počítačov. Počet tlačiarní je takmer 170, počet dataprojektorov je 26 a počet skenerov 12. Na fakulte sú sieťové prvky SANET – pripojenie na internet s rýchlosťou nad 2 Mb/s a komplexné pripojenie do bezdrôtového internetu Eduroam.

Využívanie metropolitnej siete UMB sa riadi smernicou č. 1/2018 Prevádzkový poriadok Metropolitnej siete Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.

Katedra histórie využíva na realizáciu výučby aj vlastnú špecializovanú učebňu Albertynianum – Seminarium historicum (miestnosť F111), ktorá slúži zároveň ako katedrová knižnica. Miestnosť je vybavená 2 počítačmi, tlačiarňou, kopírkou, pripojením na internet, tabuľou, stolmi a stoličkami (v počte 24 miest) a knižničnými regálmi s odbornou literatúrou a odbornými periodikami. V učebni sa prioritne realizujú kurzy využívajúce prácu s odbornou literatúrou a odbornými periodikami.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Knižnično-informačné služby zabezpečuje Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela v centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, v dislokovaných pracoviskách na každej fakulte aj formou čiastkových knižníc na katedrách. Univerzitná knižnica poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne.

Knižničný fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB.

Univerzitná knižnica spravuje prístup do databáz z národných projektov – scientometrické databázy Web of Science, Scopus a plnotextové vedecké databázy ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, ScienceDirect, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Z vlastných zdrojov podporuje prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny sú v pondelok až piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu.

V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

Špecializované študovne sa nachádzajú na všetkých fakultách univerzity a sú dostupné pre univerzitné študentstvo i zamestnanectvo. Súčasťou ekonomickej študovne je Samovzdelávacie stredisko určené predovšetkým na samostatné štúdium cudzích jazykov prostredníctvom preplatenej online služby MacMillan Campus.

Realizácia študijných programov je podporovaná aj informáciami prostredníctvom webovej stránky fakulty. Každý vyučujúci má k dispozícii vlastný nastaviteľný profil, na ktorom si vytvára webovú podporu predmetov obsahujúcu aj konkrétne informačné zdroje potrebné na realizovanie predmetu. Webová stránka fakulty poskytuje aj databázu publikácií akademických zamestnancov fakulty, z ktorých časť je študentom prístupná v elektronickej podobe.

Katedra histórie disponuje vlastnou čiastkovou knižnicou Albertynianum – Seminarium historicum (miestnosť F111), v ktorej knižničné služby študentom poskytuje samostatná pracovníčka Jarmila Tomaščíková. Študenti majú možnosť využívať knižničné služby 4x do týždňa spolu 20 hodín týždenne a to formou absenčnej alebo prezenčnej výpožičky. Študentom je k dispozícii 2 počítače (napr. vyhľadávanie v elektronickom knižničnom katalógu, práca s odbornými databázami), tlačiareň a kopírka. Knižničný fond tvorí 6 726 kusov odborných knižných titulov a 2 612 kusov odbornej periodickej tlače. Ich počet sa každoročne rozširuje prostredníctvom nákupov i darov.

Ako nástroj informačnej komunikácie so študentmi využíva katedra aj sociálne siete, prioritne facebook (https://www.facebook.com/khibbsk) a instagram. Na ich stránkach sa zverejňujú nielen aktuálne informácie týkajúce sa vzdelávacieho procesu a vedeckého výskumu na katedre, ale aj odkazy na informácie o aktuálnych výsledkoch historického alebo archeologického výskumu na Slovensku a v zahraničí, ďalej na odborné knižné novinky, odborné podujatia a pracovné ponuky.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

E-learningové vzdelávanie sa na univerzite riadi smernicou č. 3/2016 o využívaní e-learningu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Vyučujúci majú možnosť požiadať o akreditáciu svojich e-kurzov komisiu pre akreditáciu e-kurzov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici. Od roku 2011 je inštalovaný univerzitný systém na manažovanie elektronickej výučby LMS Moodle. E-learningový portál je súčasťou univerzitných informačných systémov a je prístupný vyučujúcim i študujúcim po zadaní hesla.

Počas dištančného vzdelávania sa všetky predmety vyučované v rámci študijných programov FF UMB realizujú jednotne prostredníctvom portálu LMS Moodle (predovšetkým distribúcia študijných materiálov, zber zadaní, testovanie študentstva či iné dištančné formy hodnotenia) a platformy MS Teams, ktorá slúži ako telekomunikačný nástroj na online komunikáciu so študentstvom, realizáciu prednášok, konzultácií a pod. Základné informácie ku každému realizovanému kurzu sa nachádzajú na portáli LMS Moodle, ktorý sa stal zjednocujúcou komunikačnou platformou pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie a v období výlučne dištančného vzdelávania.

