Opis študijného programu
Študijný program 22_UPVdm - učiteľstvo pre primárne vzdelávanie
Štúdium stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
1. Rada pre vnútorný systém kvality PF UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/statut-rady-pre-vnutorny-system-kvality-pf-umb.html), Smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html). 2. Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so Štatútom rady pre vnútorný systém kvality UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/statut-rady-pre-vsk-umb/), Smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html)a Metodickým pokynom č. 4/2021 na zosúladenie študijných programov a odborov habilitačného konania a odborov inauguračných konaní na UMB v Banskej Bystrici podľa zákona č. 269/2018 Z.z. do 31.8.2022 (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/)
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
12.07.2022
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
01.10.2023
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie/ 10980
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
2. stupeň/767 magisterský študijný program pokračujúci po dosiahnutí bakalárskeho vzdelania
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy/ 0113 Príprava pre učiteľov bez predmetovej špecializácie
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
učiteľský akademicky orientovaný
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Mgr.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
2 roky
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
plán – 40, uchádzači – 60, prijatí – 40
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Podrobnú štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania (vedomosti, zručnosti/spôsobilosti, postoje) uvádzame v prílohe Štruktúra študijného programu (UPPV_Mgr_D_struktura_programu). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha Informačné listy predmetov (UPPV_Mgr_D_informacne_listy). Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Ciele a výstupy vzdelávania (UPPV_Mgr_D_ciele_vystupy_vzdelavania).

 

Absolvent nadobúda vedomosti o:

-         pedagogických javoch, pedagogických procesoch a spoločenských, inštitucionálnych a osobnostných determinantoch charakteru a kvality vzdelávacieho procesu, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality,

-         prístupoch, koncepciách a riešení rôznorodých pedagogických situácií s ohľadom na rozmanité výchovno-vzdelávacie špecifiká žiakov,

-         odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu,

-         vedeckom poznaní disciplín profilových vzdelávacích oblastí alebo špecializácií, v ktorých sa reflektujú otázky relevantného pedagogického poznania,

-         postupoch práce s deťmi mladšieho školského veku v ich širších pedagogických a sociálnych súvislostiach,

-         rôznych pedagogických prístupoch k vekovo, sociálne a individuálne špecifických skupín žiakov

-         možnostiach vhodnej pedagogickej prevencie a intervencie vo vzťahu k diverzite žiackej populácie.

 

Absolvent nadobúda praktické spôsobilosti a zručnosti:

-         samostatne plánuje, projektuje, organizuje a realizuje vzdelávanie procesy a proces výučby na primárnom stupni školy,

-         realizuje metodologicky relevantné skúmanie a reflexiu pedagogických javov, procesov a učenia sa žiakov a formuluje jeho závery,

-         na základe praktických skúseností identifikuje psychologické a sociálne faktory učenia sa jednotlivca, vývinové a individuálne vzdelávacie potreby žiaka,

-         akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte,

-         zavádza podporné opatrenia pre deti s rozmanitými výchovno-vzdelávacími potrebami,

-         samostatne a primeraným spôsobom uskutočňuje pedagogické hodnotenie a evalváciu,

-         uskutočňuje zmysluplnú sebareflexiu v záujme zabezpečenia dynamiky svojho profesijného rozvoja,

-         efektívne pracuje ako člen pedagogického tímu, pritom účinne komunikuje s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím,

-         adekvátne komunikuje a poskytuje poradenské služby smerom k žiakom a ich rodičom.

 

Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, spôsobilosti/zručnosti, postoje:

-         kriticky a tvorivo myslí v kontextoch pedagogických situácií a problémov,

-         má výborné komunikačné a prezentačné zručnosti,

-         v práci a pri komunikácii využíva podporu digitálnych nástrojov,

-         dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný,

-         má pozitívny postoj k svojej profesii a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu,

dodržiava zásady psychohygieny a prevencie pred stresovými faktormi.


b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako učiteľ pre primárne vzdelávanie

Študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie je akreditovaný na všetkých siedmich slovenských pedagogických fakultách patriacich pod univerzity. Špecifikom nášho študijného programu je hlavne proinkluzívne zameranie a individualizované vzdelávanie, uplatňovanie reformných trendov kurikula a inovatívnych foriem primárneho vzdelávania (Service Learning, home teaching, detské plenéry s animáciami, doučovanie, exkurzie). Dôraz je kladený na profesijnú sebareflexiu, autoevalváciu a spoluprácu aj s tretím sektorom. Výstupom štúdia sú záverečné práce orientované na teoretický, empirický, metodologický výskum a metodicko-aplikačné práce orientované na prax primárneho vzdelávania.


c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Základná škola U Filipa, Ružová 14, 974 11 Banská Bystrica  

Základná škola Spojová, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica  

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

V roku 2019 sa 88% absolventov študijného programu zamestnalo a z toho 83% v oblasti vzdelávania. Absolventi študijného programu sú profesijne spôsobilí uplatňovať nové štátne požiadavky na moderné vzdelávanie, akými sú individualizácia vzdelávania a individuálny prístup, pedagogická práca s diverzitou žiakov v školách, pedagogické prístupy k žiakom s rozmanitými potrebami. Sú pripravení realizovať podporné opatrenia, tímovo spolupracovať s pedagogickými zamestnancami, s odbornými zamestnancami, realizovať pedagogickú starostlivosť a poradenstvo. Sú spôsobilí hodnotiť žiakov aj vlastnú prácu na základe inovačných hodnotení. Sú schopní inovácií v profesijných činnostiach učiteľa aj z hľadiska rozvoja vedeckej, kultúrnej a jazykovej gramotnosti, didaktík a metodík nových vzdelávacích oblastí. Na základe rozvinutých osobnostných vlastností a postojov získaných v odbornej a praktickej príprave dokážu realizovať profesijnú sebareflexiu a inovovať profesijné činnosti.

