Študijný program | 22_EVdoe - edukačné vedy |
Štúdium | stupeň - III. - doktorandský, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Ružová 13, 97411 Banská Bystrica |
Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako odborný asistent - zamestnanec vysokej školy, výskumný pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania, analytik v oblasti výchovy a vzdelávania a riadiaci pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania. Počas štúdia rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: všeobecné poznanie odboru a pracovných oblastí; biodromálne a širšie socializačné činitele na úrovni jednotlivca a skupín; inkluzívne a individualizované prístupy; diagnostika, intervencia, korekcia a prevencia; didaktické kompetencie; poradenské, manažérske a líderské kompetencie; záujmová a občianska edukácia; vedecko-výskumné kompetencie; legislatívne, ekonomické a etické kontexty profesií; komunikácia a prezentácia; profesijná reflexia, angažovanosť. Zameriava sa taktiež na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: kritické myslenie, digitálna gramotnosť, odborný anglický jazyk, prierezové spôsobilosti, morálne a etické hodnoty. Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v terciárnom vzdelávaní (vysoká škola, univerzita); v organizáciách vládneho a mimovládneho sektora v oblasti výchovy a vzdelávania (napr. Štátny pedagogický ústav, Inštitút vzdelávacej politiky, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Centrum pre výskum etnicity a kultúry, Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy); v súkromných vzdelávacích a analytických organizáciách a spoločnostiach; ale tiež ako samostatne zárobkovo činná osoba v sektore vzdelávacích služieb.
Absolvent nadobúda vedomosti o:
- stratégiách a koncepciách výchovno-vzdelávacích politík a ich tvorbe na národnej a medzinárodnej úrovni,
- kontextoch neformálneho učenia, trendoch a inováciách vzdelávacích politík,
- náročnejších výskumných dizajnoch,
- tvorbe meracích nástrojov,
- dopadoch sociálnej paradigmy na edukáciu,
- pravidlách tvorby a overovania intervenčných programov,
- špecifických spôsoboch analýzy dát.
Absolvent nadobúda praktické zručnosti a spôsobilosti:
- kriticky analyzuje a komparuje pedagogické a andragogické vzdelávacie teórie, stratégie a koncepcie vzdelávacích politík a tvorivo ich aplikuje vo vlastnej výskumnej činnosti,
- kriticky hodnotí využiteľnosť metód pedagogického výskumu na základe komplexnej analýzy konkrétneho problému,
- vo výskume zohľadňuje poznatky o vývinových charakteristikách výskumnej vzorky, dizajnuje a realizuje vlastný výskum,
- samostatne analyzuje spoločensky determinované problémy vo výchove a vzdelávaní, a formuluje zmysluplne výskumný problém,
- plánuje a realizuje zber dát s využitím vhodných metód merania, vyhodnocuje výsledky merania s využitím vhodných metód analýzy dát,
- publikuje, alebo inak prezentuje výsledky svojej práce doma i v zahraničí ,
- na základe komparatívnej analýzy programov, navrhuje ich modifikácie v súlade so zásadami efektívnej intervencie,
- chápe špecifiká didaktických kategórií v podmienkach terciárneho vzdelávania a samostatne tvorí časti programov vysokoškolského štúdia, realizuje a evalvuje vyučovací proces,
- reflektuje profesijnú činnosť a rozvíja sa, prijíma konštruktívnu kritiku.
Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, zručnosti, spôsobilosti a postoje:
- kriticky a tvorivo reflektuje poznanie i prax v odbore,
- má výborné komunikačné a prezentačné zručnosti aj v anglickom jazyku (úroveň B2),
- využíva podporu najnovších digitálnych nástrojov,
- aktívne participuje na živote vedeckej, akademickej alebo inej odbornej/profesijnej komunity s reálnym presahom do rôznych oblastí spoločenského života,
- dodržiava zásady vedeckej, akademickej a profesijnej etiky,
- buduje osobnú a profesijnú otvorenosť k diverzite a inakosti.
