DOKUMENT
Študijný program 22_SPRdm - sociálna práca
Štúdium Stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Schvaľovanie študijného programu sa realizuje na dvoch úrovniach v súlade s predpismi. Študijný program schvaľuje: 1. Rada pre vnútorný systém kvality PF UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality PF UMB a Smernicou PF UMB č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ. 2. Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality UMB, Smernicou UMB č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ a Metodickým pokynom č. 4/2021 na zosúladenie študijných programov a odborov habilitačného konania a odborov inauguračných konaní na UMB v Banskej Bystrici podľa zákona č. 269/2018 Z.z. do 31.8.2022.
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
06.02.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
06.02.2022
Odkaz na hodnotiacu správu k žiadosti o akreditáciu študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z.:
https://umbsk.sharepoint.com/sites/VnutornySystemKvalityUMB/AccreditationStudyProgramsPF/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FVnutornySystemKvalityUMB%2FAccreditationStudyProgramsPF%2FSoci%C3%A1lna%20pr%C3%A1ca%202st%2DDe%2FZapisnice%20RVSK%2F23922%5Fsocialna%5Fpraca%5FMgr%5Fdenne%5FDPSsprava%2Epdf&parent=%2Fsites%2FVnutornySystemKvalityUMB%2FAccreditationStudyProgramsPF%2FSoci%C3%A1lna%20pr%C3%A1ca%202st%2DDe%2FZapisnice%20RVSK&p=true&ga=1
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Sociálna práca
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
2.stupeň 767 – magisterský študijný program pokračujúci po dosiahnutí bakalárskeho vzdelania, 7761 Sociálna práca
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7761 Sociálna práca
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
f) - Udeľovaný akademický titul pred menom.
Mgr.
g) - Forma štúdia.
denná
i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
2 roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
Plánovaný počet študentov: 15 Skutočný počet uchádzačov v akademickom roku 2021/2022: 16 Počet študentov v akademickom roku 2021/2022: 14
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent magisterského študijného programu sociálna práca je pripravený pre výkon odborných činností vykonávaných v zmysle Zákona č. 219/2014 o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Absolvent magisterského štúdia tohto študijného programu sa môže uplatniť ako sociálny pracovník, posudkový sociálny pracovník, sociálny poradca, poradca pre jednotlivca, pár a rodinu, špecialista v oblasti sociálnej a rodinnej politiky, špecialista v oblasti politiky zamestnanosti a trhu práce, odborný pracovník poradenských služieb zamestnanosti, odborný pracovník samosprávy v sociálnej oblasti, odborný pracovník v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí, špecialista samosprávy pre sociálne služby, špecialista sociálnej kurately, riaditeľ zariadení sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately, riaditeľ zariadení sociálnych služieb, vedúci pracovník v neziskovom sektore, ako koordinátor rôznych projektov alebo pracovník a riaditeľ v sociálnych podnikoch. Je pripravený pre priamu prácu s rôznymi cieľovými skupinami sociálnej práce a pre výkon manažérskej, metodickej, koncepčnej, projektovej a výskumnej činnosti v rámci organizácií štátnej správy, samosprávy, neziskového sektora a podnikateľskej sféry.

Absolvent disponuje týmito vedomosťami:


má hĺbkové a prierezové vedomosti z odboru sociálna práca, o histórii a súčasných problémoch a trendoch v profesii a teórii sociálnej práce, rozumie interdisciplinárnym súvislostiam odboru;

• rozumie teóriám, metódam a formám sociálnej práce s rôznymi cieľovými skupinami a špecifikám týchto skupín;

•  má hĺbkové vedomosti o mládeži ako sociálnej skupine, orientuje sa v aktuálnej mládežníckej politike a práci s mládežou; 

• orientuje sa v teoretických konceptoch sociálnej politiky a legislatíve v sociálnej oblasti, rozumie sociálno-politickým rozhodnutiam a ich dôsledkom (v regionálnom aj národnom kontexte) na klienta sociálnej práce, jeho rodinu a organizácie poskytujúce služby sociálnej práce;

•  ovláda východiská a postupy kvalitatívneho a kvantitatívneho výskumu v sociálnej práci a rozumie potrebe participatívneho výskumu v kontexte sociálnej práce;

•  rozumie významu supervízie pre prax sociálnej práce;

•  ovláda teoretické koncepty a postupy participatívneho riadenia, plánovania a projektovania v sociálnej práci;

•  rozumie štrukturálnym prekážkam, ktoré prispievajú k udržaniu nerovností, diskriminácie, a zneužívania.

Absolvent disponuje týmito zručnosťami:

• je schopný aktívne získavať nové informácie a integrovať ich do svojho doterajšieho poznania, pričom toto poznanie je schopný tvorivo využiť pri práci s jednotlivcami, skupinami a komunitami, pri navrhovaní riešení sociálnych výziev na rôznych úrovniach a pri rozvoji odboru sociálna práca;

• disponuje zručnosťami pre priamu prácu s jednotlivcami, skupinami a komunitami, pre poskytovanie sociálneho poradenstva, sociálnej rehabilitácie a krízovej intervencie a pre presadzovanie záujmov zraniteľných skupín;

•  je schopný samostatne reflektovať a vyhodnocovať riešené problémy a životné situácie mládeže,

•  disponuje manažérskymi zručnosťami pre riadenie tímov v rôznych oblastiach výkonu sociálnej práce;

•  pri výkone sociálnej práce a komunikácii efektívne využíva podporu informačných a komunikačných technológií;

•  je pripravený prezentovať výsledky vlastnej analýzy, štúdia a výskumu odbornej aj laickej verejnosti;

•  je pripravený celoživotne sa vzdelávať a niesť zodpovednosť za svoj ďalší profesijný rozvoj a starostlivosť o seba;

•  dokáže navrhnúť a zrealizovať výskum v sociálnej práci.


Absolvent disponuje týmito kompetenciami

• je schopný vyhľadať, osloviť, motivovať pre spoluprácu a samostatne posúdiť životnú situáciu klienta, určiť mieru jeho sociálneho rizika, naplánovať, zvoliť a využiť adekvátnu metodiku práce pre svoju preventívnu a intervenčnú odbornú činnosť a vyhodnotiť účinnosť poskytovanej pomoci;

• dokáže navrhnúť a implementovať programy intervencie, prevencie a koncepčné riešenia sociálnych problémov a výziev pri uplatnení participatívneho prístupu;

• dokáže analyzovať sociálnu situáciu v lokalite/regióne, vytvárať a implementovať koncepčné a strategické riešenia sociálnych problémov mládeže a programy, projekty, a preventívne opatrenia pre riešenie potrieb rôznych skupín mládeže;

•  je pripravený pre výkon praxe založenej na dôkazoch;

•  pri výkone sociálnej práce reflektuje profesijné etické požiadavky, koná eticky a je pripravený niesť zodpovednosť za svoju činnosť a rozhodnutia s prihliadnutím na širšie spoločenské dôsledky;

•  posilňuje odborovú, medziodborovú a medziprofesijnú spoluprácu a prácu v tíme;

•  dodržiava zásady psychohygieny a využíva supervíziu ako nástroj svojho profesionálneho rozvoja;

aktívne sa angažuje pri odstraňovaní sociálnych nerovností, ochrane a podpore práv a právom chránených záujmov, podpore sociálnej inklúzie a spravodlivosti a dosahovaní cieľov trvalo udržateľného rozvoja.