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Úspešné absolventky, ktoré získali miesto v progresívnych školách a predškolských zariadeniach: Mgr. Kristína Králová (ZŠ Narnia Banská Bystrica); Mgr. Diana Paulíková (ZŠ Narnia Banská Bystrica), Mgr. Juliana Grolmusová (Piaristická škola); Mgr. Barbora Medvecková (súkromná ZŠ Félix, Bratislava); Mgr. Miriam Olosová (súkromná ZŠ Félix, Bratislava); Mgr. Patrícia Jániová (Súkromná základná škola UNES, Nitra); Mgr. Barbora Vaňová (Lesný klub Mravenisko), Mgr. Barbora Debnárová (Lesný klub Mravenisko)

Úspešná absolventka Komenského inštitútu: Mgr. Patrícia Vrábová

Úspešná členka tímu Teach for Slovakia: Mgr. Michaela Cingeľová

Laureátka ceny Srdce na dlani: Mgr. Danka Murínová

Absolventky, ktoré našli uplatnenie v zahraničí: Mgr. Gabriela Pepichová

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba). Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html), v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html_).

 

Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:

-         Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.

-         Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje jeho postavenie v štruktúre študijného programu (povinný predmet, povinne voliteľný predmet), najvyššia kreditová dotácia je za profilové predmety a povinné predmety).

-         Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) určuje potrebnú časovú dotáciu na dosiahnutie kompetencií, spravidla nižšia je v povinne voliteľných predmetoch a vyššia je v povinných a profilových predmetoch.

-         Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia.

-         Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú celý profil absolventa, zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite (v prílohe UPPV_Mgr_D_struktura_programu).

-         Osnova predmetu (bez ohľadu na počet bodov v osnove IL) rozsahom svojim tém zodpovedá 13 týždňovému semestru.

-         Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

-         Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností (nielen vedomostí).

Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.

b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

Uvádzame v prílohe UPPV_Mgr_D_odporucany_studijny_plan. forma s vyznačením profilových predmetov.

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia 120 kreditov. Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú definované v: Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia

120 kreditov

Počet kreditov za povinné predmety

72 kreditov

Z toho za odbornú prax

14 kreditov

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

30 kreditov

Počet kreditov za výberové predmety

18 kreditov

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce (resp. za predmety štátnej skúšky)

20 kreditov

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Štatúte etickej komisie študentov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html).

Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v:

Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB (https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/).

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).
  • Vnímanie pracovnej záťaže učiteľmi primárneho vzdelávania. Empirický výskum – komparačná štúdia.
  • Návrh a aplikácia metodiky uplatňujúcej princípy osvojovania anglického jazyka v 3.ročníku ZŠ
  • Návrh a overovanie metodických postupov na rozvoj čítania a čitateľstva žiakov 3. ročníka ZŠ
  • Rozvíjanie životných zručností žiakov na 1. stupni základnej školy
  • Pracovná spokojnosť učiteľov primárneho vzdelávania Analýza prístupov k žiakom s nadaním v primárnom vzdelávaní
  • Analýza prístupov k žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia v primárnom vzdelávaní
  • Hodnotenie pracovnej záťaže učiteľmi základnej školy
  • Názory učiteľov primárneho vzdelávania na pôsobenie asistentov v primárnom vzdelávaní
  • Rozvíjanie životných zručností v mladšom školskom veku
  • Cielené budovanie triedneho spoločenstva v 1. ročníku ZŠ postupným zavádzaním celoživotných pravidiel
  • Názory učiteľov na obsah technického vzdelávania na primárnom stupni školy
  • Využitie výskumne ladenej koncepcie technického vzdelávania v primárnom vzdelávaní
  • Rozvíjanie technickej gramotnosti v primárnom vzdelávaní
  • Začiatok profesijnej dráhy učiteľa v základnej škole
  • Životná pohoda a spokojnosť začínajúcich učiteľov primárneho vzdelávania
  • Projekt integrovania spoločenskovedného obsahu v primárnom vzdelávaní
  • Hodnotenie žiakov v primárnom vzdelávaní ako determinant ich sebahodnotenia
  • Výučba predmetov prírodoveda a prvouka na primárnom stupni ZŠ.
  • Medzinárodná komparácia výučby anglického jazyka v primárnom vzdelávaní vo vybraných krajinách  
  • Profesijné činnosti triedneho učiteľa súvisiace s utváraním triedneho spoločenstva
  • Vplyv hry Karkomo na rozvoj priestorovej predstavivosti detí mladšieho školského veku
  • Geometria v primárnom vzdelávaní


 Kompletný zoznam aktuálne vedených diplomových prác uvádzame v časti 7 - Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam aktuálne vedených prác (s uvedením kontaktov)

i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe

Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html).

Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), kde definujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.

Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov

Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html), Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html), v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 (https://www.umb.sk/rozvoj/)a Dlhodobom zámere PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/informacie-o-fakulte.html).

PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.

Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.

Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).

Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).

Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html) a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.

Otázkam vedeckej etiky je venovaná pozornosť aj v rámci predmetu Vedecká etika

Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).

Všeobecné informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke UMB (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html).

Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).

Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta

Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).

 

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. ich uvádzame v prílohe UPPV_Mgr_D_informacne_listy

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

Aktuálny harmonogram

Harmonogram je zverejnený na webovej stránke:

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html

Aktuálny rozvrh

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/rozvrh/rozvrh-denne-studium-zimny-semester-2023-24.html

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., Profesorka, katarina.vancikova@umb.sk, 048/446 4864


b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

Meno/kontakt

Predmet

Link na CRZVŠ


prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.

Profesorka

katarina.vancikova@umb.sk, 048/446 4864

Socio-kultúrny kontext výchovy a vzdelávania 2

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250


prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.

Profesorka

bronislava.kasacova@umb.sk, 048/446 4863

Pedagogický výskum, diagnostikovanie a hodnotenie

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139


doc. PaedDr. Milena Lipnická,PhD.