Filozofická fakulta sa na prechod z prezenčného na dištančné vzdelávanie pripravila tiež technickým zabezpečením učební umožňujúcim hybridnú výučbu, teda kombináciu prezenčnej a dištančnej metódy výučby paralelne. Pri náhlom prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie (v čase vypuknutia pandémie) mali vyučujúci možnosť modifikovať požiadavky na úspešné absolvovanie predmetu prispôsobením foriem priebežného a záverečného hodnotenia pri zachovaní obsahových štandardov predmetu a stanovenej časovej záťaže.

Univerzitné pracovisko Ústav informatizácie a komunikácie UMB spolu s fakultou zabezpečuje školenia o používaní platforiem a zverejňuje inštruktážne videá, napr. k práci v LMS Moodle: https://lms.umb.sk/course/view.php?id=88&lang=sk alebo využívaniu platformy MS Teams: https://lms.umb.sk/course/view.php?id=2823

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Filozofická fakulta má uzavreté zmluvy o spolupráci s mnohými inštitúciami vedeckého, kultúrneho, vzdelávacieho, športového i spoločenského zamerania (napr. IPV Inštitút priemyselnej výchovy, s. r. o, Vojenské športové centrum, Poľský inštitút Bratislava, Verein Österreichisches Sprachdiplom Deutsch, Centrum voľného času JUNIOR, základné a stredné školy atď.).

Pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu v treťom stupni štúdia sa počíta s pokračovaním dlhodobo osvedčenej spolupráce Katedry histórie:

1. s Historickým ústavom SAV v Bratislave – ako spolupracujúcou výskumnou inštitúciou pri uskutočňovaní študijného programu tretieho stupňa;

2. so štátnymi a s regionálnymi pamäťovými a fondovými inštitúciami: Archív Pamiatkového úradu SR, Štátny archív v Banskej Bystrici, Štátna vedecká knižnica v Banskej Bystrici, Múzeum SNP v Banskej Bystrici, Stredoslovenské múzeum v Banskej Bystrici (hosťovské prednášky, konzultácie doktorandov s odborníkmi z praxe, spolupráca pri vedeckých podujatiach, výmena odbornej literatúry a vedeckých informácií, poradenstvo k prístupom ku knižničným a archívnym fondom, spolupráca v rámci digitalizácie a sprístupňovania obrazových prameňov zo zbierkových fondov atď.),

3. so zahraničnými pamäťovými a fondovými inštitúciami: Výskumný ústav Slovákov v Maďarsku v Békešskej Čabe, Archív Vojvodiny v Novom Sade a Vedecká a kultúrna spoločnosť Ivana Krasku v Nadlaku (spoločné vedecko-výskumné iniciatívy, účasť na podujatiach a aktivitách výskumno-vzdelávacieho charakteru (napr. prednášky), spolupráca v rámci sprístupňovania zbierkového a archívneho fondu pre výskumné a dizertačné práce študentov histórie zamerané na dejiny a kultúru dolnozemských Slovákov, konzultácie doktorandov s odborníkmi z praxe). V súčasnosti sa spolupráca realizuje prostredníctvom Centra pre výskum dejín a kultúry dolnozemských Slovákov pri Katedre histórie.

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici vytvára študentstvu bohaté možnosti na trávenie voľného času v športovej, kultúrnej, duchovnej a spoločenskej sfére. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do činnosti viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub džuda). Klub športu pre všetkých je zameraný na tieto pohybové aktivity a činnosti: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, posilňovňa, power Zumba, country tance, jumping, klasická a športová masáž.

V umeleckej oblasti fungujú priamo na UMB tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS. University Dance Center ponúka rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB aktívne spolupracuje s Centrom dobrovoľníctva, n. o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky na zapojenie do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite.

Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníčkami programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. UMB je miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky univerzity sa môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať aj v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.

Na trávenie voľného času ponúka FF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli. Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti na trávenie voľného času aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.

