Opis študijného programu
Študijný program 22_VVDMDdb - výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých
Štúdium stupeň - I. - bakalársky, forma - denná, typ - jednoodborové štúdium
Názov vysokej školy Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici
Sídlo vysokej školy Národná 12, 974 01 Banská Bystrica
Názov fakulty Pedagogická fakulta
Sídlo fakulty Ružová 13, 97411 Banská Bystrica
Orgán vysokej školy na schvaľovanie študijného programu:
a. Orgány schvaľovania do 31.3.2021: Rektor UMB po prerokovaní v kolégiu rektora (návrh ŠP) a Vedecká rada Pedagogickej fakulty (zdokumentované informácie ŠP) v súlade s metodickým pokynom č. 1/2021 na určenie štruktúr a postupov podávania žiadostí o udelenie akreditácie študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z. do 31. 3. 2021 b. Orgány schvaľovania po 31.3.2021: Rada pre vnútorný systém kvality UMB v súlade so štatútom rady schváleného Vedeckou radou UMB dňa 10.12.2020 a v súlade so smernicou č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí SAAVŠ zo dňa 26.1.2021 schváleného rektorom UMB.
Dátum schválenia študijného programu alebo úpravy študijného programu:
17.03.2021
Dátum ostatnej zmeny opisu študijného programu:
01.09.2023
Odkaz na hodnotiacu správu k žiadosti o akreditáciu študijného programu podľa § 30 zákona č. 269/2018 Z. z.:
PF_rozhodnutie o udeleni akreditacie_vychova a vzdelavanie deti mladeze a dospelych_1. st. DŠ.pdf
1. Základné údaje o študijnom programe
a) Názov študijného programu a číslo podľa registra študijných programov.
Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých 184523
b) Stupeň vysokoškolského štúdia a ISCED-F kód stupňa vzdelávania.
1. stupeň/645 – bakalársky študijný program
c) Miesto/-a uskutočňovania študijného programu.
Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Ružová 13, 974 11 Banská Bystrica
d) Názov a číslo študijného odboru, v ktorom sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, alebo kombinácia dvoch študijných odborov, v ktorých sa absolvovaním študijného programu získa vysokoškolské vzdelanie, ISCED-F kódy odboru/ odborov.
7605 Učiteľstvo a pedagogické vedy/ 0110 Pedagogika ďalej nedefinovaná
e) Typ študijného programu: akademicky orientovaný, profesijne orientovaný; prekladateľský, prekladateľský kombinačný (s uvedením aprobácií); učiteľský, učiteľský kombinačný študijný program (s uvedením aprobácií); umelecký, inžiniersky, doktorský, príprava na výkon regulovaného povolania, spoločný študijný program, interdisciplinárne štúdiá.
akademicky orientovaný
f) Udeľovaný akademický titul pred menom.
Bc.
g) Forma štúdia.
denná
i) Jazyk alebo jazyky, v ktorých sa študijný program uskutočňuje.
slovenský
j) Štandardná dĺžka štúdia vyjadrená v akademických rokoch.
3
k) Kapacita študijného programu (plánovaný počet študentov), skutočný počet uchádzačov a počet študentov.
30
2. Profil absolventa a ciele vzdelávania
a) Vysoká škola popíše ciele vzdelávania študijného programu ako schopnosti študenta v čase ukončenia študijného programu a hlavné výstupy vzdelávania.

Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako vychovávateľ, animátor voľného času, lektor-metodik-konzultant vo vzdelávaní a odborný pracovník v edukácii. Počas štúdia rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: všeobecné poznanie odboru a pracovných oblastí; biodromálne a širšie socializačné činitele vo výchove a vzdelávaní; inkluzívne a individualizované prístupy vo výchove a vzdelávaní; diagnostika - intervencia – korekcia - prevencia; didaktické kompetencie; poradenské, manažérske a líderské kompetencie; záujmová a občianska edukácia; vedecko-výskumné kompetencie; legislatívne, ekonomické a etické kontexty profesií; komunikácia a prezentácia; profesijná reflexia, angažovanosť a profesijný rozvoj. Zameriava sa taktiež na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: kritické myslenie, digitálna gramotnosť, cudzí jazyk, prierezové spôsobilosti (soft-skills), morálne a etické hodnoty. Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v školách, školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (ŠKD, CVČ, ŠI), špeciálnych výchovných zariadeniach (reedukačné centrá, liečebno-výchovné sanatórium, diagnostické centrum), účelových školských zariadeniach (škola v prírode), sociálnych zariadeniach (centrum pre deti a rodiny), rekreačných zariadeniach (zariadenia cestovného ruchu), detských táboroch, domovoch sociálnych služieb, v mimovládnych a neziskových organizáciách pracujúcich s deťmi a mládežou vo voľnom čase (komunitné centrá, nízkoprahové centrá), kultúrnych a osvetových zariadeniach, ako odborný pracovník v edukácii vo verejnej správe, samospráve a štátnej správe, ale aj u právnických osôb, ktoré poskytujú vzdelávacie služby klientom alebo sami pre svojich zamestnancov zabezpečujú vzdelávanie a rozvoj pracovníkov v organizácii, ako samostatne zárobkovo činná osoba v sektore vzdelávacích služieb.

