DOKUMENT
Študijný program 22_SPRdoe - sociálna práca
Štúdium Stupeň - III. - doktorandský, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium
Typ dokumentu Opis študijného programu
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
Schvaľovanie študijného programu sa realizuje na dvoch úrovniach v súlade s predpismi. Študijný program schvaľuje: 1. Rada pre vnútorný systém kvality PF UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality PF UMB, Smernicou PF UMB č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ, Smernicou č.7/2021 o doktorandskom štúdiu a Metodickým pokynom č.1/2022 k zabezpečeniu kvality doktorandského štúdia na PF UMB. 2. Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality UMB, Smernicou UMB č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ, Metodickým pokynom č. 4/2021 na zosúladenie študijných programov a odborov habilitačného konania a odborov inauguračných konaní na UMB v Banskej Bystrici podľa zákona č. 269/2018 Z.z. do 31.8.2022 a Smernicou č.7/2021 o doktorandskom štúdiu.
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
02.06.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
02.06.2022
Odkaz na hodnotiacu správu k žiadosti o akreditáciu študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z.:
https://umbsk.sharepoint.com/sites/VnutornySystemKvalityUMB/AccreditationStudyProgramsPF/Forms/AllItems.aspx?id=%2Fsites%2FVnutornySystemKvalityUMB%2FAccreditationStudyProgramsPF%2FSoci%C3%A1lna%20pr%C3%A1ca%203st%2DEx%2FZapisnice%20RVSK%2F175008%5Fsocialna%5Fpraca%5FPhD%5Fexterne%5FDPSsprava%2Epdf&parent=%2Fsites%2FVnutornySystemKvalityUMB%2FAccreditationStudyProgramsPF%2FSoci%C3%A1lna%20pr%C3%A1ca%203st%2DEx%2FZapisnice%20RVSK&p=true&ga=1
1. - Základné údaje o študijnom programe
a) - Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Sociálna práca
b) - Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
3.stupeň 864 – doktorandský študijný program
c) - Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) - Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7761 Sociálna práca
e) - Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
Udeľovaný akademický titul za menom.
PhD.
g) - Forma štúdia.
externá
i) - Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský jazyk
j) - Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
4 roky
k) - Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
Plánovaný počet študentov: fakulta plánuje počet študentov spoločne pre všetky doktorandské študijné programy podľa jej finančných možností Skutočný počet uchádzačov v akademickom roku v študijnom programe sociálna práca v akademickom roku 2021/2022 bol 0.
2. - Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) - Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent doktorandského študijného programu sociálna práca je pripravený pre výkon vedecko-výskumnej, publikačnej, projektovej, analytickej a expertíznej činnosti a je schopný inovácií, rozvoja a podpory sociálnej práce ako vedy a zároveň nových myšlienok a postupov podložených výskumnou a projektovou činnosťou. Je pripravený formulovať informácie o výstupoch a záveroch vedeckej, výskumnej a vývojovej práce na medzinárodnej úrovni a je schopný byť plnohodnotným členom výskumných tímov.

 

Absolvent disponuje vedomosťami:

· má systematický, ucelený a komplexný prehľad z vedy o sociálnej práci, zo sociálnej politiky na národnej a globálnej úrovni a zo špecializovanej oblasti, ktorá je predmetom jeho vedecko-výskumnej orientácie;

· rozumie pravidlám a spôsobom vedeckej komunikácie a komunikácie vedy;

· orientuje sa v epistemológii vedy, metodológii výskumu a nových trendoch vo vede a výskume v sociálnej práci, ktoré mu slúžia ako základ pre uskutočňovanie výskumu a  vytváranie nových poznatkov v oblasti sociálnej práce;

·  ovláda metódy a postupy vedy a výskumu na úrovni zodpovedajúcej medzinárodným kritériám;

·  vie zvoliť a vymedziť metódy základného a aplikovaného výskumu v sociálnej práci;

·  vie odporúčať odborné vedomosti z viacerých oblastí študijného odboru sociálna práca, ktoré sú potrebné pre uskutočňovanie výskumu a vývoja a vytváranie nových poznatkov.

 

Absolvent disponuje týmito zručnosťami:

· dokáže vedecky uvažovať v kontexte multidisciplinárneho, interdisciplinárneho a transdisciplinárneho prístupu v sociálnej práci a vedecky komunikovať výsledky použitej teórie pre svoju dizertačnú prácu;

·  dokáže formulovať nové hypotézy a stratégie pre ďalší výskum a rozvoj poznania v oblasti sociálnej práce;

·  je schopný identifikovať aktuálne spoločenské problémy a vedecké poznanie v ich oblasti;

·  dokáže identifikovať svetový vedecký a inovačný vývoj v kontexte sociálnej práce;

·  je schopný vypracovať a realizovať samostatný vedecký projekt základného a aplikovaného výskumu;

· je schopný interpretovať získané výsledky podľa súčasných požiadaviek vedy a vyvodiť závery pre odbor sociálna práca a riešený vedecký problém;

·  dokáže kriticky analyzovať, prehodnocovať a využívať nové poznatky v teórii a praktických aplikáciách pre rozvoj sociálnej práce;

·  dokáže koncipovať vo vedeckej diskusii vlastné vedecké zistenia, porovnať a interpretovať ich v kontexte aktuálneho vedeckého poznania a jeho trendov a aplikovať vedecké zistenia ako návrhy pre aktuálnu aplikovanú prax;

· je schopný presadzovať sociálnu spravodlivosť a rovnosť prostredníctvom kriticky informovaných postupov, výskumu, vzdelávania, politiky a ďalších metód a prístupov;

