Študijný program | 22_SPRdb - sociálna práca |
Štúdium | Stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium |
Typ dokumentu | Opis študijného programu |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Ružová 13, 97411 Banská Bystrica |
Absolvent bakalárskeho študijného programu sociálna práca je pripravený pre výkon odborných činností vykonávaných v zmysle v zmysle Zákona NR SR č. 219/2014 o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Absolvent bakalárskeho štúdia tohto študijného programu sa môže uplatniť ako asistent sociálnej práce, odborný asistent sociálnych služieb, inštruktor sociálnej rehabilitácie, odborný pracovník v oblasti peňažných príspevkov na kompenzáciu dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia, odborný pracovník v oblasti pomoci v hmotnej núdzi a štátnych sociálnych dávok, odborný pracovník v oblasti sociálneho poradenstva, odborný pracovník poskytovania príspevkov na aktívne opatrenia trhu práce, komunitný pracovník, terénny sociálny pracovník a opatrovník/poručník pre maloleté aj plnoleté osoby ustanovený príslušným súdom. Hlavné ťažisko uplatnenia absolventa je sociálna práca v priamom kontakte s cieľovými skupinami sociálnej práce v rôznych prostrediach, v práci s jednotlivcom, rodinou, skupinou a komunitou v rámci štátnej správy, samosprávy, neziskových organizácií, zariadení sociálnych služieb a sociálno-právnej ochrany a sociálnej kurately, ústavov na výkon trestu odňatia slobody a výkon väzby, zdravotníckych zariadení, medzinárodných inštitúcií so zameraním na sociálnu a humanitárnu pomoc, podnikateľskej sféry v oblasti poskytovania sociálnych služieb a sociálneho poradenstva a iných organizácií a inštitúcií.
Absolvent disponuje týmito vedomosťami:
· orientuje sa v interdisciplinárnych súvislostiach sociálnej práce;
· rozumie základným teoretickým konceptom sociálnej práce, ovláda metodiku a metódy sociálnej práce v priamej a sprostredkovanej práci s klientskymi skupinami sociálnej práce;
· orientuje sa v systéme sociálnej politiky, sociálneho zabezpečenia;
· pozná systém fungovania sociálnych služieb;
· rozumie fungovaniu systému sociálno-právnej ochrany a sociálnej kurately;
· rozumie procesom sociálnej inklúzie jednotlivca, sociálnych skupín i komunít;
· pozná charakteristiky a špecifické znaky cieľových skupín sociálnej práce;
· ovláda základy výskumu v sociálnej práci a deskriptívnej štatistiky;
· vie vyvodiť závery a pomenovať súvislosti medzi konceptmi v študijnom odbore sociálna práca.
Absolvent disponuje týmito zručnosťami:
· vie realizovať depistáž, posúdiť životnú situáciu klienta s ohľadom na jeho špecifiká a potreby, naplánovať intervenciu a vyhodnotiť poskytnutú pomoc;
· dokáže využiť poznatky zo sociálnej politiky, sociálneho zabezpečenia a interdisciplinárnych súvislostí odboru pre výkon praxe sociálnej práce;
· je schopný zostaviť jednoduchý projekt výskumu v sociálnej práci;
· je pripravený podporovať a rozvíjať občiansku súdržnosť a solidaritu v komunitách a podporovať sociálnu inklúziu;
· uplatňuje kritické myslenie, reflektuje zdroje štrukturálnych bariér a uvedomuje si svoju rolu pri ich odstraňovaní;
· dokáže sa prispôsobiť zmeneným podmienkam a je schopný reagovať aj v náročných životných situáciách;
· reflektuje ľudsko-právny rozmer sociálnej práce.
Absolvent disponuje týmito kompetenciami:
· dokáže poskytovať informačné a poradenské služby a vykonávať odborné činnosti v oblasti sociálnej politiky, sociálneho zabezpečenia, sociálnych služieb a sociálno-právnej ochrany;
· disponuje komunikačnými, informačnými, sociálnymi kompetenciami pre prácu s klientom;
· preukazuje profesionálne vystupovanie v správaní, ako aj ústnej, písomnej a elektronickej komunikácii;
· riadi sa etickými požiadavkami pre výkon profesie;
· je pripravený pracovať v tíme a posilňovať medziodborovú a medziprofesijnú spoluprácu;
· angažuje sa v prospech práv klienta;
· má schopnosť zaujať rolu aktívneho nositeľa zmien v spoločnosti pri riešení nerovností a podpore sociálnej spravodlivosti a solidarity udržateľným a participatívnym spôsobom.
Ciele a výstupy vzdelávania
Ciele a výstupy vzdelávania profilových premetov sú uvedené v samostatnej prílohe. V samostatnej prílohe uvádzame súbeh programov v jednotlivých stupňoch štúdia v odbore sociálna práca, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia.
Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahujú Informačné listy predmetov uvedené v samostatnej prílohe.
Špecifická študijného programu sociálna práca na bakalárskom stupni štúdia na PF UMB vyplývajú z dlhodobej a úzkej spolupráce s pracoviskami podieľajúcimi sa na zabezpečovaní tohto štúdia na PF UMB (katedra psychológie, katedra pedagogiky a andragogiky), ako aj na UMB (ekonomická fakulta, právnická fakulta) a z dôrazu na rozvoj a využívanie participatívnych prístupov v sociálnej práci. Počas štúdia sú študenti zapájaní do projektov a výskumov pre potreby praxe, sú pripravovaní pre výkon manažérskych funkcií, pre prácu s dobrovoľníkmi a je cielene rozvíjaná ich osobná a sociálna zodpovednosť a angažovanosť pri riešení sociálnych problémov a výziev.
