Opis študijného programu
Študijný program 22_EVdoe - edukačné vedy
Štúdium stupeň - III. - doktorandský, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
a. Orgány schvaľovania do 31.3.2021: Rektor UMB po prerokovaní v kolégiu rektora (návrh ŠP) a Vedecká rada Pedagogickej fakulty (zdokumentované informácie ŠP) v súlade s metodickým pokynom č. 1/2021 na určenie štruktúr a postupov podávania žiadostí o udelenie akreditácie študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z. do 31. 3. 2021 b. Orgány schvaľovania po 31.3.2021: Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so štatútom rady schváleného Vedeckou radou UMB dňa 10.12.2020 a v súlade so smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ zo dňa 26.1.2021 schváleného rektorom UMB.
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
17.03.2021
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
01.09.2023
Odkaz na hodnotiacu správu k žiadosti o akreditáciu študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z.:
PF_rozhodnutie o udeleni akreditacie_edukacne vedy_3. st. ES.pdf
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Edukačné vedy 184528
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
3. stupeň / 864 – doktorandský študijný program
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy/ 0110 Pedagogika ďalej nedefinovaná
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
Udeľovaný akademický titul za menom.
PhD.
g) Forma štúdia.
externá
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský, anglicky (pasívne)
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
4 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
10
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako odborný asistent - zamestnanec vysokej školy, výskumný pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania, analytik v oblasti výchovy a vzdelávania a riadiaci pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania. Počas štúdia rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: všeobecné poznanie odboru a pracovných oblastí; biodromálne a širšie socializačné činitele na úrovni jednotlivca a skupín; inkluzívne a individualizované prístupy; diagnostika, intervencia, korekcia a prevencia; didaktické kompetencie; poradenské, manažérske a líderské kompetencie; záujmová a občianska edukácia; vedecko-výskumné kompetencie; legislatívne, ekonomické a etické kontexty profesií; komunikácia a prezentácia; profesijná reflexia, angažovanosť. Zameriava sa taktiež na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: kritické myslenie, digitálna gramotnosť, odborný anglický jazyk, prierezové spôsobilosti, morálne a etické hodnoty. Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v terciárnom vzdelávaní (vysoká škola, univerzita); v organizáciách vládneho a mimovládneho sektora v oblasti výchovy a vzdelávania (napr. Štátny pedagogický ústav, Inštitút vzdelávacej politiky, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Centrum pre výskum etnicity a kultúry, Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy); v súkromných vzdelávacích a analytických organizáciách a spoločnostiach; ale tiež ako samostatne zárobkovo činná osoba v sektore vzdelávacích služieb.

 

Absolvent nadobúda vedomosti o:

- stratégiách a koncepciách výchovno-vzdelávacích politík a ich tvorbe na národnej a medzinárodnej úrovni,

- kontextoch neformálneho učenia, trendoch a inováciách vzdelávacích politík,

- náročnejších výskumných dizajnoch,

- tvorbe meracích nástrojov,

- dopadoch sociálnej paradigmy na edukáciu,

- pravidlách tvorby a overovania intervenčných programov,

- špecifických spôsoboch analýzy dát.

 

Absolvent nadobúda praktické zručnosti a spôsobilosti:

- kriticky analyzuje a komparuje pedagogické a andragogické vzdelávacie teórie, stratégie a koncepcie vzdelávacích politík a tvorivo ich aplikuje vo vlastnej výskumnej činnosti,

- kriticky hodnotí využiteľnosť metód pedagogického výskumu na základe komplexnej analýzy konkrétneho problému,

- vo výskume zohľadňuje poznatky o vývinových charakteristikách výskumnej vzorky, dizajnuje a realizuje vlastný výskum,

- samostatne analyzuje spoločensky determinované problémy vo výchove a vzdelávaní, a formuluje zmysluplne výskumný problém,

- plánuje a realizuje zber dát s využitím vhodných metód merania, vyhodnocuje výsledky merania s využitím vhodných metód analýzy dát,

- publikuje, alebo inak prezentuje výsledky svojej práce doma i v zahraničí ,

- na základe komparatívnej analýzy programov, navrhuje ich modifikácie v súlade so zásadami efektívnej intervencie,

- chápe špecifiká didaktických kategórií v podmienkach terciárneho vzdelávania a samostatne tvorí časti programov vysokoškolského štúdia, realizuje a evalvuje vyučovací proces,

- reflektuje profesijnú činnosť a rozvíja sa, prijíma konštruktívnu kritiku.

