Študijný program | 22_VVDMDeb - výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých |
Štúdium | stupeň - I. - bakalársky, forma - externá, typ - jednoodborové štúdium |
Názov vysokej školy | Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici |
Sídlo vysokej školy | Národná 12, 974 01 Banská Bystrica |
Názov fakulty | Pedagogická fakulta |
Sídlo fakulty | Ružová 13, 97411 Banská Bystrica |
Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako vychovávateľ, animátor voľného času, lektor-metodik-konzultant vo vzdelávaní a odborný pracovník v edukácii. Počas štúdia rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: všeobecné poznanie odboru a pracovných oblastí; biodromálne a širšie socializačné činitele vo výchove a vzdelávaní; inkluzívne a individualizované prístupy vo výchove a vzdelávaní; diagnostika - intervencia – korekcia - prevencia; didaktické kompetencie; poradenské, manažérske a líderské kompetencie; záujmová a občianska edukácia; vedecko-výskumné kompetencie; legislatívne, ekonomické a etické kontexty profesií; komunikácia a prezentácia; profesijná reflexia, angažovanosť a profesijný rozvoj. Zameriava sa taktiež na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: kritické myslenie, digitálna gramotnosť, cudzí jazyk, prierezové spôsobilosti (soft-skills), morálne a etické hodnoty. Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v školách, školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (ŠKD, CVČ, ŠI), špeciálnych výchovných zariadeniach (reedukačné centrá, liečebno-výchovné sanatórium, diagnostické centrum), účelových školských zariadeniach (škola v prírode), sociálnych zariadeniach (centrum pre deti a rodiny), rekreačných zariadeniach (zariadenia cestovného ruchu), detských táboroch, domovoch sociálnych služieb, v mimovládnych a neziskových organizáciách pracujúcich s deťmi a mládežou vo voľnom čase (komunitné centrá, nízkoprahové centrá), kultúrnych a osvetových zariadeniach, ako odborný pracovník v edukácii vo verejnej správe, samospráve a štátnej správe, ale aj u právnických osôb, ktoré poskytujú vzdelávacie služby klientom alebo sami pre svojich zamestnancov zabezpečujú vzdelávanie a rozvoj pracovníkov v organizácii, ako samostatne zárobkovo činná osoba v sektore vzdelávacích služieb.
Absolvent nadobúda vedomosti o:
· základoch edukačných vied,
· vývoji pedagogického a andragogického myslenia,
· biodromálnom vývine jednotlivca a jeho špecifikách,
· sociálnej determinácii výchovy a vzdelávanie,
· diagnostických a skríningových metódach,
· sociálnej patológii,
· rôznych formách inakosti a problémoch s nimi spojených (rozmanitosť kultúr, genderové otázky, LGBT, problematika rasizmu a pod.),
· stratégiách podporovania sociálnej inklúzie,
· kariérovom plánovaní a kariérnych kompetenciách,
· právnych predpisoch a strategických dokumentoch v oblasti výchovy a vzdelávania,
· ekonomických kontextoch fungovania výchovných a vzdelávacích inštitúcií.
Absolvent nadobúda praktické zručnosti a spôsobilosti:
· aplikuje princípy skupinovej dynamiky,
· využíva vhodné diagnostické nástroje vo výchove a vzdelávaní,
· riadi odborné činnosti a projekty,
· plánuje výchovno-vzdelávací proces,
· organizuje výchovno-vzdelávací proces,
· pripravuje a realizuje voľnočasové aktivity edukačného zamerania,
· plánuje a realizuje sebarozvoj a rozvoj iných,
· identifikuje základné znaky prístupov k rozmanitým jednotlivcom,
· diferencuje špeciálne prístupy k postihnutým dospelým z aspektu jednotlivých druhov postihnutia,
· analyzuje vybrané prístupy k širšie ponímanej inakosti v zmysle predchádzania sociálnej exklúzie a podpory postojov k rozmanitosti,
· evalvuje (diagnostikuje, analyzuje a identifikuje) učebné potreby učiacich sa jednotlivcov a učiacich sa tímov,
· efektívne komunikuje a prezentuje sa.
Absolvent nadobúda doplňujúce vedomosti, zručnosti, spôsobilosti a postoje:
· kriticky, tvorivo myslí a rieši problémové situácie,
· buduje zrelé morálne a etické postoje smerom k výkonu profesie,
· je digitálne zručný a mediálne gramotný,
· je schopný na úrovni organizácie i jednotlivca usmerňovať procesy kariérového plánovania, rozvoja a ich hodnotenie,
tímovo spolupracuje vďaka dobrým organizačným schopnostiam.
Ciele vzdelávania a hlavné výstupy vzdelávania uvádzame v príloheSúbeh programov v nadväzujúcich stupňoch štúdia,kde dokladujeme tematickú previazanosť programov, cieľov a profilových disciplín v nadväzujúcich stupňoch štúdia. Podrobnejšiu štruktúru cieľov a výstupov vzdelávania v 1. stupni štúdia uvádzame v prílohe Štruktúra programu, kde sú sumarizované aj hlavné prístupy k hodnoteniu (overovaniu výstupov vzdelávania). Detailnú štruktúru výstupov vzdelávania obsahuje príloha Informačné listy predmetov. Výstupy vzdelávania profilových disciplín uvádzame v prílohe pod názvom Výstupy vzdelávania.
Absolvent je pripravený samostatne pracovať ako vychovávateľ, animátor voľného času, lektor-metodik-konzultant vo vzdelávaní a odborný pracovník v edukácii. Počas štúdia rozvíja kompetencie v týchto kľúčových odborných oblastiach: všeobecné poznanie odboru a pracovných oblastí; biodromálne a širšie socializačné činitele vo výchove a vzdelávaní; inkluzívne a individualizované prístupy vo výchove a vzdelávaní; diagnostika - intervencia – korekcia - prevencia; didaktické kompetencie; poradenské, manažérske a líderské kompetencie; záujmová a občianska edukácia; vedecko-výskumné kompetencie; legislatívne, ekonomické a etické kontexty profesií; komunikácia a prezentácia; profesijná reflexia, angažovanosť a profesijný rozvoj. Zameriava sa taktiež na rozvoj nasledovných prenositeľných kompetencií: kritické myslenie, digitálna gramotnosť, cudzí jazyk, prierezové spôsobilosti (soft-skills), morálne a etické hodnoty. Absolvent študijného programu sa môže uplatniť v školách, školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach (ŠKD, CVČ, ŠI), špeciálnych výchovných zariadeniach (reedukačné centrá, liečebno-výchovné sanatórium, diagnostické centrum), účelových školských zariadeniach (škola v prírode), sociálnych zariadeniach (centrum pre deti a rodiny), rekreačných zariadeniach (zariadenia cestovného ruchu), detských táboroch, domovoch sociálnych služieb, v mimovládnych a neziskových organizáciách pracujúcich s deťmi a mládežou vo voľnom čase (komunitné centrá, nízkoprahové centrá), kultúrnych a osvetových zariadeniach, ako odborný pracovník v edukácii vo verejnej správe, samospráve a štátnej správe, ale aj u právnických osôb, ktoré poskytujú vzdelávacie služby klientom alebo sami pre svojich zamestnancov zabezpečujú vzdelávanie a rozvoj pracovníkov v organizácii, ako samostatne zárobkovo činná osoba v sektore vzdelávacích služieb.