Bakalársky študijný program sociálna práca reflektuje v zmysle Zákona NR SR č. 219/2014 o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov predovšetkým potreby praxe zameranej na výkon odborných činnosti asistentom sociálnej práce. Vysokoškolská príprava v tomto študijnom programe je zameraná na prípravu na výkon tých pracovných činností, ktoré vyžadujú vedomosti a zručnosti z oblasti teoretických východísk sociálnej práce, metód sociálnej práce a cieľových skupín sociálnej práce, sociálnej politiky a sociálneho zabezpečenia, participatívnych prístupov v sociálnej práci a práce s komunitou, sociálneho poradenstva a sociálnej práce s rodinou. Pri realizácii programu úzko spolupracujeme s praxou nielen v rámci odborných praxí, ale aj pri realizácii konkrétnych projektov a výskumov, ktoré sú cielene a integrálne prepojené s procesom vzdelávania študentov a študentiek. V programe rozvíjame aj medzinárodnú dimenziu vzdelávania, viaceré predmety ponúkame v anglickom jazyku a hosťujeme v programe študentov a učiteľov zo zahraničia.
Potenciál študijného programu z hľadiska uplatnenia jeho absolventov indikujú aktuálne sociálne problémy, demografické zmeny v populácii, ale aj prechod z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť v oblasti sociálnej služieb. Správa o Európskej komisie o Slovensku z roku 2019 konštatuje okrem iného v sociálnej oblasti nedostatok sociálnych pracovníkov a potrebu zvýšenia platov a atraktivity tohto povolania.
Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Sénium
Jilemnického 48, 974 04 Banská Bystrica
Mesto Banská Bystrica
ČSA 26, 974 01 Banská Bystrica,
Podľa webového portálu www.uplatnenie.sk a údajov k 30.6.2020 v roku 2018 ukončilo bakalárske štúdium sociálnej práce v dennej a externej forme štúdia 29 absolventov a absolventiek, pričom 38% z nich bolo zamestnaných, 38% pokračovalo v štúdiu a len 10% bolo nezamestnaných. V roku 2019 ukončilo bakalárske štúdium 14 absolventov, z nich 29% bolo zamestnaných a 64% pokračovalo v štúdiu. Z absolventov v roku 2018 36% pracovalo k 30.6.2020 v odbore, z absolventov v roku 2019 75% pracovalo k 30.6.2020 v odbore. Na Katedre sociálnej práce PF UMB vytvárame databázu absolventov a absolventiek a sledujeme ich uplatnenie najmä na neformálnej báze. S mnohými sme stále v kontakte, nakoľko pôsobia ako sprievodcovia našich študentov a študentiek počas odbornej praxe, ale tiež ich zapájame do aktivít organizovaných na katedre a pozývame ako odborníkov a odborníčky z praxe na výučbu. V roku 2020 sme zrealizovali prieskum spokojnosti absolventov a absolventiek, ktorého sa zúčastnili absolventi a absolventky od roku 2015. Z toho boli 3 absolventi bakalárskeho štúdia a 27 absolventov magisterského štúdia. Z nich v praxi sociálnej práce pôsobí 21. Správa z prieskumu je k dispozícii na Katedre sociálnej práce PF UMB.
Absolventi a absolventky bakalárskeho štúdia sociálnej práce väčšinou pokračujú v magisterskom štúdiu. Následne po ukončení druhého stupňa štúdia pôsobia aj v pozícii riaditeľov a riaditeliek zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálno-právnej ochrany, vedúcich odborov sociálnych vecí v rámci regionálnej a miestnej samosprávy. Za úspešných absolventov a absolventky považujeme aj tých, ktorí pôsobia na pozíciách sociálnych pracovníkov a pracovníčok v praxi, či na akademickej pôde a v rámci decíznej sféry.
Príklady úspešných absolventov a absolventiek:
Mgr. Denisa Pecníková, sociálna pracovníčka v Centre pre deti a rodiny
Mgr. Jakub Grančay, riaditeľ resocializačného zariadenia Návrat
PhDr. Jana Dupáková, riaditeľka DD a DSS Senium
Mgr. Simona Slašťanová, sociálna pracovníčka
Bc. Lucia Remišová, asistentka sociálnej práce v organizácii Úsmev ako dar
Bc. Miriam Dulová, koordinátorka dobrovoľníckych programov v Centre dobrovoľníctva, n.o.,
Bc. Kristína Maková, asistentka sociálnej práce
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu. Okrem individuálne spracovaných a zaslaných pripomienok od zástupcov zamestnávateľom sme zrealizovali spoločné stretnutie k hodnoteniu študijného programu a získaniu spätnej väzby. Pred stretnutím si mohli zamestnávatelia preštudovať poklady zaslané k študijnému programu aj k ostatným stupňom a formám štúdia. Na stretnutí bolo pozitívne ocenené spracovanie podkladov, zamestnávatelia ocenili kvalitu programu a vyjadrili sa k dlhodobej spolupráci. Pripomienky sa týkali tém a doplnenia indikovaných povolaní. Pripomienky boli akceptované.