 

Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, zručnosti, spôsobilosti a postoje:

-     kriticky a tvorivo reflektuje poznanie i prax v odbore,

-     má výborné komunikačné a prezentačné zručnosti aj v anglickom jazyku (úroveň B2),

-     využíva podporu najnovších digitálnych nástrojov,

-     aktívne participuje na živote vedeckej, akademickej alebo inej odbornej/profesijnej komunity s reálnym presahom do rôznych oblastí spoločenského života,

-     dodržiava zásady vedeckej, akademickej a profesijnej etiky,

-     buduje osobnú a profesijnú otvorenosť k diverzite a inakosti.

Ciele vzdelávania a hlavné výstupy vzdelávania uvádzame v prílohe Súbeh programov v nadväzujúcich stupňoch štúdia, kde dokladujeme tematickú previazanosť programov a profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia. Podrobnejšiu štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania v 3. stupni štúdia uvádzame v prílohe Štruktúra programu, kde sú sumarizované aj hlavné prístupy k hodnoteniu (overovaniu výstupov vzdelávania). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha Informačné listy predmetov. Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Výstupy vzdelávania, ktorá tvorí súčasť interného akreditačného spisu študijného programu.

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Návrh nového študijného programu Edukačné vedy reaguje na aktuálne potreby hospodárskej praxe (podľa stanovísk absolventov, potenciálnych zamestnávateľov, odberateľov – zástupcov štátnych, verejných i súkromných subjektov) ako aj na medzinárodné požiadavky na kvalitný výskum a potenciálny rozvoj jednotlivých vedných odborov. Svojou ponukou vytvára predpoklad kontinuálneho zabezpečovania zvyšovania kvality pripravenosti novej generácie tvorivých, internacionálne a interdisciplinárne pripravených vysokoškolských učiteľov - odborných asistentov, výskumných pracovníkov (najmä požiadavka na prípravu ‘young researchers’), schopných kvalitného výskumu v oblasti výchovy a vzdelávania na medzinárodnej úrovni, v tímovej spolupráci s inými odborníkmi, prispievajúcich k rozvoju edukačných vied, a zároveň riadiacich pracovníkov a odborníkov kompetentných uskutočňovať analýzy v oblasti výchovy a vzdelávania. Jeho originalita spočíva v tom, že budúci zamestnávatelia môžu využiť potenciál vysokoškolsky vzdelaných absolventov, ktorí budú náležite teoreticky a prakticky pripravení na výkon samostatných pracovných činností – výskum, výučba na vysokých školách, riadenie inštitúcie, analýza edukačných javov - v súlade s trendmi vzdelávacích politík v Európskej únii. V širšom kontexte absolventi programu môžu prispieť ku skvalitneniu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva a skvalitneniu procesov riadenia výchovných a vzdelávacích činností na rôznych úrovniach štátnej, verejnej správy a samosprávy, ale aj v súkromnom sektore vzdelávacích služieb. Zásadná zmena v porovnaní s predchádzajúcimi programami doktorandského štúdia spočíva v jeho dôraze na biodromálny (celoživotný) prístup k edukácii, na interdisciplinaritu a internacionálny presah, na vedeckú precíznosť, etiku výskumnej a publikačnej činnosti. Rozdiel je v jeho orientácii na prípravu špičkových, medzinárodne akceptovateľných, tvorivých mladých vedcov pre oblasť edukačných vied, ale zároveň aj na potreby praxe zameraním na schopnosti hĺbkových analýz dopadov sociálnej paradigmy na edukáciu, na tvorbu a overovanie intervenčných programov, vzdelávacích politík a na kontexty neformálneho vzdelávania; a zároveň na rozvoj prierezových spôsobilostí (v súlade s požiadavkami Dublinských deskriptorov a medzinárodných a národných kvalifikačných rámcov).

c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Národné osvetové centrum, Nám. SNP č. 12, 812 34 Bratislava

Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 83103 Bratislava

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Ide o nový program

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Ide o nový program

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných programov a plánov sú definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo[1] (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/vnutorne-predpisy/), a tiež v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Okrem uvedených pravidiel sme sa riadili ďalšími nasledovnými pravidlami:

-Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.

-Pridelená kreditová dotácia sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).

-Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).

-Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú profil absolventa (vymedzené oblasti rozvoja), zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite.

-Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

-Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania plánujeme s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, monitorujeme ich náročnosť a rôznorodosť.

-Náročnosť kognitívnych a afektívnych (prípadných psychomotorických) cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory a kvalifikačné rámce.

-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus predmetu v informačnom liste obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).

-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez terénne cvičenia (T), vyučujúci sú povinní uviesť v informačnom liste formu individuálnej supervízie a podporu cez elektronické kurzy v Moodle.

-Záťaž študenta sa v informačných listoch rozpisovala jednotne podľa pravidla pre najčastejšie spôsoby hodnotenia (napr. seminárna práca, esej, PPT prezentácia, videoprezentácia, projekt výskumu a pod.).