 

Absolvent nadobúda vedomosti o:

·        základoch edukačných vied,

·        vývoji pedagogického a andragogického myslenia,

·        biodromálnom vývine jednotlivca a jeho špecifikách,

·        sociálnej determinácii výchovy a vzdelávanie,

·        diagnostických a skríningových metódach, 

·        sociálnej patológii,

·        rôznych formách inakosti a problémoch s nimi spojených (rozmanitosť kultúr, genderové otázky, LGBT, problematika rasizmu a pod.),

·        stratégiách podporovania sociálnej inklúzie,

·        kariérovom plánovaní a kariérnych kompetenciách,

·        právnych predpisoch a strategických dokumentoch v oblasti výchovy a vzdelávania,

·        ekonomických kontextoch fungovania výchovných a vzdelávacích inštitúcií.

 

Absolvent nadobúda praktické zručnosti a spôsobilosti:

·        aplikuje princípy skupinovej dynamiky,

·        využíva vhodné diagnostické nástroje vo výchove a vzdelávaní,

·        riadi odborné činnosti a projekty,

·        plánuje výchovno-vzdelávací proces,

·        organizuje výchovno-vzdelávací proces,

·        pripravuje a realizuje voľnočasové aktivity edukačného zamerania,

·        plánuje a realizuje sebarozvoj a rozvoj iných,

·        identifikuje základné znaky prístupov k rozmanitým jednotlivcom,

·        diferencuje špeciálne prístupy k postihnutým dospelým z aspektu jednotlivých druhov postihnutia,

·        analyzuje vybrané prístupy k širšie ponímanej inakosti v zmysle predchádzania sociálnej exklúzie a podpory postojov k rozmanitosti,

·        evalvuje (diagnostikuje, analyzuje a identifikuje) učebné potreby učiacich sa jednotlivcov a učiacich sa tímov,

·        efektívne komunikuje a prezentuje sa.

 

Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, zručnosti, spôsobilosti a postoje:

·        kriticky, tvorivo myslí a rieši problémové situácie, 

·        buduje zrelé morálne a etické postoje smerom k výkonu profesie,

·        je digitálne zručný a mediálne gramotný,

·   je schopný na úrovni organizácie i jednotlivca usmerňovať procesy kariérového plánovania, rozvoja a ich hodnotenie,

tímovo spolupracuje vďaka dobrým organizačným schopnostiam.


Ciele vzdelávania a hlavné výstupy vzdelávania uvádzame v prílohe Súbeh programov v nadväzujúcich stupňoch štúdia,kde dokladujeme tematickú previazanosť programova profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia. Podrobnejšiu štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania v 1. stupni štúdia uvádzame v prílohe Štruktúra programu, kde sú sumarizované aj hlavné prístupy k hodnoteniu (overovaniu výstupov vzdelávania). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha informačné listy predmetov. Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Výstupy vzdelávania.

b) Vysoká škola indikuje povolania, na výkon ktorých je absolvent v čase absolvovania štúdia pripravený a potenciál študijného programu z pohľadu uplatnenia absolventov.

Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako vychovávateľ, animátor voľného času, lektor-metodik-konzultant vo vzdelávaní a odborný pracovník v edukácii. Počas štúdia rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: všeobecné poznanie odboru a pracovných oblastí; biodromálne a širšie socializačné činitele vo výchove a vzdelávaní; inkluzívne a individualizované prístupy vo výchove a vzdelávaní; diagnostika - intervencia – korekcia - prevencia; didaktické kompetencie; poradenské, manažérske a líderské kompetencie; záujmová a občianska edukácia; vedecko-výskumné kompetencie; legislatívne, ekonomické a etické kontexty profesií; komunikácia a prezentácia; profesijná reflexia, angažovanosť a profesijný rozvoj. Zameriava sa taktiež na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: kritické myslenie, digitálna gramotnosť, cudzí jazyk, prierezové spôsobilosti (soft-skills), morálne a etické hodnoty. Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v školách, školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (ŠKD, CVČ, ŠI), špeciálnych výchovných zariadeniach (reedukačné centrá, liečebno-výchovné sanatórium, diagnostické centrum), účelových školských zariadeniach (škola v prírode), sociálnych zariadeniach (centrum pre deti a rodiny), rekreačných zariadeniach (zariadenia cestovného ruchu), detských táboroch, domovoch sociálnych služieb, v mimovládnych a neziskových organizáciách pracujúcich s deťmi a mládežou vo voľnom čase (komunitné centrá, nízkoprahové centrá), kultúrnych a osvetových zariadeniach, ako odborný pracovník v edukácii vo verejnej správe, samospráve a štátnej správe, ale aj u právnických osôb, ktoré poskytujú vzdelávacie služby klientom alebo sami pre svojich zamestnancov zabezpečujú vzdelávanie a rozvoj pracovníkov v organizácii, ako samostatne zárobkovo činná osoba v sektore vzdelávacích služieb.


