Študijný program | 22_PSdm - psychológia |
Štúdium | stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Ružová 13, 97411 Banská Bystrica |
Absolvent druhého stupňa štúdia v študijnom programe psychológia je pripravený tak, aby mohol úspešne vykonávať profesiu psychológa a pokračovať v štúdiu tohto programu na 3. stupni vysokoškolského vzdelávania. Absolvent je osobnosť pripravená kompetentne pôsobiť v psychologickej praxi v rozmanitých oblastiach psychológie. Získanú odbornosť môže uplatniť v praktickej, teoretickej, metodickej, koncepčnej, projektovej, výskumnej a vedeckej činnosti v rámci organizácií štátnej správy, samosprávy, neziskového sektora a podnikateľskej sféry.
Absolvent disponuje týmito vedomosťami:
· má poznatky o aktuálnych možnostiach psychologickej špecializácie a praktického uplatnenia na trhu práce;
· má špecifické poznatky prevažne v oblasti aplikovaných psychologických disciplín (najmä teórie učenia, teórie kognitívnych štruktúr, teórie osobnosti, teórie pracovného výkonu, teórie vedenia ľudí, teórie analýzy práce, teórie analýzy učebných potrieb, teórie poradenstva a psychoterapie), ktoré primárne smerujú k poznaniu správania a prežívania jednotlivcov v rámci skupín a väčších systémov/spoločnosti;
· pozná princípy projektovania a realizácie náročnejšieho výskumného kvantitatívneho ako i kvalitatívneho projektu vrátane možností analýzy dát.
Absolvent disponuje týmito zručnosťami:
· aplikuje špecifické poznatky rôznych psychologických disciplín, najmä konštruovanie metodík, navrhovanie postupov na hodnotenie výkonu, navrhovanie výcviku, navrhovanie terapeutického plánu alebo psychoterapie;
· diagnostikuje v rámci výskumu a v rámci aplikovaných disciplín podľa psychologickej špecializácie;
· navrhuje a realizuje náročnejší výskumný projekt vrátane multivariačnej analýzy dát alebo kvalitatívnej analýzy dát;
· dokáže napísať odborné články/výstupy/nálezy/správy, tvoriť koncepcie, uskutočniť analýzy a je schopný prezentovať ciele a výsledky i reflektovať svoju odbornú činnosť a odbornú činnosť druhých.
Absolvent disponuje týmito kompetenciami:
· samostatne rieši problémy a projekty z oblasti študijného odboru v meniacom sa prostredí;
· pracuje efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci tímu;
· myslí inovatívne a prezentuje výsledky vlastnej analýzy a štúdia pred odborným publikom, a to aj v cudzom jazyku;
· demonštruje základné výskumné kompetencie v záverečnej práci;
· realizuje odborné činnosti v kontexte klinickej praxe, poradenskej a psychoterapeutickej praxe, vzdelávacej praxe, kontexte práce a organizácie;
· špecifikuje ciele odbornej činnosti (analyzuje potreby a určuje ciele), posudzuje alebo diagnostikuje (jednotlivca, skupinu, organizáciu, situáciu), vyvíja (službu alebo produkt), realizuje a vyhodnocuje intervenciu a komunikuje výsledky.
Ciele a výstupy vzdelávania sú uvedené pre jednotlivé predmety v prílohe Ps_Mgr_D_ciele_vystupy_vzdelavania a v dokumente súbeh programov, kde je uvedená tematická previazanosť programov a profilových disciplín, ktoré pokrývajú učitelia zabezpečujúci profilové predmety – v prílohe Ps_Bc_Mgr_D_subeh_SP.
Absolvent magisterského študijného programu Psychológia disponuje aplikovanými poznatkami a profesijnými zručnosťami pre uplatnenie a výkon profesie psychológa v týchto oblastiach: klinická psychológia, poradenská psychológia, školská psychológia, pracovná a organizačná psychológia. Ako psychológ v oblasti poradenstva sa môže uplatniť v CPPPaP, referátoch poradensko-psychologických služieb ÚPSVaR, centrách pre deti a rodiny ÚPSVaR., atď. Ako psychológ v oblasti klinickej psychológie nachádza absolvent uplatnenie v zdravotníckych zariadeniach ako napr. nemocniciach, poliklinikách, psychiatriách, stacionárnych zariadeniach a liečebniach. Ako psychológ v oblasti školskej psychológie nachádza absolvent uplatnenie v školách rôzneho typu, v školských a mimoškolských zariadeniach štátneho, neštátneho a súkromného sektora v rezortoch školstva, ale aj v iných rezortoch (kultúry a i.). Ako psychológ v oblasti pracovnej a organizačnej psychológie nachádza absolvent uplatnenie v oblasti personalistiky, rozvíjania a riadenia ľudských zdrojov v organizácii, podniku, personálnych, poradenských, marketingových a výskumných agentúrach, atď. Absolvent disponuje poznatkami a zručnosťami vedeckého výskumu a získava potrebnú kvalifikáciu pre nadväzujúce doktorandské štúdium psychológie a zároveň môže nachádzať uplatnenie v organizáciách realizujúcich výskum v spoločenských a behaviorálnych vedách. V oblasti psychologickej praxe má absolvent potrebné vysokoškolské vzdelanie pre nadväzujúce špecializačné štúdium v odboroch klinickej psychológie, poradenskej psychológie a pracovnej psychológie.
