Opis študijného programu
Študijný program 22_PSdb - psychológia
Štúdium stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Schvaľovanie študijného programu sa realizuje na dvoch úrovniach v súlade s predpismi: 1. Rada pre vnútorný systém kvality PF UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/statut-rady-pre-vnutorny-system-kvality-pf-umb.html), Smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html) 2. Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/statut-rady-pre-vsk-umb/), Smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html)a Metodickým pokynom č. 4/2021 na zosúladenie študijných programov a odborov habilitačného konania a odborov inauguračných konaní na UMB v Banskej Bystrici podľa zákona č. 269/2018 Z.z. do 31.8.2022 (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/)
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
12.07.2022
Odkaz na výsledky ostatného periodického hodnotenia študijného programu vysokou školou:
Prvé periodické hodnotenie ŠP bude prebiehať na UMB od 09 2022
Odkaz na hodnotiacu správu k žiadosti o akreditáciu študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z.:
Hodnotiaca správa po svojom schválení bude zverejnená na www.pdf.umb.sk / www.umb.sk
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Psychológia
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
1. stupeň, ISCED 0314
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7701 Psychológia ISCED-F kód odboru vzdelávania 0313 Psychológia
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
645 – akademicky orientovaný bakalársky študijný program
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
50, 196, 76
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent prvého stupňa štúdia v študijnom programe psychológia (Bc.) je pripravený tak, aby mohol úspešne pokračovať v štúdiu tohto odboru na 2. stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolvent je osobnosť, pripravená kompetentne vykonávať suportívne psychologické činnosti asistenta zaradeného na rôznych pracovno-funkčných miestach v oblasti vedecko-výskumnej, pracovnej, klinickej, poradenskej, edukačnej, forenznej a iných.

Indikované povolanie: asistent psychológa.

Absolvent disponuje poznatkami z oblasti všeobecnej orientácie v odbore (z histórie, aktuálnej situácii, prehľad v psychologických špecializáciách). Jadro vedomostí je

zamerané na základné poznatky z teoretických (základné a špeciálne disciplíny) a aplikovaných psychologických disciplín, ktoré primárne smerujú k poznaniu jednotlivca v kontexte jeho správania a prežívania v rámci skupín, z oblasti psychologickej

diagnostiky vrátane psychometrie a metodológie (základy kvantitatívneho a kvalitatívneho prístupu v psychologickom výskume) a o etických princípoch pri vykonávaní psychologickej a výskumnej činnosti. Disponuje základnými poznatkami z vybraných oblastí humanitných, sociálnych a behaviorálnych vied (filozofia, pedagogika, právo, sociálna práca).

Absolvent disponuje zručnosťami v oblasti používania psychologických metód, najmä vedenie rozhovorov, fokusových skupín a pozorovanie, má osvojené základné princípy diagnostiky a hodnotenia v základných špecializáciách (klinická psychológia, pedagogická a školská psychológia, poradenská psychológia, pracovná a organizačná psychológia). Absolvent vie navrhnúť dizajn jednoduchého výskumného plánu (vrátane experimentu), zrealizovať ho a vyhodnotiť za použitia kvantitatívnej a/alebo kvalitatívnej analýzy.

Absolvent sa orientuje v aktuálnych odborných zdrojoch a vie vyhľadávať, použiť a prezentovať výsledky/zistenia z relevantnej literatúry a interpretovať výsledky štúdií. Je schopný písať odborné texty. Všetky uvedené zručnosti je schopný využiť aj v práci s anglosaskými zdrojmi.

Absolvent disponuje transverzálnymi kompetenciami ako schopnosťou kriticky myslieť, schopnosťou prispôsobiť sa zmeneným špecifickým pracovným podmienkam, digitálnymi, komunikačnými (aj v cudzom jazyku), občianskymi, sociálnymi a personálnymi i učebnými kompetenciami, pracovnými a podnikateľskými kompetenciami a kompetenciami pre riešenie problémov.

V bakalárskej práci uplatňuje všetky nadobudnuté kompetencie na realizáciu výskumu pomocou kvantitatívnych a kvalitatívnych postupov. Dokáže zaujať postoj k individuálnym aj spoločenským problémom a prijať rozhodnutia v kontexte znalostí hodnotových perspektív.

Ciele a výstupy vzdelávania

Ciele a výstupy vzdelávania sú uvedené pre jednotlivé predmety v prílohe (Ps_Bc_D_ciele_a_vystupy_vzdelavania) a v rámci súbehu programov, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín, ktoré pokrývajú učitelia zabezpečujúci profilové predmety – v prílohe Ps_Bc_D_subeh_SP

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent bakalárskeho študijného programu Psychológia má možnosť uplatniť sa (v niektorých prípadoch až po získaní potrebného osvedčenia, ktoré súvisí so špecializačným štúdiom alebo certifikovanou činnosťou) na rôznych pozíciách,