Ciele vzdelávania a hlavné výstupy vzdelávania uvádzame v prílohe Súbeh programov v nadväzujúcich stupňoch štúdia, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia. Podrobnejšiu štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania v 3. stupni štúdia uvádzame v prílohe Štruktúra programu, kde sú sumarizované aj hlavné prístupy k hodnoteniu (overovaniu výstupov vzdelávania). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha Informačné listy predmetov. Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Výstupy vzdelávania, ktorá tvorí súčasť interného akreditačného spisu študijného programu.
Návrh nového študijného programu Edukačné vedy reaguje na aktuálne potreby hospodárskej praxe (podľa stanovísk absolventov, potenciálnych zamestnávateľov, odberateľov – zástupcov štátnych, verejných i súkromných subjektov) ako aj na medzinárodné požiadavky na kvalitný výskum a potenciálny rozvoj jednotlivých vedných odborov. Svojou ponukou vytvára predpoklad kontinuálneho zabezpečovania zvyšovania kvality pripravenosti novej generácie tvorivých, internacionálne a interdisciplinárne pripravených vysokoškolských učiteľov - odborných asistentov, výskumných pracovníkov (najmä požiadavka na prípravu ‘young researchers’), schopných kvalitného výskumu v oblasti výchovy a vzdelávania na medzinárodnej úrovni, v tímovej spolupráci s inými odborníkmi, prispievajúcich k rozvoju edukačných vied, a zároveň riadiacich pracovníkov a odborníkov kompetentných uskutočňovať analýzy v oblasti výchovy a vzdelávania. Jeho originalita spočíva v tom, že budúci zamestnávatelia môžu využiť potenciál vysokoškolsky vzdelaných absolventov, ktorí budú náležite teoreticky a prakticky pripravení na výkon samostatných pracovných činností – výskum, výučba na vysokých školách, riadenie inštitúcie, analýza edukačných javov - v súlade s trendmi vzdelávacích politík v Európskej únii. V širšom kontexte absolventi programu môžu prispieť ku skvalitneniu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva a skvalitneniu procesov riadenia výchovných a vzdelávacích činností na rôznych úrovniach štátnej, verejnej správy a samosprávy, ale aj v súkromnom sektore vzdelávacích služieb. Zásadná zmena v porovnaní s predchádzajúcimi programami doktorandského štúdia spočíva v jeho dôraze na biodromálny (celoživotný) prístup k edukácii, na interdisciplinaritu a internacionálny presah, na vedeckú precíznosť, etiku výskumnej a publikačnej činnosti. Rozdiel je v jeho orientácii na prípravu špičkových, medzinárodne akceptovateľných, tvorivých mladých vedcov pre oblasť edukačných vied, ale zároveň aj na potreby praxe zameraním na schopnosti hĺbkových analýz dopadov sociálnej paradigmy na edukáciu, na tvorbu a overovanie intervenčných programov, vzdelávacích politík a na kontexty neformálneho vzdelávania; a zároveň na rozvoj prierezových spôsobilostí (v súlade s požiadavkami Dublinských deskriptorov a medzinárodných a národných kvalifikačných rámcov).
Národné osvetové centrum, Nám. SNP č. 12, 812 34 Bratislava
Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 83103 Bratislava
Ide o nový program
Ide o nový program
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných programov a plánov sú definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo[1] (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/vnutorne-predpisy/), a tiež v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Okrem uvedených pravidiel sme sa riadili ďalšími nasledovnými pravidlami:
-Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.
-Pridelená kreditová dotácia sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).
-Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).
-Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú profil absolventa (vymedzené oblasti rozvoja), zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite.
-Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.
-Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania plánujeme s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, monitorujeme ich náročnosť a rôznorodosť.
-Náročnosť kognitívnych a afektívnych (prípadných psychomotorických) cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory a kvalifikačné rámce.