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie- Mládežnícka 34, B. Bystrica
Centrum pre liečbu drogových závislostí
Cesta k nemocnici 55, 974 01 Banská Bystrica
Psychiatrická ambulancia
Cesta k nemocnici 1231, 974 01 Banská Bystrica
Absolventi magisterských študijných programov v odbore psychológia nachádzajú podľa štatistík (uplatnenie.sk; ku dňu 2.2.2022) 82% zamestnanosť a iba 7% absolventov je evidovaných ako nezamestnaných. Ostatní absolventi sú podľa uvedených štatistík na rodičovskej dovolenke, pokračujú v štúdiu alebo pracujú v zahraničí. Prevažná väčšina absolventov (61%) nachádzala uplatnenie vo vyštudovanom odbore a to najmä v oblasti zdravotníctva a sociálnej pomoci, vzdelávania a verejnej správy a obrany. V rámci prieskumu uplatnenia našich 13 absolventov, ktorí ukončili štúdium v roku 2021, poskytlo spätnú väzbu ohľadom ich súčasného zamestnania šesť absolventov. Všetci uvedení absolventi boli v tomto čase zamestnaní, pričom štyria z nich pracovali v odbore na pozícii psychológa (školský, športový psychológ) a dvaja mimo odbor (pedagóg, analytik).
Zuzana Gredecká, absolventka magisterského študijného programu psychológia v roku 2020, dotorandka, aktívna členka tímu SenSkype (aktuálne v pozícii koordinátorka)
Janka Šuníková, absolventka magisterského študijného programu psychológia v roku 2020, poradenská psychologička
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi z rôznych špecializačných oblastí psychológie (klinická psychológia, poradenská psychológia), ktorí vypracovali hodnotiace správy. Následne boli prizvaní ku otvorenej odbornej diskusii koncipovania študijného programu psychológia v magisterskom stupni. Všetky zrealizované hodnotenia kvality tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu v zmysle Smernice PF 1/2021 a jej prílohy 8.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html), v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html_).
Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:
- Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci na funkčnom mieste docent alebo profesor.
- Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.
- Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje ich postavenie v štruktúre študijného programu (povinný predmet, povinne voliteľný predmet). Najvyššia kreditová dotácia (6 kreditov) je za profilové predmety a povinné predmety, čo je reflektované i v jednotnom nastavení týždennej kontaktnej dotácie povinného a profilového predmetu (t.j. 4 hodiny týždenne). V prípade povinne voliteľných predmetov sa jedná o jednotnú kreditovú dotáciu (3 kredity) s jednotným nastavením dvoch hodín kontaktnej výučby počas jedného týždňa.
- Rozsah kontaktnej výučby (prednášky, semináre, cvičenia, tréning, odborná prax) je špecifikovaný tak, aby sa v rámci profilových a povinných a povinne voliteľných predmetoch dosiahol rozvoj všetkých poznatkov, zručností a kompetencií profilu absolventa odboru psychológia v magisterskom stupni štúdia.
- Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia (v prílohe Ps_Bc_Mgr_D_subeh_SP)
- Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.
- Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované v informačných listoch predmetov s ich konkretizáciou v sylaboch aktualizovaných na začiatku každého semestra s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, zručností i kompetencií (príloha Ps_Mgr_D_ciele_vystupy_vzdelavania). Každá súčasť realizovania predmetu (prednášky, semináre, cvičenia, tréning, odborná prax) sa hodnotí samostatne a rôznorodo.