Ciele a výstupy vzdelávania profilových premetov sú uvedené v samostatnej prílohe. V samostatnej prílohe uvádzame súbeh programov v jednotlivých stupňoch štúdia v odbore sociálna práca, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia.

Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahujú Informačné listy predmetov uvedené v samostatnej prílohe.

b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Študijný program sociálna práca na magisterskom stupni štúdia na Pedagogickej fakulte UMB je originálny svojím zameraním a dôrazom nielen na formovanie kompetencií v priamej práci s cieľovými skupinami sociálnej práce, ale aj v riadení organizácií a ľudských zdrojov v organizáciách v pôsobnosti sociálnej práce a v príprave na pôsobenie na úrovni navrhovania a tvorby projektov, programov a stratégií v oblasti sociálnej práce. Pri príprave študentov a študentiek pre pôsobenie v oblasti sociálnej práce kladieme dôraz na rozvoj kompetencií potrebných pre výkon praxe založenej na dôkazoch a na využívane participatívnych prístupov v praxi aj vo výskume, ktoré aktívne zapájajú jednotlivcov, skupiny a komunitu do riešenia problémov, ktoré sa ich týkajú. V programe aplikujeme stratégiu service learning, ktorá cielene rozvíja nielen profesijné, ale aj prenositeľné spôsobilosti a aktivizuje študentov ako nositeľov zmien pri odstraňovaní sociálnych nerovností a podpore sociálnej inklúzie a spravodlivosti. Originalita študijného programu spočíva aj v zameraní na prácu s mládežou, ktorej sa z rôznych hľadísk venujú viacerí členovia a členky katedry. Pri realizácii programu úzko spolupracujeme s praxou nielen v rámci odborných praxí, ale aj pri realizácii konkrétnych projektov a výskumov, ktoré sú cielene a integrálne prepojené s procesom vzdelávania študentov a študentiek. V programe rozvíjame aj medzinárodnú dimenziu vzdelávania, viaceré predmety ponúkame v anglickom jazyku a hosťujeme v programe študentov a učiteľov zo zahraničia.   

Absolvent magisterského študijného programu sociálna práca je pripravený pre výkon odborných činností vykonávaných v zmysle Zákona č. 219/2014 o sociálnej práci a o podmienkach na výkon niektorých odborných činností v oblasti sociálnych vecí a rodiny a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Absolvent magisterského štúdia tohto študijného programu sa môže uplatniť ako sociálny pracovník, posudkový sociálny pracovník, sociálny poradca, poradca pre jednotlivca, pár a rodinu, špecialista v oblasti sociálnej a rodinnej politiky, špecialista v oblasti politiky zamestnanosti a trhu práce, odborný pracovník poradenských služieb zamestnanosti, odborný pracovník samosprávy v sociálnej oblasti, odborný pracovník v oblasti sociálnoprávnej ochrany detí, špecialista samosprávy pre sociálne služby, špecialista sociálnej kurately, riaditeľ zariadení sociálno-právnej ochrany detí a sociálnej kurately a riaditeľ zariadení sociálnych služieb. Je pripravený pre priamu prácu s rôznymi cieľovými skupinami sociálnej práce a pre výkon manažérskej, metodickej, koncepčnej, projektovej a výskumnej činnosti. Primárnou oblasťou uplatnenia absolventov a absolventiek sú organizácie pod gesciou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, ako napríklad Úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, poskytovatelia sociálnych služieb, organizácie realizácie sociálno-právnu ochranu a kuratelu, ale aj organizácie a inštitúcie pôsobiace v oblasti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny, Ministerstva spravodlivosti SR, Ministerstva vnútra SR či Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Absolventi nachádzajú uplatnenie aj v rámci orgánov miestnej a regionálnej samosprávy a štátnej správy.

Potenciál študijného programu z hľadiska uplatnenia jeho absolventov indikujú aktuálne sociálne problémy, demografické zmeny v populácii, ale aj prechod z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť v oblasti sociálnej služieb. Správa o Európskej komisie o Slovensku z roku 2019 konštatuje okrem iného v sociálnej oblasti nedostatok sociálnych pracovníkov a potrebu zvýšenia platov a atraktivity tohto povolania.  

c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Ružomberok, Námestie slobody 9, 034 01 Ružomberok

Banskobystrický samosprávny kraj, Námestie SNP 23, 974 01 Banská Bystrica

3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Podľa webového portálu www.uplatnenie.sk  a údajov k 30.6.2020 v roku 2018 ukončilo magisterské štúdium sociálnej práce v dennej a externej forme štúdia 31 absolventov a absolventiek, pričom len 2 z nich sú evidovaní ako nezamestnaní. V roku 2019 ukončilo štúdium 24 absolventov a absolventiek ani jeden nie je nezamestnaní. Z absolventov v roku 2018 54% pracovalo k 30.6.2020 v odbore, z absolventov v roku 2019 62% pracovalo k 30.6.2020 v odbore. Na Katedre sociálnej práce PF UMB vytvárame databázu absolventov a absolventiek a sledujeme ich uplatnenie najmä na neformálnej báze. S mnohými sme stále v kontakte, nakoľko pôsobia ako sprievodcovia našich študentov a študentiek počas odbornej praxe, ale tiež ich zapájame do aktivít organizovaných na katedre a pozývame ako odborníkov a odborníčky z praxe na výučbu. V roku 2020 sme  zrealizovali prieskum spokojnosti absolventov a absolventiek, ktorého sa zúčastnili absolventi a absolventky od roku 2015. Z toho bolo 27 absolventov magisterského štúdia. Z nich v praxi sociálnej práce pôsobí 21. Správa z prieskumu je k dispozícii na Katedre sociálnej práce PF UMB.

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Absolventi a absolventky štúdia sociálnej práce na PF UMB pôsobia aj v pozícii riaditeľov a riaditeliek zariadení sociálnych služieb, zariadení sociálno-právnej ochrany, vedúcich odborov sociálnych vecí v rámci regionálnej a miestnej samosprávy. Za úspešných absolventov a absolventky považujeme aj tých, ktorí pôsobia na pozíciách sociálnych pracovníkov a pracovníčok v praxi, či na akademickej pôde a v rámci decíznej sféry.