Návrh nového študijného programu s názvom „Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých“ reaguje na aktuálne potreby hospodárskej praxe (podľa stanovísk absolventov, potenciálnych zamestnávateľov, odberateľov – zástupcov štátnych, verejných i súkromných subjektov). Nový študijný program svojou ponukou dopĺňa na slovenskom trhu stále neuspokojivo nasýtený priestor pre uplatnenie absolventov, ktorí prispejú k zlepšeniu kvality poskytovaných vzdelávacích a výchovných služieb na úrovni vychovávateľa, animátora voľného času, lektora, metodika, konzultanta vo vzdelávaní, odborného pracovníka v edukácii. Originalita spočíva v tom, že budúci zamestnávatelia môžu využiť potenciál vysokoškolsky vzdelaných absolventov, ktorí budú náležite teoreticky a prakticky pripravený na výkon samostatných pracovných činností, v súlade s trendmi vzdelávacích politík v Európskej únii. Tým sa môžu stať kvalifikovanými pracovníkmi pre pedagogické a andragogické činnosti, doplniť dlhodobo odborne deficitný priestor v edukácii. V širšom kontexte absolventi študijného programu môžu prispieť ku skvalitneniu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva a skvalitneniu procesov riadenia výchovných a vzdelávacích činností na rôznych úrovniach štátnej a verejnej správy, samosprávy, ale aj v súkromnom sektore vzdelávacích služieb. Zásadná zmena v porovnaní s predchádzajúcimi programami bakalárskeho štúdia spočíva v ich interdisciplinarite, orientácii na potreby praxe a biodromálnom (celoživotnom) prístupe k výchove a vzdelávaniu detí, mládeže a dospelých. Skladba povinne voliteľných a voliteľných predmetov umožňuje vnútornú diferenciáciu a profiláciu študentiek a študentov v závislosti od ich predpokladov a osobných perspektív.


c) Relevantné externé zainteresované strany, ktoré poskytli vyjadrenie alebo súhlasné stanovisko k súladu získanej kvalifikácie so sektorovo-špecifickými požiadavkami na výkon povolania.

Ústredný inštitút vzdelávania a psychológie Železnice Slovenskej republiky Zvolen, Môťovská cesta č. 6, 960 01 Zvolen

Asociácia centier voľného času SR, Tajovského 30, 975 90 Banská Bystrica

Centrum voľného času Stará Ľubovňa, Farbiarska 35/7, 064 01 Stará Ľubovňa

3. Uplatniteľnosť
a) Hodnotenie uplatniteľnosti absolventov študijného programu.

Ide o nový program

b) Prípadne uviesť úspešných absolventov študijného programu.

Ide o nový program

c) Hodnotenie kvality študijného programu zamestnávateľmi (spätná väzba).

Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.

4. Štruktúra a obsah študijného programu
a) Vysoká škola popíše pravidlá na utváranie študijných plánov v študijnom programe.

Pravidlá na utváranie študijných programov a plánov sú definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, a tiež v Študijnom poriadku UMB[1] (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115).Okrem uvedených pravidiel sme sa riadili ďalšími nasledovnými pravidlami:

-Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.

-Pridelená kreditová dotácia sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).

-Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).

-Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú profil absolventa (vymedzené oblasti rozvoja), zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite.

-Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.

-Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania plánujeme s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, monitorujeme ich náročnosť a rôznorodosť.

-Náročnosť kognitívnych a afektívnych (prípadných psychomotorických) cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinskédeskriptory a kvalifikačné rámce.

-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus predmetu v informačnom liste obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).

-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez terénne cvičenia (T), vyučujúci sú povinní uviesť v informačnom liste formu supervízie a podporu cez elektronické kurzy v Moodle.

-Záťaž študenta sa v informačných listoch rozpisovala porovnateľne podľa pravidla pre najčastejšie spôsoby hodnotenia (napr. seminárna práca, esej, PPT prezentácia, videoprezentácia, projekt výskumu a pod.).

[1] Všetky uvádzané predpisy sú platné v zmysle aktuálnych zverejnených dodatkov.


b) Vysoká škola zostaví odporúčané študijné plány pre jednotlivé cesty v štúdiu.

V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, sme vytvorili študijný plán, ktorý uvádzame v príloheŠtudijný plán študijného programu. Flexibilita v študijnom pláne (umožňuje viaceré cesty v štúdiu) je zabezpečená väčšou ponukou PV predmetov (približne o 1/3 viac ako je minimálny počet získaných kreditov za PV predmety) a V predmetov (ponúkame v minimálnom rozsahu v rámci študijného programu, ale študent má možnosť zvoliť si akýkoľvek predmet z fakultnej ponuky V predmetov, z ponuky V predmetov v cudzom jazyku, z univerzitnej ponuky predmetov, prípadne absolvovať predmet inej univerzity - https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/vyberove-predmety-na-pf-umb.html).

c) V študijnom pláne spravidla uvedie:

https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/bakalarske-studium/vychova-a-vzdelavanie-deti-mladeze-a-dospelych.html

d) Vysoká škola uvedie počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia a ďalšie podmienky, ktoré musí študent splniť v priebehu štúdia študijného programu a na jeho riadne skončenie, vrátane podmienok štátnych skúšok, pravidiel na opakovanie štúdia a pravidiel na predĺženie, prerušenie štúdia.
Pre riadne skončenie štúdia je potrebné dosiahnuť minimálne 180 kreditov. Podmienky a pravidlá pre úspešný priebeh štúdia a jeho absolvovanie, podmienky pre absolvovanie štátnych skúšok, ako aj ďalšie podmienky a pravidlá pre riešenie situácií súvisiacich so štúdiom sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/). Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/).
e) Vysoká škola pre jednotlivé študijné plány uvedie podmienky absolvovania jednotlivých častí študijného programu a postup študenta v študijnom programe v štruktúre:

Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia

180

Počet kreditov za povinné predmety

135

Z toho za odbornú prax

14

Počet kreditov za povinne voliteľné predmety

27

Počet kreditov za výberové predmety

18

Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce

10

f) Vysoká škola popíše pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania a hodnotenie študentov a možnosti opravných postupov voči tomuto hodnoteniu.

Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania opravných postupov voči tomuto hodnoteniusú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu odvolania bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade ďalšej potreby sa študenti môžu obracať na študijného poradcu, na vedúceho katedry alebo na prodekanku pre pedagogickú činnosť, ktorí sú povinní sa zaoberať každým podnetom.

g) Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia.

Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/). 

h) Vysoká škola uvedie témy záverečných prác študijného programu (alebo odkaz na zoznam).

V študijnom programe plánujeme vypisovať nasledovné témy záverečných prác:

·        Identifikácia vzdelávacích potrieb dospelých o oblasti záujmového vzdelávania a možnosti ich saturácie vo vybranej lokalite/regióne

·        Identifikácia vzdelávacích potrieb seniorov o oblasti záujmového vzdelávania a možnosti ich saturácie vo vybranej lokalite/regióne

·        Inovácie v edukácii seniorov: prínosy/bariéry

·        Vychovávateľ a možnosti jeho pôsobenia v prevencii rizikového správania žiakov

·        Voľný čas mládeže vo virtuálnom priestore – príležitosti a riziká

·        Protektívne a rizikové faktory vo voľnom čase stredoškolskej mládeže ako determinanty experimentovania s drogami

·        Možnosti prevencieproblémového správania z pohľadu vychovávateľa 

·        Internet očami mladých ľudí: komparácia prínosov a rizík

·        Digitálne technológie a multitasking: komparácia rôznych vekových kategórií 

·        Mapovanie trendov vo východiskách preventívnych postupov v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach

·        Tvorba projektu aplikujúceho prierezové témy do činnosti školského klubu

·        Aplikácia aktivizujúcich metód vo výchovno-vzdelávacích činnostiach vychovávateľa

  • Tvorba metodiky konzultácií v procese výchovy a vzdelávania 
  • Skúmanie riadenie výučby v programoch výchovy a vzdelávania 
  • Analýzaodbornej činnosti útvarov verejnej správy zodpovedných za úsek školstva a celoživotného vzdelávania
i) Vysoká škola popíše alebo sa odkáže na:

Pravidlá sú definované v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21042) v zmysle dodatku č. 1 k Smernici (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21043) a v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21487), kde definujeme taktiež odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD.

Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), v Erasmus PolicyStatement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html) a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html). PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží. Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/) a sú pravidelne aktualizované.

Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené na webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).Ďalším relevantným dokumentom, kde sú definované pravidlá je Disciplinárny poriadok PF UMB 2011 (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje taktiež postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB.

Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html). Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmiso špecifickými potrebami, ktorá poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).

Pravidlá podávania podnetov a odvolaní zo strany študenta sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre tieto účely je využívaná aj Smernica o vnútornom systéme pri podávaní a preverovaní oznámení protispoločenskej činnosti v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti.

5. Informačné listy predmetov študijného programu
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.

V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z.ich uvádzame v prílohe Informačné listy.

6. Aktuálny harmonogram akademického roka a aktuálny rozvrh
(alebo hypertextový odkaz).

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html

https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/rozvrh/

7. Personálne zabezpečenie študijného programu
a) Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu (s uvedením funkcie a kontaktu).

prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka, 048 446 476, miriam.niklova@umb.sk

b) Zoznam osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu s priradením k predmetu s prepojením na centrálny Register zamestnancov vysokých škôl, s kontaktom (môžu byť uvedení aj v študijnom pláne).

prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor

miroslav.kryston@umb.sk

048/446 4616

Voľnočasová edukácia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132


prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor

ivan.pavlov@umb.sk

048/446 4615

Základy manažmentu výchovy a vzdelávania

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719


prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka

miriam.niklova@umb.sk

048/446 4764

Sociálna patológia

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510


doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent

mario.dulovics@umb.sk

048/446 4763

Sociológia výchovy a vzdelávania

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001


doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD.

jan.kalisky@umb.sk 

048/446 4317

Základy edukačných vied

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504 

c) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky osôb zabezpečujúcich profilové predmety študijného programu.

VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html) a Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).

d) Zoznam učiteľov študijného programu s priradením k predmetu a prepojením na centrálny register zamestnancov vysokých škôl, s uvedením kontaktov (môže byť súčasťou študijného plánu).

prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc.,

profesorka

dana.hanesova@umb.sk

048/446 4762

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254

prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc.,

profesor

miroslav.kryston@umb.sk

048/446 4616

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132

prof.. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD.,

profesor

ivan.pavlov@umb.sk

048/446 4615

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719

doc. Ján Kaliský, PhD.,

docent

jan.kalisky@umb.sk

048/446 4317

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.,

docentka

lenka.rovnanova@umb.sk

048/446 4759, 4227

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11654

prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD.,

profesorka

miriam.niklova@umb.sk

048/446 4764

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510

doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.,

docent

mario.dulovics@umb.sk

048/446 4763

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001

PaedDr. Simona Sámelová, PhD.,

odborná asistentka

simona.samelova@umb.sk

048/446 4754

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18480

Mgr. Michaela Sládkayová, PhD.,

odborná asistentka

michaela.sladkayova@umb.sk

048/446 4618

https:/1www.portalvs.sk/regzam/detail/30080

doc. Mgr. Lenka Ďuricová, PhD.,

docentka

lenka.duricova2@umb.sk

048/446 4724

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548

PhDr. Beáta Žitniaková Gurgová, PhD.,

odborná asistentka

beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

048/446 4725

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11272

Mgr. Petra Fridrichová, PhD.,

odborná asistentka

petra.fridrichova@umb.sk

048/446 4524

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11507

PhDr. Lucia Galková, PhD.,

odborná asistentka

lucia.galkova@umb.sk

048/446 4760

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11518

doc. Mgr. Lívia Nemcová, PhD.,

docentka

livia.nemcova@umb.sk

048/446 4759

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11297

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD.,

odborná asistentka

patricia.zolyomiova@umb.sk

048/446 4761

https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11295

e) Zoznam školiteľov záverečných prác s priradením k témam (s uvedením kontaktov).

prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor

048/446 4616

miroslav.kryston@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor

048/446 4615

ivan.pavlov@umb.sk

-Podpora sebavzdelávania zamestnancov v organizáciách.

doc. Ján Kaliský, PhD., docent

048/446 4317 jan.kalisky@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent

048/ 446 4763

mario.dulovics@umb.sk

-Voľný čas ako protektívny a rizikový faktor pri experimentovaní s drogami u žiakov v školských internátoch

prof. PhDr. Miriam Niklová PhD., profesorka

048/ 446 4764

miriam.niklova@umb.sk

-Pôsobenie vychovávateľa v prevencii online rizikového správania žiakov v školskom internáte

-Možnosti pôsobenia vychovávateľa v prevencii delikvencie a kriminality v školskom internáte

-Tvorba preventívnych aktivít so zameraním na šikanovanie/kyberšikanovanie žiakov

doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD., docentka

048/ 446 4759, 048/ 446 4227

lenka.rovnanova@umb.sk

-Mapovanie motívov výberu štúdia vychovávateľstva

 Mgr. Lívia Nemcová, PhD.,odborná asistentka

048/ 4464759

livia.nemcova@umb.sk

-Nuda vo voľnom čase

-Tvorba programu pre detský letný tábor

PaedDr.Simona Sámelová, PhD., odborná asistentka

048/446 4754

simona.samelova@umb.sk

-Mapovanie využívania voľného času študentov vysokých škôl

-Tvorba súboru online aktivít zameraných na rozvíjanie jednotlivých oblastí záujmovej činnosti v ŠKD

Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., odborná asistentka

048/446 4724

lenka.duricova2@umb.sk

 Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

PhDr. Beáta ŽitniakováGurgová, PhD., odborná asistentka

048/446 4725

beata.zitniakova-gurgova@umb.sk

 Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

Mgr. Petra Fridrichová, PhD., odborná asistentka

 048/446 4524

petra.fridrichova@umb.sk

 Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

PhDr. Lucia Galková, PhD., odborná asistentka

 048/446 4760

lucia.galkova@umb.sk

 Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD., odborná asistentka

 048/446 4761

patricia.zolyomiova@umb.sk

Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP

Mgr. Michaela Sládkayová, PhD.,

odborná asistentka

048/ 446 4618 michaela.sladkayova@umb.sk

-Vybrané aspekty kurikula v záujmovom vzdelávaní dospelých

-Eliminácia rasizmu a extrémizmu prostredníctvom edukácie dospelých

f) Odkaz na vedecko/umelecko-pedagogické charakteristiky školiteľov záverečných prác.

VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html). Niektoré predmety zabezpečujú aj členovia Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html) alebo Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).

g) Zástupcovia študentov, ktorí zastupujú záujmy študentov študijného programu (meno a kontakt).

Nový študijný program – zatiaľ bez študentov.

h) Študijný poradca študijného programu (s uvedením kontaktu a s informáciou o prístupe k poradenstvu a o rozvrhu konzultácií).

Bude menovaný a bude vytvorený jeho profil na stránkach PF UMB po vyjadrení SAA k študijnému programu.

i) Iný podporný personál študijného programu – priradený študijný referent, kariérny poradca, administratíva, ubytovací referát a podobne (s kontaktami).

Študijný referent

Mgr. Romana Duchlanská

048 446 4267romana.duchlanska@umb.sk

Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

PhDr. LuciaGalková, PhD.

048 446 4760

lucia.galkova@umb.sk

Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

PhDr. PatríciaZolyomiová, PhD.

048 446 4761patricia.zolyomiova@umb.sk

Koordinátor pre tvorbu rozvrhu

Mgr. MichaelaSládkayová, PhD.

048 446 4618michaela.sladkayova@umb.sk

Koordinátor kreditového systému štúdia

doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.

048 446 4763 mario.dulovics@umb.sk

Referent pre medzinárodné vzťahy a mobility

Branislava Bobáková

048 446 4920 branislava.bobakova@umb.sk

Referent pre prácu so študentami so špeciálnymi potrebami

PhDr. PatríciaZolyomiová, PhD.

048 446 4761

patricia.zolyomiova@umb.sk

Psychologické poradenstvo

doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.

048 446 4717

lada.kaliska@umb.sk

Psychologické poradenstvo

PaedDr. Lucia Pašková, PhD.

048 446 4722

lucia.paskova@umb.sk

Psychologické poradenstvo

Mgr. Michaela Souček Vaňová, PhD.

048 446 4715michaela.vanova@umb.sk

Psychologické poradenstvo

PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.