-V 3. stupni štúdia delíme disciplíny v študijných plánoch do (1) študijnej a (2) vedeckej časti. Vedeckú časť tvoria kredity, ktoré prideľujeme za realizáciu konkrétnych výstupov, ktoré podporujú praktický rozvoj vedecko-výskumných kompetencií študenta a jeho odbornej angažovanosti na národnej a medzinárodnej úrovni – tieto disciplíny nemajú pridelenú dotáciu kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op), ale za supervíziu zodpovedá školiteľ.

-Disciplíny vo vedeckej časti nemajú vypracované informačné listy, kredity sú pridelené po zdokladovaní existujúceho výstupu/realizácie aktivity.

[1] "Všetky uvádzané predpisy sú platné v zmysle zverejnených dodatkov a aktualizácií."

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, sme vytvorili študijný plán, ktorý uvádzame v prílohe Študijný plán. Flexibilita v študijných plánoch (umožňuje viaceré cesty v štúdiu) je zabezpečená väčšou ponukou PV predmetov a tiež odporúčaním absolvovať v 5. semestri zahraničnú mobilitu/stáž, pre ktorú pracovisko počas štúdia zámerne vytvára podmienky (neprebieha vyučovanie, podpora zo strany školiteľov a projektových tímov). V predmety ponúkame v minimálnom rozsahu v rámci študijného programu, ale študent má možnosť zvoliť si akýkoľvek predmet z fakultnej ponuky V predmetov, z ponuky V predmetov v cudzom jazyku, z univerzitnej ponuky predmetov, prípadne absolvovať predmet inej univerzity) (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/vyberove-predmety-na-pf-umb.html).

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/doktorandske-studium/edukacne-vedy.html

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Pre riadneho skončenia štúdia je potrebné dosiahnuť minimálne 180 kreditov. Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB, v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/), v Smernici č. 1/2017 o doktorandskom štúdiu na Pedagogickej fakulte Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsSiteAttachment.php?ID=4815 a jej prílohách https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/smernice-phd/smernica-1-2017-o-phd-studiu-na-pf-umb.html).
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov za povinné predmety

Študijná časť - 36

Vedecká časť – 68


Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

Študijná časť - 16

Vedecká časť – 24


Počet kreditov za výberové predmety

Študijná časť – 8

Vedecká časť – 28


Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce

40

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania opravných postupov voči tomuto hodnoteniu sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu odvolania bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade ďalšej potreby sa študenti môžu obracať na študijného poradcu, na vedúceho katedry alebo na prodekanku pre pedagogickú činnosť, ktorí sú povinní sa zaoberať každým podnetom.

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/).

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

V študijnom programe plánujeme vypisovať nasledovné témy záverečných prác:

·    Ontogenetické kontinuum v neformálnej edukácii so zameraním na záujmové vzdelávanie – komparatívna zmiešaná štúdia

·    Online rizikové správanie mládeže vo vzťahu k ukazovateľom/premenným docility

·    Kritická analýza dokumentov vzdelávacích politík na Slovensku 

·    Tvorba a overovanie modelu andragogického poradenstva 

·    Skúmanie vzťahov medzi podporou profesijnej kariéry vybranej skupiny zamestnancov a ich pracovným výkonom a spokojnosťou

·    Medzinárodná komparácia prípravy vysokoškolských pedagógov – reflexívnych profesionálov

·    Miesto doktorandskej školy v príprave mladých vedcov v medzinárodnom porovnaní

·    Manažment učenia sa v podmienkach vybranej organizácie ako prediktor úspešnosti organizácie

·    Tvorba a overovanie prípravy programu interkultúrne kompetentných vysoškolských učiteľov

·    Overovanie efektov podpory docility dospelých andragogickým poradenstvom

·    Záťaž v profesii vysokoškolského učiteľa a jej subjektívne vnímanie učiteľmi na univerzite – Q-metodológia

·    Inklúzia na úrovni univerzitného vzdelávania v medzinárodnom porovnaní

·    Rozvoj prierezových spôsobilostí absolventov pedagogických fakúlt – kvaziexperimentálne overovanie

·    Tvorba a experimentálne overovanie vybraného preventívneho programu v školách

. Kyberšikanovanie učiteľov – mapovanie postojových systémov zo strany rôznych aktérov

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá sú definované v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21042) v zmysle dodatku č. 1 k Smernici (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21043) a v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21487), kde definujeme podrobne odporúčané komplexnejšie dizajny dizertačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.


Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), v Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html) a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html). PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží. Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.


Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html). Ďalším relevantným dokumentom, kde sú definované pravidlá je Disciplinárny poriadok PF UMB 2011 (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.


Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html). Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).


Pravidlá podávania podnetov a pravidlá pre možnosti komisionálneho skúšania sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre tieto účely je využívaná aj Smernica o vnútornom systéme pri podávaní a preverovaní oznámení protispoločenskej činnosti v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti.