V roku 2020 sme uskutočnili prieskum medzi potenciálnymi a reálnymi zamestnávateľmi našich absolventov. Zisťovali sme, aký je názor reálnych a potencionálnych zamestnávateľov na pripravenosť absolventov sociálnej práce PF UMB pre výkon praxe a aká je ich spokojnosť s našimi absolventmi. Do prieskumu sa zapojilo 22 zamestnávateľov, pričom 14 z nich zamestnáva našich absolventov a absolventky. Zamestnávatelia hodnotili našich absolventov ako celkovo dobre pripravených. Najviac návrhov na úpravy smerovalo k odbornej praxi počas štúdia. Tieto aj ďalšie návrhy sme zapracovali v procese zosúlaďovania študijného programu. Správa je prístupná na Katedre sociálne práce PF UMB.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB a v Študijnom poriadku UMB.
Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:
- Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci na funkčných miestach profesorov a docentov.
- Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje jeho postavenie v štruktúre študijného programu a zodpovedná záťaži študenta (povinný predmet, povinne voliteľný predmet), najvyššia kreditová dotácia je za profilové predmety a povinné predmety).
- Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) určuje potrebnú časovú dotáciu na dosiahnutie kompetencií, spravidla nižšia je v povinne voliteľných predmetoch a vyššia je v povinných a profilových predmetoch.
- Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia (v prílohe Súbeh študijných programov).
- Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.
- Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností (nielen vedomostí), sú rôznorodé a monitorujeme ich náročnosť.
- Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.
Vyučujúci predmetov sa vo svojej vedecko-výskumnej, publikačnej a/alebo praktickej činnosti venujú oblastiam, ktoré vyučujú. Prípadne vo vzťahu k danej oblasti majú absolvovaný špecifické vzdelávanie či výcvik.
V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, uvádzame odporúčaný študijný plán. Flexibilita v študijných plánoch umožňuje viaceré cesty v štúdiu a je zabezpečená ponukou povinne voliteľných predmetov a ponukou výberových predmetov. Študent si vyberá počas štúdia výberové predmety z ponuky výberových predmetov pre daný študijný program, z ponuky povinných a povinne voliteľných a výberových predmetov iného študijného programu v rámci fakulty alebo univerzity v danom stupni štúdia, aby získal celkový počet kreditov potrebný na ukončenie štúdia. Ponuka obsahuje aj predmety v cudzom jazyku. V rámci štúdia zároveň v súlade so Smernicou č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikulárne aktivity na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici uznávame extrakurikulárne aktivity študentov a aktívne ich motivujeme ich k ich realizácii.
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia
180 kreditov
Počet kreditov za povinné predmety
135 kreditov
Z toho za odbornú prax
10 kreditov
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety
27 kreditov
Počet kreditov za výberové predmety
18 kreditov
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)
10 kreditov
Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB, Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia a Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB.
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu. Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB, Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov a Štatúte etickej komisie študentov.
Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB.
Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia sú zadefinované v:
Študijnom poriadku UMB, Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB.
V študijnom programe sme aktuálne vypísali tieto témy záverečných prác:
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe
Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Študijnom poriadku UMB.
Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB, kde vymedzujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRAD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov
Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie, Erasmus Policy Statement UMB, Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB, v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 a Dlhodobom zámere PF UMB.
PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.
Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty a pravidelne aktualizované.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené na webovom sídle univerzity.
Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB. Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB.
Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov, ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity. Informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke PF UMB.
Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorá poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom. Od roku 2011 funguje na UMB Centrum pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré realizuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a podporu. Poskytuje služby študentstvu UMB so špeciálnymi potrebami, zamestnanectvu UMB ako aj uchádzačom a uchádzačkám o štúdium na UMB.
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta
Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB. Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB. V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na Etickú komisiu.
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. uvádzame informačné listy v prílohe.
Harmonogram AR
Harmonogram akademického roka je zverejnený na webovej stránke v sekcii pre študentov.
Aktuálny rozvrh
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/rozvrh/
doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD., docent, ladislav.vaska@umb.sk, 048/4464783
prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD.,
048/4464481
Teória sociálnej politiky
Sociálne zabezpečenie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8350
doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD.
048/4464783
Teoretické základy sociálnej práce
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
048/4464784
Participatívne prístupy a práca s komunitou
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11604
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.
048/4464525
Metódy a cieľové skupiny sociálnej práce
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
048/4464525
Sociálna práca s rodinou
Sociálne poradenstvo
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18262
PhDr. Marek Stachoň, PhD.
048/4464350
Teória sociálnej politiky
Sociálne zabezpečenie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11657
VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry sociálnej práce PF UMB, Katedry psychológie PF UMB a Katedry pedagogiky a andragogiky PF UMB.
prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD.,
048/4464481
Teória sociálnej politiky
Sociálne zabezpečenie
Verejná správa a správne právo
Politika zamestnanosti
Tvorba záverečnej práce
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8350
doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD.
048/4464783
Teoretické základy sociálnej práce
Sociálno-psychologický tréning 1
Sociálno-psychologický tréning 2
Supervidovaná odborná prax 1
Supervidovaná odborná prax 1
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
048/4464784
Tvorba záverečnej práce
Participatívne prístupy a práca s komunitou
Tretí sektor a mimovládne organizácie 1
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11604
doc. PhDr. Lada Kaliská, PhD.
048/4464717
Základy patopsychológie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
doc. PhDr. Lubor Pilárik, PhD.