Docentka

milena.lipnicka@umb.sk, 048/446 4856

Výchova a vzdelávanie žiakov so ŠVVP

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11294


doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.

Docentka

simoneta.babiakova@umb.sk, 048/446 4862

Profesijné činnosti učiteľa 2

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11513


doc. PaedDr. Ivana Rochovská, PhD.

docentka

ivana.rochovska@umb.sk, 048/446 4854

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2.

Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html)

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

Predmety, ktoré vyučujú jednotliví učitelia uvádzame prílohe UPPV_Mgr_D_odporucany_studijny_plan.. Na tomto mieste uvádzame ich menný zoznam/kontakty a prepojenie na CRZVŠ.


Meno/kontakt

Link na CRZVŠ


prof. PhDr. B. Kasáčová, CSc.

bronislava.kasacova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139

 

prof. PaedDr. D. Hanesová, PhD.

daniela.hanesova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250

 

doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.

simoneta.babiakova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11513

 

doc. PaedDr. M. Lipnická, PhD.

milena.lipnicka@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11294

 

prof. PaedDr. K. Vančíková, PhD.

katarina.vancikova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254


PaedDr. M. Brozmanová, PhD.

monika.brozmanova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579


doc. Mgr. M. Cabanová, PhD.

mariana.cabanova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506

 

doc. L. Kaliská, CSc.

lada.kaliska@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504


PaedDr. M. Trnka, PhD.

marian.trnka@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11278


Mgr. R. Čiliaková, PhD.

ruzena.ciliakova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11598


Mgr. B. Švidraň Basarabová, PhD.

barbara.basarabova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/32839


Mgr. Z. Kováčová Švecová, PhD.

zuzana.kovacova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18473


Mgr. L. Simanová, PhD.

lydia.simanova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26515


PaedDr. M. Gašparová, PhD.

miroslava.gasparova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11268


Mgr. P. Fridrichová, PhD.

petra.fridrichova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11507


PaedDr. J. Stehlíková, PhD.

jana.stehlokova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11515


PaedDr. R. Pondelíková, PhD.

renata.pondelikova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/27119

 

Mgr. L. Lipárová, PhD.

lenka.liparova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/22342


Doc. PaedDr. J. Michal. PhD.

jiri.michal@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11123


Mgr. M. Slováková, PhD.

michaela.slovakova@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/25048


Mgr. art. M. Urban, PhD.

martin.urban@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/9299


doc. PaedDr. I. Rochovská, PhD.

ivana.rochovska@umb.sk


Mgr. P. Martinka, PhD.

pavel.martinka@umb.sk

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/27454


e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

Meno/funkcia 

Telefón/email 

Názvy aktuálne vedených prác v danom stupni 


prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.

profesorka

048 446 48 63

bronislava.kasacova@umb.sk

  • Vnímanie pracovnej záťaže učiteľmi primárneho vzdelávania. Empirický výskum – komparačná štúdia.


prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.

profesorka

048 446 49 13

dana.hanesova@umb.sk

  • Návrh a aplikácia metodiky uplatňujúcej princípy osvojovania anglického jazyka v 3.ročníku ZŠ
  • Medzinárodná komparácia výučby anglického jazyka v primárnom vzdelávaní vo vybraných krajinách 
  • Medzinárodná komparácia učebníc cudzieho jazyka pre primárny stupeň z hľadiska rozvoja kritického myslenia žiakov používaných v SR a 1 vybranej krajine 


doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.

docentka

048 446 48 62

simoneta.babiakova@umb.sk

  • Návrh a overovanie metodických postupov na rozvoj čítania a čitateľstva žiakov 3. ročníka ZŠ
  • Rozvíjanie životných zručností žiakov na 1. stupni základnej školy
  • Cielené budovanie triedneho spoločenstva v 1. ročníku ZŠ postupným zavádzaním celoživotných pravidiel


doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD.

docentka

048 46 48 63

mariana.cabanova@umb.sk

  • Pracovná spokojnosť učiteľov primárneho vzdelávania
  • Názory učiteľov primárneho vzdelávania na pôsobenie asistentov v primárnom vzdelávaní


doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD.

profesorka

0484464856

milena.lipnicka@umb.sk

  • Analýza prístupov k žiakom s nadaním v primárnom vzdelávaní
  • Analýza prístupov k žiakom zo sociálne znevýhodneného prostredia v primárnom vzdelávaní


Mgr. Zuzana Lynch, PhD.

odborný asistent

0484464853

zuzana.lynch@umb.sk

  • Hodnotenie pracovnej záťaže učiteľmi základnej školy


Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD.

odborná asistentka

048 446 48 59

barbara.basarabova@umb.sk

  • Názory učiteľov na obsah technického vzdelávania na primárnom stupni školy
  • Využitie výskumne ladenej koncepcie technického vzdelávania v primárnom vzdelávaní
  • Rozvíjanie technickej gramotnosti v primárnom vzdelávaní
  • Začiatok profesijnej dráhy učiteľa v základnej škole
  • Životná pohoda a spokojnosť začínajúcich učiteľov primárneho vzdelávania


PaedDr. Monika Brozmanová, PhD.

odborná asistentka

048 446 48 58

monika.brozmanova@umb.sk

  • Projekt integrovania spoločenskovedného obsahu v primárnom vzdelávaní
  • Hodnotenie žiakov v primárnom vzdelávaní ako determinant ich sebahodnotenia
  • Vplyv hry Karkomo na rozvoj priestorovej predstavivosti detí mladšieho školského veku
  • Geometria v primárnom vzdelávaní


Mgr. Ružena Čiliaková, PhD.

odborná asistentka

0484464857

ruzena.ciliakova@umb.sk

  • Rozvíjanie životných zručností v mladšom školskom veku
  • Profesijné činnosti triedneho učiteľa súvisiace s utváraním triedneho spoločenstva


