Študijný program | 22_UPVem - učiteľstvo pre primárne vzdelávanie |
Štúdium | stupeň - II. - úplný vysokoškolský, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Ružová 13, 97411 Banská Bystrica |
Podrobnú štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania (vedomosti, zručnosti/spôsobilosti, postoje) uvádzame v prílohe Štruktúra študijného programu (UPPV_Mgr_E_struktura_programu). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha Informačné listy predmetov (UPPV_Mgr_E_informacne_listy). Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Ciele a výstupy vzdelávania (UPPV_Mgr_E _ciele_vystupy_vzdelavania).
Absolvent nadobúda vedomosti o:
- pedagogických javoch, pedagogických procesoch a spoločenských, inštitucionálnych a osobnostných determinantoch charakteru a kvality vzdelávacieho procesu, ako aj poznatky o spôsoboch poznávania pedagogickej reality,
- prístupoch, koncepciách a riešení rôznorodých pedagogických situácií s ohľadom na rozmanité výchovno-vzdelávacie špecifiká žiakov,
- odlišnostiach vývinu jednotlivcov vyplývajúcimi z ich zdravotných alebo sociálnych znevýhodnení, alebo nadania a talentu,
- vedeckom poznaní disciplín profilových vzdelávacích oblastí alebo špecializácií, v ktorých sa reflektujú otázky relevantného pedagogického poznania,
- postupoch práce s deťmi mladšieho školského veku v ich širších pedagogických a sociálnych súvislostiach,
- rôznych pedagogických prístupoch k vekovo, sociálne a individuálne špecifických skupín žiakov
- možnostiach vhodnej pedagogickej prevencie a intervencie vo vzťahu k diverzite žiackej populácie.
Absolvent nadobúda praktické spôsobilosti a zručnosti:
- samostatne plánuje, projektuje, organizuje a realizuje vzdelávanie procesy a proces výučby na primárnom stupni školy,
- realizuje metodologicky relevantné skúmanie a reflexiu pedagogických javov, procesov a učenia sa žiakov a formuluje jeho závery,
- na základe praktických skúseností identifikuje psychologické a sociálne faktory učenia sa jednotlivca, vývinové a individuálne vzdelávacie potreby žiaka,
- akceptuje diverzitu žiakov v sociokultúrnom kontexte,
- zavádza podporné opatrenia pre deti s rozmanitými výchovno-vzdelávacími potrebami,
- samostatne a primeraným spôsobom uskutočňuje pedagogické hodnotenie a evalváciu,
- uskutočňuje zmysluplnú sebareflexiu v záujme zabezpečenia dynamiky svojho profesijného rozvoja,
- efektívne pracuje ako člen pedagogického tímu, pritom účinne komunikuje s rôznorodými aktérmi výkonu jeho profesie, externým prostredím,
- adekvátne komunikuje a poskytuje poradenské služby smerom k žiakom a ich rodičom.
Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, spôsobilosti/zručnosti, postoje:
- kriticky a tvorivo myslí v kontextoch pedagogických situácií a problémov,
- má výborné komunikačné a prezentačné zručnosti,
- v práci a pri komunikácii využíva podporu digitálnych nástrojov,
- dodržiava princípy profesijnej etiky, je sociálne angažovaný,
- má pozitívny postoj k svojej profesii a vlastnému celoživotnému vzdelávaniu,
dodržiava zásady psychohygieny a prevencie pred stresovými faktormi.
Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako učiteľ primárneho vzdelávania. Okrem osvojených profesijne špecifických kompetencií viažucich sa na spôsobilosť výučby predmetov na 1. stupni základnej školy, disponuje aj spôsobilosťou aplikovať v pedagogickej praxi osvojené prenositeľné kompetencie: kritické myslenie, digitálnu gramotnosť, cudzí jazyk, soft-skills, morálne a etické hodnoty. Pre úspešný výkon povolania postupne nadobudne uvedené vedomosti, zručnosti/spôsobilosti a postoje.
Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako učiteľ pre primárne vzdelávanie
Študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie je akreditovaný na všetkých siedmich slovenských pedagogických fakultách patriacich pod univerzity. Špecifikom nášho študijného programu je hlavne proinkluzívne zameranie a individualizované vzdelávanie, uplatňovanie reformných trendov kurikula a inovatívnych foriem primárneho vzdelávania (Service Learning, home teaching, detské plenéry s animáciami, doučovanie, exkurzie). Dôraz je kladený na profesijnú sebareflexiu, autoevalváciu a spoluprácu aj s tretím sektorom. Výstupom štúdia sú záverečné práce orientované na teoretický, empirický, metodologický výskum a metodicko-aplikačné práce orientované na prax primárneho vzdelávania.
Základná škola U Filipa, Ružová 14, 974 11 Banská Bystrica
Základná škola Spojová, Spojová 14, 974 04 Banská Bystrica
V roku 2019 sa 88% absolventov študijného programu zamestnalo a z toho 83% v oblasti vzdelávania. Absolventi študijného programu sú profesijne spôsobilí uplatňovať nové štátne požiadavky na moderné vzdelávanie, akými sú individualizácia vzdelávania a individuálny prístup, pedagogická práca s diverzitou žiakov v školách, pedagogické prístupy k žiakom s rozmanitými potrebami. Sú pripravení realizovať podporné opatrenia, tímovo spolupracovať s pedagogickými zamestnancami, s odbornými zamestnancami, realizovať pedagogickú starostlivosť a poradenstvo. Sú spôsobilí hodnotiť žiakov aj vlastnú prácu na základe inovačných hodnotení. Sú schopní inovácií v profesijných činnostiach učiteľa aj z hľadiska rozvoja vedeckej, kultúrnej a jazykovej gramotnosti, didaktík a metodík nových vzdelávacích oblastí. Na základe rozvinutých osobnostných vlastností a postojov získaných v odbornej a praktickej príprave dokážu realizovať profesijnú sebareflexiu a inovovať profesijné činnosti.