Psychológia osobnosti
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644
doc. PhDr. Lenka Ďuricová, PhD.
Vývinová psychológia
Psychológia rodiny
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.
048/4464755
Špeciálna pedagogika a andragogika
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11265
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.
048/4464525
Edukačné základy sociálnej práce
Metódy a cieľové skupiny sociálnej práce
Sociálne zručnosti sociálneho pracovníka
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
048/4464525
Sociálna patológia
Sociálna práca s rodinou
Sociálne poradenstvo
Sociálna prevencia
Sociálna práca so závislým klientom
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18262
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
048/4464784
Sociálne služby 1
Sociálna práca so skupinou
Sociálne služby 2
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247
PhDr. Marek Stachoň, PhD.
048/4464350
Teória sociálnej politiky
Sociológia
Sociálne zabezpečenie
Etika sociálnej práce
Filozofické a historické základy sociálnej práce
Úvod do štúdia pomáhajúcich profesií
Terénna sociálna práca
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11657
PhDr. Lucia Galková, PhD.
Základy práva a občianske právo
Rodinné právo
Pracovné právo
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11518
PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD.
048/4464761
Špeciálna pedagogika a andragogika
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11295
PhDr. B. Žitniaková Gurogová, PhD.
Beata.zitnakova-gurgova@umb.sk
048/4464725
Sociálna psychológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11272
Mgr. Lucia Pašková, PhD.
048/4464722
Všeobecná psychológia
Psychológia zdravia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11298
prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD.,
048/4464481
Súvislosti pandémie SARS-CoV2 a poskytovania služieb zamestnanosti v SR
Dopad pandémie SARS-CoV-2 na poskytovanie služieb zamestnanosti v Slovenskej republike klientom Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny.
Aktuálne otázky sociálnej práce s osobami odkázanými na sociálne služby
Autizmus ako sociálny problém v kontexte sociálnej práce
Prípadová štúdia procesu umiestňovania seniora a jeho adaptácia v zariadení sociálnych služieb
doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD.
048/4464783
Význam supervízie v práci riadiacich pracovníkov v sociálnej sfére
Analýza aktuálneho stavu supervízie v sociálnej práci v podmienkach Slovenskej republiky
Manipulácia ako forma moci v sociálnej práci
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
048/4464784
Potenciál organizácií poskytujúcich sociálne služby v BBSK v oblasti sociálneho podnikania
Manažérske funkcie v práci riadiacich pracovníkov v sociálnej práci
Prínosy dobrovoľníctva v nemocničnom prostredí
Manažérske funkcie a ich zvládanie v zariadeniach sociálnych služieb v čase pandémie spôsobenej ochorením COVID-19
Mimovládne neziskové organizácie v práci s ľuďmi s mentálnym postihnutím
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
048/4464525
Sociálno-výchovný preventívny program zameraný pre deti ohrozené drogovou závislosťou
Terénna sociálna práca v centrách pre deti a rodiny
Návrh preventívneho programu so zameraním pre adolescentov s poruchami správania v praxi sociálneho pracovníka
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
048/4464784
Medzigeneračná chudoba ako sociálny problém
Manažment dobrovoľníkov a dobrovoľníčok v sociálnych službách
Stereotypy v sociálnej práci
Vplyv médií na agresivitu mládeže v kontexte sociálnej prace s rizikovou mládežou
PhDr. Marek Stachoň, PhD.
048/4464350
Sociálne podnikanie a jeho význam pre sociálnu politiku
Etické rozmery sociálnej spravodlivosti v sociálnej práci
Opustené deti v Banskej Bystrici v období 1. Československej republiky
VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry sociálnej práce PF UMB, Katedry psychológie PF UMB a Katedre pedagogiky a andragogiky PF UMB.
Ján Kováč; jan.kovac@student.umb.sk
Margita Skubáková; margita.skubakova@student.umb.sk
Pre prvý ročník štúdia je študijnou poradkyňou Mgr. Jana Šolcová, PhD, pre druhý ročník doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD. a pre tretí ročník je študijným poradcom PhDr. Marek Stachoň, PhD.
Kontakty na študijných poradcov a poradkyne sú zverejnené na web stránke katedry a komunikované študentom na začiatku akademického roka. Na katedre je skupine priradený študijný poradca v prvom ročníku bakalárskeho štúdia a skupinu sprevádza počas celého obdobia štúdia.
Práca študijného poradcu sa riadi Smernicou č.2/2021 o podpore pri adaptácii na štúdium na PF UMB.
Študijná referentka
Mgr. Ivona Bajsová
048/4464248
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
PhDr. Marek Stachoň, PhD.
048/4464350
Koordinátor kreditového systému štúdia
Mgr. Marián Lakomčík
Referentka pre medzinárodné vzťahy a mobility
Ing. Anita Dienešová
Koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami
doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.
Psychologické poradenstvo
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
lada.kaliska@umb.sk
prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.
048/446 4718 jana.stehlikova@umb.sk
PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
lucia.paskova@umb.sk
Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.
Pastoračné poradenstvo
doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.
doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.
Sociálne poradenstvo
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
Právne poradenstvo
Mgr. Jakub Dzimko
048/446 3149
JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.
Špeciálno-pedagogické poradenstvo
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
048/446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk
doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.
Komunikácia cez sociálne siete
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
Koordinátorka odborných praxí
Mgr. Michaela Šavronochová, PhD.