Návrh nového študijného programu s názvom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých reaguje na aktuálne potreby hospodárskej praxe (podľa stanovísk absolventov, potenciálnych zamestnávateľov, odberateľov – zástupcov štátnych, verejných i súkromných subjektov). Nový študijný program svojou ponukou dopĺňa na slovenskom trhu stále neuspokojivo nasýtený priestor pre uplatnenie absolventov, ktorí prispejú k zlepšeniu kvality poskytovaných vzdelávacích a výchovných služieb na úrovni vychovávateľa, animátora voľného času, lektora, metodika, konzultanta vo vzdelávaní, odborného pracovníka v edukácii. Originalita spočíva v tom, že budúci zamestnávatelia môžu využiť potenciál vysokoškolsky vzdelaných absolventov, ktorí budú náležite teoreticky a prakticky pripravený na výkon samostatných pracovných činností, v súlade s trendmi vzdelávacích politík v Európskej únii. Tým sa môžu stať kvalifikovanými pracovníkmi pre pedagogické a andragogické činnosti, doplniť dlhodobo odborne deficitný priestor v edukácii. V širšom kontexte absolventi študijného programu môžu prispieť ku skvalitneniu vzdelanostnej úrovne obyvateľstva a skvalitneniu procesov riadenia výchovných a vzdelávacích činností na rôznych úrovniach štátnej a verejnej správy, samosprávy, ale aj v súkromnom sektore vzdelávacích služieb. Zásadná zmena v porovnaní s predchádzajúcimi programami bakalárskeho štúdia spočíva v ich interdisciplinarite, orientácii na potreby praxe a biodromálnom (celoživotnom) prístupe k výchove a vzdelávaniu detí, mládeže a dospelých. Skladba povinne voliteľných i voliteľných predmetov umožňuje vnútornú diferenciáciu a profiláciu študentov v závislosti od ich predpokladov a osobných perspektív.
Ústredný inštitút vzdelávania a psychológie Železnice Slovenskej republiky Zvolen, Môťovská cesta č. 6, 960 01 Zvolen
Asociácia centier voľného času SR, Tajovského 30, 975 90 Banská Bystrica
Centrum voľného času Stará Ľubovňa, Farbiarska 35/7, 064 01 Stará Ľubovňa
Ide o nový program
Ide o nový program
Hodnotenie kvality študijného programu bolo vykonané oslovenými zamestnávateľmi, ktorí vypracovali hodnotiace správy. Tie tvoria spoločne s poznámkami o spôsobe zapracovania pripomienok a návrhov prílohy k akreditačnému spisu.
Pravidlá na utváranie študijných programov a plánov sú definované v Smernici č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, a tiež v Študijnom poriadku UMB[1] (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115).Okrem uvedených pravidiel sme sa riadili ďalšími nasledovnými pravidlami:
-Profilové disciplíny zabezpečujú pedagogickí zamestnanci s titulom docent alebo profesor na príslušnom funkčnom mieste.
-Pridelená kreditová dotácia sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).
-Rozsah kontaktnej výučby (P,S,C,T,Op) sa stupňuje s dôležitosťou predmetov (najnižšia za voliteľné predmety, najvyššia za profilové predmety a povinné premety).
-Predmety a ich tematické vymedzenie pokrývajú celý profil absolventa (vymedzené oblasti rozvoja), zároveň kontrolujeme, aby nedochádzalo k tematickej duplicite.
-Rozsah dosahovaných výstupov vzdelávania rešpektuje pridelenú kreditovú dotáciu.
-Postupy pri hodnotení výstupov vzdelávania plánujeme s ohľadom na potrebu reálneho overovania schopností, monitorujeme ich náročnosť a rôznorodosť.
-Náročnosť kognitívnych a afektívnych (prípadných psychomotorických) cieľov vzdelávania zodpovedá stupňu štúdia a rešpektuje Dublinské deskriptory a kvalifikačné rámce.
-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez prednášky, sylabus predmetu v informačnom liste obsahuje 13 tém v súlade s trvaním semestra (v týždňoch).
-Pokiaľ predmet obsahuje kontaktnú výučbu definovanú cez terénne cvičenia (T), vyučujúci sú povinní uviesť v informačnom liste formu supervízie a podporu cez elektronické kurzy v Moodle.
-Záťaž študenta sa v informačných listoch rozpisovala jednotne podľa pravidla pre najčastejšie spôsoby hodnotenia (napr. seminárna práca, esej, PPT prezentácia, videoprezentácia, projekt výskumu a pod.).
[1]Všetky uvádzané predpisy sú platné v zmysle zverejnených dodatkov a aktualizácií.
V štruktúre, ktorú stanovuje Smernica č. 1/2021 Vytváranie, úprava a schvaľovanie študijných programov a podávanie žiadostí Slovenskej akreditačnej agentúre pre vysoké školstvo, sme vytvorili študijný plán, ktorý prikladáme v prílohe Študijný plán študijného programu. Flexibilita v študijnom pláne (umožňuje viaceré cesty v štúdiu) je zabezpečená väčšou ponukou PV predmetov (približne o 1/3 viac ako je minimálny počet získaných kreditov za PV predmety) a V predmetov (ponúkame v minimálnom rozsahu v rámci študijného programu, ale študent má možnosť zvoliť si akýkoľvek predmet z fakultnej ponuky V predmetov, z ponuky V predmetov v cudzom jazyku, z univerzitnej ponuky predmetov, prípadne absolvovať predmet inej univerzity) (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/vyberove-predmety-na-pf-umb.html).
https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/bakalarske-studium/vychova-a-vzdelavanie-deti-mladeze-a-dospelych.html
Počet kreditov, ktorého dosiahnutie je podmienkou riadneho skončenia štúdia
180
Počet kreditov za povinné predmety
135
Z toho za odbornú prax
14
Počet kreditov za povinne voliteľné predmety
27
Počet kreditov za výberové predmety
18
Počet kreditov za záverečnú prácu a obhajobu záverečnej práce
10
Pravidlá pre overovanie výstupov vzdelávania, hodnotenie študentov a možnosti podávania opravných postupov voči tomuto hodnoteniu sú definované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu odvolania bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade ďalšej potreby sa študenti môžu obracať na študijného poradcu, na vedúceho katedry alebo na prodekanku pre pedagogickú činnosť, ktorí sú povinní sa zaoberať každým podnetom.
Podmienky uznávania štúdia, alebo časti štúdia sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115), v Metodickom pokyne PF UMB č.1/2010 o uznávaní kreditov z predchádzajúceho štúdia, v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB a v Smernici č.7/2019 o školnom a poplatkoch spojených so štúdiom na UMB (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/smernice-poriadky-metodicke-pokyny/).
V študijnom programe plánujeme vypisovať nasledovné témy záverečných prác:
· Identifikácia vzdelávacích potrieb dospelých o oblasti záujmového vzdelávania a možnosti ich saturácie vo vybranej lokalite/regióne
· Identifikácia vzdelávacích potrieb seniorov o oblasti záujmového vzdelávania a možnosti ich saturácie vo vybranej lokalite/regióne
· Inovácie v edukácii seniorov: prínosy/bariéry
· Vychovávateľ a možnosti jeho pôsobenia v prevencii rizikového správania žiakov
· Voľný čas mládeže vo virtuálnom priestore – príležitosti a riziká
· Protektívne a rizikové faktory vo voľnom čase stredoškolskej mládeže ako determinanty experimentovania s drogami
· Možnosti prevencieproblémového správania z pohľadu vychovávateľa
· Internet očami mladých ľudí: komparácia prínosov a rizík
· Digitálne technológie a multitasking: komparácia rôznych vekových kategórií
· Mapovanie trendov vo východiskách preventívnych postupov v školských výchovno-vzdelávacích zariadeniach
· Tvorba projektu aplikujúceho prierezové témy do činnosti školského klubu
· Aplikácia aktivizujúcich metód vo výchovno-vzdelávacích činnostiach vychovávateľa
Pravidlá sú definované v Smernici č.12/2011 o záverečných, rigoróznych a habilitačných prácach na UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21042) v zmysle dodatku č. 1 k Smernici (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21043) a v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Podrobne rozpracované pokyny ďalej definujeme v Metodickom pokyne č.4/2019 k tvorbe a obhajobe záverečných a kvalifikačných prác na PF UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21487), kde definujeme taktiež odporúčané dizajny záverečných a kvalifikačných prác a tiež štruktúru prác vzhľadom na zvolený dizajn práce podľa stupňa štúdia. Záverečné a kvalifikačné práce rešpektujú štruktúru IMRaD.Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty.
