Opis študijného programu
Študijný program 22_PPdod - predškolská a elementárna pedagogika
Štúdium stupeň - III. - doktorandský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
1. Rada pre vnútorný systém kvality PF UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/statut-rady-pre-vnutorny-system-kvality-pf-umb.html), Smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html). Proces schvaľovania študijného programu je tiež regulovaný Smernicou č.7/2021 o doktorandskom štúdiu (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/smernice-phd/smernica-7-2021-o-doktorandskom-studiu-na-umb.html) a Metodickým pokynom č.1/2022 k zabezpečeniu kvality doktorandského štúdia na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/smernice-phd/metodicky-pokyn-1-2022-k-zabezpeceniu-kvality-doktorandskeho-studia-na-pf-umb/) 2. Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/statut-rady-pre-vsk-umb/), Smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html)a Metodickým pokynom č. 4/2021 na zosúladenie študijných programov a odborov habilitačného konania a odborov inauguračných konaní na UMB v Banskej Bystrici podľa zákona č. 269/2018 Z.z. do 31.8.2022 (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/) . Schvaľovanie študijného programu sa ďalej uskutočňuje v súlade so Smernicou č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/smernice-phd/smernica-7-2021-o-doktorandskom-studiu-na-umb.html)
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
27.04.2022
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Predškolská a elementárna pedagogika, 12314
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
3. stupeň, 864 – doktorandský študijný program
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy/0111 Pedagogická veda
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
Udeľovaný akademický titul za menom.
PhD.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
počet uchádzačov 4/počet prijatých 2
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Podrobnú štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania (vedomosti, zručnosti/spôsobilosti, postoje) uvádzame v prílohe Štruktúra študijného programu (PrElPg_PhD_D_struktura_programu). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha Informačné listy predmetov (PrElPg_PhD_D_informacne_listy). Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Ciele a výstupy vzdelávania (PrElPg_PhD_D_ciele_vystupy_vzdelavania).

.

Počas štúdia si rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: Všeobecné poznanie odboru v špecializácii na predškolskú a elementárnu pedagogiku (a profilových vzdelávacích oblastí), Psychologické a socio-kultúrne aspekty výchovy a vzdelávania, Inklúzia, diverzita a diferenciácia vo výchove a vzdelávaní, Rozvojové a vzdelávacie potreby dieťaťa, Teória a prax predprimárneho a primárneho vzdelávania, Diagnostika, skúmanie pedagogických javov a výskum, Profesijná reflexia, profesijný rozvoj a profesijná etika, Inštitucionálne a profesijné kontexty učiteľstva, Triedny a školský manažment, Vedecké základy profilových vzdelávacích oblastí. Zameriava sa aj na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: profesijná komunikácia, tímová práca, kritické a tvorivé myslenie, morálne, prosociálne a etické hodnoty, občianska angažovanosť, digitálna gramotnosť.

Absolvent nadobúda vedomosti o:

-  stratégiách a koncepciách výchovno-vzdelávacích politík a ich tvorbe na národnej a medzinárodnej úrovni,

-  kontextoch neformálneho učenia, trendoch a inováciách vzdelávacích politík,

-  náročnejších výskumných dizajnoch,

-  tvorbe meracích nástrojov,

-  dopadoch sociálnej paradigmy na edukáciu,

-  pravidlách tvorby a overovania intervenčných programov,

-  špecifických spôsoboch analýzy dát.

 

Absolvent nadobúda praktické spôsobilosti a zručnosti:

-  kriticky analyzuje a komparuje pedagogické a vzdelávacie teórie, stratégie a koncepcie vzdelávacích politík a tvorivo ich aplikuje vo vlastnej výskumnej činnosti,

-  kriticky hodnotí využiteľnosť metód pedagogického výskumu na základe komplexnej analýzy konkrétneho problému,

-  vo výskume zohľadňuje poznatky o vývinových charakteristikách výskumnej vzorky, dizajnuje, plánuje a realizuje vlastný výskum,

-  samostatne analyzuje spoločensky determinované problémy vo výchove a vzdelávaní, a formuluje zmysluplne výskumný problém,

-  plánuje a realizuje zber dát s využitím vhodných metód merania, vyhodnocuje výsledky merania s využitím vhodných metód analýzy dát,

-  publikuje, alebo inak prezentuje výsledky svojej práce doma i v zahraničí ,

-  na základe komparatívnej analýzy programov, navrhuje ich modifikácie v súlade so zásadami efektívnej intervencie,

-  chápe špecifiká didaktických kategórií v podmienkach predprimárneho a primárneho vzdelávania a samostatne tvorí časti programov vysokoškolského štúdia, realizuje a evalvuje vyučovací proces,

-  reflektuje profesijnú činnosť a rozvíja sa, prijíma konštruktívnu kritiku.