Úspešné absolventky, ktoré získali miesto v progresívnych školách a predškolských zariadeniach: Mgr. Kristína Králová (ZŠ Narnia Banská Bystrica); Mgr. Diana Paulíková (ZŠ Narnia Banská Bystrica), Mgr. Juliana Grolmusová (Piaristická škola); Mgr. Barbora Medvecková (súkromná ZŠ Félix, Bratislava); Mgr. Miriam Olosová (súkromná ZŠ Félix, Bratislava); Mgr. Patrícia Jániová (Súkromná základná škola UNES, Nitra); Mgr. Barbora Vaňová (Lesný klub Mravenisko), Mgr. Barbora Debnárová (Lesný klub Mravenisko)
Úspešná absolventka Komenského inštitútu: Mgr. Patrícia Vrábová
Úspešná členka tímu Teach for Slovakia: Mgr. Michaela Cingeľová
Laureátka ceny Srdce na dlani: Mgr. Danka Murínová
Absolventky, ktoré našli uplatnenie v zahraničí: Mgr. Gabriela Pepichová
Finalistky súťaže Učiteľ Slovenska: Mgr. Monika Podolinská – učiteľka v Muránskej Dlhej Lúke; Mgr. Jana Kramárová – riaditeľka súkromnej ZŠ v Novej Dubnici
Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba). Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe sú definované v Smernici č. 1/2021 o Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/vnutorny-system-kvality/zakladne-vnutorne-predpisy-vsk-umb/smernica-c-1-2021-vytvaranie-uprava-a-schvalovanie-studijnych-programov-14493.html), v Smernici č. PF UMB 4/2021 o vytváraní, úpravách a schvaľovaní študijných program a žiadostí o habilitačné a inauguračné konanie a podávanie žiadostí RVSK UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html_).
Pri utváraní študijných plánov sme sa riadili nasledovnými pravidlami:
- Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.
- Uvedená kreditová dotácia pri predmetoch zohľadňuje jeho postavenie v štruktúre študijného programu (povinný predmet, povinne voliteľný predmet), najvyššia kreditová dotácia je za profilové predmety a povinné predmety).
- Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) určuje potrebnú časovú dotáciu na dosiahnutie kompetencií, spravidla nižšia je v povinne voliteľných predmetoch a vyššia je v povinných a profilových predmetoch.
- Osnova predmetu (bez ohľadu na počet bodov v osnove IL) rozsahom svojim tém zodpovedá 13 týždňovému semestru.
- Predmety a definované výstupy vzdelávania na seba tematicky a kompetenčne nadväzujú v zmysle nadväzných stupňov štúdia
- Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú celý profil absolventa, zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite (v prílohe UPPV_Mgr_E_Štruktúra programu
- Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.
- Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania sú plánované s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností (nielen vedomostí).
Náročnosť kognitívnych a afektívnych cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory.
Uvádzame v prílohe UPPV_Mgr_E_odporucany_studijny_plan s vyznačením profilových predmetov.
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania podnetov súvisiacich so štúdiom (administruje a ďalej postupuje študijné oddelenie PF UMB, prodekanka pre pedagogickú činnosť) sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Disciplinárnom poriadku UMB pre študentov https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Štatúte etickej komisie študentov (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/statut-etickej-komisie-studentov.html).
Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov na PF UMB bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v:
Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html), Metodickom pokyne PF UMB č. 1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html), Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), Smernici č. 11/2021 o uznávaní extrakurikulárnych aktivít na UMB (https://www.umb.sk/studium/student/kreditovy-system-studia/uznavanie-extrakurikularnych-aktivit-na-umb/).
Kompletný zoznam aktuálne vedených diplomových prác uvádzame v časti Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam aktuálne vedených prác (s uvedením kontaktov)
Pravidlá pri zadávaní, spracovaní, oponovaní, obhajobe a hodnotení záverečných prác v študijnom programe
Pravidlá sú definované v Smernici č. 9/2021 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/)a v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html).
Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/zaverecne-prace/), kde definujeme odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.
Možnosti a postupy účasti na mobilitách študentov
Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v: Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), Erasmus Policy Statement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html), Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html), v Dlhodobom zámere UMB na roky 2021 - 2026 (https://www.umb.sk/rozvoj/)a Dlhodobom zámere PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/informacie-o-fakulte.html).
PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží.
Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/) a pravidelne aktualizované.
Pravidlá dodržiavania akademickej etiky a vyvodzovania dôsledkov
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené a webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).
Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).
Ďalšími relevantnými dokumentmi, kde sú definované pravidlá sú Disciplinárny poriadok UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html) a Disciplinárny poriadok PF UMB pre študentov (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB. Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.
Otázkam vedeckej etiky je venovaná pozornosť aj v rámci predmetu Vedecká etika
Postupy aplikovateľné pre študentov so špeciálnymi potrebami
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).
Všeobecné informácie pre študentov so špecifickými potrebami sú zverejnené na webovej stránke UMB (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html).
Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmi so špecifickými potrebami, ktorý poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).
Postupy podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta
Pravidlá podávania podnetov a pravidlá sťažností a žiadostí študentov sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.umb.sk/studium/student/know-how-pre-studenta/studijne-predpisy.html). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) v zmysle Smernice č.3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/).
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. ich uvádzame v prílohe UPPV_Mgr_E_informacne_listy.
Aktuálny harmonogram
Harmonogram je zverejnený na webovej stránke: https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html
Aktuálny rozvrh: https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/rozvrh/rozvrh-externe-studium-zimny-semester-2023-24.html
prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD., Profesorka, katarina.vancikova@umb.sk, 048/446 4864
Meno/kontakt - Predmet - Link na CRZVŠ
prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.
Profesorka
katarina.vancikova@umb.sk, 048/446 4864
Socio-kultúrny kontext výchovy a vzdelávania 2
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250
prof. PhDr. Bronislava Kasáčová, CSc.
Profesorka
bronislava.kasacova@umb.sk, 048/446 4863
Pedagogický výskum, diagnostikovanie a hodnotenie
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139
doc. PaedDr. Milena Lipnická,PhD.
Docentka
milena.lipnicka@umb.sk, 048/446 4856
Výchova a vzdelávanie žiakov so ŠVVP
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11294
doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.
Docentka
simoneta.babiakova@umb.sk, 048/446 4862
Profesijné činnosti učiteľa 2
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11513
doc. PaedDr. Ivana Rochovská, PhD.
docentka
ivana.rochovska@umb.sk, 048/446 4854
Didaktika v primárnom vzdelávaní
VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html)
Predmety, ktoré vyučujú jednotliví učitelia uvádzame prílohe UPPV_Mgr_E_odporucany_studijny_plan. Na tomto mieste uvádzame ich menný zoznam/kontakty a prepojenie na CRZVŠ.
Meno/kontakt
Link na CRZVŠ
prof. PhDr. B. Kasáčová, CSc.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11139
prof. PaedDr. D. Hanesová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11250
doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11513
doc. PaedDr. M. Lipnická, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11294
prof. PaedDr. K. Vančíková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254
PaedDr. M. Brozmanová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/10579
doc. Mgr. M. Cabanová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11506
doc. L. Kaliská, CSc.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504
PaedDr. M. Trnka, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11278
Mgr. R. Čiliaková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11598
Mgr. B. Švidraň Basarabová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/32839
Mgr. Z. Kováčová Švecová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18473
Mgr. L. Simanová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/26515
PaedDr. M. Gašparová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11268
Mgr. P. Fridrichová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11507
PaedDr. J. Stehlíková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11515
PaedDr. R. Pondelíková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/27119
Mgr. L. Lipárová, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/22342
Doc. PaedDr. J. Michal. PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11123
Mgr. M. Slováková, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/25048
Mgr. art. M. Urban, PhD.
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/9299
doc. PaedDr. I. Rochovská, PhD.
ivana.rochovska@umb.sk
Mgr. P. Martinka, PhD.
pavel.martinka@umb.sk
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/27454
Meno/funkcia
Telefón/email
Názvy aktuálne vedených prác v danom stupni
prof. PaedDr. Dana Hanesová, PhD.
profesorka
048 446 49 13
prof. PaedDr. Katarína Vančíková, PhD.
profesorka
048 446 48 51
doc. PaedDr. Simoneta Babiaková, PhD.
docentka
048 446 48 62
doc. Mgr. Mariana Cabanová, PhD.
docentka
048 46 48 63
PaedDr. Monika Brozmanová, PhD.
odborná asistentka
048 446 48 58
PaedDr. Miroslava Gašparová, PhD.
odborná asistentka
048 446 4861
Mgr. Lýdia Simanová, PhD.
odborná asistentka
048 446 48 11
PaedDr. Marian Trnka, PhD.
odborný asistent
048 446 48 55
Mgr art. Martin Urban, PhD.
odborný asistent
048 446 42 72
Mgr. Lenka Lipárová, PhD.
odborný asistent
lenka.liparova@umb.sk
048 446 4957
Mgr. Pavel Martinka, PhD.
odborný asistent
048 446 45 15
PaedDr. Renáta Pondelíková, PhD.
odborná asistentka
048 446 49 59
doc. PaedDr. I. Rochovská, PhD.
docentka
ivana.rochovska@umb.sk
048/446 4854
VUPCH školiteľov záverečných prác tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html, Katedry psychológie https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html, Katedry hudobnej kultúry https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-hudobnej-kultury/clenovia-a-clenky-katedry.html, Katedry výtvarnej kultúry,(https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-vytvarnej-kultury/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogicky a andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky-a-andragogiky/ ); Katedry telesnej výchovy a športu (https://www.ff.umb.sk/katedry/katedra-telesnej-vychovy-a-sportu/clenky-a-clenovia-katedry.html.
Bc. Júlia Frčková, julia.frckova@student.umb.sk, členka AS PF UMB
Bc. Gréta Baksová, greta.baksova@student.umb.sk, členka AS PF UMB
Bc. Viktória Jašušáková, viktoria.jasusakova@student.umb.sk, členka AS PF UMB
Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD. barbara.basarabova@umb.sk, koordinátorka pre AIS
Funkcia
Meno/tituly
Telefón/email
Študijný referent
Mgr. Janka Korčoková/referentka študijného oddelenia
048 446 4264
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
Mgr. Marián Lakomčík
(fakultná úroveň)
PaedDr. Monika Brozmanová, PhD.