Podpora individuálnych mobilít študentov je základnou prioritou UMB v oblasti internacionalizácie. Táto priorita je zakotvená v Stratégii internacionalizácie (https://www.umb.sk/en/international/strategy-principles-and-goals/), v Erasmus PolicyStatement UMB (https://www.umb.sk/en/international/erasmus/erasmus-policy-statement.html) a v Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB (https://www.umb.sk/medzinarodne-vztahy/mobility/erasmus/smernica-c-4-2019-o-mobilitach-erasmus-na-umb.html). PF UMB podporuje taktiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou. Univerzita má uzatvorených približne 130 bilaterálnych dohôd, na úrovni PF UMB je uzatvorených 69 dohôd. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva taktiež možnosti stáží. Pre študentov PF UMB sú možnosti mobilít a štúdia v zahraničí zverejnené na webovej stránke fakulty (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/) a sú pravidelne aktualizované.
Na UMB je ustanovená Etická komisia, ktorá rieši otázky a problémy týkajúce sa dodržiavania akademickej etiky zo strany zamestnancov aj študentov. Relevantné informácie súvisiace s Etickou komisiou a jej pôsobnosťou sú zverejnené na webovom sídle univerzity (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre študentov je zaväzujúci dokument Etický kódex študenta na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/eticky-kodex-studenta-umb.html). Každý študent môže zároveň absolvovať online tréning etického rozhodovania v online prostredí v súlade s pravidlami na UMB (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/trening.html).Ďalším relevantným dokumentom, kde sú definované pravidlá je Disciplinárny poriadok PF UMB 2011 (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=5449), ktorý upravuje postavenie a činnosť Disciplinárnej komisie PF UMB.Všetky uvedené dokumenty sú študentom prístupné na webovej stránke fakulty a univerzity.
Študenti so špecifickými potrebami sa riadia Sprievodcom štúdia pre študentov so špecifickými potrebami na UMB a ďalšími zverejnenými pokynmi na webovej stránke univerzity (https://www.umb.sk/studium/student/student-so-specifickymi-potrebami/informacie-pre-studentov-so-specifickymi-potrebami.html). Na PF UMB máme ustanovenú funkciu koordinátorky pre prácu so študentmiso špecifickými potrebami, ktorá poskytuje podporu týmto študentom pri ich adaptovaní sa na vysokoškolské prostredie ako aj pri riešení rôznych situácii súvisiacich so štúdiom (https://www.pdf.umb.sk/chcem-studovat/co-este-potrebujete-vediet/informacie-pre-uchadzacov-o-studium-a-studentov-so-specifickymi-potrebami/).
Pravidlá podávania podnetov a pravidlá pre možnosti komisionálneho skúšania sú zadefinované v Študijnom poriadku UMB (https://www.pdf.umb.sk/app/cmsFile.php?disposition=a&ID=21115). Pre ďalšiu možnosť neanonymného/anonymného spôsobu podávania podnetov bola vytvorená Elektronická schránka podnetov a pripomienok PF UMB (administruje a ďalej postupuje prodekanka pre rozvoj a zabezpečovanie kvality) (https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSfEJecWhsMpWBOcSojGwfuOYNKXSbkMbe_Yld-iWnEm37h54w/viewform). V prípade podnetov súvisiacich s etickým kódexom zamestnanca alebo študenta, môže študent podať písomný podnet priamo na etickú komisiu (https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/akademicka-etika-umb/eticka-komisia/). Pre tieto účely je využívaná aj Smernica o vnútornom systéme pri podávaní a preverovaní oznámení protispoločenskej činnosti v zmysle zákona č. 54/2019 Z. z. o ochrane oznamovateľov protispoločenskej činnosti.
V štruktúre podľa vyhlášky č. 614/2002 Z. z. ich uvádzame v prílohe Informačné listy.
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/harmonogram-studia.html
https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/rozvrh/
prof. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka, 048 446 476, miriam.niklova@umb.sk
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor
048/446 4616
Voľnočasová edukácia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132
prof. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD., profesor
048/446 4615
Základy manažmentu výchovy a vzdelávania
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719
prof.. PhDr. Miriam Niklová, PhD., profesorka
048/446 4764
Sociálna patológia
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent
048/446 4763
Sociológia výchovy a vzdelávania
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001
doc. Mgr. Ján Kaliský, PhD.
jan.kalisky@umb.sk
048/446 4317
Základy edukačných vied
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504
VUPCH osôb zabezpečujúcich profilové predmety tvoria prílohy akreditačného spisu študijného programu a Žiadosti o udelenie akreditácie a sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html) a Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).
prof. PaedDr. Dana Hanesová, CSc., profesorka
048/446 4762
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11254
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor
048/446 4616
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11132
doc. PaedDr. Ivan Pavlov, PhD.,
docent
048/446 4615
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21719
doc. Ján Kaliský, PhD.,
docent
048/446 4317
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11504
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD.,
docentka
048/446 4759, 4227
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11654
doc. PhDr. Miriam Niklová, PhD., docentka
048/446 4764
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11510
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.,
docent
048/446 4763
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/21001
PaedDr. Simona Sámelová, PhD., odborná asistentka
048/446 4754
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/18480
Mgr. Michaela Sládkayová, PhD., odborná asistentka
048/446 4618
https:/1www.portalvs.sk/regzam/detail/30080
Mgr. Lenka Ďuricová, PhD.,
odborná asistentka
048/446 4724
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11548
PhDr. Beáta ŽitniakováGurgová, PhD., odborná asistentka
beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
048/446 4725
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11272
Mgr. Petra Fridrichová, PhD.,
odborná asistentka
048/446 4524
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11507
PhDr. Lucia Galková, PhD.,
odborná asistentka
048/446 4760
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11518
Mgr. Lívia Nemcová, PhD.,
odborná asistentka
048/446 4759
https://www.portalvs.sk/regzam/detail/11297
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD., odborná asistentka
048/446 4761
prof. PaedDr.