 

Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, spôsobilosti/zručnosti, postoje:

-       kriticky a tvorivo reflektuje poznanie i prax v odbore,

-       má výborné komunikačné a prezentačné zručnosti aj v anglickom jazyku (úroveň B2),

-       využíva podporu najnovších digitálnych nástrojov,

-       aktívne participuje na živote vedeckej, akademickej alebo inej odbornej/profesijnej komunity s reálnym presahom do rôznych oblastí spoločenského života,

-       dodržiava zásady vedeckej, akademickej a profesijnej etiky,

buduje osobnú a profesijnú otvorenosť k diverzite a inakosti.


b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako odborný asistent - zamestnanec vysokej školy,  výskumný pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania na predprimárnom a primárnom stupni, analytik v oblasti výchovy a vzdelávania a riadiaci pracovník v oblasti výchovy a vzdelávania na predprimárnom a primárnom stupni.

 

Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v terciárnom vzdelávaní (vysoká škola, univerzita); v organizáciách vládneho a mimovládneho sektora v oblasti výchovy a vzdelávania (napr. Štátny pedagogický ústav, Inštitút vzdelávacej politiky, Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť, Centrum pre výskum etnicity a kultúry, Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy); v súkromných vzdelávacích a analytických organizáciách a spoločnostiach.

 

Absolvent získa hlboký vhľad a pripravenosť reagovať na rozmanité problémy edukačnej reality, riadenia vzdelávacích inštitúcii, ako aj schopnosť ich skúmania. Študijný program poskytuje absolventovi schopnosť rešpektovať základnú paradigmu teórie a praxe predprimárneho a primárneho vzdelávania. Tou je v súčasnosti koncept systémových prístupov k poznávaniu, skúmaniu a rozvíjaniu edukačnej reality na týchto stupňoch vzdelávania. Uvedená paradigma posúva predmetné pole vedeckého skúmania na ontogenetické kategórie detí predškolského a mladšieho školského veku, ako aj do rôznych predmetných kontextov edukačnej reality vrátane učiteľskej profesie. I napriek tomu, že v podmienkach SR doposiaľ existujú PhD. študijné programy podobného zamerania, orientácia študijného programu rozšírená o rozvoj prierezových kompetencií výskumníka ho robí originálnym.

Študijný program Predškolská a elementárna pedagogika je akreditovaný na štyroch pedagogických fakultách na – Pedagogická fakulta Katolíckej univerzity v Ružomberku, Pedagogická fakulta UKF Nitra, Pedagogická fakulta UK v Bratislave a Pedagogická fakulta PU v Prešove. Špecifikom študijného programu je dôraz na trendy doktorandského štúdia vo svete, ktoré reprezentuje doktorandská škola, v rámci ktorej si môžu doktorandi rozvíjať prierezové/prenositeľné spôsobilosti dôležité pre ich holistický ľudský rozvoj, ako aj kariéru výskumníka. Doktorandská škola je platformou pre rozvoj širokej škály spôsobilostí v oblasti rozvoja poznania a intelektu, rozvoja osobnej efektivity a angažovanosti, a samozrejme v oblasti riadenia a organizácie výskumu. Dôraz je kladený na vedecký diskurz, kritické myslenie, publikačné a prezentačné zručnosti študenta v slovenskom a svetovom jazyku. 


c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Názov organizácie, Sídlo organizácie

Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova 1128/11, 852 01Bratislava

Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 831 03, Bratislava

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Absolventi študijného programu pôsobia v rezorte školstva. Mnohí zostali v akademickom prostredí a pokračujú vo výskumných aktivitách. Ďalší pôsobia v prostredí MŠ a ZŠ, nezriedka na riadiacich pozíciách.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