•         ako asistent, pracovník pod odborným dohľadom/supervíziou v oblasti: zdravotnej a sociálnej starostlivosti v rámci tretieho sektoru, ako napr. resocializačné zariadenia, preventívne a liečebné zariadenia pre mládež, v centrách primárnej prevencie drogových závislostí, v občianskych združeniach zameraných na ochranu detí a mládeže, žien, v resocializačných centrách, a pod. pod dohľadom poradenského psychológa, klinického psychológa, psychoterapeuta, forenzného psychológa, psychológa v oblasti sociálneho poradenstva;

•         ako asistent v oblasti výchovy a vzdelávania na špecializovaných pracoviskách v rezorte školstva, ako sú metodické centrá, centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie a pod., pod odborným dohľadom pedagogického psychológa, školského psychológa, kariérového poradcu a pod.;

•         ako asistent v oblasti organizácie a práce pod odborným dohľadom pracovného psychológa, špecialistu v oblasti ľudských zdrojov;

•         a ako asistent v iných oblastiach ako napr. policajné zložky, armáda, doprava, šport, komunikácia, marketing, veda a výskum.

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie , CPPPaP

Mládežnícka 34, Banská Bystrica

Centrum pre liečbu drogových závislostí, CPLDZ

Cesta k nemocnici 55, 974 01 Banská Bystrica


Psychiatrická ambulancia

Cesta k nemocnici 1231, 974 01 Banská Bystrica

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Absolventi bakalárskych študijných programov v odbore psychológia končiaci v akademickom roku 2019/2020 nachádzajú podľa štatistík k 30.6. 2020 (uplatnenie.sk; ku dňu 5.2.2022) 89% pokračujú v štúdiu na magisterskom stupni vzdelávania a iba 1% absolventov je evidovaných ako nezamestnaných. Ostatní absolventi podľa uvedených štatistík odchádzajú do zamestnania (8%) a 2% pracujú v zahraničí alebo sú dobrovoľne nezamestnaní. 

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Zuzana Valachová, absolventka bakalárskeho študijného programu psychológia, 2020, aktívna členka tímu SenSkype (senior)


Rebecca Laura Richterová, absolvenstka bakalárskeho študijného programu psychológia, 2021, aktívna členka tímu SenSkype (senior)


Zuzana Gredecká, absolventka magisterského študijného programu psychológia v roku 2020, dotorandka, aktívna členka tímu SenSkype (aktuálne v pozícii koordinátorka)


Janka Šuníková, absolventka magisterského študijného programu psychológia v roku 2020, poradenská psychologička 

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi z rôznych špecializačných oblastí psychológie (klinická psychológia, poradenská psychológia), ktorí vypracovali hodnotiace správy. Následne boli prizvaní ku otvorenej odbornej diskusii koncipovania študijného programu psychológia v bakalárskom stupni. Všetky zrealizované hodnotenia kvality tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu v zmysle Smernice PF 1/2021 a jej prílohy 8.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html), v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html_).

 


b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.


Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:

-         Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent v prípade troch zabezpečujúcich osôb a s titulom jeden profesor na príslušnom funkčnom mieste. Jeden odborný asistent spĺňa kritéria na habilitačné konanie v odbore psychológia a aktuálne sa nachádza na funkčnom mieste docenta.

-         Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.

-         Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje ich postavenie v štruktúre študijného programu (povinný predmet, povinne voliteľný predmet). Najvyššia kreditová dotácia (6 kreditov) je za profilové predmety a povinné predmety, čo je reflektované i v jednotnom nastavení týždennej kontaktnej dotácie povinného a profilového predmetu (t.j. 4 hodiny týždenne). V prípade povinne voliteľných predmetov sa jedná o jednotnú kreditovú dotáciu (3 kredity) s jednotným nastavením dvoch hodín kontaktnej výučby počas jedného týždňa. 

-         Rozsah kontaktnej výučby (prednášky, semináre, cvičenia, tréning, odborná prax) je špecifikovaná tak, aby sa v rámci profilových a povinných a povinne voliteľných predmetoch dosiahol rozvoj všetkých kompetencií profilu absolventa odboru psychológia v bakalárskom stupni štúdia.

-         Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia (v prílohe Ps_Bc_D_subeh_SP)

-         Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

-         Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované v informačných listoch predmetov s ich konkretizáciou v sylaboch aktualizovaných na začiatku každého semestra s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, zručností i kompetencií (príloha Ps_Bc_D_ciele_a_vystupy_vzdelavania). Každá súčasť realizovania predmetu (prednášky, semináre, cvičenia, tréning, odborná prax) sa hodnotí samostatne a rôznorodo. 

-         Maximálny počet bodov v každom predmete je presne špecifikovaný a jednotný v celom študijnom programe. Počet kreditov predmetu reflektujúc jeho hodinovú záťaž je preklopený do maximálneho počtu bodov, ktoré študent získava počas plnenia úloh v rámci predmetu. Úlohy sú aktualizované a konkretizované na začiatku každého semestra v sylaboch predmetu (napr. 6 kreditov za predmet je dotovaných 4 hodinami týždenne, čo predstavuje max. 80 bodov za presne stanovené úlohy špecifikované v sylabe predmetu; 4 kredity za predmet sú 3 hodiny týždenne = 60 bodov; 3 kredity za 2 hodiny týždenne, čo je max. 40 bodov).