Dana Hanesová, CSc., profesorka
048/446 4762
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
prof. PaedDr. Miroslav Krystoň, CSc., profesor
048/446 4616
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
doc. PaeDr. Ivan Pavlov, PhD., docent
048/446 4615
-Podpora sebavzdelávania zamestnancov v organizáciách.
doc. Ján Kaliský, PhD., docent
048/446 4317 jan.kalisky@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD., docent
-Voľný čas ako protektívny a rizikový faktor pri experimentovaní s drogami u žiakov v školských internátoch
doc. PhDr. Miriam Niklová PhD., docentka
-Pôsobenie vychovávateľa v prevencii online rizikového správania žiakov v školskom internáte
-Možnosti pôsobenia vychovávateľa v prevencii delikvencie a kriminality v školskom internáte
-Tvorba preventívnych aktivít so zameraním na šikanovanie/kyberšikanovanie žiakov
doc. PaedDr. Lenka Rovňanová, PhD., docentka
-Mapovanie motívov výberu štúdia vychovávateľstva
Mgr. Lívia Nemcová, PhD.,odborná asistentka
-Nuda vo voľnom čase
-Tvorba programu pre detský letný tábor
PaedDr.Simona Sámelová, PhD., odborná asistentka
-Mapovanie využívania voľného času študentov vysokých škôl
-Tvorba súboru online aktivít zameraných na rozvíjanie jednotlivých oblastí záujmovej činnosti v ŠKD
Mgr. Lenka Ďuricová, PhD., odborná asistentka
048/446 4724
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
PhDr. Beáta ŽitniakováGurgová, PhD., odborná asistentka
048/446 4725
beata.zitniakova-gurgova@umb.sk
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
Mgr. Petra Fridrichová, PhD., odborná asistentka
048/446 4524
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
PhDr. Lucia Galková, PhD., odborná asistentka
048/446 4760
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
PhDr. Patrícia Zólyomiová, PhD., odborná asistentka
048/446 4761
Aktuálne v danom stupni a odbore nevedie ZP
Mgr. Michaela Sládkayová, PhD.,
odborná asistentka
048/ 446 4618 michaela.sladkayova@umb.sk
-Vybrané aspekty kurikula v záujmovom vzdelávaní dospelých
-Eliminácia rasizmu a extrémizmu prostredníctvom edukácie dospelých
VUPCH školiteľov záverečných prác sú evidované v internom Akademickom informačnom systéme AiS2. Zároveň študentom sprístupňujeme informácie na osobných profiloch zamestnancov pod hlavičkami príslušných katedier. Aktuálne ide o členov a členky Katedry andragogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-andragogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html), Katedry pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html). Niektoré predmety zabezpečujú aj členovia Katedry psychológie (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-psychologie/clenovia-a-clenky-katedry.html) a Katedry elementárnej a predškolskej pedagogiky (https://www.pdf.umb.sk/katedry/katedra-elementarnej-a-predskolskej-pedagogiky/clenovia-a-clenky-katedry.html).
Nový študijný program – zatiaľ nemá študentov.
Bude menovaný a bude vytvorený jeho profil na stránkach PF UMB po vyjadrení SAA k študijnému programu.
Študijný referent
Mgr. Romana Duchlanská
048 446 4267romana.duchlanska@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
PhDr. LuciaGalková, PhD.
048 446 4760
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
PhDr. Patrícia Zolyomiová, PhD.
048 446 4761patricia.zolyomiova@umb.sk
Koordinátor pre tvorbu rozvrhu
Mgr. Michaela Sládkayová, PhD.
048 446 4618michaela.sladkayova@umb.sk
Koordinátor kreditového systému štúdia
doc. PhDr. Mário Dulovics, PhD.
048 446 4763 mario.dulovics@umb.sk
Referent pre medzinárodné vzťahy a mobility
Branislava Bobáková
048 446 4920 branislava.bobakova@umb.sk
Psychologické poradenstvo
doc. PaedDr. Lada Kaliská, PhD.
048 446 4717
Psychologické poradenstvo
PaedDr. Lucia Pašková, PhD.
048 446 4722
Psychologické poradenstvo
PaedDr. Jana Stehlíková, PhD.
048 446 4718
PF UMB prevádzkuje spolu 177 PC, 180 NB+AiO a 9 tabletov pre potreby edukačnej a vedeckej práce a pre zabezpečenie prevádzky. Všetci tvoriví zamestnanci disponujú PC so zapojením na internet. Ďalej disponuje nasledovným technickým vybavením: scanner (22), kopírovacie stroje (4) , tlačiarne (79), multifunkčné tlačiarne (18), dataprojektory (50), interaktívne tabule (6), kamery (19), fotoaparáty (24), CD prehrávače (5) , DVD prehrávače (4), premietacie plátna (12), videokonferenčné systémy (4), softvérové vybavenie (72). Materiálne a technické vybavenie vyučujúcich zabezpečujúcich študijný program je na dobrej úrovni. Každý z nich má v pracovni vlastnú PC stanicu alebo notebook s pripojením na internet a každá kancelária je vybavená telefónnou linkou. Zamestnanci tiež majú k dispozícii tlačiareň, scanner, kopírovací stroj a DVD prehrávač, web kamery, čo výrazne pozitívne prispieva k príprave a realizácii výučby študijného programu modernými metódami. Katedry sú vybavené najmodernejšou didaktickou technikou vo vlastnej učebni (dataprojektor, TV), ale aj v ostatných prednáškových a seminárnych miestnostiach fakulty je nainštalovaná didaktická technika podobnej kvality (počítač s pripojením na internet, dataprojektor, interaktívna tabuľa). Študenti majú verejne dostupných 6 počítačov. Pre potreby výučby sú počítačmi vybavené 2 učebne, v ktorých je 26 PC. Ďalších 8 učební je vybavených multimediálnou a výpočtovou technikou. Takmer všetky priestory budovy PF sú zabezpečené tak, aby sa študenti mohli zo svojich notebookov bezdrôtovo pripojiť na Internet (Access Point). Softwarové vybavenie pozostáva z: MS Windows (operačný systém), Office 365 (balíček obslužných programov), ESET, KASPERSKY (antivírusový software), ADOBE READER, PDF CREATOR, SPSS (štatistický balík). Vyššie uvedené materiálne a technické vybavenie je garanciou optimálnej kvality vzdelávacieho procesu.
Vyučovací proces je na PF UMB zabezpečovaný v 37 učebniach, z toho je 10 odborných a špecializovaných učební (telocvičňa). Dve najväčšie učebne (s kapacitou dva krát 78 študentov) boli zrenovované vrátane ich zariadenia. Všetky učebne sú vybavené kompletnou IKT technikou (plazma, dataprojektor), PC v počte 60, ktoré sú používané na výučbu všetkými katedrami fakulty nezávisle. Výmena, údržba a oprava školského nábytkového vybavenia učební je vykonávaná priebežne. Pre skvalitnenie vyučovacieho procesu PF UMB vybudovala niekoľko odborných učební: učebňu pre Katedru sociálnej práce s kapacitou 30 študentov, dve učebne pre Katedru hudobnej kultúry s kapacitou pre 40 študentov, špeciálnu koncertnú miestnosť a tančiareň (kde sa realizujú aj psychocosiálne tréningy s cieľom psycho-motorického rozvoja), dve odborné učebne na Katedre elementárnej a predškolskej pedagogiky, dve špeciálne učebne na Katedre výtvarnej kultúry - modelovňa, plastická a priestorová tvorba a špeciálny multimediálny ateliér, učebne špecializované na sociálno-psychologické tréningy.
PF UMB v rámci zlepšenia podmienok pre štúdium a prácu zamestnancov školy vybudovala nasledovné zariadenia: bezbariérový prístup do všetkých budov prináležiacich fakulte, vrátane parkovacích miest, kamerový systém, zabezpečila parkovacie miesta pred areálom fakulty pre študentov, uskutočnila renováciu priestorov v bloku C a AB a renováciu vstupných priestorov areálu fakulty. V priestoroch PF UMB sa nachádza Copycentrum, ktoré poskytuje tlačiarenské a kopírovacie služby, viazanie a laminovanie dokumentov a predaj kancelárskeho papiera. Pedagogická študovňa sa nachádza na 1. poschodí Študentského domu 5 a poskytuje 55 študijných miest. Štúdium je možné prezenčne.