- Maximálny počet bodov v každom predmete je presne špecifikovaný a jednotný v celom študijnom programe. Počet kreditov predmetu reflektujúc jeho hodinovú záťaž je preklopený do maximálneho počtu bodov, ktoré študent získava počas plnenia úloh v rámci predmetu. Úlohy sú aktualizované a konkretizované na začiatku každého semestra v sylaboch predmetu (napr. 6 kreditov za predmet je dotovaných 4 hodinami týždenne, čo predstavuje max. 80 bodov za presne stanovené úlohy špecifikované v sylabe predmetu; 4 kredity za predmet sú 3 hodiny týždenne (max. 60 bodov); 3 kredity za 2 hodiny týždenne, čo je max. 40 bodov).
- Pojem „Seminárna práca“ predstavuje širokú variabilitu úloh, aktivít, zadaní, cvičení, projektov, samostatnej práce a pod. realizovaných na seminároch študentami.
- Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).
- Zabezpečujúca osoba a/alebo učiteľ predmetu ponúka v zozname literatúry aj vlastné zdroje.
Odporúčaný študijný plán je v prílohe Ps_ Mgr_D_odporucany_studijny_plan
viď infolisty
Ps_Mgr_D_informacne_listy
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia
120 kreditov
Počet kreditov za povinné predmety
72 kreditov
Z toho za odbornú prax
8 kreditov
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety
30 kreditov
Počet kreditov za výberové predmety
18 kreditov
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)
20 kreditov
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Štatúte etickej komisie študentov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html).
Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v:
Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB (https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/) .
V študijnom programe sme zadali nasledovné témy záverečných prác:
• Emocionálna inteligencia a charakteristiky lídra v škole/v poradenstve/v manažmente
• Špecifiká online poradenstva vs. poradenstva face-to-face
• Školskí psychológovia v praxi – medzinárodné porovnanie kompetencií školských psychológov v praxi
• Subjektívna pohoda a kvalita života zamestnancov v štátnom a súkromnom sektore v období Covid 19
• Faktory determinujúce vzťahy medzi žiakmi a klímu triedy ako skupiny, v období dištančného vzdelávania
• Excesívne užívanie sociálnych médií v adolescencii a jeho súvislosti so sebapoňatím
• Stratégie regulácie emócií vo vzťahu k depresívnej symptomatológii adolescentov
• Flexibilita stratégií regulácie emócií úzkostných adolescentov
• Rozvíjanie kritického myslenia u detí prostredníctvom programu P4C
• Suicidálne tendencie u žiakov stredných škôl
• Samota a osamelosť u žiakov staršieho školského veku
• Techniky všímavosti na podporu subjektívnej pohody a redukcie stresu u študentov stredných škôl
• Súvislosť osobnej a sociálnej zodpovednosti a sociálnej začlenenosti jednotlivca
• Expresívne terapie a ich využívanie v praxi
• Perfekcionizmus a sociálna začlenenosť adolescentov
Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html).
Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/) , kde definujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. uvádzame informačné listy v systéme AIS, ako aj v prílohe Ps_Mgr_D_informacne_listy
Harmonogram je zverejnený na webovej stránke:
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html
Aktuálny rozvrh
Rozvrh pre LS 2021/22 pre študentov magisterského študijného programu Psychológia je zverejnený
na: https://www.pdf.umb.sk/~rozvrh/Rozvrhy/DEN_2022_LS/rozvrh.html
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, e-mail: eva.sollarova@umb.sk, tel.: 0484464717
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, e-mail: eva.sollarova@umb.sk, tel.: 0484464717
Psychoterapeutické/ poradenské systémy a ich metódy
Aplikovaná psychológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
Doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., docent, e-mail: lada.kaliska@umb.sk, tel.: 0484464717
Psychodiagnostika detí a dospievajúcich
Psychodiagnostika dospelých
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
Doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., docent, e-mail: lubor.pilarik@umb.sk, tel.: 0484464716
Teórie osobnosti
Multivariačná analýza dát
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644
Doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD. , docent, e-mail: lenka.duricova2@umb.sk, tel.: 0484464724
Psychológia práce a organizácie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
doc.PaedDr. Lucia Pašková, PhD., docent, e-mail: lucia.paskova@umb.sk, tel.: 0484464722
Pedagogická a školská psychológia v praxi
VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html ).
Predmety priradené k učiteľom študijného programu uvádzame aj v študijných plánoch v prílohe Ps_ Mgr_D_odporucany_studijny_plan
Zoznam učiteľov študijného programu Psychológia s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov.
Prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesor, eva.sollarova@umb.sk, 048/446 4717
Aplikovaná psychológia
Psychoterapeutické/ poradenské systémy a ich metódy
Sociálno-psychologický tréning 4
Základy koučingu
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD., docent,
048/4464717
Kariérové poradenstvo
Krízová intervencia
Psychodiagnostika detí a dospievajúcich
Psychodiagnostika dospelých
Stáž 1
Stáž 2
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., docent, lenka.duricova@umb.sk,
048/446 4724
Psychológia práce a organizácie
Základy tanečnej terapie
Psychológia práce a organizácie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., docent, lubor.pilarik@umb.sk
048/4464716
Diplomový seminár
Multivariačná analýza dát
Psychológia posudzovania a rozhodovania
Teórie osobnosti
Tvorba a metódy analýzy kvalitatívnych dát
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644
doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD., docent,
048/4464783,
ladislav.vaska@umb.sk
Supervízia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD., docent,
lucia.paskova@umb.sk, 048/4464722
Pedagogická a školská psychológia v praxi
Stáž 1
Stáž 2
Forenzná psychológia
Psychika v prostredí súčasných technológií
Psychodiagnostika dospelých
Psychológia umenia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11298
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.,
vysokoškolská docentka
048/4464711
Mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov
Úvod do stáže formou service learningu 1
Úvod do stáže formou service learningu 2
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11280
Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.,
odborný asistent,
048/4464718
Multivariačná analýza dát
Tvorba a metódy analýzy kvalitatívnych dát
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD., odborný asistent,
048/4464718
Pedagogická a školská psychológia v praxi
Psychologická analýza školských výchovných situácií
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11515
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11618
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD., odborný asistent,
katarina.kurcikova@umb.sk, 048/4464525
Arteterapia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509
Mgr. Jana Šolcová, PhD.,
odborný asistent,
jana.solcova@umb.sk, 048/44644784
Metóda ART – tréning regulácie agresívneho správania
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247
PhDr. Mgr. Lucia Galková, PhD., odborný asistent,
lucia.kamarasova@umb.sk, 048/4464760
Základy práva pre psychológov 2
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc.
Profesorka
048/4464717,
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD.,
docentka
048/4464724,
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
Osobnostné vlastnosti učiteľov a ich význam vo vzťahu k uplatňovaným vodcovským zručnostiam.
Vzťahová väzba v dospelosti v kontexte sebahodnotenia jednotlivca.
Osobnostné súvislosti využívania sociálnych médií u adolescentov.
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
docentka
048/4464717,
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
Špecifiká online poradenstva vs. Poradenstva face-to-face.
Alexitýmia: Systematická prehľadová štúdia.
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
docentka
048/4464722,
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11298
Mentálne zdravie a depresivita u žiakov staršieho školského veku.
Stres v profesii učiteľa.
Temperament a zvládanie záťaže u učiteľov.
doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD.,
docent
048/4464716,
lubor.pilarik@umb.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644
Bazálna emočná bolesť a súcit vo vzťahu k well-beingu u adolescentov.
Kvalita partnerského vzťahu u odlúčených manželov.
doc. PhDr. Zlata Vašašová, PhD.
odborný asistent
048/4464725,
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11576
Dištančné vzdelávanie a reziliencia u vysokoškolákov.
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.,
vysokoškolská docentka
048/4464711,
zuzana.heinzova@umb.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11280
Overovanie intervenčného programu zameraného na rozvoj emocionálnej inteligencie / soft skills / osobnej a sociálnej zodpovednosti – experimentálny dizajn
.
Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.,
odborný asistent
048/4464718,
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.
odborný asistent
048/4464718,
jana.stehlikova@umb.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11515
Školský psychológ z pohľadu riaditeľov základných škôl.
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
odborný asistent
beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11272
Osamelosť adolescentov v súvislosti so vzťahovou väzbou.
Psychologické účinky tanca na dospelú populáciu.
VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html ).
Zuzana Valachová, psychológia, 2. stupeň, denná, 2.rok štúdia
Rebecca Laura Richterová, psychológia, 2. stupeň, denná, 1.rok štúdia
doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD., e-mail: lubor.pilarik@umb.sk, tel.: 0484464716, https://www.pdf.umb.sk/lpilarik/
Študijná referentka
Mgr. Romana Duchlanská
048 446 4267 romana.duchlanska@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
Ing. Mgr. Eva Virostková Nábělková, PhD.
048-4464718 eva.virostkovanabelkova@umb.sk
Koordinátor kreditového systému štúdia
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
048 446 4725 beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
Referentka pre medzinárodné vzťahy a mobility
Ing. Anita Dienešová
Koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami
PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD.
Psychologické poradenstvo
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
lada.kaliska@umb.sk
prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.
eva.sollarova@umb.sk
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.