(katedrová úroveň)
048 446 4262 marian.lakomcik@umb.sk
monika.brozmanova@umb.sk
Koordinátor kreditového systému štúdia
Mgr. Marián Lakomčík
(fakultná úroveň)
Mgr. Barbara Švidraň Basarabová, PhD.
(katedrová úroveň)
048 446 4262 marian.lakomcik@umb.sk
048 446 48 54
048 446 48 61
Referent pre medzinárodné vzťahy a mobility
Ing. Anita Dienešová
Referentka pre prácu so študentami so špeciálnymi potrebami
doc. PaedDr. Vlasta Belková, PhD.
vlasta.belkova@umb.sk
Psychologické poradenstvo
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
lada.kaliska@umb.sk
prof. PhDr. Eva Sollárová, PhD.
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.
048 446 4718 jana.stehlikova@umb.sk
PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
lucia.paskova@umb.sk
Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.
michaela.vanova@umb.sk
PhDr. Beata Žitniaková Gurgová, PhD.
beata.gurgova@umb.sk
Mgr. Zuzana Heinzová, PhD.
zuzana.heinzova@umb.sk
Pastoračné poradenstvo
doc. ThDr. Albín Masaryk, PhD.
doc. PaedDr. Viktória Šoltésová, PhD.
Sociálne poradenstvo
doc. PhDr. Alžbeta Brozmanová Gregorová, PhD.
Mgr. Jana Šolcová, PhD.
PhDr. Katarína Kurčíková, PhD.
PhDr. Michaela Šavrnochová, PhD.
Právne poradenstvo
Mgr. Jakub Dzimko
048 446 3149
JUDr. Ľubica Saktorová PhD., LL.M., M.A.
Špeciálno-pedagogické poradenstvo
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.
048 446 4761 patricia.zolyomiova@umb.sk
Katedry sú vybavené modernou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). V roku 2021 sme vybavili 26 učební videokonferenčným systém (neviem presne ako toto opísať) pre hybridné a dištančné vyučovanie.
Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 20 PC – platí . Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.
Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov; tri odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky – odborná učebňa slovenského jazyka a literatúry, odborná učebňa matematiky, odborná učebňa spoločenskovedných a prírodovedných predmetov. Pre výučbu predmetov umelecko-výchovnej povahy sú študentom k dispozícii špecializované učebne na katedre výtvarnej kultúry: Pre výučbu predmetov umelecko-výchovnej povahy sú študentom k dispozícii špecializované učebne na katedre výtvarnej kultúry: veľký ateliér s maliarskymi stojanmi, vhodný na rozmanité výtvarné postupy (plošné aj priestorové) pre prácu s rôznym materiálom a technickými nástrojmi, špecializovaný ateliér na grafické techniky, v ktorom sú grafické lisy, vybavená fotokomora - miestnosť na rôzne svetlo-citlivé výtvarné techniky, multimediálny ateliér a modelovňa pre plastickú a priestorovú tvorbu s hrnčiarskym kruhom a keramickou vypaľovacou pecou. Na Katedre hudobnej kultúry je 9 odborných učební (z toho 4 multimediálne, 1 s výučbou počítačových hudobných programov) a špecializovaná nástrojová učebňa hudobných súborov. Nástrojové vybavenie miestností: 5 klavírnych krídel, 5 pianín (mimo knižnice a pracovní pedagógov), 3 syntetizátory,1 drawbar organ. Iné hudobné nástroje : priečna flauta, čembalo, husle, violončelo, kontrabas, gitara, akordeón, elektrická gitara a basgitara. K dispozícii je špeciálna koncertná miestnosť a tzv. tančiareň (kde sa realizujú hudobno-pohybové aktivity a psychosociálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja). Študenti a učitelia majú tiež k dispozícii Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS, v ktorej nájdu rozmanité didaktické pomôcky a výučbové hry sú určené pre deti predškolského a mladšieho školského veku. Centrum je zároveň priestorom pre skupinovú prácu, ale tiež miesto pre relaxovanie hraním spoločenských a vedomostných hier (https://www.umb.sk/aktuality/centrum-pre-pedagogicku-prax-a-didakticke-pomocky-amos.html)
PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne. Priebežnú pedagogickú prax vykonávajú študenti v cvičných základných školách v blízkom okolí (BB a ZV). Aktuálne je registrovaných 24 partnerských zmlúv s týmito pracoviskami (zoznam v časti Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie). Ďalšie zmluvy sú podpísané s desiatkami základných škôl v celom regióne Slovenska, ktoré sú cvičnými školami v rámci súvislej pedagogickej praxe (Zmluvy sú archivované na Oddelení všeobecnej učtárne UMB, zdenka.slobodnikova@umb.sk, 048/446 1173)
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AIS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AIS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Katedra elementárnej a predškolskej pedagogiky na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky. V samostatnej sekcii Štúdium sprístupňuje dôležité informácie týkajúce sa študijných povinností (pedagogická prax, informácie pre končiacich študentov, pokyny k odovzdávaniu záverečných prác a pod. V samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.
Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. V predajni publikácií OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu čiastkovú knižnicu (C228/1), z ktorej si v súlade s vnútornými pravidlami pracoviska môžu zapožičať tituly nedostupné v študovniach či centrálnej univerzitnej knižnice. V knižnici sú zdroje pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program.
Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované. Zároveň majú študenti k dispozícii trhovisko kníh, ktoré je umiestnené na chodbe. Z tohto trhoviska si môžu knihu požičať a vrátiť. Trhovisko je regulované na princípe dôvery a solidarity.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte. Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuest Central, ProQuest Ebook Central, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam Cambridge Journals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.
V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. ročníky) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory, najčastejšie v rámci predmetov k úvodu do štúdia. V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny študijných poradcov, alebo vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity. Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia a zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú.
Metodicko-pedagogické centrum, Ševčenkova 1128/11, 852 01 Bratislava, konkrétne Metodicko-pedagogické centrum v Banskej Bystrici (https://mpc-edu.sk/sk) – spolupráca pri výskumoch vo väzbe na výskumné problémy riešené v dizertačných prácach, ale tiež v súvislosti s rozvíjaním študentského chápania zmyslu a poslania celoživotného učenia v profesionálnom rozvoji a kontinuálnom vzdelávaní pedagogických zamestnancov
Štátny pedagogický ústav, Pluhová 8, 831 03, Bratislava, spolupráca pri tvorbe čiastkových obsahových kurikulárnych dokumentov v rámci obsahovej reformy vzdelávania so zameraním na ISCED 0 a ISCED 1 (https://www.minedu.sk/).
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie, Mládežnícka 34, B. Bystrica – spolupráca pri konkrétnych výskumoch vo väzbe na výskumný problém riešený v dizertačnej práci (http://www.cpppap.svsbb.sk/)
Škola dokorán, n. o. (http://www.skoladokoran.sk/) Nezávislá mimovládna organizácia, realizujúca analytické a vzdelávacie aktivity so snahou prispieť k vytváraniu spravodlivejšej a súdržnejšej spoločnosti s osobitným zameraním na deti zo sociálne znevýhodneného prostredia a ich ranú starostlivosť. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí, besedy, prednášky a workshopy pre študentov, poradenstvo vo výskume, analýzach dát.
Rada pre rozvoj materských škôl. (http://www.rrms.sk/). Profesijné združenie zamerané na rozvoj materských škôl a predprimárneho vzdelávania v Slovenskej republike. Možnosti spolupráce: besedy a workshopy realizované pre študentov, spolupráca vo výskumnej činnosti, analýzy na objednávku praxe, pripomienkovanie koncepčných dokumentov, ktoré regulujú podmienky predprimárneho vzdelávania.
Stredoslovenská galéria – spolupráca na príprave edukatívnych výstav Ako na umenie 1,2,3. Možnosť spolupráce pri organizácii podujatí a workshopov,
Periférne centrá – občianske združenie prináša súčasné umenie na slovenský vidiek (https://perifernecentra.com/). Pre študentov možnosť zapojiť sa pri organizácii voľnočasových aktivít v oblasti súčasného umenia v kultúrnom centre Škôlka.
OZ Pedagóg – občianske združenie pri PF UMB. Možnosť spolupráce: organizácia aktivít pre verejnosť ako napr. Detský letný plenér.
OZ Malena – spolupráca na príprave a realizácii webinárov. Prístup študentov k odborným a metodickým publikáciám.
Slovak Business Agency (http://www.sbagency.sk/sba-0) – spolupráca na príprave vzdelávacích materiálov s cieľom zvyšovať podnikateľské zručnosti. Možnosť spolupráce: zapojenie študentov vo fáze overovania materiálov.
Slovenská inovačná a energetická agentúra: SIEA spolupráca pri tvorbe vzdelávacích materiálov a vzdelávacieho programu o efektívnom využívaní energie pre základné školy.
Vydavateľstvo RAABE. Tvorba metodických materiálov pre učiteľky MŠ a ZŠ. Prístup študentov k metodickým materiálom.
EDUMA – nezisková organizácia (http://eduma.sk/kontakt/). Možnosti spolupráce pri príprave projektov pre študentov, možnosti vzdelávania študentov s cieľom scitlivovania, ľudských práv, používanie inovatívnych metód (storytelling).
Nadácia otvorenej spoločnosti (https://osf.sk/). Nezisková organizácia na podporu (okrem iného) vzdelávacích programov a projektov v oblasti výchovy a vzdelávania, vzdelávacích iniciatív a programov v oblasti školstva, na podporu demokracie a rovností šancí. Možnosti spolupráce pri organizácii vedeckých a odborných podujatí (besedy, prednášky a workshopy pre študentov), poradenstvo a spolupráca vo výskume, analýzach dát.
Nadácia Pontis (https://www.nadaciapontis.sk/). Spolupráca pri rozvíjanie inkluzívnej praxe základných škôl. Vytváranie priestoru pre adresnú pomoc žiakom zo sociálne znevýhodňujúceho prostredia.
Akademické pracoviská:
- Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studii, Univerzita Tomáše Bati v Zlíne;
- Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostrave;
- Pedagogická fakulta Masarykova univerzita, Brno;
- Pedagogická fakulta Karlova univerzita Praha;
- Ústav výskumu a rozvoje vzdělávání PdF UK Praha
- Institut výskumu školního vzdělávání PdF MU Brno
- Wydzial Etnologii i Nauk o Edukacji, Sliezska univerzita, Katowice;
- Wydzial Pedagogiki, Uniwersytet Kazimierza Wiekiego, Bydgoszcz;
- Windesheim University of Applied Aciences, HOLLAND
Spolupráca spočíva v nasledovnom: pozvané prednášky renomovaných odborníkov – incoming a outcoming, študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca, účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach.