· je schopný vypracovať vzájomne dohodnuté intervenčné ciele a zámery založené na kritickom posúdení silných stránok, potrieb a výziev s klientmi a cieľovými skupinami;

· je schopný evaluácie praxe sociálnej práce s jednotlivcami, rodinami, skupinami a komunitami, je schopný identifikovať aktuálne spoločenské problémy a vedecké poznanie v ich oblasti;

· aplikuje vedomosti o ľudskom správaní a sociálnom prostredí, človeku v prostredí a iných multidisciplinárnych teoretických rámcoch na zapojenie klientov a cieľových skupín sociálnej práce;

· dokáže pracovať s programami analýzy dát vhodnými pre realizáciu výskumu v sociálnej práci;

· dokáže pracovať ako pokročilý s prezentačnými nástrojmi, ktoré využíva pri výučbe a účastiach na vedeckých podujatiach.

 

Absolvent disponuje týmito kompetenciami:

· dokáže aplikovať sebauvedomenie a sebareguláciu na zvládnutie vplyvu osobných predsudkov a hodnôt pri práci s rôznymi klientmi a skupinami;

· vyznačuje sa nezávislým, kritickým a analytickým myslením, ktoré aplikuje v meniacich sa podmienkach a pri analýze, formulovaní a presadzovaní politík, ktoré podporujú ľudské práva a sociálnu, ekonomickú a environmentálnu spravodlivosť;

·  aplikuje vo vedecko-výskumnej práci etické zásady;

·  preukazuje schopnosť plánovať, rozvíjať, vytvárať a šíriť vedeckú prácu prostredníctvom publikačných a prezentačných aktivít;

· využíva sebareflexiu a sebareguláciu na riadenie osobných hodnôt a udržanie profesionality v situáciách z praxe a zároveň ich pretavuje do vedecko-výskumnej činnosti;

·  má kompetencie pre prácu vo vedecko-výskumom tíme;

·  je pripravený pre realizáciu vedecko-výskumnej práce a tvorbu koncepcií v oblasti sociálnej práce a sociálnej politiky;

·  preukazuje schopnosť analyzovať, aplikovať a rozvíjať teóriu a teoretické rámce, ktoré podporujú vytváranie vedomostí, analýzu alebo skúmanie problémov a navrhovanie praktík, politík a systémov na zlepšenie sociálnych podmienok;

· preukazuje schopnosť spolupracovať so štátnymi, samosprávnymi, mimovládnymi a komunitnými inštitúciami a organizáciami s cieľom preskúmať a zlepšiť postupy, politiky a sociálne podmienky;

·  presadzuje myšlienky ochrany ľudských práv a podpory sociálnej, hospodárskej a environmentálnej spravodlivosti na individuálnej a systémovej úrovni;

· realizuje vzdelávacie aktivity v oblasti sociálnej práce, alebo príbuzných disciplínach vo výučbe na bakalárskej alebo magisterskej úrovni pomocou rôznych didaktických, interaktívnych a zážitkových stratégií;

·  vedie bakalárske práce a študentov a študentky zapojených do ŠVOUČ a iných vedeckých aktivít.

Ciele a výstupy vzdelávania

Ciele a výstupy vzdelávania profilových premetov sú uvedené v samostatnej prílohe. V samostatnej prílohe uvádzame súbeh programov v jednotlivých stupňoch štúdia v odbore sociálna práca, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia.

Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahujú Informačné listy predmetov uvedené v samostatnej prílohe.


b) - Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Študijný program sociálna práca na doktorandskom stupni štúdia na Pedagogickej fakulte UMB je originálny svojím zameraním a dôrazom na rozvoj vedecko-výskumných kompetencií študenta doktorandského štúdia pre výskum a vedu o sociálnej práci a tým pre výkon praxe vedecko-výskumného a pedagogického pracovníka vo výskumných inštitúciách, pre tvorbu legislatívy a metodických postupov realizácie jednotlivých oblastí/polí sociálnej práce a konkrétnych metód a prístupov v sociálnej práci založených na vedeckých dôkazoch. Doktorandský študijný program je zameraný na intenzívne štúdium sociálnych (resp. sociálno-politických, sociálno-ekonomických a sociálno-právnych), teoretických a výskumných koncepcií v sociálnej práci so schopnosťou vedeckej komunikácie a prezentácie týchto výsledkov ako na národnej, tak i medzinárodnej úrovni. Pri príprave budúcich vedecko-výskumných pracovníkov kladieme dôraz okrem vyššie uvedeného na rozvoj kompetencií v oblasti analytickej, expertíznej a výskumnej činnosti pre potreby vývoja vedy o sociálnej práci. Originalita študijného programu spočíva aj v zameraní jednotlivých školiteľov a celého pracoviska (napr. práca s mládežou, politika zamestnanosti a trhu práce, supervízia, behaviorálne závislosti, service learning a dobrovoľníctvo) a zároveň je významnou podporou v rámci doktorandského štúdia existujúca Doktorandská škola na Pedagogickej fakulte UMB v Banskej Bystrici, ktorá má interdisciplinárny charakter (edukačné vedy, psychológia, teológia).

Špecifiká študijného programu sociálna práca na doktorandskom stupni štúdia na PF UMB vyplývajú z dlhodobej a úzkej spolupráce s odborníkmi z Pedagogickej fakulty UMB v oblasti edukačných vied. Je realizovaná v rámci existujúcej významnej doktorandskej školy, ktorá bola kreovaná v rámci grantovej schémy KEGA a má prepracovaný systém prípravy doktorandov. Počas štúdia sú študenti zapájaní do vedecko-výskumných projektov (na niektoré z nich sú aj prijímaní), ktoré vedú pracovníci Katedry sociálnej práce Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici. Zároveň počas štúdia aktívne participujú na pedagogickej a publikačnej činnosti.