Príklady úspešných absolventov a absolventiek:

Mgr. Denisa Pecníková, sociálna pracovníčka v Centre pre deti a rodiny

Mgr. Jakub Grančay, riaditeľ resocializačného zariadenia Návrat

PhDr. Jana Dupáková, riaditeľka DD a DSS Senium

Mgr. Simona Slašťanová, sociálna pracovníčka

Mgr. Alexandra Matiszová, koordinátorka komunitného centra

Mgr. Mária Joklová, projektová a programová koordinátorka

c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu. Okrem individuálne spracovaných a zaslaných pripomienok od zástupcov zamestnávateľom sme zrealizovali spoločné stretnutie k hodnoteniu študijného programu a získaniu spätnej väzby. Pred stretnutím si mohli zamestnávatelia preštudovať poklady zaslané k študijnému programu aj k ostatným stupňom a formám štúdia. Na stretnutí bolo pozitívne ocenené spracovanie podkladov, zamestnávatelia ocenili kvalitu programu a vyjadrili sa k dlhodobej spolupráci. Pripomienky boli akceptované.

V roku 2020 sme uskutočnili prieskum medzi potenciálnymi a reálnymi zamestnávateľmi našich absolventov. Zisťovali sme, aký je názor reálnych a potencionálnych zamestnávateľov na pripravenosť absolventov sociálnej práce PF UMB pre výkon praxe a aká je ich spokojnosť s našimi absolventmi. Do prieskumu sa zapojilo 22 zamestnávateľov, pričom 14 zamestnáva našich absolventov a absolventky. Zamestnávatelia hodnotili našich absolventov ako celkovo dobre pripravených. Najviac návrhov na úpravy smerovalo k odbornej praxi počas štúdia. Tieto aj ďalšie návrhy sme zapracovali v procese zosúlaďovania študijného programu. Správa je prístupná na Katedre sociálne práce PF UMB. 

4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB a v Študijnom poriadku UMB.

 

Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:

-  Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci na funkčných miestach profesorov a docentov.

-  Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje jeho postavenie v štruktúre študijného programu a zodpovedná záťaži študenta (povinný predmet, povinne voliteľný predmet), najvyššia kreditová dotácia je za profilové predmety a povinné predmety).

-  Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) určuje potrebnú časovú dotáciu na dosiahnutie kompetencií, spravidla nižšia je v povinne voliteľných predmetoch a vyššia je v povinných a profilových predmetoch.

-  Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia (v prílohe Súbeh študijných programov).

-  Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

- Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností (nielen vedomostí), sú rôznorodé a monitorujeme ich náročnosť.  

-  Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.

-  Vyučujúci predmetov sa vo svojej vedecko-výskumnej, publikačnej a/alebo praktickej činnosti venujú oblastiam, ktoré vyučujú. Prípadne vo vzťahu k danej oblasti majú absolvovaný špecifické vzdelávanie či výcvik. 

b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, uvádzame odporúčaný študijný plán. Flexibilita v študijných plánoch umožňuje viaceré cesty v štúdiu a je zabezpečená ponukou povinne voliteľných predmetov a ponukou výberových predmetov. Študent si vyberá počas štúdia výberové predmety z ponuky výberových predmetov pre daný študijný program, z ponuky povinných a povinne voliteľných a výberových predmetov iného študijného programu v rámci fakulty alebo univerzity v danom stupni štúdia, aby získal celkový počet kreditov potrebný na ukončenie štúdia. Ponuka obsahuje aj predmety v cudzom jazyku.  V rámci štúdia zároveň v súlade so Smernicou č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikulárne aktivity na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici  uznávame extrakurikulárne aktivity študentov a aktívne ich motivujeme ich k ich realizácii. 

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
120
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia

120 kreditov

Počet kreditov za povinné predmety

72 kreditov

Z toho za odbornú prax

5 kreditov

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

30 kreditov

Počet kreditov za výberové predmety

18 kreditov

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)

20 kreditov


Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia

Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB,  Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia a  Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB.

f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB, Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov a Štatúte etickej komisie študentov.

 

Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB

h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

V študijnom programe sme aktuálne vypísali tieto témy záverečných prác:

  • Súvislosti chudoby a nezamestnanosti a prejavov radikalizácie a násilného extrémizmu v podmienkach Slovenskej republiky
  • Medzinárodné porovnanie ochrany ľudských práv a rešpektovania rôznorodosti v kontexte profesionálneho výkonu sociálnej práce
  • Mapovanie zvládania krízových situácií u dospelých klientov v zariadeniach sociálnych služieb počas pandémie SARS-CoV-2 v Slovenskej republike
  • Otázky efektivity vybraných aktívnych opatrení na trhu práce počas pandémie SARS-CoV-2 v Slovenskej republike
  • Evalvácia prínosov dobrovoľníctva v konkrétnej organizácií pôsobiacej v sociálnej sfére.
  • Miera spokojnosti dobrovoľníkov a dobrovoľníčok v organizáciách pôsobiacich v sociálnej sfére a jej súvislosť s ich tendenciou dobrovoľníckej angažovanosti v budúcnosti
  • Dobrovoľníctvo v seniorskom veku a životná spokojnosť
  • Dobrovoľníctvo a jeho súvislosť s profesijnou orientáciou dobrovoľníkov a dobrovoľníčok
  • Syndróm vyhorenia dobrovoľníkov v sociálnej oblasti.
  • Etické dilemy a prístupy sociálnych pracovníkov a pracovníčok k ich riešeniu.
  • Supervízia v práci s dobrovoľníkmi a dobrovoľníčkami
  • Empirický výskum v sociálnej práci – prehľadová štúdia
  • Online dobrovoľníctvo v sociálnej sfére – možnosti a limity
  • Dobrovoľníctvo ľudí s postihnutím 
  • Nezamestnanosť a jej prezentovanie v slovenských tlačových médiách
  • Autosupervízia a jej význam v práci sociálneho pracovníka (alt. Výhody a nevýhody rôznych foriem supervízie v kontexte profesionálneho rozvoja sociálnych pracovníkov)
  • Percepcia významu športovej činnosti v kontexte sociálnej práce u ľudí so zdravotným znevýhodnením
  • Percepcia významu praktického vzdelávania študentmi sociálnej práce (alt. Prínosy odbornej praxe pre organizácie pôsobiace v sociálnej sfére; Možnosti a limity využitia supervízie v odbornej praxi študentov a študentiek sociálnej práce).
  • Percepcia významu sociálno-psychologických tréningov optikou študentov a študentiek sociálnej práce (alt. Percepcia významu rozvoja sociálnych zručností vo vysokoškolskej príprave budúcich sociálnych pracovníkov a asistentov sociálnej práce)
  • Význam občianskej participácie v procese strategického plánovania sociálnych služieb na úrovni samosprávy
  • Strata sociálnych istôt a možnosti sociálnej práce
  • Možnosti sociálnej práce v podpore sociálnej spravodlivosti
  • Rovnosť ako teoretický i praktický problém sociálnej práce
  • Sociálna kritika, kritické myslenie a autoevalvácia sociálnej práce
  • Faktory reziliencie u vybranej skupiny sociálnej práce (riziková mládež)
  • Nové sociálne riziká práce s mládežou v čase COVID-19
  • Historická analýza sociálnej práce v oblasti starostlivosti o chudobných
  • Rozvoj sociálnych zručností detí zo sociálne znevýhodneného prostredia v komunitných centrách (experiment)
  • Aspekty rodovej rovnosti skúmané na vybranej oblasti (napr. trh práce, zosúlaďovanie osobného a pracovného života) z pohľadu sociálnej práce
  • Postoje študentiek a študentov sociálnej práce k dobrovoľníctvu

