Študijný program | 22_PSdb - psychológia |
Štúdium | stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Ružová 13, 97411 Banská Bystrica |
Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom programe psychológia (Bc.) je pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolvent je osobnosť, pripravená kompetentne vykonávať suportívne psychologické činnosti asistenta zaradeného na rôznych pracovno-funkčných miestach v oblasti vedecko-výskumnej, pracovnej, klinickej, poradenskej, edukačnej, forenznej a iných.
Indikované povolanie: asistent psychológa.
Absolvent disponuje poznatkami z oblasti všeobecnej orientácie v odbore (z histórie, aktuálnej situácii, prehľad v psychologických špecializáciách). Jadro vedomostí je
zamerané na základné poznatky z teoretických (základné a špeciálne disciplíny) a aplikovaných psychologických disciplín, ktoré primárne smerujú k poznaniu jednotlivca v kontexte jeho správania a prežívania v rámci skupín, z oblasti psychologickej
diagnostiky vrátane psychometrie a metodológie (základy kvantitatívneho a kvalitatívneho prístupu v psychologickom výskume) a o etických princípoch pri vykonávaní psychologickej a výskumnej činnosti. Disponuje základnými poznatkami z vybraných oblastí humanitných, sociálnych a behaviorálnych vied (filozofia, pedagogika, právo, sociálna práca).
Absolvent disponuje zručnosťami v oblasti používania psychologických metód, najmä vedenie rozhovorov, fokusových skupín a pozorovanie, má osvojené základné princípy diagnostiky a hodnotenia v základných špecializáciách (klinická psychológia, pedagogická a školská psychológia, poradenská psychológia, pracovná a organizačná psychológia). Absolvent vie navrhnúť dizajn jednoduchého výskumného plánu (vrátane experimentu), zrealizovať ho a vyhodnotiť za použitia kvantitatívnej a/alebo kvalitatívnej analýzy.
Absolvent sa orientuje v aktuálnych odborných zdrojoch a vie vyhľadávať, použiť a prezentovať výsledky/zistenia z relevantnej literatúry a interpretovať výsledky štúdií. Je schopný písať odborné texty. Všetky uvedené zručnosti je schopný využiť aj v práci s anglosaskými zdrojmi.
Absolvent disponuje transverzálnymi kompetenciami ako schopnosťou kriticky myslieť, schopnosťou prispôsobiť sa zmeneným špecifickým pracovným podmienkam, digitálnymi, komunikačnými (aj v cudzom jazyku), občianskymi, sociálnymi a personálnymi i učebnými kompetenciami, pracovnými a podnikateľskými kompetenciami a kompetenciami pre riešenie problémov.
V bakalárskej práci uplatňuje všetky nadobudnuté kompetencie na realizáciu výskumu pomocou kvantitatívnych a kvalitatívnych postupov. Dokáže zaujať postoj k individuálnym aj spoločenským problémom a prijať rozhodnutia v kontexte znalostí hodnotových perspektív.
Ciele a výstupy vzdelávania
Ciele a výstupy vzdelávania sú uvedené pre jednotlivé predmety v prílohe (Ps_Bc_D_ciele_a_vystupy_vzdelavania) a v rámci súbehu programov, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín, ktoré pokrývajú učitelia zabezpečujúci profilové predmety – v prílohe Ps_Bc_D_subeh_SP
Absolvent bakalárskeho študijného programu Psychológia má možnosť uplatniť sa (v niektorých prípadoch až po získaní potrebného osvedčenia, ktoré súvisí so špecializačným štúdiom alebo certifikovanou činnosťou) na rôznych pozíciách,
• ako asistent, pracovník pod odborným dohľadom/supervíziou v oblasti: zdravotnej a sociálnej starostlivosti v rámci tretieho sektoru, ako napr. resocializačné zariadenia, preventívne a liečebné zariadenia pre mládež, v centrách primárnej prevencie drogových závislostí, v občianskych združeniach zameraných na ochranu detí a mládeže, žien, v resocializačných centrách, a pod. pod dohľadom poradenského psychológa, klinického psychológa, psychoterapeuta, forenzného psychológa, psychológa v oblasti sociálneho poradenstva;
• ako asistent v oblasti výchovy a vzdelávania na špecializovaných pracoviskách v rezorte školstva, ako sú metodické centrá, centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a pod., pod odborným dohľadom pedagogického psychológa, školského psychológa, kariérového poradcu a pod.;
• ako asistent v oblasti organizácie a práce pod odborným dohľadom pracovného psychológa, špecialistu v oblasti ľudských zdrojov;
• a ako asistent v iných oblastiach ako napr. policajné zložky, armáda, doprava, šport, komunikácia, marketing, veda a výskum.