-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus predmetu v informačnom liste obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).
-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez terénne cvičenia (T), vyučujúci sú povinní uviesť v informačnom liste formu individuálnej supervízie a podporu cez elektronické kurzy v Moodle.
-Záťaž študenta sa v informačných listoch rozpisovala jednotne podľa pravidla pre najčastejšie spôsoby hodnotenia (napr. seminárna práca, esej, PPT prezentácia, videoprezentácia, projekt výskumu a pod.).
-V 3. stupni štúdia delíme disciplíny v študijných plánoch do (1) študijnej a (2) vedeckej časti. Vedeckú časť tvoria kredity, ktoré prideľujeme za realizáciu konkrétnych výstupov, ktoré podporujú praktický rozvoj vedecko-výskumných kompetencií študenta a jeho odbornej angažovanosti na národnej a medzinárodnej úrovni – tieto disciplíny nemajú pridelenú dotáciu kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op), ale za supervíziu zodpovedá školiteľ.
-Disciplíny vo vedeckej časti nemajú vypracované informačné listy, kredity sú pridelené po zdokladovaní existujúceho výstupu/realizácie aktivity.
[1] "Všetky uvádzané predpisy sú platné v zmysle zverejnených dodatkov a aktualizácií."
V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, sme vytvorili študijný plán, ktorý uvádzame v prílohe Študijný plán. Flexibilita v študijných plánoch (umožňuje viaceré cesty v štúdiu) je zabezpečená väčšou ponukou PV predmetov a tiež odporúčaním absolvovať v 5. semestri zahraničnú mobilitu/stáž, pre ktorú pracovisko počas štúdia zámerne vytvára podmienky (neprebieha vyučovanie, podpora zo strany školiteľov a projektových tímov). V predmety ponúkame v minimálnom rozsahu v rámci študijného programu, ale študent má možnosť zvoliť si akýkoľvek predmet z fakultnej ponuky V predmetov, z ponuky V predmetov v cudzom jazyku, z univerzitnej ponuky predmetov, prípadne absolvovať predmet inej univerzity) (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/vyberove-predmety-na-pf-umb.html).
https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/doktorandske-studium/edukacne-vedy.html
Počet kreditov za povinné predmety
Študijná časť - 36
Vedecká časť – 68
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety
Študijná časť - 16
Vedecká časť – 24
Počet kreditov za výberové predmety
Študijná časť – 8
Vedecká časť – 28
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce
40
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania opravných postupov voči tomuto hodnoteniu sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu odvolania bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade ďalšej potreby sa študenti môžu obracať na študijného poradcu, na vedúceho katedry alebo na prodekanku pre pedagogickú činnosť, ktorí sú povinní sa zaoberať každým podnetom.
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/).
V študijnom programe plánujeme vypisovať nasledovné témy záverečných prác:
· Ontogenetické kontinuum v neformálnej edukácii so zameraním na záujmové vzdelávanie – komparatívna zmiešaná štúdia
· Online rizikové správanie mládeže vo vzťahu k ukazovateľom/premenným docility
· Kritická analýza dokumentov vzdelávacích politík na Slovensku
· Tvorba a overovanie modelu andragogického poradenstva
· Skúmanie vzťahov medzi podporou profesijnej kariéry vybranej skupiny zamestnancov a ich pracovným výkonom a spokojnosťou
· Medzinárodná komparácia prípravy vysokoškolských pedagógov – reflexívnych profesionálov
· Miesto doktorandskej školy v príprave mladých vedcov v medzinárodnom porovnaní
· Manažment učenia sa v podmienkach vybranej organizácie ako prediktor úspešnosti organizácie
· Tvorba a overovanie prípravy programu interkultúrne kompetentných vysoškolských učiteľov
· Overovanie efektov podpory docility dospelých andragogickým poradenstvom
· Záťaž v profesii vysokoškolského učiteľa a jej subjektívne vnímanie učiteľmi na univerzite – Q-metodológia
· Inklúzia na úrovni univerzitného vzdelávania v medzinárodnom porovnaní
· Rozvoj prierezových spôsobilostí absolventov pedagogických fakúlt – kvaziexperimentálne overovanie
· Tvorba a experimentálne overovanie vybraného preventívneho programu v školách
. Kyberšikanovanie učiteľov – mapovanie postojových systémov zo strany rôznych aktérov
Pravidlá sú definované v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21042) v zmysle dodatku č. 1 k Smernici (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21043) a v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21487), kde definujeme podrobne odporúčané komplexnejšie dizajny dizertačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.
Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), v Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html) a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html). PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží. Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html). Ďalším relevantným dokumentom, kde sú definované pravidlá je Disciplinárny poriadok PF UMB 2011 (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html). Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).
Pravidlá podávania podnetov a pravidlá pre možnosti komisionálneho skúšania sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre tieto účely je využívaná aj Smernica o vnútornom systéme pri podávaní a preverovaní oznámení protispoločenskej činnosti v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. ich uvádzame v prílohe Informačné listy.
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/rozvrhy-2020-2021.html
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor, miroslav.kryston@umb.sk, 048/446 4616
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor
048/446 4616
Kontexty neformálneho učenia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132
prof. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor
048/446 4615
Trendy a tvorba vzdelávacích politík
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka
048/446 4764
Tvorba a overovanie intervenčných programov
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent
048/446 4763
Dopady sociálnej paradigmy na edukáciu
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001
doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD., docent
jan.kalisky@umb.sk
048/446 4317
Komparatívna pedagogika a andragogika
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504
VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html) a Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).
Predmety priradené k učiteľom študijného programu uvádzame v prílohe Študijný plán. Ďalej na tomto mieste uvádzame ich menný zoznam/kontakty a prepojenie na CRZVŠ.
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor
048/446 4616
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132
prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc., profesorka
048/446 4762
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254
prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc., profesorka
048/446 4863
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc.,
profesorka
048/446 4717
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
prof. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor
048/446 4615
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.,
docent
048/446 4763
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka
048/446 4764
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510
prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., profesorka
048/446 4851
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250
doc. Ján Kaliský, PhD., docent
048/446 4317
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor
0484464616 / miroslav.kryston@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc., profesorka
048/446 4762 / dana.hanesova@umb.sk
-Pedagogická aplikácia neurovedných poznatkov vo vyučovacom procese
-Kresťanská spiritualita v online teologickom vzdelávaní
prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc., profesorka
048/446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
prof. PhDr. Soňa Kariková, PhD., profesorka
0484464617 / sona.karikova@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesorka
048/446 4717 / eva.sollarova@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
prof. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor
0484464615 / ivan.pavlov@umb.sk
-Andragogické poradenstvo v riadení profesijnej kariéry zamestnancov
-Profesijná identita vysokoškolských učiteľov v kontexte ich ďalšieho profesijného rozvoja
-Kontexty andragogickej kompetencie vysokoškolských učiteľov
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent
048/446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka
048/446 4764 / miriam.niklova@umb.sk
-Potreby a virtuálne ohrozenia stredoškolskej mládeže v 21. storočí
prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., profesorka
048/446 4851 /
-Povinné predškolské vzdelávanie – analýza diskurzu vo verejnom priestore
doc. Ján Kaliský, PhD., docent
048/446 4317 / jan.kalisky@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html). Niektoré predmety (podľa študijných plánov) zabezpečujú aj členovia Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html) alebo Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).
-
Bude menovaný a bude vytvorený jeho profil na stránkach PF UMB po vyjadrení SAA k študijnému programu.