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. ich uvádzame v prílohe Informačné listy.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/rozvrhy-2020-2021.html

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor, miroslav.kryston@umb.sk, 048/446 4616

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor

miroslav.kryston@umb.sk

048/446 4616

Kontexty neformálneho učenia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132


prof. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor

ivan.pavlov@umb.sk

048/446 4615

Trendy a tvorba vzdelávacích politík

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719


prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka

miriam.niklova@umb.sk

048/446 4764

Tvorba a overovanie intervenčných programov

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510


doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent

mario.dulovics@umb.sk

048/446 4763

Dopady sociálnej paradigmy na edukáciu

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001


doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD., docent

jan.kalisky@umb.sk 

048/446 4317

Komparatívna pedagogika a andragogika

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504 

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html) a Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Predmety priradené k učiteľom študijného programu uvádzame v prílohe Študijný plán. Ďalej na tomto mieste uvádzame ich menný zoznam/kontakty a prepojenie na CRZVŠ.


prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor

miroslav.kryston@umb.sk

048/446 4616

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132


prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc., profesorka

dana.hanesova@umb.sk

048/446 4762

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254


prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc., profesorka

bronislava.kasacova@umb.sk

048/446 4863

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139


prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc.,

profesorka

eva.sollarova@umb.sk

048/446 4717

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579


prof. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor

ivan.pavlov@umb.sk

048/446 4615

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719


doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.,

docent

mario.dulovics@umb.sk

048/446 4763

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001


prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka

miriam.niklova@umb.sk

048/446 4764

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510


prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., profesorka

katarina.vancikova@umb.sk

048/446 4851

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250


doc. Ján Kaliský, PhD., docent

jan.kalisky@umb.sk

048/446 4317

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor

0484464616 / miroslav.kryston@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP


prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc., profesorka

048/446 4762 / dana.hanesova@umb.sk

-Pedagogická aplikácia neurovedných poznatkov vo vyučovacom procese

-Kresťanská spiritualita v online teologickom vzdelávaní


prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc., profesorka

048/446 4863 / bronislava.kasacova@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP


prof. PhDr. Soňa Kariková, PhD., profesorka

0484464617 / sona.karikova@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP


prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc., profesorka

048/446 4717 / eva.sollarova@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP


prof. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor

0484464615 / ivan.pavlov@umb.sk

-Andragogické poradenstvo v riadení profesijnej kariéry zamestnancov

-Profesijná identita vysokoškolských učiteľov v kontexte ich ďalšieho profesijného rozvoja

-Kontexty andragogickej kompetencie vysokoškolských učiteľov


doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent

048/446 4763 / mario.dulovics@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP


prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka

048/446 4764 / miriam.niklova@umb.sk

-Potreby a virtuálne ohrozenia stredoškolskej mládeže v 21. storočí


prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., profesorka

048/446 4851 /

katarina.vancikova@umb.sk

-Povinné predškolské vzdelávanie – analýza diskurzu vo verejnom priestore


doc. Ján Kaliský, PhD., docent

048/446 4317 / jan.kalisky@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html). Niektoré predmety (podľa študijných plánov) zabezpečujú aj členovia Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html) alebo Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

-

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Bude menovaný a bude vytvorený jeho profil na stránkach PF UMB po vyjadrení SAA k študijnému programu.

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent

Ivona Bajsová 048 446 4248 / ivona.bajsova@umb.sk


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

PhDr. Lucia Galková, PhD. 048 446 4760 / lucia.galkova@umb.sk


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD. 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

Mgr. Michaela Sládkayová, PhD. 048 446 4618 / michaela.sladkayova@umb.sk


Koordinátor kreditového systému štúdia

doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD. 048 446 4763 / mario.dulovics@umb.sk


Referent pre medzinárodné vzťahy a mobility

Branislava Bobáková 048 446 4920 / branislava.bobakova@umb.sk


Referentka pre prácu so študentami so špeciálnymi potrebami

PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD. 048 446 4761 / patricia.zolyomiova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD. 048 446 4717 / lada.kaliska@umb.sk


Psychologické poradenstvo

PaedDr. Lucia Pašková, PhD. 048 446 4722 / lucia.paskova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD. 048 446 4715 / michaela.vanova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.048 446 4718 / jana.stehlikova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