i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe

Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Študijnom poriadku UMB.

Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB, kde vymedzujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRAD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.


Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov

Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie, Erasmus Policy Statement UMB, Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB, v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026Dlhodobom zámere PF UMB.

PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.

Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty a pravidelne aktualizované.

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené na webovom sídle univerzity.

Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB. Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB.

Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov, ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity. Informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke PF UMB.

Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorá poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom. Od roku 2011 funguje na UMB Centrum pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré realizuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a podporu. Poskytuje služby študentstvu UMB so špeciálnymi potrebami, zamestnanectvu UMB ako aj uchádzačom a uchádzačkám o štúdium na UMB.

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta

Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB. Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB.

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na Etickú komisiu.

5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. uvádzame informačné listy v prílohe.

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram AR

Harmonogram akademického roka je zverejnený na webovej stránke v sekcii pre študentov.

Aktuálny rozvrh

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/rozvrh/

7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD., profesor, peter.jusko@umb.sk, 048/4464481


Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl

 


b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD.,

peter.jusko@umb.sk

048/4464481

Sociálno-politické kontexty sociálnej práce

Práca s mládežou

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8350


doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD.

ladislav.vaska@umb.sk

048/4464783

Teórie sociálnej práce

Supervízia v sociálnej práci

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935


doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

alzbeta.gregorova@umb.sk

048/4464784

Výskum v sociálnej práci 1

Participatívne riadenie a projektovanie v sociálnej práci

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11604


PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.

katarina.kurcikova@umb.sk

048/4464525

Aktuálne trendy a inovácie v sociálnej práci

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD. 

michaela.savrnochova@umb.sk

048/4464525

Rizikové sociálne fenomény v sociálnej práci a ich prevencia

 https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18262


Mgr. Jana Šolcová, PhD.

jana.solcova@umb.sk

048/4464784

Teórie sociálnej práce

Výskum v sociálnej práci 1

Práca s mládežou

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247


PhDr. Marek Stachoň, PhD.

marek.stachon@umb.sk

048/4464350

Sociálno-politické kontexty sociálnej práce

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11657

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry sociálnej práce PF UMB, Katedry psychológie PF UMBKatedre pedagogiky a andragogiky PF UMB.  

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD.,

peter.jusko@umb.sk

048/4464481

Sociálno-politické kontexty sociálnej práce

Legislatíva v sociálnej práci

Práca s mládežou

Probácia a mediácia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8350

prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD.

Ivan.pavlov@umb.sk

Manažment učenia sa v organizácii

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719

doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD.

ladislav.vaska@umb.sk

048/4464783

Teórie sociálnej práce

Supervízia v sociálnej práci

Sociálno-psychologický tréning

Supervidovaná odborná prax

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935

doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

alzbeta.gregorova@umb.sk

048/4464784

Výskum v sociálnej práci 1

Participatívne riadenie a projektovanie v sociálnej práci

Výskum v sociálnej práci 2

Etické dilemy v sociálnej práci

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11604

doc. PhDr. Lada Kaliská, PhD.

lada.kaliska@umb.sk

048/4464717

Kariérové poradenstvo

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506

doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.

mario.dulovics@umb.sk

Školská mediácia a riešenie interpersonálnych konfliktov

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001

Doc. PhDr. Lubor Pilárik, PhD.

lubor.pilarik@umb.sk

Základy štatistiky

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644

PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.

katarina.kurcikova@umb.sk

048/4464525

Aktuálne trendy a inovácie v sociálnej práci

Sociálna práca so seniormi

Paliatívna a hospicová starostlivosť

Sociála práca s minoritami

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509

PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD. 

michaela.savrnochova@umb.sk

048/4464525

Rizikové sociálne fenomény v sociálnej práci a ich prevencia

Výskum v sociálnej práci 2

Supervidovaná odborná prax

Náhradná starostlivosť

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18262

Mgr. Jana Šolcová, PhD.

jana.solcova@umb.sk

048/4464784

Teórie sociálnej práce

Výskum v sociálnej práci 1

Práca s mládežou

Neformálne vzdelávanie

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247

PhDr. Marek Stachoň, PhD.

marek.stachon@umb.sk

048/4464350

Sociálno-politické kontexty sociálnej práce

Legislatíva v sociálnej práci

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11657

PhDr. Lucia Galková, PhD.

lucia.galkova@umb.sk

Základy trestného práva a sociálna práca v a po výkone trestu odňatia slobody

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11518

Mgr. Ing. Eva Virostkova Nábělková, PhD.

Základy štatistiky

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511

Mgr. Martin Schubert, PhD.

Manažment učenia sa v organizácii

Vzdelávacia politika

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21729


e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD., 

peter.jusko@umb.sk

048/4464481

Vplyv pandémie SARS- COV- 2 na adaptačný proces a kvalitu života seniorov v DSS

Medzinárodné porovnanie ochrany ľudských práv a rešpektovania rôznorodosti v kontexte profesionálneho výkonu sociálnej práce

Mapovanie zvládania krízových situácií u dospelých klientov v zariadeniach sociálnych služieb počas pandémie SARS-COV-2 v Banskobystrickom kraji

Mapovanie zvládania krízových situácií u klientov s psychickými problémami v zariadeniach sociálnych služieb počas pandémie SARS-CoV-2 v Slovenskej republike.