-         Pojem „Seminárna práca“ predstavuje širokú variabilitu úloh, aktivít, zadaní, cvičení, projektov, samostatnej práce a pod. realizovaných na seminároch študentami.

-         Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).

Zabezpečujúca osoba a/alebo učiteľ predmetu ponúka v zozname literatúry aj vlastné zdroje.

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

Odporúčaný študijný plán je v prílohe Ps_Bc_D_odporúčaný študijný plán.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180 kreditov
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov za povinné predmety

135 kreditov

Z toho za odbornú prax

3 kredity

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

27 kreditov

Počet kreditov za výberové predmety

18 kreditov

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)

10 kreditov


Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html),

Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/),

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Štatúte etickej komisie študentov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html).

Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú definované v:

Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB (https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/) .
h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

V študijnom programe sme vypísali nasledovné témy záverečných prác:

-         Stratégie regulácie emócií v súvislosti s osobnostnými črtami „Temnej triády“ u adolescentov

-         Socializácia súcitu: vzťah medzi zapamätaným reagovaním rodičov na emočné prežívanie a súcitom u adolescentov

-         Sebahodnotenie emočne flexibilných adolescentov: súvislosť stratégií regulácie emócií so sebahodnotením u adolescentov

-         Autenticita u emočne flexibilných adolescentov: súvislosť medzi stratégiami regulácie emócií a autenticitou adolescentov

-         Rozdiely v postojoch a vnímaní smrti u adolescentnej populácie a seniorov.

-         Canisterapia ako cesta formovania osobnosti so špecifickými predispozíciami

-         Školskí psychológovia v praxi – medzinárodné porovnanie kompetencií školských psychológov v praxi

-         Voľný čas stredoškolákov a zvýšený výskyt konzumácie alkoholu v čase pandémie u žiakov stredných škôl.

-         Subjektívna pohoda a kvalita života zamestnancov v štátnom a súkromnom sektore v období Covid 19

-         Excesívne užívanie sociálnych médií v adolescencii a ich sebapoňatie, črty osobnosti a model rodičovskej výchovy

-         Dispozičný optimizmus vo vzťahu k modelu osobnosti dospelých v zmysle Big Five

-         Postoj človeka k zvieratám v kontexte osobnostných predispozícií

-         Socio-emocionálne zdravie adolescentov a ich zmysel pre humor

-         Samota a osamelosť u žiakov staršieho školského veku

-         Súvislosť osobnej a sociálnej zodpovednosti a výkonovej motivácie u adolescentov / dospelých

Extrémistické postoje u žiakov SŠ/ študentov VŠ v súvislosti s osobnostnými charakteristikami a kognitívnym výkonom (korelačno-komparačná štúdia)

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html).

Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/) , kde definujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.

Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov

Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html), Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html), v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 (https://www.umb.sk/rozvoj/)a Dlhodobom zámere PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/informacie-o-fakulte.html).

PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.

Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).

Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).

Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html) a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).

Všeobecné informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke UMB (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html).

Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/). Od roku 2011 funguje na UMB Centrum pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré realizuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a podporu. Poskytuje služby študentstvu UMB so špeciálnymi potrebami, zamestnanectvu UMB ako aj uchádzačom a uchádzačkám o štúdium na UMB.

Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). 

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. uvádzame informačné listy ako samostatný súbor Ps_Bc_D_informacne_listy.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram je zverejnený na webovej stránke:

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html


Aktuálny rozvrh

Rozvrh pre LS 2021/22 pre študentov bakalárskeho študijného programu Psychológia je zverejnený na: https://www.pdf.umb.sk/~rozvrh/Rozvrhy/DEN_2022_LS/rozvrh.html

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. (docent, lada.kaliska@umb.sk, 048-4464717)

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., docent, e-mail: lada.kaliska@umb.sk, tel.: 048-4464717

Základy psychologickej metodológie

Základy psychopatológie

Klinická psychológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506


prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, e-mail: eva.sollarova@umb.sk, tel.: 048-4464717

Poradenská psychológia

Úvod do psychológia práce a psychológie manažmentu

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579


doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., docent, e-mail: lubor.pilarik@umb.sk, tel.: 048-4464716

Psychológia osobnosti

Základy štatistiky

Základy psychodiagnostiky a psychometrie

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644


doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., docent, e-mail: lenka.duricova@umb.sk, tel.: 048-4464724

Vývinová psychológia

Sociálna psychológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548


doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD., docent, e-mail: lucia.paskova@umb.sk, tel.: 048-4464718

Všeobecná psychológia

Pedagogická a školská psychológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11298

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry psychológie PF UMB, https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Predmety priradené k učiteľom študijného programu uvádzame aj v študijných plánoch Ps_Bc_D_odporucany_studijny_plan.



Prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, eva.sollarova@umb.sk, 048/446 4717

Poradenská psychológia

Úvod do psychológie práce a psychológie manažmentu

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579


doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., docent, lenka.duricova@umb.sk,

048/446 4724

Psychológia rodiny

Psychológia zdravia

Sociálna psychológia

Vývinová psychológia

Úvod do psychológie práce a psychológie manažmentu

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548


doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., docent,

lada.kaliska@umb.sk,

048/4464717

Klinická psychológia Odborná angličtina pre psychológov 1, 2, 3

Patopsychológia Psychobiológia

Úvod do štúdia psychológie ako odboru

Základy anatómie a neurofyziológie Základy psychologickej metodológie

Základy psychopatológie

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506


doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., docent,

lubor.pilarik@umb.sk

048/4464716

Dizajn a realizácia experimentálneho výskumu

Kognitívna psychológia Kvalitatívny a zmiešaný prístup v psychologickom výskume

Poradenská psychológia Psychológia osobnosti Seminár k záverečnej práci

Základy psychodiagnostiky a psychometrie

Základy štatistiky

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644


doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD., docent,

zlata.vasasova@umb.sk

048/4464725

Odborná prax

Úvod do psychológie práce a organizácie

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11576


doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD.,

docent,

jan.kalisky@umb.sk,

048/4464317

Filozofia mysle Psychológia morálky v organizácii

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504


doc. RNDr. Roman Alberty, CSc., docent,

Roman.Alberty@umb.sk,

048/4467108

Psychobiológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11157


doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD.,

docent,

lucia.paskova@umb.sk, 048/4464722

Dejiny psychológie Pedagogická a školská psychológia

Pozitívna psychológia Psychológia kreativity Psychológia osobnosti Všeobecná psychológia

Základy pedagogiky pre psychológov

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11298


Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.,

odborný asistent,

zuzana.heinzova@umb.sk,

048/4464711

Aplikovaná sociálna psychológia

Dejiny psychológie Sociálno-psychologický tréning 1, 2

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11280


PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.,

odborný asistent,

beata.gurgova@umb.sk,

048/4464725

Psychobiológia Psychológia nadania Sociálna psychológia Základy anatómie a neurofyziológie

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11272



PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.,

odborný asistent,

jana.stehlikova@umb.sk,

048/4464718

Pedagogická a školská psychológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11515


Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.,

odborný asistent,

eva.nabelkova@umb.sk,

048/4464718

Kvalitatívny a zmiešaný prístup v psychologickom výskume

Seminár k záverečnej práci

Základy psychologickej metodológie

Základy štatistiky

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511


Mgr. Vladimír Poliach, PhD.,

odborný asistent,

vladimir.poliach@umb.sk,

048/4464715

Kvalitatívny a zmiešaný prístup v psychologickom výskume

Psychológia osobnosti

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11260


Mgr. Jana Šolcová, PhD.,

odborný asistent,

jana.solcova@umb.sk, 048/44644784

Základy sociálnej práce pre psychológov

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247


PhDr. Mgr. Lucia Galková, PhD., odborný asistent,

lucia.kamarasova@umb.sk, 048/4464760

Základy práva pre psychológov

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11518


MUDr. Viera Holecová,

neurológ,

vieraholecova@centrum.sk, 048/4399130

Základy anatómie a neurofyziológie

 



 

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesorka

048/4464717,

eva.sollarova@umb.sk

https://www.portalvs.sk /regzam/detail/10579

PCA a biblia.


doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD.,

docentka

048/4464724,

lenka.duricova2@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11548

Vnímaná sociálna opora a self-koncept v mladej dospelosti.

Dispozičný optimizmus a jeho vzťah k sebahodnoteniu a sebaúčinnosti v dospelosti.


doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

docentka

048/4464717,

lada.kaliska@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11506

Emocionálna inteligencia vo vzťahu k depresii a úzkosti v čase pandémie COVID-19 vysokoškolákov rôznych národností.

Ekoterapia a jej potenciál pri práci s deťmi v súčasnosti: Systematická prehľadová štúdia.

Líderské typy správania sa a črtová emocionálna inteligencia učiteľov základných a stredných škôl.

Črtová emocionálna inteligencia a multidimenzionálny model perfekcionizmu u dospelých. Vzťahová väzba psychiatrických pacientov k domácim zvieratám a ich osobnostné charakteristiky v modeli Big Five.


soc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

docentka

048/4464722,

lucia.paskova@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11298

Špecifiká pracovnej záťaže pracovníkov pošty a jej zvládanie.


doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD.,

docent

048/4464716,

lubor.pilarik@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/10644

Stratégie regulácie emócií vo vzťahu k užívaniu alkoholu adolescentmi.

Socializácia súcitu: vzťah medzi zapamätaným reagovaním rodičov na emočné prežívanie a súcitom u adolescentov.

Sebahodnotenie emočne flexibilných adolescentov: súvislosť stratégií regulácie emócií so sebahodnotením u adolescentov.


doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD.

docentka

048/4464725,

zlata.vasasova@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11576

Spokojnosť seniorov v období COVID-19 a možnosti starostlivosti o ich psychické zdravie zo strany dobrovoľníkov.

Vplyv ochorenia Covid 19 na psychickú pohodu seniorov v domácom prostredí.


Mgr. Vladimír Poliach, PhD.,

odborný asistent

048/4464715,

vladimir.poliach@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11260

Vôľová sebaregulácia súčasnej mládeže.