·        Mgr. Michaela Vargová, PhD. – riaditeľka MŠ prof. Sáru Banská Bystrica, predsedníčka OZ Rada pre rozvoj materských škôl, členka Odbornej komisie pre inkluzívne vzdelávanie a vzdelávanie v špeciálnych školách pri ŠPÚ, lektorka Metodicko-pedagogického centra, autorka viacerých odborných publikácií

·        Mgr. Petronela Bábyová, PhD. (rod. Tabačáková) – pôsobila niekoľko rokov na pozícii riaditeľky ZŠ Krivá

·        Mgr. Alena Lopušná, PhD. – pôsobí ako vedúca metodického združenia v MŠ Tulská, Banská Bystrica, lektorka ďalšieho vzdelávania

·        Mgr. Barbara Basarabová, PhD. – ukončila štúdium s cenou dekana, aktuálne odborná asistentka na PF UMB


c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba). Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html), v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html_).

 

Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:

-         Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.

-         Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje jeho postavenie v štruktúre študijného programu (povinný predmet, povinne voliteľný predmet), najvyššia kreditová dotácia je za profilové predmety a povinné predmety).

-         Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) určuje potrebnú časovú dotáciu na dosiahnutie kompetencií, spravidla nižšia je v povinne voliteľných predmetoch a vyššia je v povinných a profilových predmetoch.

-         Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia

-         Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú celý profil absolventa, zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite (v prílohe PrElPg_PhD_D_struktura_programu

-         Osnova predmetu (bez ohľadu na počet bodov v osnove IL) rozsahom svojim tém zodpovedá 13 týždňovému semestru.

-         Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

-         Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností (nielen vedomostí).

-         Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.

-         Študijné plány integrujú skúsenosť s doktorandskou školou na PF UMB, v rámci ktorej si študenti rozvíjajú širokú škálu nielen výskumných, ale aj prierezových spôsobilostí.


b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Uvádzame v prílohe PrElPg_PhD_D_odporucany_studijny_plan s vyznačením profilových predmetov.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
180 kreditov, Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie upravujú tiež smernice: Smernica č.7/2021 o doktorandskom štúdium na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/smernice-phd/smernica-7-2021-o-doktorandskom-studiu-na-umb.html) a Metodický pokyn č.1/2022 k zabezpečeniu kvality doktorandského štúdia na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/doktorandske-studium/smernice-phd/metodicky-pokyn-1-2022-k-zabezpeceniu-kvality-doktorandskeho-studia-na-pf-umb/)
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov za povinné predmety

Študijná časť – 36 kreditov

Vedecká časť – 68 kreditov

Z toho za odbornú prax

-

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

Študijná časť - 15 kreditov

Vedecká časť – 24 kreditov

Počet kreditov za výberové predmety

Študijná časť – 9 kreditov

Vedecká časť – 28 kreditov

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)

40 kreditov

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Štatúte etickej komisie študentov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html).

Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v:

Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB (https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/).

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe

Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html).

Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), kde definujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.

Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov

Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html), Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html), v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 (https://www.umb.sk/rozvoj/)a Dlhodobom zámere PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/informacie-o-fakulte.html).

PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.

Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).

Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).

Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html) a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.

Otázkam vedeckej etiky je venovaná pozornosť aj v rámci predmetu Vedecká etika

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).

Všeobecné informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke UMB (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html).

Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta

Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. ich uvádzame v prílohe PrElPg_PhD_D_informacne_listy_

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).
7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., Profesorka, katarina.vancikova@umb.sk, 048 446 4851


b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Meno/kontakt

Predmet

Link na CRZVŠ


prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.

Profesorka

katarina.vancikova@umb.sk, 048 446 4851

Sociológia výchovy

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250


prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.

Profesorka

bronislava.kasacova@umb.sk, 048/446 4863

Metodológia edukačných vied

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139


doc. PaedDr. Milena Lipnická,PhD.

Docentka

milena.lipnicka@umb.sk, 048/446 4856

Inklúzia ako výskumný problém

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11294


doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.