Všetky informácie o študijnom programe vrátane informačných listov predmetov sú dostupné v Akademickom informačnom systéme (AiS2) a na webových stránkach fakulty. Sylaby predmetov, kritériá splnenia podmienok na získanie kreditov a kvalitatívneho hodnotenia sú zverejnené na webových stránkach jednotlivých vyučujúcich alebo v systéme LMS MOODLE, vždy v príslušnom kurze k predmetu. Priebeh štúdia od prijímacích skúšok až po štátne skúšky je riadený prostredníctvom AiS2. Pre podporu prezenčnej a dištančnej výučby sa využíva systém LMS MOODLE, pre komunikáciu a spätnú väzbu AiS2 a e-mail. Každý študent má zriadenú e-mailovú univerzitnú adresu a schránku, z ktorej má priamy prístup do Univerzitnej knižnice a jej databáz. Na všetkých ŠD je prístup na internet priamo na izbách, väčšina učební má wifi pokrytie, ktoré sa neustále rozširuje. Študenti sa môžu pripojiť na internet aj na chodbách PF UMB. Zabezpečujúce katedry na svojej webovej stránke, ktorá je súčasťou fakulty, zverejňuje aktuálne oznamy pre študentov a študentky, v sekciách učiteľov poskytuje informácie o vyučovaných predmetoch a v samostatnej sekcii ponúka publikácie a učebné texty na siahnutie. Študenti môžu využívať všetky softvérové programy, na ktoré má univerzita zakúpené licencie. Okrem všeobecných počítačových programov Microsoft Office 365 a okrem ďalších špecifických grafických, či hudobných programov sú to najmä programy pre podporu ich výskumu: SPSS 19.0: program na spracovanie štatistických údajov, Štatistický program UNISTAT, ATLAS –TI: program na spracovanie dát kvalitatívneho výskumu a iné. Z každého školského PC sa dá pripojiť na platené databázy publikačných výstupov, ku ktorým máme licencovaný univerzitný prístup. Na vyučovaní, ktoré sa týka edukačných vied, pracujú študenti najmä s databázami ako WOS, SCOPUS, EBSCO, SCIENCE DIRECT.
Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied. Učitelia zabezpečujúci študijný program sa aktívne podieľajú na tvorbe učebných materiálov k jednotlivým predmetom študijného programu. Sú autormi a spoluautormi vysokoškolských učebníc a učebných textov z oblasti edukačných vied, ktoré majú možnosť publikovať vo Vydavateľstve Univerzity Mateja Bela Belianum v Banskej Bystrici. V predajni publikáciíBelianum – vydavateľstvo UMB a OZ Pedagóg si môžu študenti zakúpiť publikácie, ktoré vydali pracovníci a pracovníčky PF UMB. Pre realizáciu študijného programu je k dispozícii dostačujúce materiálne, technické a informačné zabezpečenie, ktoré je priebežne inovované a aktualizované. Študenti a učitelia majú k dispozícii v mieste uskutočňovania programu knižnice a študovne (miestnosti: C022, C130), v ktorých je zabezpečená dostupnosť študijnej literatúry, učebníc, monografií, domácich a zahraničných časopisov v oblasti edukačných vied. Tieto zdroje sú pravidelne dopĺňané na základe návrhov učiteľov zabezpečujúcich študijný program. Viaceré informačné zdroje sú zabezpečené pomocou internetu. Softvérové vybavenie je tiež priebežne aktualizované.
Knižnično-informačné služby zabezpečuje aj Univerzitná knižnica Univerzity Mateja Bela na centrálnych pracoviskách na Tajovského 40 a 51, na dislokovaných pracoviskách na každej fakulte (https://www.library.umb.sk). Poskytuje absenčné, prezenčné, konzultačné, rešeršné, referenčné, kopírovacie služby a prístup na internet 54 hodín týždenne; online služby a prístup k elektronickým informačným zdrojom 24 hodín denne. Knižničných fond obsahuje viac ako 277 000 vedeckých a odborných monografií, skrípt, vysokoškolských učebníc, zborníkov, encyklopédií, slovníkov a iných typov dokumentov. Akvizícia sa v spolupráci s pedagógmi riadi aktuálnymi študijnými a vedeckovýskumnými úlohami univerzity. Súčasťou fondu je 251 titulov periodík, z toho 120 zahraničných. Záverečné a kvalifikačné práce obhájené na univerzite sú od roku 2009 prístupné v elektronickej podobe. Viac ako 700 skrípt, vysokoškolských učebníc a učebných textov vydaných univerzitou je dostupných prostredníctvom Virtuálnej študovne UMB. Cez webové sídlo knižnice sú dostupné ďalšie databázy: ACM, ProQuestCentral, ProQuestEbookCentral, SpringerLink, Springer Nature, Wiley Online Library. Podporujeme tiež prístup k plnotextovým databázam CambridgeJournals, Emerald a vzdelávacím videám na platforme HSTalks.
Referát absenčných výpožičiek na Tajovského 40 je centrálnym strediskom absenčných služieb. Používateľom poskytuje na absenčnú výpožičku viac ako 87 000 knižných dokumentov. Otváracie hodiny: pondelok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Pracovisko poskytuje medziknižničnú výpožičnú službu. V Univerzálnej študovni na Tajovského 51 je prezenčne dostupných viac ako 16 500 knižných dokumentov a 134 titulov periodík. Vo fonde študovne sú zastúpené všetky študijné odbory. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 8.30 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 8.30 do 16.00 h. Súčasťou študovne je Európske dokumentačné centrum. Študovňa spravuje depozit záverečných a kvalifikačných prác v tlačenej podobe.
V Pedagogickej študovni na Ružovej 15 je prezenčne dostupných viac ako 6 500 knižných publikácií, 39 titulov periodík a 125 didaktických hier a pomôcok. Otváracie hodiny študovne: pondelok – streda od 9.00 do 21.00 h, štvrtok – piatok od 9.00 do 16.00 h. Súčasťou Pedagogickej študovne je Centrum pre pedagogickú prax a didaktické pomôcky AMOS a skupinová študovňa.
V každom informačnom liste predmetu je uvedená forma vyučovania. Akonáhle IL obsahuje príznak kombinovaná alebo dištančná forma, vyučujúci má povinnosť vytvoriť ku predmetu interaktívny kurz cez systém pre podporu e-learningu LMS Moodle. Využívanie portálu študentmi aj zamestnancami sa riadi Smernicou č.3/2016 o využívaní e-learningu na UMB, ktorá je prístupná hneď v úvode prostredia (https://lms.umb.sk/). Každý študent je na začiatku štúdia (1. rok štúdia) podrobne inštruovaný v zmysle využívania e-learningovej podpory (https://www.youtube.com/watch?v=TkHKu9VWR5E). V prípade problémov a otázok využíva ďalšie konzultačné hodiny vyučujúcich. Každý vyučujúci na začiatku semestra aktualizuje kurz a zašle študentom informácie o prístupoch (heslá). V kurzoch sa nachádzajú okrem sylabov a podmienok ku ukončeniu taktiež odkazy na online hodiny cez MS Teams, prípadne ZOOM, videá prednášok s výkladom, rôzne zadania k úlohám, podporné fóra a diskusie, ankety, študijné materiály a iné aktivity (https://www.youtube.com/watch?v=oftSMtwMXvQ). Prostredníctvom kurzov môže prebiehať aj hodnotenie študentov. V prípade potreby (napr. aktuálna pandemická situácia) prechádzame aj v prípade prezenčnej výučby plynulo na dištančnú formu vzdelávania vo všetkých predmetoch na všetkých stupňoch štúdia (https://www.youtube.com/watch?v=wuBxw8sn22g). Zabezpečovanie kvality vyučovania touto formou pravidelne monitorujeme a vylepšujeme na základe podnetov od študentov, ktorí sa prieskumov zúčastňujú. Okrem štandardnej výučby máme vytvorený LMS Moodle kurz aj pre aktivity Doktorandskej školy PF UMB, kde nahrávame videá s výkladom ku náročnejším témam, ale vedieme tiež intraktívne kurzy v prípade, ak nie je možnosť realizovať vyučovanie/workshop prezenčne.