048 446 4718 jana.stehlikova@umb.sk
doc. PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
lucia.paskova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.
Pastoračné poradenstvo
doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.
doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.
Sociálne poradenstvo
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
Právne poradenstvo
Mgr. Jakub Dzimko
048 446 3149
JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.
Špeciálno-pedagogické poradenstvo
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
048 446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk
PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).
Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.
Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systémom pre hybridné a dištančné vyučovanie.
Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.
Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.
PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.
Katedra psychológie disponuje miestnosťou pre poskytovanie poradenských služieb a psycholaboratórium, kde sú k dispozícii psychodiagnostické nástroje a Biofeedback prístroj pre meranie psychofyziologických funkcií a ich tréning.
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých Študentských domovoch je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách Katedry psychológie PF UMB. Katedra psychológie na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.
Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (C106), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.
V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.
Spolupráca so zariadeniami a strediskami poskytujúcimi psychologické/psychoterapeutické/poradenské/klinické služby:
Zariadenie sociálnych služieb Viničky (zriaďovateľ Nitriansky samosprávny kraj), pre účely odbornej praxe študentov odboru psychológia, aj ako partner v organizácii dlhodobého projektu online poradenstva pre seniorov v rámci projektu Senskype.
Slovenský inštitút logoterapie.
Divadlo z PASÁŽE , adresa: Horná strieborná 25, Banská Bystrica 974 01.
Centrum špeciálno-pedagogického poradenstva (CŠPP) Kollárová 55, Banská Bystrica 974 01.
Detský domov Kollárova 29, , Banská Bystrica, 974 01.
Symbia (Domov sociálnych služieb) – Moyzesova č 50, Zvolen 96001.
ŠZŠ – Špeciálna základná škola internátna Ďumbierska 15, Banská Bystrica, 97411.
Odborné učilište internátne Viliama Gaňu, Moskovská 17, 974 04 Banská Bystrica.
Stredisko KOMPA (Domov sociálnych služieb) – Denný stacionár, 29. augusta 13, Banská Bystrica, 97401.
Psychiatrická nemocnica Prof. Matulaya, Československej armády 234/139, 967 01 Kremnica.
Novamed – Neurologická ambulancia.
Rooseveltova nemocnica oddelenie Neurológie.
Spolupráca so zariadeniami a strediskami poskytujúcimi psychologické školsko-poradenské služby:
Základná škola Ďumbierska 17, Banská Bystrica;
CPPPaP, Mládežnácka ul., Banská Bystrica;
Súkromná ZŠ u Filipa Ružová 13, Banská Bystrica;
Spolupráca s uvedenými zariadeniami sa využíva pri realizácii pozvaných prednášok odborníkov z praxe na špecificky odborne zamerané témy, pri participácii študentov na rôznych aktivitách v týchto zariadeniach v rámci Odbornej praxe, pri dobrovoľníckych aktivitách študentov, prípadne i pri výskumnej, publikačnej a projektovej spolupráci. Študenti zároveň ponúkajú v rámci service learningových projektoch rôzne aktivity pre zariadenia ako aj pre ich klientov (online poradenstvo pre ZSS Viničky, tréning pamäte pre ZSS Hriňová).
Spolupráca s akademickými pracoviskami:
Katedra psychologie FF UP v Olomouci;
Katedra pedagogické a školní psychologie OU v Ostrave;
Katedra psychologie jihočeskáuniverzita, České Budejovice;
Katedra psychologie FSS MU Brno;
Katedra psychologie FF UK Praha;
Queens College of the City University of New York;
Foundation for Developing Emotional Intelligence Bulharsko.
Spolupráca spočíva v nasledovnom: pozvané prednášky renomovaných odborníkov – incoming a outcoming, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach a na študentskej vedeckej a umeleckej činnosti v odbore psychológia na národnej i česko-slovenskej úrovni. Fakulty, ktoré pripravujú študentov v ŠP psychológia, na slovenských univerzitách – expertízna, recenzná a oponentská činnosť pri posudzovaní projektov a dizertačných prác, členstvo v odborovej komisii a účasť v komisiách pre štátne skúšky a obhajoby dizertačných prác.
Na Katedre psychológie PF UMB má svoje sídlo národná Asociácia školských psychológov (AŠP, https://www.aspsr.sk ), ktorá je etablovaným strategickým partnerom štátnych a národných inštitúcií (MŠVVaŠ SR, MZ SR, MSVaR SR, SKP, SPU) a je členom medzinárodnej organizácie ISPA (https://www.ispaweb.org ). AŠP reaguje na potreby meniacej sa psychologickej praxe a tak svojimi pravidelnými odbornými aktivitami prispieva k prehĺbeniu, zefektívneniu a rozvoju programu psychológia bakalársky stupeň.