Pri Katedre histórie už dlhodobo pôsobí Študentská historická spoločnosť, dobrovoľné združenie študentov histórie (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-historie/studentska-historicka-spolocnost/), ktoré organizuje voľnočasové aktivity pre študentov – prednášky a besedy s pozvanými historikmi, filmové večery, poznávacie exkurzie, vydáva študentskú ročenku Acheron (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-historie/studentsky-historicky-casopis-acheron.html) a spolu s pracovníkmi katedry spolupracuje na realizácii medzinárodného festivalu včasného stredoveku Utgard v archeoparku Liptovia v Partizánskej Ľupči.

Katedra histórie v spolupráci so Stredoslovenským múzeom v Banskej Bystrici organizuje pre mestskú verejnosť, študentov histórie a študentov UMB prednáškové podujatia zamerané na popularizáciu histórie. V letnom semestri 2021/2022 to bude cyklus prednášok venovaný významným osobnostiam slovenských dejín.

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Podpora individuálnych mobilít študentov a zamestnancov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v Dlhodobom zámere UMB, v Stratégii internacionalizácie, v Erasmus Policy Statement UMB a v smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Na fakultnej úrovni je v platnosti smernica č. 1/2020 o študentských zahraničných študijných pobytoch, praktických stážach, jazykových kurzoch a ich vzťahu k štúdiu na FF UMB.

Stratégia internacionalizácie UMB (dostupná na https://www.umb.sk/en/international/) definuje kľúčové princípy a priority v zmysle aktivít a oblastí záujmu v medzinárodnej spolupráci. Uvádzajú sa v nej 3 hlavné strategické ciele:

a) internacionalizácia obojsmerne – UMB podporuje mobilitné aktivity prichádzajúcich a odchádzajúcich študentov, pedagógov a zamestnancov vo všetkých prístupných mobilitných rámcoch a grantových programoch. Vytvára príležitosti na tvorbu finančných zdrojov na realizáciu mobility v rámci medziuniverzitných partnerstiev;

b) transverzálna internacionalizácia – prítomnosť medzinárodnej dimenzie vo všetkých činnostiach vrátane vzdelávania, vedy a rozvoja UMB je chápaná ako výsledok vnútornej inštitucionálnej synergie a zároveň cieleného kultivovania spojení s univerzitnými partnermi v zahraničí;

c) viacjazyčná univerzita – UMB aktívne presadzuje politiku rôznorodosti, viacjazyčnosti a otvorenosti kultúrneho dialógu.

V súlade so spoločnou filozofiou všetkých fakúlt je absolvovanie mobility ponúkané každému študentovi UMB. Kritériá prideľovania mobilít, definované v smernici č. 4/2019, zohľadňujú na prvom mieste záujem UMB vyslať na mobilitu čo najväčší počet študentov, v druhom rade vyhovieť záujmu o opakovanú mobilitu alebo o jej predĺženie. Zvyšovanie študentskej mobility sa osobitne podporuje v 3. stupni štúdia, kde je absolvovanie študijného alebo výskumného pobytu v zahraničí integrálnou súčasťou väčšiny študijných programov ponúkaných na UMB.

V súlade s Erasmus Policy Statement UMB na 2021 – 2028 základným nástrojom podpory mobilít ostane program Erasmus+. Tento program je implementovaný na úrovni všetkých štrukturálnych jednotiek UMB a jeho administrácia podlieha vnútorným predpisom UMB. Cieľom UMB je zapojiť sa do všetkých kľúčových akcií Erasmus+, do všetkých čiastkových aktivít a výziev podľa potreby akademickej obce. UMB sa systematicky venuje precíznej administrácii akcie Erasmus+ KA1, ktorá dlhodobo prináša univerzite pozitívne výsledky v oblasti internacionalizácie.

UMB sa zaviazala presadzovať automatické uznávanie výsledkov štúdia získaných v rámci individuálnych mobilít študentov v smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Nutnosť riadne implementovať túto požiadavku sa vzťahuje na vysielané mobility na štúdium. Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred mobilitou, počas nej i po nej. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom.

Počas mobility referát pre medzinárodnú spoluprácu v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreement a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v ponuke predmetov tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán.

Po mobilite pracovníčky referátu pre medzinárodnú spoluprácu v spolupráci so študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátorkami potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí.

UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.

Cieľom medzinárodnej vzdelávacej mobility v rámci kľúčovej aktivity 1 (KA1 – Vzdelávacia mobilita jednotlivcov) je osobný rozvoj, zlepšenie vzdelávacích výsledkov a zvýšenie zamestnateľnosti študentov, zlepšenie odborných kompetencií zamestnancov, zlepšenie pripravenosti na zmeny z hľadiska modernizácie a internacionalizácie vzdelávacej inštitúcie a zvýšenie kvality vo výučbe a učení. Všetky podporované aktivity musia mať pozitívny a dlhodobý vplyv nielen na účastníkov, ale aj na zapojené inštitúcie.