PF UMB prevádzkuje spolu 177 PC, 180 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (22), kopírovacie stroje (4) , tlačiarne (79), multifunkčné tlačiarne (18), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (4), softvérové vybavenie (72). Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami. Katedry sú vybavené najmodernejšou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 26 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tančiareň (kde sa realizujú aj psychocosiálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AiS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AiS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Zabezpečujúce katedry na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky, v sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied, ktoré majú možnosť publikovať vo Vydavateľstve Univerzity Mateja Bela Belianum v Banskej Bystrici. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (miestnosti: C022, C130), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela (https://www.library.umb.sk/) na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. rok) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory (https://www.youtube.com/watch?v=TkHKu9VWR5E). V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu taktiež odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity (https://www.youtube.com/watch?v=oftSMtwMXvQ). Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia (https://www.youtube.com/watch?v=wuBxw8sn22g). Zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú. Okrem štandardnej výučby máme vytvorený LMS Moodle kurz aj pre aktivity Doktorandskej školy PF UMB, kde nahrávame videá s výkladom ku náročnejším témam, ale vedieme tiež intraktívne kurzy v prípade, ak nie je možnosť realizovať vyučovanie/workshop prezenčne.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.
  • Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ) – rezortný ústav MŠVVŠ (https://www.minedu.sk/). Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, prístup k aktuálnym informáciám, projektom.
  • Inštitút vzdelávacej politiky (IPV) na MŠVVŠ (https://www.minedu.sk/institut-vzdelavacej-politiky/). Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, prístup k aktuálnym dátam z národných a medzinárodných zdrojov.
  • Národné osvetové centrum (NOC): štátna príspevková organizácia (www.nocka.sk). Odborné, metodické, koordinačné a výkonné pracovisko pre teoretickú, analytickú, informačnú, dokumentačnú a konzultačnú činnosť v oblasti kultúrno-osvetovej činnosti, koordinačným a výkonným pracoviskom pre výskum a štátne štatistické zisťovanie v oblasti kultúry, a pre ďalšie vzdelávanie zamestnancov v oblasti kultúrno-osvetovej činnosti, pričom medzi jej ciele patrí neformálne vzdelávanie v oblasti kultúry a prevencia negatívnych spoločenských javov a realizácia výskumu. Možnosti spolupráce: prístup študentov k odborným a metodickým publikáciám, poskytovanie informácií databáz pre kvalifikačné práce študentov, účasť študentov na odborných a popularizačných podujatiach NOC, participácia na projektovej a výskumnej činnosti, prednášky, semináre a workshopy pre študentov.
  • Centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie – CPPPaP – zariadenia MŠVVŠ SR, najmä CPPPaP, Mládežnícka 34, Banská Bystrica (http://www.cpppap.svsbb.sk/). Spolupráca: možnosť realizácie výskumu, praktických projektov študentov a spolupráca pri výučbe špecifických zručností so zameraním na prierezové spôsobilosti, ako aj odborné preventívne a intervenčné zručnosti.
  • Metodicko-pedagogické centrá (napr. MPC Ševčenkova 11, 850 05 Bratislava - https://mpc-edu.sk/sk, MPC Horná 97, 97546 Banská Bystrica - https://archiv.mpc-edu.sk/sk/rp-mpc-bb) – rozpočtové organizácie MŠ. Možnosti spolupráce: besedy a workshopy realizované pre študentov, spolupráca vo výskumnej činnosti.
  • Asociácia inštitúcií vzdelávania dospelých v SR (AIVD) - mimovládna dobrovoľná organizácia združujúca inštitúcie, zaoberajúce sa vzdelávaním dospelých v SR (www.aivd.sk). Možnosti spolupráce: organizácia vedeckých a odborných podujatí (napr. semináre EPALE), participácia na vedeckých projektoch, účasť študentov na podujatiach organizovaných AIVD, prednášky a workshopy pre študentov, prístup k aktuálnym informáciám.
  • Asociácia sociálnych pedagógov: občianske združenie pre sociálnych pedagógov so sídlom v Banskej Bystrici, ktorá asistuje v profesionálnej príprave budúcich sociálnych pedagógov, poskytuje celoživotné vzdelávanie pre pedagógov v praxi. Spolupráca: prednášky a workshopy renomovaných odborníkov, študentské stáže a mobility; výskumná, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach (https://www.pdf.umb.sk/jhroncova/asociacia-socialnych-pedagogov.html).