Študijný referent
Ivona Bajsová 048 446 4248 / ivona.bajsova@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
PhDr. Lucia Galková, PhD. 048 446 4760 / lucia.galkova@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD. 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
Mgr. Michaela Sládkayová, PhD. 048 446 4618 / michaela.sladkayova@umb.sk
Koordinátor kreditového systému štúdia
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy a mobility
Branislava Bobáková 048 446 4920 / branislava.bobakova@umb.sk
Referentka pre prácu so študentami so špeciálnymi potrebami
PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD. 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk
Psychologické poradenstvo
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk
Psychologické poradenstvo
PaedDr. Lucia Pašková, PhD. 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk
Psychologické poradenstvo
Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD. 048 446 4715 / michaela.vanova@umb.sk
Psychologické poradenstvo
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.048 446 4718 / jana.stehlikova@umb.sk
PF UMB prevádzkuje spolu 177 PC, 180 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (22), kopírovacie stroje (4) , tlačiarne (79), multifunkčné tlačiarne (18), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (4), softvérové vybavenie (72). Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami. Katedry sú vybavené najmodernejšou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 26 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.
Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tančiareň (kde sa realizujú aj psychocosiálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.
PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AiS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AiS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Zabezpečujúce katedry na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky, v sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.
Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied, ktoré majú možnosť publikovať vo Vydavateľstve Univerzity Mateja Bela Belianum v Banskej Bystrici. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (miestnosti: C022, C130), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela (https://www.library.umb.sk/) na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.
V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. rok) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory (https://www.youtube.com/watch?v=TkHKu9VWR5E). V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu taktiež odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity (https://www.youtube.com/watch?v=oftSMtwMXvQ). Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia (https://www.youtube.com/watch?v=wuBxw8sn22g). Zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú. Okrem štandardnej výučby máme vytvorený LMS Moodle kurz aj pre aktivity Doktorandskej školy PF UMB, kde nahrávame videá s výkladom ku náročnejším témam, ale vedieme tiež intraktívne kurzy v prípade, ak nie je možnosť realizovať vyučovanie/workshop prezenčne.
UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/fotogaleria/). V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž.
V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=aIUOyNNf24s), Univerzitný folklórny súbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=fRZ9GYAj84k) a Komorný orchester Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=75FPEJynxSk). Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (https://www.youtube.com/watch?v=BSy4TKWuD1I). PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.
Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentsva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/kaviaren-kolecko.html); oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva) (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/). Študenti bakalárskeho študijného programu Katedry pedagogiky PF UMB každoročne pripravujú vedomostný a zároveň zábavný kvíz pre študentov všetkých ročníkov ako aj učiteľov katedry. Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).
Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.
Prijatie na doktorandské štúdium v študijnom programe Edukačné vedy je založené na splnení dvoch podmienok, pričom Fakulta môže určiť pre doktorandské štúdium v jednotlivých študijných programoch aj ďalšie podmienky prijatia na toto štúdium schválené akademickým senátom fakulty:
a) absolvovanie študijného programu druhého stupňa v študijných programoch skupiny odborov vedy a techniky – Spoločenské vedy na Slovensku alebo porovnateľných programov bakalárskeho stupňa štúdia v zahraničí;
b) úspešné vykonanie prijímacej skúšky.