Od akademického roku 2021/2022 na Katedre psychológie PF UMB funguje i študentská organizácia Slovenská asociácia študentov a absolventov odboru psychológia (SAŠAP, https://sasap.org ), ktorej aktivity taktiež prispievajú k prehĺbeniu poznania, rozvoju zručností a kompetencií (schopnosťou kriticky myslieť, komunikačnými (aj v cudzom jazyku), občianskymi, sociálnymi, personálnymi, pracovnými a podnikateľskými kompetenciami a kompetenciami pre riešenie problémov) hlavne študentov programu psychológia bakalársky stupeň.
UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.
V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory (https://www.pdf.umb.sk/v-com-sme-vynimocni/umelecke-subory/): Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu (https://dofe.umb.sk/).
Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).
Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).
Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Od roku 2021 je UMB súčasťou medziuniverzitného dobrovoľníckeho a service learningového programu s názvom FLY, v rámci ktorého sa študenti počas leta môžu zapojiť do medzinárodných dobrovoľníckych a service learnigových projektov.
Prijímanie na študijný program sa uskutočňuje na základe študijných výsledkov v predchádzajúcom vysokoškolskom štúdiu a relevantných aktivít uchádzača k študijnému odboru. Základnou podmienkou pre prijatie je ukončené štúdium v bakalárskom stupni vysokoškolského štúdia v zmysle § 56 ods. 2 zákona č. 131/2002 o vysokých školách. Ďalšou podmienkou prijatia na štúdium je príbuznosť študijného odboru ukončeného bakalárskeho štúdia. Vyžaduje sa, aby uchádzač ukončil predchádzajúce bakalárske štúdium v študijnom odbore psychológia, alebo magisterské štúdium v študijnom programe učiteľstvo psychológie (v kombinácii). Uchádzač môže v rámci prijímacieho konania získať maximálne 100 bodov. Na základe získaných bodov zostaví prijímacia komisia poradie uchádzačov. Prijatí sú uchádzači s najvyšším počtom získaných bodov. Posudzované sú 3 kritéria: (1) vážený študijný priemer počas bakalárskeho stupňa štúdia (uchádzači z bakalárskeho študijného programu psychológia) alebo počas bakalárskeho a magisterského štúdia (uchádzači zo študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii) – 50 bodov; (2) prospech z obhajoby bakalárskej práce (uchádzači z bakalárskeho študijného programu psychológia) alebo z obhajoby diplomovej práce z odboru psychológia (uchádzači zo študijného programu učiteľstvo psychológie v kombinácii) – 30 bodov; (3) absolvované relevantné aktivity k študijnému odboru – 20 bodov. Kritériá používané pri posudzovaní a výbere uchádzačov na štúdium zabezpečujú zhodnotenie študijných predpokladov pre vysokoškolské štúdium vyznačujúce sa dlhodobým študijným výkonom. Kritérium aktivity vyjadruje mieru motivácie a angažovania sa uchádzača nad rámec študijných povinností a zároveň umožňuje odhadnúť záujmovú orientáciu uchádzača o štúdium. Uchádzač môže získať body za aktivity ako napr.: aktívna účasť na vedeckom odbornom psychologickom podujatí charakteru konferencie, účasť na vzdelávacej aktivite akreditovanej MŠVVaŠ SR, MZ SR, MPSVaR SR, aktívna účasť na katedrovom kole ŠVOUČ, aktívna účasť na celoštátnom alebo medzinárodnom kole ŠVOUČ alebo účasť študenta na zahraničnej mobilite v rámci študijného odboru psychológia. Podmienky prijímacieho konania sú každoročne prehodnocované a aktualizované. Na základe aktuálneho počtu uchádzačov môže dekanka fakulty rozhodnúť o odpustení prijímacích skúšok alebo redukcii kritérií.