  • Centrum ďalšieho vzdelávania Technická univerzita Zvolen: (https://cdv.tuzvo.sk/sk/centrum-dalsieho-vzdelavania) - líder v oblastí zavádzania inovácií v edukácii seniorov na Slovensku. Možnosti spolupráce: prednášky a workshopy pre študentov, prístup študentov k odbornej literatúre, možnosti realizácie výskumných aktivít v rámci písania záverečných prác študentov, možnosť realizácie výskumu, praktických projektov.
  • Akademické pracoviská: Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studii, Univerzita Tomáše Bati v Zlíne; Katedra andragogiky a manažmentu vzdělávání, Pedagogická fakulta, Karlova univerzita v Prahe; Katedra andragogiky, Univerzita Jana Amose Komenského v Prahe; Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostrave; Katedra Pedagogiky Społecznej i Andragogiki, Instytut nauk o wychowaniu, Uniwersytet Pedagogiczny, Krakow a ďalšie zahraničné university, s ktorými majú garanti študijného programu niekoľkoročnú spoluprácu: univerzity vo Veľkej Británii poskytujúce PhD v pedagogike (Newcastle University, Cambridge University), Helsinki University, Fínsko; School of Professional Teacher Education, Oulu University of Applied Sciences, Oulu, Fínsko; Driestar Educatief, Gouda, Holandsko a i. Spolupráca: prednášky renomovaných odborníkov, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach.
  • OZ Preventista (https://preventista.sk/info/kontakt-2/). Združenie pre bezpečnosť a prevenciu. Možnosti spolupráce: besedy a workshopy realizované pre študentov, spolupráca vo výskumnej činnosti.
  • Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) v Bratislave (http://cvek.sk/). Nezávislá mimovládna organizácia, realizujúca výskumné, analytické a vzdelávacie aktivity smerujúce prispieť k vytváraniu spravodlivejšej a súdržnejšej spoločnosti. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, poradenstvo vo výskume, analýzach dát.
  • Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy MESA10 (https://www.mesa10.org/). Nezávislá mimovládna organizácia, zapojená v projektoch EÚ (napr. To dá rozum) a NATO so zámerom formovať, iniciovať alebo implementovať reformy. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), poradenstvo a spolupráca vo výskume, analýzach dát.
  • Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (Slovak Governance Institute SGI) (https://www.governance.sk/). Nezávislá mimovládna organizácia, vypracúvajúca analýzy existujúcich a pripravovaných verejných politík, výskum v rôznych oblastiach verejnej politiky. Možnosti spolupráce: organizácia vzdelávacích podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), konzultácie, prístup k odbornej literatúre, sieťovanie s inými partnermi.
  • THEMPRA Social Pedagogy, Veľká Británia (http://www.thempra.org.uk/). Sociálny podnik združujúci britských a medzinárodných odborníkov, zameraných na rozvoj sociálnej pedagogiky ako vednej disciplín, spoluzakladateľ Global Alliance for Social Pedagogy and Social Education. Možnosti spolupráce: organizácia spoločných výskumných, publikačných a vzdelávacích podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), konzultácie cez MOOC kurzy, prístup k odbornej literatúre, sieťovanie s inými partnermi (soc. pedagógovia v škandinávskych krajinách, Nemecku, Dánsku, Belgicku, Španielsku, USA), možností stáží a mobilít (napr. Erasmus Plus) v zahraničí.
  • Centrum komunitného organizovania – nezisková organizácia (https://www.cko.sk/). Možnosti spolupráce: v projekte Školy za demokraciu, workshopy pre študentov v oblasti vzdelávania k ľudským právam a slobodám.
  • Nadácia Milana Šimečku – nezisková organizácia (www.nadaciamilanasimecku.sk). Možnosti spolupráce medzi odborníkmi, študentami v oblasti tvorby metodík a projektovej činnosti v témach inakosti, rozmanitosti, ľudských práv.
  • Človek v ohrození – nezisková organizácia (https://clovekvohrozeni.sk/). Možnosti spolupráce v oblasti tém globálneho vzdelávania na úrovni tvorby metodických príručiek, ale aj projektov zameraných na tieto témy.
  • CEEV Živica - nezisková organizácia (https://zivica.sk/). Možnosti spolupráce v témach globálneho vzdelávania a udržateľného rozvoja, v rámci projektovej činnosti, ale aj ďalšieho vzdelávania v týchto témach. Účasť odborníkov z praxe na vyučovaní našich študentov a študentiek
  • Ústav na výkon trestu odňatia slobody (https://www.zvjs.sk/sk/zariadenia/banska-bystrica-kralova). Možnosti spolupráce vo vytváraní voľnočasových aktivít pre odsúdených ako špecifickej cieľovej skupiny študentami a študentkami našich študijných programov.
  • EDUMA – nezisková organizácia (http://eduma.sk/kontakt/). Možnosti spolupráce pri príprave projektov pre študentov, možnosti vzdelávania študentov s cieľom scitlivovania, ľudských práv, používanie inovatívnych metód (storytelling).