Človek a moderné technológie z pohľadu generácií.

Psychologické súvislosti tetovania.

Osobné ideológie týkajúce sa voľby partnera.


Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.,

odborný asistent

048/4464711,

zuzana.heinzova@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11280

Osobná a sociálna zodpovednosť v kontexte spoločenskej zodpovednosti – prehľadová štúdia.

Osobná a sociálna zodpovednosť v kontexte reziliencie u adolescentov / dospelých.


Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.,

odborný asistent

048/4464718,

eva.nabelkova@umb.sk

Vybrané emocionálne charakteristiky detí školského veku vo vzťahu k ich rodinnému zázemiu.


PaedDr. Jana Stehlíková, PhD., odborný asistent

048/4464718,

jana.stehlikova@umb.sk

https://www.portalvs.sk

/regzam/detail/11515

Reziliencia u športovcov.

Šikanovanie a kyberšikanovanie u žiakov stredných škôl.



PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD., odborný asistent

048/4464725,

beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

https://www.portalvs.sk /regzam/detail/11272

Analýza motivačných faktorov členstva vo folklórnom súbore.



f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html ). Niektoré predmety (podľa študijných plánov) zabezpečujú aj členovia Katedry pedagogiky a andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky-a-andragogiky/clenovia-katedry.html) a Katedry sociálnej práce (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-socialnej-prace/clenovia-a-clenky-katedry.html).

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Branislava Katarina Ignjatovicova, 1. stupeň, denná, 3. rok štúdia

Viktória Mamatejová, 1. stupeň, denná, 2. rok štúdia

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., e-mail: lada.kaliska@umb.sk, tel.: 0484464717, https://www.pdf.umb.sk/lkaliska/

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., e-mail: lenka.duricova2@umb.sk, tel.: 0484464724, https://www.pdf.umb.sk/lduricova/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent

Mgr. Romana Duchlanská

048 446 4267 romana.duchlanska@umb.sk


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

Ing. Mgr. Eva Virostková Nábělková, PhD.

048-4464718 eva.virostkovanabelkova@umb.sk


Koordinátor kreditového systému štúdia

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.

048 446-4725 beata.zitniakova-gurgova@umb.sk  


Referentka pre medzinárodné vzťahy a mobility

Ing. Anita Dienešová

048 446 4226

anita.dienesova@umb.sk


Koordinátor pre študentov so špecifickými potrebami

doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048 446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

048 446-4717

lada.kaliska@umb.sk


prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.

048 446-4717

eva.sollarova@umb.sk


PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.

048 446-4718 jana.stehlikova@umb.sk


PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

048 446 4722

lucia.paskova@umb.sk


PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.

048 446 4725

beata.gurgova@umb.sk


Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.

048 446 4711

zuzana.heinzova@umb.sk


Pastoračné poradenstvo

doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.

048 446 4911

albin.masarik@umb.sk


doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.

048 446 4230, 048 446 4917

viktoria.soltesova@umb.sk


Sociálne poradenstvo

doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

048 446 4784

alzbeta.gregorova@umb.sk


Mgr. Jana Šolcová, PhD.

048 446 4784

jana.solcova@umb.sk


PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.

048 446 4525

katarina.kurcikova@umb.sk


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

048 446 4525

michaela.savrnochova@umb.sk


Právne poradenstvo

Mgr. Jakub Dzimko

048 446 3149

jakub.dzimko@umb.sk


JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.

lubica.saktorova@umb.sk


Špeciálno-pedagogické poradenstvo

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

048 446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk


doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048 446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk



Od roku 2021 UMB implementuje rozvojový projekt podporený Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, v rámci ktorého bolo v septembri 2021 založené Univerzitné poradenské a podporné centrum (https://www.umb.sk/studium/student/univerzitne-poradenske-a-podporne-centrum-umb.html), ktoré poskytuje sociálne, psychologické, právne, pastoračné, špeciálno-pedagogické a kariérové poradenstvo pre študentov a študentky a uchádzačov a uchádzačky o štúdium so špecifickými potrebami a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Služby centra sú poskytované študentstvu a uchádzačom o štúdium na profesionálnej úrovni v bezpečnom priestore pri dodržiavaní najvyšších etických princípov poradenskej praxe. Poradenstvo je zabezpečené v spolupráci so zamestnanectvom UMB, externými odborníčkami a odborníčkami a študentmi a študentkami odborov, ktoré majú v praxi tento typ poradenstva poskytovať a ktorí pracujú pod supervíziou. Študenti a študentky UMB majú ľahký prístup k poradenským a podporným službám, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom pre ich úspešné napredovanie v štúdiu a ich emocionálny, sociálny, intelektuálny a profesijný rozvoj a rast. Toto centrum zabezpečuje osobné a dištančné poradenstvo pre študentstvo a špeciálno-pedagogické poradenstvo pre špecifickú skupinu študentov a uchádzačov so špeciálnymi potrebami. V rámci aktivít Kariérneho centra UMB (https://poradenstvo.umb.sk/poradenstvo/karierove-poradenstvo) je možné využiť služby kariérového poradenstva (individuálne a skupinové), zúčastniť sa workshopov a tréningov zameraných na riadenie kariéry alebo si vyskúšať priebeh assessment centra. Jedným z cieľov centra je aj sprostredkovanie kontaktu medzi študentmi a potenciálnymi zamestnávateľmi formou veľtrhov práce, odborných prednášok, workshopov a exkurzií. Kariérne centrum UMB na svojich stránkach a sociálnych sieťach pravidelne informuje o aktuálnych pracovných pozíciách, ponukách stáží a praxí (https://www.umb.sk/univerzita/karierne-centrum-umb/karierove-poradenstvo/).