Docentka

simoneta.babiakova@umb.sk, 048/446 4862

Pedeutológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11513


doc. PaedDr. Ivana Rochovská, PhD.

docentka

Kurikulárna politika

ivana.rochovska@umb.sk, 048 446 4854

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD. - https://www.pdf.umb.sk/kvancikova/

prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc. - https://www.pdf.umb.sk/bkasacova/

doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD. - https://www.pdf.umb.sk/mlipnicka/

doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.- https://www.pdf.umb.sk/sbabiakova/

doc. PaedDr. Ivana Rochovská, PhD. - https://www.pdf.umb.sk/irochovska/

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Predmety, ktoré vyučujú jednotliví učitelia uvádzame prílohe PrElPg_PhD_D_odporucany studijny plan. Na tomto mieste uvádzame ich menný zoznam/kontakty a prepojenie na CRZVŠ.

Meno/kontakt

Link na CRZVŠ


prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.

Profesorka

katarina.vancikova@umb.sk

048 446 4851

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250

 

prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.

Profesorka

bronislava.kasacova@umb.sk

048 446 4863

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139

 

doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.

Docentka

simoneta.babiakova@umb.sk

048 446 4862

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11513

 

doc. PaedDr. Milena Lipnická,PhD.

Docentka

milena.lipnicka@umb.sk

048/446 4856

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11294



doc. PaedDr. Ivana Rochovská, PhD.

docentka

ivana.rochovska@umb.sk,

048 446 4854

 

prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc., profesorka

dana.hanesova@umb.sk

048/446 4762

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254


prof. PhDr. Eva Sollárová, CSc.

Profesorka

eva.sollarova@umb.sk

048 446 4717

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

lada.kaliska@umb.sk

048 446 4717

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506

 

doc. Ján Kaliský, PhD.

Docent

jan.kalisky@umb.sk

048 446 4317

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504


doc. PhDr. Ľubor Pilárik, PhD.

docent

lubor.pilarik@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10644

 

 Mgr. Ing. Eva Virostková Nábělková, PhD.

Odborná asistentka

eva.nabelkova@umb.sk

048 446 4718

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11511

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Meno/funkcia

Telefón/email


Názvy aktuálne vedených prác v danom stupni

prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.

Profesorka

katarina.vancikova@umb.sk

048 446 4851

  • Primeranosť učebných úloh z pohľadu socio-kultúrnej skúsenosti
  • Možnosti diagnostikovania úrovne osvojenia slovenského jazyka deťmi s odlišným materinským jazykom na vstupe do vzdelávania


prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.

Profesorka

bronislava.kasacova@umb.sk

048 446 4863

  • Obsahová integrácia v primárnom vzdelávaní
  • Didaktické aspekty individuálneho (domáceho) vzdelávaní
  • Učebnice pre primárne vzdelávanie a ich súvislosť s dizajnom edukačného procesu


doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD.

Docentka

milena.lipnicka@umb.sk

048/446 4856

  • Rozvoj fonematického uvedomovania detí v predškolskom veku. Tvorba a overovanie vokálno-rytmickej stimulačnej metodiky
  • Detské poňatie pojmov preprimárneho kurikula
  • Vzdelávanie 2-ročných detí v systéme včasnej starostlivosti



doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD.

Docentka

mariana.cabanova@umb.sk

048 446 4863

  • Postoje učiteľov k inkluzívnemu vzdelávaniu a diferenciácia výučby v primárnom vzdelávaní
  • Reflexia reformy poradenského systému v podmienkach školskej prax
  • Faktory podmieňujúce pracovnú spokojnosť učiteľov primárneho vzdelávania
  • Proinkluzivita učiteľov a diferenciácia výučby v primárnom vzdelávaní

 

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogiky a andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky-a-andragogiky/clenovia-katedry.html) a  Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html). Školiteľkou je aj členka Katedry chémie FF UMB (https://www.fpv.umb.sk/katedry/katedra-chemie/clenovia-katedry.html )  

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Mgr. Henrieta Jonek - zástupkyňa v AS PF UMB

Mgr. Kristína Šebianová - zástupkyňa v AS PF UMB

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Mgr. Ivona Bajsová, ivona.bajsova@umb.sk

vedúca študijného oddelenia

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/podporny-personal/studijne-oddelenie/

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Funkcia

Meno/tituly

Telefón/email


Študijný referent

Ivona Bajsová/referentka študijného oddelenia

048 446 4248

ivona.bajsova@umb.sk


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

Mgr. Marián Lakomčík

048 446 4262

marian.lakomcik@umb.sk


Koordinátor kreditového systému štúdia

Fakultná úroveň

Mgr. Marián Lakomčík

 048 446 4262 marian.lakomcik@umb.sk


Katedrová úroveň

Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD.