Ďalšie možnosti podpory a poradenstva pre študentov
Od roku 2021 UMB implementuje rozvojový projekt podporený Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, v rámci ktorého bolo v septembri 2021 založené Univerzitné poradenské a podporné centrum, ktoré poskytuje sociálne, psychologické, právne, pastoračné, špeciálno-pedagogické a kariérové poradenstvo pre študentov a študentky a uchádzačov a uchádzačky o štúdium so špecifickými potrebami a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Služby centra sú poskytované študentstvu a uchádzačom o štúdium na profesionálnej úrovni v bezpečnom priestore pri dodržiavaní najvyšších etických princípov poradenskej praxe. Poradenstvo je zabezpečené v spolupráci so zamestnanectvom UMB, externými odborníčkami a odborníčkami a študentmi a študentkami odborov, ktoré majú v praxi tento typ poradenstva poskytovať a ktorí pracujú pod supervíziou. Študenti a študentky UMB majú ľahký prístup k poradenským a podporným službám, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom pre ich úspešné napredovanie v štúdiu a ich emocionálny, sociálny, intelektuálny a profesijný rozvoj a rast. Toto centrum zabezpečuje osobné a dištančné poradenstvo pre študentstvo a špeciálno-pedagogické poradenstvo pre špecifickú skupinu študentov a uchádzačov so špeciálnymi potrebami. V rámci aktivít Kariérneho centra UMB je možné využiť služby kariérového poradenstva (individuálne a skupinové), zúčastniť sa workshopov a tréningov zameraných na riadenie kariéry alebo si vyskúšať priebeh assessment centra. Jedným z cieľov centra je aj sprostredkovanie kontaktu medzi študentmi a potenciálnymi zamestnávateľmi formou veľtrhov práce, odborných prednášok, workshopov a exkurzií. Kariérne centrum UMB na svojich stránkach a sociálnych sieťach pravidelne informuje o aktuálnych pracovných pozíciách, ponukách stáží a praxí.
PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).
Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.
Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém pre hybridné a dištančné vyučovanie.
Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.
Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.
PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskych pomôcok. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách Katedry sociálnej práce PF UMB. Katedra sociálnej práce na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V LMS moodle poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch pri ktorých ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.
Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti sociálnej práce. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnicu a študovňu, v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti sociálnej práce, spoločenských, humanitných a edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne sú aj publikácie a časopisy z odboru sociálna práca.
V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú, prípadne hybridnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.
Pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu spolupracujeme s viacerými partnermi z praxe. V prvom rade sú to organizácie a inštitúcie, s ktorými spolupracujeme v oblasti zabezpečovania odborných praxí študentov sociálnej práce. Katedra sociálnej práce PF UMB si buduje dlhodobo kontakty s kvalitnými praxovými pracoviskami, ktoré každoročne oslovuje na spoluprácu. Praxovým pracoviskám, s ktorými spolupracujeme dlhšiu dobu a sú pozitívne hodnotené študentmi udeľujeme z pozície fakulty certifikát a označenie Špecializované výučbové zariadenie PF UMB. Ďalšou oblasťou spolupráce je implementácia stratégie service learning, ktorá je súčasťou viacerých predmetov v študijnom programe. V rámci tejto stratégie študenti realizujú v spolupráci s našimi partnermi projekty zamerané na riešenie konkrétnych problémov a potrieb. Stratégia service learning je tiež jedným z modelov odbornej praxe našich študentov. S organizáciami spolupracujeme aj v rámci ich účasti na prednáškach a seminároch v rámci predmetov a na spoluorganizácii rôznych podujatí, ktorých súčasťou sú aj študenti, napríklad dni sociálnej práce, konferencie, semináre, Týždeň dobrovoľníctva a pod. Dlhodobo tiež spolupracujeme na realizácii Medzinárodnej ceny Vojvodu z Edinburghu, v rámci ktorej si naši študenti rozvíjajú mentorignové zručnosti.
Medzi našich dlhodobých partnerov v uvedených oblastiach patria tieto organizácie:
Banskobystrický samosprávny kraj, Centrum dobrovoľníctva, n.o., Centrum pre deti a rodiny Svetluška, Centrum včasnej intervencie, n.o., Banská Bystrica, Dobrý kraj Rozvojová agentúra BBSK, n. o., Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Hron, Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Luna, Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Sénium Banská Bystrica, Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Slovenská Ľupča,
Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Zvolen, Jeden rodič, n.o., Mesto Banská Bystrica a zariadenia mesta, Návrat, pobočka Banská Bystrica, Návrat-RDZO, Občianske združenie Nádej deťom Banská Bystrica, Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií,
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Banská Bystrica, Úsmev ako dar, Združenie mladých Rómov .
Katedra sociálnej práce PF UMB je sídlom Asociácie vzdelávateľov v sociálnej práci a doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. je v súčasnosti predsedom asociácie. Cez túto organizáciu spolupracujeme s ostatnými pracoviskami, ktoré vzdelávajú študentov v odbore sociálna práca a zapájame sa do celoslovenského kola študentskej vedeckej a odbornej činnosti v odbore sociálna práca. Katedra je zároveň členom European Association of Schools of Social Work, v rámci ktorej buduje kontakty so školami v zahraničí. Hlavným cieľom spolupráce s týmito partnermi je zvyšovanie kvality vzdelávania v sociálnej práci.