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).

Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.

Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém (neviem presne ako toto opísať) pre hybridné a dištančné vyučovanie.

Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.

Katedra psychológie disponuje miestnosťou pre poskytovanie poradenských služieb a psycholaboratórium, kde sú k dispozícii psychodiagnostické nástroje a Biofeedback prístroj pre meranie psychofyziologických funkcií a ich tréning.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách KPs PF UMB. Katedra psychológie na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (C106), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Spolupráca so zariadeniami a strediskami poskytujúcimi psychologické/psychoterapeutické/poradenské/klinické služby:

Zariadenie sociálnych služieb Viničky (zriaďovateľ Nitriansky samosprávny kraj), - pre účely (a) odbornej praxe študentov odboru psychológia, aj ako partner v organizácii dlhodobého projektu online poradenstva pre seniorov v rámci projektu Senskype

Slovenský inštitút logoterapie

Divadlo z PASÁŽE , adresa: Horná strieborná 25, Banská Bystrica 974 01

Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) Kollárová 55, Banská Bystrica 974 01

Detský domov Kollárova 29, , Banská Bystrica, 974 01

Symbia (Domov sociálnych služieb) – Moyzesova 50, Zvolen 96001

ŠZŠ – Špeciálna základná škola internátna Ďumbierska 15, Banská Bystrica, 97411

Odborné učilište internátne Viliama Gaňu, Moskovská 17, 974 04 Banská Bystrica

Stredisko KOMPA (Domov sociálnych služieb) – Denný stacionár, 29. augusta 13, Banská Bystrica, 97401

Psychiatrická nemocnica Prof. Matulaya, Československej armády 234/139, 967 01 Kremnica

Novamed – Neurologická ambulancia

Rooseveltova nemocnica oddelenie Neurológie

Spolupráca so zariadeniami a strediskami poskytujúcimi psychologické školsko-poradenské služby:

Základná škola Ďumbierska 17, Banská Bystrica

CPPPaP, Mládežnácka ul., Banská Bystrica

Súkromná ZŠ u Filipa Ružová 13, Banská Bystrica;

Spolupráca s uvedenými zariadeniami sa využíva pri realizácii pozvaných prednášok odborníkov z praxe na špecificky odborne zamerané témy, pri participácii študentov na rôznych aktivitách v týchto zariadeniach v rámci Odbornej praxe, pri dobrovoľníckych aktivitách študentov, prípadne i pri výskumnej, publikačnej a projektovej spolupráci. Študenti zároveň ponúkajú v rámci service learningových projektoch rôzne aktivity pre zariadenia ako aj pre ich klientov (online poradenstvo pre ZSS Viničky, tréning pamäte pre ZSS Hriňová).

Spolupráca s akademickými pracoviskami:

Katedra psychologie FF UP v Olomouci;

Katedra pedagogické a školní psychologie OU v Ostrave;

Katedra psychologie jihočeskáuniverzita, České Budejovice;

Katedra psychologie FSS MU Brno;

Katedra psychologie FF UK Praha;

Queens College of the City University of New York;

Foundation for Developing Emotional Intelligence Bulharsko.

Spolupráca spočíva v nasledovnom: pozvané prednášky renomovaných odborníkov – incoming a outcoming, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach a na študentskej vedeckej a umeleckej činnosti v odbore psychológia na národnej i česko-slovenskej úrovni. Fakulty, ktoré pripravujú študentov v ŠP psychológia, na slovenských univerzitách – expertízna, recenzná a oponentská činnosť pri posudzovaní projektov a dizertačných prác, členstvo v odborovej komisii a účasť v komisiách pre štátne skúšky a obhajoby dizertačných prác.

Na katedre psychológie má svoje sídlo národná Asociácia školských psychológov (AŠP, https://www.aspsr.sk ), ktorá je etablovaným strategickým partnerom štátnych a národných inštitúcií (MŠVVaŠ SR, MZ SR, MSVaR SR, SKP, SPU) a je členom medzinárodnej organizácie ISPA (https://www.ispaweb.org ). AŠP reaguje na potreby meniacej sa psychologickej praxe a tak svojimi pravidelnými odbornými aktivitami prispieva k prehĺbeniu, zefektívneniu a rozvoju programu psychológia bakalársky stupeň.