048 446 48 54

barbara.basarabova@umb.sk


referent pre medzinárodné vzťahy a mobility

Mgr. Bobáková Andrea

048/446 6725

andrea.bobakova@umb.sk


Referentka pre prácu so študentami so špeciálnymi potrebami

doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048 446 4755

vlasta.belkova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

048 446 4717

lada.kaliska@umb.sk

 

prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.

048 446 4717

eva.sollarova@umb.sk

 

PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.

048 446 4718 jana.stehlikova@umb.sk

 

PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

048 446 4722

lucia.paskova@umb.sk

 

Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.

048 446 4714

michaela.vanova@umb.sk

 

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.

048 446 4725

beata.gurgova@umb.sk

 

Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.

048 446 4711

zuzana.heinzova@umb.sk


Pastoračné poradenstvo

doc. ThDr. Albín Masarik, PhD.

048 446 4911

albin.masarik@umb.sk

 

doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.

048 446 4230, 048 446 4917

viktoria.soltesova@umb.sk


Sociálne poradenstvo

doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

048 446 4784

alzbeta.gregorova@umb.sk

 

Mgr. Jana Šolcová, PhD.

048 446 4784

jana.solcova@umb.sk

 

PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.

048 446 4525

katarina.kurcikova@umb.sk

 

PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

048 446 4525

michaela.savrnochova@umb.sk


Právne poradenstvo

Mgr. Jakub Dzimko

048 446 3149

jakub.dzimko@umb.sk

 

JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.

lubica.saktorova@umb.sk


Špeciálno-pedagogické poradenstvo

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

048 446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk

 

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

PF UMB prevádzkuje spolu 140 PC, 181 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (19), kopírovacie stroje (4), tlačiarne (64), multifunkčné tlačiarne (24), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (28), softvérové vybavenie (72).

Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami.

Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj vhttps://www.fpv.umb.sk/katedry/katedra-chemie/clenovia-katedry.html ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém (neviem presne ako toto opísať) pre hybridné a dištančné vyučovanie.

Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC (toto stále platí?) – platí. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú aj psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.

 

Doktorandi v predmetnom študijnom programe majú k dispozícii samostatnú miestnosť (C303) vybavenú kancelárskym nábytkom, 2 ks nových PC, telefónom. V prípade potreby môžu využívať tlačiareň, kopírovací stroj a skener na sekretariáte katedry.

 

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.


b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V samostatnej sekcii Štúdium sprístupňuje dôležité informácie týkajúce sa študijných povinností (pedagogická prax, informácie pre končiacich študentov, pokyny k odovzdávaniu záverečných prác a pod. V samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc

a učebných textov z oblasti edukačných vied. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu čiastkovú knižnicu (C228/1), z ktorej si v súlade s vnútornými pravidlami pracoviska môžu zapožičať tituly nedostupné v študovniach či centrálnej univerzitnej knižnice. V knižnici sú zdroje pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program.

Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované. Zároveň majú študenti k dispozícii trhovisko kníh, ktoré je umiestnené na chodbe. Z tohto trhoviska si môžu knihu požičať a vrátiť. Trhovisko je regulované na princípe dôvery a solidarity.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova 1128/11, 852 01 Bratislava, konkrétne Metodicko-pedagogické centrum v Banskej Bystrici (https://mpc-edu.sk/sk) – spolupráca pri výskumoch vo väzbe na výskumné problémy riešené v dizertačných prácach, ale tiež v súvislosti s rozvíjaním študentského chápania zmyslu a poslania celoživotného učenia v profesionálnom rozvoji a kontinuálnom vzdelávaní pedagogických zamestnancov - potenciálny odberateľ

Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 831 03, Bratislava, spolupráca pri tvorbe čiastkových obsahových kurikulárnych dokumentov v rámci obsahovej reformy vzdelávania so zameraním na ISCED 0 a ISCED 1 – potenciálny odberateľ (https://www.minedu.sk/).