V rámci medzinárodnej spolupráce rozvíjame spoluprácu s partnermi v Európe aj mimo nej. Medzi našich partnerov, s ktorými realizujeme výmeny učiteľov aj študentov a pozývame učiteľov na prednáškové pobyty patria tieto akademické pracoviská: Masarykova univerzita, Brno; Univerzita Hradec Králové; Univerzita Palackého v Olomouci; Ostravská univerzita v Ostravě; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Uniwersytet Slaski w Katowicach; Evangelische Hochschule Dresden, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Mykolas Romeris University, Vilnius, LITVA a iné
UMB ponúka študentom bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.
V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.
Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).
Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí. Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).
Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Od roku 2021 je UMB súčasťou medziuniverzitného dobrovoľníckeho a service learningového programu s názvom FLY, v rámci ktorého sa študenti počas leta môžu zapojiť do medzinárodných dobrovoľníckych a service learnigových projektov.
Pre štúdium bakalárskeho študijného programu sociálna práca sú požadované najmä schopnosti súvisiace s výkonom sociálnej práce ako pomáhajúcej profesie.
Základným predpokladom prijatia na štúdium je úspešné ukončenie stredoškolského štúdia s maturitou.
Ďalším predpokladom sú osobnostné vlastnosti a kompetencie viažuce sa na výkon profesie sociálna práca, najmä: komunikačné, sociálne a emocionálne kompetencie, schopnosť organizovať a plánovať prácu, schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť, tvorivosť a flexibilita, sociálna zrelosť, angažovanosť, schopnosť spolupráce, záujem o sebarozvoj.
Osobitým prekladom sú študijné schopnosti uchádzača, t.j. pripravenosť zvládnuť požiadavky vysokoškolského štúdia. Štúdium sa realizuje v slovenskom jazyku, preto je požadované písomné a ústne ovládanie slovenského alebo českého jazyka, vítaná je znalosť aspoň jedného svetového jazyka.
Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle UMB, PF UMB spolu so zoznamom všetkých ponúkaných študijných programov. Akademický senát PF UMB každoročne schvaľuje Zásady konania prijímacích skúšok na PF UMB v Banskej Bystrici. Prihlášky sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený, zvyčajne do 31.3. príslušného akademického roka.
Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie vysvedčenia o maturitnej skúške. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej súčasti sú v predpísanom termíne zverejnené. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty. O prijatí resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré sa získa zoradením uchádzačov podľa dosiahnutého počtu bodov. V prípadoch po ukončení procesu prijímania prihlášok na štúdium, keď počet uchádzačov výrazne neprevyšuje, je rovný, alebo nižší ako plánovaný počet prijatia, môže dekan/dekanka rozhodnúť o prijatí bez prijímacích skúšok. O tomto rozhodnutí sú uchádzači včas upovedomení písomne.
V študijnom programe sociálna práca sa výber uchádzačov realizuje na základe výsledkov ústneho pohovoru. Pohovory sú špecifickou formou na zistenie predpokladov pre študijný program sociálna práca a perspektívne pre výkon profesie sociálna práca. Obsahom ústneho pohovoru sú tieto tematické okruhy: preukázanie potrebných predpokladov a schopností na vysokoškolské štúdium, komunikačné zručnosti, motivácia k štúdiu, riešenie sociálnej situácie, aktuálny sociálno-politický prehľad, angažovanosť uchádzača v oblasti dobrovoľníctva, mimoškolských aktivít, aktivít neformálneho vzdelávania a pod.
Na základe súčtu získaných bodov z pohovoru sa stanovuje poradie uchádzačov pre prijatie. V prípade nižšieho (rovnakého) počtu uchádzačov o štúdium, ako minimálny predpokladaný počet prijatia, môže dekan fakulty rozhodnúť o nevykonaní (resp. odpustení) prijímacích skúšok alebo ich časti.
Zásady prijímacieho konania pre študijný program sociálna práca na PF UMB rešpektujú tieto požiadavky:
Objektivita. Objektivita pohovoru je zabezpečená ich realizáciou pred minimálne trojčlennou komisiou so šablónou kriteriálneho hodnotenia za jednotlivé sledované oblasti. Kritériá sú určené tak, aby všestranne posúdili tie predpoklady, ktoré sú pre štúdium sociálnej práce rozhodujúce. Nemajú diskriminačný charakter, ale sledujú cieľ selektívnosti pri výbere najvhodnejších.
Anonymita. Spôsob realizovania pohovorov, ako aj ich vyhodnotenie a zverejnenie výsledkov je zabezpečený dôsledne anonymne, s použitím kódu uchádzača a utajením jeho mena. Až po vyhodnotení prostredníctvom počítačového programu a vytvorením nezávislého a objektívneho poradia sa ku kódom priradia mená uchádzačov.
Transparentnosť. Kritériá a požiadavky na uchádzačov sú vopred zverejnené a ľahko prístupné, o náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje dekan, do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok dostanú uchádzači oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium.
Spravodlivosť a dodržiavanie zásady rovného zaobchádzania s uchádzačmi. Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia. U zahraničných študentov sa postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách, uchádzačom so špecifickými potrebami bude poskytnutá adekvátna podpora.
Kompetentnosť. Prijímacia komisia menovaná dekanom fakulty je zložená z učiteľov zabezpečujúcich profilové disciplíny, prípadne iných učiteľov významne participujúcich na študijnom programe.
Plánovaný počet prijatých študentov za posledné obdobie (akademický rok 2021/2022) bol 15. Prihlásilo sa 50 uchádzačov, ktorí sa zúčastnili prijímacieho konania. 42 uchádzači boli prijatí a 24 nastúpili na štúdium.
Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou UMB č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB.
Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu,
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB,
- prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,
- vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,
- prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,
- mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,
- elektronická schránka podnetov a pripomienok,
- hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,
- prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,
- hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,
- hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,
- hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,
- zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi,
- ďalšie prieskumy a hodnotenia podľa aktuálnych potrieb.
Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované a zverejňované v samostatnej sekcii webovej stránky PF UMB.
Na katedre SP každý semester realizujeme pre získanie spätnej väzby o kvalite výučby pedagogické pozorovania na výučbe, neformálne stretnutia so študentmi, rozhovory, sebareflexie a iné aktivity. Zo zrealizovaných aktivít vedúci katedry pripravuje správu. Zo správ z posledných rokov vyberáme tieto identifikované silné stránky: výrazná aktivizácia študentov na seminároch, dôsledná príprava na vyučovanie, zaujímavo spracovaná a priebežne aktualizovaná téma, využívanie praktických ukážok metód, využívanie otvorených otázok pri výučbe, poskytnutie adekvátneho priestoru na spätnú väzbu od študentov. Ako rezervy boli identifikované: menší priestor študentov na priebežné kladenie otázok vzhľadom k obmedzenému času vyučovacej jednotky, nedostatočná aktivizácia všetkých študentov, nižšia zrozumiteľnosť vysvetlenia pojmov vzhľadom k doterajším vedomostiam študentov, problémy v motivácii časti študentov pri participácii na realizovaných aktivitách. Návrh opatrení prijatých na Katedre sociálnej práce PF UMB: zavedenie pozície tútorov/študijných poradcov jednotlivých ročníkov študijných programov realizovaných na KSP, využívanie mimovyučovacích aktivít realizovaných na KSP na aktivizáciu študentov na vyučovaní, vhodná tvorba rozvrhu vzhľadom k psychohygiene a časovej náročnosti štúdia, vytvorenie väčšieho priestoru pre študentov na vyjadrenie ich názorov a postojov predovšetkým na seminároch, umožnenie vyjadrovania spätnej väzby študentov aj v mimovyučovacom čase, počas konzultačných hodín.
Študenti bakalárskeho študijného programu sociálna práca sa zapojili v minulom období do prieskumov realizovaných zo strany fakulty aj zo strany Katedry sociálnej práce PF UMB.
Z úrovne PF UMB sa realizoval viackrát zber dát počas dištančnej výučby, ich výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti. Zber bol anonymný a teda nie je možné selektovať študentov zo študijného programu sociálna práca. Do meraní sa po výzve na hodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou dištančného štúdia za LS 2020/21 zapojilo 156 študentov, pričom 85% študentov bolo spokojných s kvalitou dištančného vzdelávania, 81% s prístupom vyučujúcich, 91% študentov konštatovali, že výučba prebiehala cez MS Teams alebo inú aplikáciu prebiehala priebežne podľa rozvrhu, prípadne cez nahrávky streamovaných videí ukladaných do moodle. Ku kvalite výučby priamo smerom ku Katedre sociálnej práce boli len pozitívne odpovede. Pozitívne hodnotenia sú podľa nášho názoru aj dôsledkom opatrení prijatých na PF UMB od začiatku výučby. Zo strany PF UMB boli realizované školenia pre vyučujúcich ako pracovať s moodeom a v online prostredí, bola realizovaná kontrola kurzov v moodli a ocenení a motivovaní učitelia, ktorí mali pripravené kurzy v súlade s požiadavkami a individuálne riešení, tí, ktorí nemali.
Každý vyučujúci katedry po realizácii semestra zasiela študentom link na dotazník, v ktorom študent hodnotí kvalitu výučbu v rámci konkrétneho predmetu. Za letný semester akademického roka 2020/2021 sme v rámci tohto hodnotenia získali 194 odpovedí, pričom na 5 stupňovej škále, kde 5 bolo najlepšie hodnotenie, bolo priemerné hodnotenie 4,8 až 4,4 boda. Voľné odpovede študentov boli rovnako pozitívne, oceňovali najmä prístup vyučujúcich a spôsob práce počas hodín. Za zimný semester akademického roka 2021/2022 výsledky ešte analyzujeme. Z hodnotenia si každý vyučujúci spracováva pre seba internú správu, ktorú analyzuje pri hodnotiacom rozhovore s vedúcim katedry a osobou zodpovednou za kvalitu študijného programu. Súbor s hodnotením je prístupný na Katedre sociálnej práce PF UMB.