e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/fotogaleria/). V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=aIUOyNNf24s), Univerzitný folklórny súbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=fRZ9GYAj84k) a Komorný orchester Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=75FPEJynxSk). Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (https://www.youtube.com/watch?v=BSy4TKWuD1I). PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentsva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/kaviaren-kolecko.html); oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva) (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/). Študenti bakalárskeho študijného programu Katedry pedagogiky PF UMB každoročne pripravujú vedomostný a zároveň zábavný kvíz pre študentov všetkých ročníkov ako aj učiteľov katedry. Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Prijatie na doktorandské štúdium v študijnom programe Edukačné vedy je založené na splnení dvoch podmienok, pričom Fakulta môže určiť pre doktorandské štúdium v jednotlivých študijných programoch aj ďalšie podmienky prijatia na toto štúdium schválené akademickým senátom fakulty:

a)    absolvovanie študijného programu druhého stupňa v študijných programoch skupiny odborov vedy a techniky – Spoločenské vedy na Slovensku alebo porovnateľných programov bakalárskeho stupňa štúdia v zahraničí; 

b)    úspešné vykonanie prijímacej skúšky.

Pre štúdium doktorandského študijného programu Edukačné vedy vo výchove a vzdelávaní sú požadované rozvíjajúce sa schopnosti súvisiace s výkonom jeho profesie. Ide o osobnostné schopnosti a osobné postoje: zodpovednosť, dôslednosť, schopnosť spolupracovať, schopnosť prijímať kritiku a konštruktívnu kritiku poskytovať, emocionálna stabilita, empatia komunikatívnosť, angažovanosť, flexibilita a tvorivosť a kooperácia v riešení problémov, ďalej schopnosti riadiace a organizačné (vrátane technických, digitálnych), analytické a koncepčné myslenie. Ďalej ide o študijné vedomosti, zručnosti a spôsobilosti uchádzača, ktorými bude pripravený zvládnuť požiadavky tretieho stupňa vysokoškolského štúdia: systematizované komprehenzívne poznatky z edukačných vied, spôsobilosť zodpovedne a samostatne využívať osvojené poznatky v pracovných a študijných situáciách a odbornom a osobnom rozvoji, ďalej digitálne spôsobilosti na úrovni ovládania MS Word, MS Excel, MS Outlook a MS PowerPoint. Štúdium v 3. stupni štúdia sa realizuje v slovenskom jazyku, preto je požadované písomné a ústne ovládanie slovenského alebo českého jazyka. V študijnom pláne doktorandského študijného programu Edukačné vedy je povinný predmet Vedecký diskurz v anglickom jazyku a zároveň časť študijnej literatúry v ďalších predmetoch je v anglickom jazyku, preto je nevyhnutná vstupná znalosť anglického jazyka na stredne pokročilej úrovni. K študijným schopnostiam náleží aj schopnosť a vôľa učiť sa a ďalej sa vzdelávať a profesijne a osobnostne sa rozvíjať.

b) Postupy prijímania na štúdium.

Prijímacie konanie na doktorandské štúdium na PF UMB sa riadi Smernicou č. 1/2017 o doktorandskom štúdium na PF UMB v Banskej Bystrici, čl. 4:

1)    Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium v študijnom programe je absolvovanie študijného programu druhého stupňa a úspešné vykonanie prijímacej skúšky. Fakulta môže určiť pre doktorandské štúdium v jednotlivých študijných programoch aj ďalšie podmienky prijatia na toto štúdium schválené akademickým senátom fakulty.

2)    Dekan fakulty zverejni najmenej dva mesiace pred posledným dňom určeným na podanie prihlášok na doktorandské štúdium témy dizertačných prác, ak ide o tému vypísanú externou vzdelávacou inštitúciou, uvedie sa aj názov tejto inštitúcie. Pre každú z vypísaných tém je určený školiteľ. Témy dizertačných prác a informácie o počte uchádzačov, ktorých fakulta plánuje prijať na štúdium príslušného študijného programu, zverejní fakulta na úradnej výveske a hromadným spôsobom v súlade so zákonom Č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

3)    Uchádzač vyplní prihlášku na doktorandské štúdium v zmysle zákona o vysokých školách. K prihláške uchádzač priloží:

a)    životopis,

b)    vyhlásenie/potvrdenie o trvalom pobyte,

c)    overené kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní; uchádzač, ktorý absolvoval druhý stupeň štúdia na fakulte UMB, na ktorú sa hlási na doktorandské štúdium, predloží kópie dokladov o dosiahnutom vzdelaní bez úradného overenia,

d)    návrh projektu dizertačnej práce,

e)    súpis svojich publikovaných článkov alebo súpis výsledkov inej odbornej alebo umeleckej činnosti, príp. posudky týchto prác a činností (publikačná činnosť pred začatím doktorandského štúdia nie je základnou podmienkou, ale je zohľadnená v procese prijímacieho konania),

f)     ďalšie doklady požadované fakultou (doklad o zaplatení poplatku za prijímacie konanie a iné).

4)    Uchádzač, ktorý nepreukáže splnenie základných podmienok prijatia na štúdium v čase overovania splnenia podmienok na prijatie, môže byt' na štúdium prijatý podmienečne s tým, že je povinný preukázať splnenie základných podmienok prijatia na štúdium najneskôr v deň určený na zápis na štúdium.

5)    Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa zákona č. 422/2015 o uznávaní dokladov o vzdelaní a uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky. Rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium.