Absolvent doktorandského štúdia tohto študijného programu sa môže uplatniť ako výskumník v sociálnej práci, tvorca metodík pre sociálnu oblasť, analytik a výskumník v sociálnej práci, expert v sociálnej práci (sociálno-právna oblasť, sociálne služby, služby zamestnanosti, penitenciárna a postpenitenciárna starostlivosť). Primárnou oblasťou uplatnenia absolventov a absolventiek sú organizácie pod gesciou Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR či Ministerstva vnútra SR. Absolventi nachádzajú uplatnenie aj v rámci orgánov miestnej a regionálnej samosprávy a štátnej správy a v rámci neziskového sektora.

Potenciál študijného programu z hľadiska uplatnenia jeho absolventov indikujú aktuálne sociálne problémy, demografické zmeny v populácii, ale aj prechod z inštitucionálnej na komunitnú starostlivosť v oblasti sociálnej služieb. Správa o Európskej komisie o Slovensku z roku 2019 konštatuje okrem iného v sociálnej oblasti nedostatok sociálnych pracovníkov a potrebu zvýšenia platov a atraktivity tohto povolania.  

c) - Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR,

Špitálska 4,6,8; 816 43 Bratislava


Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie

Cyprichova 42, 831 05 Bratislava

3. - Uplatniteľnosť
a) - Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Doktorandského štúdium sociálnej práce na PF UMB v dennej forme ukončili k 31.12.2021 spolu traja doktorandi. Jeden absolvent pracuje v praxi sociálnej práce a dve absolventky sú aktuálne na rodičovskej dovolenke, pričom pred nástupom na materskú dovolenku pracovali v praxi sociálnej práce.  

b) - Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Absolventi a absolventky denného doktorandského štúdia sociálnej práce na PF UMB pôsobia ako sociálni pracovníci v praxi, externé štúdium nemá absolventov. Absolvent a absolventky denného štúdia: 

Mgr. Matej Almáši, PhD. sociálny pedagóg v CPPP Zvolen

Mgr. Marika Siekelová, PhD., sociálna pracovníčka v Centre včasnej intervencie

Mgr. Anna Kniezová, PhD., sociálna pracovníčka v OZ Spoľach a v Centre dobrovoľníctva, n.o.

c) - Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu. Okrem individuálne spracovaných a zaslaných pripomienok od zástupcov zamestnávateľov sme zrealizovali spoločné stretnutie k hodnoteniu študijného programu a získaniu spätnej väzby. Pred stretnutím si mohli zamestnávatelia preštudovať poklady zaslané k študijnému programu aj k ostatným stupňom a formám štúdia. Na stretnutí bolo pozitívne ocenené spracovanie podkladov, zamestnávatelia ocenili kvalitu programu a vyjadrili sa k dlhodobej spolupráci. Zástupcovia zamestnávateľov nemali k programu pripomienky. 

4. - Štruktúra a obsah študijného programu
a) - Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB a v Študijnom poriadku UMB. 


Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami: 

- Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci na funkčných miestach profesorov a docentov.

- Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje jeho postavenie v štruktúre študijného programu a zodpovedná záťaži študenta (povinný predmet, povinne voliteľný predmet), najvyššia kreditová dotácia je za profilové predmety a povinné predmety).

- Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) určuje potrebnú časovú dotáciu na dosiahnutie kompetencií, spravidla nižšia je v povinne voliteľných predmetoch a vyššia je v povinných a profilových predmetoch.

- Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia (v prílohe Súbeh študijných programov). 

- Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

- Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností (nielen vedomostí), sú rôznorodé a monitorujeme ich náročnosť.  

- Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.

- Vyučujúci predmetov sa vo svojej vedecko-výskumnej, publikačnej a/alebo praktickej činnosti venujú oblastiam, ktoré vyučujú. Prípadne vo vzťahu k danej oblasti majú absolvovaný špecifické vzdelávanie či výcvik.  


b) - Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, uvádzame odporúčaný študijný plán. Flexibilita v študijných plánoch umožňuje viaceré cesty v štúdiu a je zabezpečená ponukou povinne voliteľných predmetov a ponukou výberových predmetov. Študent si vyberá počas štúdia výberové predmety z ponuky výberových predmetov pre daný študijný program, z ponuky povinných a povinne voliteľných a výberových predmetov iného študijného programu v rámci fakulty alebo univerzity v danom stupni štúdia, aby získal celkový počet kreditov potrebný na ukončenie štúdia. Ponuka obsahuje aj predmety v cudzom jazyku. V rámci štúdia zároveň v súlade so Smernicou č. 11/2021 o udeľovaní ECTS kreditov za extrakurikulárne aktivity na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici  uznávame extrakurikulárne aktivity študentov a aktívne ich motivujeme ich k ich realizácii.  

d) - Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180
e) - Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia

180 kreditov


Počet kreditov za povinné predmety

Študijná časť - 36

Vedecká časť – 68

Z toho za odbornú prax

0 kreditov

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

Študijná časť - 16

Vedecká časť – 24

Počet kreditov za výberové predmety

Študijná časť – 8

Vedecká časť – 28

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)

40 kreditov

Ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia


Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB,  Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMBSmernici č.7/2021 o doktorandskom štúdiu a Metodickom pokyne č.1/2022 k zabezpečeniu kvality doktorandského štúdia na PF UMB.

f) - Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB, Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov a Štatúte etickej komisie študentov.