Mgr. Zuzana Kováčová Švecová, PhD.

odborná asistentka

048 446 48 60

zuzana.kovacova@umb.sk

  • Využitie detských časopisov vo vyučovaní slovenského jazyka a literatúry
  • Zisťovanie výskytu dievčenských a chlapčenských postáv v beletrii pre deti mladšieho školského veku vo vybranom ročníku ZŠ
  • Hra v role so zameraním na improvizáciu ako súčasť učebného procesu v primárnom vzdelávaní


Mgr. Lýdia Simanová, PhD.

odborná asistentka

048 446 48 11

lydia.simanova@umb.sk

  • Výzvy vo výučbe cudzieho jazyka v primárnom vzdelávaní Využívanie mimočítankovej literatúry učiteľmi v primárnom vzdelávaní


PaedDr. Marian Trnka, PhD.

odborný asistent

048 446 48 55

marian.trnka@umb.sk

  • Výučba predmetov prírodoveda a prvouka na primárnom stupni ZŠ.


Mgr. Pavel Martinka, PhD.

odborný asistent

048 446 45 15

pavel.martinka@umb.sk

  • Využitie prvkov regionálneho folklóru v hudobnej edukácií.


PaedDr. Renáta Pondelíková, PhD.

odborná asistentka

048 446 49 59

renata.pondelikova@umb.sk

  • Využitie princípov "únikovej hry v primárnom vzdelávaní
  • Využitie interaktívnej tabule v edukácii na primárnom stupni vzdelávania
  • Sprístupňovanie výtvarného diela prostredníctvom aktívnej tvorivej činnosti žiakov
  • Motivácia vo vyučovaní výtvarnej výchovy


Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.

odborná asistentka

048 446 47 11

zuzana.heinzova@umb.sk

  • Overovanie intervenčného programu zameraného na reguláciu agresívneho správania u detí mladšieho školského veku
f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html, Katedry psychológie https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html, Katedry hudobnej kultúry https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-hudobnej-kultury/clenovia-a-clenky-katedry.html, Katedry výtvarnej kultúry,(https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-vytvarnej-kultury/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogicky a andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky-a-andragogiky/ ); Katedry telesnej výchovy a športu (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-telesnej-vychovy-a-sportu/clenky-a-clenovia-katedry.html.

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Bc. Anna Mikulová, anna.mikulova@student.umb.sk, členka AS PF UMB 

Bc. Renáta Rusková, renata.ruskova@student.umb.sk, členka AS PF UMB

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Bc. Júlia Frčková, julia.frckova@student.umb.sk, členka AS PF UMB 

Bc. Gréta Baksová, greta.baksova@student.umb.sk, členka AS PF UMB

Bc. Viktória Jašušáková, viktoria.jasusakova@student.umb.sk, členka AS PF UMB

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Funkcia

Meno/tituly

Telefón/email

Študijný referent

Mgr. Janka Korčoková/referentka študijného oddelenia

janka.korcokova@umb.sk

048 446 4264


Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

Mgr. Marián Lakomčík

(fakultná úroveň)

048 446 4262 marian.lakomcik@umb.sk


PaedDr. Monika Brozmanová, PhD.

(katedrová úroveň)

048 446 4851, monika.brozmanova@umb.sk

Koordinátor kreditového systému štúdia

Mgr. Marián Lakomčík

048 446 4262 marian.lakomcik@umb.sk


(fakultná úroveň)

Mgr. Daniela Guffová, PhD.

 Mgr. Barbara Basarabová, PhD.

(katedrová úroveň)

048 446 48 54

daniela.guffova@umb.sk,

048 446 48 61

barbara.basarabova@umb.sk

Referent pre medzinárodné vzťahy a mobility  

Ing. Anita Dienešová

048 446 4226

anita.dienesova@umb.sk


Referentka pre prácu so študentami so špeciálnymi potrebami

doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048 446 4755

vlasta.belkova@umb.sk


Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

048 446 4717

lada.kaliska@umb.sk

 

prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.

048 446 4717

eva.sollarova@umb.sk

 

PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.

048 446 4718 jana.stehlikova@umb.sk

 

PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

048 446 4722

lucia.paskova@umb.sk

 

Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.

048 446 4714

michaela.vanova@umb.sk

 

PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.

048 446 4725

beata.gurgova@umb.sk

 

Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.

048 446 4711

zuzana.heinzova@umb.sk


Pastoračné poradenstvo

doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.

048 446 4911

albin.masarik@umb.sk

 

doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.

048 446 4230, 048 446 4917

viktoria.soltesova@umb.sk


Sociálne poradenstvo

doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.

048 446 4784

alzbeta.gregorova@umb.sk

 

Mgr. Jana Šolcová, PhD.

048 446 4784

jana.solcova@umb.sk

 

PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.

048 446 4525

katarina.kurcikova@umb.sk

 

PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.

048 446 4525

michaela.savrnochova@umb.sk


Právne poradenstvo

Mgr. Jakub Dzimko

048 446 3149

jakub.dzimko@umb.sk

 

JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.

lubica.saktorova@umb.sk


Špeciálno-pedagogické poradenstvo

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.

048 446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk

 

doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.

048 446 4755, 048/4464759

vlasta.belkova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém (neviem presne ako toto opísať) pre hybridné a dištančné vyučovanie.

Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC – platí . Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov; tri odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky – odborná učebňa slovenského jazyka a literatúry, odborná učebňa matematiky, odborná učebňa spoločenskovedných a prírodovedných predmetov. Pre výučbu predmetov umelecko-výchovnej povahy sú študentom k dispozícii špecializované učebne na katedre výtvarnej kultúry: Pre výučbu predmetov umelecko-výchovnej povahy sú študentom k dispozícii špecializované učebne na katedre výtvarnej kultúry: veľký ateliér s maliarskymi stojanmi, vhodný na rozmanité výtvarné postupy (plošné aj priestorové) pre prácu s rôznym materiálom a technickými nástrojmi, špecializovaný ateliér na grafické techniky, v ktorom sú grafické lisy, vybavená fotokomora - miestnosť na rôzne svetlo-citlivé výtvarné techniky, multimediálny ateliér a modelovňa pre plastickú a priestorovú tvorbu s hrnčiarskym kruhom a keramickou vypaľovacou pecou. Na Katedre hudobnej kultúry je 9 odborných učební (z toho 4 multimediálne, 1 s výučbou počítačových hudobných programov) a špecializovaná nástrojová učebňa hudobných súborov. Nástrojové vybavenie miestností: 5 klavírnych krídel, 5 pianín (mimo knižnice a pracovní pedagógov), 3 syntetizátory,1 drawbar organ. Iné hudobné nástroje : priečna flauta, čembalo, husle, violončelo, kontrabas, gitara, akordeón, elektrická gitara a basgitara. K dispozícii je špeciálna koncertná miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú hudobno-pohybové aktivity a psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja). Študenti a učitelia majú tiež k dispozícii Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS, v ktorej nájdu rozmanité didaktické pomôcky a výučbové hry sú určené pre deti predškolského a mladšieho školského veku. Centrum je zároveň priestorom pre skupinovú prácu, ale tiež miesto pre relaxovanie hraním spoločenských a vedomostných hier (https://www.umb.sk/aktuality/centrum-pre-pedagogicku-prax-a-didakticke-pomocky-amos.html)

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne. Priebežnú pedagogickú prax vykonávajú študenti v cvičných základných školách v blízkom okolí (BB a ZV). Aktuálne je registrovaných 24 partnerských zmlúv s týmito pracoviskami (zoznam v časti Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie). Ďalšie zmluvy sú podpísané s desiatkami základných škôl v celom regióne Slovenska, ktoré sú cvičnými školami v rámci súvislej pedagogickej praxe (Zmluvy sú archivované na Oddelení všeobecnej učtárne UMB, zdenka.slobodnikova@umb.sk, 048/446 1173)


b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V samostatnej sekcii Štúdium sprístupňuje dôležité informácie týkajúce sa študijných povinností (pedagogická prax, informácie pre končiacich študentov, pokyny k odovzdávaniu záverečných prác a pod. V samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu čiastkovú knižnicu (C228/1), z ktorej si v súlade s vnútornými pravidlami pracoviska môžu zapožičať tituly nedostupné v študovniach či centrálnej univerzitnej knižnice. V knižnici sú zdroje pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program.

Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované. Zároveň majú študenti k dispozícii trhovisko kníh, ktoré je umiestnené na chodbe. Z tohto trhoviska si môžu knihu požičať a vrátiť. Trhovisko je regulované na princípe dôvery a solidarity.

 

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova 1128/11, 852 01 Bratislava, konkrétne Metodicko-pedagogické centrum v Banskej Bystrici (https://mpc-edu.sk/sk) – spolupráca pri výskumoch vo väzbe na výskumné problémy riešené v dizertačných prácach, ale tiež v súvislosti s rozvíjaním študentského chápania zmyslu a poslania celoživotného učenia v profesionálnom rozvoji a kontinuálnom vzdelávaní pedagogických zamestnancov

Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 831 03, Bratislava, spolupráca pri tvorbe čiastkových obsahových kurikulárnych dokumentov v rámci obsahovej reformy vzdelávania so zameraním na ISCED 0 a ISCED 1 (https://www.minedu.sk/).

Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Mládežnícka 34, B. Bystrica – spolupráca pri konkrétnych výskumoch vo väzbe na výskumný problém riešený v dizertačnej práci (http://www.cpppap.svsbb.sk/)

Škola dokorán, n. o. (http://www.skoladokoran.sk/) Nezávislá mimovládna organizácia, realizujúca analytické a vzdelávacie aktivity so snahou prispieť k vytváraniu spravodlivejšej a súdržnejšej spoločnosti s osobitným zameraním na deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a ich ranú starostlivosť. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, poradenstvo vo výskume, analýzach dát.

Rada pre rozvoj materských škôl. (http://www.rrms.sk/). Profesijné združenie zamerané na rozvoj materských škôl a predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Možnosti spolupráce: besedy a workshopy realizované pre študentov, spolupráca vo výskumnej činnosti, analýzy na objednávku praxe, pripomienkovanie koncepčných dokumentov, ktoré regulujú podmienky predprimárneho vzdelávania. 

Stredoslovenská galéria – spolupráca na príprave edukatívnych výstav Ako na umenie 1,2,3. Možnosť spolupráce pri organizácii podujatí a workshopov, 

Periférne centrá občianske združenie prináša súčasné umenie na slovenský vidiek (https://perifernecentra.com/). Pre študentov možnosť zapojiť sa pri organizácii voľnočasových aktivít v oblasti súčasného umenia v kultúrnom centre Škôlka.

OZ Pedagóg občianske združenie pri PF UMB. Možnosť spolupráce: organizácia aktivít pre verejnosť ako napr. Detský letný plenér.

OZ Malena spolupráca na príprave a realizácii webinárov. Prístup študentov k odborným a metodickým publikáciám.

Slovak Business Agency (http://www.sbagency.sk/sba-0) – spolupráca na príprave vzdelávacích materiálov s cieľom zvyšovať podnikateľské zručnosti. Možnosť spolupráce: zapojenie študentov vo fáze overovania materiálov.

Slovenská inovačná a energetická agentúra: SIEA spolupráca pri tvorbe vzdelávacích materiálov a vzdelávacieho programu o efektívnom využívaní energie pre základné školy.

Vydavateľstvo RAABE. Tvorba metodických materiálov pre učiteľky MŠ a ZŠ. Prístup študentov k metodickým materiálom. 