Pedagogické fakulty na slovenských univerzitách – expertízna, recenzná a oponentská činnosť pri posudzovaní projektov a dizertačných prác, členstvo v odborovej komisii a účasť v komisiách pre štátne skúšky a obhajoby dizertačných prác
Základné školy v regióne Banská Bystrica, Zvolen ako cvičné školy pre priebežnú pedagogickú prax. Vedenie, poradenstvo a odborná analýza výučby študentov na pedagogickej praxi na 1. stupni základných škôl.
Menovite:
Škola u Filipa,Ružová 14, 974 11 Banská Bystrica
Základná škola /5, Hrnčiarska 2119/1, 960 01 Zvolen
Základná škola s materskou školou Jána Bakossa, Bakossova 5, 974 01 Banská Bystrica
Základná škola /6, M. Rázusa 1672/3, 960 01 Zvolen
Základná škola, Námestie mládeže 587/17, 960 01 Zvolen
Základná škola NARNIA, Okružná 2, 974 04 Banská Bystrica
Základná škola, Pieninská 27, 974 11 Banská Bystrica
Základná škola s materskou školou Radvanská 1, 974 05 Banská Bystrica
ZŠ s MŠ, Vlkanovská 68, 976 31 Vlkanová
ZŠ SSV, Skuteckého 8, 974 01 Banská Bystrica
ZŠ s MŠ, Tajovského 2, 976 32 Badín
Základná škola s materskou školou Andreja Sládkoviča, Pod kostolom 332/25, 976 37 Hrochoť
Základná škola s materskou školou, Školská 622/24, 976 62 Brusno
Základná škola s materskou školou, Banícka 52, 974 05 Malachov
Základná škola s materskou školou, Pod hôrkami 3, 976 96 Medzibrod
Základná škola Štefana Žáryho Poniky, Družstevná 201, 976 33 Poniky
Základná škola s materskou školou Štefana Moysesa, Nám. Štefana Moysesa 23, 974 01 Banská Bystrica
Základná škola Sama Cambela, Školská 14, 976 13 Slovenská Ľupča
Základná škola s materskou školou Námestie Hrdinov SNP 24, 976 96 Medzibrod
Základná škola, P. Jilemnického 1813/1, 960 01 Zvolen
Základná škola s materskou školou, Školská 622, 976 62 Brusno
Základná škola s materskou školou, Hiadeľ 14, 976 61 Hiadeľ
Súkromná škola, Lazovná 6, 962 12 Banská Bystrica
Základná škola s materskou školou, Radvanská 1, 974 05 Banská Bystrica
UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia. V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, triatlonový klub TRIAN, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, Power Zumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž. Bližšie informácie je možné nájsť na http://www.sportklub.umb.sk/.
V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory (https://www.pdf.umb.sk/v-com-sme-vynimocni/umelecke-subory/): Univerzitný spevácky zbor Mladosť, Univerzitný folklórny súbor Mladosť a Komorný orchester Mladosť. Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. University Dance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu. PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu (https://dofe.umb.sk/).
Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí; oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva).
Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty. Priestorom pre spoločenské vyžitie a zároveň bezprostredný kontakt s deťmi je periodicky organizovaný Detský tábor – výtvarný plenér pre deti 5-11 ročné počas letných prázdnin, na ktorom sa organizačne aj ako animátorky zúčastňujú študentky predmetného študijného programu (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/fotogaleria/rok-2021/detsky-plener-2021.html
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erasmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii Learning Agreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AIS. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).
Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learning agreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learning agreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learning agreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.
Predpokladom uchádzača o štúdium študijného programu sú vedomosti o pedagogických javoch, výchovno-vzdelávacích procesoch, vývinových špecifikách detí mladšieho školského veku a zručnosti v plánovaní, organizovaní, riadení a hodnotení výchovno-vzdelávacích aktivít. Požadovanými predpokladmi sú aj kritické a tvorivé myslenie v kontextoch pedagogických situácií a problémov a komunikačné schopnosti.
Absolventi študijného programu predškolská a elementárna pedagogika, pre ktorých je toto štúdium primárne určené, budú prijímaní na základe váženého študijného priemeru ich bakalárskeho štúdia. Pre prijatie podľa tohto kritéria bude určená kritická hranica váženého priemeru. Absolventi iných programov v odbore učiteľstvo a pedagogické vedy a absolventi predškolskej a elementárnej pedagogiky s váženým priemerom nad kritickou hranicou, budú prijímaní na základe výsledkov prijímacej skúšky, v rámci ktorej sa preveria ich predpoklady pre štúdium Učiteľstva pre primárne vzdelávanie. V rámci prijímacej skúšky sa preveria vedomostné predpoklady študenta pre štúdium učiteľstva pre primárne vzdelávanie z oblasti pedagogicko-psychologického základu, všeobecného občianskeho rozhľadu a praktické zručnosti zo slovenského jazyka, literatúry a matematiky. Rozsah učiva vymedzujú tézy pre prijímacie konanie v študijnom programe Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie v aktuálnom akademickom roku, ktoré sú uchádzačom sprístupnené štandardne vo februári. Uchádzači zo zahraničia musia preukázať prostredníctvom certifikátu ovládanie slovenského jazyka na úrovni B2.