 

Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB.


g) - Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia alebo časti štúdia sú definované v:

Študijnom poriadku UMB, Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB.


h) - Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

V študijnom programe sme aktuálne vypísali tieto témy záverečných prác:

• Aplikačná prax sociálnoprávnej ochrany detí v Slovenskej republike v podmienkach Centra pre deti a rodiny

• Občianska dimenzia vo vzdelávaní v sociálnej práci

• Dobrovoľníctvo ako nástroj sociálnej inklúzie 

• Možnosti a limity využitia on-line supervízie v sociálnej práci

• Prezentovanie nezamestnanosti (príp. iného vybraného sociálneho fenoménu) v slovenských tlačových médiách - výzvy a riziká pre sociálnu prácu 


i) - Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Študijnom poriadku UMB

Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB, kde vymedzujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRAD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.


Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov

Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie, Erasmus Policy Statement UMB, Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB, v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 a Dlhodobom zámere PF UMB.

PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží. 

Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty a pravidelne aktualizované.


Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené na webovom sídle univerzity. 

Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB. Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB. 

Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov, ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.


Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity. Informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke PF UMB. 

Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorá poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom. Od roku 2011 funguje na UMB Centrum pre študentstvo so špecifickými potrebami, ktoré realizuje špeciálno-pedagogické poradenstvo a podporu. Poskytuje služby študentstvu UMB so špeciálnymi potrebami, zamestnanectvu UMB ako aj uchádzačom a uchádzačkám o štúdium na UMB.


Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta

Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB. Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB.

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na Etickú komisiu. 


5. - Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. uvádzame informačné listy v prílohe.

6. - Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Harmonogram AR

Harmonogram akademického roka je zverejnený na webovej stránke v sekcii pre študentov. 


Aktuálny rozvrh

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/ 

7. - Personálne zabezpečenie študijného programu
a) - Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD., profesor, peter.jusko@umb.sk, 048/4464481

b) - Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD., 

peter.jusko@umb.sk

048/4464481 Aplikovaná sociálna politika https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8350 


doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. 

ladislav.vaska@umb.sk

048/4464783 Teoretické koncepty sociálnej práce https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935 


doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD. 

alzbeta.gregorova@umb.sk

048/4464784 Akčný a evaluačný výskum v sociálnej práci https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11604 


PhDr. Katarína Kurčíková, PhD. 

katarina.kurcikova@umb.sk

048/4464525 Prezentačné zručnosti vo vede https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509 


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.  

michaela.savrnochova@umb.sk 

048/4464525 Nové sociálne riziká v kontexte sociálnej práce https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18262 

c) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry sociálnej práce PF UMB, Katedry psychológie PF UMB, Katedry pedagogiky a andragogiky PF UMB a Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky PF UMB

d) - Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD., 

peter.jusko@umb.sk

048/4464481 Aplikovaná sociálna politika https://www.portalvs.sk/regzam/detail/8350 


prof. PaedDr. Štefan Porubský, PhD. 

stefan.porubsky@umb.sk 

048/4464859 Vedecká komunikácia a vedecké písanie https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11290

doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. 

ladislav.vaska@umb.sk

048/4464783 Teoretické koncepty sociálnej práce https://www.portalvs.sk/regzam/detail/4935 


Prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD. 

dana.hanesova@umb.sk 048/446 4762 Vedecký diskurz v anglickom jazyku https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254 


Prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD. 

Eva.sollarova@umb.sk  

Osobná autonómia https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579 


Prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, PhD. 

Bronislava.kasacova@umb.sk 

Vedecká etika https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139 


Prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, PhD. 

Miroslav.kryston@umb.sk 

Teória edukácie dospelých https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132 


doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD. 

alzbeta.gregorova@umb.sk

048/4464784 Akčný a evaluačný výskum v sociálnej práci https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11604 


doc. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD. 

katarina.vancikova@umb.sk 

Reflexívny denník https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250 


Doc. PhDr. Lubor Pilárik, PhD. 

lubor.pilarik@umb.sk 

Multivariačná analýza dát

Štatistika https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644 


Doc. PhDr. Ján Kaliský, PhD. 

jan.kalisky@umb.sk 

Filozofia vedy a poznania 

Kritické myslenie https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504 


PhDr. Katarína Kurčíková, PhD. 

katarina.kurcikova@umb.sk

048/4464525 Prezentačné zručnosti vo vede https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11509 


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.  

michaela.savrnochova@umb.sk

048/4464525 Nové sociálne riziká v kontexte sociálnej práce https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18262 


Mgr. Jana Šolcová, PhD. 

jana.solcova@umb.sk 

048/4464784 Aktivizujúce metódy vzdelávania vo vysokoškolskom prostredí https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18247 


PhDr. Marek Stachoň, PhD. 

marek.stachon@umb.sk 

048/4464350 Filozofia sociálneho poznania https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11657 


Mgr. Ing. Eva Virostkova Nábělková, PhD. 