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Mládežnícka 34, B. Bystrica – spolupráca pri konkrétnych výskumoch vo väzbe na výskumný problém riešený v dizertačnej práci (http://www.cpppap.svsbb.sk/)

Národný ústav certifikovaných meraní NUCEM (https://www.nucem.sk/)– spolupráca pri konkrétnych výskumoch vo väzbe na výskumný problém, poskytnutie dát, viacnásobné konzultácie, účasť doktorandiek (boli uprednostnené) na školení tvorcov testových úloh rôznych úrovní z Matematiky a Slovenského jazyka a literatúry - potenciálny odberateľ

Základná umelecká škola, Nádvorná 10, Zvolen, pilotáž výskumného problému v rámci dizertačnej práce, doktorandka je učiteľkou v ZUŠ

Slovak supplementary school in Birmingham United Kingdom - výskum realizovaný v rámci dizertačnej práce zameranej na výskum vzdelávania detí zahraničných Slovákov, doktorandka je riaditeľkou tohto centra.

Škola dokorán, n. o. (http://www.skoladokoran.sk/) Nezávislá mimovládna organizácia, realizujúca analytické a vzdelávacie aktivity so snahou prispieť k vytváraniu spravodlivejšej a súdržnejšej spoločnosti s osobitným zameraním na deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a ich ranú starostlivosť. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, poradenstvo vo výskume, analýzach dát.

MESA10 Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy. (https://www.mesa10.org/). Nezávislá mimovládna organizácia, zapojená v projektoch EÚ (napr. To dá rozum) a NATO so zámerom formovať, iniciovať alebo implementovať reformy. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), poradenstvo a spolupráca vo výskume, analýzach dát. – participácia na analýzach v oblasti zisťovania stavu školstva a kvality vzdelávania na Slovensku – potenciálny odberateľ

Rada pre rozvoj materských škôl. (http://www.rrms.sk/). Profesijné združenie zamerané na rozvoj materských škôl a predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Možnosti spolupráce: besedy a workshopy realizované pre študentov, spolupráca vo výskumnej činnosti, analýzy na objednávku praxe, pripomienkovanie koncepčných dokumentov, ktoré regulujú podmienky predprimárneho vzdelávania. 

Centrum pre výskum etnicity a kultúry (CVEK) v Bratislave (http://cvek.sk/). Nezávislá mimovládna organizácia, realizujúca výskumné, analytické a vzdelávacie aktivity smerujúce prispieť k vytváraniu spravodlivejšej a súdržnejšej spoločnosti. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, poradenstvo vo výskume, analýzach dát.

Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (Slovak Governance Institute SGI) (https://www.governance.sk/). Nezávislá mimovládna organizácia, vypracúvajúca analýzy existujúcich a pripravovaných verejných politík, výskum v rôznych oblastiach verejnej politiky. Možnosti spolupráce: organizácia vzdelávacích podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), konzultácie, prístup k odbornej literatúre, sieťovanie s inými partnermi.

Nadácia otvorenej spoločnosti (https://osf.sk/). Nezisková organizácia na podporu (okrem iného) vzdelávacích programov a projektov v oblasti výchovy a vzdelávania, vzdelávacích iniciatív a programov v oblasti školstva, na podporu demokracie a rovností šancí. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), poradenstvo a spolupráca vo výskume, analýzach dát.

Akademické pracoviská:

Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studii, Univerzita Tomáše Bati v Zlíne;

Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostrave;

Pedagogická fakulta Masarykova univerzita, Brno;

Pedagogická fakulta Karlova univerzita Praha;

Ústav výskumu a rozvoje vzdělávání PdF UK Praha – výskum, projekty. 

Institut výskumu školního vzdělávání PdF MU Brno – spoločné výskumné, projekty

Wydzial Etnologii i Nauk o Edukacji, Sliezska univerzita, Katowice;

Wydzial Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wiekiego, Bydgoszcz;

Spolupráca spočíva v nasledovnom: pozvané prednášky renomovaných odborníkov – incoming a outcoming, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach.

Pedagogické fakulty na slovenských univerzitách – expertízna, recenzná a oponentská činnosť pri posudzovaní projektov a dizertačných prác, členstvo v odborovej komisii a účasť v komisiách pre štátne skúšky a obhajoby dizertačných prác


e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory (https://www.pdf.umb.sk/v-com-sme-vynimocni/umelecke-subory/): Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu (https://dofe.umb.sk/).

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).

Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.


f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Na štúdium sa môžu prihlásiť absolventi 2. stupňa štúdia týchto študijných programov: učiteľstvo pre 1. stupeň ZŠ, učiteľstvo pre primárne vzdelávanie a predškolská pedagogika, výnimočne v študijných programoch: pedagogika, sociálna pedagogika, špeciálna pedagogika, pedagogika voľného času, pokiaľ uchádzač bude interdisciplinárne rozvíjať problematiku edukácie detí predškolského, alebo mladšieho školského veku, resp. interdisciplinárne relevantnú problematiku. Od uchádzača sa požadujú odborné znalosti príslušného odboru, resp. jeho subdisciplín, do ktorých patrí téma práce a znalosť metodológie ich výskumu na úrovni magisterského štúdia; schopnosť odborne a terminologicky správne prezentovať problematiku; schopnosť porozumenia kontextovým alebo interdisciplinárnym súvislostiam problematiky; schopnosť vytvoriť projekt navrhovaného výskumu s logickou štruktúrou, dobrou štylizáciou textu a s relevantnými výskumnými nástrojmi; schopnosť porozumenia odbornému textu a bežnej komunikácie v cudzom jazyku; preukázaný aktívny prístup k osobnému rozvoju; preukázateľný záujem o vedecké aktivity.

Predpokladom prijatia do študijného programu splnenie všetkých podmienok, ktoré sú spracované v časti Postupy prijímania na štúdium.

b) Postupy prijímania na štúdium.

Termín podania prihlášky: do 31. marca 2022. podrobné inštrukcie sú zverejnené na https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/dolezite-terminy/

Podmienky prijatia na 3. stupeň štúdia upravuje Smernica č. 7/2021 o doktorandskom štúdiu na Univerzite Mateja Bela v Banskej Bystrici a Metodický pokyn PF UMB č. 1/2022 k zabezpečeniu kvality doktorandského štúdia na PF UMB.

Základnou podmienkou prijatia na doktorandské štúdium je absolvovanie študijného programu druhého stupňa v príslušnom študijnom odbore a úspešné vykonanie prijímacej skúšky.

 

Prijímacie konanie sa pripravuje vypísaním tém dizertačných prác pre príslušný študijný program na nasledujúci akademický rok. Témy ponúkaných dizertačných prác spolu s krátkou anotáciou schvaľuje odborová komisia DŠ. Podmienky vypísania témy konkrétnym školiteľom určuje Metodický pokyn PF UMB č. 1/2022

 

Uchádzač sa prihlasuje na jednu z vypísaných tém ku konkrétnemu školiteľovi. Témy a školitelia sú na webovej stránke fakulty zverejňované začiatkom marca príslušného akademického roka. Informácia je sprístupnená aj na webovej stránke katedry – Oznamy katedry. Témy schvaľuje Odborová komisia na základe ponuky od schválených vedúcich dizertačných prác.

 

Okrem príloh, ktoré upravuje Smernica č. 7/2021 prikladá uchádzač k prihláške:

‒     predbežný projekt zamerania výskumu budúcej dizertačnej práce, v ktorom preukáže znalosť problematiky, metodológie výskumu a literatúry podľa témy (2 exempláre);

‒     prehľad doterajšej vedeckej a publikačnej činnosti, v ktorom uvedie všetky doterajšie aktivity súvisiace s vedeckou činnosťou alebo témou práce (účasť vo výskumných a iných projektoch, účasť a umiestnenie v ŠVOUČ, aktívne vystúpenia na konferenciách a seminároch, absolvované vzdelávania, iné aktivity uchádzača súvisiace s odborom), zoznam publikačnej činnosti vrátane odborného publikovania na webových stránkach, zahraničné stáže a pobyty na relevantných inštitúciách vrátane Erasmu, dobrovoľnícke aktivity a pod.

 

Spôsob a obsah prijímacieho konania realizuje fakulta tak, aby boli prijatí uchádzači s najlepšími predpokladmi pre realizáciu kvalitného výskumu a štúdia a aby podmienky výberu boli rovnaké. Prebieha pred prijímacou komisiou spoločnou pre všetky študijné programy, v prípade vyššieho počtu záujemcov pred viacerými spoločnými komisiami.