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie , CPPPaP
Mládežnícka 34, Banská Bystrica
Centrum pre liečbu drogových závislostí, CPLDZ
Cesta k nemocnici 55, 974 01 Banská Bystrica
Psychiatrická ambulancia
Cesta k nemocnici 1231, 974 01 Banská Bystrica
Absolventi bakalárskych študijných programov v odbore psychológia končiaci v akademickom roku 2019/2020 nachádzajú podľa štatistík k 30.6. 2020 (uplatnenie.sk; ku dňu 5.2.2022) 89% pokračujú v štúdiu na magisterskom stupni vzdelávania a iba 1% absolventov je evidovaných ako nezamestnaných. Ostatní absolventi podľa uvedených štatistík odchádzajú do zamestnania (8%) a 2% pracujú v zahraničí alebo sú dobrovoľne nezamestnaní.
Zuzana Valachová, absolventka bakalárskeho študijného programu psychológia, 2020, aktívna členka tímu SenSkype (senior)
Rebecca Laura Richterová, absolvenstka bakalárskeho študijného programu psychológia, 2021, aktívna členka tímu SenSkype (senior)
Zuzana Gredecká, absolventka magisterského študijného programu psychológia v roku 2020, dotorandka, aktívna členka tímu SenSkype (aktuálne v pozícii koordinátorka)
Janka Šuníková, absolventka magisterského študijného programu psychológia v roku 2020, poradenská psychologička
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi z rôznych špecializačných oblastí psychológie (klinická psychológia, poradenská psychológia), ktorí vypracovali hodnotiace správy. Následne boli prizvaní ku otvorenej odbornej diskusii koncipovania študijného programu psychológia v bakalárskom stupni. Všetky zrealizované hodnotenia kvality tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu v zmysle Smernice PF 1/2021 a jej prílohy 8.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html), v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html_).
Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:
- Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent v prípade troch zabezpečujúcich osôb a s titulom jeden profesor na príslušnom funkčnom mieste. Jeden odborný asistent spĺňa kritéria na habilitačné konanie v odbore psychológia a aktuálne sa nachádza na funkčnom mieste docenta.
- Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.
- Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje ich postavenie v štruktúre študijného programu (povinný predmet, povinne voliteľný predmet). Najvyššia kreditová dotácia (6 kreditov) je za profilové predmety a povinné predmety, čo je reflektované i v jednotnom nastavení týždennej kontaktnej dotácie povinného a profilového predmetu (t.j. 4 hodiny týždenne). V prípade povinne voliteľných predmetov sa jedná o jednotnú kreditovú dotáciu (3 kredity) s jednotným nastavením dvoch hodín kontaktnej výučby počas jedného týždňa.
- Rozsah kontaktnej výučby (prednášky, semináre, cvičenia, tréning, odborná prax) je špecifikovaná tak, aby sa v rámci profilových a povinných a povinne voliteľných predmetoch dosiahol rozvoj všetkých kompetencií profilu absolventa odboru psychológia v bakalárskom stupni štúdia.
- Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia (v prílohe Ps_Bc_D_subeh_SP)
- Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.
- Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované v informačných listoch predmetov s ich konkretizáciou v sylaboch aktualizovaných na začiatku každého semestra s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, zručností i kompetencií (príloha Ps_Bc_D_ciele_a_vystupy_vzdelavania). Každá súčasť realizovania predmetu (prednášky, semináre, cvičenia, tréning, odborná prax) sa hodnotí samostatne a rôznorodo.
- Maximálny počet bodov v každom predmete je presne špecifikovaný a jednotný v celom študijnom programe. Počet kreditov predmetu reflektujúc jeho hodinovú záťaž je preklopený do maximálneho počtu bodov, ktoré študent získava počas plnenia úloh v rámci predmetu. Úlohy sú aktualizované a konkretizované na začiatku každého semestra v sylaboch predmetu (napr. 6 kreditov za predmet je dotovaných 4 hodinami týždenne, čo predstavuje max. 80 bodov za presne stanovené úlohy špecifikované v sylabe predmetu; 4 kredity za predmet sú 3 hodiny týždenne = 60 bodov; 3 kredity za 2 hodiny týždenne, čo je max. 40 bodov).
- Pojem „Seminárna práca“ predstavuje širokú variabilitu úloh, aktivít, zadaní, cvičení, projektov, samostatnej práce a pod. realizovaných na seminároch študentami.
- Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).
Zabezpečujúca osoba a/alebo učiteľ predmetu ponúka v zozname literatúry aj vlastné zdroje.
Odporúčaný študijný plán je v prílohe Ps_Bc_D_odporúčaný študijný plán.
Počet kreditov za povinné predmety
135 kreditov
Z toho za odbornú prax
3 kredity
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety
27 kreditov
Počet kreditov za výberové predmety
18 kreditov
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)
10 kreditov
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html),
Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/),
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Štatúte etickej komisie študentov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html).
Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú definované v:
Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB (https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/) .
V študijnom programe sme vypísali nasledovné témy záverečných prác:
- Stratégie regulácie emócií v súvislosti s osobnostnými črtami „Temnej triády“ u adolescentov
- Socializácia súcitu: vzťah medzi zapamätaným reagovaním rodičov na emočné prežívanie a súcitom u adolescentov
- Sebahodnotenie emočne flexibilných adolescentov: súvislosť stratégií regulácie emócií so sebahodnotením u adolescentov
- Autenticita u emočne flexibilných adolescentov: súvislosť medzi stratégiami regulácie emócií a autenticitou adolescentov
- Rozdiely v postojoch a vnímaní smrti u adolescentnej populácie a seniorov.
- Canisterapia ako cesta formovania osobnosti so špecifickými predispozíciami
- Školskí psychológovia v praxi – medzinárodné porovnanie kompetencií školských psychológov v praxi
- Voľný čas stredoškolákov a zvýšený výskyt konzumácie alkoholu v čase pandémie u žiakov stredných škôl.
- Subjektívna pohoda a kvalita života zamestnancov v štátnom a súkromnom sektore v období Covid 19
- Excesívne užívanie sociálnych médií v adolescencii a ich sebapoňatie, črty osobnosti a model rodičovskej výchovy
- Dispozičný optimizmus vo vzťahu k modelu osobnosti dospelých v zmysle Big Five
- Postoj človeka k zvieratám v kontexte osobnostných predispozícií
- Socio-emocionálne zdravie adolescentov a ich zmysel pre humor
- Samota a osamelosť u žiakov staršieho školského veku
- Súvislosť osobnej a sociálnej zodpovednosti a výkonovej motivácie u adolescentov / dospelých
Extrémistické postoje u žiakov SŠ/ študentov VŠ v súvislosti s osobnostnými charakteristikami a kognitívnym výkonom (korelačno-komparačná štúdia)
Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html).
Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/) , kde definujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov
Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html), Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html), v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 (https://www.umb.sk/rozvoj/)a Dlhodobom zámere PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/informacie-o-fakulte.html).
PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.
Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).
Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).
Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html) a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).
Všeobecné informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke UMB (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html).
Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/). Od roku 2011 funguje na UMB Centrum pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré realizuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a podporu. Poskytuje služby študentstvu UMB so špeciálnymi potrebami, zamestnanectvu UMB ako aj uchádzačom a uchádzačkám o štúdium na UMB.
Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. uvádzame informačné listy ako samostatný súbor Ps_Bc_D_informacne_listy.
Harmonogram je zverejnený na webovej stránke:
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html
Aktuálny rozvrh
Rozvrh pre LS 2021/22 pre študentov bakalárskeho študijného programu Psychológia je zverejnený na: https://www.pdf.umb.sk/~rozvrh/Rozvrhy/DEN_2022_LS/rozvrh.html
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. (docent, lada.kaliska@umb.sk, 048-4464717)
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., docent, e-mail: lada.kaliska@umb.sk, tel.: 048-4464717
Základy psychologickej metodológie
Základy psychopatológie
Klinická psychológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, e-mail: eva.sollarova@umb.sk, tel.: 048-4464717
Poradenská psychológia
Úvod do psychológia práce a psychológie manažmentu
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., docent, e-mail: lubor.pilarik@umb.sk, tel.: 048-4464716
Psychológia osobnosti
Základy štatistiky
Základy psychodiagnostiky a psychometrie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., docent, e-mail: lenka.duricova@umb.sk, tel.: 048-4464724
Vývinová psychológia
Sociálna psychológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD., docent, e-mail: lucia.paskova@umb.sk, tel.: 048-4464718
Všeobecná psychológia
Pedagogická a školská psychológia
VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry psychológie PF UMB, https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html
Predmety priradené k učiteľom študijného programu uvádzame aj v študijných plánoch Ps_Bc_D_odporucany_studijny_plan.
Prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, eva.sollarova@umb.sk, 048/446 4717
Poradenská psychológia
Úvod do psychológie práce a psychológie manažmentu
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., docent, lenka.duricova@umb.sk,
048/446 4724
Psychológia rodiny
Psychológia zdravia
Sociálna psychológia
Vývinová psychológia
Úvod do psychológie práce a psychológie manažmentu
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., docent,
048/4464717
Klinická psychológia Odborná angličtina pre psychológov 1, 2, 3
Patopsychológia Psychobiológia
Úvod do štúdia psychológie ako odboru
Základy anatómie a neurofyziológie Základy psychologickej metodológie
Základy psychopatológie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., docent,
048/4464716
Dizajn a realizácia experimentálneho výskumu
Kognitívna psychológia Kvalitatívny a zmiešaný prístup v psychologickom výskume
Poradenská psychológia Psychológia osobnosti Seminár k záverečnej práci
Základy psychodiagnostiky a psychometrie
Základy štatistiky
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD., docent,
048/4464725
Odborná prax
Úvod do psychológie práce a organizácie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11576
doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD.,
docent,
048/4464317
Filozofia mysle Psychológia morálky v organizácii
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504
doc. RNDr. Roman Alberty, CSc., docent,
048/4467108
Psychobiológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11157
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD.,
docent,
lucia.paskova@umb.sk, 048/4464722
Dejiny psychológie Pedagogická a školská psychológia
Pozitívna psychológia Psychológia kreativity Psychológia osobnosti Všeobecná psychológia
Základy pedagogiky pre psychológov
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11298
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.,
odborný asistent,
048/4464711
Aplikovaná sociálna psychológia
Dejiny psychológie Sociálno-psychologický tréning 1, 2
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11280
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.,
odborný asistent,
048/4464725
Psychobiológia Psychológia nadania Sociálna psychológia Základy anatómie a neurofyziológie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11272
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.,
odborný asistent,
048/4464718
Pedagogická a školská psychológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11515
Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.,
odborný asistent,
048/4464718
Kvalitatívny a zmiešaný prístup v psychologickom výskume
Seminár k záverečnej práci
Základy psychologickej metodológie
Základy štatistiky
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511
Mgr. Vladimír Poliach, PhD.,
odborný asistent,
048/4464715
Kvalitatívny a zmiešaný prístup v psychologickom výskume
Psychológia osobnosti
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11260
Mgr. Jana Šolcová, PhD.,
odborný asistent,
jana.solcova@umb.sk, 048/44644784
Základy sociálnej práce pre psychológov
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247
PhDr. Mgr. Lucia Galková, PhD., odborný asistent,
lucia.kamarasova@umb.sk, 048/4464760
Základy práva pre psychológov
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11518
MUDr. Viera Holecová,
neurológ,
vieraholecova@centrum.sk, 048/4399130
Základy anatómie a neurofyziológie
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesorka
048/4464717,
https://www.portalvs.sk /regzam/detail/10579
PCA a biblia.
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD.,
docentka
048/4464724,
/regzam/detail/11548
Vnímaná sociálna opora a self-koncept v mladej dospelosti.
Dispozičný optimizmus a jeho vzťah k sebahodnoteniu a sebaúčinnosti v dospelosti.
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
docentka
048/4464717,
/regzam/detail/11506
Emocionálna inteligencia vo vzťahu k depresii a úzkosti v čase pandémie COVID-19 vysokoškolákov rôznych národností.
Ekoterapia a jej potenciál pri práci s deťmi v súčasnosti: Systematická prehľadová štúdia.
Líderské typy správania sa a črtová emocionálna inteligencia učiteľov základných a stredných škôl.
Črtová emocionálna inteligencia a multidimenzionálny model perfekcionizmu u dospelých. Vzťahová väzba psychiatrických pacientov k domácim zvieratám a ich osobnostné charakteristiky v modeli Big Five.
soc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
docentka
048/4464722,
/regzam/detail/11298
Špecifiká pracovnej záťaže pracovníkov pošty a jej zvládanie.
doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD.,
docent
048/4464716,
lubor.pilarik@umb.sk
/regzam/detail/10644
Stratégie regulácie emócií vo vzťahu k užívaniu alkoholu adolescentmi.
Socializácia súcitu: vzťah medzi zapamätaným reagovaním rodičov na emočné prežívanie a súcitom u adolescentov.
Sebahodnotenie emočne flexibilných adolescentov: súvislosť stratégií regulácie emócií so sebahodnotením u adolescentov.
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD.
docentka
048/4464725,
/regzam/detail/11576
Spokojnosť seniorov v období COVID-19 a možnosti starostlivosti o ich psychické zdravie zo strany dobrovoľníkov.
Vplyv ochorenia Covid 19 na psychickú pohodu seniorov v domácom prostredí.
Mgr. Vladimír Poliach, PhD.,
odborný asistent
048/4464715,
vladimir.poliach@umb.sk
/regzam/detail/11260
Vôľová sebaregulácia súčasnej mládeže.
Človek a moderné technológie z pohľadu generácií.
Psychologické súvislosti tetovania.
Osobné ideológie týkajúce sa voľby partnera.
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.,
odborný asistent
048/4464711,
zuzana.heinzova@umb.sk
/regzam/detail/11280
Osobná a sociálna zodpovednosť v kontexte spoločenskej zodpovednosti – prehľadová štúdia.
Osobná a sociálna zodpovednosť v kontexte reziliencie u adolescentov / dospelých.
Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.,
odborný asistent
048/4464718,
Vybrané emocionálne charakteristiky detí školského veku vo vzťahu k ich rodinnému zázemiu.
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD., odborný asistent
048/4464718,
jana.stehlikova@umb.sk
/regzam/detail/11515
Reziliencia u športovcov.
Šikanovanie a kyberšikanovanie u žiakov stredných škôl.
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD., odborný asistent
048/4464725,
beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
https://www.portalvs.sk /regzam/detail/11272
Analýza motivačných faktorov členstva vo folklórnom súbore.
VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html ). Niektoré predmety (podľa študijných plánov) zabezpečujú aj členovia Katedry pedagogiky a andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky-a-andragogiky/clenovia-katedry.html) a Katedry sociálnej práce (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-socialnej-prace/clenovia-a-clenky-katedry.html).
Branislava Katarina Ignjatovicova, 1. stupeň, denná, 3. rok štúdia
Viktória Mamatejová, 1. stupeň, denná, 2. rok štúdia
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., e-mail: lada.kaliska@umb.sk, tel.: 0484464717, https://www.pdf.umb.sk/lkaliska/
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., e-mail: lenka.duricova2@umb.sk, tel.: 0484464724, https://www.pdf.umb.sk/lduricova/
Študijný referent
Mgr. Romana Duchlanská
048 446 4267 romana.duchlanska@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
Ing. Mgr. Eva Virostková Nábělková, PhD.
048-4464718 eva.virostkovanabelkova@umb.sk
Koordinátor kreditového systému štúdia
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
048 446-4725 beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
Referentka pre medzinárodné vzťahy a mobility
Ing. Anita Dienešová
Koordinátor pre študentov so špecifickými potrebami
doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.
Psychologické poradenstvo
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.
048 446-4718 jana.stehlikova@umb.sk
PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
lucia.paskova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.
Pastoračné poradenstvo
doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.
doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.
Sociálne poradenstvo
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
Právne poradenstvo
Mgr. Jakub Dzimko
048 446 3149
JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.
Špeciálno-pedagogické poradenstvo
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
048 446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk
doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.
Od roku 2021 UMB implementuje rozvojový projekt podporený Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, v rámci ktorého bolo v septembri 2021 založené Univerzitné poradenské a podporné centrum (https://www.umb.sk/studium/student/univerzitne-poradenske-a-podporne-centrum-umb.html), ktoré poskytuje sociálne, psychologické, právne, pastoračné, špeciálno-pedagogické a kariérové poradenstvo pre študentov a študentky a uchádzačov a uchádzačky o štúdium so špecifickými potrebami a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Služby centra sú poskytované študentstvu a uchádzačom o štúdium na profesionálnej úrovni v bezpečnom priestore pri dodržiavaní najvyšších etických princípov poradenskej praxe. Poradenstvo je zabezpečené v spolupráci so zamestnanectvom UMB, externými odborníčkami a odborníčkami a študentmi a študentkami odborov, ktoré majú v praxi tento typ poradenstva poskytovať a ktorí pracujú pod supervíziou. Študenti a študentky UMB majú ľahký prístup k poradenským a podporným službám, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom pre ich úspešné napredovanie v štúdiu a ich emocionálny, sociálny, intelektuálny a profesijný rozvoj a rast. Toto centrum zabezpečuje osobné a dištančné poradenstvo pre študentstvo a špeciálno-pedagogické poradenstvo pre špecifickú skupinu študentov a uchádzačov so špeciálnymi potrebami. V rámci aktivít Kariérneho centra UMB (https://poradenstvo.umb.sk/poradenstvo/karierove-poradenstvo) je možné využiť služby kariérového poradenstva (individuálne a skupinové), zúčastniť sa workshopov a tréningov zameraných na riadenie kariéry alebo si vyskúšať priebeh assessment centra. Jedným z cieľov centra je aj sprostredkovanie kontaktu medzi študentmi a potenciálnymi zamestnávateľmi formou veľtrhov práce, odborných prednášok, workshopov a exkurzií. Kariérne centrum UMB na svojich stránkach a sociálnych sieťach pravidelne informuje o aktuálnych pracovných pozíciách, ponukách stáží a praxí (https://www.umb.sk/univerzita/karierne-centrum-umb/karierove-poradenstvo/).
PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).
Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.
Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém (neviem presne ako toto opísať) pre hybridné a dištančné vyučovanie.
Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.
Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.
PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.
Katedra psychológie disponuje miestnosťou pre poskytovanie poradenských služieb a psycholaboratórium, kde sú k dispozícii psychodiagnostické nástroje a Biofeedback prístroj pre meranie psychofyziologických funkcií a ich tréning.
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách KPs PF UMB. Katedra psychológie na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.
Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (C106), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.