Eva.nabielkova@umb.sk

Štatistika https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511 


Mgr. Denisa Šukolová, PhD. Kvalitatívna analýza dát Expertka z praxe 


e) - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PaedDr. Peter Jusko, PhD.

peter.jusko@umb.sk

048/4464481

Vyhodnocovanie ochranných a rizikových faktorov v sociálnoprávnej ochrane detí v Slovenskej republike


doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. 

ladislav.vaska@umb.sk

048/4464783

Využiteľnosť prístupov v supervízii v sociálnej práci


doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD. 

alzbeta.gregorova@umb.sk

048/4464784 Prax manažmentu dobrovoľníkov a dobrovoľníčok v organizáciách a jej súvislosti s motiváciou spokojnosťou a udržaním dobrovoľníkov a dobrovoľníčok


f) - Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry sociálnej práce PF UMB, Katedry psychológie PF UMB, Katedre pedagogiky a andragogiky PF UMB a Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky PF UMB.  

g) - Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Mgr. Jana Vrťová, jana.vrtova@umb.sk

Mgr. Daniela Ivanová, daniela.ivanova@umb.sk  

h) - Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Rolu študijného poradcu v doktoranskom štúdiu zastávajú školitelia. Školiteľ je k dispozícii pre študentovi v rámci podporu pri štúdiu a riadi sa pri tejto podpore Smernicou č.2/2021 o podpore pri adaptácii na štúdium na PF UMB.

i) - Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijná referentka

Mgr. Ivona Bajsová

048/4464248

Ivona.bajsova@umb.sk 


Koordinátor kreditového systému štúdia

Mgr. Marián Lakomčík

048/446 4262

marian.lakomcik@umb.sk  


Referentka pre medzinárodné vzťahy a mobility

Ing. Anita Dienešová

048/446 4226

anita.dienesova@umb.sk


Koordinátorka pre študentov so špecifickými potrebami

doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048/446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

048/446 4717

lada.kaliska@umb.sk


prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.

eva.sollarova@umb.sk 


PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.

048/446 4718

jana.stehlikova@umb.sk


PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

048/446 4722

lucia.paskova@umb.sk


Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.

048/446 4714

michaela.vanova@umb.sk


PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.

048/446 4725

beata.gurgova@umb.sk


Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.

048/446 4711

zuzana.heinzova@umb.sk


Pastoračné poradenstvo

doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.

048/446 4911

albin.masarik@umb.sk


doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.

048/446 4230, 048/446 4917

viktoria.soltesova@umb.sk


Sociálne poradenstvo

doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

048/446 4784

alzbeta.gregorova@umb.sk


Mgr. Jana Šolcová, PhD. 048/446 4784

jana.solcova@umb.sk


PhDr. Katarína Kurčíková, PhD. 048/446 4525

katarina.kurcikova@umb.sk


PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD. 048/446 4525

michaela.savrnochova@umb.sk


Právne poradenstvo

Mgr. Jakub Dzimko

048/446 3149

jakub.dzimko@umb.sk


JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.

lubica.saktorova@umb.sk


Špeciálno-pedagogické poradenstvo

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

048/446 4761

patricia.zolyomiova@umb.sk


doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048/446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk


Komunikácia cez sociálne siete

Mgr. Jana Šolcová, PhD.

048/446 4784

jana.solcova@umb.sk


Fakulta pre podporu kvality v celom doktorandskom štúdiu organizuje Doktorandskú školu PF UMB pod gesciou prodekana pre vedu, výskum a umenie. V doktorandskej škole pôsobí panel skúsených školiteľov a učiteľov, ktorí sa starajú o sústavný rozvoj doktorandov a školiteľov naprieč všetkými študijnými odbormi a programami. Cieľom doktorandskej školy je predovšetkým podpora vedecko-výskumných a prierezových spôsobilostí doktorandov bez ohľadu na študijný odbor, rozvoj interdisciplinarity doktorandského výskumu a socializácia doktorandov tým, že:

1. realizuje spoločné vzdelávanie doktorandov pre rozvoj ich vedeckého myslenia, výskumných spôsobilostí, akademického písania, publikačných, prezentačných, komunikačných a ďalších prierezových spôsobilostí podľa ods. 5 a) tohto článku,

2. realizuje stretnutia doktorandov, vzájomnú výmenu skúseností alebo podporné konzultácie s cieľom pomôcť im v adaptácii, v jednotlivých krokoch a etapách štúdia alebo výskumu a vytvoriť im priestor pre získanie rôznorodej spätnej väzby. 

Fakulta zabezpečuje študentovi prístup k relevantným a najnovším poznatkom vedného odboru, vrátane jeho metodológie a požadovaných interdisciplinárnych súvislostí: organizuje prostredníctvom odborových komisií DŠ a pracovísk fakulty odborné prednášky a workshopy významných domácich a zahraničných odborníkov,

zabezpečuje prostredníctvom školiteľov a univerzitných elektronických systémov otvorený prístup doktorandov k relevantným vedeckým zdrojom, realizuje 1x ročne spätnú väzbu o obsahu a kvalite výučby a konzultácií v DŠ, vytvára podmienky a prostredníctvom školiteľov dbá o to, aby každý doktorand získal počas štúdia relevantnú zahraničnú skúsenosť, organizuje vzdelávacie aktivity pre existujúcich a budúcich školiteľov doktorandov s cieľom zlepšiť facilitujúce vedenie, mentoring, supervíziu a didaktické schopnosti. 