Základná súkromná škola u Filipa: https://skolaufilipa.edupage.org/
Ružová 5284/14, 974 11 Banská Bystrica
Realizácia aktivít vo voľnom čase detí a mládeže, besedy a workshopy realizovaní pre deti a mládež.
Základná škola J. G. Tajovského: https://www.zsjgtbb.sk/sk
Gaštanová 6463/12, 974 09 Banská Bystrica
Spolupráca so školským klubom detí na výchove mimo vyučovania, realizovaní výchovných aktivít, vedenie krúžkov pre deti zo sociálne znevýhodneného prostredia. Druhý stupeň – realizácia besied a workshopov z oblasti prevencie.
Centrá pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie – CPPPaP– zariadenia MŠVVŠ SR, najmä CPPPaP,Mládežnícka 34, Banská Bystrica http://www.cpppap.svsbb.sk/ (potenciálne aj CPPPaP – Bratislava, Žilina, Levoča, Púchov, Michalovce, Sabinov, Bytča). Možnosť realizácie praktických projektov študentov a spolupráca pri výučbe špecifických zručností so zameraním na prierezové spôsobilosti.
Školský internát pri SOŠ Kremnička: https://stavebnabb.edupage.org/?
Kremnička 10, 974 05 Banská Bystrica
Spolupráca na priebežnej praxi, realizácia besied a workshopov.
OZ Preventista – združenie pre bezpečnosť a prevenciu:
https://preventista.sk/info/kontakt-2/
Námestie republiky 13, 984 01 Lučenec
Besedy a workshopy realizované pre študentov so zameraním na oblasť prevencie počítačovej kriminality a bezpečného využívania internetu.
Akademické pracoviská: Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitníchstudii, Univerzita TomášeBati v Zlíne; Katedra andragogiky a manažmentu vzdělávání, Pedagogická fakulta, Karlova univerzita v Prahe; Katedra andragogiky, Univerzita Jana Amose Komenského v Prahe; Katedra pedagogiky a andragogiky, Pedagogická fakulta Ostravská univerzita v Ostrave; Katedra Pedagogiky Społecznej i Andragogiki, Instytutnauk o wychowaniu, UniwersytetPedagogiczny, Krakow; Helsinki University, Fínsko; School of Professional TeacherEducation, OuluUniversity of AppliedSciences, Oulu, Fínsko;DriestarEducatief, Gouda, Holandsko.
Organizáciaprednášok renomovaných odborníkov; študentské stáže a mobility; výskumná, publikačná a projektová spolupráca; účasť študentov na vedeckých a odborných podujatiach.
Centrum komunitného organizovania: https://www.cko.sk/
Námestie mládeže 17, 960 01 Zvolen
Spolupráca s CKO v projekte Školy za demokraciu, workshopy pre študentov a študentky v oblasti vzdelávania k ľudským právam a slobodám.
Nadácia Milana Šimečku: https://www.nadaciamilanasimecku.sk/
Svoradova 747/5, 811 03 Bratislava
Spolupráca v oblasti tvorby metodík a projektovej činnosti v témach inakosti, rozmanitosti, ľudských práv.
Človek v ohrození: https://clovekvohrozeni.sk/
Baštová 343/5, 811 03 Bratislava
Spolupráca v oblasti tém globálneho vzdelávania na úrovni tvorby metodických príručiek, ale aj projektov zameraných na tieto témy.
CEEV Živica: https://zivica.sk/
CEEV Živica, Búdková 22, 811 04 Bratislava
Spolupráca v témach globálneho vzdelávania a udržateľného rozvoja, v rámci projektovej činnosti, ale aj ďalšieho vzdelávania v týchto témach. Účasť odborníkov z praxe na vyučovaní našich študentov a študentiek.
Ústav na výkon trestu odňatia slobody Kráľová:
https://www.zvjs.sk/sk/zariadenia/banska-bystrica-kralova
Sládkovičova 80, Kráľová, 974 05 Banská Bystrica 5
Spolupráca s Ústavom na výkon trestu odňatia slobody spočíva najmä vo vytváraní voľnočasových aktivít pre odsúdených ako špecifickej cieľovej skupiny študentami a študentkami našich študijných programov.
EDUMA, n.o.:http://eduma.sk/kontakt/
Račianska 62
831 02 Bratislava
Spolupráca pri príprave projektov pre študentov, možnosti vzdelávania študentov s cieľom scitlivovania, ľudských práv, používanie inovatívnych metód akým je storytelling. Storytelling (učenie sa cez skutočné príbehy) je jedným z mála nástrojov, ktorý dokáže vzdelávať a zaujať všetky učiace sa typy – vizuálne, auditívne, kinestetické.
Asociácia Inštitúcií Vzdelávania Dospelých v SR (AIVD) : www.aivd.sk
Gondova 2, 811 20 Bratislava
Organizácia vedeckých a odborných podujatí (napr. semináre EPALE), participácia na vedeckých projektoch,účasť študentov na podujatiach organizovaných AIVD,prednášky a workshopy pre študentov,prístup k aktuálnym databázam a informáciám.
Národné osvetové centrum (NOC): www.nocka.sk
Nám. SNP 12, 812 34 Bratislava
Prístup študentov k odborným a metodickým publikáciám,poskytovanie informácií a databáz pre kvalifikačné práce študentov,účasť študentov na odborných a popularizačných podujatiach NOC,participácia na projektovej a výskumnej činnosti,prednášky, semináre a workshopy pre študentov.
Centrum ďalšieho vzdelávania Technická univerzita Zvolen: https://cdv.tuzvo.sk/sk/centrum-dalsieho-vzdelavania
T. G. Masaryka 24, 960 53 Zvolen
Prednášky a workshopy pre študentov, prístup študentov k odbornej literatúre, možnosti realizácie výskumných aktivít v rámci písania záverečných prác študentov, možnosť realizácie praxí.
UMB ponúka študentom a študentkám bohaté možnosti sociálneho športového, kultúrneho, duchovného a spoločenského vyžitia (https://www.pdf.umb.sk/o-fakulte/fotogaleria/). V oblasti športových aktivít ponúka možnosť zapojiť sa do viacerých športových klubov (atletický klub, basketbalové družstvo žien, gymnastický klub, hokejový univerzitný tím, horoklub, karate klub, klub juda). Klub športu pre všetkých ponúka študentstvu tieto pohybové aktivity: plaváreň, športové hry – florbal, futbal, volejbal, fitness – posilňovňa, PowerZumba, Country tance, jumping, klasická a športová masáž.
V oblasti umeleckého využitia priamo na UMB fungujú tri umelecké súbory: Univerzitný spevácky zbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=aIUOyNNf24s), Univerzitný folklórny súbor Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=fRZ9GYAj84k) a Komorný orchester Mladosť (https://www.youtube.com/watch?v=75FPEJynxSk). Súbory sú otvorené pre všetkých študentov UMB, pričom primárne pracujú so študentmi a študentkami PF UMB. Sú prevádzkované pod gesciou Katedry hudobnej kultúry PF UMB. Študenti a študentky majú možnosť zapojiť sa aj do aktivít študentského divadelného súboru UNIS, súbor je otvorený pre študentov a študentky, ktorí majú vzťah k divadlu a sami chcú byť jeho súčasťou. UniversityDance Center ponúka pre študentstvo rôzne tanečné kurzy.