EDUMA – nezisková organizácia (http://eduma.sk/kontakt/). Možnosti spolupráce pri príprave projektov pre študentov, možnosti vzdelávania študentov s cieľom scitlivovania, ľudských práv, používanie inovatívnych metód (storytelling).

Nadácia otvorenej spoločnosti (https://osf.sk/). Nezisková organizácia na podporu (okrem iného) vzdelávacích programov a projektov v oblasti výchovy a vzdelávania, vzdelávacích iniciatív a programov v oblasti školstva, na podporu demokracie a rovností šancí. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), poradenstvo a spolupráca vo výskume, analýzach dát.

Nadácia Pontis (https://www.nadaciapontis.sk/). Spolupráca pri rozvíjanie inkluzívnej praxe základných škôl. Vytváranie priestoru pre adresnú pomoc žiakom zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia.

Akademické pracoviská:

-   Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studii, Univerzita Tomáše Bati v Zlíne;

-   Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostrave;

-   Pedagogická fakulta Masarykova univerzita, Brno;

-   Pedagogická fakulta Karlova univerzita Praha;

-   Ústav výskumu a rozvoje vzdělávání PdF UK Praha

-   Institut výskumu školního vzdělávání PdF MU Brno

-   Wydzial Etnologii i Nauk o Edukacji, Sliezska univerzita, Katowice;

-   Wydzial Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wiekiego, Bydgoszcz;

-   Windesheim University of Applied Aciences, HOLLAND

 

Spolupráca spočíva v nasledovnom: pozvané prednášky renomovaných odborníkov – incoming a outcoming, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach.

Pedagogické fakulty na slovenských univerzitách – expertízna, recenzná a oponentská činnosť pri posudzovaní projektov a dizertačných prác, členstvo v odborovej komisii a účasť v komisiách pre štátne skúšky a obhajoby dizertačných prác

Základné školy v regióne Banská Bystrica, Zvolen ako cvičné školy pre priebežnú pedagogickú prax. Vedenie, poradenstvo a odborná analýza výučby študentov na pedagogickej praxi na 1. stupni základných škôl.

 Menovite:

Škola u Filipa,Ružová 14, 974 11 Banská Bystrica

Základná škola /5, Hrnčiarska 2119/1, 960 01 Zvolen

Základná škola s materskou školou Jána Bakossa, Bakossova 5, 974 01 Banská Bystrica

Základná škola /6, M. Rázusa 1672/3, 960 01 Zvolen

Základná škola, Námestie mládeže 587/17, 960 01 Zvolen

Základná škola NARNIA, Okružná 2, 974 04 Banská Bystrica

Základná škola, Pieninská 27, 974 11 Banská Bystrica

Základná škola s materskou školou Radvanská 1, 974 05 Banská Bystrica

ZŠ s MŠ, Vlkanovská 68, 976 31 Vlkanová

ZŠ SSV, Skuteckého 8, 974 01 Banská Bystrica

ZŠ s MŠ, Tajovského 2, 976 32 Badín

Základná škola s materskou školou Andreja Sládkoviča, Pod kostolom 332/25, 976 37 Hrochoť

Základná škola s materskou školou, Školská 622/24, 976 62 Brusno

Základná škola s materskou školou, Banícka 52, 974 05 Malachov

Základná škola s materskou školou, Pod hôrkami 3, 976 96 Medzibrod

Základná škola Štefana Žáryho Poniky, Družstevná 201, 976 33 Poniky

Základná škola s materskou školou Štefana Moysesa, Nám. Štefana Moysesa 23, 974 01 Banská Bystrica

Základná škola Sama Cambela, Školská 14, 976 13 Slovenská Ľupča

Základná škola s materskou školou Námestie Hrdinov SNP 24, 976 96 Medzibrod

Základná škola, P. Jilemnického 1813/1, 960 01 Zvolen

Základná škola s materskou školou, Školská 622, 976 62 Brusno

Základná škola s materskou školou, Hiadeľ 14, 976 61 Hiadeľ

Súkromná škola, Lazovná 6, 962 12 Banská Bystrica

Základná škola s materskou školou, Radvanská 1, 974 05 Banská Bystrica

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory (https://www.pdf.umb.sk/v-com-sme-vynimocni/umelecke-subory/): Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu (https://dofe.umb.sk/).

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).

Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty. Priestorom pre spoločenské vyžitie a zároveň bezprostredný kontakt s deťmi je periodicky organizovaný Detský tábor – výtvarný plenér pre deti 5-11 ročné počas letných prázdnin, na ktorom sa organizačne aj ako animátorky zúčastňujú študentky predmetného študijného programu (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/fotogaleria/rok-2021/detsky-plener-2021.html  


f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Základnou podmienkou pre prijatie uchádzača je ukončenie bakalárskeho študijného programu v študijnom odbore učiteľstvo a pedagogické vedy. Predpokladom uchádzača o štúdium študijného programu sú vedomosti o pedagogických javoch, výchovno-vzdelávacích procesoch, vývinových špecifikách detí mladšieho školského veku a zručnosti v plánovaní, organizovaní, riadení a hodnotení výchovno-vzdelávacích aktivít. Požadovanými predpokladmi sú aj kritické a tvorivé myslenie v kontextoch pedagogických situácií a problémov a komunikačné schopnosti.