Mobility Erasmus+ v rámci projektov 103 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu) a 107 (mobilita jednotlivcov medzi krajinami programu a partnerskými krajinami) kľúčovej akcie KA1 sa realizujú na základe bilaterálnych zmlúv uzatvorených medzi vysokoškolskými inštitúciami. V programe Erasmus+ musí mať každá vysokoškolská inštitúcia platnú chartu ECHE.

Organizácia individuálnych mobilít sa riadi smernicou č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Hodnotenými kritériami výberu sú:

- prospech (max. 40 %),

- účasť na Študentskej vedeckej konferencii alebo iná forma reprezentácie UMB v oblasti športu, umenia a pod. (max. 10 %),

- iné aktivity v prospech UMB/fakulty/katedry vrátane dobrovoľníckych aktivít (max. 15 %),

- jazyková príprava (max. 10 %),

- motivácia (max. 10 %),

- predbežný študijný plán max 15 %.

Je nevyhnutné, aby si študenti vyberali univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátorkami a referátom pre medzinárodnú spoluprácu vopred pripravia predbežný študijný plán.

Výsledky predvýberov sú základom na zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročne predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov.

Študent pošle partnerskej inštitúcii learning agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát).

Referát pre medzinárodnú spoluprácu pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS.

Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, ďalšie sú uzatvorené na úrovni jednotlivých fakúlt. Referát pre medzinárodnú spoluprácu sprostredkúva tiež možnosti stáží. Filozofická fakulta má okrem zmlúv ERASMUS+ uzatvorené bilaterálne zmluvy o spolupráci a študentstvo má možnosť využiť ďalšie projektové či iné zmluvné možnosti štúdia v zahraničnej inštitúcii. Zmluvy sa v pravidelných intervaloch obnovujú na základe histórie spolupráce a na podnet katedier sa uzatvárajú nové zmluvy. Ich zoznam je zverejnený na webovej stránke fakulty.

Katedra histórie sa podieľa aj na podpore mobilít študentov (aj pedagógov) v rámci dvoch sietí Stredoeurópskeho výmenného programu (CEEPUS):

- CZ-0029 Idea of Europe in European culture, history and politics (projekt siete sa na akademický rok 2022/23 podáva pod inovovaným názvom: European history, politics, culture and memory), sieť koordinovaná Katedrou histórie Filozofickej fakulty Univerzity Palackého v Olomouci; ďalší aktívni partneri: Viedenská univerzita vo Viedni (Inštitút sociológie), ELTE v Budapešti, Jagelovská univerzita v Krakove (Centrum pre európske štúdie), Univerzita Univerzita Babeș-Bolyai v Kluži, Univerzita sv. Kliment Ochridského v Sofii a Univerzita Luigj Gurakuqi v Shkodre,

- HU-1306 Confessional and ethnic interactions in the Habsburg Monarchy, koordinovaná Katedrou histórie Fakulty humanitných a sociálnych vied Univerzity Petra Pázmaňa v Pilišskej Čabe; ďalší aktívni partneri siete: Viedenská univerzita vo Viedni (Inštitút histórie), Jagelovská univerzita v Krakove (Inštitút histórie), Univerzita Babeș-Bolyai v Kluži, Univerzita v Ľubľane.

Študentom katedrových ŠP sa v rámci schválených sietí programu CEEPUS ponúka najmä možnosť absolvovať krátkodobý (mesačný) štipendijný pobyt na jednej zo spolupracujúcich partnerských univerzít, a to za účelom práce na svojej práci. Spája sa s tým výskum v zahraničných knižniciach a pamäťových inštitúciách, konzultácia témy so zahraničnými odborníkmi z prijímajúcich inštitúcií či účasť na podujatiach a aktivitách výskumno-vzdelávacieho charakteru (napr. prednášky). Pre študentov sa v rámci sietí realizujú aj exkurzie a workshopy na vybranú tému, ktoré sa plánujú v rámci pravidelných koordinačných stretnutí. Základné informácie o programe CEEPUS, podmienky pre mobility a pokyny na podávanie elektronických prihlášok poskytuje koordinátorka siete za Katedru histórie (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-historie/medzinarodna-spolupraca-programy-erasmus-a-ceepus.html), a to v súčinnosti s Národnou kanceláriou programu CEEPUS na Slovensku (https://ceepus.saia.sk/sk/).