Od akademického roku 2021/2022 na Katedre psychológie PF UMB funguje i študentská organizácia Slovenská asociácia študentov a absolventov odboru psychológia (SAŠAP, https://sasap.org ), ktorej aktivity taktiež prispievajú k prehĺbeniu poznania, rozvoju zručností a kompetencií (schopnosťou kriticky myslieť, komunikačnými (aj v cudzom jazyku), občianskymi, sociálnymi, personálnymi, pracovnými a podnikateľskými kompetenciami a kompetenciami pre riešenie problémov) hlavne študentov programu psychológia bakalársky stupeň.  

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory (https://www.pdf.umb.sk/v-com-sme-vynimocni/umelecke-subory/): Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu (https://dofe.umb.sk/).

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).

Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí           (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Od roku 2021 je UMB súčasťou medziuniverzitného dobrovoľníckeho a service learningového programu s názvom FLY, v rámci ktorého sa študenti počas leta môžu zapojiť do medzinárodných dobrovoľníckych a service learnigových projektov.  

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle UMB, PF UMB spolu so zoznamom všetkých ponúkaných študijných programov. Pre tento študijný program sú podmienky stanovené nasledovne: spôsob výberu uchádzačov sa uskutočňuje na základe písomného testu vedomostnej orientácie (z predmetu Psychológia a Biológia) v rozsahu stredoškolského učiva, posúdenia znalosti práce s textom v anglickom jazyku na B1 úrovni, posúdenia všeobecných rozumových schopností, t. j. riešenie úloh verbálnych, numerických, logických a abstraktných a analýzy predpokladov osobnostného profilu. Štandardnou formou prijímacích skúšok sú písomné testy. Považujú sa za objektívne, pričom sú zabezpečené rovnaké podmienky na ich vykonanie pre každého uchádzača. Obsah prijímacích testov rešpektuje spravodlivý prístup ku vzdelaniu a v obsahu a rozsahu písomné testy nepresahujú rámec stredoškolského vzdelania. Spôsob realizovania písomných testov, ako aj ich vyhodnotenia a zverejnenia výsledkov je zabezpečený dôsledne anonymne, s použitím kódu uchádzača a utajením jeho mena. Až po vyhodnotení prostredníctvom počítačového programu a vytvorením nezávislého a objektívneho poradia sa ku kódom priradia mená uchádzačov. Kladené požiadavky na uchádzačov a spôsob ich výberu sú zábezpekou selektivity uchádzačov s potrebnými schopnosťami a predpokladmi.

b) Postupy prijímania na štúdium.

Definitívne rozhoduje o prijatí uchádzača dekanka fakulty. Dekanka PF UMB má právo na základe aktuálneho stavu v počtoch uchádzačov na príslušný program rozhodnúť o nekonaní prijímacích skúšok alebo ich niektorej časti.

V prípade mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu je možné akceptovať ako alternatívnu formu prijímacieho konania študijný prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka z profilových predmetov (slovenský jazyk, matematika, anglický jazyk, psychológia a biológia), ktoré by boli súčasťou písomného vedomostného testu.

Akademický senát PF UMB každoročne schvaľuje Zásady konania prijímacích skúšok na PF UMB v Banskej Bystrici. Prihlášky sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený, zvyčajne do 31.3. príslušného akademického roka. V procese prijímacieho konania sa berie do úvahy prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie maturitného vysvedčenia. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej súčasti sú v predpísanom termíne zverejnené (písomné testy) Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie verejných prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty.

O prijatí resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré sa získa zoradením uchádzačov podľa dosiahnutého počtu bodov, v prípade, že je prijímacia skúška zložená z dvoch častí, poradie je určené po súčte bodov z každej súčasti. Môže byť stanovená podmienka, že každá súčasť musí byť naplnená minimálne polovičným počtom bodov. V prípade, že uchádzač v niektorej súčasti nedosiahol podmienku polovičného počtu bodov, je to dôvodom pre rozhodnutie o neprijatí.

V prípadoch po ukončení procesu prijímania prihlášok na štúdium, keď počet uchádzačov výrazne neprevyšuje, je rovný, alebo nižší ako plánovaný počet prijatia, môže dekan rozhodnúť o prijatí bez prijímacích skúšok. O tomto rozhodnutí sú uchádzači včas upovedomení písomne.

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Na štúdium so začiatkom v AR 2021/22 sa prihlásilo 196 uchádzačov. Na základe prijímacieho konania bolo prijatých 76 uchádzačov a na štúdium sa zapísalo 58 študentov.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu,

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB,

-         prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,

-         vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,

-         prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,

-         mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,

-         elektronická schránka podnetov a pripomienok,

-         hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,

-         prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,

-         hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,

-         hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,

-         hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,

-         zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi,

-         ďalšie prieskumy a hodnotenia podľa aktuálnych potrieb.

 

Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Evalvačný proces je v súlade so smernicou 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=22489).

V priebehu semestra zodpovedné osoby zisťujú spokojnosť študentov s vyučovaním každého predmetu v študijnom programe, pričom výsledky analyzujú a zapracovávajú pre nasledujúce obdobia. Hodnotenie predmetu sa zameriava na prístup vyučujúceho počas semestra (tvorba pozitívnej atmosféry, prístup rešpektujúci autentickosť a empatiu vyučujúceho), využívanie aktivizujúcich a inovatívnych foriem výučby, transparentnosť hodnotenia, akceptácia spätnej väzby študentov, prínos a limity vyučovania daného predmetu.