Vplyv druhej vlny pandémie SARS-CoV-2 na poskytovanie sociálnych služieb v zariadení pre seniorov v Banskobystrickom samosprávnom kraji


doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. 

ladislav.vaska@umb.sk

048/4464783

Proces socializácie dieťaťa so syndrómom CAN v profesionálnych rodinách


doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD. 

alzbeta.gregorova@umb.sk

048/4464784 Sociálna práca s mladými dospelými po ukončení náhradnej starostlivosti


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.  

michaela.savrnochova@umb.sk

048/4464525

Motivácia klientov ako nástroj sociálnej práce v resocializácii drogových závislostí


Mgr. Jana Šolcová, PhD. 

jana.solcova@umb.sk 

048/4464784 Aspekty rodovej rovnosti skúmané na vybranej oblasti (trh práce, zosúlaďovanie osobného a pracovného života)

Historická analýza sociálnej práce v oblasti starostlivosti o chudobných

Faktory reziliencie u vybranej skupiny sociálnej práce

Rozvoj sociálnych zručností detí zo sociálne znevýhodneného prostredia v komunitných centrách

Postoje študentiek a študentov sociálnej práce k dobrovoľníctvu

Arteterapia v sociálnych službách


PhDr. Marek Stachoň, PhD. 

marek.stachon@umb.sk 

048/4464350 Sociálne problémy a sociálne situácie viacdetných rodín na Slovensku

Význam sociálnej práce ako nástroja na riešenie integrácie cudzincov na Slovensku

Rešpekt a autonómia klienta sociálnej práce

Ľudská dôstojnosť v sociálnej práci so seniormi

Porušovanie práv prijímateľov a prijímateliek sociálnej služby v zariadeniach pre seniorov, v zariadeniach sociálnych služieb a v špecializovaných zariadeniach.

Zodpovednosť a rozhodovanie (sa) sociálneho pracovníka

f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.


VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry sociálnej práce PF UMB, Katedry psychológie PF UMBKatedre pedagogiky a andragogiky PF UMB.  

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Ševčíková Andrea; andrea.sevcikova2@student.umb.sk

Marčoková Katarína; katarina.marcokova@student.umb.sk

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Pre prvý ročník štúdia je študijným poradcom doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. a pre druhý ročník PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

Kontakty na študijných poradcov sú zverejnené na web stránke katedry a komunikované študentom na začiatku akademického roka.

Na katedre je skupine priradený študijný poradca v prvom ročníku bakalárskeho štúdia a skupinu sprevádza počas celého obdobia štúdia.

Práca študijného poradcu sa riadi Smernicou č.2/2021 o podpore pri adaptácii na štúdium na PF UMB.

i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijná referentka

Mgr. Ivona Bajsová

048/4464248

Ivona.bajsova@umb.sk


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

PhDr. Marek Stachoň, PhD.

048/4464350

marek.stachon@umb.sk

 

Koordinátor kreditového systému štúdia

Mgr. Marián Lakomčík

048/446 4262

marian.lakomcik@umb.sk 


Referentka pre medzinárodné vzťahy a mobility

Ing. Anita Dienešová

048/446 4226

anita.dienesova@umb.sk


Koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami

doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048/446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

048/446 4717

lada.kaliska@umb.sk


prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.

eva.sollarova@umb.sk


PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.

048/446 4718 jana.stehlikova@umb.sk


PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

048/446 4722

lucia.paskova@umb.sk


Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.

048/446 4714

michaela.vanova@umb.sk


PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.

048/446 4725

beata.gurgova@umb.sk


Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.

048/446 4711

zuzana.heinzova@umb.sk


Pastoračné poradenstvo

doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.

048/446 4911

albin.masarik@umb.sk


doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.

048/446 4230, 048/446 4917

viktoria.soltesova@umb.sk


Sociálne poradenstvo

doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

048/446 4784

alzbeta.gregorova@umb.sk


Mgr. Jana Šolcová, PhD.

048/446 4784

jana.solcova@umb.sk


PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.

048/446 4525

katarina.kurcikova@umb.sk


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

048/446 4525

michaela.savrnochova@umb.sk


Právne poradenstvo

Mgr. Jakub Dzimko

048/446 3149

jakub.dzimko@umb.sk


JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.

lubica.saktorova@umb.sk


Špeciálno-pedagogické poradenstvo

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

048/446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk


doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048/446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk

Komunikácia cez sociálne siete


Mgr. Jana Šolcová, PhD.

048/446 4784

jana.solcova@umb.sk

Koordinátorka odborných praxí


Mgr. Michaela Šavronochová, PhD.

048/446 4525

michaela.savrnochova@umb.sk


Ďalšie možnosti podpory a poradenstva pre študentov

Od roku 2021 UMB implementuje rozvojový projekt podporený Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, v rámci ktorého bolo v septembri 2021 založené Univerzitné poradenské a podporné centrum, ktoré poskytuje sociálne, psychologické, právne, pastoračné, špeciálno-pedagogické a kariérové poradenstvo pre študentov a študentky a uchádzačov a uchádzačky o štúdium so špecifickými potrebami a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Služby centra sú poskytované študentstvu a uchádzačom o štúdium na profesionálnej úrovni v bezpečnom priestore pri dodržiavaní najvyšších etických princípov poradenskej praxe. Poradenstvo je zabezpečené v spolupráci so zamestnanectvom UMB, externými odborníčkami a odborníčkami a študentmi a študentkami odborov, ktoré majú v praxi tento typ poradenstva poskytovať a ktorí pracujú pod supervíziou. Študenti a študentky UMB majú ľahký prístup k poradenským a podporným službám, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom pre ich úspešné napredovanie v štúdiu a ich emocionálny, sociálny, intelektuálny a profesijný rozvoj a rast. Toto centrum zabezpečuje osobné a dištančné poradenstvo pre študentstvo a špeciálno-pedagogické poradenstvo pre špecifickú skupinu študentov a uchádzačov so špeciálnymi potrebami. V rámci aktivít Kariérneho centra UMB je možné využiť služby kariérového poradenstva (individuálne a skupinové), zúčastniť sa workshopov a tréningov zameraných na riadenie kariéry alebo si vyskúšať priebeh assessment centra. Jedným z cieľov centra je aj sprostredkovanie kontaktu medzi študentmi a potenciálnymi zamestnávateľmi formou veľtrhov práce, odborných prednášok, workshopov a exkurzií. Kariérne centrum UMB na svojich stránkach a sociálnych sieťach pravidelne informuje o aktuálnych pracovných pozíciách, ponukách stáží a praxí.

8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).

Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.

Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém pre hybridné a dištančné vyučovanie.

Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskych pomôcok. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne. 

b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách Katedry sociálnej práce PF UMB.  Katedra sociálnej práce na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V LMS moodle poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch pri ktorých ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti sociálnej práce. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnicu a študovňu, v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti sociálnej práce, spoločenských, humanitných a edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne sú aj publikácie a časopisy z odboru sociálna práca.