Absolventi študijného programu predškolská a elementárna pedagogika, pre ktorých je toto štúdium primárne určené, budú prijímaní na základe váženého študijného priemeru ich bakalárskeho štúdia. Pre prijatie podľa tohto kritéria bude určená kritická hranica váženého priemeru. Absolventi iných programov v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy a absolventi predškolskej a elementárnej pedagogiky s váženým priemerom nad kritickou hranicou, budú prijímaní na základe výsledkov prijímacej skúšky, v rámci ktorej sa preveria ich predpoklady pre štúdium Učiteľstva pre primárne vzdelávanie. V rámci prijímacej skúšky sa preveria vedomostné predpoklady študenta pre štúdium učiteľstva pre primárne vzdelávanie z oblasti pedagogicko-psychologického základu, všeobecného občianskeho rozhľadu a praktické zručnosti zo slovenského jazyka, literatúry a matematiky. Rozsah učiva vymedzujú tézy pre prijímacie konanie v študijnom programe Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie v aktuálnom akademickom roku, ktoré sú uchádzačom sprístupnené štandardne vo februári. Uchádzači zo zahraničia musia preukázať prostredníctvom certifikátu ovládanie slovenského jazyka na úrovni B2.

b) Postupy prijímania na štúdium.

Pri prijímaní uchádzačov do študijného programu sú uplatňované postupy platné pre prijímacie konanie na PF UMB:

Pred prijímacím konaní majú študenti možnosť zúčastniť sa Dňa otvorených dverí:

november 2022 ‒ konkrétny termín bude upresnený na webovej stránke fakulty a UMB

február 2023 ‒ konkrétny termín bude upresnený na webovej stránke fakulty a UMB

Doklady o úspešnom absolvovaní bakalárskeho štúdia, vrátane výpisu o váženom študijnom priemere dosiahnutom počas bakalárskeho štúdia (potvrdené študijným oddelením fakulty, kde uchádzač Bc. štúdium absolvoval), je potrebné doručiť na študijné oddelenie PF UMB.

Zásady konania prijímacích skúšok sa vzťahujú na denné i externé štúdium. Dekanka PF UMB má právo na základe aktuálneho stavu v počtoch uchádzačov na príslušný program rozhodnúť o nekonaní prijímacích skúšok alebo ich niektorej časti.

Dekanka PF UMB má právo na základe aktuálneho stavu (zväčša podľa počtu prihlásených) rozhodnúť o nerealizovaní študijného programu v danom akademickom roku.

Základnou podmienkou prijatia na štúdium je úspešné vykonanie prijímacích skúšok, ak nerozhodla dekanka inak.

V prípade nižšieho počtu uchádzačov ako je plánovaný počet prijatých študentov, môže dekanka fakulty rozhodnúť o odpustení prijímacej skúšky.

V prípade vyššieho počtu uchádzačov, ako je plánovaný počet prijatých študentov pri nekonaní prijímacích pohovorov, bude v Bc. štúdiu kritériom na prijatie študijný priemer strednej školy (so zohľadnením výsledkov maturitnej skúšky) a v Mgr. štúdiu vážený študijný priemer z Bc. štúdia (so zohľadnením výsledkov zo štátnej bakalárskej skúšky).

Do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok dostanú uchádzači oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium. V súlade so Štatútom PF UMB sa uchádzači môžu odvolať proti rozhodnutiu dekanky o neprijatí na štúdium do 8 dní od doručenia oznámenia.

V osobitných prípadoch môže byť rozhodnutie o prijatí podmienečné, ktoré po doplnení definovanej podmienky nadobudne platnosť v určenom termíne.

Pri prijímaní zahraničných študentov sa postupuje ako u študentov zo SR a dekanka fakulty vychádza z odporúčaní MŠVVaŠ SR, resp. postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách.

O náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje dekanka na základe aktuálnej situácie.

Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa Zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky. Rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium.


c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

V akademickom roku 2023/2024 bolo na dennú formu štúdia v programe Učiteľstvo primárneho vzdelávania prihlásených 60 uchádzačov a prijatých bolo 40 uchádzačov.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).

Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu: Tento prieskum sa realizuje po ukončení každého semestra prostredníctvom platformy moodle v kurze Evalvácia kvality vzdelávania. Na tomto mieste nájdu študenti linky na spätnoväzobné dotazníky všetkých vyučujúcich. Dotazníky boli vytvorené v prostredí Survio, pričom ich obsahová konštrukcia sleduje 3 dimenzie profesionality učiteľov: 1) zameranie na študenta; 2) zameranie na edukačný proces, 3) zameranosť na sebarozvoj učiteľa. Výsledky sú spracované do záverečnej správy na konci každého akademického roka. Táto správa je archivovaná a je predmetov personálnych rozhovorov vedúceho pracoviska a hlavnej osoby zodpovednej za študijný program za účelom identifikovania prekážok a stanovenia cieľov skvalitňovania výučby.

-         prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB: Tento prieskum sa aktuálne realizuje rovnakým spôsobom ako v predošlom bode. O výsledku monitoringu sú informovaní učitelia zodpovední za organizáciu a obsahovú koncepciu konkrétnej pedagogickej praxe, ako aj cvičné učiteľky, v opodstatnených prípadoch riaditeľky základných škôl, v ktorých je pedagogická prax realizovaná.

-         prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,

-         vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,

-         prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,

-         mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,

-         elektronická schránka podnetov a pripomienok,

-         hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,

-         prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,

-         hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,

-         hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,

-         hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,

-         zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi

 

Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.