048 446 4718jana.stehlikova@umb.sk

8. Priestorové, materiálne a technické zabezpečenie študijného programu a podpora
a) Zoznam a charakteristika učební študijného programu a ich technického vybavenia s priradením k výstupom vzdelávania a predmetu (laboratóriá, projektové a umelecké štúdiá, ateliéry, dielne, tlmočnícke kabíny, kliniky, kňazské semináre, vedecké a technologické parky, technologické inkubátory, školské podniky, strediská praxe, cvičné školy, učebno-výcvikové zariadenia, športové haly, plavárne, športoviská).

PF UMB prevádzkuje spolu 177 PC, 180 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (22), kopírovacie stroje (4) , tlačiarne (79), multifunkčné tlačiarne (18), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (4), softvérové vybavenie (72). Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami. Katedry sú vybavené najmodernejšou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 26 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.

Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tančiareň (kde sa realizujú aj psychocosiálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.

PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne. 

b) Charakteristika informačného zabezpečenia študijného programu (prístup k študijnej literatúre podľa informačných listov predmetov), prístup k informačným databázam a ďalším informačným zdrojom, informačným technológiám a podobne).

Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AiS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AiS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Zabezpečujúce katedry na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky, v sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.

Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied, ktoré majú možnosť publikovať vo Vydavateľstve Univerzity Mateja Bela Belianum v Banskej Bystrici. V predajni publikácií Belianum – vydavateľstvo UMB a OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (miestnosti: C022, C130), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.

Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte (https://www.library.umb.sk). Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuestCentral, ProQuestEbookCentral, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam CambridgeJournals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.

Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.

V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.

c) Charakteristika a rozsah dištančného vzdelávania uplatňovaná v študijnom programe s priradením k predmetom. Prístupy, manuály e-learningových portálov. Postupy pri prechode z prezenčného na dištančné vzdelávanie.

V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. rok štúdia) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory (https://www.youtube.com/watch?v=TkHKu9VWR5E). V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu taktiež odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity (https://www.youtube.com/watch?v=oftSMtwMXvQ). Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia (https://www.youtube.com/watch?v=wuBxw8sn22g). Zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú. Okrem štandardnej výučby máme vytvorený LMS Moodle kurz aj pre aktivity Doktorandskej školy PF UMB, kde nahrávame videá s výkladom ku náročnejším témam, ale vedieme tiež intraktívne kurzy v prípade, ak nie je možnosť realizovať vyučovanie/workshop prezenčne.

d) Partneri vysokej školy pri zabezpečovaní vzdelávacích činností študijného programu a charakteristika ich participácie.

Základná súkromná škola u Filipa: https://skolaufilipa.edupage.org/

Ružová 5284/14, 974 11 Banská Bystrica

Realizácia aktivít vo voľnom čase detí a mládeže, besedy a workshopy realizovaní pre deti a mládež.

Základná škola J. G. Tajovského: https://www.zsjgtbb.sk/sk

Gaštanová 6463/12, 974 09 Banská Bystrica 

Spolupráca so školským klubom detí na výchove mimo vyučovania, realizovaní výchovných aktivít, vedenie krúžkov pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Druhý stupeň – realizácia besied a workshopov z oblasti prevencie.

Centrá poradenstva a prevencie – CPaP– zariadenia MŠVVŠ SR, najmä CPaP, Mládežnícka 34, Banská Bystrica http://www.cpppap.svsbb.sk/ (potenciálne aj CPaP – Bratislava, Žilina, Levoča, Púchov, Michalovce, Sabinov, Bytča). Možnosť realizácie praktických projektov študentov a spolupráca pri výučbe špecifických zručností so zameraním na prierezové spôsobilosti.

Školský internát pri SOŠ Kremnička: https://stavebnabb.edupage.org/?

Kremnička 10, 974 05 Banská Bystrica

Spolupráca na priebežnej praxi, realizácia besied a workshopov.

OZ Preventista – združenie pre bezpečnosť a prevenciu:

https://preventista.sk/info/kontakt-2/

Námestie republiky 13, 984 01 Lučenec

Besedy a workshopy realizované pre študentov so zameraním na oblasť prevencie počítačovej kriminality a bezpečného využívania internetu. 

Akademické pracoviská: Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitníchstudii, Univerzita TomášeBati v Zlíne; Katedra andragogiky a manažmentu vzdělávání, Pedagogická fakulta, Karlova univerzita v Prahe; Katedra andragogiky, Univerzita Jana Amose Komenského v Prahe; Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostrave; Katedra Pedagogiky Społecznej i Andragogiki, Instytutnauk o wychowaniu, UniwersytetPedagogiczny, Krakow; Helsinki University, Fínsko; School of Professional TeacherEducation, OuluUniversity of AppliedSciences, Oulu, Fínsko;DriestarEducatief, Gouda, Holandsko.

Organizáciaprednášok renomovaných odborníkov; študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca; účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach.

Centrum komunitného organizovania: https://www.cko.sk/

Námestie mládeže 17, 960 01 Zvolen

Spolupráca s CKO v projekte Školy za demokraciu, workshopy pre študentov a študentky v oblasti vzdelávania k ľudským právam a slobodám.

Nadácia Milana Šimečku: https://www.nadaciamilanasimecku.sk/

Svoradova 747/5, 811 03 Bratislava

Spolupráca v oblasti tvorby metodík a projektovej činnosti v témach inakosti, rozmanitosti, ľudských práv.