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú, prípadne hybridnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu spolupracujeme s viacerými partnermi z praxe. V prvom rade sú to organizácie a inštitúcie, s ktorými spolupracujeme v oblasti zabezpečovania odborných praxí študentov sociálnej práce. Katedra sociálnej práce PF UMB si buduje dlhodobo kontakty s kvalitnými praxovými pracoviskami, ktoré každoročne oslovuje na spoluprácu. Praxovým pracoviskám, s ktorými spolupracujeme dlhšiu dobu a sú pozitívne hodnotené študentmi udeľujeme z pozície fakulty certifikát a označenie Špecializované výučbové zariadenie PF UMB. Ďalšou oblasťou spolupráce je implementácia stratégie service learning, ktorá je súčasťou viacerých predmetov v študijnom programe. V rámci tejto stratégie študenti realizujú v spolupráci s našimi partnermi projekty zamerané na riešenie konkrétnych problémov a potrieb. Stratégia service learning je tiež jedným z modelov odbornej praxe našich študentov. S organizáciami spolupracujeme aj v rámci ich účasti na prednáškach a seminároch v rámci predmetov a na spoluorganizácii rôznych podujatí, ktorých súčasťou sú aj študenti, napríklad dni sociálnej práce, konferencie, semináre, Týždeň dobrovoľníctva a pod. Dlhodobo tiež spolupracujeme na realizácii Medzinárodnej ceny Vojvodu z Edinburghu, v rámci ktorej si naši študenti rozvíjajú mentorignové zručnosti.

 

Medzi našich dlhodobých partnerov v uvedených oblastiach patria tieto organizácie:

Banskobystrický samosprávny kraj, Centrum dobrovoľníctva, n.o., Centrum pre deti a rodiny Svetluška, Centrum včasnej intervencie, n.o., Banská Bystrica, Dobrý kraj Rozvojová agentúra BBSK, n. o., Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Hron, Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Luna, Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Sénium Banská Bystrica, Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Slovenská Ľupča,

Domov dôchodcov a domov sociálnych služieb Zvolen, Jeden rodič, n.o., Mesto Banská Bystrica a zariadenia mesta, Návrat, pobočka Banská Bystrica, Návrat-RDZO, Občianske združenie Nádej deťom Banská Bystrica, Platforma dobrovoľníckych centier a organizácií,

Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny Banská Bystrica, Úsmev ako dar, Združenie mladých Rómov .

 

Katedra sociálnej práce PF UMB je sídlom Asociácie vzdelávateľov v sociálnej práci a doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. je v súčasnosti predsedom asociácie. Cez túto organizáciu spolupracujeme s ostatnými pracoviskami, ktoré vzdelávajú študentov v odbore sociálna práca a zapájame sa do celoslovenského kola študentskej vedeckej a odbornej činnosti v odbore sociálna práca. Katedra je zároveň členom European Association of Schools of Social Work, v rámci ktorej buduje kontakty so školami v zahraničí. Hlavným cieľom spolupráce s týmito partnermi je zvyšovanie kvality vzdelávania v sociálnej práci. 

 

V rámci medzinárodnej spolupráce rozvíjame spoluprácu s partnermi v Európe aj mimo nej. Medzi našich partnerov, s ktorými realizujeme výmeny učiteľov aj študentov  a pozývame učiteľov na prednáškové pobyty patria tieto akademické pracoviská: Masarykova univerzita, Brno; Univerzita Hradec Králové; Univerzita Palackého v Olomouci; Ostravská univerzita v Ostravě; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Uniwersytet Slaski w Katowicach; Evangelische Hochschule Dresden, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Mykolas Romeris University, Vilnius, LITVA a iné

e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).

Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty. 

f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí. Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Od roku 2021 je UMB súčasťou medziuniverzitného dobrovoľníckeho a service learningového programu s názvom FLY, v rámci ktorého sa študenti počas leta môžu zapojiť do medzinárodných dobrovoľníckych a service learnigových projektov.  

9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Pre štúdium magisterského študijného programu sociálna práca sú požadované najmä schopnosti súvisiace s výkonom sociálnej práce ako pomáhajúcej profesie.

Základným predpokladom prijatia na štúdium je úspešné ukončenie 1. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe sociálna práca a alebo v inom (príbuznom) študijnom odbore po posúdení garantom študijného odboru sociálna práca na Pedagogickej fakulte UMB.

Ďalším predpokladom sú osobnostné vlastnosti a kompetencie viažuce sa na výkon profesie sociálna práca, najmä: komunikačné, sociálne a emocionálne kompetencie, schopnosť organizovať a plánovať prácu, schopnosť prijímať rozhodnutia a niesť za ne zodpovednosť, tvorivosť a flexibilita, sociálna zrelosť, angažovanosť, strategické a koncepčné myslenie, schopnosť spolupráce, sebareflexia a sebarozvoj.

Osobitým prekladom sú študijné schopnosti uchádzača, t.j. pripravenosť zvládnuť požiadavky 2. stupňa vysokoškolského štúdia a poznatky tvoriace jadro 1. stupňa bakalárskeho študijného programu sociálna práca, digitálne zručnosti, schopnosť učiť sa, kritické a analytické myslenie, matematická gramotnosť, prezentačné zručnosti. Štúdium sa realizuje v slovenskom jazyku, preto je požadované písomné a ústne ovládanie slovenského alebo českého jazyka, vítaná je znalosť aspoň jedného svetového jazyka.

b) - Postupy prijímania na štúdium.

Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle UMB, PF UMB spolu so zoznamom všetkých ponúkaných študijných programov. Akademický senát PF UMB každoročne schvaľuje Zásady konania prijímacích skúšok na PF UMB v Banskej Bystrici. Prihlášky sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený, zvyčajne do 31.3. príslušného akademického roka. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania ja dodanie diplomu o ukončení bakalárskeho štúdia sociálnej práce alebo príbuzného odboru. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej súčasti sú v predpísanom termíne zverejnené. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty. O prijatí resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré sa získa zoradením uchádzačov podľa dosiahnutého počtu bodov. V prípadoch po ukončení procesu prijímania prihlášok na štúdium, keď počet uchádzačov výrazne neprevyšuje, je rovný, alebo nižší ako plánovaný počet prijatia, môže dekan/dekanka rozhodnúť o prijatí bez prijímacích skúšok. O tomto rozhodnutí sú uchádzači včas upovedomení písomne.

 

V študijnom programe sociálna práca sa výber uchádzačov realizuje na základe výsledkov ústneho pohovoru. Pohovory sú špecifickou formou na zistenie predpokladov pre študijný program sociálna práca a perspektívne pre výkon profesie sociálna práca. Počas pohovoru uchádzač preukáže výsledky svojho predošlého štúdia na 1. stupni vysokoškolského štúdia, priblíži výsledky záverečnej bakalárskej práce a vlastné aktivity a angažovanosť v oblasti sociálnej práce. Obsahom ústneho pohovoru sú tieto tematické okruhy: prehľad z profilových predmetov bakalárskeho študijného programu sociálna práca, motivácia k štúdiu, riešenie modelovej situácie z oblasti sociálnej práce, aktivity v oblasti sociálnej práce počas predchádzajúcich rokov.