Viac ako 20 rokov UMB spolupracuje aktívne s Centrom dobrovoľníctva, n.o. v Banskej Bystrici, ktoré motivuje študentov a študentky k zapojeniu so do vlastných dobrovoľníckych programov, ale aj do dobrovoľníckych programov iných organizácií a podporuje ich angažovanosť v komunite. Študenti a študentky UMB sa môžu stať účastníkmi programu Medzinárodná cena vojvodu z Edinburghu (https://www.youtube.com/watch?v=BSy4TKWuD1I).PF UMB je ako jediná univerzita na Slovensku miestnym centrom tejto ceny. Ide o komplexný rozvojový program, ktorý dáva mladým ľuďom vo veku 14 až 24 rokov šancu rozvinúť svoje schopnosti a charakterové vlastnosti pre reálny život, naplniť svoj potenciál a pomôcť im uspieť v živote. Študenti a študentky našej univerzity sa môžu stať nielen účastníkmi DofE, ale môžu sa vzdelávať v metodike tohto programu a stať sa vedúcimi programu.
Pre trávenie voľného času ponúka PF UMB viacero priestorov aj vo svojom areáli, konkrétne bufet a miestnosť pre študentstvo (slúžia na stravovanie); oddychová a študijná miestnosť B003 (miestnosť slúži na relaxáciu, štúdium, stretnutia študentstva, súčasťou miestnosti je aj kuchynka s malým vybavením pre ohrev vlastného jedla); Kaviareň Kolečko, ktorú obsluhujú ľudia s postihnutím a v ktorej predaj kávy slúži aj na scitlivovanie k väčšej vnímavosti k potrebám iných ľudí (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/kaviaren-kolecko.html); oddychová zóna CHILL POINT vytvorená študentstvom je na druhom poschodí v budove A, jedáleň a bufet pod cestou vedúcou k dekanátu PF UMB; Detský kútik PuFkáčik (pre verejnosť ako aj pre deti zamestnanectva či študentstva) (https://www.pdf.umb.sk/spolupraca/sluzby-8667/). Študenti bakalárskeho študijného programu Katedry pedagogiky PF UMB každoročne pripravujú vedomostný a zároveň zábavný kvíz pre študentov všetkých ročníkov ako aj učiteľov katedry.Okrem aktivít ponúkaných priamo zo strany fakulty a univerzity poskytuje bohaté možnosti vyžitia aj mesto Banská Bystrica, s ktorým UMB aktívne spolupracuje a o možnostiach pravidelne informuje študentstvo cez sociálne siete a informačné tabule v priestoroch fakulty.
Možnosti a podmienky účasti študentov študijného programu na mobilitách a stážach sa riadia Smernici č. 4/2019 o mobilitách Erasmus+ na UMB a sú zverejnené v samostatnej sekcii stránky PF UMB venovanej mobilitám a štúdiu v zahraničí (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/erazmus-a-studium-v-zahranici/). Okrem mobilít v rámci programu Erasmus+ sú podporované mobility aj v rámci iných schém, aktívna spolupráca v tejto oblasti je s organizáciou SAIA. Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít sprostredkúva tiež možnosti stáží. PF UMB každoročne v septembri organizuje Dni mobilít, na ktorých študentov informuje o možnostiach mobilít a stáži. Informácie sú tiež študentom v dostatočným časovým predstihom pre podávaním prihlášok zasielané formou fakultného newslettera. Výzva na podávanie prihlášok na mobility je zverejnená každý rok v prvej polovici zimného semestra. Záujemcovia o mobilitu predkladajú prihlášku a motivačný list. V prihláške majú možnosť označiť výber 3 prijímajúcich inštitúcií, o ktoré majú záujem. Následne sa uskutočňuje predvýber účastníkov, ktorý pozostáva z hodnotenia zaslaných podkladov a osobného pohovoru. Študenti si vyberajú univerzity, na ktorých môžu študovať svoj odbor a špecializáciu. V spolupráci s katedrovými koordinátormi a Referátom medzinárodnej spolupráce a mobilít vopred pripravia predbežný študijný plán. Výsledky predvýberov sú základom pre zostavenie žiadosti o grant, ktorá sa každoročnej predkladá Národnej agentúre programu Erasmus+. Výsledky predvýberov sú študentom oznámené po pridelení grantu Národnou agentúrou. Nasleduje etapa praktickej administratívnej prípravy mobilít. Ide o komunikáciu s partnerskými inštitúciami a nomináciu študentov. Študent pošle partnerskej inštitúcii LearningAgreement a ďalšie dokumenty podľa požiadavky partnera (výpis známok zo štúdia, doklad o zabezpečenom ubytovaní, prípadne jazykový certifikát). Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít pripravuje finančnú zmluvu a sprevádza študenta v procese zabezpečovania poistenia, ubytovania a samotného vycestovania. Po návrate z mobility je získané hodnotenie za predmety absolvované na prijímajúcej inštitúcii zapísané do akademického systému AiS2. Predmety mimo uznaných povinných predmetov sú zapísané podľa preferencie študenta (ako povinne voliteľný, resp. voliteľný predmet).
Uznávanie kreditov v systéme ECTS je umožnené vďaka precíznemu monitorovaniu mobilitných aktivít v etape pred, počas aj po mobilite. Pred mobilitou sa maximálna pozornosť venuje motivovaniu študentov a sprostredkovaniu komunikácie medzi študentmi a prijímajúcimi inštitúciami tak, aby bolo možné vypracovať pre každého študenta realistický personalizovaný študijný plán (learningagreement) zohľadňujúci požiadavky, ktoré študenti majú naplniť doma, a zároveň aj možnosti, ktoré ponúka prijímajúca inštitúcia. Learningagreement zostáva aj v ďalších fázach realizácie mobility kľúčovým a záväzným dokumentom. Počas mobility Referát medzinárodnej spolupráce a mobilít v úzkej spolupráci s katedrovými koordinátormi poskytuje priebežnú podporu študentom vyslaným na mobilitu. Akýkoľvek prípadný nesúlad medzi záväzkami definovanými v learningagreemente a realitou na prijímajúcej inštitúcii sa rieši tak, aby študent mal možnosť získať potrebné ECTS kredity za obdobie mobility. Študent má možnosť včas upozorniť na nezrovnalosti v kurikulách tak, aby mohlo byť navrhnuté vhodné riešenie situácie v spolupráci všetkých zúčastnených strán. Po mobilite pracovníčky Referátu medzinárodnej spolupráce a mobilít v spolupráci so Študijnými oddeleniami fakúlt a katedrovými koordinátormi potvrdia uznanie ECTS kreditov získaných v zahraničí. PF UMB podporuje tiež uznávanie kombinovaných (blended) a virtuálnych mobilít v súlade s platnou domácou a európskou legislatívou.
Predpokladom prijatia na bakalárske štúdium s názvom Výchova a vzdelávanie detí, mládeže a dospelých je ukončené stredoškolské vzdelanie s maturitou. Podmienkou pre zaradenie do rozhodovania prijímacieho konania je dodanie vysvedčenia o maturitnej skúške, napísanie motivačného listu, ktorý uchádzač o štúdium pošle spolu s prihláškou. V motivačnom liste uchádzač uvedie dôvody pre dané štúdium (prípadné praktické skúsenosti pri práci s deťmi, mládežou a dospelými).
Prijímacie konanie bude pozostávať z (1) písomného testu a(2) osobného pohovoru k motivačnému listu, pričom sa bude zohľadňovať (3) prospech dosahovaný uchádzačom počas stredoškolského štúdia a na polroku posledného ročníka štúdia. Konkrétne podmienky a požiadavky na vykonanie prijímacej skúšky a jej organizácia budú v dostatočnom predstihu zverejnené na webe fakulty. Tieto požiadavky súvisia so špecifikami vedomostnými a osobnostnými predpokladmi uchádzača, ktoré majú zabezpečiť úspešné štúdium.