Katedra sociálnej práce realizovala v roku 2020 špecifický prieskum medzi študentmi sociálnej práce, ktorého sa zúčastnilo 30 študentov bakalárskeho štúdia. Študenti hodnotili spokojnosť s prístupom vyučujúcich k študentom, odbornosť vyučujúcich na katedre, podporu a pomoc tútora ročníka, kvalita a odbornosť výučby predmetov, zaujímavosť ponúkaných predmetov, skladba predmetov ponúkaných v jednotlivých ročníkoch, využiteľnosť absolvovaných predmetov v budúcej praxi a prístup študijného oddelenia k študentom. Hodnotenie bolo na škále od 1 do 5, kde 1 bolo veľmi spokojný a 5 veľmi nespokojný. Priemerné hodnotenie jednotlivých aspektov bolo od 1,45 (odbornosť vyučujúcich) až 2,6 (prístup študijného oddelenia). Medián a modus bol 1 a 2. Samostatne tiež hodnotili jednotlivé aspekty dištančného vzdelávania, priemer hodnotenia bol od 1,76 až 1,94 boda. Množstvo študentov vyjadrilo svoje postrehy v otvorenej otázke, kde mali priestor pre návrhy súvisiace so zlepšením spokojnosti so štúdiom, prípadne čo by chceli zmeniť na štúdiu sociálnej práce na PF UMB. Niektorí študenti si myslia, že Moodle je veľmi dobrým nápadom, ale že je veľmi neprehľadne spracovaný, uvítali by aby tam boli dostupné veci len pre konkrétneho študenta. Zlepšenie prepojenia Moodle a e-mailového konta synchronizáciou kalendára, kde by študenti jasne videli úlohy a stretnutia. Študenti by boli radšej keby im katedra ponúkla viacej praxe, privítali by väčšiu ochotu a pomoc od študijného oddelenia, aby mohli študenti brať študijné oddelenie ako oporu keď niečo
nevedia. V rámci dištančnej formy štúdia študenti a študentky by privítali sprístupnenie online učebníc, kníh prípadne metodík k vyučovacím predmetom. Študenti by tiež uvítali menej seminárnych prác, odborných esejí, pracovných zošitov a miesto toho by radšej uvítali praktické informácie, úlohy, ktoré sú viac zamerané na priamu sociálnu prácu a jej význam. Správa je prístupná na Katedre sociálnej práce.
Na základe uvedených spätných väzieb boli prijaté tieto opatrenia:
- na Katedre sociálnej práce PF UMB má každý predmet aj v dennom štúdiu vytvorený kurz v moodli,
- pri zosúlaďovaní študijných programov pre prax formou exkurzie zaradili ako súčasť niektorých predmetov a navýšili sme počet hodín odbornej praxe v druhom ročníku;
- v rámci zosúlaďovania sme pri niektorých predmetoch upravili spôsob a formu priebežného hodnotenia tak, aby boli dosahované výstupy vzdelávania definované v predmete a úlohy boli prepojené na nadobúdanie zručností súvisiacich s výkonom sociálnej práce v praxi;
- o hodnotení smerom k študijného oddeleniu sme informovali prodekanku pre pedagogickú činnosť;
pokračujeme v realizácii vzájomných i pedagogických pozorovaní vyučujúcich v každom semestri.
V roku 2020 Katedra sociálnej práce zrealizovala prieskum medzi absolventmi, do ktorého sa zapojilo spolu 31 absolventov, a z nich boli 3 absolventi bakalárskeho štúdia, 27 absolventov magisterského štúdia a 1 absolvent PhD. štúdia. Správa je k dispozícii na Katedre sociálnej práce PF UMB. Iba jeden respondent uviedol, že bol so štúdiom nespokojný. Absolventi ďalej hodnotili spokojnosť s materiálnym vybavením školy, dostupnosťou študijných zdrojov, prínosom, teoretických vedomostí, prepojením teórie a praxe, využitím poznatkov v zamestnaní, pripravenosťou na výkon povolania, postavením teoretických a praktických predmetov v rozvrhu štúdia, profesionálnymi kompetenciami vyučujúcich, prístup vyučujúcich k študentom na vyučovaní, prístup študijného oddelenia, dĺžkou odbornej praxe, odborným vedením praxe, zdokonaľovaním sa v praxi, prínosmi praxe počas štúdia, pripravenosťou na naplnenie kariérnych ambícií a realizáciou vlastných nápadov v praxi. Prevažná väčšina respondentov vyjadrila s jednotlivými aspektmi hodnotenia spokojnosť a vysokú spokojnosť. Najmenšiu mieru spokojnosti sme zaznamenali pri dĺžke praxe, prepojení teórie a praxe a pomere teoretických a praktických predmetov. Ďalej absolventi hodnotili do akej miery bolo štúdium sociálnej dobrým základom pre výkon úloh súvisiacich so sociálnou prácou v praxi. Tu sme zaznamenali najnižšiu mieru spokojnosti s pripravenosťou pre výkon administratívnych činností, pre poskytovanie sociálnej intervencie a riešenie problémov klientov a pre tvorbu individuálnych plánov rozvoja klienta/či iných cieľov práce.
Na základe uvedených spätných väzieb boli prijaté tieto opatrenia:
- odbornú prax sme posilnili vo forme zavedenia stratégie service learning vo viacerých predmetoch bc. štúdia sociálnej práce; táto stratégia dáva priestor pre rozvoj schopnosti nachádzať riešenie v spolupráci s klientmi a aplikovať ich v praxi;
- tému tvorby plánov sme zaradili do viacerých predmetov v rámci bakalárskeho štúdia,
- v rámci zosúlaďovania sme pri niektorých predmetoch upravili spôsob a formu priebežného hodnotenia tak, aby boli dosahované výstupy vzdelávania definované v predmete a úlohy boli prepojené na rozvoj zručností pre intervencie;
v ďalšom období plánujeme aj úpravu podmienok pre absolvovanie odbornej praxe v spolupráci s praxovými pracoviskami, tak aby reálne rozvíjala zručnosti študentov a študentiek v priamej práci s cieľovými skupinami a nespočívala len v pozorovaniach a administratívnej práci.
Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:
CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),
ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),
ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)
KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).