Fakulta zabezpečuje študentovi podporu rozvoja schopností a zručností pre realizáciu kvalitného vedeckého výskumu a kvalitných vedeckých výstupov: organizuje prostredníctvom doktorandskej školy vzdelávacie podujatia a vedecké aktivity pre doktorandov, zapája prostredníctvom školiteľov každého doktoranda do reálneho vedeckého výskumu, do práce projektových tímov, do kooperácie pri tvorivých aktivitách na domácej pôde i v zahraničí,zabezpečuje doktorandom metodologicky orientovanú spätnú väzbu tak, že organizuje pod gesciou prodekana pre vedu, výskum a umenie spoločné prezentácie výskumných projektov doktorandov (obvykle koncom 1. ročníka štúdia) a spoločné interné obhajoby dizertačných prác (obvykle 1 – 2 mesiace pred odovzdaním dizertačnej práce) za účasti školiteľov a ďalších odborníkov,, zabezpečuje prostredníctvom odborových komisií a školiteľov doktorandom konštruktívnu odbornú spätnú väzbu prostredníctvom prezentácií výskumných zámerov, výsledkov ich výskumu rôznymi formami, projektov dizertačnej práce a pod.; vytvára prostredníctvom edičnej činnosti fakulty a školiteľov dostatok možností pre publikovanie študentov; vyžaduje zapojenie doktorandov do relevantných vedeckých sietí a organizácií; vytvára študijné plány vedeckej časti v nových študijných programoch tak, aby študent musel povinne absolvovať hodnotnejší vedecký výstup v zahraničí v cudzom jazyku a nemohol získať požadované kredity za mnohonásobné opakovanie menej hodnotných domácich výstupov; poskytuje doktorandom poradenstvo podľa ich potrieb; priebežne zlepšuje metodické a organizačné zabezpečenie DŠ precizovaním zodpovednosti vedúcich a administratívnych zamestnancov, spracovaním aktuálnych metodických dokumentov pre doktorandov a školiteľov a pod.

Fakulta podporuje kvalitu pedagogickej činnosti doktorandov a rozvoj ich didaktických kompetencií: realizáciou pedagogickej činnosti v určenom rozsahu pod supervíziou školiteľa alebo iného povereného skúseného učiteľa, ktorý realizuje konzultácie, hospitácie a poskytuje doktorandovi spätnú väzbu, rozvíjaním profesijných pedagogických kompetencií formou interného vzdelávania, resp. absolvovania kurzu vysokoškolskej pedagogiky, zapájaním doktorandov do mentorských a tútorských aktivít pre študentov denného štúdia nižších stupňov, zapájaním doktorandov do organizácie aktivít súvisiacich so štúdiom.


Od roku 2021 UMB implementuje rozvojový projekt podporený Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, v rámci ktorého bolo v septembri 2021 založené Univerzitné poradenské a podporné centrum, ktoré poskytuje sociálne, psychologické, právne, pastoračné, špeciálno-pedagogické a kariérové poradenstvo pre študentov a študentky a uchádzačov a uchádzačky o štúdium so špecifickými potrebami a zo sociálne znevýhodneného prostredia. Služby centra sú poskytované študentstvu a uchádzačom o štúdium na profesionálnej úrovni v bezpečnom priestore pri dodržiavaní najvyšších etických princípov poradenskej praxe. Poradenstvo je zabezpečené v spolupráci so zamestnanectvom UMB, externými odborníčkami a odborníčkami a študentmi a študentkami odborov, ktoré majú v praxi tento typ poradenstva poskytovať a ktorí pracujú pod supervíziou. Študenti a študentky UMB majú ľahký prístup k poradenským a podporným službám, ktoré zodpovedajú ich rozmanitým potrebám a sú predpokladom pre ich úspešné napredovanie v štúdiu a ich emocionálny, sociálny, intelektuálny a profesijný rozvoj a rast. Toto centrum zabezpečuje osobné a dištančné poradenstvo pre študentstvo a špeciálno-pedagogické poradenstvo pre špecifickú skupinu študentov a uchádzačov so špeciálnymi potrebami. V rámci aktivít Kariérneho centra UMB je možné využiť služby kariérového poradenstva (individuálne a skupinové), zúčastniť sa workshopov a tréningov zameraných na riadenie kariéry alebo si vyskúšať priebeh assessment centra. Jedným z cieľov centra je aj sprostredkovanie kontaktu medzi študentmi a potenciálnymi zamestnávateľmi formou veľtrhov práce, odborných prednášok, workshopov a exkurzií. Kariérne centrum UMB na svojich stránkach a sociálnych sieťach pravidelne informuje o aktuálnych pracovných pozíciách, ponukách stáží a praxí. 



8. - Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) - Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).

Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.

Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém pre hybridné a dištančné vyučovanie.

Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskych pomôcok. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.

b) - Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách Katedry sociálnej práce PF UMB. Katedra sociálnej práce na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V LMS moodle poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch pri ktorých ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti sociálnej práce. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnicu a študovňu, v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti sociálnej práce, spoločenských, humanitných a edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne sú aj vedecké publikácie a časopisy z odboru sociálna práca.

c) - Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory.. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú, prípadne hybridnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.

d) - Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Pri realizácii programu úzko spolupracujeme s relevantnými inštitúciami výskumného a expertízneho charakteru (napr. VÚDPaP, MPSVaR /odbor vzdelávania v rezorte, Implementačná agentúra, Inštitút pre výskum práce a rodiny/, Klinika adiktológie 1. LF KU v Prahe /ČR/ a pod.) s dosahom na ovplyvňovanie a tvorbu koncepcií a legislatívy v relevantných rezortoch (práce, sociálnych vecí a rodiny, spravodlivosti, vnútra, školstva, zdravotníctva) a pre prax v sociálnej sfére.

 

Katedra sociálnej práce PF UMB je sídlom Asociácie vzdelávateľov v sociálnej práci a doc. PhDr. Ladislav Vaska, PhD. je v súčasnosti predsedom asociácie. Cez túto organizáciu spolupracujeme s ostatnými pracoviskami, ktoré vzdelávajú študentov v odbore sociálna práca a zapájame sa do celoslovenského kola študentskej vedeckej a odbornej činnosti v odbore sociálna práca. Katedra je zároveň členom European Association of Schools of Social Work, v rámci ktorej buduje kontakty so školami v zahraničí. Hlavným cieľom spolupráce s týmito partnermi je zvyšovanie kvality vzdelávania v sociálnej práci. 