Pre štúdium doktorandského študijného programu Edukačné vedy vo výchove a vzdelávaní sú požadované rozvíjajúce sa schopnosti súvisiace s výkonom jeho profesie. Ide o osobnostné schopnosti a osobné postoje: zodpovednosť, dôslednosť, schopnosť spolupracovať, schopnosť prijímať kritiku a konštruktívnu kritiku poskytovať, emocionálna stabilita, empatia komunikatívnosť, angažovanosť, flexibilita a tvorivosť a kooperácia v riešení problémov, ďalej schopnosti riadiace a organizačné (vrátane technických, digitálnych), analytické a koncepčné myslenie. Ďalej ide o študijné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti uchádzača, ktorými bude pripravený zvládnuť požiadavky tretieho stupňa vysokoškolského štúdia: systematizované komprehenzívne poznatky z edukačných vied, spôsobilosť zodpovedne a samostatne využívať osvojené poznatky v pracovných a študijných situáciách a odbornom a osobnom rozvoji, ďalej digitálne spôsobilosti na úrovni ovládania MS Word, MS Excel, MS Outlook a MS PowerPoint. Štúdium v 3. stupni štúdia sa realizuje v slovenskom jazyku, preto je požadované písomné a ústne ovládanie slovenského alebo českého jazyka. V študijnom pláne doktorandského študijného programu Edukačné vedy je povinný predmet Vedecký diskurz v anglickom jazyku a zároveň časť študijnej literatúry v ďalších predmetoch je v anglickom jazyku, preto je nevyhnutná vstupná znalosť anglického jazyka na stredne pokročilej úrovni. K študijným schopnostiam náleží aj schopnosť a vôľa učiť sa a ďalej sa vzdelávať a profesijne a osobnostne sa rozvíjať.
Prijímacie konanie na doktorandské štúdium na PF UMB sa riadi Smernicou č. 1/2017 o doktorandskom štúdium na PF UMB v Banskej Bystrici, čl. 4:
1) Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium v študijnom programe je absolvovanie študijného programu druhého stupňa a úspešné vykonanie prijímacej skúšky. Fakulta môže určiť pre doktorandské štúdium v jednotlivých študijných programoch aj ďalšie podmienky prijatia na toto štúdium schválené akademickým senátom fakulty.
2) Dekan fakulty zverejni najmenej dva mesiace pred posledným dňom určeným na podanie prihlášok na doktorandské štúdium témy dizertačných prác, ak ide o tému vypísanú externou vzdelávacou inštitúciou, uvedie sa aj názov tejto inštitúcie. Pre každú z vypísaných tém je určený školiteľ. Témy dizertačných prác a informácie o počte uchádzačov, ktorých fakulta plánuje prijať na štúdium príslušného študijného programu, zverejní fakulta na úradnej výveske a hromadným spôsobom v súlade so zákonom Č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3) Uchádzač vyplní prihlášku na doktorandské štúdium v zmysle zákona o vysokých školách. K prihláške uchádzač priloží:
a) životopis,
b) vyhlásenie/potvrdenie o trvalom pobyte,
c) overené kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní; uchádzač, ktorý absolvoval druhý stupeň štúdia na fakulte UMB, na ktorú sa hlási na doktorandské štúdium, predloží kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní bez úradného overenia,
d) návrh projektu dizertačnej práce,
e) súpis svojich publikovaných článkov alebo súpis výsledkov inej odbornej alebo umeleckej činnosti, príp. posudky týchto prác a činností (publikačná činnosť pred začatím doktorandského štúdia nie je základnou podmienkou, ale je zohľadnená v procese prijímacieho konania),
f) ďalšie doklady požadované fakultou (doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie a iné).
4) Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byt' na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.
5) Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa zákona č. 422/2015 o uznávaní dokladov o vzdelaní a uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky. Rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium.
6) V prípade, že uchádzač nespĺňa stanovené podmienky zverejnené na webovej stránke príslušnej fakulty, fakulta uchádzačovi o doktorandské štúdium prihlášku spolu s priloženými dokumentmi so stručným odôvodnením vráti.
7) Fakulta zašle uchádzačovi písomnú pozvánku na prijímaciu skúšku, a to najneskôr 14 dní pred dátumom prijímacieho konania, pričom mu oznámi aj obsahové zameranie prijímacej skúšky. Kópia pozvánky je súčasťou osobného spisu uchádzača o štúdium.
8) O spôsobe a obsahu prijímacieho konania na doktorandské štúdium rozhoduje fakulta.