Vzhľadom na pandemickú situáciu sa Správa o hodnotení kvality vzdelávania PF UMB za AR 2020/2021 zameriava na hodnotenie spokojnosti študentov predovšetkým s dištančnou formou výučby a prináša globálny nárast spokojnosti študentov s realizovaním dištančnej formy vyučovania zo 68,14% (ZS 2020/2021) na 85,0% v (LS 2020/2021). 93% respondentov (N=156) deklarovalo pravidelnosť vyučovacieho procesu, orientácia v systéme elektronickej podpory Moodle je veľmi dobrá až výborná (86%; N=156). 81% (N=156) respondentov vyjadrilo spokojnosť s prístupom vyučujúceho k dištančnej forme výučby čo bol nárast oproti ZS (2020/2021) o 12,86%. PF UMB je v súčasnosti veľmi dobre pripravená na dištančnú (alebo hybridnú – kombinovanú) výučbu. Všetky učebne sú vybavené hybridnými setmi, ktoré sa už v letnom semestri použili, či už pre hybridnú výučbu alebo dištančnú výučbu (napr. študenti a študentky v karanténe), čo však vyžaduje aj zodpovedajúce digitálne zručnosti učiteľa. Vyučujúci prednášajú z triedy s kvalitným vybavením aj počas dištančnej formy štúdia, kedy nie sú odkázaní na pasívny prístup kvôli kamere v PC/notebooku, ale môžu pracovať s tabuľou a pohybovať sa v priestore počas špecifických metód výučby, a to nielen v umeleckých a praktických predmetoch. PF mapovala záujem tvorivých zamestnancov o vzdelávanie sa v oblasti rozvíjania digitálnych zručností a zrealizovala niekoľko online podujatí k predstaveniu a aktívnemu využívaniu nových foriem, metód a webových platforiem vo výučbe. Vypracované kvalitné materiály a postupy budú naďalej využívané v podpore dennej formy štúdia aj po obdobiach, v ktorých je prezenčná forma výučby obmedzená. Správa o hodnotení kvality vzdelávania PF UMB za AR 2020/2021 = https://www.pdf.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=5395

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky spätnej väzby absolventov študijného programu informujú o spokojnosti absolventov s programom psychológia nakoľko na 6 stupňovej škále (A=1; B=1,5; C=2; D=2,5; E=3; Fx=4) bolo priemerné hodnotenie absolventov 1,38. Pri analýze tejto globálnej spokojnosti sme sa zamerali na niekoľko konkrétnych oblastí, ktorých spokojnosť bola opätovne hodnotená na škále A-F (A=1; B=1,5; C=2; D=2,5; E=3; Fx=4). V nasledujúcej časti uvádzame konkrétne položky a ich priemerné hodnotenie absolventami študijného programu (N=31):

Vhodnosť (skladba) predmetov tvoriacich študijný program vzhľadom na deklarovaný profil absolventa = 1,40.

Logická postupnosť a nadväznosť predmetov = 1,31.

Obsah študijného programu reaguje na aktuálne poznatky = 1,42.

Možnosť výberu povinne voliteľných predmetov rozvíjajúcich odbornú profiláciu = 1,44.

Možnosti štúdia odborných predmetov v cudzom jazyku = 1,56.

Rozvrh výučby = 1,44.

Kvalita služieb študijného oddelenia v poskytovaní informácií a pomoci študentom = 1,69.

Dostupnosť a využívanie internetu a počítačovej techniky = 1,45.

Vybavenosť univerzitnej knižnice dostupnými literárnymi zdrojmi = 1,47.

Materiálne a technické zázemie pre štúdium: učebne, študovne, materiálne a technické zázemie pre študentov so špecifickými potrebami = 1,50.

Možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí =1,52.

Možnosť výberu výberových predmetov v rámci univerzity = 1,29.

Informovanosť o podmienkach a priebehu štúdia študijného programu = 1,31.

V súvislosti s opatreniami na zvýšenie kvality študijného programu sme sa zamerali na zvýšenie počtu predmetov vyučovaných v cudzom jazyku, ako aj hľadaním nových univerzitných stredísk pre nadviazanie spolupráce v rámci programu Erazmus, ktorý by študentom umožňoval absolvovať časť štúdia v zahraničí o čom svedčí aj vzrastajúci počet záujemcov o takéto štúdium.

(bližšie na https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/medzinarodna-spolupraca.html)

Spokojnosť študentov s rozvrhom sa snažíme zvyšovať zaradením hybridnej formy vyučovania ako i možnosti upravovať rozvrh v prvých týždňoch semestra, či absolvovať vyučovanie vybraných predmetov formou blokového vyučovania). Knižničný fond budovaný v rámci Univerzitnej knižnice, ale aj formou dislokácie publikácií do čiastkových knižníc UK UMB je zabezpečovaný z finančných prostriedkov PF UMB, prostriedkov pridelených jednotlivým grantovým úlohám, ale aj formou darov.  

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:

CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),

ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),

ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)

KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).