 

V rámci medzinárodnej spolupráce rozvíjame spoluprácu s partnermi v Európe aj mimo nej. Medzi našich partnerov, s ktorými realizujeme výmeny učiteľov aj študentov  a pozývame učiteľov na prednáškové pobyty patria tieto akademické pracoviská: Masarykova univerzita, Brno; Univerzita Hradec Králové; Univerzita Palackého v Olomouci; Ostravská univerzita v Ostravě; Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem; Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy; Uniwersytet Slaski w Katowicach; Evangelische Hochschule Dresden, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca, Mykolas Romeris University, Vilnius, LITVA a iné

e) - Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).

Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty. 

f) - Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí. Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Od roku 2021 je UMB súčasťou medziuniverzitného dobrovoľníckeho a service learningového programu s názvom FLY, v rámci ktorého sa študenti počas leta môžu zapojiť do medzinárodných dobrovoľníckych a service learnigových projektov.  

9. - Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) - Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Pre štúdium doktorandského študijného programu sociálna práca sú požadované najmä schopnosti súvisiace s výkonom sociálnej práce ako pomáhajúcej profesie a vedeckou prácou súvisiacou so študijným odborom

Základným predpokladom prijatia na štúdium je úspešné ukončenie 2. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe sociálna práca a alebo v inom (príbuznom) študijnom odbore po posúdení garantom študijného odboru sociálna práca na Pedagogickej fakulte UMB.

Ďalším predpokladom sú osobnostné vlastnosti a kompetencie viažuce sa na výkon profesie sociálna práca, najmä: komunikačné, sociálne a emocionálne kompetencie, schopnosť organizovať a plánovať prácu, schopnosť prijímať rozhodnutia a viesť za ne zodpovednosť, tvorivosť a flexibilita, schopnosť prijímať kritiku a konštruktívnu kritiku poskytovať, emocionálna stabilita, sociálna zrelosť, angažovanosť, strategické a koncepčné myslenie, schopnosť spolupráce, sebareflexia a sebarozvoj.

Osobitým prekladom sú študijné schopnosti uchádzača, t.j. pripravenosť zvládnuť požiadavky 3. stupňa vysokoškolského štúdia a poznatky tvoriace jadro 2. stupňa magisterského študijného programu sociálna práca, digitálne zručnosti, schopnosť učiť sa, kritické a analytické myslenie, matematická gramotnosť, prezentačné zručnosti, scopnosť spôsobilosť zodpovedne a samostatne využívať osvojené poznatky v pracovných a študijných situáciách a odbornom a osobnom rozvoji, Štúdium sa realizuje v slovenskom jazyku, preto je požadované písomné a ústne ovládanie slovenského alebo českého jazyka.

V študijnom pláne doktorandského študijného programu sociálna práca vedy je povinný predmet Vedecký diskurz v anglickom jazyku a zároveň časť študijnej literatúry v ďalších predmetoch je v anglickom jazyku, preto je nevyhnutná vstupná znalosť anglického jazyka na stredne pokročilej úrovni. K študijným schopnostiam náleží aj schopnosť a vôľa učiť sa a ďalej sa vzdelávať a profesijne a osobnostne sa rozvíjať.

b) - Postupy prijímania na štúdium.

Všeobecné podmienky prijímania na štúdium v zmysle zákona a povinností vysokých škôl sa zverejňujú na webovom sídle UMB, PF UMB spolu so zoznamom všetkých ponúkaných študijných programov. Akademický senát PF UMB každoročne schvaľuje Zásady konania prijímacích skúšok na PF UMB v Banskej Bystrici. Prihlášky sa prijímajú v termíne, ktorý je zverejnený. 

Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania ja dodanie diplomu o ukončení magisterského štúdia sociálnej práce alebo príbuzného odboru. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej súčasti sú v predpísanom termíne zverejnené. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium, efektívne vynakladanie prostriedkov na štúdium, ako aj možnosti fakulty. 

Uchádzač vyplní prihlášku na doktorandské štúdium v zmysle zákona o vysokých školách. K prihláške uchádzač priloží:

a) životopis,

b) vyhlásenie/potvrdenie o trvalom pobyte,

c) overené kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní; uchádzač, ktorý absolvoval druhý stupeň štúdia na fakulte UMB, na ktorú sa hlási na doktorandské štúdium, predloží kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní bez úradného overenia,

d) návrh projektu dizertačnej práce,

e) súpis svojich publikovaných článkov alebo súpis výsledkov inej odbornej alebo umeleckej činnosti, príp. posudky týchto prác a činností (publikačná činnost' pred začatím doktorandského štúdia nie je základnou podmienkou, ale je zohľadnená v procese prijímacieho konania),

f) ďalšie doklady požadované fakultou (doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie a iné).


Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byt' na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.

Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa zákona č. 422/2015 o uznávaní dokladov o vzdelaní a uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky. Rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium.


V prípade, že uchádzač nespĺňa stanovené podmienky zverejnené na webovej stránke príslušnej fakulty, fakulta uchádzačovi o doktorandské štúdium prihlášku spolu s priloženými dokumentmi so stručným odôvodnením vráti.

Fakulta zašle uchádzačovi písomnú pozvánku na prijímaciu skúšku, a to najneskôr 14 dní pred dátumom prijímacieho konania, pričom mu oznámi aj obsahové zameranie prijímacej skúšky. Kópia pozvánky je súčasťou osobného spisu uchádzača o štúdium.