Vychádzajúc z Novely Zákona o vysokých školách, počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti s ochorením COVID-19 spôsob prijímania na výchovu a vzdelávanie, spôsob hodnotenia a spôsob ukončovania výchovy a vzdelávania určuje ministerstvo školstva v súlade s opatreniami Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky.“
Pre uchádzačov so špecifickým potrebami je zriadený koordinátor, ktorý poskytuje informácie a poradenstvo k prijímaciemu konaniu (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/)
Ponuka štúdia je zverejňovaná na web sídle fakulty najneskôr dva mesiace pred posledným dňom na podanie prihlášky na štúdium. Uchádzači sa prihlasujú na štúdium podaním prihlášky v papierovej alebo elektronickej forme v termínoch stanovených UMB. Základnou podmienkou účasti na prijímacom konaní je ukončené vzdelanie v bakalárskom stupni štúdia v študijnom programe psychológia alebo ukončené vzdelanie v magisterskom stupni štúdia v študijnom programe učiteľstvo psychológie (v kombinácii). Doklady o úspešnom absolvovaní predchádzajúceho štúdia, vrátane vysvedčenia o štátnej skúške, výpisu o váženom študijnom priemere dosiahnutom počas bakalárskeho, príp. magisterského štúdia (potvrdené študijným oddelením fakulty, kde uchádzač štúdium absolvoval) a dokladov dosvedčujúcich absolvované aktivity, doručujú uchádzači na študijné oddelenie PF UMB. Následne sú predložené doklady posúdené prijímacou komisiou vzhľadom na tri kritériá, čoho výsledkom je bodové hodnotenie každého uchádzača. Dekan fakulty na návrh prijímacej komisie prijme na štúdium uchádzačov s najvyšším počtom dosiahnutých bodov v prijímacom konaní podľa plánovaného počtu študentov v danom študijnom programe v danom AR.
Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa Zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky. Rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium.
Výsledky prijímacieho konania zverejňuje fakulta na svojom web sídle. Rozhodnutie dekana o ne/prijatí na štúdium je uchádzačom doručované do vlastných rúk. Na štúdium so začiatkom v AR 2021/22 sa prihlásilo 46 uchádzačov. Na základe prijímacieho konania bolo prijatých 38 uchádzačov a na štúdium sa zapísalo 34 študentov.
Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu,
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB,
- prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,
- vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,
- prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,
- mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,
- elektronická schránka podnetov a pripomienok,
- hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,
- prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,
- hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,
- hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,
- hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,
- zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi,
Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.
Študenti magisterského študijného programu psychológia sa zapojili v minulom období do prieskumov realizovaných zo strany PF UMB.
Vzhľadom na pandemickú situáciu sa Správa o hodnotení kvality vzdelávania PF UMB za AR 2020/2021 zameriava na hodnotenie spokojnosti študentov predovšetkým s dištančnou formou výučby a prináša globálny nárast spokojnosti študentov s realizovaním dištančnej formy vyučovania zo 68% (ZS 2020/2021) na 85% v (LS 2020/2021). 93% respondentov (N=156) deklarovalo pravidelnosť vyučovacieho procesu, orientácia v systéme elektronickej podpory Moodle je veľmi dobrá až výborná (86%; N=156). 81% (N=156) respondentov vyjadrilo spokojnosť s prístupom vyučujúceho k dištančnej forme výučby čo bol nárast oproti ZS (2020/2021) o 13%. PF UMB je v súčasnosti veľmi dobre pripravená na dištančnú (alebo hybridnú – kombinovanú) výučbu. Všetky učebne sú vybavené hybridnými setmi, ktoré sa už v letnom semestri použili, či už pre hybridnú výučbu alebo dištančnú výučbu (napr. študenti a študentky v karanténe), čo však vyžaduje aj zodpovedajúce digitálne zručnosti učiteľa. Vyučujúci prednášajú z triedy s kvalitným vybavením aj počas dištančnej formy štúdia, kedy nie sú odkázaní na pasívny prístup kvôli kamere v PC/notebooku, ale môžu pracovať s tabuľou a pohybovať sa v priestore počas špecifických metód výučby, a to nielen v umeleckých a praktických predmetoch. PF mapovala záujem tvorivých zamestnancov o vzdelávanie sa v oblasti rozvíjania digitálnych zručností a zrealizovala niekoľko online podujatí k predstaveniu a aktívnemu využívaniu nových foriem, metód a webových platforiem vo výučbe. Vypracované kvalitné materiály a postupy budú naďalej využívané v podpore dennej formy štúdia aj po obdobiach, v ktorých je prezenčná forma výučby obmedzená. Správa o hodnotení kvality vzdelávania PF UMB za AR 2020/2021 = https://www.pdf.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=5395.
Študenti a študentky PF UMB majú možnosť priebežne počas celého AR vyjadrovať svoje názory aj prostredníctvom elektronickej schránky podnetov a pripomienok na PF UMB. V aktuálnom roku neboli zaznamenané žiadne vážne podnety, ktoré by vyžadovali cielenú intervenciu manažmentu fakulty.