V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.
Spolupráca so zariadeniami a strediskami poskytujúcimi psychologické/psychoterapeutické/poradenské/klinické služby:
Zariadenie sociálnych služieb Viničky (zriaďovateľ Nitriansky samosprávny kraj), - pre účely (a) odbornej praxe študentov odboru psychológia, aj ako partner v organizácii dlhodobého projektu online poradenstva pre seniorov v rámci projektu Senskype
Slovenský inštitút logoterapie
Divadlo z PASÁŽE , adresa: Horná strieborná 25, Banská Bystrica 974 01
Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) Kollárová 55, Banská Bystrica 974 01
Detský domov Kollárova 29, , Banská Bystrica, 974 01
Symbia (Domov sociálnych služieb) – Moyzesova 50, Zvolen 96001
ŠZŠ – Špeciálna základná škola internátna Ďumbierska 15, Banská Bystrica, 97411
Odborné učilište internátne Viliama Gaňu, Moskovská 17, 974 04 Banská Bystrica
Stredisko KOMPA (Domov sociálnych služieb) – Denný stacionár, 29. augusta 13, Banská Bystrica, 97401
Psychiatrická nemocnica Prof. Matulaya, Československej armády 234/139, 967 01 Kremnica
Novamed – Neurologická ambulancia
Rooseveltova nemocnica oddelenie Neurológie
Spolupráca so zariadeniami a strediskami poskytujúcimi psychologické školsko-poradenské služby:
Základná škola Ďumbierska 17, Banská Bystrica
CPPPaP, Mládežnácka ul., Banská Bystrica
Súkromná ZŠ u Filipa Ružová 13, Banská Bystrica;
Spolupráca s uvedenými zariadeniami sa využíva pri realizácii pozvaných prednášok odborníkov z praxe na špecificky odborne zamerané témy, pri participácii študentov na rôznych aktivitách v týchto zariadeniach v rámci Odbornej praxe, pri dobrovoľníckych aktivitách študentov, prípadne i pri výskumnej, publikačnej a projektovej spolupráci. Študenti zároveň ponúkajú v rámci service learningových projektoch rôzne aktivity pre zariadenia ako aj pre ich klientov (online poradenstvo pre ZSS Viničky, tréning pamäte pre ZSS Hriňová).
Spolupráca s akademickými pracoviskami:
Katedra psychologie FF UP v Olomouci;
Katedra pedagogické a školní psychologie OU v Ostrave;
Katedra psychologie jihočeskáuniverzita, České Budejovice;
Katedra psychologie FSS MU Brno;
Katedra psychologie FF UK Praha;
Queens College of the City University of New York;
Foundation for Developing Emotional Intelligence Bulharsko.
Spolupráca spočíva v nasledovnom: pozvané prednášky renomovaných odborníkov – incoming a outcoming, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach a na študentskej vedeckej a umeleckej činnosti v odbore psychológia na národnej i česko-slovenskej úrovni. Fakulty, ktoré pripravujú študentov v ŠP psychológia, na slovenských univerzitách – expertízna, recenzná a oponentská činnosť pri posudzovaní projektov a dizertačných prác, členstvo v odborovej komisii a účasť v komisiách pre štátne skúšky a obhajoby dizertačných prác.
Na katedre psychológie má svoje sídlo národná Asociácia školských psychológov (AŠP, https://www.aspsr.sk ), ktorá je etablovaným strategickým partnerom štátnych a národných inštitúcií (MŠVVaŠ SR, MZ SR, MSVaR SR, SKP, SPU) a je členom medzinárodnej organizácie ISPA (https://www.ispaweb.org ). AŠP reaguje na potreby meniacej sa psychologickej praxe a tak svojimi pravidelnými odbornými aktivitami prispieva k prehĺbeniu, zefektívneniu a rozvoju programu psychológia bakalársky stupeň.
Od akademického roku 2021/2022 na Katedre psychológie PF UMB funguje i študentská organizácia Slovenská asociácia študentov a absolventov odboru psychológia (SAŠAP, https://sasap.org ), ktorej aktivity taktiež prispievajú k prehĺbeniu poznania, rozvoju zručností a kompetencií (schopnosťou kriticky myslieť, komunikačnými (aj v cudzom jazyku), občianskymi, sociálnymi, personálnymi, pracovnými a podnikateľskými kompetenciami a kompetenciami pre riešenie problémov) hlavne študentov programu psychológia bakalársky stupeň.
UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.
V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory (https://www.pdf.umb.sk/v-com-sme-vynimocni/umelecke-subory/): Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu (https://dofe.umb.sk/).
Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).
Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).
Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Od roku 2021 je UMB súčasťou medziuniverzitného dobrovoľníckeho a service learningového programu s názvom FLY, v rámci ktorého sa študenti počas leta môžu zapojiť do medzinárodných dobrovoľníckych a service learnigových projektov.
Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle UMB, PF UMB spolu so zoznamom všetkých ponúkaných študijných programov. Pre tento študijný program sú podmienky stanovené nasledovne: spôsob výberu uchádzačov sa uskutočňuje na základe písomného testu vedomostnej orientácie (z predmetu Psychológia a Biológia) v rozsahu stredoškolského učiva, posúdenia znalosti práce s textom v anglickom jazyku na B1 úrovni, posúdenia všeobecných rozumových schopností, t. j. riešenie úloh verbálnych, numerických, logických a abstraktných a analýzy predpokladov osobnostného profilu. Štandardnou formou prijímacích skúšok sú písomné testy. Považujú sa za objektívne, pričom sú zabezpečené rovnaké podmienky na ich vykonanie pre každého uchádzača. Obsah prijímacích testov rešpektuje spravodlivý prístup ku vzdelaniu a v obsahu a rozsahu písomné testy nepresahujú rámec stredoškolského vzdelania. Spôsob realizovania písomných testov, ako aj ich vyhodnotenia a zverejnenia výsledkov je zabezpečený dôsledne anonymne, s použitím kódu uchádzača a utajením jeho mena. Až po vyhodnotení prostredníctvom počítačového programu a vytvorením nezávislého a objektívneho poradia sa ku kódom priradia mená uchádzačov. Kladené požiadavky na uchádzačov a spôsob ich výberu sú zábezpekou selektivity uchádzačov s potrebnými schopnosťami a predpokladmi.
Definitívne rozhoduje o prijatí uchádzača dekanka fakulty. Dekanka PF UMB má právo na základe aktuálneho stavu v počtoch uchádzačov na príslušný program rozhodnúť o nekonaní prijímacích skúšok alebo ich niektorej časti.
V prípade mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu je možné akceptovať ako alternatívnu formu prijímacieho konania študijný prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka z profilových predmetov (slovenský jazyk, matematika, anglický jazyk, psychológia a biológia), ktoré by boli súčasťou písomného vedomostného testu.
Akademický senát PF UMB každoročne schvaľuje Zásady konania prijímacích skúšok na PF UMB v Banskej Bystrici. Prihlášky sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený, zvyčajne do 31.3. príslušného akademického roka. V procese prijímacieho konania sa berie do úvahy prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie maturitného vysvedčenia. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej súčasti sú v predpísanom termíne zverejnené (písomné testy) Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie verejných prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty.
O prijatí resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré sa získa zoradením uchádzačov podľa dosiahnutého počtu bodov, v prípade, že je prijímacia skúška zložená z dvoch častí, poradie je určené po súčte bodov z každej súčasti. Môže byť stanovená podmienka, že každá súčasť musí byť naplnená minimálne polovičným počtom bodov. V prípade, že uchádzač v niektorej súčasti nedosiahol podmienku polovičného počtu bodov, je to dôvodom pre rozhodnutie o neprijatí.
V prípadoch po ukončení procesu prijímania prihlášok na štúdium, keď počet uchádzačov výrazne neprevyšuje, je rovný, alebo nižší ako plánovaný počet prijatia, môže dekan rozhodnúť o prijatí bez prijímacích skúšok. O tomto rozhodnutí sú uchádzači včas upovedomení písomne.
Na štúdium so začiatkom v AR 2021/22 sa prihlásilo 196 uchádzačov. Na základe prijímacieho konania bolo prijatých 76 uchádzačov a na štúdium sa zapísalo 58 študentov.
Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu,
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB,
- prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,
- vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,
- prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,
- mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,
- elektronická schránka podnetov a pripomienok,
- hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,
- prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,
- hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,
- hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,
- hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,
- zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi,
- ďalšie prieskumy a hodnotenia podľa aktuálnych potrieb.
Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.
Evalvačný proces je v súlade so smernicou 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=22489).
V priebehu semestra zodpovedné osoby zisťujú spokojnosť študentov s vyučovaním každého predmetu v študijnom programe, pričom výsledky analyzujú a zapracovávajú pre nasledujúce obdobia. Hodnotenie predmetu sa zameriava na prístup vyučujúceho počas semestra (tvorba pozitívnej atmosféry, prístup rešpektujúci autentickosť a empatiu vyučujúceho), využívanie aktivizujúcich a inovatívnych foriem výučby, transparentnosť hodnotenia, akceptácia spätnej väzby študentov, prínos a limity vyučovania daného predmetu.