Prijímacie konanie sa pripravuje vypísaním tém dizertačných prác pre študijný program na nasledujúci akademický rok. Témy ponúkaných dizertačných prác spolu s krátkou anotáciou schvaľuje odborová komisia DŠ. 


Informáciu o počte prijímaných doktorandov zverejňuje fakulta za všetky študijné programy dohromady. 


Prijímacia skúška má charakter obhajoby predloženého projektu dizertačnej práce, pri ktorej uchádzač preukazuje spôsobilosti v troch súčastiach:

a) odborné znalosti príslušného odboru s dôrazom na navrhovanú tému a jej súvislosti podľa predloženého projektu,

b) znalosti metodológie výskumu a predpoklady uchádzača pre vedecko–výskumnú, resp. vedecko-organizačnú činnosť; overujú sa z dvoch aspektov: 1. znalosti výskumných metód, postupov, resp. nástrojov podľa témy práce a predloženého projektu, ale aj 2. všetky doterajšie aktivity súvisiace s vedeckou, projektovou, publikačnou činnosťou alebo praxou súvisiacou s témou práce (účasť vo výskumných a iných projektoch, účasť a umiestnenie v ŠVOUČ, aktívne vystúpenia na konferenciách a seminároch, absolvované vzdelávania, iné aktivity uchádzača súvisiace s odborom, zoznam publikačnej/umeleckej činnosti vrátane publikovania v odbornej tlači, či na webových stránkach, zahraničné stáže a pobyty na relevantných inštitúciách vrátane programu Erasmus, dobrovoľnícke aktivity a pod.), 

c) znalosť cudzieho jazyka, ktorá umožňuje samostatné štúdium zahraničnej literatúry a aktívnu prezentáciu problematiky v príslušnom cudzom jazyku. 

.


Zásady prijímacieho konania pre študijný program sociálna práca na PF UMB rešpektujú tieto požiadavky: 

Objektivita. Objektivita pohovoru je zabezpečená ich realizáciou pred minimálne trojčlennou komisiou so šablónou kriteriálneho hodnotenia za jednotlivé sledované oblasti. Spôsob a obsah prijímacieho konania realizuje fakulta tak, aby boli prijatí uchádzači s najlepšími predpokladmi pre realizáciu kvalitného výskumu a štúdia a aby podmienky výberu boli rovnaké. Prebieha pred prijímacou komisiou spoločnou pre všetky študijné programy, v prípade vyššieho počtu záujemcov pred viacerými spoločnými komisiami. Pre hodnotenie je vypracovaný relevantný bodový systém, na základe ktorého sú všetci uchádzači zoradení do jedného poradia podľa dvoch foriem štúdia (dennej a externej) a prijatí sú uchádzači s najvyšším bodovým hodnotením bez ohľadu na študijný program. 

Počet prijímaných študentov na jednotlivé doktorandské študijné programy sa neurčuje vopred, ale až na základe výsledkov prijímacích skúšok. Výnimku tvorí prípad, ak pracovisko ku ktorému študijný program prislúcha, získalo finančné prostriedky na doktorandské miesto napr. z projektu, resp. z iných externých zdrojov. 

• Transparentnosť. Kritériá a požiadavky na uchádzačov sú vopred zverejnené a ľahko prístupné, o náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje dekan, do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok dostanú uchádzači oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium. 

• Spravodlivosť a dodržiavanie zásady rovného zaobchádzania s uchádzačmi. Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia. U zahraničných študentov sa postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách, uchádzačom so špecifickými potrebami bude poskytnutá adekvátna podpora. Uznávanie predchádzajúceho vzdelania a dokladov o jeho získaní (transparentné uznávanie vysokoškolských kvalifikácií, obdobia a častí štúdia, predchádzajúceho vzdelávania, vrátane neformálneho a informálneho vzdelávania) je v súlade so všeobecne záväznými predpismi a zásadami Dohovoru o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne.  

• Kompetentnosť. Dekan na návrh zodpovedného prodekana a predsedov odborovej komisie vymenuje komisiu tak, aby bola minimálne trojčlenná a bola zložená zo zástupcov všetkých relevantných odborových komisií podľa prihlásených uchádzačov a podľa obsahu prijímacích skúšok.


c) - Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Plánovaný počet prijatých študentov za posledné obdobie (akademický rok 2021/2022) bol za všetky študijný programy doktorandského štúdia stanovený pre denné štúdium v počte 3 študenti. Na študijný program sociálna práca sa neprihlásil žiadny uchádzač. 

10. - Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) - Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou UMB č. 2/2022 Pravidlá hodnotenia kvality vzdelávania na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB, 

Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii: 

- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu, 

- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB, 

- prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami, 

- vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,

- prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB, 

- mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom, 

- elektronická schránka podnetov a pripomienok, 

- hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania, 

- prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu, 

- hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB, 

- hodnotenie študijných programov zo strany absolventov, 

- hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov, 

- zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi, 

- ďalšie prieskumy a hodnotenia podľa aktuálnych potrieb.

Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované a zverejňované v samostatnej sekcii webovej stránky PF UMB. 


Ďalšie postupy vzťahujúce sa k zapečeniu kvality a získavaniu spätnej väzby v rámci doktorandského štúdia sú upravené Metodickým pokynom č.1/2022 k zabezpečeniu kvality doktorandského štúdia na PF UMB. 


b) - Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

V študijnom programe externého doktorandského štúdia aktuálne neštudujú žiadni študenti a študentky. 

c) - Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

V študijnom programe externého doktorandského štúdia neukončili štúdium žiadni študenti a študentky.

11. - Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:

CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),

ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),

ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)

KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).