Človek v ohrození: https://clovekvohrozeni.sk/

Baštová 343/5, 811 03 Bratislava

Spolupráca v oblasti tém globálneho vzdelávania na úrovni tvorby metodických príručiek, ale aj projektov zameraných na tieto témy.

CEEV Živica: https://zivica.sk/

CEEV Živica, Búdková 22, 811 04 Bratislava

Spolupráca v témach globálneho vzdelávania a udržateľného rozvoja, v rámci projektovej činnosti, ale aj ďalšieho vzdelávania v týchto témach. Účasť odborníkov z praxe na vyučovaní našich študentov a študentiek.

Ústav na výkon trestu odňatia slobody Kráľová:

https://www.zvjs.sk/sk/zariadenia/banska-bystrica-kralova

Sládkovičova 80, Kráľová, 974 05 Banská Bystrica 5

Spolupráca s Ústavom na výkon trestu odňatia slobody spočíva najmä vo vytváraní voľnočasových aktivít pre odsúdených ako špecifickej cieľovej skupiny študentami a študentkami našich študijných programov.

EDUMA, n.o.:http://eduma.sk/kontakt/

Račianska 62

831 02 Bratislava

Spolupráca pri príprave projektov pre študentov, možnosti vzdelávania študentov s cieľom scitlivovania, ľudských práv, používanie inovatívnych metód akým je storytelling. Storytelling (učenie sa cez skutočné príbehy) je jedným z mála nástrojov, ktorý dokáže vzdelávať a zaujať všetky učiace sa typy – vizuálne, auditívne, kinestetické.

Asociácia Inštitúcií Vzdelávania Dospelých v SR (AIVD) : www.aivd.sk

Gondova 2, 811 20 Bratislava

Organizácia vedeckých a odborných podujatí (napr. semináre EPALE), participácia na vedeckých projektoch,účasť študentov na podujatiach organizovaných AIVD,prednášky a workshopy pre študentov,prístup k aktuálnym databázam a informáciám.

Národné osvetové centrum (NOC): www.nocka.sk

Nám. SNP 12, 812 34 Bratislava

Prístup študentov k odborným a metodickým publikáciám,poskytovanie informácií a databáz pre kvalifikačné práce študentov,účasť študentov na odborných a popularizačných podujatiach NOC,participácia na projektovej a výskumnej činnosti,prednášky, semináre a workshopy pre študentov.

Centrum ďalšieho vzdelávania Technická univerzita Zvolen: https://cdv.tuzvo.sk/sk/centrum-dalsieho-vzdelavania

T. G. Masaryka 24, 960 53 Zvolen

Prednášky a workshopy pre študentov, prístup študentov k odbornej literatúre, možnosti realizácie výskumných aktivít v rámci písania záverečných prác študentov, možnosť realizácie praxí.

e) Charakteristika na možností sociálneho, športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia.

UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/fotogaleria/). V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, PowerZumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž.

V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=aIUOyNNf24s), Univerzitný folklórny súbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=fRZ9GYAj84k) a Komorný orchester Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=75FPEJynxSk). Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. UniversityDance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.

Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (https://www.youtube.com/watch?v=BSy4TKWuD1I).PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity sa môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.

Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/kaviaren-kolecko.html); oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva)(https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/). Študenti bakalárskeho študijného programu Katedry pedagogiky PF UMB každoročne pripravujú vedomostný a zároveň zábavný kvíz pre študentov všetkých ročníkov ako aj učiteľov katedry.Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty. 

f) Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach (s uvedením kontaktov), pokyny na prihlasovanie, pravidlá uznávania tohto vzdelávania.

Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii LearningAgreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AiS2. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).

Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learningagreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learningagreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learningagreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.

9. Požadované schopnosti a predpoklady uchádzača o štúdium študijného programu
a) Požadované schopnosti a predpoklady potrebné na prijatie na štúdium.

Predpokladom prijatia na bakalárske štúdium s názvom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých je ukončené stredoškolské vzdelanie s maturitou. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie vysvedčenia o maturitnej skúške, napísanie motivačného listu, ktorý uchádzač o štúdium pošle spolu s prihláškou. V motivačnom liste uchádzač uvedie dôvody pre dané štúdium (prípadné praktické skúsenosti pri práci s deťmi, mládežou a dospelými).

b) Postupy prijímania na štúdium.

Prijímacie konanie bude pozostávať z (1) písomného testu a(2) osobného pohovoru k motivačnému listu, pričom sa bude zohľadňovať (3) prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka štúdia. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej organizácia budú v dostatočnom predstihu zverejnené na webe fakulty. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami vedomostnými a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium.

Výber obsahu otázok písomného testu korešponduje s ťažiskovým vzdelávacím oblasťami relevantnými pre odbor a konkrétny študijný program. Zadávané úlohy a otázky zisťujú okrem vedomostí taktiež spôsob a schopnosti logickej úvahy, usudzovania, hľadanie príčiny a následku a vo všeobecnosti testujú uchádzačove študijné predpoklady. Písomné testy majú za cieľ zistiť uvedené vedomostné a intelektové schopnosti uchádzača.Spôsob vyhodnotenia a zverejnenia výsledkov prebieha anonymne, s použitím kódu uchádzača a utajením jeho mena. Až po vyhodnotení a stanovení objektívneho poradia sa ku kódom priradia mená uchádzačov.