Od ZS 2021/22 bol na Katedre psychológie vytvorený nový prístup k získavaniu spätnej väzby od študentov formou online dotazníka s otvorenými i uzatvorenými otázkami prelinkovaný do systému Moodle. Dotazovanie sa priamo zameriava na konkrétne predmety a ich časti (semináre, prednášky,...) a zber dát je riadený priamo vyučujúcimi. Hodnotenie predmetu sa zameriava na prístup vyučujúceho počas semestra (tvorba pozitívnej atmosféry, prístup rešpektujúci autentickosť a empatiu vyučujúceho), využívanie aktivizujúcich a inovatívnych foriem výučby, transparentnosť hodnotenia, akceptácia spätnej väzby študentov, prínos a limity vyučovania daného predmetu. Prvotné údaje poukazujú na vysokú reprezentatívnosť získaných údajov a sú v procese spracovávania. Od LS 2021/22 došlo k úprave obsahu dotazníka (rozšírenie o povinné položky v zmysle smernice č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na UMB čo umožňuje porovnávanie výsledkov naprieč študijnými programami, a taktiež oddelený proces hodnotenia prednáškovej a skúškovej časti predmetov). Vyhodnotené budú všetky povinné a povinne voliteľné predmety študijného programu psychológia po ukončení akademického roka osobou zodpovednou za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu prof. PhDr. Evou Sollárovou, CSc. a zabezpečujúcimi osobami. Proces periodického hodnotenia kvality vzdelávania v študijnom programe psychológia zo strany študentov je udržateľný nakoľko jednotlivé procesy sú upravené v smernici č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na UMB.
Výsledky spätnej väzby absolventov študijného programu informujú o spokojnosti absolventov s programom psychológia nakoľko na 6 stupňovej škále (A=1; B=1,5; C=2; D=2,5; E=3; Fx=4) bolo priemerné hodnotenie absolventov 1,27. Pri analýze tejto globálnej spokojnosti sme sa zamerali na niekoľko konkrétnych oblastí, ktorých spokojnosť bola opätovne hodnotená na škále A-F (A=1; B=1,5; C=2; D=2,5; E=3; Fx=4). V nasledujúcej časti uvádzame konkrétne položky a ich priemerné hodnotenie absolventami študijného programu (N=14):
Vhodnosť (skladba) predmetov tvoriacich študijný program vzhľadom na deklarovaný profil absolventa = 1,32.
Logická postupnosť a nadväznosť predmetov = 1,21.
Obsah študijného programu reaguje na aktuálne poznatky = 1,18.
Možnosť výberu povinne voliteľných predmetov rozvíjajúcich odbornú profiláciu = 1,46.
Možnosti štúdia odborných predmetov v cudzom jazyku = 2,14.
Rozvrh výučby = 1,21.
Kvalita služieb študijného oddelenia v poskytovaní informácií a pomoci študentom = 1,25.
Dostupnosť a využívanie internetu a počítačovej techniky = 1,46.
Vybavenosť univerzitnej knižnice dostupnými literárnymi zdrojmi = 2,08.
Materiálne a technické zázemie pre štúdium: učebne, študovne, materiálne a technické zázemie pre študentov so špecifickými potrebami = 1,73.
Možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí =2,04.
Možnosť výberu výberových predmetov v rámci univerzity = 1,27.
Informovanosť o podmienkach a priebehu štúdia študijného programu = 1,42.
V súvislosti s opatreniami na zvýšenie kvality študijného programu sme sa zamerali na zvýšenie počtu predmetov vyučovaných v cudzom jazyku, ako aj hľadaním nových univerzitných stredísk pre nadviazanie spolupráce v rámci programu Erazmus, ktorý by študentom umožňoval absolvovať časť štúdia v zahraničí o čom svedčí aj vzrastajúci počet záujemcov o takéto štúdium.
(bližšie na https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/medzinarodna-spolupraca.html)
Spokojnosť študentov s rozvrhom sa snažíme zvyšovať zaradením hybridnej formy vyučovania ako i možnosti upravovať rozvrh v prvých týždňoch semestra, či absolvovať vyučovanie vybraných predmetov formou blokového vyučovania). Knižničný fond budovaný v rámci Univerzitnej knižnice, ale aj formou dislokácie publikácií do čiastkových knižníc UK UMB je zabezpečovaný z finančných prostriedkov PF UMB, prostriedkov pridelených jednotlivým grantovým úlohám, ale aj formou darov.
Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:
CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),
ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),
ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)
KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).