9) Prijímacia skúška sa uskutočňuje na fakulte pred prijímacou komisiou, ktorá je najmenej trojčlenná. Tvorí ju predseda a najmenej dvaja členovia, ktorých na návrh predsedu OK vymenúva dekan. Ak ide o prijímacie konanie uchádzača na tému, ktorú vypísala externá vzdelávacia inštitúcia, je členom prijímacej komisie aj zástupca externej vzdelávacej inštitúcie.
10) Prijímacia komisia vyhodnotí výsledok prijímacej skúšky na neverejnom zasadaní a určí poradie uchádzačov podľa ich úspešnosti na prijímacej skúške. Pri určení poradia prihliada aj na rozsah a kvalitu odbornej publikačnej činnosti alebo umeleckej činnosti uchádzača a na výsledky jeho inej odbornej alebo umeleckej činnosti (napr. výsledky v súťažiach študentských vedeckých a odborných prác alebo na prehliadkach umeleckých prác študentov a pod). Výsledky bodového umiestnenia s číselným kódom uchádzača zverejní fakulta na úradnej výveske alebo webovej stránke fakulty.
11) O výsledku prijímacej skúšky je vyhotovená zápisnica. Prijímacia komisia predloží návrh na prijatie úspešných uchádzačov dekanovi. Ak ide o tému, ktorú vypísala externá vzdelávacia inštitúcia, musí táto inštitúcia vyjadriť súhlas s prijatím uchádzača.
12) V rozhodnutí dekana o prijatí na doktorandské štúdium sa uvedie študijný program, študijný odbor, forma štúdia, doba štúdia. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie, poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia a doručuje sa uchádzačovi doporučene, do vlastných rúk (§ 58 zákona o vysokých školách) v lehote do 30 dní odo dňa vykonania prijímacej skúšky. Zároveň s rozhodnutím o prijatí uchádzača dekan vymenuje študentovi školiteľa a určí doktorandovi školiace miesto.
13) Rektor zmení rozhodnutie, ak bolo vydané v rozpore so zákonom o vysokých školách.
Prijatý uchádzač sa stáva študentom doktorandského štúdia dňom zápisu, ktorého termín, miesto a čas určuje dekan.
Ešte neexistujú – ide o nový program.
Na pracoviskách každoročne uskutočňujeme (spravidla po štátnej skúške) ankety zamerané na hodnotenie študijných programov z pohľadu absolventov štúdia (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/hodnotenia-umb/anketa-o-kvalite-vyucby-a-studijnych-programoch.html). Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná vždy anonymne vyplnením anketového lístka. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP. Anketa sa vyhodnocuje aj na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti PF UMB a Výročnej správy o činnosti vysokej školy (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/vyrocne-spravy-umb.html). Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na grémiu a kolégiu dekana.
Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/hodnotenia-umb/anketa-o-kvalite-vyucby-a-studijnych-programoch.html). Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AiS2. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
Spokojnosť s priebehom a kvalitou štúdia monitorujeme aj z úrovne prodekana pre rozvoj a zabezpečovanie kvality. K anonymnému online dotazovaniu počas semestrov dochádza priebežne, spravidla na základe ne/anonymného podnetu študentov. Výsledky spracúva prodekan za celú fakultu a prezentuje ich na grémiu a kolégiu dekana a súhrnnú správu zasiela všetkým pedagógom. Pokiaľ sú identifikované nedostatky, vedúci pracovísk sú vyzvaní k prijímaniu nápravných opatrení a k formulácii evalvačnej stratégie. V prípade potreby vedenia vypracujú o realizácii opatrení a evalvácii taktiež správu.
Ďalšie merania kvality môže iniciovať aj každý vedúci pracoviska, osoba zodpovedná za rozvoj študijného programu, prípadne pedagóg ktorý zodpovedá za kvalitu vyučovania.
Ešte neexistujú – ide o nový program.
Ešte neexistujú – ide o nový program.
Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekcii CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/), ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/), ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/) a KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).