Vzhľadom na pandemickú situáciu sa Správa o hodnotení kvality vzdelávania PF UMB za AR 2020/2021 zameriava na hodnotenie spokojnosti študentov predovšetkým s dištančnou formou výučby a prináša globálny nárast spokojnosti študentov s realizovaním dištančnej formy vyučovania zo 68,14% (ZS 2020/2021) na 85,0% v (LS 2020/2021). 93% respondentov (N=156) deklarovalo pravidelnosť vyučovacieho procesu, orientácia v systéme elektronickej podpory Moodle je veľmi dobrá až výborná (86%; N=156). 81% (N=156) respondentov vyjadrilo spokojnosť s prístupom vyučujúceho k dištančnej forme výučby čo bol nárast oproti ZS (2020/2021) o 12,86%. PF UMB je v súčasnosti veľmi dobre pripravená na dištančnú (alebo hybridnú – kombinovanú) výučbu. Všetky učebne sú vybavené hybridnými setmi, ktoré sa už v letnom semestri použili, či už pre hybridnú výučbu alebo dištančnú výučbu (napr. študenti a študentky v karanténe), čo však vyžaduje aj zodpovedajúce digitálne zručnosti učiteľa. Vyučujúci prednášajú z triedy s kvalitným vybavením aj počas dištančnej formy štúdia, kedy nie sú odkázaní na pasívny prístup kvôli kamere v PC/notebooku, ale môžu pracovať s tabuľou a pohybovať sa v priestore počas špecifických metód výučby, a to nielen v umeleckých a praktických predmetoch. PF mapovala záujem tvorivých zamestnancov o vzdelávanie sa v oblasti rozvíjania digitálnych zručností a zrealizovala niekoľko online podujatí k predstaveniu a aktívnemu využívaniu nových foriem, metód a webových platforiem vo výučbe. Vypracované kvalitné materiály a postupy budú naďalej využívané v podpore dennej formy štúdia aj po obdobiach, v ktorých je prezenčná forma výučby obmedzená. Správa o hodnotení kvality vzdelávania PF UMB za AR 2020/2021 = https://www.pdf.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=5395
Výsledky spätnej väzby absolventov študijného programu informujú o spokojnosti absolventov s programom psychológia nakoľko na 6 stupňovej škále (A=1; B=1,5; C=2; D=2,5; E=3; Fx=4) bolo priemerné hodnotenie absolventov 1,38. Pri analýze tejto globálnej spokojnosti sme sa zamerali na niekoľko konkrétnych oblastí, ktorých spokojnosť bola opätovne hodnotená na škále A-F (A=1; B=1,5; C=2; D=2,5; E=3; Fx=4). V nasledujúcej časti uvádzame konkrétne položky a ich priemerné hodnotenie absolventami študijného programu (N=31):
Vhodnosť (skladba) predmetov tvoriacich študijný program vzhľadom na deklarovaný profil absolventa = 1,40.
Logická postupnosť a nadväznosť predmetov = 1,31.
Obsah študijného programu reaguje na aktuálne poznatky = 1,42.
Možnosť výberu povinne voliteľných predmetov rozvíjajúcich odbornú profiláciu = 1,44.
Možnosti štúdia odborných predmetov v cudzom jazyku = 1,56.
Rozvrh výučby = 1,44.
Kvalita služieb študijného oddelenia v poskytovaní informácií a pomoci študentom = 1,69.
Dostupnosť a využívanie internetu a počítačovej techniky = 1,45.
Vybavenosť univerzitnej knižnice dostupnými literárnymi zdrojmi = 1,47.
Materiálne a technické zázemie pre štúdium: učebne, študovne, materiálne a technické zázemie pre študentov so špecifickými potrebami = 1,50.
Možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí =1,52.
Možnosť výberu výberových predmetov v rámci univerzity = 1,29.
Informovanosť o podmienkach a priebehu štúdia študijného programu = 1,31.
V súvislosti s opatreniami na zvýšenie kvality študijného programu sme sa zamerali na zvýšenie počtu predmetov vyučovaných v cudzom jazyku, ako aj hľadaním nových univerzitných stredísk pre nadviazanie spolupráce v rámci programu Erazmus, ktorý by študentom umožňoval absolvovať časť štúdia v zahraničí o čom svedčí aj vzrastajúci počet záujemcov o takéto štúdium.
(bližšie na https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/medzinarodna-spolupraca.html)
Spokojnosť študentov s rozvrhom sa snažíme zvyšovať zaradením hybridnej formy vyučovania ako i možnosti upravovať rozvrh v prvých týždňoch semestra, či absolvovať vyučovanie vybraných predmetov formou blokového vyučovania). Knižničný fond budovaný v rámci Univerzitnej knižnice, ale aj formou dislokácie publikácií do čiastkových knižníc UK UMB je zabezpečovaný z finančných prostriedkov PF UMB, prostriedkov pridelených jednotlivým grantovým úlohám, ale aj formou darov.
Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:
CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),
ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),
ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)
KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).