6)    V prípade, že uchádzač nespĺňa stanovené podmienky zverejnené na webovej stránke príslušnej fakulty, fakulta uchádzačovi o doktorandské štúdium prihlášku spolu s priloženými dokumentmi so stručným odôvodnením vráti.

7)    Fakulta zašle uchádzačovi písomnú pozvánku na prijímaciu skúšku, a to najneskôr 14 dní pred dátumom prijímacieho konania, pričom mu oznámi aj obsahové zameranie prijímacej skúšky. Kópia pozvánky je súčasťou osobného spisu uchádzača o štúdium.

8)    O spôsobe a obsahu prijímacieho konania na doktorandské štúdium rozhoduje fakulta.

9)    Prijímacia skúška sa uskutočňuje na fakulte pred prijímacou komisiou, ktorá je najmenej trojčlenná. Tvorí ju predseda a najmenej dvaja členovia, ktorých na návrh predsedu OK vymenúva dekan. Ak ide o prijímacie konanie uchádzača na tému, ktorú vypísala externá vzdelávacia inštitúcia, je členom prijímacej komisie aj zástupca externej vzdelávacej inštitúcie.

10) Prijímacia komisia vyhodnotí výsledok prijímacej skúšky na neverejnom zasadaní a určí poradie uchádzačov podľa ich úspešnosti na prijímacej skúške. Pri určení poradia prihliada aj na rozsah a kvalitu odbornej publikačnej činnosti alebo umeleckej činnosti uchádzača a na výsledky jeho inej odbornej alebo umeleckej činnosti (napr. výsledky v súťažiach študentských vedeckých a odborných prác alebo na prehliadkach umeleckých prác študentov a pod). Výsledky bodového umiestnenia s číselným kódom uchádzača zverejní fakulta na úradnej výveske alebo webovej stránke fakulty.

11) O výsledku prijímacej skúšky je vyhotovená zápisnica. Prijímacia komisia predloží návrh na prijatie úspešných uchádzačov dekanovi. Ak ide o tému, ktorú vypísala externá vzdelávacia inštitúcia, musí táto inštitúcia vyjadriť súhlas s prijatím uchádzača.

12) V rozhodnutí dekana o prijatí na doktorandské štúdium sa uvedie študijný program, študijný odbor, forma štúdia, doba štúdia. Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie, poučenie o možnosti podať žiadosť o preskúmanie rozhodnutia a doručuje sa uchádzačovi doporučene, do vlastných rúk (§ 58 zákona o vysokých školách) v lehote do 30 dní odo dňa vykonania prijímacej skúšky. Zároveň s rozhodnutím o prijatí uchádzača dekan vymenuje študentovi školiteľa a určí doktorandovi školiace miesto.

13) Rektor zmení rozhodnutie, ak bolo vydané v rozpore so zákonom o vysokých školách.

Prijatý uchádzač sa stáva študentom doktorandského štúdia dňom zápisu, ktorého termín, miesto a čas určuje dekan.

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Ešte neexistujú – ide o nový program.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Na pracoviskách každoročne uskutočňujeme (spravidla po štátnej skúške) ankety zamerané na hodnotenie študijných programov z pohľadu absolventov štúdia (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/hodnotenia-umb/anketa-o-kvalite-vyucby-a-studijnych-programoch.html). Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná vždy anonymne vyplnením anketového lístka. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP. Anketa sa vyhodnocuje aj na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti PF UMB a Výročnej správy o činnosti vysokej školy (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/vyrocne-spravy-umb.html). Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na grémiu a kolégiu dekana.

Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/hodnotenia-umb/anketa-o-kvalite-vyucby-a-studijnych-programoch.html). Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AiS2. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.  

Spokojnosť s priebehom a kvalitou štúdia monitorujeme aj z úrovne prodekana pre rozvoj a zabezpečovanie kvality. K anonymnému online dotazovaniu počas semestrov dochádza priebežne, spravidla na základe ne/anonymného podnetu študentov. Výsledky spracúva prodekan za celú fakultu a prezentuje ich na grémiu a kolégiu dekana a súhrnnú správu zasiela všetkým pedagógom. Pokiaľ sú identifikované nedostatky, vedúci pracovísk sú vyzvaní k prijímaniu nápravných opatrení a k formulácii evalvačnej stratégie. V prípade potreby vedenia vypracujú o realizácii opatrení a evalvácii taktiež správu.

Ďalšie merania kvality môže iniciovať aj každý vedúci pracoviska, osoba zodpovedná za rozvoj študijného programu, prípadne pedagóg ktorý zodpovedá za kvalitu vyučovania.

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Ešte neexistujú – ide o nový program.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Ešte neexistujú – ide o nový program.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekcii CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/), ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/), ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/) a KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).