Výber obsahu otázok písomného testu korešponduje s ťažiskovým vzdelávacím oblasťami relevantnými pre odbor a konkrétny študijný program. Zadávané úlohy a otázky zisťujú okrem vedomostí taktiež spôsob a schopnosti logickej úvahy, usudzovania, hľadanie príčiny a následku a vo všeobecnosti testujú uchádzačove študijné predpoklady. Písomné testy majú za cieľ zistiť uvedené vedomostné a intelektové schopnosti uchádzača.Spôsob vyhodnotenia a zverejnenia výsledkov prebieha anonymne, s použitím kódu uchádzača a utajením jeho mena. Až po vyhodnotení a stanovení objektívneho poradia sa ku kódom priradia mená uchádzačov.
Osobný pohovor bude zameraný na motiváciu ku štúdiu a na popis skúseností uchádzačov, ktoré by mohli byť dobrým predpokladom pre štúdium. Osobný pohovor absolvujú všetci uchádzači o štúdium, v prípade vysokého počtu uchádzačov si fakulta vyhradzuje právo pozvať na pohovor iba výber uchádzačov na základe výsledkov z písomného testu a prospechu dosahovaného uchádzačom počas stredoškolského štúdia.
O prijatí resp. neprijatí rozhoduje poradie, ktoré uchádzač získa súčtom, ktoré získal v písomnom teste, pri osobnom pohovore a na základe prospechu zo stredoškolského štúdia. Môže byť stanovená podmienka, že každá súčasť musí byť naplnená minimálne polovičným počtom bodov. V prípade, že uchádzač v niektorej súčasti nedosiahol podmienku polovičného počtu bodov, môže to byť dôvodom pre rozhodnutie o neprijatí.
V prípade, že počet uchádzačov výrazne neprevyšuje, je rovný, alebo nižší ako plánovaný počet prijatia, môže dekan rozhodnúť o prijatí všetkých uchádzačov bez prijímacích skúšok, prípadne o odpustení niektorej z častí prijímacej skúšky. O tomto rozhodnutí sú uchádzači včas upovedomení na webe fakulty a tiež písomne. O prípadných náhradných alebo dodatočných termínoch prijímacích skúšok rozhoduje taktiež dekan.
Prijímacie konanie na PF UMB je uskutočnené v zmysle transparentnosti, objektívnosti, spravodlivosti a princípu rovnakého zaobchádzania s uchádzačmi o štúdium a v zhode s maximálnou odbornosťou a erudovanosťou členov prijímacej komisie.
Objektívnosť a transparentnosť prijímacieho konania je zabezpečená aj tým, že uchádzači o štúdium obdržia do 30 dní po ukončení prijímacích skúšok oznámenie o prijatí alebo neprijatí na štúdium. V súlade so Štatútom PF UMB sa uchádzači môžu odvolať proti rozhodnutiu dekana o neprijatí na štúdium do 8 dní od doručenia oznámenia. V osobitných prípadoch môže byť rozhodnutie o prijatí podmienečné, ktoré po doplnení definovanej podmienky nadobudne platnosť v určenom termíne.
Pri prijímacích skúškach je zabezpečená spravodlivosť a rovnaké zaobchádzanie s uchádzačmi o štúdium. Podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a zaručujú rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie štúdia (u zahraničných študentov sa postupuje individuálne v súlade so zákonom o vysokých školách), uchádzačom so špecifickými potrebami bude poskytnutá adekvátna podpora. Uznávanie predchádzajúceho vzdelania a dokladov o jeho získaní (transparentné uznávanie vysokoškolských kvalifikácií, obdobia a častí štúdia, predchádzajúceho vzdelávania, vrátane neformálneho a formálneho vzdelávania) je v súlade so všeobecne záväznými predpismi a zásadami Dohovoru o uznávaní kvalifikácií týkajúcich sa vysokoškolského vzdelávania v európskom regióne. Princíp odbornosti a erudovanosti pri prijímacom konaní bude zabezpečený tým, že do prijímacej komisie menovanej dekanom fakulty budú navrhovaní osoby zabezpečujúce študijný program, ako aj ďalší odborníci z predmetnej oblasti.
Ešte neexistujú – ide o nový program.
Na pracoviskách každoročne uskutočňujeme (spravidla po štátnej skúške) ankety zamerané na hodnotenie študijných programov z pohľadu absolventov štúdia. Sleduje sa zistenie súhrnného pohľadu na priebeh celého štúdia, obsah študijného programu a podmienky vytvorené na jeho zabezpečenie. Anketa je realizovaná vždy anonymne vyplnením anketového lístka. Následne sú anketové lístky spracované v softvéri TAP. Anketa sa vyhodnocuje aj na úrovni univerzity a výsledky sú súčasťou Správy o pedagogickej činnosti PF UMB a výročnej správy o činnosti vysokej školy: https://www.umb.sk/univerzita/univerzita/o-univerzite/vyrocne-spravy-umb.html. Ankety majú aj svoj linke na stránke UMB:
Na úrovni fakulty je anketa analyzovaná podrobne, kde sa sleduje trend v hodnotení položených otázok v priebehu niekoľkých rokov spätne za každý realizovaný študijný program. Následne sa prijímajú opatrenia na úrovni fakulty a katedry, ktoré prispejú k zlepšeniu daného ukazovateľa. Výsledku ankety sú prezentované na grémiu a kolégiu dekana.
Ďalšou anketou, ktorá sa realizuje je anketa zameraná na hodnotenie pedagógov. Cieľom ankety je získať od študentov spätnú väzbu na kvalitu výučby vybraným pedagógom, spôsob jej zabezpečenia zo strany pedagóga, jeho prístup k výučbe a k hodnoteniu študentov. V rámci ankety majú študenti tiež možnosť otvorenej odpovede, kde môže vyjadriť svoj názor na pedagóga, jeho prácu, prípadne uviesť svoju nespokojnosť. Anketa je anonymná a robí sa prostredníctvom akademického informačného systému AiS2. Každý pedagóg má prístup k výsledkom ankety týkajúcej sa jeho osoby, vedúci katedry má k dispozícii výsledky ankety všetkých pracovníkov katedry. Prípadne nedostatky a výhrady sa riešia na úrovni katedry v súčinnosti s prodekanom pre pedagogickú činnosť.
Spokojnosť s priebehom a kvalitou štúdia monitorujeme aj z úrovne prodekana pre rozvoj a zabezpečovanie kvality. K anonymnému online dotazovaniu počas semestrov dochádza priebežne, spravidla na základe ne/anonymného podnetu študentov. Výsledky spracúva prodekan za celú fakultu a prezentuje ich na grémiu a kolégiu dekana a súhrnnú správu zasiela všetkým pedagógom. Pokiaľ sú identifikované nedostatky, vedúci pracovísk sú vyzvaní k prijímaniu nápravných opatrení a k formulácii evalvačnej stratégie. V prípade potreby vedenia vypracujú o realizácii opatrení a evalvácii taktiež správu.
Ďalšie merania kvality môže iniciovať aj každý vedúci pracoviska, osoba zabezpečujúca študijný program, prípadne pedagóg ktorý zodpovedá za kvalitu vyučovania.
Ešte neexistujú – ide o nový program.
Ešte neexistujú – ide o nový program.
Všetky ďalšie odkazy na relevantnú podporu pre štúdium sú zhrnuté na stránke fakulty v sekcii CHCEM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/chcem-studovat/), ZAČÍNAM ŠTUDOVAŤ (https://www.pdf.umb.sk/studenti/zacinam-studovat/), ŠTUDUJEM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/studujem/) a KONČÍM ŠTÚDIUM (https://www.pdf.umb.sk/studenti/koncim-studium/).