Na základe súčtu získaných bodov z pohovoru sa stanovuje poradie uchádzačov pre prijatie. V prípade nižšieho (rovnakého) počtu uchádzačov o štúdium, ako minimálny predpokladaný počet prijatia, môže dekan fakulty rozhodnúť o nevykonaní (resp. odpustení) prijímacích skúšok alebo ich časti.

Zásady prijímacieho konania pre študijný program sociálna práca na PF UMB rešpektujú tieto požiadavky:


Objektivita. Objektivita pohovoru je zabezpečená ich realizáciou pred minimálne trojčlennou komisiou so šablónou kriteriálneho hodnotenia za jednotlivé sledované oblasti. Kritériá sú určené tak, aby všestranne posúdili tie predpoklady, ktoré sú pre štúdium sociálnej práce rozhodujúce. Nemajú diskriminačný charakter, ale sledujú cieľ selektívnosti pri výbere najvhodnejších.


Anonymita. Spôsob realizovania pohovorov, ako aj ich vyhodnotenie a zverejnenie výsledkov je zabezpečený dôsledne anonymne, s použitím kódu uchádzača a utajením jeho mena. Až po vyhodnotení prostredníctvom počítačového programu a vytvorením nezávislého a objektívneho poradia sa ku kódom priradia mená uchádzačov.


Transparentnosť. Kritériá a požiadavky na uchádzačov sú vopred zverejnené a ľahko prístupné, o náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje dekan, do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok dostanú uchádzači oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium. 


Spravodlivosť a dodržiavanie zásady rovného zaobchádzania s uchádzačmi. Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia. U zahraničných študentov sa postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách,  uchádzačom so špecifickými potrebami bude poskytnutá adekvátna podpora. Uznávanie predchádzajúceho vzdelania a dokladov o jeho získaní (transparentné uznávanie vysokoškolských kvalifikácií, obdobia a častí štúdia, predchádzajúceho vzdelávania, vrátane neformálneho a informálneho vzdelávania) je v súlade so všeobecne záväznými predpismi a zásadami Dohovoru o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne. 


Kompetentnosť. Prijímacia komisia menovaná dekanom fakulty je zložená z učiteľov zabezpečujúcich profilové disciplíny, prípadne iných učiteľov významne participujúcich na študijnom programe.

c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Plánovaný počet prijatých študentov za posledné obdobie (akademický rok 2021/2022) bol 15. Prihlásilo sa 16 uchádzačov, ktorí sa zúčastnili prijímacieho konania. 14 uchádzači boli prijatí.  

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou UMB č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB.

Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu,

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB,

-         prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,

-         vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,

-         prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,

-         mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,

-         elektronická schránka podnetov a pripomienok,

-         hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,

-         prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,

-         hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,

-         hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,

-         hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,

-         zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi,

-         ďalšie prieskumy a hodnotenia podľa aktuálnych potrieb.

Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované a zverejňované v samostatnej sekcii webovej stránky PF UMB.

 

Na katedre SP každý semester realizujeme pre získanie spätnej väzby o kvalite výučby pedagogické pozorovania na výučbe, neformálne stretnutia so študentmi, rozhovory, sebareflexie a iné aktivity. Zo zrealizovaných aktivít vedúci katedry pripravuje správu. Zo správ z posledných rokov vyberáme tieto identifikované silné stránky: výrazná aktivizácia študentov na seminároch, dôsledná príprava na vyučovanie, zaujímavo spracovaná a priebežne aktualizovaná téma, využívanie praktických ukážok metód, využívanie otvorených otázok pri výučbe, poskytnutie adekvátneho priestoru na spätnú väzbu od študentov. Ako rezervy boli identifikované: menší priestor študentov na priebežné kladenie otázok vzhľadom k obmedzenému času vyučovacej jednotky, nedostatočná aktivizácia všetkých študentov, nižšia zrozumiteľnosť vysvetlenia pojmov vzhľadom k doterajším vedomostiam študentov, problémy v motivácii časti študentov pri participácii na realizovaných aktivitách. Návrh opatrení prijatých na Katedre sociálnej práce PF UMB: zavedenie pozície tútorov/študijných poradcov jednotlivých ročníkov študijných  programov realizovaných na KSP, využívanie mimovyučovacích aktivít realizovaných na KSP na aktivizáciu študentov na vyučovaní, vhodná tvorba rozvrhu vzhľadom k psychohygiene a časovej náročnosti štúdia, vytvorenie väčšieho priestoru pre študentov na vyjadrenie ich názorov a postojov predovšetkým na seminároch, umožnenie vyjadrovania spätnej väzby študentov aj v mimovyučovacom čase, počas konzultačných hodín. 


b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Študenti magisterského študijného programu sociálna práca sa zapojili v minulom období do prieskumov realizovaných zo strany fakulty aj zo strany Katedry sociálnej práce PF UMB.

 

Z úrovne PF UMB sa realizoval viackrát zber dát počas dištančnej výučby, ich výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti. Zber bol anonymný a teda nie je možné selektovať študentov zo študijného programu sociálna práca. Do meraní sa po výzve na hodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou dištančného štúdia za LS 2020/21 zapojilo 156 študentov, pričom 85% študentov bolo spokojných s kvalitou dištančného vzdelávania, 81% s prístupom vyučujúcich, 91% študentov konštatovali, že výučba prebiehala cez MS Teams alebo inú aplikáciu prebiehala priebežne podľa rozvrhu, prípadne cez nahrávky streamovaných videí ukladaných do moodle. Ku kvalite výučby priamo smerom ku Katedre sociálnej práce boli len pozitívne odpovede. Pozitívne hodnotenia sú podľa nášho názoru aj dôsledkom opatrení prijatých na PF UMB od začiatku výučby. Zo strany PF UMB boli realizované školenia pre vyučujúcich ako pracovať s moodeom a v online prostredí, bola realizovaná kontrola kurzov v moodli a ocenení a motivovaní učitelia, ktorí mali pripravené kurzy v súlade s požiadavkami a individuálne riešení, tí, ktorí nemali. 