Osobný pohovor bude zameraný na motiváciu ku štúdiu a na popis skúseností uchádzačov, ktoré by mohli byť dobrým predpokladom pre štúdium. Osobný pohovor absolvujú všetci uchádzači o štúdium, v prípade vysokého počtu uchádzačov si fakulta vyhradzuje právo pozvať na pohovor iba výber uchádzačov na základe výsledkov z písomného testu a prospechu dosahovaného uchádzačom počas stredoškolského štúdia.

O prijatí resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré uchádzač získa súčtom, ktoré získal v písomnom teste, pri osobnom pohovore a na základe prospechu zo stredoškolského štúdia. Môže byť stanovená podmienka, že každá súčasť musí byť naplnená minimálne polovičným počtom bodov. V prípade, že uchádzač v niektorej súčasti nedosiahol podmienku polovičného počtu bodov, môže to byť dôvodom pre rozhodnutie o neprijatí.

V prípade, že počet uchádzačov výrazne neprevyšuje, je rovný, alebo nižší ako plánovaný počet prijatia, môže dekan rozhodnúť o prijatí všetkých uchádzačov bez prijímacích skúšok, prípadne o odpustení niektorej z častí prijímacej skúšky. O tomto rozhodnutí sú uchádzači včas upovedomení na webe fakulty a tiež písomne. O prípadných náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje taktiež dekan.

Prijímacie konanie na PF UMB je uskutočnené v zmysle transparentnosti, objektívnosti, spravodlivosti a princípu rovnakého zaobchádzania s uchádzačmi o štúdium a v zhode s maximálnou odbornosťou a erudovanosťou členov prijímacej komisie.  Objektívnosť a transparentnosť prijímacieho konania je zabezpečená aj tým, že uchádzači o štúdium obdržia do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium. V súlade so Štatútom PF UMB sa uchádzači môžu odvolať proti rozhodnutiu dekana o neprijatí na štúdium do 8 dní od doručenia oznámenia. V osobitných prípadoch môže byť rozhodnutie o prijatí podmienečné, ktoré po doplnení definovanej podmienky nadobudne platnosť v určenom termíne.

Pri prijímacích skúškach je zabezpečená spravodlivosť a rovnaké zaobchádzanie s uchádzačmi o štúdium. Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia (u zahraničných študentov sa postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách), uchádzačom so špecifickými potrebami bude poskytnutá adekvátna podpora. Uznávanie predchádzajúceho vzdelania a dokladov o jeho získaní (transparentné uznávanie vysokoškolských kvalifikácií, obdobia a častí štúdia, predchádzajúceho vzdelávania, vrátane neformálneho a formálneho vzdelávania) je v súlade so všeobecne záväznými predpismi a zásadami Dohovoru o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne. Princíp odbornosti a erudovanosti pri prijímacom konaní bude zabezpečený tým, že do prijímacej komisie menovanej dekanom fakulty budú navrhovanéosoby zodpovedné za študijný program, ako aj ďalší odborníci z predmetnej oblasti.


c) Výsledky prijímacieho konania za posledné obdobie.

Ešte neexistujú - ide o nový program.

10. Spätná väzba na kvalitu poskytovaného vzdelávania
a) Postupy monitorovania a hodnotenia názorov študentov na kvalitu študijného programu.

Na pracoviskách každoročne uskutočňujeme (spravidla po štátnej skúške) ankety zamerané na hodnotenie študijných programov z pohľadu absolventov štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná vždy anonymne vyplnením anketového lístka. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP. Anketa sa vyhodnocuje aj na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti PF UMB a výročnej správy o činnosti vysokej školy: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/vyrocne-spravy-umb.html. Ankety majú svoj link na stránke UMB:

https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/hodnotenia-umb/anketa-o-kvalite-vyucby-a-studijnych-programoch.html

Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na grémiu a kolégiu dekana.

Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AiS2. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.  

Spokojnosť s priebehom a kvalitou štúdia monitorujeme aj z úrovne prodekana pre rozvoj a zabezpečovanie kvality. K anonymnému online dotazovaniu počas semestrov dochádza priebežne, spravidla na základe ne/anonymného podnetu študentov. Výsledky spracúva prodekan za celú fakultu a prezentuje ich na grémiu a kolégiu dekana a súhrnnú správu zasiela všetkým pedagógom. Pokiaľ sú identifikované nedostatky, vedúci pracovísk sú vyzvaní k prijímaniu nápravných opatrení a k formulácii evalvačnej stratégie. V prípade potreby vedenia vypracujú o realizácii opatrení a evalvácii taktiež správu.

Ďalšie merania kvality môže iniciovať aj každý vedúci pracoviska,osoba zodpovedná za študijný program, prípadne pedagóg zodpovedajúci za kvalitu vyučovania.

b) Výsledky spätnej väzby študentov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Ešte neexistujú – ide o nový program.

c) Výsledky spätnej väzby absolventov a súvisiace opatrenia na zvyšovania kvality študijného programu.

Ešte neexistujú – ide o nový program.

11. Odkazy na ďalšie relevantné vnútorné predpisy a informácie týkajúce sa štúdia alebo študenta študijného programu
(napr. sprievodca štúdiom, ubytovacie poriadky, smernica o poplatkoch, usmernenia pre študentské pôžičky a podobne).

Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekcii CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/), ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/), ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/) a KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).