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium je absolvovanie študijného programu 2. stupňa v ŠO historické vedy a úspešné vykonanie prijímacej skúšky. Uchádzač o prijatie sa hlási na tému dizertačnej prace vypísanú v rámci študijného programu. Na prijímacej skúške preukazuje schopnosti samostatnej tvorivej činnosti v rámci daného študijného odboru a v súvislosti s témou dizertačnej práce, na ktorú sa hlási. Predkladá logický rámec rámcového projektu k téme dizertačnej práce (prekonzultovaný a predbežne odobrený potenciálnym školiteľom), v ktorom demonštruje schopnosť zdôvodniť vedecké ciele svojho vedecko-výskumného zámeru, rozviesť pracovnú hypotézu, zdôvodniť predpokladanú štruktúru dizertačnej práce, preukázať orientáciu v stave doterajšieho spracovania problematiky. Požadovaná je znalosť cudzieho jazyka (minimálne znalosť jedného svetového jazyka, prípadne ďalšieho cudzieho jazyka /jazyka prameňa/ podľa tematického zamerania dizertačnej práce). Uchádzač o štúdium predkladá motivačný list, odporúčacie listy (minimálne jeden) od uznávanej autority v odbore, súpis doteraz publikovaných odborných a vedeckých prác a/alebo prehľad výsledkov inej odbornej činnosti.

Podmienky prijatia na doktorandské štúdium na FF UMB v akademickom roku 2022/2023, termíny prijímacích skúšok a aktuálne témy dizertačných prác zverejnené na webovej stránke fakulty: https://www.ff.umb.sk/studium/doktorandske-studium/ 

b) Postupy prijímania na štúdium.

Prijímacia skúška na doktorandské štúdium sa koná pred komisiou vymenovanou dekanom FF UMB. Komisia posudzuje povinné prílohy k prihláške o štúdium:

1. životopis vo formáte Europass,

2. motivačný list,

3. logický rámec rámcového projektu k téme dizertačnej práce (prekonzultovaný a predbežne odobrený potenciálnym školiteľom),

4. súpis doteraz publikovaných odborných a vedeckých prác a/alebo prehľad výsledkov inej odbornej činnosti uchádzača (nie sú podmienkou na prijatie, ale zohľadňujú sa pri celkovom hodnotení),

5. doklad o ovládaní svetového, resp. cudzieho jazyka (jazyka prameňa), pokiaľ uchádzač takým disponuje,

6. odporúčacie listy (minimálne jeden) od uznávanej autority v odbore,

7. overené kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní (uchádzač, ktorý absolvoval 2. stupeň štúdia na FF UMB, predloží kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní bez úradného overenia),

8. doklad o uhradení poplatku za prijímacie konanie.


Priebeh prijímacej skúšky:

- prezentácia logického rámca projektu dizertačnej prace a rozprava k prezentácii,

- širšia odborná rozprava (v rámci vyhodnotenia odborných predpokladov pre spracovanie zvolenej problematiky a vedecko-výskumných aktivít),

- prezentácia doterajšieho odborného záujmu a výsledkov vo zvolenej oblasti študijného odboru,

- overenie jazykových dispozícií pre prácu s cudzojazyčným textom vo svetovom jazyku, resp. v jazyku podľa témy dizertačnej práce (čítanie a preklad odborného textu, odborný dialóg) – pre uchádzačov bez dokladu o ovládaní svetového jazyka, resp. príslušného jazyka prameňov.


Všeobecné postupy prijímania na doktorandské štúdium:

Študijný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici pre študentov študijných programov akreditovaných od 1. 1. 2013 (čl. 9): https://www.ff.umb.sk/studium/studijny-poriadok-umb/

Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici (čl. 4):

https://www.ff.umb.sk/studium/doktorandske-studium/predpisy/

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V prijímacom konaní na akademický rok 2021/2022 nebol zaregistrovaný žiaden uchádzač o študijný program. Dôvodom tohto nezáujmu je predovšetkým povedomie o malom počte štipendijných miest, ktoré FF UMB vypisuje v danom akademickom roku na dennú formu štúdia.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Monitorovanie kvality vzdelávania sa realizuje viacerými formami, ktoré umožňujú získať relevantné údaje. Študenti majú možnosť prostredníctvom anonymnej ankety o kvalite výučby – štandardne uskutočňovanej cez elektronické platformy – hodnotiť kvalitu zabezpečovania výučby predmetov v študijných programoch. Výsledky sa po spracovaní interpretujú a implementujú vo vzdelávacom procese. Okrem toho sa podľa potreby organizujú na fakulte dotazníkové prieskumy zamerané na aktuálne otázky – napr. realizácia on-line vzdelávania a pod.