b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Posledné výsledky monitorovania kvality študijného programu súviseli najmä s prechodom do dištančného vzdelávania v období pandémie. Kritickým bol najmä ZS 2020/21, kedy boli tak študenti, ako aj učitelia prvý krát konfrontovaní s výzvami dištančného vzdelávania. Výsledky monitorovania spokojnosti študentov s kvalitou takto realizovanej výučby boli spracované na úrovni fakulty, čo dokladuje archivovaná správa. Tá informuje, že dotazník vyplnilo 24 študentov predmetného študijného programu, ktorí komunikovali celkovú spokojnosť (77 % opýtaných). Podľa výsledkov dotazníka vyučovanie prebiehalo prevažne online (cez Zoom, Teams, Skype), prípadne mali študentky prístup k videoprezentáciám s výkladom (potvrdilo 91 % opýtaných), v Moodle pracovalo takmer 87 % učiteľov. Kurzy v tomto prostredí boli organizované prehľadne. Takmer 86 % respondentiek potvrdilo, že s v systéme Moodle orientuje. Spokojnosť s priebehom konzultácii záverečných prác potvrdilo 71 % študentiek. Súčasťou dotazníka boli aj otvorené položky, ktoré boli kvalitatívne analyzované na úrovni zabezpečujúcej katedry. Z celkového počtu 395 výrokov bolo takmer 66 % pozitívnych, 10 % z negatívnych hodnotení sa netýkalo priamo pedagogickej práce (nostalgia za praxou, osobným kontaktom...), ďalšie 4 % tvorili nereálne očakávania (výučba cez víkend, nahratie kníh do MOODLE...). 14 % výrokov bolo možné označiť ako negatívnu spätnú väzbu na prácu učiteľov. Pozitívnym zistením bolo, že 64 % výrokov bolo adresných (pozitívnych aj negatívnych), čo indikuje dlhodobo komunikovanú otvorenosť pracoviska voči spätnej väzbe, ktorá sa prejavila v odvahu študentiek pomenovať konkrétny problém, označiť konkrétneho vyučujúceho. Na základe výsledkov kvalitatívnej analýzy boli identifikované tieto nedostatky: 1) nadprodukcia dištančných úloh/preťaženosť; 2) neprehľadnosť/nejednotnosť využívaných nástrojov dištančného vzdelávania, 3) chýbajúca on-line výučba v prípade niektorých predmetov, slabá časová disciplína konkrétnych učiteľov v on-line výučbe. Výsledky boli prezentované a diskutované na 4 on-line fórach so všetkými zainteresovanými vyučujúcimi, v rámci ktorých boli prijaté opatrenia (bližšie Správa o využití výsledkov plošného monitorovania spokojnosti študentov s dištančným vzdelávaním na PF UMB z 22. 2. 2021)

 

Súčasťou monitorovania kvality je aj reflexia pedagogickej praxe. Hlbšia analýza výsledkov evalvácie priebežnej pedagogickej praxe bola spracovaná v publikácii Metodické usmernenie pre cvičné učiteľky/učiteľov základných škôl (2021 - https://www.pdf.umb.sk/veda-a-vyskum/projekty/skvalitnenie-pripravy-buducich-pedagogickych-a-odbornych-zamestnancov-na-univerzite-mateja-bela-v-banskej-bystrici.html). Študentky a študenti vyjadrili spokojnosť s organizačným zabezpečením praxe na úrovni katedry, ako ja kvalitou cvičnej školy, s formou konzultácií príprav na vyučovanie s odborovými didaktičkami. Konštatovali súlad medzi svojimi didaktickými očakávaniami a realitou. Ocenili kvalitnú spätnú väzbu, kvalitný rozbor hodiny, ktoré berú ako príležitosť učiť sa. Celkové vnímanie praxe študentkami a študentami bolo v prevažnej miere veľmi pozitívne a pozitívne. Dotazník bol distribuovaný aj cvičným učiteľkám. Tie vyjadrili vysokú spokojnosť so svojim zapojením sa do praxe. Pripravenosť študentiek a študentov na prax vnímali cvičné učiteľky celkovo pozitívne. Výsledky evalvácie hodnotíme ako mimoriadne uspokojivé a tiež ako výsledok dlhoročného úsilia v oblasti skvalitňovania pedagogickej praxe.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Každý rok majú absolventi študijného programu možnosť zúčastniť sa anonymného hodnotenia študijného programu. V poslednom akademickom roku 2020/2021 hodnotilo študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie 39 absolventov dennej formy štúdia. Študentom bolo ponúknutých 14 výrokov, ku ktorým sa vyjadrovali na škále A (1 = výborne), B (1,5), C (2), D (2,5), E (3), Fx (4 = nevyhovujúco).

Pozitívne hodnotenie (do 1,49) sme identifikovali v 11 položkách: skladba predmetov, nadväznosť predmetov, obsah študijného programu, možnosť výberu povinne-voliteľných predmetov, kvalita služieb študijného oddelenia, vybavenosť knižnice, materiálne a technické zázemie, možnosť výberu povinne voliteľných predmetov rozvíjajúcich odbornú profiláciu, Kvalita služieb študijného oddelenia v poskytovaní informácií a pomoci študentom, dostupnosť a využívanie internetu a počítačovej techniky, vybavenosť univerzitnej knižnice dostupnými literárnymi zdrojmi, materiálne a technické zázemie pre štúdium: učebne, študovne, materiálne a technické zázemie pre študentov so špecifickými potrebami, možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí, možnosť výberu výberových predmetov v rámci univerzity, informovanosť o podmienkach a priebehu štúdia študijného programu) 

Hodnotenie 1,5 – 2 bolo v položkách: rozvrh výučby

Hodnotenie nižšie ako 2 bolo uvádzané v položke možnosti štúdia odborných predmetov v cudzom jazyku.

Celkové hodnotenie študijného programu malo hodnotu 1,32.

Opatrenia, ktoré vyplývajú z hodnotenia študijného programu sa orientujú najmä na zvyšovanie jazykových kompetencií. PF UMB ponúka každý rok niekoľko predmetov v cudzom jazyku, ktoré sú jednak orientované na zvyšovanie jazykovej gramotnosti, ale aj na zvyšovanie odborných kompetencií prostredníctvom cudzieho jazyka (výučba prebieha v rôznych predmetoch v anglickom, alebo nemeckom jazyku). Okrem iného požiadavka zvyšovania jazykovej gramotnosti (schopnosť funkčne využívať a rozvíjať cudzí jazyk) sa zdôrazňuje aj v P a PV predmetoch študijného programu (dôraz na zdroje v inom ako slovenskom jazyku).

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:

CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),

ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),

ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)

KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).