 

Každý vyučujúci katedry po realizácii semestra zasiela študentom link na dotazník, v ktorom študent hodnotí kvalitu výučbu v rámci konkrétneho predmetu. Za letný semester akademického roka 2020/2021 sme v rámci tohto hodnotenia získali 194 odpovedí, pričom na 5 stupňovej škále, kde 5 bolo najlepšie hodnotenie, bolo priemerné hodnotenie 4,8 až 4,4 boda. Voľné odpovede študentov boli rovnako pozitívne, oceňovali najmä prístup vyučujúcich a spôsob práce počas hodín. Za zimný semester akademického roka 2021/2022 výsledky ešte analyzujeme. Z hodnotenia si každý vyučujúci spracováva pre seba internú správu, ktorú analyzuje pri hodnotiacom rozhovore s vedúcim katedry a osobou zodpovednou za kvalitu študijného programu. Súbor s hodnotením je prístupný na Katedre sociálnej práce PF UMB.

 

Katedra sociálnej práce realizovala v roku 2020 špecifický prieskum medzi študentmi sociálnej práce, ktorého sa zúčastnilo 19 študentov magisterského štúdia. Študenti hodnotili spokojnosť s prístupom vyučujúcich k študentom, odbornosť vyučujúcich na katedre, podporu a pomoc tútora ročníka, kvalita a odbornosť výučby predmetov, zaujímavosť ponúkaných predmetov, skladba predmetov ponúkaných v jednotlivých ročníkoch, využiteľnosť absolvovaných predmetov v budúcej praxi a prístup študijného oddelenia k študentom. Hodnotenie bolo na škále od 1 do 5, kde 1 bolo veľmi spokojný a 5 veľmi nespokojný. Priemerné hodnotenie jednotlivých aspektov bolo od 1,45 (odbornosť vyučujúcich) až 2,6 (prístup študijného oddelenia). Medián a modus bol 1 a 2. Samostatne tiež hodnotili jednotlivé aspekty dištančného vzdelávania, priemer hodnotenia bol od 1,76 až 1,94 boda. Množstvo študentov vyjadrilo svoje postrehy v otvorenej otázke, kde mali priestor pre návrhy súvisiace so zlepšením spokojnosti so štúdiom, prípadne čo by chceli zmeniť na štúdiu sociálnej práce na PF UMB. Niektorí študenti si myslia, že Moodle je veľmi dobrým nápadom, ale že je veľmi neprehľadne spracovaný, uvítali by aby tam boli dostupné veci len pre konkrétneho študenta. Zlepšenie prepojenia Moodle a e-mailového konta synchronizáciou kalendára, kde by študenti jasne videli úlohy a stretnutia. Študenti by boli radšej keby im katedra ponúkla viacej praxe, privítali by väčšiu ochotu a pomoc od študijného oddelenia, aby mohli študenti brať študijné oddelenie ako oporu keď niečo

nevedia. V rámci dištančnej formy štúdia študenti a študentky by privítali sprístupnenie online učebníc, kníh prípadne metodík k vyučovacím predmetom. Študenti by tiež uvítali menej seminárnych prác, odborných esejí, pracovných zošitov a miesto toho by radšej uvítali praktické informácie, úlohy, ktoré sú viac zamerané na priamu sociálnu prácu a jej význam. Správa je prístupná na Katedre sociálnej práce.

Na základe uvedených spätných väzieb boli prijaté tieto opatrenia:

-         na Katedre sociálnej práce PF UMB má každý predmet aj v dennom štúdiu vytvorený kurz v moodli,

-         odbornú prax sme posilnili vo forme zavedenia stratégie service learning vo viacerých predmetoch Mgr. štúdia sociálnej práce;

-         v rámci zosúlaďovania sme pri niektorých predmetoch upravili spôsob a formu priebežného hodnotenia tak, aby boli dosahované výstupy vzdelávania definované v predmete a úlohy boli prepojené na nadobúdanie zručností súvisiacich s výkonom sociálnej práce v praxi;

-         o hodnotení smerom k študijného oddeleniu sme informovali prodekanku pre pedagogickú činnosť;

pokračujeme v realizácii vzájomných i pedagogických pozorovaní vyučujúcich v každom semestri.  

c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

V roku 2020 Katedra sociálnej práce zrealizovala prieskum medzi absolventmi, do ktorého sa zapojilo spolu 31 absolventov, a z nich bolo 27 absolventov magisterského štúdia. Správa je k dispozícii na Katedre sociálnej práce PF UMB. Iba jeden respondent uviedol, že bol so štúdiom nespokojný. Absolventi ďalej hodnotili spokojnosť s materiálnym vybavením školy, dostupnosťou študijných zdrojov, prínosom, teoretických vedomostí, prepojením teórie a praxe, využitím poznatkov v zamestnaní, pripravenosťou na výkon povolania, postavením teoretických a praktických predmetov v rozvrhu štúdia, profesionálnymi kompetenciami vyučujúcich, prístup vyučujúcich k študentom na vyučovaní, prístup študijného oddelenia, dĺžkou odbornej praxe, odborným vedením praxe, zdokonaľovaním sa v praxi, prínosmi praxe počas štúdia, pripravenosťou na naplnenie kariérnych ambícií a realizáciou vlastných nápadov v praxi. Prevažná väčšina respondentov vyjadrila s jednotlivými aspektmi hodnotenia spokojnosť a vysokú spokojnosť. Najmenšiu mieru spokojnosti sme zaznamenali pri dĺžke praxe, prepojení teórie a praxe a pomere teoretických a praktických predmetov. Ďalej absolventi hodnotili do akej miery bolo štúdium sociálnej dobrým základom pre výkon úloh súvisiacich so sociálnou prácou v praxi. Tu sme zaznamenali najnižšiu mieru spokojnosti s pripravenosťou pre výkon administratívnych činností, pre poskytovanie sociálnej intervencie a riešenie problémov klientov a pre tvorbu individuálnych plánov rozvoja klienta/či iných cieľov práce.


Na základe uvedených spätných väzieb boli prijaté tieto opatrenia:

odbornú prax sme posilnili vo forme zavedenia stratégie service learning vo viacerých predmetoch Mgr. štúdia sociálnej práce; táto stratégia dáva priestor pre rozvoj schopnosti nachádzať riešenie v spolupráci s klientmi a aplikovať ich v praxi;

tému tvorby plánov sme zaradili do viacerých predmetov aj v rámci štúdia, pričom v Mgr. štúdiu sa sústredíme na plánovanie na úrovni tvorby sociálnych projektov, programov a koncepcií, 

v rámci zosúlaďovania sme pri niektorých predmetoch upravili spôsob a formu priebežného hodnotenia tak, aby boli dosahované výstupy vzdelávania definované v predmete a úlohy boli prepojené na rozvoj zručností pre intervencie;

v ďalšom období plánujeme aj úpravu podmienok pre absolvovanie odbornej praxe v spolupráci s praxovými pracoviskami, tak aby reálne rozvíjala zručnosti študentov a študentiek v priamej práci s cieľovými skupinami a nespočívala len v pozorovaniach a administratívnej práci. 

11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:

CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),

ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),

ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)

KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).