Na fakultnej úrovni sa pri rôznych príležitostiach organizujú stretnutia s nominovanými osobami z radov študentstva (napr. k Medzinárodnému dňu študentstva), ktoré reagujú aj na kvalitu vzdelávacieho procesu a poskytujú dôležité informácie. Podobne aktívna účasť študentstva v Akademickom senáte FF UMB dáva možnosti na zisťovanie spätnej väzby.

Na katedrách pracujú študijní poradcovia a jednou z ich úloh je pružne reagovať na študentské podnety a distribuovať ich k zodpovedným osobám, resp. odborovej komisii. Poskytovanie spätnej väzby je kontinuálne podporované a študentstvo je stimulované k tomu, aby svojimi podnetmi aktívne prispievalo k napredovaniu študijných programov.

Postupy hodnotenia kvality vzdelávania upravuje:

Smernica č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici, https://www.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=i&ID=6748

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Informácie z univerzitných a fakultných prieskumov sa prerokúvajú na grémiu dekana, na kolégiu dekana a následne na zasadnutiach katedier, kde sa prijímajú opatrenia na zvyšovanie kvality študijných programov. Údaje zo spätnej väzby sú dostupné pre kompetentné osoby, resp. odborové komisie. Výsledky študentských ankiet na FF UMB: https://www.ff.umb.sk/studium/ankety/ Okrem toho sa o spätnej väzbe diskutuje aj na podujatiach zameraných na reflexiu akademickej činnosti na fakulte, napr. na fakultných dňoch.

Názory študentov na kvalitu výučby vyhodnocuje a eventuálnymi podnetmi od študentov sa zaoberá odborová komisia, ktorá navrhuje opatrenia na zvýšenie kvality študijného programu.

Vo všeobecnosti Katedra histórie dlhodobo aktívne komunikuje so študentmi, monitoruje ich názory o kvalite vyučovania a štúdia (napr. prostredníctvom Študentskej historickej spoločnosti pri Katedre histórie, študentských zástupcov v Akademickom senáte FF UMB a Akademickom senáte UMB, katedrových stretnutí so študentstvom (doktorandmi), prostredníctvom katedrového študijného poradcu) a relevantné študentské podnety premieta do opatrení smerujúcich ku zvýšeniu kvality študijných programov a ich ďalšiemu rozvoju.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Spätná väzba je získavaná od študentstva bezprostredne po absolvovaní záverečnej štátnej skúšky. Jej výsledky sumarizuje študijné oddelenie fakulty. Získané dáta sú po zhodnotení a prerokovaní v grémiu dekana a v kolégiu dekana analyzované tiež na katedrovej úrovni, resp. v odborových komisiách.

Výsledky hodnotenia študijných programov v závere štúdia: https://www.ff.umb.sk/studium/ankety/

Názory absolventov na kvalitu výučby vyhodnocuje a eventuálnymi podnetmi od študentov sa zaoberá odborová komisia, ktorá navrhuje opatrenia na zvýšenie kvality študijného programu.

Katedra histórie iniciatívne komunikuje s absolventmi, monitoruje ich názory o kvalite vyučovania a štúdia (napr. prostredníctvom budovaného na katedre Alumni klubu) a impulzy premieta do opatrení smerujúcich ku zvýšeniu kvality študijných programov, ich inovatívnemu rozvoju, posilneniu a prehlbovaniu nadobúdaných kompetencií, zapájaniu absolventov – odborníkov z praxe do vyučovacieho procesu, konzultácií atď.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Smernica č. 6/2021 Knižničný poriadok Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici

https://www.library.umb.sk/univerzitna-kniznica-umb/dokumenty/kniznicny-poriadok-univerzity-mateja-bela.html 


Možnosti ubytovania a stravovania študentov

https://www.umb.sk/studium/student/sprava-ucelovych-zariadeni-umb/ 


Internátny poriadok študentských domovov SÚZ UMB

https://www.umb.sk/studium/student/sprava-ucelovych-zariadeni-umb/informacie/internatny-poriadok.html 


Smernica o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom a udeľovaním vedecko-pedagogických titulov na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici na akademický rok 2023/2024

https://www.ff.umb.sk/studium/skolne-poplatky-za-studium/smernica-c-7-2022-o-skolnom-a-poplatkoch-spojenych-so-studiom-za-rok-2023-2024.html