Pri prijímaní uchádzačov do študijného programu sú uplatňované postupy platné pre prijímacie konanie na PF UMB:
Pred prijímacím konaní majú študenti možnosť zúčastniť sa Dňa otvorených dverí:
november 2022 ‒ konkrétny termín bude upresnený na webovej stránke fakulty a UMB
február 2023 ‒ konkrétny termín bude upresnený na webovej stránke fakulty a UMB
Doklady o úspešnom absolvovaní bakalárskeho štúdia, vrátane výpisu o váženom študijnom priemere dosiahnutom počas bakalárskeho štúdia (potvrdené študijným oddelením fakulty, kde uchádzač Bc. štúdium absolvoval), je potrebné doručiť na študijné oddelenie PF UMB.
Zásady konania prijímacích skúšok sa vzťahujú na denné i externé štúdium. Dekanka PF UMB má právo na základe aktuálneho stavu v počtoch uchádzačov na príslušný program rozhodnúť o nekonaní prijímacích skúšok alebo ich niektorej časti.
Základnou podmienkou prijatia na štúdium je úspešné vykonanie prijímacích skúšok, ak nerozhodla dekanka inak.
V prípade vyššieho počtu uchádzačov, ako je plánovaný počet prijatých študentov pri nekonaní prijímacích pohovorov, bude v Mgr. štúdiu vážený študijný priemer z Bc. štúdia (so zohľadnením výsledkov zo štátnej bakalárskej skúšky).
Do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok dostanú uchádzači oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium. V súlade so Štatútom PF UMB sa uchádzači môžu odvolať proti rozhodnutiu dekanky o neprijatí na štúdium do 8 dní od doručenia oznámenia.
V osobitných prípadoch môže byť rozhodnutie o prijatí podmienečné, ktoré po doplnení definovanej podmienky nadobudne platnosť v určenom termíne.
Pri prijímaní zahraničných študentov sa postupuje ako u študentov zo SR a dekanka fakulty vychádza z odporúčaní MŠVVaŠ SR, resp. postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách.
O náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje dekanka na základe aktuálnej situácie.
Uchádzači o štúdium, ktorí absolvovali predchádzajúci stupeň vzdelania v zahraničí, sú povinní podľa Zákona č. 422/2015 Z. z. o uznávaní dokladov o vzdelaní a o uznávaní odborných kvalifikácií a o zmene a doplnení niektorých zákonov predložiť uznanie dokladu o vzdelaní získanom mimo územia Slovenskej republiky. Rozhodnutie o uznaní dokladov o vzdelaní je povinný prijatý uchádzač o štúdium predložiť najneskôr v deň zápisu na štúdium.
V akademickom roku 2023/2024 bolo na externú formu štúdia v programe Učiteľstvo primárneho vzdelávania prihlásených 45 uchádzačov a prijatých bolo 36 uchádzačov.
Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu sa realizujú v súlade so Smernicou č. 3/2021 o hodnotení a rozvoji kvality vzdelávania na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/system-kvality/smernice-a-pokyny-na-urovni-pf-umb.html).
Na hodnotenie a rozvoj kvality vzdelávania sa na PF UMB používajú tieto postupy a nástroje v rôznej periodickej frekvencii:
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou výučby a učiteľom v rámci konkrétneho predmetu: Tento prieskum sa realizuje po ukončení každého semestra prostredníctvom platformy moodle v kurze Evalvácia kvality vzdelávania. Na tomto mieste nájdu študenti linky na spätnoväzobné dotazníky všetkých vyučujúcich. Dotazníky boli vytvorené v prostredí Survio, pričom ich obsahová konštrukcia sleduje 3 dimenzie profesionality učiteľov: 1) zameranie na študenta; 2) zameranie na edukačný proces, 3) zameranosť na sebarozvoj učiteľa. Výsledky sú spracované do záverečnej správy na konci každého akademického roka. Táto správa je archivovaná a je predmetov personálnych rozhovorov vedúceho pracoviska a hlavnej osoby zodpovednej za študijný program za účelom identifikovania prekážok a stanovenia cieľov skvalitňovania výučby.
- prieskum spokojnosti študentov s kvalitou praxe v špecializovanom výučbovom zariadení PF UMB: Tento prieskum sa aktuálne realizuje rovnakým spôsobom ako v predošlom bode. O výsledku monitoringu sú informovaní učitelia zodpovední za organizáciu a obsahovú koncepciu konkrétnej pedagogickej praxe, ako aj cvičné učiteľky, v opodstatnených prípadoch riaditeľky základných škôl, v ktorých je pedagogická prax realizovaná.
- prieskum spokojnosti študentov so špecifickými potrebami,
- vyhodnotenie spokojnosti študentov s kvalitou výučby počas mobility v zahraničí,
- prieskum spokojnosti zahraničných študentov na mobilite na PF UMB,
- mapovanie potrieb a námetov na rozvoj kvality študijným poradcom,
- elektronická schránka podnetov a pripomienok,
- hodnotenie pedagogického procesu a učiteľa formou pedagogického pozorovania,
- prieskum spokojnosti študentov s priestorovým, materiálnym a technickým zabezpečením študijného programu,
- hodnotenie praxe zo strany špecializovaných výučbových zariadení PF UMB,
- hodnotenie študijných programov zo strany absolventov,
- hodnotenie absolventov a študijných programov zo strany relevantných zamestnávateľov,
- zisťovanie uplatnenia absolventov študijného programu v praxi
Všetky uvedené postupy sa analyzujú na rôznych úrovniach (hlavná zabezpečujúca osoba, vedenie katedry, prodekan), čo určuje spomínaná smernica. Z každého výstupu vzťahujúceho sa k hodnoteniu a kvalite vzdelávania sa vyhotovuje správa. Správa obsahuje okrem hodnotenia aj návrh prijatých opatrení pre zabezpečenie a rozvoj kvality vzdelávania. Tieto správy sú archivované.