 

Podmienkou prijatia je úspešné vykonanie prijímacej skúšky v štyroch súčastiach, ktoré sa hodnotia stanoveným počtom bodov:

1.      Obhajoba projektu dizertačnej práce (metodologické hľadisko) a to najmä: znalosť vybraných metodologických postupov, metód a výskumných nástrojov, zásady a úskalia ich použitia, terminologická správnosť metodologických pojmov, doterajšie využitie výskumných nástrojov k danej téme, znalosť metodologickej literatúry.

2.      Obhajoba projektu dizertačnej práce (odborné hľadisko) a to najmä: znalosť prístupov k problematike, relevantných koncepcií, doterajší stav rozpracovania a výsledkov výskumov, literatúry k téme, ako aj interdisciplinárne vedomosti súvisiace s riešenou problematikou.

3.   Znalosť cudzieho jazyka, ktorá umožňuje samostatné štúdium zahraničnej literatúry a to najmä: schopnosť bežnej komunikácie v cudzom jazyku, schopnosť odbornej komunikácie o budúcej téme práce, schopnosť porozumenia odborného textu.

4.   U uchádzačov sa posudzujú a bodovo zohľadňujú aj preukázané skúsenosti a osobné kvality podľa dokumentov predložených v prehľade doterajšej vedeckej a publikačnej činnosti, ak tieto presvedčivo dokumentujú aktívnu predchádzajúcu účasť uchádzača vo vedeckých aktivitách rôzneho charakteru, alebo jeho aktivity, zamerané na cieľavedomý osobný rast a sebazdokonaľovanie.

Pre hodnotenie je vypracovaný relevantný bodový systém, na základe ktorého sú všetci uchádzači zoradení do jedného poradia podľa dvoch foriem štúdia (dennej a externej) a prijatí sú uchádzači s najvyšším bodovým hodnotením bez ohľadu na študijný program.

 

Počet prijímaných študentov na jednotlivé doktorandské študijné programy sa neurčuje vopred, ale až na základe výsledkov prijímacích skúšok. Výnimku tvorí prípad, ak pracovisko ku ktorému študijný program prislúcha, získalo finančné prostriedky na doktorandské miesto napr. z projektu, resp. z iných externých zdrojov.

 

Prijímacie skúšky sa obvykle konajú počas prvého júlového týždňa.

c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V posledných troch rokoch sa uchádzalo o štúdium v dennej forme štúdia 7 uchádzačov. Po úspešnom zvládnutí prijímacích pohovorov bolo prijatých 5.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu,

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB,

-         prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,

-         vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,

-         prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,

-         mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,

-         elektronická schránka podnetov a pripomienok,

-         hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,

-         prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,

-         hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,

-         hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,

-         hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,

-         zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi

 

Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.

 

V rokoch 2019-2020 bol realizovaný deskriptívny kvantitatívny výskum s cieľom zmapovať postoje študentov k doktorandskému štúdiu, ich spokojnosť s doktorandským štúdiom a identifikovať ich pociťované problémy a potreby. Výskumnú vzorku tvorilo 74 doktorandov Pedagogickej fakulty UMB v Banskej Bystrici, ktorí študovali medzi rokmi 2001 až 2018. Zároveň bola realizovaná kvalitatívna obsahová analýzy 32 reflexií rôznych situácií v spojitosti s prípravou a priebehom doktorandského štúdia. Tieto reflexie sú súčasťou konceptu reflexívneho denníka, ktorí si študenti vytvárajú v rámci predmetu rovnomenného názvu.

 

Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky monitorovania spokojnosti študentov z doktorandským štúdiom, ich problémov a potrieb sú spracované v monografii: Doktorandská škola – cesta k transformácii a inovácii doktorandského vzdelávania vo svete a na Slovensku (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/publikacie/book-19354/doktorandska-skola-cesta-k-transformacii-a-inovacii-doktorandskeho-vzdelavania-vo-svete-a-na-slovensku-19354.html)


c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Výsledky monitorovania spokojnosti absolventov z doktorandským štúdiom, ich problémov a potrieb sú spracované v monografii: Doktorandská škola – cesta k transformácii a inovácii doktorandského vzdelávania vo svete a na Slovensku (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/publikacie/book-19354/doktorandska-skola-cesta-k-transformacii-a-inovacii-doktorandskeho-vzdelavania-vo-svete-a-na-slovensku-19354.html)


11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:

CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),

ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),

ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)

KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).