Posledné výsledky monitorovania kvality študijného programu súviseli najmä s prechodom do dištančného vzdelávania v období pandémie. Kritickým bol najmä ZS 2020/21, kedy boli tak študenti, ako aj učitelia prvý krát konfrontovaní s výzvami dištančného vzdelávania. Výsledky monitorovania spokojnosti študentov s kvalitou takto realizovanej výučby boli spracované na úrovni fakulty, čo dokladuje archivovaná správa. Tá informuje, že dotazník vyplnilo 24 študentov predmetného študijného programu, ktorí komunikovali celkovú spokojnosť (77 % opýtaných). Podľa výsledkov dotazníka vyučovanie prebiehalo prevažne online (cez Zoom, Teams, Skype), prípadne mali študentky prístup k videoprezentáciám s výkladom (potvrdilo 91 % opýtaných), v Moodle pracovalo takmer 87 % učiteľov. Kurzy v tomto prostredí boli organizované prehľadne. Takmer 86 % respondentiek potvrdilo, že s v systéme Moodle orientuje. Spokojnosť s priebehom konzultácii záverečných prác potvrdilo 71 % študentiek. Súčasťou dotazníka boli aj otvorené položky, ktoré boli kvalitatívne analyzované na úrovni zabezpečujúcej katedry. Z celkového počtu 395 výrokov bolo takmer 66 % pozitívnych, 10 % z negatívnych hodnotení sa netýkalo priamo pedagogickej práce (nostalgia za praxou, osobným kontaktom...), ďalšie 4 % tvorili nereálne očakávania (výučba cez víkend, nahratie kníh do MOODLE...). 14 % výrokov bolo možné označiť ako negatívnu spätnú väzbu na prácu učiteľov. Pozitívnym zistením bolo, že 64 % výrokov bolo adresných (pozitívnych aj negatívnych), čo indikuje dlhodobo komunikovanú otvorenosť pracoviska voči spätnej väzbe, ktorá sa prejavila v odvahu študentiek pomenovať konkrétny problém, označiť konkrétneho vyučujúceho. Na základe výsledkov kvalitatívnej analýzy boli identifikované tieto nedostatky: 1) nadprodukcia dištančných úloh/preťaženosť; 2) neprehľadnosť/nejednotnosť využívaných nástrojov dištančného vzdelávania, 3) chýbajúca on-line výučba v prípade niektorých predmetov, slabá časová disciplína konkrétnych učiteľov v on-line výučbe. Výsledky boli prezentované a diskutované na 4 on-line fórach so všetkými zainteresovanými vyučujúcimi, v rámci ktorých boli prijaté opatrenia (bližšie Správa o využití výsledkov plošného monitorovania spokojnosti študentov s dištančným vzdelávaním na PF UMB z 22. 2. 2021)
Každý rok majú absolventi študijného programu možnosť zúčastniť sa anonymného hodnotenia študijného programu. V poslednom akademickom roku 2020/2021 hodnotilo študijný program Učiteľstvo pre primárne vzdelávanie 7 absolventov externej formy štúdia. Študentom bolo ponúknutých 14 výrokov, ku ktorým sa vyjadrovali na škále A (1 = výborne), B (1,5), C (2), D (2,5), E (3), Fx (4 = nevyhovujúco).
Pozitívne hodnotenie (do 1,49) sme identifikovali vo všetkých položkách okrem jednej: skladba predmetov, nadväznosť predmetov, obsah študijného programu, možnosť výberu povinne-voliteľných predmetov, kvalita služieb študijného oddelenia, vybavenosť knižnice, materiálne a technické zázemie, možnosť výberu povinne voliteľných predmetov rozvíjajúcich odbornú profiláciu, Kvalita služieb študijného oddelenia v poskytovaní informácií a pomoci študentom, dostupnosť a využívanie internetu a počítačovej techniky, vybavenosť univerzitnej knižnice dostupnými literárnymi zdrojmi, materiálne a technické zázemie pre štúdium: učebne, študovne, materiálne a technické zázemie pre študentov so špecifickými potrebami, možnosť absolvovať časť štúdia v zahraničí, možnosť výberu výberových predmetov v rámci univerzity, informovanosť o podmienkach a priebehu štúdia študijného programu)
Hodnotenie 1,5 – 2 bolo v položke možnosti štúdia odborných predmetov v cudzom jazyku.
Celkové hodnotenie študijného programu malo hodnotu 1,21.
Opatrenia, ktoré vyplývajú z hodnotenia študijného programu sa orientujú najmä na zvyšovanie jazykových kompetencií. PF UMB ponúka každý rok niekoľko predmetov v cudzom jazyku, ktoré sú jednak orientované na zvyšovanie jazykovej gramotnosti, ale aj na zvyšovanie odborných kompetencií prostredníctvom cudzieho jazyka (výučba prebieha v rôznych predmetoch v anglickom, alebo nemeckom jazyku). Okrem iného požiadavka zvyšovania jazykovej gramotnosti (schopnosť funkčne využívať a rozvíjať cudzí jazyk) sa zdôrazňuje aj v P a PV predmetoch študijného programu (dôraz na zdroje v inom ako slovenskom jazyku).
Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekciách:
CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/),
ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/),
ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/)
KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).